Asus-website vermeldt RTX 3080 Ti met 20GB vram

Asus bevestigt het bestaan van de GeForce RTX 3080 Ti met 20GB vram op zijn website. Twee van dergelijke videokaarten worden genoemd in een lijst op een supportpagina van de fabrikant. Volgens geruchten kondigt Nvidia de videokaart in februari aan.

De productnamen van twee Asus ROG Strix RTX 3080 Ti-varianten met 20GB vram zijn zichtbaar in de lijst met ondersteunde producten op Asus zijn supportwebsite. Er gaan al langer geruchten over de komst van zo'n videokaart en eerdere registraties bewezen al de komst ervan. De vermelding op de Asus-website bevestigt de aanwezigheid van 20GB aan vram.

Volgens eerdere geruchten krijgt de RTX 3080 Ti een GA102-250-gpu met 10.496 CUDA-cores. Daarmee heeft de kaart evenveel cores als de RTX 3090. Het geheugen zou Gddr6x zijn, net als bij de RTX 3080 en 3090. De RTX 3090 heeft met 24GB echter nog meer vram.

Aanvankelijk werd in geruchten gemeld dat Nvidia de RTX 3080 Ti in januari zou aankondigen, maar volgens nieuwe informatie is dat uitgesteld tot februari, aldus VideoCardz. De beschikbaarheid van RTX 3080-kaarten is nog altijd problematisch en Nvidia heeft eerder al aangegeven dat de verwachting is dat dit zal aanhouden tot begin 2021.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-12-2020 • 12:08

146 Linkedin

Reacties (146)

Wijzig sortering
Sign me up! Op deze zat ik te wachten. Dit zullen de afgekeurde 3090 kaarten zijn. Hoogstwaarschijnlijk ten vroegste in de zomer in de bus...

[Reactie gewijzigd door junkchaser op 25 december 2020 12:12]

Volgens het artikel en de geruchten heeft de 3080Ti evenveel CUDA cores, dat lijkt niet echt op een afgekeurde 3090. Tenzij de Ti ergens op RT performance is beperkt, dat is.
Het allergrootste probleem is het stroomverbruik van deze kaarten. Mijn 3090 met 0.9V undervolt verbruikt, zelfs in GTA V, nog steeds 400-440W en wordt 75*C+. Waar hebben we het over?! Ik hoop dat we ook zo snel mogelijk meer AiO watergekoelde modellen gaan zien.

[Reactie gewijzigd door Zuur.Pruim op 25 december 2020 12:25]

Een undervolt kan er alsnog voor zorgen dat het verbruik hoog ligt, de clockspeeds zullen dan wel fors stabieler zijn. maar 440watt? Is dat niet gewoon een piek?

Welk 3090 model heb je? Want van wat ik zie zie je ze toch echt maar rond de 360watt max zitten en dat stock.
Er zit soms veel verschil in die RTX 3090 kaarten.
Via Techpowerup kan je dit altijd mooi zien (meten enkel de stroom die de GPU zelf vraagt)

Power Consumption - Average (Peak) Gaming (Metro: Last Light @ 2560x1440):
335W (415W) | ASUS Strix OC
341W (370W) | Gigabyte Eagle OC
348W (406W) | MSI Gaming X Trio
353W (431W) | EVGA FTW3 Ultra
356W (379W) | ZOTAC Trinity
365W (386W) | Founders Edition
436W (474W) | MSI Suprim X

Power Consumption - Stresstest Furmark
396W | Gigabyte Eagle OC
400W | Founders Edition
402W | ZOTAC Trinity
449W | ASUS Strix OC
449W | MSI Gaming X Trio
481W | MSI Suprim X
507W | EVGA FTW3 Ultra

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 25 december 2020 14:20]

Er zit soms veel verschil in die RTX 3090 kaarten.
Via Techpowerup kan je dit altijd mooi zien (meten enkel de stroom die de GPU zelf vraagt)

Power Consumption - Average (Peak) Gaming (Metro: Last Light @ 2560x1440):
335W (415W) | ASUS Strix OC
341W (370W) | Gigabyte Eagle OC
348W (406W) | MSI Gaming X Trio
353W (431W) | EVGA FTW3 Ultra
356W (379W) | ZOTAC Trinity
365W (386W) | Founders Edition
436W (474W) | MSI Suprim X

Power Consumption - Stresstest Furmark
396W | Gigabyte Eagle OC
400W | Founders Edition
402W | ZOTAC Trinity
449W | ASUS Strix OC
449W | MSI Gaming X Trio
481W | MSI Suprim X
507W | EVGA FTW3 Ultra
Die stresstest zegt allemaal niet zoveel over de praktijk als je daadwerkelijk een game speelt. Het is een indicatie niet meer dan dat.
[...]


Die stresstest zegt allemaal niet zoveel over de praktijk als je daadwerkelijk een game speelt. Het is een indicatie niet meer dan dat.
Daarom zijn de eerste wattages ook als je spellen speelt, zo als je duidelijk kan zien, en daar zie je de MSI Suprim X een enorme 474W gebruiken bij Metro: Last Light bij 2560x1440, en ja dat vind ik ERG veel wattage, rond de 500W is niet niks, en ben ik heel blij dat SmokingCrop dit hier deelt.

[Reactie gewijzigd door BamiJamJam op 26 december 2020 14:03]

Damn dat is echt een bizar... AMD werd hier gigantisch om afgebrand in het verleden.

Ik kom met een overclockte 6800xt en een -100mv op nog geen 300 wat en een max junction temp van 75 graden.
Het verschil is wel dat AMD niet hoger kon concurreren dan met de subtop, en dat terwijl Nvidia de topkaarten met minder verbruik wist te maken.

Nu staat Nvidia tenminste wel bovenaan. Het blijft natuurlijk hoog verbruik. Als AMD nu dezelfde en betere performance neer weet te zetten voor 1/2 - 2/3 van het stroomverbruik, dan gaat het pas lijken op AMD de afgelopen jaren.
Ik ben iig blij met de 6800xt ref. Voor de MSRP prijs. Ik vind de software veel fijner als bij de 2080ti hiervoor en voor mij persoonlijk is rtx een non-argument
Wat vind je zo goed aan de AMD software als ik vragen mag.

