Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Uitgelekte MSI-presentatie bevestigt komst GeForce RTX 3080 Ti en RTX 3070 Ti

MSI brengt binnenkort waarschijnlijk een GeForce RTX 3080 Ti en RTX 3070 Ti uit in zijn Suprim-serie. Dat blijkt uit een uitgelekte presentatie die in handen van VideoCardz is. Volgens eerdere geruchten komen de videokaarten begin juni uit.

De uitgelekte presentatie lijkt deze eerdere geruchten te bevestigen, schrijft ook VideoCardz. De slides bevestigen ook de geheugenconfiguratie van beide gpu's. De RTX 3080 Ti beschikt over 12GB geheugen, terwijl de RTX 3070 Ti 8GB aan vram krijgt. Dat komt overeen met eerdere geruchten, die de afgelopen maanden meermaals zijn opgedoken.

MSI komt volgens de presentatie met Suprim- en Suprim X-varianten van de RTX 3080 Ti en RTX 3070 Ti. De slides noemen geen concrete specificaties. Daardoor is het nog onbekend welke gpu's de twee videokaarten gebruiken. Volgens eerdere geruchten krijgt de RTX 3080 Ti 10.240 CUDA-cores, terwijl de RTX 3070 Ti een GA104-chip met 6144 CUDA-cores zou krijgen. Ook is nog niet bevestigd of de RTX 3070 Ti Gddr6x-geheugen krijgt, hoewel dat wel wordt verwacht.

Volgens eerdere geruchten kondigt Nvidia de nieuwe GeForce RTX-videokaarten op 29 mei aan. Reviews van de RTX 3080 Ti zouden op 2 juni gepubliceerd worden. Reviews van de RTX 3070 Ti zouden een week later uitkomen. De releasedata van de gpu's zijn nog niet bekend, maar doorgaans vinden dergelijke releases op dezelfde dag van de reviews of een dag later plaats.

Nvidia heeft de RTX 3080 Ti en RTX 3070 Ti nog niet officieel aangekondigd, hoewel er al maanden geruchten rondgaan over de twee videokaarten. De gpu's lijken zo goed als klaar te zijn voor release; onlangs dook al een pallet met MSI RTX 3080 Ti Ventus 3X-videokaarten op. De eerdergenoemde specificaties van de RTX 3080 Ti werden in februari al gepubliceerd door Twitter-gebruiker kopite7kimi.

De MSI-presentatie in kwestie. Afbeeldingen via VideoCardz

Nvidia GeForce RTX 30-serie
Model RTX 3090 RTX 3080 Ti* RTX 3080 RTX 3070 Ti* RTX 3070
CUDA-cores 10.496 10.240 8704 6144 5888
Boostsnelheid 1700MHz 1665MHz 1710MHz nnb 1730MHz
Vram 24GB Gddr6x 12GB Gddr6x 10GB Gddr6x 8GB Gddr6x? 8GB GDDR6
Geheugensnelheid 19,5GBit/s 19Gbit/s 19Gbit/s 19Gbit/s 14Gbit/s
Geheugenbus 384bit 384bit(?) 320bit 256bit 256bit
Bandbreedte 936GB/s 912GB/s 760GB/s 608GB/s 448GB/s
Tgp 350W 320W(?) 320W nnb 220W
Releasedatum 24 september Juni(?) 17 september Juni(?) 29 oktober
Adviesprijs
(Founders Edition)
1549 euro Nnb 719 euro Nnb 519 euro

* Op basis van onbevestigde geruchten

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

15-05-2021 • 15:03

159 Linkedin

Reacties (159)

Wijzig sortering
Zoals al eerder opgemerkt - de kaarten zijn er absoluut wél en tegen MSRP, je moet er alleen wel wat voor doen :

- 6700xt, 6800, 6800xt en 6900 : élke donderdag, op hetzelfde moment én voor MSRP, gebeurt al maanden lang. Alle familie en vrienden inmiddels mee geholpen, gewoon met het handje.

- FE's van 3060ti, 3070, 3080, 3090 : haast elke week via Franse (LDLC) of Duitse (NBB) webshops, gewoon voor MSRP en ook gewoon te doen met de hand. Pijnlijk en schokkend is wel dat die kaartjes de dagen na de drops voor 1000+ euro meer op tweakers staan, en nog verkocht worden ook.

- Willekeurige AIB kaarten : ongeveer 5x per dag, vaak tegen adviesprijs +200/300 Euro, ook prima zonder bot of scripts te doen.

Kom dus vooral niet met het gezwam dat er niets te krijgen is, dat is er gewoon wel - hooguit via andere kanalen, en met (marginaal) meer moeite. Buig gewoon die klaag-energie om in een momentje van proactiviteit om uit te vogelen hoe je wél aan kaartjes kan komen.

Dus : slinger Discord aan, sluit je aan bij de BeneluxStockChecker of PartAlert en geeft het een paar dagen ;)


Edit : tekst bijgepunt, klonk vervelender dan mijn bedoeling was ;)

[Reactie gewijzigd door avandeenen op 15 mei 2021 17:26]

Het enige wat ik uit jouw post opmaak is de uitzondering die de regel bevestigt. De kaarten zijn er dus gewoon niet tenzij je zoveel moeite doet als jij. Je vergeet voor het gemak even dat er na jou nog 10000 mensen komen die zo'n kaart dus NIET kunnen krijgen op de manier die jij aangeeft.

Dus, leuk verhaal en tof dat het op die manier lukt, maar het onderstreept alleen maar het feit dat er dus geen, tot zeer weinig kaarten zijn en dus de prijzen hoog.

Overigens vind ik dat helemaal niet erg, hoge prijzen als gevolg van schaarste is niets mis mee als het niet om primaire levensbehoeften gaat. Alleen maar goed.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 16 mei 2021 10:20]

De kaarten zijn er dus gewoon niet tenzij je zoveel moeite doet als jij
Overdrijven is ook een kunst. Als je ze met een klein beetje moeite kan krijgen, zou ik niet zeggen dat ze 'er dus gewoon niet zijn'; dan zijn ze er 'dus gewoon wel' maar de voorraad is niet oneindig.
Oftewel, als iedereen die moeite zou doen zijn ze er dus niet meer. Per saldo verandert er niks aan de schaarste.
Als iedereen die moeite zou doen, zouden alle kaarten die voor honderden euro's meer bij vraag en aanbod staan voor een normale prijs verkocht zijn aan de eindgebruikers die dan dus niets te klagen hadden gehad.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 16 mei 2021 18:41]

