Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Pc-versie van Death Stranding leverde vorig jaar 23 miljoen euro op

Uitgever 505 Games heeft met verkopen van de pc-versie van Death Stranding vorig jaar 23 miljoen euro binnengehaald. Dat maakte het de meest succesvolle game van de uitgever in 2020, terwijl het spel pas in juli verscheen.

Digital Bros, het moederbedrijf van uitgever 505 Games, noemt de omzet van Death Stranding in zijn halfjaarlijkse financiële rapport. De pc-versie van Death Stranding kwam in juli vorig jaar uit, dus het gaat om de verkopen tussen juli en december. Hoeveel geld de pc-versie van de game in het eerste kwartaal van dit jaar heeft opgebracht, is niet bekend.

Ook is niet duidelijk hoeveel exemplaren er van de pc-versie van Death Stranding zijn geleverd. De game heeft op Steam een adviesprijs van 60 euro, maar dat is niet in alle regio's gelijk. Ook is dat bedrag inclusief belastingen en Valve krijgt ook een deel van dat bedrag.

Control leverde in de tweede helft van vorig jaar 16 miljoen euro op. De game kwam in 2019 uit, maar de pc-versie was toen alleen in de Epic Games Store te koop. Sinds 27 augustus is het spel ook te koop op Steam. Wat de verdeling is tussen de omzet uit de verschillende platforms is onbekend. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox- en PlayStation-consoles.

Assetto Corsa deed het met 9 miljoen euro omzet in de tweede helft van 2020 beter dan in dezelfde periode het jaar daarvoor, toen de game 3,5 miljoen euro opleverde. De nieuwe titel Ghostrunner leverde 6,9 miljoen euro op. Eind maart maakte 505 Games bekend dat het de rechten voor die franchise van de ontwikkelaar heeft gekocht voor 5 miljoen euro.

Omzet tweede helft 2020 Omzet tweede helft 2019
Death Stranding 23,2 miljoen euro nvt
Control 16,0 miljoen euro 23,9 miljoen euro
Assetto Corsa 9,0 miljoen euro 3,5 miljoen euro
Ghostrunner 6,9 miljoen euro nvt
Terraria 4,4 miljoen euro 7,3 miljoen euro
Bloodstained 3,3 miljoen euro 8,6 miljoen euro
Payday 2 2,3 miljoen euro 2,0 miljoen euro

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-04-2021 • 17:21

90 Linkedin

Reacties (90)

Wijzig sortering
Nooit gedacht dat het een succes zou worden. Misschien toch maar eens proberen

[Reactie gewijzigd door HtheB op 8 april 2021 18:00]

Hoi,

Succes hoeft niet te betekenen dat het gaat aanspreken, maar gezien je er nu interesse in hebt wil ik belichten of het voor jou misschien de moeite waard is om te kopen:

Het verhaal
Wat je kan verwachten is een Science Fiction verhaal van de bovenste plank met erg goede motion cap, uitstekend acteerwerk en veel lore dat wordt verteld via de karakters zelf en veel 'mail'. Je moet rekening houden met redelijk wat leeswerk als je het een lange tijd negeert. Er zit ook wat fluff tussen.

Je zult verder merken dat Death Stranding akelig in de buurt komt van onze huidige globale calamiteit: covid19. Het is haast eng hoe Kojima, niet voor het eerst, onze huidige situatie voorspelde. Connections is waar het om draait. Hoe hij dit wilt bereiken zul je ervaren in het spel.

Traverseren
De meat of the game is van plek A naar plek B gaan. Hoe je het bereikt is geheel aan jou. De grootste vijand in het spel is het terrein waar de score wordt opgebouwd uit o.a de conditie van je cargo (niet de package zelf), efficiency van jouw route, genomen tijd, hoeveelheid, etc. Persoonlijke belevingen varieren van soms wat frustratie tot kalmte en rustige bezigheid waar voldoening uit te halen is wanneer je jouw bestemming bereikt zonder veel of met veel kleerscheuren.