Ik kies persoonlijk en professioneel altijd voor Nvidia juist vanwege de software. Mosaic voor control centre of large display projecten. Cuda voor gpu calculations. Ik vond AMD nogal achterlopen op dat vlak (of zelfs helemaal niet meedoen in sommige gevallen).
Sorry, ik ben niet duidelijk geweest. Ik bedoel voornamelijk het control panel. Dit ziet er naar mijn mening modern en intuïtief uit. Het control panel van Nvidia vind ik hopeloos ouderwets en doet me denken aan Windows 95.
Ah okay. De UI dus.

Begrijpelijk en niet onbelangrijk.

Los van de UI vind ik Nvidia en AMD wel dag en nacht op gebied van software. AMD is puur alleen gaming. Nvidia is veel meer graphics, en eigenlijk nog een stap verder; alle FPU applicaties. Het is een no brainer voor mij. Nvidia producten zijn duur voor gamers, maar goud voor professionele gebruikers. Zowel qua functionaliteit als qua 2nd life invulling.
Dat vind ik dus niet, het feit alleen al dat je een registratie moet doen hiervoor vind ik al een behoorlijke drempel en hierdoor gebruikte ik dit niet.
Dit. Als iets enorme frustraties bij mij opbrengt is het een product waar je een berg geld voor betaald waar je U tegen zegt, en ze vervolgens ook nog een account uit je willen persen alvorens je het voor 100% mag gebruiken.

Informatie. Ze willen precies weten wat je wanneer speelt.

Wat is het volgende? Een nier voordat ik RTX mag aanzetten?
Klopt, AMD is zeker goed bezig.
Ik vind zelf RTX wel een argument. Ik heb nu een 3070 (speel 1440p) en met RTX aan lekker 80fps in alles (behalve misschien Cyberpunk, maar die koop ik nog ff niet). Ik merk dat ik al dat extra detail in de schaduwen en lichtinval wel een toegevoegde waarde vind.
Ik vind er zeker potentie in zitten en blind dat dit ontwikkeld wordt. Vond het ever leuk in Control e.d. met de 2080ti maar mis het nu ook niet direct moet ik zeggen. Ik verwacht dat we nog minstens 1 maar waarschijnlijk meer generaties moeten wachten voor het echt meerwaarde zal bieden en de prestaties ook niet meer zo'n grote impact zullen hebben. Zelfde zag je met AA e.d.
Heb dezelfde kaart en rtx aan staan in bf, weet alleen niet hoe ik zou moeten zien hoe het mooier is. Gameplay is belangrijker voor mij.
BF is inderdaad een 'tunnelvisie' spel, in de zin dat je een hyperfocus op de task hebt. Ik zag het in BF alleen als mijn vrouw zat te spelen en ik meekeek 😂. Iets als Tomb Raider, bijv, is anders. RPG en Open World games lenen zich er beter voor.
Ik heb BF5 nooit gespeeld, maar heb je met raytracing niet een voordeel ten opzichte van andere spelers als je tegenstanders achter je kunt zien in reflectie van ramen etc.?

Lijkt me dat, los van het mooie, realistische realtime reflecties ook een tactisch voordeel kunnen geven.
Die 290X die zoveel stroom vrat, die was zeker met driver optimisatie, gewoon de beste kaart van z’n generatie en de 7970 idem (dual gpu modellen uitgezonderd). Je kunt daar nog steeds redelijk op gamen daar waar de 780ti al was het door het gebrek aan VRAM en driver support compleet irrelevant is geworden. Om over de 680 maar te zwijgen, zeker vergeleken met de 6GB modellen van de 7970.

[Reactie gewijzigd door Pianist1985 op 26 december 2020 11:48]

Tja, dat Ampere alleen op papier een performance-per-watt winst opleverde is toch al sinds de vroege reviews duidelijk. Ze hebben nagenoeg geen winst op dat vlak geboekt maar de kaarten wel een stuk groter gemaakt. Daarmee was enorm verbruik onvermeidelijk.
Performance per Watt van een 3080 is ongeveer ~25% beter op een gelijke 270W van een 2080Ti. Die getoonde x1,9 factor door Nvidia is op een 60FPS gemeten bij een bepaalde game. Niet heel realistisch als praktijkvoorbeeld maar dat is marketing. Op 4K zijn zowel de 3080 als 3090 naar verhouding redelijk efficiënt ondanks een relatief hoog verbuik.
En op hoge vermogens? Want mijn 2080ti haalde 37.5k Firestrike Graphics en mijn 3080 haalt 42.5k Firestrike Graphics. Uit mijn hoofd zal dat iets van 15% verschil zijn. TDP zit ook rond dat percentage verschil want die was 320 watt vs 370 watt ;)

Beide zijn wel overclocked maar dat is dus op het randje van wat die chips kunnen. Dus blijkbaar als het tegen de max aan draait dan doen ze het aardig vergelijkbaar aan perf per watt.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 december 2020 17:44]

Firestrike is maar 1080p. Een 3080 GPU komt beter tot zijn recht op hogere resoluties richting 4K.
Hmm volgens veel reviews is het maar 1,5% performance per watt verbetering.
De hoge prestaties komt voornaamst door het hoge energie verbruik
Ampere vs Turing. Waar de Ampere ~25% betere prestaties laat zien op een zelfde 270W en ~10% betere efficiëntie op de standaard 320W PL.

[Reactie gewijzigd door M-spec op 25 december 2020 18:54]

Ik heb producten als de AMD FX processoren en de Nvidia GTX400 series inderdaad altijd afgebrand omdat ze bijv. om een ~100W verbruikende Core I7-4790K te evenaren ze een ~300W zuipende FX-9590 nodig hadden of de GTX480 die bijna het dubbele stroomverbruik nodig heeft t.o.v. een HD5870 en nauwelijks sneller was. Maar als die FX processoren of die GTX400 series nu veel sneller waren dan had je mij ondanks het hogere stroomverbruik nergens over gehoord, ik kijk zelf dan ook liever naar de efficiënte/prestaties per watt dan het absolute stroomverbruik: Een processor die 2 uur nodig heeft voor een klus en 120Watt verbruikt kost je effectief minder stroom dan een processor die 80Watt verbruikt maar wel 4 uur nodig heeft.