Overigens vind ik dat helemaal niet erg, hoge prijzen als gevolg van schaarste is niets mis mee als het niet om primaire levensbehoeften gaat. Alleen maar goed.
Die moet je me even uitleggen. Wat is er goed aan die extreme prijzen op dit moment?
De enigen die hiermee geholpen zijn zijn nvidia en de winkeliers. Dat betekent dat ze maximale prijs kunnen hanteren voor minimale innovatie. Dit is uitermate slecht voor de consument.
Dus tenzij jij voor nvidia of een winkel werkt snap ik niet waarom je dit een goede ontwikkeling vindt.
Ik snap opzich wel wat hij bedoelt. Door toenemende prijzen door schaarste kunnen de mensen die de hoogste betalingsbereidheid hebben aan een kaart komen voor bijvoorbeeld professionele toepassingen van een videokaart. Als de prijzen gewoon hetzelfde zouden blijven zou iemand die een kaart voor werk nodig heeft evenveel kans maken als iemand die in het weekend een uurtje wil gamen.
Als de prijzen gewoon hetzelfde zouden blijven zou iemand die een kaart voor werk nodig heeft evenveel kans maken als iemand die in het weekend een uurtje wil gamen.
En waarom is het dan goed dat iemand die de kaart wil hebben voor professionele toepassingen meer kans heeft op een kaart?
Omdat die persoon er z'n brood mee moet verdienen en het niet slechts nodig heeft voor amusement?
Twee zaken:
-Dit zijn consumentenkaarten bedoelt voor consumenten.
-De pro's hebben nog gewoon hun oude kaarten en verdienen daar al geld mee. 't Is niet alsof die kaarten opeens niet meer kunnen rekenen ofzo.
-ook de professionele kaarten worden momenteel voor veel hogere prijzen verkocht omdat deze ook door consumenten worden opgekocht momenteel
-ja alleen als bijvoorbeeld de helft van de professionals wel aan een kaart kan komen en de andere helft niet dan weet ik wel wie ik zou inhuren.

Feit is toch gewoon dat iets iets waard is wat een gek ervoor over heeft en als dat meer dan is dan jij acceptabel vind dan ligt dat probleem echt niet bij de winkeliers. Ik ga toch ook niet naar een veiling toe en klagen dat de persoon met het hoogste bod het product krijgt want zo werkt nu eenmaal onze markt.
-ook de professionele kaarten worden momenteel voor veel hogere prijzen verkocht omdat deze ook door consumenten worden opgekocht momenteel
Eeh, lijkt me bizar duur om de laatste generatie quadro te kopen en niet echt geschikt voor gamen? Lijkt me dat 99.9999% van de gamers niet voor zo een kaart gaan. Niet echt een issue.
-ja alleen als bijvoorbeeld de helft van de professionals wel aan een kaart kan komen en de andere helft niet dan weet ik wel wie ik zou inhuren.
Dan nog, je haalt er niet gelijk zo veel winst uit dat je verzuipt. Verder gebeurt inhuren natuurlijk niet op basis van de GPU maar op basis van de klus. En als je kaartje te zwak is om een bepaalde klus aan te nemen dan zijn er tig klussen waarie nog wel prima voor te gebruiken is. Het is nog steeds geen reden om de profs dan opeens voorrang te geven op consumentenkaarten.

Hoe dan ook, het is een beetje raar om te zeggen dat professionals meer recht hebben op een consumentenkaartje dan gewone consumenten.
Nee meer recht heb ik nooit gezegd. Ik vind echter wel dat iemand met een hogere betalingsbereidheid voor een product ook meer kans moet maken om dat product voor een hogere prijs te kopen. Dat geldt ook voor iemand die gamed en er gewoon heel veel geld voor over heeft om te kunnen gamen. Met mijn voorbeeld van een professional doelde ik vooral op dat vaak deze groep meer geld aan een product uit wil geven omdat ze het nodig hebben om geld te verdienen.
Nee meer recht heb ik nooit gezegd. Ik vind echter wel dat iemand met een hogere betalingsbereidheid voor een product ook meer kans moet maken om dat product voor een hogere prijs te kopen.
Dat is gewoon hetzelfde met meer stapjes.
Dat geldt ook voor iemand die gamed en er gewoon heel veel geld voor over heeft om te kunnen gamen.
Ja, en zoals ik al zei is nVidia eigenlijk de enige winnaar hier. Voor consumenten is er geen enkel voordeel.
Met mijn voorbeeld van een professional doelde ik vooral op dat vaak deze groep meer geld aan een product uit wil geven omdat ze het nodig hebben om geld te verdienen.
Sure, maar dat maakt het nog niet goed dat die mensen de karige markt leegkopen.
Een ander voorbeeld, jij gaat naar de markt om groente te kopen en er komt een manager van een hotelketen langs en die koopt alle groente voor je neus weg. Het kan wel, maar jij als normale klant moet dus gaan concureren met een hotelketen die zn spullen ook bij de makro kan halen. Jij zult je dan genaaid voelen als die groentes vervolgens voor 3x de prijs op de markt komen. Gelukkig is het met groentes zo dat er veel verschillende aanbieders zijn en jij ook gewoon naar de appie kunt gaan. Maar als dat niet zo was en de markt was de enige plek waar je groentes kon kopen dan zou jij daar niet blij van worden, zo'n hotelmanager.
[...]

Dat is gewoon hetzelfde met meer stapjes.

[...]
Nee want recht zou zijn dat nvidea zou zeggen geen producten meer naar gamers en alleen naar professionals. Ik probeer duidelijk te maken dat iedereen aan een kaart kan komen zolang je er gewoon meer voor over hebt.

Jouw voorbeeld met groenten is niet helemaal een goed metafoor omdat je het hier over primaire levensbehoeften hebt. Maar afijn. Dan alsnog is het zo dat de hoogste betaler het product zal krijgen. Stel je hebt een aannemersbedrijf en 2 mensen willen dat je een huis gaat bouwen maar je kan er maar 1 bouwen. De ene persoon betaald 20% meer voor hetzelfde huis als de ander. Welke klant zou jij dan helpen?

Verder krijg ik het gevoel een beetje dat je denkt dat nvidea dit zo allemaal expres doet om de consument te naaien. Hiermee ben ik het oneens omdat 4 maanden geleden ik precies dezelfde prijs moest betalen voor een videokaart alleen zat er een tussenpersoon tussen die 300 euro meer voor het product dat Nvidia gemaakt heeft vroeg. Persoonlijk heb ik liever dat het geld bij Nvidia komt te liggen zodat ze hun producten in de toekomst kunnen verbeteren in plaats van dat het geld bij een of andere scalper op een zolderkamertje terecht komt.