Micromanagement
In tegenstelling tot traditionele spellen is er geen magic pocket waar je eindeloos gear in kan doen om aan je reis te beginnen. Alles wat je meeneemt voel je als een 'burden on your shoulder' en dat beïnvloed jouw gehele reis waar je aan tegenwerkende elementen wordt blootgesteld. Kiezen wat je meeneemt, hoe je het plaatst, hoeveel je meeneemt zijn jouw overwegingen. Er is gelukkig een auto-arrange feature waardoor je met een knop alles in balans plaatst. Dit is meer een QoL optie en geen spelbreker.

Combat
Kojima heeft met Metal Gear Solid de stealth genre op kaart gezet. Ook hier zul je strijd uit de weg willen gaan en de voorkeur willen geven aan ontwijken of stilletjes de boel lam leggen. Je hebt hiervoor, net zoals bij andere activiteiten, een breed scala aan gear (dat je unlocked naarmate je jouw spel vordert) om je doel te bereiken. Het doden heeft gevolgen, meer zal ik niet zeggen. Tot slot is er melee en ranged 'combat', maar moet zeggen dat dit niet het beste aspect is van het spel (beetje clunky).

Crafting
Je hebt verschillende materialen om verscheidene spullen te maken om jou of anderen te helpen. Je kan bijvoorbeeld materiaal doneren aan structuren van andere mensen om het een level hoger te maken of je kan je eigen bouwen. Eindeloos bouwen gaat niet, want je hebt bandbreedte nodig per gebied en elk structuur neemt want bandbreedte in. Je kan bandbreedte overigens wel tot een max vergroten

Multiplayer
Asynchronous multiplayer, aka the strand-game. Andere spelers zul je niet (echt) zien in jouw spel. Wel zul je de gebouwde structuren verspreid zien van de mensen die deeluitmaken van jouw playthrough. Dit is volgens een metric bepaalt waar je geen invloed op hebt. Wél kan je 'contracts' afsluiten met mensen die voorkomen in jouw playthrough. Dit heeft als voordeel dat je meer gebouwen ziet van die spelers, dat maakt jouw reis weer makkelijker. Je kan ook gear aan spelers doneren, hun onafgemaakte deliveries aannemen of zelf jouw pakketten aan hun afgeven.

Likes systeem
Een dislike geven kan niet om het positief te houden. Wanneer je de behulpzaamheid van een speler op prijs stelt (omdat diegene en structuur heeft achtergelaten waar je veel aan hebt) kan je het meerdere likes geven als waardering. Dat ziet diegene ook in zijn/haar spel terug. Het is verder geen currency, maar bedoelt als schouderklopje.
Thanks voor de info!
Mooi om te horen dat deze artistieke “gok” van Hideo Kojima beloond is. Het was op momenten lastig om te begrijpen wat de game precies zou brengen. Ik had niet raar opgekeken als het grote publiek het niet had begrepen. Gelukkig is dat niet gebeurd.
Als de geruchten waar zijn gaat Microsoft Kojima overnemen en toevoegen aan Xbox Game Studios.
Bron
Ik hoop het toch echt niet; samen met Besthesda legendes. Zonde als die met het monopoliegeld van Microsoft van het toneel verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 9 april 2021 09:57]

Volgens mij is dat niet wat MS aan het doen is. Ze zijn studios op aan het kopen om meer mensen naar gamepass te trekken. Met de diepe zakken van MS kunnen de studios juist meer doen. Voorlopig ziet het er naar uit dat MS de studios vrij laat in wat ze willen maken. De volgens kojima game op dag 1 in gamepass zou ik alleen maar toejuichen.
Dat is precies wat ik bedoel met “van het toneel”. Hiermee wordt alles MS exclusive. Geen goede zaak, met name omdat Sony er niets tegen te brengen heeft. Die heeft niet zúlke diepe zakken.
Volgens mij doet sony dit al jaren met exclusives. De ms exclusives komen in ieder geval naar console en pc. En daarnaast ook steeds meer naar xcloud.
Inderdaad; MS heeft jaren (niet erg overtuigend..) geprobeerd consumenten en concurrenten te overtuigen dat we meer cross-platform moeten denken, maar daar wilde Sony natuurlijk niks van weten.