Gaan we dan naar de RTX3090 kijken dan is die kaart ondanks het zeer hoge stroomverbruik wel efficiënter dan alle voorgaande generaties. De 6800xt doet het inderdaad nog wel ~10% procentpunt beter (en de 6800 non xt nog beter :+ ), maar dit verschil is bij lange na niet zo groot als wanproducten zoals de GTX480, die de volledige line-up van de concurrent met ruim 50% verschil zich moest laten, en zelfs door de vorige generatie van Nvidia zelf verslagen werd. Neemt natuurlijk niet weg dat AMD het wat betreft efficiëntie deze generatie gewoon beter voor elkaar heeft, en dat is als je kijkt waar ze vandaan komen erg knap :)


@Anoniem: 15483 Typefoutje inderdaad, aangepast :P

[Reactie gewijzigd door !mark op 25 december 2020 20:27]

ik kijk zelf dan ook liever naar de efficiënte/prestaties per watt dan het absolute stroomverbruik: Een processor die 2 uur nodig heeft voor een klus en 120Watt verbruikt kost je effectief méér stroom dan een processor die 80Watt verbruikt maar wel 4 uur nodig heeft.
Dit klinkt niet helemaal logisch. Volgens mij bedoel je dat de processor met het het hogere vermogen effectief juist minder verbruik heeft.
120W x 2u = 240Wh (0,24kWh) en 80W x 4u = 320Wh (0,32kWh)

Verder ben ik het helemaal met je eens. Sommige mensen staren zich blind op het momentele vermogen (of vaak het opgegeven tdp) en realiseren zich niet dat een lager piekvermogen niet automatisch een lager energieverbruik betekent.
Energie (in kilowattuur kWh) = vermogen (in watt W) x tijd (in uur u)

Met moderne processors kan een snellere processor sneller terugschakelen naar de laagste energie stand. Het verbruik in deze stand ligt bij dezelfde generatie vaak heel dicht (verwaarloosbaar) bij elkaar.
Dat was altijd het argument in het verleden van Nvidia bezitters :)
AMD koop je om je kamer te verwarmen werd er toen gezegd hehehe.
Als je eigenlijk maar een paar uur gamed per dag , maakt 50w niet veel uit.
Om bv te minen maakt dit wel een groot verschil, omdat de kaart 7 op 7 en 24u per aan staat.
400? Kan het me haast niet voorstellen. Heb zelf een Undervolt op 893v en kom met cyberpunk op zo'n 300-350 watt. Weet je zeker dat je Undervolt goed staat afgesteld? En power limit niet per ongeluk verhoogd?
Zelfs 350 watt vind ik nog al veel. Er lijkt weinig verfijnd aan hedendaagse videokaarten. Ze zijn snel, maar hebben ook enorm veel power nodig....

Beetje een american musclecar ipv een geoptimaliseerde japanse bolide.
Gevolg van Samsung 8nm ipv TSMC 7nm.
Samsung's 8nm is eigenlijk gewoon een kleine doorontwikkeling van samsung's 10nm:
https://semiwiki.com/semi...0nm-8nm-and-7nm-at-vlsit/

Ik snap eigenlijk ook niet waarom nvidia geen 7nm van samsung afneemt, die lijkt volgens mij als de hetvolgende artikelen bekijk zo goed als gelijkwaardig aan tsmc's 7nm:
https://semiwiki.com/semi...msung-vs-tsmc-7nm-update/
https://semiwiki.com/semi...d-samsung-5nm-comparison/

[Reactie gewijzigd door Rudie_V op 25 december 2020 14:20]

Wellicht uit angst voor nog meer leveringsproblemen? De yields van de 8nm zijn op het moment al erg karig aldus Nvidia. Of dit komt door het percentage bruikbare wafers of simpelweg te weinig productiecapaciteit (of beide) is niet naar buiten gebracht.

Ben ook benieuwd wat voor procedé de 3080 Ti gaat krijgen. Kan erg interessant worden als TSMC deze op 7NM gaat produceren maar vermoed van niet. Aan de andere kant, als dit een 3090 met 'maar' 20GB VRAM gaat worden weet ik niet wat voor markt deze kaart moet aanspreken. Gezien de GPU qua cores gelijk lijkt te zijn aldus leaks.
Ze zijn ook niet efficienter dan te Turing kaarten terwijl het 8nm Samsung wel degelijk een aardig stukje efficienter is dan 12nm TSMC
Onzin want dat zijn ze dus wel.. Een RTX 3080 levert b.v. 25% meer prestaties bij hetzelfde aantal watt verbruik als een RTX 2080Ti..
Efficiëntie bepaal je door te kijken naar prestaties per watt, niet door naar het totale verbruik te kijken..

Kijk eens onderaan die pagina die je zelf gelinkt hebt.. Ook de Tweakers review laat zien dat de nieuwe kaarten efficiënter zijn met meer prestaties per watt..
Performance/FPS per Watt tov eerdere generatie meet je op een gelijk verbruik... dat Nvidia de kaarten een hogere OC heeft meegegeven af fabriek en daarmee de efficientie weer omlaag gaat is een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door M-spec op 25 december 2020 15:43]

-0.9V 75*C+... er komt nog een dag dat je je AiO op de waterleiding aansluit om hem te koelen. :P
Ik denk dat je 0,09V undervolt bedoeld. Anders zou je gpu op 100mV werken :)

Maar dat zijn wel bizarre temps inderdaad. Misschien is je koeler toch niet optimaal want dit zijn temperaturen die ook zonder undervolt nog te hoog zijn volgens de gemiddelde benchmarkresultaten
Weet je wel zeker dat je undervolt geaccepteerd word? Als je niet de beta builds van MSI Afterburner gebruikt dan doet je 30xx series kaart niet veel met de inputs daarvan namelijk. Vooral niet met de fan.