[Reactie gewijzigd door LarsJacobs03 op 18 mei 2021 22:38]

Nee want recht zou zijn dat nvidea zou zeggen geen producten meer naar gamers en alleen naar professionals.
Wat jij in je vorige posts voorstelde is een soort voorrecht.
Jij zegt letterlijk dat iemand die er meer voor wil betalen voorrang moet krijgen. Want, zo redeneer je, ze gebruiken het professioneel.
Dus aan de ene kant hebben die mensen sowiso meer kans om aan een kaart te komen omdat ze in een ander segment shoppen, en aan de andere kant zeg jij dat deze mensen ook nog eens meer kans moeten maken, dus dat de markt ze op de 1 of andere manier gegarandeerd voorrang geeft:
Ik vind echter wel dat iemand met een hogere betalingsbereidheid voor een product ook meer kans moet maken om dat product voor een hogere prijs te kopen.
Maar is dit niet gewoon iets dat door de markt moet worden opgelost? Moet niet iedereen even veel kans maken om het voor de hogere prijs te kopen? Ik bedoel, dit is toch per definitie zo in een markt met schaarste? Hoezo 'vindt' jij hier dan iets van? Dat suggereert namelijk dat je ze extra voorrang wilt geven, bovenop het voordeel dat ze genieten omdat ze meer aan dezelfde kaart kunnen uitgeven dan een typische consument.
Ik probeer duidelijk te maken dat iedereen aan een kaart kan komen zolang je er gewoon meer voor over hebt.
Maar dat is al zo. Daar hoef je niks extra's voor te doen behalve schaarste maken en er is schaarste.
Verder zei je dus meer dan dat. Wat je beweerde was dat professionals voor moeten gaan omdat die bereid zijn ervoor te betalen.
Persoonlijk heb ik liever dat het geld bij Nvidia komt te liggen zodat ze hun producten in de toekomst kunnen verbeteren in plaats van dat het geld bij een of andere scalper op een zolderkamertje terecht komt.
1) Het komt sowiso bij retailers en scalpers terecht. Waar denk je dat dat prijsverschil die de professionals van jou moeten bijbetalen ontstaat? Niet bij nVidia hoor. Dit geld gaat naar de retail die door de schaarste de prijzen opkrikt.
2) nVidia koopt gewoon eventjes heel ARM op. Die zitten echt niet verlegen om de centen. Maar ze krijgen niet meer centen omdat het de retail is die de prijzen verhoogt.
Wat nVidia wel doet is specifieke kaarten maken voor pro's. Die zijn duurder maar de pro's hebben geld dus die kunnen dat betalen.
Het geval is nu dat door de schaarste de retail de prijzen van concumentenkaarten net zo hoog heeft gemaakt als die van de pro kaarten. Hierdoor hebben pro's meer keuze en consumenten eigenlijk niet, in ieder geval geen realistische keuze. De pro's worden dus dubbel bedient en de consument krijgt het nakijken.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 19 mei 2021 12:55]

Winkeliers en producenten verliezen hier ook door makker. Zij verkopen immers minder.
Wat jij zegt over FE drops elke week bij LDLC of NBB is echt totaal niet waar, 1 keer per maand is realistischer en soms ook helemaal niks.

Het verkrijgen van kaarten is echt niet zo makkelijk als jij het doet blijken, zelfs met alerts is het vaak al weg (of de site gaat down) voordat je de kans krijgt.

Jij gaat een paar minuten voor de drop klaarzitten, AMD snap ik maar hoe kom jij aan de kennis voor de nvidia kaarten?

[Reactie gewijzigd door Zackito op 16 mei 2021 00:02]

Zucht, maar natuurlijk.Zullen we ze er even bijpakken ?

- NBB : 23/3
- LDLC : 30/3
- LDLC : 16/4
- NBB : 27/4
- NBB : 30/4

Dat lijkt er toch verdacht op dat er BIJNA elke week een drop is. Maar he, wie ben ik - en wellicht gebruik je een ander soort kalender ofzo.
Iedereen die ik tot nog toe heb uitgelegd hoe het werkte is in staat geweest FE's te kopen, door simpelweg de Discords te volgen; de laatste keren waren er gewoon steeds 'sterke aanwijzingen' die gedeeld werden voor aankomende drops die ook daadwerkelijk klopten.
In mijn ervaring zijn de alerts overigens erg op tijd; je moet alleen wel goed voorbereid zijn (ingelogd, betaalgegevens klaar enz) en dan kun je er vrij soepel doorheen rollen.

Edit : wauw, een 'niet gewenst' antwoord nog downvoten ook ! Goed bezig !

[Reactie gewijzigd door avandeenen op 16 mei 2021 06:53]

Hoe lang blijft zo'n 3090 open staan op NBB? Is dat dan gewoon ook echt voor 1500 Euro? Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt (ik ga het eerst maar eens proberen) maar als ik eerlijk moet zijn klinkt het een beetje te mooi om waar te zijn, er zijn toch zeker duizenden mensen die dit op hetzelfde moment proberen? Kijk bijv. naar de Duitse winkel Alternate, die hebben al hun 3080's en zelfs de 3090's recent van hun website afgehaald. Je kunt ze geeneens meer bestellen, zelfs voor de absurde prijzen van 3300+ Euro. In Nederland is de situatie niet beter, en ik neem aan dat Alternate ook hier de kaarten binnenkort gaan weghalen omdat het toch geen zin meer heeft (hebben ze overigens al gedaan bij de meeste 3080 modellen).
Dat is niet echt elke week. Eerder elke maand voor Nederlanders dan.
LDLC levert niet naar Nederland, dus dan zit er toch echt een ruime maand tussen 23/3 en 27/4
Wat ik al eerder aangaf is dat een beetje te kort door de bocht; er zijn heus manieren om bij LDLC te bestellen. Waar dat eerst via doorstuurservices (Collisexpat etc.) kon is er nu een hele handel ontstaan waarbij particuliere Belgische consumenten voor een kleine vergoeding als doorgeefluikje fungeren. Ook laten bezorgen bij een afleverpunt dichtbij de grens en pakketjes daar ophalen is gewoon nog steeds mogelijk en gebeurt veel.
Tja.. als jij dat bijna elke week vind ik prima. Wat ik zeg klopt ook gewoon, per webshop ongeveer 1 drop per maand.

De discords houd ik in de gaten, maar daar word teveel shit in gepost. Randoms die roepen, vanavond drop bij die en die, komt 80% niet uit dus in geef daar geen aandacht maar aan.

Alerts zijn zeker op tijd, maar met jou klikken er nog veel mensen. Queu bij NBB is ook erg leuk.

Ik heb echt al genoeg FE’s in mijn winkelmand gehad maar nooit het geluk gehad dat het betalen lukte, websites timeouts, geen voorraad meer, opeens terug in de queu etc.
Tja.. als jij dat bijna elke week vind ik prima.
Hoezo is dat niet 'bijna elke week' dan?
Er is één keer een week geen drop in dat rijtje, en hij zegt niet 'bijna elke week bij twee webshops een drop', hij zegt 'bijna elke week bij één van de twee een drop'..
Over de FE edities bij LDLC en NBB. Kan je mij toevallig ook vertellen op welke momenten ze beschikbaar komen? Ben daar zelf wel geinteresseerd in namelijk.
Ik ook... Wil er wel op wachten maar geen dubbele prijs betalen. Maar hoe gaat dit precies in zijn werk? Ik kan zo een script maken die de LDLC site in de gaten houdt bijv. (heb er al eentje draaien voor de PineTime :) ). Maar ik zie dit artikel helemaal niet op die site. Als ik zoek naar 3080 zie ik geen founders edition zoals @avandeenen noemt. En ja, ik heb de "alleen op voorraad tonen" uit staan https://www.ldlc.com/recherche/3080/ . Dus het is me niet helemaal duidelijk wat voor 'moeite' we dan moeten doen.