Dan maar voor met vuur bestrijden, zullen ze gedacht hebben.
Als je een beetje verder kijkt, dan is de strategie van ms niet zozeer vs sony. Maar ze zijn echt gericht om het aantal abonnementen op gamepass (flink) te laten groeien. Met de stip op de horizon 1 miljard gamers te bereiken. Als je naar dat soort aantallen streeft, dan is de console daarin maar een klein aandeel. Om zelfs maar enigszins naar dat soort aantallen te komen zul je op smartphones terecht moeten komen. Lees: xcloud. En om het interessant te maken heb je goede games nodig.
Daar ben ik het me eens, maar het één sluit het ander niet uit, me dunkt.
Ik dacht dat Sony af en toe exclusieve titels had, maar niet hele uitgeverijen en alle onderliggende gamestudios opkocht...
Sony heeft de nodige studios overgenomen. Om er maar een paar te noemen: naughty dog, guerrilla games, sucker punch, insomniac.
Die zijn toch van heel andere orde van grootte?
Sony heeft verschillende losse studios overgenomen in de loop der jaren. MS had wel een en ander in te halen. Die hebben met Bethesda nu ineens een grote inhaalslag gemaakt. Maar Sony heeft dus net zo goed studios overgenomen.
Besthesda alleen een complete uitgever met tig studios onder zich. Zoals EA.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 10 april 2021 17:12]

Er staat nergens in dat artikel dat Microsoft Kojima gaat overnemen, alleen dat ze samen een nieuwe game gaan maken...
oh. Dan heb ik daar overheen gelezen, my bad!
Waar lees jij dat? Staat alleen dat het misschien een game van Kojima gaat publishen nergens iets over een overname.
Och, Kojima heeft zich inmiddels toch ruimschoots bewezen? De MGS reeks is ergens volslagen idioot, maar als je daar doorheen kunt kijken echt geniaal. Dus dit moest wel iets bijzonders te zijn :)
Vind dat toch tegenvallen voor zo'n gehypte game.
Dat is de omzet van 5.5 maanden en alleen voor de PC. Vergeet niet dat 8 maanden eerder de game uitkwam voor de PS4...
Kojima stated in May 2020 that Death Stranding had sold enough to recoup the development costs and turn a profit
Dat is dus allemaal winst wat die PC versie opbrengt...
Nee, dat is niet allemaal winst. Je gaat aan het feit voorbij dat ook voor de PC-versie er gewoon kosten zijn en er werk in zit van de developers. Je kan dus niet zonder meer stellen dat de omzet van de PC-versie van de game opeens 1:1 winst is.
Als anderhalve maand later de PC versie wordt uitgegeven, dan zijn die kosten allang duidelijk voor de PC versie zo niet al betaald. Maar je heb gelijk, er zijn natuurlijk ook doorlopende kosten voor een dergelijke game na launch.
Als anderhalve maand later de PC versie wordt uitgegeven, dan zijn die kosten allang duidelijk voor de PC versie zo niet al betaald.
Dat maakt niet uit, je hebt links- of rechtsom ontwikkelingskosten, ook al bouw (build) je een brakke port zelfs. Je bent tijd kwijt om überhaupt ook maar iets werkend te krijgen op PC, vanaf wat dan ook. :) Dat zijn kosten die een ontwikkelingsteam maakt voor de PC-versie. Die kosten zullen inderdaad wel lager zijn, maar heb je desalniettemin gewoon te maken met kosten.
Maar je heb gelijk, er zijn natuurlijk ook doorlopende kosten voor een dergelijke game na launch.
Ik heb het dan inderdaad nog niet eens gehad over bijvoorbeeld de kosten van bandbreedte voor het downloaden via diverse platformen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 8 april 2021 19:02]

Ik heb het dan inderdaad nog niet eens gehad over bijvoorbeeld de kosten van bandbreedte voor het downloaden via diverse platformen.
Als de uitgever 23 miljoen EUR heeft binnengehaald, dan zijn de kosten van de platformen daar al vanaf getrokken.
In het artikel wordt gesproken over omzet, de kosten zijn daar dus nog niet van af.
Is het niet zo dat een platform als Steam meteen 30% van de prijs afhaalt? Of krijgt de uitgever eerst het geld, en betaalt die dat later terug?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 april 2021 19:22]

Wat platformen er af romen, geen idee, maar dat zegt niets over de omzet. Het deel dat o.a. Steam afroomt zijn voor de uitgever immers kosten.

