DigiTimes: 'Massaproductie MacBook Pro-modellen met miniledschermen is begonnen'

Apple-leveranciers zijn volgens DigiTimes begonnen met de massaproductie van de komende MacBook Pro 14" en 16". Deze laptops zouden onder andere een miniledscherm en een nieuwe Apple Silicon-soc krijgen.

DigiTimes baseert zich op bronnen bij de leveranciers van Apple, schrijft ook MacRumors. Tegen het einde van november zouden er maandelijks 800.000 van deze laptops geleverd kunnen worden, meldt het Taiwanese medium.

Naar verwachting worden de nieuwe MacBook Pro-modellen voor het einde van het jaar uitgebracht. DigiTimes stelde eerder dat Apple dit in september zou doen, tegelijkertijd met een nieuwe iPhone en Apple Watch, maar het is ook mogelijk dat het bedrijf deze herfst hiervoor een losse keynote houdt.

De laptops zouden onder andere een vernieuwd ontwerp krijgen. Apple zou de nieuwe MacBook Pro's ook van een miniledscherm en een meer krachtige Apple Silicon-chip voorzien. Mark Gurman van Bloomberg stelde eerder op basis van eigen bronnen dat deze chips tien cpu-cores krijgen, waarvan acht snelle en twee energiezuinige varianten.

Verder zou de nieuwe MacBook Pro-soc 16 tot 32 gpu-kernen en ondersteuning voor maximaal 64GB geheugen krijgen. Analist Ming-Chi Kuo stelde eerder ook dat de nieuwe MacBook Pro een MagSafe-oplader, SD-kaartlezer en HDMI-aansluiting zou krijgen.

De huidige MacBook Pro 13" met M1-chip. Afbeelding via Apple

Door Daan van Monsjou

Redacteur

09-08-2021 • 18:02

87 Linkedin

Reacties (87)

87
81
40
5
0
30
Wijzig sortering
Zijn deze dan beter dan OLED schermen?
Men zegt dat het grote voordeel is dat ze goedkoper zijn maar voor de rest zie ik toch nog steeds redelijk grote vlakken of je moet er wel heel veel minileds insteken wat de kosten weer omhoog duwt.

De goedkoopste OLED laptop is een 13 inch asus (1080p) zenbook van 763 1000-1300 voor een 4k oled scherm , zo duur zal oled dus niet zijn.

[Reactie gewijzigd door k995 op 9 augustus 2021 18:34]

Ik heb het 12,9” iPad Pro model met een Miniled scherm. In echt donkere omgevingen is er wat ghosting blooming maar verder is het echt heel mooi.

Voelt als de perfecte balans tussen het “oude” LCD en OLED zonder de nadelen van OLED (Lage helderheid. Inbranden met statische content).

Met die hoeveelheid minileds zit het overigens wel goed. Apple gebruikt op 12,9” al 2596 zones (10.000leds)

[Reactie gewijzigd door Donstil op 10 augustus 2021 11:05]

Er zijn toch echt overal klachten over blooming te lezen bij die 2596 zones...Typisch een local dimming probleem.
Ik heb de nieuwe iPad Pro met Miniled scherm. Blooming is echt een non-issue.
Ook paar dagen de miniled ipad pro gebruikt en ja het is een issue maar wordt naar mijn mening nogal opgeblazen. Na een paar minuten merkte ik het niet eens meer op behalve op hele specifieke momenten. Maar ook de mooie eigenschappen van het scherm vallen op.
Het is veel beter dan het oude Apple lcd scherm en wanneer het op oled vs miniled aankomt kies ik op de laptop/ipad toch liever voor de hoge brightness.
Ghosting niet, blooming wel.
Ja dat bedoelde ik eigenlijk. Zal mijn eerste post even aanpassen.
Het voordeel is de hoge helderheid, en duurzaamheid. Veel hogere helderheid mogelijk dan bij een OLED scherm, wat erg fijn is buitenshuis, het zijn immers laptops en tablets waar Apple het instopt. Geen risico op inbranden of degradatie van pixels als bij OLED maakt het duurzamer.