Zou op zich wel tof zijn als LDLC ze heeft want die heb je hier in Spanje ook. Helaas hebben ze net hun winkel in Barcelona gesloten :'(

Edit: Ah hij noemt inmiddels discord groepen. Ik zit nooit op discord maar misschien toch wel tijd om het eens te proberen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 mei 2021 00:17]

Links gaan via NVIDIA.COM. Deze links worden NET voor een moment geadverteerd en daarna linkt deze door naar de website van bv NBB.
Deze Link is random en sommige wijsneuzen hadden deze al van te voren en konden zelfs de wachtmuur omzeilen. Tja hoe eerlijk wil je het hebben?

Op zich ben ik het er wel mee eens dat MSRP kaarten beschikbaar zijn als je maar net die slimme persoon in programmeren kent, de juiste link hebt of gewoon net op tijd bent bij een melding.

je hebt bepaalde tools die al veel mensen gebruiken maar ik weet zeker dat er al een stel zijn die ook bijvoorbeeld de betaling al lang hebben geautomatiseerd en zo een voorsprong hebben van 5 seconden. Ook het uitscannen van sites of er "stock" is is een dingetje die men zou moeten onderzoeken maar men komt er mee weg.

Heb JIJ al een paar(1a2) kaarten ontvangen dan deelt de webshop je geen kaart meer uit binnen een week!!
Dit weerhoud er andere niet van om met 20 creditcards en adressen Amazon, LDLC, NBB of AMD leeg te trekken. Via proxies en tools gaan ze aan de gang om hun ID te verhullen. Het is dus eigenlijk onbegonnen werk om er wat aan te kunnen doen. Daarna met 500-1000 euro winst op marktplaats zetten of lokaal te verkopen.

Eerlijk? Tja zo werkt het. Ik geef ze geen ongelijk om deze situatie uit te melken voor goed geld.

Beste remedie? Markt overspoelen met kaarten die een goede hash limiter hebben (deze Ti's hopelijk). Crypto is uiteraard ook het dingetje waarom dit zo in de soep is gelopen.

[Reactie gewijzigd door freedzed6 op 17 mei 2021 01:06]

Zoals hij aangeeft:
slinger Discord aan, sluit je aan bij de BeneluxStockChecker of PartAlert en geeft het een paar dagen
Ik vind het toch opmerkelijk dat je zegt dat het 'marginaal meer moeite kost' terwijl je een paar regels daarvoor zegt dat je hele familie erbij helpt om aan een product te komen. Zelf heb ik nu 2 keer geprobeerd om op donderdag aan een kaart te komen en beide keren niet gelukt. Tuurlijk het is opzich maar een half uurtje per keer proberen alleen ik vind het toch wel een rare wereld dat we op een specifieke dag op een specifiek tijdstip misschien kans maken met een bot om een videokaart tegen msrp te krijgen. Ik snap heel goed dat mensen die geen tijd over hebben om uit te zoeken wanneer er een nieuwe drop komt, mensen geen tijd dan hebben om een half uur op donderdag te wachten voor waarschijnlijk niks of 200 euro meer moeten betalen voor een onderdeel van een pc zeggen dat er geen kaarten zijn voor hun.
Ik ben het helemaal met je eens dat het soms aanvoelt als een loterij, maar met de hand op mijn hart : ik doe echt niets anders dan 5 a 10 minuten voor een drop klaarzitten en heb nog élke keer dat ik probeerde prijs gehad. Geen bots, geen script - volledig old school met toetsenbord en muis :) Glasvezel zal vast helpen, maar dit kost me écht haast minder tijd dan bestellen via een normale webshop. Daarbij helpen genoemde Discords natuurlijk wel omdat je een soort 'voorwaarschuwing' krijgt. Contact me anders even, kijken of er nog iets in de aanpak te verbeteren valt !
Ik ben het helemaal met je eens dat het soms aanvoelt als een loterij, maar met de hand op mijn hart : ik doe echt niets anders dan 5 a 10 minuten voor een drop klaarzitten en heb nog élke keer dat ik probeerde prijs gehad.
Als jij mij die 5 à 10 minuten voor een drop kan aanwijzen? De tijden varieren namelijk nogal ontzettend waardoor ik ook donderdagen 4uur achter mijn PC heb gezeten waarbij ik maar lichte afleiding kon hebben om alsnog een drop te missen.

Donderdag 18 maart 17:05
Donderdag 25 maart 18:35
Donderdag 1 april 20:30
Woensdag 7 april 15:00 6800XT Midnight Black release
Donderdag 8 april 18:35
Vrijdag 16 april 21:00 Eerste drop met de nieuwe anti-bot maatregel
Woensdag 21 april 19:36 Vlak na de eerste shipping van vorige week
Donderdag 29 april 17:33
Donderdag 6 mei 17:33
Donderdag 13 mei 17:55
Daarom heb je ook de Discord nodig; er zijn altijd kleine dingen als wijzigingen van volgorde of prijs van producten op de website, roddels in de chatkanalen en soms landen die nét een half minuutje eerder droppen. Als je dit een paar keer hebt gezien is het patroon wel te herkennen. Waar je zeker gelijk in hebt is dat een minuutje afleiding je kansen kan verkleinen, hoe vervelend het ook is. 4 uur lijkt me trouwens wel wat veel; zelfs als je misgrijpt kun je aan de reacties vrij goed zien of het nog zin heeft om te blijven hangen.
Donderdag de 15e, de eerste keer dat de wekelijkse drop op een andere dag was. Ik heb vanaf ongeveer 16:45 klaargezeten omdat eerdere drops ook rond 17:00 waren geweest. Ik heb het die dag pas zo laat opgegeven omdat 1 april ook al een late drop was en het dus wel zou kunnen. De thread op tweakers had het al grotendeels opgegeven. Rond 20.45 heb ik het opgegeven en ben ik bij mijn vrouw op de bank ging zitten en ik ondanks lid te zijn van de beneluxgroep geen melding gekregen bij de drop op vrijdag waardoor ik ondanks 4 uur wachten alsnog niks had. Donderdag 1 april overigens ook tot 20:15 zitten wachten toen ik toch maar ben gaan eten, ook daar 3 uur kwijt.

Het lijkt er op dat de drops nu weer wat regelmatiger plaats vinden, dus 4 uur zal nu niet meer hoeven maar het onderschrijft wel dat je verhaal niet zo makkelijk is als je het laat klinken.