Als ik kijk naar Optimumtech zijn 3080/3090 undervolt video dan zie ik veel lagere waardes staan dan wat jij haalt.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 25 december 2020 14:43]

Jeetje, dat is echt extreem veel. Ik ben zelf een GTAV-liefhebber en zou heel graag het spel op 4K60+ willen spelen. Voorlopig heb ik een 1080Ti. Wellicht met een 3080 of RX6800XT en anders wachten op de volgende generatie.
Het kan ook zo zijn dat de GPU een lagere clock snelheid heeft.
Mag ik vragen wat je boost snelheden zijn op 0.9V? Heb gisteren mijn RTX 3090 ook undervolt, ik zit stabiel op 2000Mhz op 0.9V. Temperatuur rond 72 max.
Dat, en hij zal wel een flinke extra premium prijs krijgen ben ik bang.
Ik gok 1000-1200eur...
Verkeerd gegokt gezien de frappante prijzen waarvoor de 3080's nu al verkocht worden. Er zit nog heel veel speelruimte in prijs tussen de 3080 en 3090. Ik denk dat je gerust nog een euro of 100 á 200 bij mag rekenen. Over het algemeen zijn videokaarten van deze generaties vrij hoog geprijsd. Waar je voorheen een 1080 kocht voor rond de 600 euro destijds, kost een xx80 kaart nu 200 euro meer (buiten scalper prijzen om), wel natuurlijk meer performance.
Ze hebben in de RTX 2000 serie gewoon de maximale performance uitgerekt zonder performance per dollar te verbeteren. Dat is deze generatie anders maar de max prijs is gewoon weer vergelijkbaar (oftewl 1080 Ti = 2080 = 3080 op prijs, zodra de tekorten ten minste ophouden). En 3080 Ti zal wel rond 2080 Ti liggen, dus €1200.
Zie mijn post net boven jouw bericht. De vergelijking klopt niet. De 2080Ti is aanzienlijk dikker geprijsd dan de voorgaande 80Ti kaart.
Dat zei ik toch. Ze hebben een generatie de performance/dollar verbetering gewoon op 0 gezet omdat er ook 0 concurrentie was. Maar ze konden wel de prestaties verhogen dus ze hebben een hogere tier ingevoerd. Dat die dezelfde naam heeft als de hoogste tier van de vorige generatie doet er verder weinig toe, want naamgeving is volstrekt arbitrair. Er is een kaart met Titan-esque performance bijgekomen die ook een titan-esque prijs kreeg.
Ik lees, als jouw conclusie zijnde, dat de 3080Ti evenveel gaat kosten als de 2080Ti. Dat gaat niet uitkomen. De 2080Ti tegenover de 1080Ti is al veel duurder. Dat heeft niks te maken met de andere kaarten uit de reeksen, we kijken nu specifiek naar de Ti's.
De 3080 Ti gaat zeker niet evenveel kosten als de 1080 Ti bij release. De 3080 kost al zoveel. Maar hij kan ook niet in de buurt van de 3090 komen. En ongeacht jouw klachten over de hoge prijzen heeft de 2080Ti toch aardig verkocht en is de kans dus groot dat de 3080Ti evenveel zo niet iets meer dan de 2080Ti gaat kosten. En itt tot de "magere" 40% extra geheugen (1080 -> Ti en 2080 -> Ti) zal de 3080 Ti dus 100% extra geheugen krijgen. Hij zal gewoon in de voetafdrukken van de 2080Ti stappen en ook evenveel kosten (MSRP dan). In de winkels is het natuurlijk wat de gek ervoor geeft momenteel. En als de geruchten over core-counts waar zijn, is de 6900XT ook niet krachtig genoeg om door concurrentie de prijs van de 3080Ti tot €999 te beperken.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 25 december 2020 17:29]

Het lijkt erop dat je selectief mijn post had gelezen. De consument heeft toen de prijs geaccepteerd van 2080ti en daar geld voor neergelegd. Dat heb ik netjes ook gezegd. Maar kijk naar de minimale prijs van de 3090 in NL. Tussen 999 en een minimaal bedraagt van tussen de 1500 en 1600 euro is er zat ruimte de 3080ti te plaatsen.
Het is de markt werking op het moment maar vergelijk je de kracht van een RTX 3070 tegen over een 2080 ti en je bekijkt dan de "geadviseerde" prijs dan is die ~50% goedkoper

Mensen die de 2080 Ti kochten net voor de Release van de 3000 series zijn ook zwaar benadeeld. Dus in "principe" zou je kunnen zeggen dat kaarten deze generatie goedkoper zijn geworden in verhouding naar de prestaties.

Het heeft idd niks te maken met huidige realiteit maar als de aanvoer weer stabiliseert heb je toch een hele kaart voor onder de 600,- tot die tijd.... Ja ze zijn DUUR!
Generaties lang is een xx70 gelijk aan of sneller dan de voorgaande xx80Ti. Verder is het kijken naar wat de xx80 Ti meer kosten, dat staat los van hoeveel een xx70 kost van de andere of huidige generaties. Dat iets van nu beter/sneller is voor minder geld, is vooruitgang. Een 300 euro computer van nu is niet te vergelijken met een 300 euro computer van een jaar of 2-3 geleden.

Ter vergelijking de stijging van de xx80Ti prijzen:

1080Ti MSRP:
nieuws: Nvidia brengt GTX 1080 Ti volgende week uit en maakt GTX 1080 goedkoper.

2080Ti MSRP:
nieuws: Nvidia brengt GeForce RTX 2080 Ti, RTX 2080 en RTX 2070 eind septembe...

De bovenstaande links zijn om een indicatie te tonen van de gegeven prijzen. De prijs van de 2080Ti is aanzienlijk hoger dan dat van de 1080Ti bij introductie. Mijn punt was ook dat de kaarten elke generaties duurder worden. De 3080Ti gaat niet evenveel kosten als de 2080Ti, maar meer en dat is omdat men de prijzen van de 2080Ti toen heeft getolereerd. Net als met smartphones: Men is bereid om meer geld uit te geven aan een product. Voor nVidia is het makkelijk: De ruimte tussen de 3080 en 3090, in geld, is super ruim en dat gaan zij ook maximaal benutten.

[Reactie gewijzigd door Phntm op 25 december 2020 15:49]

Je bedoelt dat ze liegen in hun jaarverslagen? Je weet wat voor consequenties dat heeft he?

De winstmarge voor de nieuwste generaties ligt al jaren rond de 20%
Dat, en hij zal wel een flinke extra premium prijs krijgen ben ik bang.
Ik denk de zelfde prijs als de AMD Radeon RX 6900 XT, als Nvidia slim is, maar ik wil deze keer gaan voor AMD, de Radeon RX 6800 XT is voor mij meer dan snel genoeg, en dan heb ik voor me eerste keer alles van AMD.