In de 12.9" iPad Pro zitten zo'n 10000 LEDs, met 2500 zones.
Hogere helderheid is alleen bij HDR. Anders is 600 nits het max op een iPad. Wat ze doen op deze MacBook's weet ik niet, maar ik verwacht hetzelfde.

Ik vind het beeld (op een iPad 12.9) mooier en briljanter dan OLED bij meeste content. Alleen bij de specifieke OLED demo's wil mini-LED soms door de mand vallen, maar het blijft indrukwekkend.
De ipad pro (2021) haalt 1.600 nits bij HDR peaks, en 1.000 nits for full-screen brightness. De 600 is van het 2020 model. Bron: https://www.t3.com/reviews/ipad-pro-12.9-inch-2021-review
Nee, dat is alleen bij HDR.

https://www.apple.com/nl/ipad-pro/specs/

Max. helderheid van 600 nits
Max. full-screen helderheid van 1000 nits; piekhelderheid van 1600 nits (HDR)

en, @aval0ne ook speciaal voor jou. ;)

[Reactie gewijzigd door honey op 10 augustus 2021 19:43]

Je spreekt jezelf tegen. Er staat duidelijk "Max. full-screen helderheid van 1000 nits". Bedankt om mijn punt te bevestigen.

Moest nog niet zeker zijn, zie de review van The Verge: https://www.theverge.com/...na-xdr-mini-led-explainer
Apple says the 12.9-inch iPad Pro can reach 1,000 nits of full-screen brightness — on par with the ultra-expensive Pro Display XDR — and portions of the screen can hit an eye-searing 1,600 nits when playing HDR content. That’s brighter than many 4K HDR TVs on the market.
For comparison’s sake, the previous iPad Pro topped out at 600 nits.
Misschien heb je het woordje full screen gemist?

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 11 augustus 2021 15:42]

Jij hebt de ; gemist. Maar, whatever.
Achso, 600 nits max is toch nog steeds een flinke tik meer dan OLED schermen in laptops, het argument blijft staan.
Xiaomi Mi Notebook Pro X heeft een Oled scherm die 600 nits haalt.
Ja, dat is piekhelderheid, waarschijnlijk maar op een klein stukje van het scherm voor eventjes. De MiniLED in de iPad Pro doet 600 nits als standaard max helderheid.
Wie kijkt nu max helderheid naar zijn scherm?
Het zijn mobiele apparaten. Het zal me dus niet verbazen als mensen met lekker weer graag buiten willen zitten. Dan zie je geen klap als je helderheid niet erg hoog staat.
Inderdaad, volgens mij komt C00P niet buiten?
Ik, buiten in de zon ☺️
Zon ? waar dan ,wauw 8 -)
Bij OLED balanceer je tussen hoge nits en het voorkomen van burn-in. Het een gaat gegarandeerd ten koste van het ander. Bij mini-LED is die relatie er niet.
Het is vooral vaak de fabrikant die de backlight regelt, en vaak verlagen ze deze omwille van battery life (En mogelijk inbranden van OLED, met emphasis op mogelijk. Dit is met (IPS) LCD's in laptops idem dito.

Paneeltjes kunnen vaak meer (Zowel LCD als OLED), maar de fabrikant zet er een hard limit op. Voor OLED laptops willen ze vooral geen mogelijk 'risico' nemen, of het wel of niet gebeurd is totaal afhankelijk van de gebruiker.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 10 augustus 2021 01:49]

Volgens reviews is blooming nog steeds een probleem en ik heb al jaren OLED schermen in een smartphone nooit nergens last van gehad, duurzaamheid lijkt me dus in orde voor oled.