De kosten zullen vast automatisch verrekend worden, maar dat staat los van de 23 miljoen. Het geld dat de uitgever daadwerkelijk ziet van de game is dus minder dan die 23 miljoen. :)
Ik vind het juist enorm veel voor een game die door reviewers duidelijk werd neergezet als "niet voor iedereen". Blijkbaar bijna net zoveel als Control in z'n eerste jaar.
Zeker mee eens, dees is niet voor iedereen!
Ben wel blij dat hij het prima heeft gedaan uiteindelijk.

Er was een hoop negativiteit bij de release, maar zo achteraf bekeken is het geweldig dat er bij Sony ruimte is voor een gok als deze. Dat doen ze toch wel erg goed, in plaats van alleen maar de generieke, veilige keuzes te maken.

En het betaald zich nog uit ook.
Gros zal het al op de PS4 hebben (gespeeld).
Mja zou ik ook gedaan hebben. Maar toen ik het spel wilde gaan kopen voor PS4 hoorde ik dat er een PC release kwam, dus daarop gewacht. Wel blij mee :)

Denk ook niet dat ik het nog op PC zou hebben gekocht als ik het op de PS4 had gespeeld.
Op PS4 zijn er meer dan 4 miljoen exemplaren van verkocht wereldwijd volgensmij. Lijkt me niet slecht voor zo'n game die met een relatief kleine team gemaakt werd.

In Japan waren er zo'n 400.000 exemplaren verkocht in 2019 volgens de publicaties van Famitsu die zowel fysieke als digitale game verkopen in Japan bijhouden.
Op PS4 zijn er meer dan 4 miljoen exemplaren van verkocht wereldwijd volgensmij. Lijkt me niet slecht voor zo'n game die met een relatief kleine team gemaakt werd.
Ja dat is echt knap werk. Het is ook een game die van mainstream is.
Er was zeker die typische Kojima 'dit is echt helemaal wacko' hype, maar ook daad geldt weer.. niet voor iedereen.

En het regende ook geen 9s en 10en, wat er soms voor zorgt dat je een game ineens doelgroepen aantrekt die eigenlijk geen FOMO hebben.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 9 april 2021 08:49]

Nochtans leek het lang een flop te worden en was sony allesbehalve tevreden met de ontwikkeling & sales.
edit: double post.. weird.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 9 april 2021 08:56]

Ik vond het anders zeer goed, eindelijk eens iets anders dan de 11 in 1 dozijn games zoals Cod of Battlefield.
Ik heb de game ook uitgespeeld (op de ps4). Het was zeker een ander soort game. Ik heb me er prima mee vermaakt. Zeker tof dat er toch zo af en toe echt iets anders dan de standaard genres wordt gemaakt.
Dit was de eerste game die ik echt op de plank heb moeten laten liggen omdat mijn 980 het amper trok. Heeft iemand anders dit ook ervaren?
Ik speel met een GTX 970, en ervaar geen problemen...

Bij mij heb ik ook niets aan de instellingen veranderd, ik heb de game gelaunched, en ben direct begonnen met spelen, en speel het tot vandaag de dag nog steeds met veel plezier.
Wat is amper trok?

1080p alles low en onder de 30 fps?
Of alles low 1080 60fps?

Of verwachten je 4k ultra@240fps?

https://youtu.be/NwjEbZ4HhKI

Alles low 1080p 60 fps kan prima.
Met mijn 970 uitgespeeld. Misschien hielp mijn wat snellere cpu een beetje (3700x).

Ik vond dat hij het nog knap trok, het was goed te spelen en bedorf voor mij op geen manier het spelplezier.
Wat vind je "amper" in deze?
Ik lees dat namelijk meer tegenwoordig, dat mensen games "niet vinden lopen" op x hardware maar dan gaat het bij wat doorvragen om driecijferige framerates die niet gehaald worden met alle toeters en bellen aan op één of andere maffe near-4k resolutie.

Ik liet me er ook door leiden ten aanzien van Cyberpunk 2077, dat zou ook een drama zijn op mijn oude 980ti. Dus toen maar op de Playstation gekocht omdat ik een PS5 in het vooruitzicht had, en ik pc gaming sowieso wel een beetje heb laten varen de laatste jaren.
Paar weken terug toch ook maar op de PC gekocht voor de gein, maar ik speel dat op die videokaart gewoon op Full HD met alle toeteres en bellen aan (m.u.v. RTX dan) met een framerate die redelijk comfortabel boven de dertig/veertig FPS blijft.