[Reactie gewijzigd door Tweekzor op 17 mei 2021 14:56]

Ik lees het als dat hij zijn hele familie en zijn vrienden ermee geholpen heeft, niet dat zij ermee geholpen hebben.
Ik heb maanden geleden via zo'n discord kanaal een ryzen r9 5900x voor msrp gekocht, zoveel moeite was het inderdaad niet.

Gewoon met behulp van een robot in een groep gezet worden en wachten tot je bericht krijgt.
9 weken lang, tussen 6s en 10s om van Put in basket naar Order te gaan en nog altijd geen kaart. En dit met ons 10'en. Geen van ons heeft een kaart. En wij zijn lang niet de enigen. Zomaar zeggen dat ze beschikbaar zijn is een leugen.
Er zijn denk ik best verschillende manieren om hier tegenaan te kijken; het een leugen noemen en daarmee je eigen waarheid bevestigen zou niet de mijne zijn - het houdt de boel weliswaar overzichtelijk, maar het zóu natuurlijk kunnen dat de mensen die het wel lukt er een andere methode op na houden. Ik ben immers geen tovenaar, zou mijn reactiesnelheid eerder middelmatig noemen en de PC die ik gebruik is ook alweer een paar jaar oud. Inmiddels staat de teller op meer dan 20 tweakers die ik op weg geholpen heb - laten we gewoon even afwachten wat daar de komende tijd uitkomt ;)

Edit : had 20 moeten zijn, inmiddels opgelopen naar 50.

[Reactie gewijzigd door avandeenen op 17 mei 2021 20:40]

Dit klinkt een beetje als reclame. Heb je zelf nog belangen in dit alles?
Nee, absoluut niet - het is 100% gevoed uit irritatie over het gemak waarmee veel mede-tweakers danwel klagen, danwel zich laten verleiden om te veel te betalen voor gpu's terwijl het relatief makkelijk is om een oplossing te vinden. Daarnaast zag ik inmiddels op verschillende plekken advertenties opduiken van mensen die de info over de discords voor veel geld proberen te verkopen, dus ik vond het tijd om dat wat breder (en gratis) bekend te maken.
Jij krijgt van mij een +2
Hoezo klinkt dit als reclame? Als hij er aan wilde verdienen had hij dit toch beter voor zich kunnen houden net zoals de Tweakers die via deze weg een kaart bemachtigen en deze vervolgens voor honderden euro's extra hier bij vraag & aanbod te koop zetten.
Hoe kun je je aansluiten bij BeneluxStockChecker dan? als ik die server/channel zoek dan bestaat deze niet.
Ik zal je even een DM met invite sturen.
Die duitse en franse sturen niet naar Nederland toch? Je moet deze toch via een doorstuur service bestellen?
NBB sowieso wel, voor LDLC zijn er wat meer trucjes nodig. Dat lukte eerder via commerciele doorstuurservice (Collisexpat etc), tegenwoordig is er een levendige 'handel' in particuliere Belgische consumenten die voor een vergoeding hetzelfde doen, of mensen die ervoor kiezen om vanuit NL naar een BE afleverpunt te rijden. Omdat de marge op FE's voor zo hoog is (3080 : inkoop 719, heb ze zien gaan voor 1800) zijn er voor handelaars veel creatieve trucs te verzinnen.
Hoe kan ik deze discordservers vervoegen, ajb ?
Zoals al eerder opgemerkt - de kaarten zijn er absoluut wél en tegen MSRP, je moet er alleen wel wat voor doen :

- 6700xt, 6800, 6800xt en 6900 : élke donderdag, op hetzelfde moment én voor MSRP, gebeurt al maanden lang. Alle familie en vrienden inmiddels mee geholpen, gewoon met het handje.
Ook in de discord server die jij benoemd grijpen elke donderdag het gros van de mensen die daar aanwezig zijn mis. Zonder scripts en/of bots is dit niet te doen. Al gebruik je een add to cart script en krijg je op het juiste moment de producten in je wagentje dan nog is de kans van slagen beperkt. Het is een oerwoud aan gateway timeouts, paypal storingen, enz.
Dat ervaar ik echt anders; er zijn heus mensen die misgrijpen, maar hele volksstammen die succesvol zijn (zie #succesful-orders).
Inmiddels is de AMD website ook al een stuk meer botproof dan voorgaande weken, dat was vorige week goed te merken.
Ik heb natuurlijk geen idee welke methode je precies gebruikt, en met welk type verbinding - wellicht dat daar nog iets in te verbeteren valt.
Waarom zoveel diversificatie terwijl de huidige lineup van kaarten al zo slecht leverbaar is? Het lijkt mij een stuk zinniger om eens op één productieproces te focussen.
Die chips die ze maken zijn niet altijd goed genoeg voor bv. de 3090, maar dan kunnen ze die vaak nog gebruiken voor minder high end kaarten. Door veel verschillende niveaus kunnen ze het meeste winst uit hun productie halen.
Omdat deze kaarten als ze het dit keer goed doen, niet ingezet kunnen worden voor minen.
Er worden juist voor Mining gewoon een custom of aangepaste bios gemaakt door mede Miners. Ga er maar vanuit dat deze „onbreekbare“ mining beperking gewoon weet omzeilt wordt.
Een custom of aangepaste bios? Dit kan al jaren niet meer bij Nvidia. In tegenstelling tot AMD is bij Nivida de bios namelijk encrypted.

Ik verwacht dat de nieuwe videokaarten niet te omzeilen zullen zijn. Bij de rtx 3060 was er nog een oude developer driver waarmee onder een set voorwaarden toch op volle snelheid gemined kon worden.lees:

HDMI/DVI poort moet actief gebruikt worden(op te lossen met dummy) d
Het moet aan een 16x slot zitten
Je moet de specifieke driver hebben

Deze fout maken ze niet nog een keer. Ik verwacht dat de LHR re-release voor ethereum miners niet interessant gaat zijn. Let wel op alleen coins op basis van dit algoritme hebben de hashrate beperking. Er zijn meer coins winstgevend momenteel dan alleen ETH.
Een custom of aangepaste bios? Dit kan al jaren niet meer bij Nvidia. In tegenstelling tot AMD is bij Nivida de bios namelijk encrypted.
Hoe kan het dan zo zijn dat ik genoeg kaarten, meestal extreme overklok, zie die een aangepaste bios hebben voor betere overkloks, buiten de fabrikant om?
Dit zijn dumps van andere kaarten. Je kunt wel de bios flashen of backuppen. Wat veel miners bijvoorbeeld doen is op de RTX 3080 van MSI ventus 2x of 3x de bios van de Suprim versie zetten. Je kan echter de bios niet modificeren omdat deze dus encrypted is. En de bios van een oude kaart versie gebruiken gaat niet op omdat dit een "nieuwe" chip betreft.
De 3080ti zal op ethereum ongeveer 43mhs doen. Dat is even veel als de 1080Ti. Nog steeds winstgevend maar niet zo aantrekkelijk meer.
BIOS Modding is al jaren niet meer mogelijk, volgens mijn was Maxwell de laatste series die daar een tool voor had.
Ik heb onlangs mijn Pascal BIOS nog gemod. Overigens niet op de kaart zelf geflasht, ik laad het alleen in mijn VM software. De kaart draait naar mijn weten de originele BIOS, tenzij de vorige eigenaar die heeft geflasht. Volgens mij is het flashen bij de lijn ook nog steeds een ding, maar ik had geen zin in onnodig risico.
Ik ga nergens van uit. Aannames doen je de das om
Het is zoals hierboven. De gebruikte term hiervoor is binning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Product_binning
Naar mijn weten is dit nogsteeds één productieproces. De gpus zijn nagenoeg allemaal gelijk. De 3080ti is een 3090 waarbij wat onderdelen zijn uitgeschakeld. Correct me if I am wrong maar zo is elke 3000 series gpu een 3090 waar delen zijn uitgeschakeld.
Neen :