Blijft dus over helderheid. Te zien waar je die zal gebruiken veronderstel ik of dit nuttig is of niet.
Blooming is geen probleem. Enkel als je een foto neemt met lange slutertijd kan je het zien.
Nee hoor je ziet duidelijk in een review die ik zag, misschien in scenes die niet zoveel voorkomen maar het is wel duidelijk zicthbaar.
Je zegt het zelf. Komt amper voor dus daarom een non-issue.
Neen het is een probleem alleen een klein en afhankelijk van de content.
Geen risico op inbranden of degradatie van pixels als bij OLED maakt het duurzamer.
Is dat zo? Volgens mij worden witte leds na verloop van tijd nog steeds langzaam blauwer en neemt de helderheid langzaam af. Pixelgroepen die dus veelvuldig feller oplichten dan omringende pixelgroepen, zullen dus sneller afnemen in helderheid dan de groepen die door minileds worden verlicht die vaak donker weergeven. Ik vraag me dus af of dit echt waar is, dat miniled-schermen niet (zo snel) degraderen.
In de 12.9" iPad Pro zitten zo'n 10000 LEDs, met 2500 zones.
Dat is een resolutie van minileds van ~63x40 zones, uitgaande van een 16:10 beeldverhouding. Ik vind dat vrij weinig voor een scherm waar relatief veel tekst op wordt weergegeven. Ik vraag me af hoe zoiets er in de praktijk uit ziet :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 10 augustus 2021 07:53]

Hogere contrastwaarden, betere kleurweergave, en geen inbranden.
Zijn deze dan beter dan OLED schermen?
Nee deze zijn niet beter dan OLED schermen. Ze hebben wel andere eigenschappen en daarmee mogelijk ook voor- als nadelen. En mini-led is in feite natuurlijk helemaal geen LED scherm, maar er wordt LED als achtergrondverlichting gebruikt. Het gaat om een LCD scherm. Het probleem met achtergrondverlichting is dat je altijd licht achter zwarte pixels zult hebben wat een ongewenst blooming effect kan geven. Het effect is gelukkig minimaal en alleen storend als je hoog contrast hebt in een donkere omgeving. Qua contrast is OLED natuurlijk veel beter.
Zijn deze dan beter dan OLED schermen?
Goedkoper, levensduur en waarschijnlijk feller maar verder zie ik niet in waarom het beter is dan OLED.

MicroLED zou dat wel moeten (kunnen) zijn, die 2 worden vaak door elkaar gehaald. Nog meer dan OLED en QLED :+

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 augustus 2021 09:04]

Ben wel benieuwd hoe de Pro's het zullen doen met games wanneer ze native windows kunnen draaien.
De games die er voor MacOS zijn draaien in ieder geval prima op de huidige 8 core modelen. Met 32 zou je een prima gaming laptop hebben; ware het niet dat er geen Windows op kan.
Vooralsnog.... Microsoft heeft al enige jaren een ARM versie van Windows 10 en ook van windows 11 komt een ARM versie. Apple werkt samen met microsoft om windows 11 werkend te maken op de nieuwe macbooks. Nog even geduld dus.

Zie ook: https://www.techrepublic....bring-more-big-name-apps/
Apple Silicon gebruikt formeel de ARM instructie set, maar zowel het OS en de hardware zijn een stuk verder dan alleen ARM.
Alle standaard ARM instructies blijven aanwezig ondanks de verbeteringen die Apple aanbrengt. Die zijn ook snel genoeg om fatsoenlijk Windows op te draaien. Voor Gaming zal een stuk extra stuurprogramma's of programmering benodigd zijn. Ik kan mij voorstellen dat Microsoft daar tijd in stopt om windows "overal" op te draaien/ ondersteunen.