Da's gewoon speelbaar als je niet in één of andere competatieve shooter zit.
Ik spreek natuurlijk voor mezelf, maar denk dat ook andere mensen die normaal in de 3 cijferige fps spelen mijn mening wel kunnen delen, namelijk:
30/40 fps = niet speelbaar
40/60 fps = amper speelbaar
60/80 fps = acceptabel (voor singleplayer of slower paced games)
80/ - fps = goed

Hoe meer je gewend raakt aan 3 cijferige fps, des te meer het gaat opvallen als je daarna weer iets speelt onder de 60 fps. Ik heb laatst BFV voor een paar euro gekocht om de singpleplayer toch maar eens te doen. Maar op alles ultra en RTX aan kakte ik net onder die 60fps en speelde het al niet meer lekker. Met RTX uit zit je daar weer ruim boven en voelt t allemaal lekker soepel aan.

Nu moet ik wel zeggen dat bij Death stranding je wel een super slow paced game hebt, dus wellicht dat iets minder dan 60 fps daarbij veel minder opvalt en dus niet storend is.
Tjah, zo maak je die gaming hobby ook wel een beetje kunstmatig duur voor jezelf als je 30/40, wat gewoon een vloeiende framerate is, classificeert als niet speelbaar.

Da's echt wel onzin. Ik heb meegedaan aan Quake 3 en Unreal competities op een machine die die games net aan trok rond 40 FPS en boekte prima resultaten.

Ik snap online echt wel waarom hogere framerates je helpen maar als je niet online bent gaat dat ook gelijk niet meer op.
Filmpje in de bios is maar 24FPS he...

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 10 april 2021 12:23]

Ik geef alleen maar antwoordt op je vraag van wat "amper speelbaar is". Dat jij het anders ziet betekend niet dat ik onzin praat. Het gaat puur om gewenning.

Op basis van jou antwoorden ga ik er vanuit dat jij vooral rond die 40 fps speelt? igg niet veel op misschien zelfs nooit boven 60 (als je monitor het niet aankan)
Als dat zo is dan heb je simpelweg gewoon geen vergelijkings materiaal en lijkt 30 fps dus meer dan soepel te zijn. Ik heb in de tijd van Destiny 1 ook gewoon 1000 uur zonder me te storen op 30 fps gespeeld omdat ik niet beter kende.

Als je een jaar lang gaat gamen in 3 cijferige fps (ikzelf 165 max) en daarna weer een spel oppakt die niet boven de 40 uitkomt gaat je dit enorm opvallen en als het een redelijk fast paced game is zal je daar niet meer tevreden mee zijn, of op zn minst sterk van balen dat het niet zo soepel gaat als andere games. Vandaar dus de mening van mensen dat ze het on / slecht speelbaar vinden.

Over films in 24 fps, klopt. Maar ook daar kun je duidelijk zien dat het lage fps is, focus je maar eens op 1 punt in een panning of close up shot. In films doe je dat normaal niet daarom valt het minder op. Maar in games focus je heel vaak maar op 1 punt namelijk je crosshair.
Mogelijk de systeemeisen niet gezien?
Deze GTX1080 met een antieke Hasswell CPU i7 4771 had er geen moeite mee maar kon wel merken dat het een zwaardere game was.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 april 2021 17:53]

Mogelijk de systeemeisen niet gezien?
Deze GTX1080 met een antieke Hasswell CPU i7 4771 had er geen moeite mee maar kon wel merken dat het een zwaardere game was.
Ik speel nu Control Ultimate Edition en die vraagt enorm veel kracht van me GeForce GTX 1080, en heb alles op medium staan in DX12, en me resolutie is 3440x1440, (5MP) en ik zakte weg tot onspeelbaar fps, dus heb ik Reder Resolutie op 2560x1080 staan Display Resolutie staat nog op 3440x1440, maar hij rendered alles op 2560x1080, en schijnt mooier er uit te zien dan mijn resolutie op 2560x1080 te zetten, en nu zit ik rond de 60fps, maar toch nog vaak een stuk er onder, hij is nou goed speelbaar, maar de spel vraagt enorm veel van je GPU, mij CPU is de AMD Ryzen 5 5600X, en is all cores altijd in de 4GHz, omdat hij water gekoeld is en altijd ruim onder de 60c blijft.