Heb net me nieuwe computer gebouwd, een ASRock X570M Pro4 met AMD Ryzen 5 5600X en 16GB 4000MHz CL18 geheugen en Samsung 980 Pro 500GB, de rest heb ik mee genomen van me oude computer, zelfde kast en PSU en 2GB M.2 SSD en meer, en omdat ik de AMD Ryzen 5 5600X kocht bij Azery wat niet op voorraad was heb ik maar €319,- betaald er voor, in plaats van €405,- wat de goedkoopste nu kost op voorraad op Tweakers, ik had geluk dat ik er eentje kreeg opgestuurd eergisteren.

We zullen zien hoe snel de GeForce RTX 3080 Ti woord, maar verwacht dat hij maar iets langzamer woord dan de GeForce RTX 3090, maar wel een stuk goedkoper, al vind ik rond de €1000,- wat ik denk dat hij gaat kosten nog steeds heel duur.
Evenveel cores, maar minder vram. Dan zou de memory controller van de 3090 gedeeltelijk defect zijn... lijkt me dat je eerder minder functionele cores hebt.
Zoals hierboven al aangekaart zijn dit volwaardige 3090 GPUs. Je levert alleen in op geheugen grootte, bandbreedte (320-bit vs 384-bit) en de afwezigheid van NVLink. Hierdoor is de 3080Ti minder geschikt voor bitcoins minen, maar de performance in games zal grotendeels hetzelfde zijn.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 25 december 2020 22:04]

Als brengen ze nu de RTX4090 Turbo GTI Godlike Megazorkins uit... Laat ze eerst maar eens wat productie gaan draaien voordat ik er enthousiast van word.
Het ligt toch ook wel een beetje aan de mensen zelf. Iedere keer dat er degelijke pre-order opties zijn dan laten mensen het afweten, om later te klagen dat ze allemaal te duur zijn. Ik heb tientallen 3080 kaarten zonder moeite kunnen bemachtigen (en ze rechtstreeks aan vrienden of op Tweakers verkocht tegen kostprijs, zie v&a feedback). Deze zaten allemaal tussen de 700 en 800 euro in.

Zo kwam MSI uit met hun Suprim model en waren er bij shops als Alternate opties om pre-orders te plaatsen tegen MSRP prijs, maar nee, er werd weer gewacht en nu staat Discord weer vol met mensen die meer dan 1000 euro voor die kaart zitten te betalen.

Je ziet het ook met de PS5. Continue geklaag over de voorraden en levertijden, maar als je ergens tussen juni en september een mediamarkt was binnengelopen had je er nu een in huis gehad, maar nee achteraf wanneer de FOMO komt opzetten wil opeens iedereen morgen een exemplaar bezitten.

En nee, ik ontken niet dat vraag en aanbod niet in verhouding staan, maar mensen maken het zichzelf ook wel erg lastig door continue pas wakker te worden nadat de trein het station al verlaten heeft.

[Reactie gewijzigd door Paprika op 25 december 2020 12:26]

Ik ben in die tijd een gamemania binnengelopen en wacht nog steeds op de PS5. Ik had blijkbaar voor een mediamarkt moeten kiezen.
Tijd van een preorder is niet alleen belangrijk, ook de plaats blijkbaar
Ik loop altijd langs de mediamarkt en daar blijft het bij...
Sinds ik de reviews hier op Tweaker gelezen heb.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 25 december 2020 13:11]

Het helpt daarbij echter niet mee dat nVidia en AMD zich ook vrij asociaal opstellen wat betreft embargo's met reviews van de nieuwe kaarten. Nou waren die bij nVidia volgens mij nog wel een paar uur voor de launch beschikbaar, maar bij AMD pas met de launch.

Ze dwingen je op deze manier dan ook bijna om een product te bestellen waarvan je op dat moment nog geen idee hebt hoe goed het daadwerkelijk is. Daar valt ook nog wel het een en ander aan te verbeteren.

Verder heb je wat betreft FOMO wel enigszins gelijk, da's gewoon een mensendingetje I guess. In veel gevallen zou het dan ook beter zijn als (een hoop) mensen zichzelf wat beter in de hand kunnen houden, dan zou er ook niet op zo'n grote schaal gescalpt worden.
Nvidia hefte de embargo's 24 uur voor de release op. Tijd genoeg om rustig alle reviews te lezen.

AMD gaf de koper geen kans een onafhankelijke review te lezen voor aankoop. Daar kwam nog bij dat ze zelf geen raytracing benchmarks hadden vrijgegeven en dus opzettelijk verborgen hielden.
Is een half jaar van te voren een tot dan toe nog vrije onbekende console pre-ordered ook geen vorm van FOMO dan?!
De PS5 heeft amper games die je niet op een vorige generatie of de PC ook prima kan spelen. Ik denk dat zijn argument is dat mensen maanden er niet naar omkeken en nu er direct een willen bemachtigen binnen 24 uur terwijl ze er maandenlang niet naar hebben omgekeken en je weinig mist door niet een paar maanden te wachten als je toch al matige interesse had.

[Reactie gewijzigd door mmopewpew op 25 december 2020 12:45]

Dat klopt ook zeker, maar vroegah hoefde je ook niet weken of maanden te wachten als een nieuwe console uit kwam en ook niet honderden euro's extra neer te leggen.
De PS4 was anders niet veel beter in verhouding tot de interesse die consoles tegenwoordig hebben door massa games (Fortnite bijvoorbeeld), waardoor ieder paar grootouders er nu ook eentje wil kopen voor de kleinkinderen.