Verder zijn VmWare en Parallels ook prima geschikt om windows op te laten functioneren. Gamen zal wat anders zijn op die platformen.
Het verschil tussen geoptimaliseerde code voor Apple Silicon en standaard ARM code kan je zien aan het verschil in performance tussen generieke ARM SoC en die van Apple. De eerste liggen in performance nog altijd jaren achter. Apple kookt ook gewoon met water, het verschil is dat ze zowel het SW en de HW in handen hebben en horizontaal integreren.
Voor die vraag zou ik toch echt Microsoft aankijken, wanneer zij met een Windows voor Apple Silicon komen (nooit) en dan aan game developers, wanneer zij met versies voor Windows op Apple Silicon komen (nooit)
Het lijkt me dat de markt voor Microsoft om een speciale Windows versie te leveren veel te klein is. Het marktaandeel Mac's is al niet zo groot, en slechts een klein deel daarvan zou Windows willen kunnen draaien.
Daarom moeten games ook gewoon naar macOS met Metal geport worden. Nu heb ik zelf nog niet de beschikking over een Mac met Apple Silicon, maar Windows software boeit me op een dergelijk apparaat helemaal niet.

Linux met Vulkan is daarentegen wel interessant, omdat de ontwikkelomgeving vrij compleet is en software vrij eenvoudig native opnieuw gecompileerd kan worden. Bovendien worden er elk jaar miljoenen systemen met ARM SoC's verkocht.
zullen devs toch eerst voor ARM moeten releasen
Deze Pro's zijn niet bedoelt voor gaming.

Final Cut Pro en Logic Pro zijn 2 hoogwaardige "content creatie" programma's.

(Video, Audio)

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 9 augustus 2021 20:05]

Hoe gedragen die miniledschermen zich eigenlijk bij zwarte tekst op een witte achtergrond!? Proberen ze dan ook het contrast te vergroten door leds achter de letters uit te zetten!? Dat lijkt me verschrikkelijke effecten opleveren.
Je zou even kunnen rondzoeken naar ervaringen met het MiniLED scherm in de 12.9" iPad Pro, die is nu al een tijdje uit.
Wat voor jou lijkt is niet zo. De leds achter de letter kan je niet uitzetten omdat de zones groter zijn dan gelijk welke letter.
Mijn buikgevoel zegt mij dat Apple hier een M2 gebaseerde SoC in zet. De A15 komt in de herfst in de iPhone 12s/13 (of hoe ze hem ook noemen) en die gaat nieuwe cores hebben, denk daarom dat de M serie in deze laptops die ook gaat krijgen
Lijkt mij ook. M1 heeft nu al flink zijn sporen bewezen en moet eerlijk zeggen, buiten wat hele specifieke issues bevalt die M1 chip me enorm. (Alsnog zou ik MacOS zo snel mogelijk willen dumpen, en gewoon een Linux distro draaien). Maar performance en energieverbruik zijn bizar, dus verwacht dat ze M2 zo snel als mogelijk is naar de Pro modellen brengen.
Het hele leger aan YouTubers die filmpjes maken over Apple-producten zegt dat de chip in deze MacBooks de M1X wordt = een krachtigere versie van de M1:

M1 = 4 performance + 4 efficiency cores => M1X = 8 performance + 4 efficiency cores
M1 = 7- of 8-core GPU => M1X = 16- of 32-core GPU
M1 = 8 of 16 GB RAM => M1X = max. 32 of 64 GB RAM

En diezelfde mensen denken ook dat de M2 pas volgend jaar komt, en dan eerst in een MacBook Air. De M2 zou dan het vervolg worden op de M1 met een nieuw siliciumproces.

[Reactie gewijzigd door jj71 op 9 augustus 2021 22:26]

Ik weet het, allemaal geruchten. Maar deze herfst komt ook de iPhone 13 met de A15 uit met nieuwe cores dus ik vermoed dat die cores ook in een nieuwe M komen.
Dit zou hem dan moeten zijn, de laptop die mijn late 2019 i9 16" met vervroegd pensioen gaat sturen. Maar ik kijk het nog wel even aan voordat ik de trekker overhaal, mijn huidige laptop heeft een 1TB / 32GB configuratie en als dat weer zo veel gaat kosten als bij deze dan red ik het nog wel even een tijdje langer.