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_30_series

3070/3060 ti en 3060 zijn allemaal verschillende chips.
Markt is veranderd vanwege schaarste en ze kunnen voor deze reeks weer meer vragen dus weer meer winst maken.

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 15 mei 2021 15:08]

Neen integendeel zelfs
Progress? Deze chips zijn liggen al langer in de planning, en ondanks dat het moeilijk is om een kaart te krijgen moet men niet stil blijven staan, immers elke kaart wordt gewoon verkocht.
Waarom zoveel diversificatie terwijl de huidige lineup van kaarten al zo slecht leverbaar is? Het lijkt mij een stuk zinniger om eens op één productieproces te focussen.
Tja het komt neer op business as usual. Nvidia kan ook eigenlijk niet anders. De vorige keer dat de mining vraag wegviel zaten ze ineens met een overschot aan inventory. Het is in het belang van Nvidia om te proberen de gaming markt van de mining markt te scheiden zodat de boel voorspelbaar blijft. Ook moet het bedrijf blijven verkopen ná mining.
Het feit dat de kaarten nog steeds niet aangekondigd zijn terwijl er blijkbaar al hele paletten van geleverd worden doet me geloven dat ze een voorraad aan het opbouwen zijn voor de launch. Wellicht om de teleurstelling van te beperken.
Je bedoeld met pallets vol vast richting de miningfarms verschepen.
Er komt weer een "oepsje" met een niet mining beperkende bios en alles gaat weer net als bij de non Ti versies.

De 3XXX serie kun je als consument gewoon afschrijven en alleen hopen dat de mining industrie instort voordat de 4xxx serie er aan komt.
Heb hier gewoon 4x 3090 liggen hoor. 2 besteld op launch datum voor MSRP en 2 in december bijgekocht. Is echt niet zo onmogelijk als men laat blijken.
Hoeveel mensen hebben tegenwoordig nog een high-end gaming PC in vergelijking met 10-20 jaar geleden? Dat was vroeger toch veel meer?
De tekorten komt imho dus niet door covid maar gewoon door miners.
Wat denk je van al die mensen die nergens heen kunnen en opeens ook maar gaan gamen en met geld beginnen te smijten.
https://www.wepc.com/statistics/pc-gaming/
PC gaming markt is veel groter dan 10-20 jaar geleden..
Volgens Steam is het percentage gebruikers met een 4K of 3400x1440 Ultrawide resolutie samen zo'n 3,6%, en de meest populaire RTX 3000 serie kaart een 3070, die wordt gebruikt door slechts 1,3% van de gebruikers. Helaas laat Steam niet zien hoeveel mensen een 120hz of hoger scherm gebruiken, wat natuurlijk ook een reden kan zijn voor het willen van een betere GPU.

Er zijn momenteel over de hele linie chiptekorten, in allerlei industrieën, en dat is echt niet omdat iedereen opeens een 4K resolutie high-end gaming PC heeft gekocht. Dat is voor de meeste spelers - zo'n 70% van Steam's gebruikers zit nog 'gewoon' op een 1080p monitor - ook onnodig.
Je hebt(o.a.) ook nog 5120x1440. En ook nog triple monitor. Ik zelf heb de eerste, een vriend van mij de tweede optie (en een ander racet in 4k). En die zal je ook nooit in de survey zien als ik er wat over te zeggen heb. ;) Voor de 3090 had ik een 3070, dat voldeed gewoon echt niet. Niet voor mij in elk geval. Prima kaart verder, maar niet om flink wat jaren mee te doen.

Ik vermoed overigens ook dat het aandeel aangestuurde pixels (per systeem) boven de 4 miljoen (dus eigenlijk meer dan full HD) in Nederland flink hoger is dan het Steam survey percentage.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 15 mei 2021 21:20]

Stukken meer juist, zeker met covid. Nu hebben veel mensen juist geld en tijd, en willen dus een dikke gaming PC aangezien ze toch niet op vakantie konden. Ook is bijvoorbeeld de productie aan het begin van 2020 juist omlaag gegaan omdat de vraag toch zal dalen door de pandemie, blijkbaar is dus het omgekeerde waar. Zelf merk ik het ook, jaren geleden had ik maar 1-2 vrienden die ook echt om de paar jaar een nieuwe gaming PC hebben. Elke paar generaties een nieuwe GPU ook, maar nu wouden ze weer upgraden (vanaf 10-series) maar kwamen er nog een paar andere vrienden van mij bij, die allemaal 30-series willen.
Geweldig. Weer een kaart erbij die straks niet leverbaar is. Al die papieren releases gaan een beetje vervelen.

[Reactie gewijzigd door downtime op 15 mei 2021 15:07]

Dit zijn geen papieren releases AMD & Nvidia verkopen meer kaarten dan ooit. Waarom komen mensen altijd af met deze onzin in elk topic over grafische kaarten tegenwoordig?
Omdat ze gewoon altijd uitverkocht zijn en als er eentje beschikbaar komt dan is de prijs 2 of 3 keer zo hoog. Adviesprijs voor de RTX 3070 staat hier in de tabel op 519 euro maar is volgens de pricewatch bijna allemaal over de 1000 euro.

Leuk dat ze een 3080ti en 3070ti uitbrengen maar na 2 minuten zijn ze weer uitverkocht en kun je hem niet krijgen tenzij je flink wilt betalen. Uiteraard heeft dat te maken met de hogere vraag en mogelijk lagere productie. Maar als iemand die zijn PC wil upgraden heb ik er echt helemaal niks aan dat er 2 nieuwe kaarten komen die toch altijd uitverkocht zijn.

[Reactie gewijzigd door raiders op 15 mei 2021 15:35]

Dat is geen paper launch dat is het tegenovergestelde : zo populair dat ze de vraag niet kunnen bijbenen.