[PS4] Levertijden, Verkooppunten & Prijzen
Die pre-order kan je gewoon annuleren / die console geraak je toch wel kwijt voor minimaal de aankoopprijs.
Op zich goede punten hoor, maar vind je het dan normaal dat je al zaken van tevoren moet gaan bestellen, zonder dat je weet wat je koopt? Ik bedoel, de eerste serie kaarten had nog allerlei bugs en ander gedoe. En met alle respect, ik heb geen tijd (en vind er geen lor aan) om continu alle releases en webwinkels in de gaten te houden. Ik wil als klant gewoon bediend worden zoals dat met alle andere normale producten ook werkt. Maar ik klaag niet; ik kan nog gewoon even wachten :-)
Het maakt niet uit wat voor een product ze op de markt laten komen maar:levertijden tijdens kerstmis en release datums countdown zijn er altijd geweest.Als je een product vroeg koopt riskeer je altijd kinderziektes en bugs.Men kan beter ietjes langer wachten totdat de kinderziektes en de bugs verholpen zijn en een volwaardig goed lopend product hebt,en dat geld natuurlijk ook voor de spelconsoles.
Xbox en ps5.En ja je betaals meer als je een vroege early release hebt.Iedereen wilt het hebben.
En happy xmass iedereen en een gelukkig nieuwjaar.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 25 december 2020 14:44]

Ik denk dat je bij de RTX 3080 wel een beeld kon hebben, gezien Nvidia wel reviews losliet 24 uur van te voren (in tegenstelling tot AMD) en TechPowerUp had al op 20 november hun Suprim review online staan. Bij de PS5 kon je wel verwachten dat mensen die een PS4 hadden er wel 1 zouden kopen. Er zijn meer dan 100 miljoen exemplaren verkocht. Zelfs als 1 op de 8 eigenaren een zou kopen dan zou dat voldoende zijn voor de volledige voorraad van release tot einde boekjaar voor Sony. Als je een groot fan bent hoor je hem dan te pre-orderen. Ben je geen groot fan dan wacht je nu rustig af tot er wel voorraad is, gezien de huidige games welgeteld op 1 hand te tellen zijn en als je een pc hebt blijven er nog 2 games over die PS5 exclusief zijn.
Nee, wij moeten maar blindelings pre-orderen zonder enig idee van prestaties en stabiliteit.
Zoals met games en andere producten moet de consument zomaar zijn geld richting bedrijven gooien zonder enige vorm van garantie op een goed product.
De bedrijven nemen minder en minder risico en vragen alsnog de hoofdprijs.
Dit is gewoon de wereld op zijn kop!
Tja logisch toch dat je je aankoop af laat hangen van de daadwerkelijke prestaties in plaats van de geruchten?
Dit kan ik beamen, iedereen in mijn omgeving die er 1 wilde heeft er 1 kunnen bemachtigen in niet al teveel tijd.
Ja, maar ook tegen MSRP? Want ik denk dat velen toch wel een stukje meer betaald hebben dan MSRP. Dat is volgens mij namelijk vrij lastig gebleken (een kaart na de launch nog voor MSRP te krijgen). En ja, dan kan je 800-850 voor een 3080 nog altijd redelijk vinden, maar wat mij betreft is dat gewoon nog altijd te veel en is er toch ergens extra geld blijven hangen.

[Reactie gewijzigd door Snowdog op 25 december 2020 12:39]

Tegen MSRP van de fabriekant. Blijkbaar wilt de fabriekant het niet voor minder aanbieden maar het is niet voor super inflated prijzen geweest wat er dankzij de winkelier is (en gescalp).

Zelf heb ik m voor 719 (Founders edition). Ze zijn er echt.
Ik geloof er niks van, sorry.. RTX 3080 kaarten zijn al vanaf launch nergens te krijgen zonder lange wachttijd, en al helemaal niet tegen adviesprijs.. Die launch was 17 september, we zijn inmiddels ruim 3 maanden verder en het is nog steeds een grote bende qua leveringen die amper binnenkomen..

Enige manier was ver van te voren pre-orderen.. Voor de FE helemaal, die nog geen 3 uur online heeft gestaan in Nederland en daarna nooit meer..
Geen enkele AIB kaart word verkocht voor de MRSP van Nvidia hun FE kaarten. Dat kan je gewoon vergeten, die worden gewoon tegen verlies verkocht zou ik me indenken, want anders zaten die AIB's niet zoveel procent hoger gemiddeld.

Als je er 1 wilt bemachtigen, je hebt de middelen (wat je zowieso moet hebben als je dergelijke kaarten wilt kopen) en je gaat er 100% voor ? Dan kan je dat doen zonder lange wachttijden. Via het topic op T.net over die kaarten. Er waren genoeg tweakers behulpzaam die sites in de gaten hielden, dan wel niet met een tool (even de naam ervan kwijt)

Toen ik had besloten om een 3080 te kopen, had ik binnen 2 dagen een 3090 die opgestuurd werd (megokko, immers lekker makkelijk niet iedereen wou een 3090 vanwege de pprijs) devolgende ochtend de gouden tip voor een 3080 via dat T.net topic dat er 12 trio x's bij een obscure winkel in Almere te koop waren. Besteld, en opgehaald diezelfde dag en de 3090 retour gestuurd.

Er waren ook genoeg kaarten uit ons buurland, Duitsland te krijgen via bijvoorbeeld alternate.de die meer stock als wij in NL hadden, maar in buitenland had ik geen zin.
Als de prijs me niet zou boeien had ik er ook allang een gehad.. Maar ik heb nog wel principes en weiger dus gewoon meer dan 800 euro te betalen voor een RTX 3080.. Een RTX 3090 kan je nu gewoon uit voorraad kopen bij meerdere winkels voor idiote bedragen, dus dat is het probleem ook niet.. En niet iedereen heeft de tijd en/of zin om de hele dag Tweakers forums etc af te struinen naar informatie waar misschien iets te koop is of komt, dat is geen normale situatie..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 25 december 2020 15:24]

Ik heb destijds voor mijn 3080 829,- betaald. Kijkende naar de actuele price watch, een Asus TUF voor 829 of een PNY voor 819 valt prima te krijgen. Die 19 euro boven je "budget" moet je maar voor lief nemen voor een cutting edge kaart. Uit principes ga ik ook niet meer als 25K besteden aan een auto. Maar dat betekent ook dat ik dan niet moet kijken naar Ferrari's.

Ik heb ook niet de tijd om de hele dag fora af te struinen. Maar ik voel aan jou reactie alsof je gewoon absoluut 0,0 moeite wilt doen. Hoe moeilijk is het om een mail digest in te stellen op 1 forum topic en die dan in <2 minuten door te nemen op een rustig moment? (Hoe ik het gedaan heb) Of distill.io opstellen. Dan krijg je zelf direct een notificatie wanneer je 3080 op stock is voor de prijs dat je wilt ?