De i9 is op papier ongeveer net zo snel als de M1 dus dan zou ik als ik het nog even uitzing één generatie achter lopen qua prestatie en dan een jaar later mezelf voor mijn geduld met een M3 met véél betere specs op alle vlakken (2TB / 64GB) kunnen halen.
De Macbook Pro van 2015 was voor veel mensen de beste Macbook Pro ooit.

Goede vormfactor, heerlijk toetsenbord en lekker veel aansluitmogelijkheden.

Deze nieuwe Macbook Pro zal dus eindelijk afscheid nemen van het 2016-2020 design dat alleen maar USB-C poorten had.

Eindelijk geen dongels meer!
Ik ben in het bezit van zo'n Macbook Pro uit 2015.

Het toetsenbord is verschrikkelijk. Niet alleen zijn er veel problemen mee: toetsen die niet of maar half werken; ze hebben niet voor niets een Keyboard Service Program uitgeroepen. Het gevoel kan ook niet slechter (geen feedback, amper travel, veel lawaai). Daarom dat ze het toetsenbord hebben aangepast in de 16" Macbook Pro. Een behoorlijke stap vooruit.

Het gebrek aan aansluitingen tov het vorige model waardoor je niet zonder dongels kunt maakt het er niet simpeler op.
Een aantal collega's hebben last van krakende of niet werkende speakers (bekend issue) en webcams die kapot zijn gegaan.
Het is niet mogelijk om 2 4k beeldschermen aan te sturen op 60hz, het dropt dan namelijk naar 30hz.

Verder hekel ik ook het feit dat de drivers in Windows maar net goed genoeg zijn om het geheel te laten werken, maar merkbaar slechter dan in MacOS: speakers klinken minder en gaan niet zo hard, microfoon geeft meer achtergrondgeluid weer, USB apparaten connecten/disconnecten nog wel eens..

Vergeet ook niet dat dat model 700 EUR duurder was dan het model uit 2013 terwijl het nu niet veel meer te bieden had (Touch Bar is een gimmick als je met meerdere schermen en een los toetsenbord werkt). Groter touchpad (voor mij het beste in de markt), ranker design en minder gewicht kunnen dat prijsverschil ook maar moeilijk verklaren, al was dat zeker een vooruitgang.
Je kon ook niet verder gaan dan 16GB, wat ook maar nipt is als je het als workstation wilt gebruiken.

De 2019 Macbook Pro 16" lijkt mij de beste Macbook Pro ooit ;-) ..
De performance mag nog een boost krijgen alsook de aansluitingen en dat hoop ik dat ze oplossen in het komende model, want ik moet er toch weer 5 jaar mee doen... (mag geen ander merk kiezen)

Edit: bovenstaand is inderdaad een reactie op het 2016 model |:(

[Reactie gewijzigd door BartBlackMagic op 10 augustus 2021 15:32]

Je hebt het denk ik over het 2016 model. Het 2015 model was zonder Touch Bar.
Ik Ben wel geïnteresseerd in de nieuwe 16 inch met een Apple silicon. Ik rock op het moment nog een 15 inch late 2018 maar ben eigenlijk wel opzoek naar meer power.

Vooral compile tijden op de M1 zijn erg indrukwekkend dus denk dat ik hier wel paar uur op kan winnen als deze nieuwe Apple Silicons net zo rap zijn als de m1.
Hoop idd écht weer op de terugkeer van de MagSafe :(
Ik op de macbook 12, waarschijnlijk hebben we allebei het nakijken met ons wens ☺️
Als we ingelicht moeten worden bij alle massa productie starts van de producten dan wordt deze site wel zo zwaar belast dat het niet meer interessant is om dit allemaal te volgen. Ik noem dit gewoon sluipreclame. En Apple is daar schijnbaar de koning in.
Betekend dit dan ook dat de Macbook Pro's een 120Hz display krijgen net als de iPad pro's? Pro Motion?
Mini-led = 120Hz?

[Reactie gewijzigd door FireStarter op 11 augustus 2021 15:24]