Nogmaals er is geen lagere productie er is enkel een enorm hoge vraag.
Inderdaad. Bij de PS5 zijn ook enorme tekorten, maar de verkoopcijfers zijn nagenoeg identiek aan die van de PS4.
Het wordt gewoon tijd dat de Covid-19 crisis overal ter wereld op z'n einde loopt zodat iedereen die nu opeens ook een nieuwe PC of PlayStation wil weer z'n oude hobbies gaat oppakken..
Mijn hobbies zijn altijd hetzelfde gebleven gamen, series en films kijken.
Die van mij ook, maar er zijn heel veel mensen die andere hobbies hebben die door de Covid-19 maatregelen niet mogelijk waren/zijn, thuiswerken en avondklok etc, heeft er toe geleidt dat er veel meer vraag is naar o.a. PC hardware en gameconsoles dan normaal..
Daar gaan de tekorten niet mee ophouden. Het is 95% crypto die de vraag doet opdrijven. Ik heb gelukkig een 3080 weten te bemachtigen en die minet ook in z'n vrije tijd. Het is niet moeilijk om 5-6x meer winst te halen dan de (relatief dure) stroomkosten van 22ct/kwh in Nederland. Go figure wat voor een gigantische winst er is te halen in arme landen met minder stroomkosten. Voor elke kaart die er in de handen van een gamer belandt belanden er 50 in een miningbunker.

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 15 mei 2021 19:28]

Nou dat is niet zo vreemd toch als de kaarten gewoonweg niet leverbaar zijn? Althans niet voor normale prijzen. Dus dan is het ook niet zo gek dat mensen zich er dood aan ergeren dat er steeds nieuwere versies aangekondigd worden die vervolgens helemaal niet te bestellen zijn. Ik snap de frustratie.
Als het zo door gaat zal tegen de tijd dat er weer voldoende chips leverbaar zijn de RTX 4000 serie alweer om de hoek staan te wachten.
Daar begint het wel op te lijken ja, dat de huidige generatie videokaarten een "verloren" generatie wordt voor heel veel mensen.. Hopelijk normaliseert de markt ergens dit jaar nog en hebben we er eind dit jaar al geen last meer van..
Ze zijn uitverkocht wat iets anders is dan niet leverbaar. Ik snap de frustratie maar verzinnen dat fabrikanten niet op weinig produceren is gewoon onzinnig.
Prima dat AMD en Nvidia meer kaarten dan ooit verkopen maar waar zijn die kaarten dan? Ik zie geen enkele winkel die voor een normale prijs uit voorraad kan leveren.
Omdat de vraag groter is dan het aanbod betekend dat nog niet dat het aanbod niet groter kan zijn dan vroeger. De vraag is gewoon nog sterker gestegen.
De vraag is al maanden groter dan het aanbod. Ik kon zonder problemen eind vorig jaar een 3080 kaart kopen tegen een gewone prijs sindsdien is de vraag echter enkel toegnomen.
"zonder problemen", sinds de eerste minuut van de release is de 3080 uitverkocht. Kijk eens in het leveringen topic daar staan heel veel Tweakers nog steeds in de wachtrij terwijl ze hun kaart volledig betaald hebben op release.

De founders edition was zonder scripts of browser automation ook niet te krijgen.

Een 3080 bemachtigen voor een normale prijs was mogelijk, maar een geluk en geduld is ook nodig.
Dus is het geen paper launch en dat was mijn punt.
paper launch
A release of a product, especially a computer component, in extremely limited quantities, making it very difficult for consumers to get their hands on. The purpose of this is generally for a company to be able to say "we have the fastest chip", before they can actually produce large numbers of them.

Dit is toch precies wat er gebeurde? De grootste webwinkels hadden handjes vol kaarten voor duizenden bestellingen. Wachtrij voor alleen de tuf was al 200+ op dag 1.
Absoluut niet . Nogmaals amd en nvidia verkopen enorme hoeveelheden. Omzet van nvidia is +. 50% en amd +90% dus er is absoluut geen sprake van limited. Dit is geen paper launch dit is gewoon een heel succesvol product dat uitverkocht is.
Hmm op launch dag was de voorraad in Nederland erg beperkt. Bij Nvidia zo ver ik mij herriner grof weg een stuk of 100 kaarten per launch. Bij AMD nog minder. Gezien de vraag toen al veel hoger lag is dat best een paper launch te noemen. Neemt niet weg dat het inderdaad mogelijk was om te bestellen en iets geleverd te krijgen. Zelf heb ik binnen een uur bij alternate een 3060 Ti besteld en deze is na een week of 2-3 geleverd. Alleen wie de eerste minuut bestelde kreeg de volgende dag geleverd.

Dat van die omzet is ook zeker waar. De vraag is echter over welk probleem we nu praten. Volgens mij is de kritiek dat de kaarten niet bij de gamers komen. Die kritiek lijkt terecht. Kijk eens https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/ Je ziet dat de RTX 3xxx nog zeer beperkt voorkomen terwijl de eerste launch alweer in september 2020 lag. Hierdoor lijkt het erop dat er minder kaarten dan normaal richting gamers gaan. Dit ondanks de hoge omzet.

3080 na 8 maanden: 0.85%
2080 na 8 maanden 0.6%
1080 na 8 maanden: 1.32%

De 3080 doet het in ieder geval beter dan de 2080. Wellicht is het zinniger om naar een 6 of 7 serie te kijken. Die zijn eigenlijk altijd wel redelijk populair.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 17 mei 2021 16:40]

Hoezo geen paperlaunch.
Op launch heeft mijn broertje een Asus TUF 3080 non OC gekocht.
Volgens mij is de productie ervan zelfs gestaakt en mijn broertje heeft nog steeds geen kaart.
Van zowel Nvidia als AMD was het een paperlaunch van jewelste.
De mining hype helpt dan ook niet.
Een paper launch is zoals het woord zegt louter op papier. Dus geen of amper echte producten in de winkel.
Hier verkopen AMD en NVIDIA massaal veel GPU's de vraag is echter nog groter, dat is dus absoluut geen paper launch.
product verkocht, maanden wachtrij, productie gestaakt, nooit geleverd.

Veel meer paperlaunch als dat word het niet.
Neen want ondertussen zijn er miljoenen van verkocht en draaien AMD en nvidia 50-100% hogere omzet tov vorig jaar. Omdat JIJ er geen kon bemachtigen tegen de prijs die jij wou is het geen paper launch hoor. Als je wil kan je morgen gelijk welke kaart binnen hebben.
pricewatch: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080

Graag een linkje waar je die kan bestellen.
Jij snapt echt langs geen kanten wat een paper launch is he?
product verkocht, maanden wachtrij, productie gestaakt, nooit geleverd.
Veel meer paperlaunch als dat word het niet. En daar blijf ik bij.

Maar fijn dat ook jij, ondanks je verhaal over verkrijgbaarheid niet aan een dergelijke kaart kan komen.
Ik game al maanden op een 3080 die ik zonder problemen kon bestellen. Net zoals er al miljoenen andere next gen gpu’s gekocht hebben .