Er is altijd wat. Er is nooit een "normale situatie" Bij de vorige generatie waren cryptominers bezig. Waren kaarten van prijs verdubbeld over 1 generatie (van 10xx -> 20xx) - in 2020 is het de pandemie waardoor iedereen thuiszit en iets leuks wilt kopen om de tijd mee te voordoen.

Dus voordat je zegt dat er geen kaarten vanaf launch te krijgen zijn (wat gewoon niet waar is) zet er dan wel even je eigen kantteking bij dat je en geen moeite wilt doen, en net 19 euro wilt zitten onder de gangbare marktprijs.
Kijkende naar de actuele price watch, een Asus TUF voor 829 of een PNY voor 819 valt prima te krijgen.
Grappenmaker..
Er waren 3 launches van de 3080 FE in NL, de rest was vanuit Duitsland te bestellen omdat Nvidia gestopt is met het gebruiken van de services van Digital River.

Heb er toch echt 2 weten te bemachtigen waarbij er 1 op dit moment in mijn PC draait. Heb meerdere PC's gebouwd de afgelopen maanden voor vrienden met een 30XX series GPU er in.

Het is niet ideaal, helemaal de eerste maand maar het is nu wel een flink stuk beter geworden. Tenzij je een Strix of FTW wilt, de laatste zijn nogsteeds erg lastig te vinden
Nouja, hebben ze toch geluk gehad zou ik zeggen. Het merendeel van de (redelijk geprijsde) kaarten dat tegen MSRP wordt/werd aangeboden is binnen een half uurtje max (en meestal een stuk korter) vaak toch wel weg heb ik het idee. Actief bijhouden of gewoon geluk hebben dat je net op 't juiste moment kijkt, lijkt me dan ook wel een must.

Lijkt me dan ook een beetje flauw om te stellen dat het niet zo moeilijk is om er een tegen een redelijke prijs te krijgen. Misschien als je 24 uur per dag de tijd hebt om te F5-en wel (en daar zin in hebt). Maar goed, misschien dat ik het mis heb. Veel plezier met de kaarten iig :)
Alles boven msrp is gewoon krankzinnig om dat er voor te betalen. Doe je dat wel, dan moet je ook niet gaan miepen want je voedt die verhoging zelf. Zijn maar weinig consumentenproducten waar je normaal meer betaaldt dan de adviesprijs. Webshops die ook meer vragen mogen wat mij betreft ook instant failliet gaan. Die hoge prijzen komen niet van de fabrikanten, did verdienen daar niets meer aan, behalve een slechtere naam omdat genoeg mensen dom zijn om niet in te zien dat het de verkoper is die zo een hogere marge probeert te incasseren.
Op tweedehands sites bulkt het van de nieuwe kaarten !
Er worden meer kaarten aangeboden op tweedehands sites dan in de winkels :)
Je ziet zelfs meer 3070 en 3080 kaarten te koop dan de vorige generaties.
Wat me toch de indruk geeft dat ze vlotter verkrijgbaar zijn, dan men doet uitschijnen.
Dat zijn mensen die het opkopen van videokaarten hebben als baan, dat betekent nog niet dat de tweaker met een reguliere baan en normaal leven er een kan krijgen.
Ik zie het tegenovergestelde. RTX3070 of 3080 niet voor normale prijzen beschikbaar (of überhaupt beschikbaar). Vriend is uitgeweken naar de RTX3060ti en heeft deze op launch day weten te bemachtigen, maar wel voor 150,- bovenop MSRP. Daar had hij ook een RTX3070 voor kunnen hebben onder normale omstandigheden.

Ja, je kunt dus kaarten krijgen, maar je betaald er dan ook fors voor. Logisch dat mensen willen wachten. Klachten over het lage aanbod zijn dan ook terecht als de prijs zo hoog wordt gedreven door vraag/aanbod (en scalpers).
Hangt echt enorm sterk van het model kaarten af welke je zoekt. EVGA en Gigabyte kaarten zijn in mijn ervaringen het makkelijkst te verkrijgen. De EVGA 3080 XC3 waarvan ik er 2 heb weten te bemachtigen voor vrienden waren 799 en 815 euro wat dichtbij de richtprijs van EVGA zelf ligt. Aorus kaarten waren bij INformatique een tijdje relatief makkelijk leverbaar maar de Aorus kaarten zijn wel prijziger zoals de Strix varianten. Deze liggen nooit rond MSRP.
Nouja, bij die RTX3060ti was er niet echt een keus, gevalletje: Wat er beschikbaar is, ongeacht het merk of model.

Kreeg ook voorheen de vraag: wat raad je deze generatie aan? Nvidia of AMD? 8)7 Ook daar is het antwoord: Wat je het 1e kunt bestellen :P
Ik wacht sinds 19 september op mijn TUF 3080...Tones heeft deze week laten weten daar nog helemaal geen uitzicht op te hebben...en daar sta je dan...bij mij is het ook aan het kriebelen duurder te gaan aankopen...het hart wil, de hersenen zeggen de bestelling gewoon te laten staan en af te wachten...besteld aan 719 euro, zelfde kaart bij dezelfde shop staat nu 879...
Dat is een non-OC model toch? Dan moet je niet bij Tones of Nvidia klagen, maar bij ASUS. Zij verkopen bijna alleen maar het OC model, omdat ze daar door een simple BIOS flash zo'n 35 euro extra aan verdienen. Dat is natuurlijk goed voor de marges.

[Reactie gewijzigd door Paprika op 26 december 2020 12:01]

Weet ik - ik klaag toch niet op Tones? Ik heb het eerder op het stijgen van de prijzen in het algemeen....het feit, dat de non-OC versie niet zou verdeeld worden was allerminst te voorspellen 3 maanden geleden. Mocht de OC versie of de 3080 van andere merken tegen dezelfde prijs als indertijd te verkrijgen zijn, zou ik allang gewisseld hebben....nu is het gewoon afwachten geblazen.
Als die kaart nu voor die vele hogere prijs staat, dan zou ik me eerder zorgen gaan maken of ze niet degene met hogere prijs voorrang geven.
Mijn gedacht inderdaad...maar kan wel een 'blessing' zijn als er een ti komt....wrs tegen dezelfde prijs als scalpers nu voor de gewone 3080 vragen...ach ja...ik heb geduld....tegen dan zal Cyberpunk misschien probleemvrij zijn :-)
Is dus niet helemaal waar wat je zegt over de PS5. Zelfs mensen met een onwijs vroege preorder zitten nog steeds te wachten op hun PS5.

En opzich beetje mixed feelings. Ja je hebt tientallen 3080's kunnen bemachtigen, wat ik ergens betwijfel....maar laten we dat in het midden houden. Dan ben je ook weer een onderdeel van de oorzaak van slechte leveringen. Als je gewoon netjes een pre order voor jezelf had geplaatst en alle familie en kennissen om je heen was het weer een stukje eerlijker in mijn ogen ;)
Een onwijs vroege pre-order bij de Media Markt kan niet van voor 1 september zijn. Na 1 september is niet zo gek, gezien het toen begon de massa gezien het toen overal in het nieuws kwam. Als je een voorbeeld kan geven van iemand die binnen 2 maanden van de Media Markt in-store aankondiging een pre-order heeft geplaatst en die nu nog niet binnen heeft dan neem ik alles terug, maar ik geloof er vrij weinig van namelijk.

En goed, laten we tientallen vervangen met 2 dozijn (precies). Alsnog best veel gezien de 26 minnetjes op mijn bericht. En hoezo ben ik dan een probleem van de slechte leveringen? Ik help juist mensen er 1 te bemachtigen die er sowieso 1 zouden willen, waardoor de wachtlijst juist krimpt. Ook hier op Tweakers zijn ze verkocht voor de factuurprijs. Alleen al 12 3080 TUF OCs van Amazon voor < 800 euro. De rest zijn kaarten van Nederlandse webshops en de Nvidia store, al dan niet via DE later. De enige mensen die hier last van hebben zijn zij die ze zouden kopen om er winst op te maken, gezien met een gemiddelde marge van zo'n 150 euro had ik ook 3450 euro kunnen verdienen. Die berekening is gebaseerd op 23 exemplaren, gezien ik eentje natuurlijk al sinds 18 september in mijn eigen pc heb zitten ;).

[Reactie gewijzigd door Paprika op 26 december 2020 12:03]

Beste, ze zijn al gespot :+
https://imgur.com/a/AdbSD3Z
@hooibergje Gebruik een ander browser, omdat wat extenties wat blokkeren.
De "HayBerg RTX4090 Turbo GTI Godlike Megazorkins".

[Reactie gewijzigd door Midnight4u op 25 december 2020 22:46]

Als imgur niet plat ligt van selfie-day zal ik kijken ;)
goed nieuws maar had dit wel verwacht.

nu nog leveren.. wacht hier al weken op een strix kaart.
Dit is nou 1 van de lastigste leverbare kaarten, de anderen zijn veel vaker verkrijgbaar.
Ik vind deze optie heel erg logisch. Er zit qua prijs best een groot verschil tussen de 3090 en de 3080. Daar verwacht je een model tussen van rond de 1200 euro. De prestaties van de 3090 en 3080 liggen dan weer niet super ver uit elkaar dus om daar nog wat tussen te krijgen is misschien niet nodig.
Geen enkel spel dat ik nu speel komt ook maar in de buurt van de volledige 10gb die mijn 3080 heeft. Zoveel mensen die oordeelden over "10gb is veels te weinig". Vraag me af hoeveel daarvan nu überhaupt een 3080 hebben en een use case waarin ze meer nodig hebben. Ja er zijn uitzonderingen te bedenken maar de overgrote meerderheid heeft aan 10gb meer dan genoeg.
Ja maar je koopt je kaart niet voor nu natuurlijk. Maar ook voor de komende jaren.

Ik krijg met mijn 1080Ti met 11GB al GPU geheugen waarschuwingen in Half-Life Alyx. I denk dat dit komt doordat je met VR veel vaker iets oppakt om het van dichtbij te bekijken. Met Alyx werkt dit geweldig, alles is haarscherp ook dichtbij. Geen wonder dat dit veel meer geheugen kost.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 december 2020 15:00]

Zal toch wel weer niet leverbaar zijn/uitverkocht voor en op de release...
pffft..... de kaarten die je al kunt krijgen na maanden wachten zijn 30% duurder dan de zogenaamde vraagprijs... Deze zal wel richting de 2500 euro gaan zo.

Zelden zo'n vertoning gezien als dit jaar.
Het enige wat men nu wil zien bij pc hardware is
Op voorraad
:+

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 december 2020 12:50]

Nu de 3070Ti nog met 10GB VRAM die een tijdje terug rumored was en ik ben een blij man :9
Het is inderdaad verstandig om voor 10GB VRAM te kiezen i.p.v. "maar" 8 gb in nu bijna 2021 :P

3060 12GB lijkt mij ook een leuke.
Mijn 2070 Super trekt het aardig met 8GB Ram. Maar vind het persoonlijk momenteel zonde om over te gaan op een 3060ti of 3070 aangezien ik er dan "alleen maar" in clock speeds op vooruit ga. Meer VRAM zal voor mij de doorslag geven. En een 3080 is me gewoonweg te duur. Hoop dat de 3070Ti evenveel gaat kosten als ik voor mijn 2070 Super heb betaald ~650
Zal dus een videokaart worden met nagenoeg dezelfde prestaties als een RTX 3090 maar dan voor +/- 500 euro minder gok ik.. Ik verwacht niet dat je hem onder de 1100-1200 euro zal kunnen vinden straks.. In feite dus gewoon weer RTX 2080Ti prijzen.. Nvidia de adviesprijs van de FE vermoedelijk op €999,- zetten..

Ik denk dat ik het gewoon hou bij een RTX 3080 voor maximaal 800 euro, dat blijft voor mij de sweetspot in het highend.. Als je nu een RTX 3090 gekocht heb voor 1700+ euro zou ik meer balen als er straks binnen een paar maanden alweer een kaart op de markt is die hetzelfde presteert voor zoveel minder geld.. Al kun je je afvragen of mensen die zoveel geld uitgeven aan een videokaart de prijs überhaupt wel iets boeit en het hele Ti gebeuren is ook niks nieuws, we wisten in feite allang dat die eraan zat te komen..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 25 december 2020 13:57]