Grappig dat je denkt dat enkele van de meest succesvolle kaarten ooit een paper launch zijn.
Laat me raden, je broertje heeft een pre-order staan bij een Nederlandse Webshop ?
Ik heb al stuk of 50~100 Asus TUF 3090/80/70/60ti in mijn handen gehad, het grappigste is dat dezelfde winkels die je pre-order aannamen voor 500-600 bij iedere batch er zeker de helft of helemaal richting de vrij verkoop gingen voor 1400-1600...
Dan moet je misschien eens wisselen van rij/kaart. Ik heb dankzij dat topic bij Alternate(of AZERTY) pas in december een 3070 Suprim X kunnen kopen voor net geen 700. Volgende dag had ik hem in huis.
Ik begin februari eentje voor 700,- bij Alternate maar ben na 3 maanden van plek 98 naar 90 gegaan..
Kan er niet met mn hoofd bij dat alternate er maar 8 ontvangen heeft in die periode.
Waar de kaarten zijn? Die zitten in de desktops van bitcoin miners

[Reactie gewijzigd door VinylRecord op 15 mei 2021 15:40]

Deze kaarten worden gebruikt om eth te minen, niet bitcoin.
1 Iedergeval in mijn pc
Verkopen is wat anders dan leveren🤦‍♂️
Zeg dat tegen de 3080 in mijn systeem die ik vorig jaar binnen enkele weken in huis had. Rare paper launch als fabrikanten meer dan ooit verkopen.
Want zo werken statistieken inderdaad, “ik heb er een dusss”..
En als je gaat ontkennen dat ze amper leverbaar zijn tenzij je 2-3x zoveel wilt betalen of een jaar wilt wachten, als je pech had en niet bovenaan in de wachtrij stond, dan ben je echt niet aan het opletten. Misschien moet je even in de pricewatch kijken voor je gaat roepen.

[Reactie gewijzigd door 848evo86 op 15 mei 2021 15:56]

RTX 3000 series kaarten waren prima leverbaar, maar iedereen wilde persé wachten op MSRP prijzen en toen kwam de crypto gekte, dikke pech, ik heb er een stuk of 70 gehad, dus als je er echt 1 had gewild had je deze echt wel kunnen krijgen.

Ik ken mensen met 100+ RTX 3000 kaarten, en allemaal in dec/jan besteld bij reguliere winkels...
Heb zelf een 3070 destijds gekocht voor iets boven msrp. Erg blij dat ik toen de keuze had gemaakt. Al voelde dat toen niet zo :)
Tsja dat is om te minen of met winst door te verkopen ... w8nkels zouden ook gewoon bij launch, max 1 per adres moeten doen. Natuurlijk gaan er altijd zijn die dat niet gaan doen.
Waarom moeten winkels dat doen max 1 per adres als distributeurs en de fabrikanten (jawel nVidia) direct leveren aan miners? Ik heb echt veel kaarten in mijn handen gehad, ja deels heb ik doorverkocht en ja gamers willen niet betalen dus de kaarten gingen voornamelijk richting miners.
Dan zou iedereen een kaart kunnen bemachtigen op een "gemakkelijke" manier. Zelfs nog max 2 per email/adres ofzo. Dat valt zelfs nog gemakkelijk te omzeilen. Zelfs per bankkaart/creditcardnummer valt te omzeilen. Maar het maakt wel alles omslachtiger. En dan zullen er genoeg zijn die het opgeven. Tevens doorverkopen ... moet je wel belasting op betalen en netjes doorgeven. Velen zetten ook een handeltje op. Daar mag gerust ook wat aan gedaan worden.
Ik ontken dat het een paper launch is. Iets wat uitverkocht is wegens overweldigende aanvraag is niet een paper launch. Indien je dat niet beseft zoek dan AUB eens de definitie op voor je wat gaat roepen.
Ik heb begin december gewoon een 3070(Suprim X) kunnen kopen, de volgende dag in huis(thanks to een tip in het 30xx draadje), voor 700(weken later was ie 300 duurder). Die doorgeschoven naar een vriend om in januari een 3090 te bestellen. Ik wilde eigenlijk voor een 3080ti gaan, maar zag de bui al hangen. 3080 vond ik geen optie vanwege de 10GB(even geen zin in die discussie overigens). Uiteindelijk heeft het 3 weken geduurd, maar de 3090 kwam wel en de prijs was toen nog niet veel anders dan bij launch. Wél was ie op het moment dat ik hem kreeg 600 duurder geworden, dus ik was nét op tijd.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 15 mei 2021 16:52]

Source? En geen winst cijfers aub, rauwe cijfers van kaarten verkocht.
Omzet cijfers, die vind je gewoon met google.
Dit zijn nog altijd geen rauwe cijfers. Het zegt helemaal niet hoeveel GPU's er verkocht zijn. Enkel hoeveel geld ze ermee vangen. Je bewering dat ze meer GPU's verkopen dan ooit tevoren kan je dus niet staven met feiten?
Makkelijk via google te vinden, nogmaals aantal kaarten verkocht is een pak hoger dan de vorige jaren vandaar dat beide hun omzet ook fors omhoog ging, als 2020 dus "paper launches" waren dan waren de voorgaande jaren dat nog veel meer.

Soit laatste wat ik hie run dit topic ga antwoorden want er zijn gewoon teveel gefrustreerde mensen die blijven volhouden dat AMD en NV geen/amper kaarten verschepen wat door elke statistiek in de markt tegengesproken word.
Dan is het toch niet zo moeilijk een link ofzo te plakken? Want ik vind die cijfers niet hoor. Voor zowel XBox als PS5 vind je die wel en die liggen minder dan 10% hoger dan zelfde periode vorige launch.
Onzin? vertel mij waar ik een RTX 3070 kan kopen voor de normale verkoopprijs. En niet een prijs van honderden boven de adviesprijs.
Ja onzin want paper launches hebben niks met prijs te maken.
Ok, het is geen paperlaunch. Maar @downtime heeft wel gelijk dat de verkrijgbaarheid aardig overeenkomt met een paperlauch. Ik zag net bij Azerty de RTX 3070 voor tussen de 1300 en 1400 Euro. Morgen in huis. Word je toch niet goed van.
De drops en kopen met scriptjes is makkelijk te doen. Enkel je moet ook een grote berg geluk hebben helaas. Bij mijn 3e poging had ik een amd kaart te pakken.
Samen hebben we er +90 pogingen op zitten. Geen enkel kaart.
Ik kijk er nou al naar uit om 18 maanden op de wachtlijst te staan voor €800 te veel.
Die prijzen zijn wel aantrekkelijk haha , schrijf dat maar op je buik voorlopig want je betaalt er minimaal 2 of 3x zoveel voor.
Ik vind vooral de 3080 8G vreemd..
er is geen met 8GB 3080
Minen heeft niet zo veel geheugen nodig. Vooral snel geheugen.
Ik mis de bestelknop. Helaas zijn deze prijzen niet reëel.