Maar had ook moeite om Quantum Break 2016 goed soepel te spelen, die vroeg ook erg veel van me GeForce GTX 1080, Remedy Entertainment hun spellen vragen eenmaal heel veel van je computer, vooral GPU, maar moet ook zeggen dat ze er heel mooi uit zien.
Tip: gebruik DX11 in control. Ik heb een 1080ti, die haalt op 2560x1440 bij mij over het algemeen 70-80fps in dx11 en 50-60fps in dx12 op dezelfde settings.
Note: geen raytracing gebruikt, want dat is iets te heftig voor de pascal generatie, wel leuk dat het aan kan :P
(in combinatie met een 3700x, jouw 5600x zou nog een stukje sneller moeten zijn, maar gezien de GPU bottleneck zal dat in deze game wel niet veel uitmaken)

[Reactie gewijzigd door GromuhlDjun op 8 april 2021 19:17]

Ok bedankt, ik zal kijken of ik een verschil zie in graphics en of hij dan veel sneller is, en nee raytracing gebruik ik al helemaal niet, en ja mijn CPU is zeker niet de bottleneck, ik wou dat ik de AMD Radeon RX 6800 XT te koop waren, dan had ik er allang een gekocht, mijn GeForce GTX 1080 is al weer bijna 5 jaar oud in juli dit jaar.

Update: Merk bijna geen verschil tussen DX11 en DX12, met de zelfde actie scene zit ik met DX12 op 60fps, en met DX11 zit ik op 64fps, dat is een heel klein verschil maar, zo goed als niet echt de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 april 2021 04:02]

4k is ook gewoon te zwaar voor een GTX1080 toen de tijd was 4k nog een nice en werd 1440p nog gezien als krachtig, om die reden heb ik ook geen 4k scherm maar een 1440p 144hz scherm.

4k gamen ga je al snel naar de 3xxx serie van Nvidia.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 april 2021 18:26]

4k is ook gewoon te zwaar voor een GTX1080 toen de tijd was 4k nog een nice en werd 1440p nog gezien als krachtig, om die reden heb ik ook geen 4k scherm maar een 1440p 144hz scherm.

4k gamen ga je al snel naar de 3xxx serie van Nvidia.
Ik game ook niet op 4k, zo als je duidelijk kan lezen, ik game op 3440x1440 wat 4.95MP pixels is, 4k (3840x2160) is 8.29MP pixels, wat weer een stuk hoger is, en ik render hem op 2560x1080, wat 2.76MP pixels is.
Oke duidelijk.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 april 2021 19:23]

Kijk niet blind naar de MP.
Ultra wide rendered 33% meer game ook. Bij sommige games merk je hier amper wat van, bij andere is het een flinke stoot.
Zal best maar dit spel is echt heel zwaar, wat de meeste spellen die ik gespeeld heb niet zo zwaar is, in Launch The Witcher 3 - Wild Hunt gebeurd er veel meer op de scherm/computer dan in Control, woord veel meer gedenderd, en daar zit ik op VEEL hogere fps, en op veel hogere setting.
R9 290 met circa 45fps op 1440p med. Hangt af van wat je eisen zijn ook natuurlijk, maar het zou moeten kunnen.
Nee op 4K Ultra draait ie prima op mijn RTX3080. :9
Heb de game op de plank gelegd ook als het niet aan de gpu lag

De game was jammer genoeg niet mijn smaak.
Een uur vol gehouden.
@Xtuv dit artikel mag toch wat duidelijker maken dat de resultaten uit het financieel verslag van Digital Bros geldig zijn voor de periode juli-december 2020 - dus een periode van zes maanden. Je schrijft - op één vermelding na - voortdurend over het boekjaar of over vorig jaar. Zeker in de tabel is dit verwarrend en wekt het gebruik van 'boekjaar' de schijn dat dit de omzet van deze games was voor het volledige fiscale jaar.

Trouwens, de totale omzet van Control sinds release bereikte ondertussen al bijna de 100 miljoen USD (bron).
Aangepast. Wel erg onduidelijk omdat Digital Bros in de tabel enkel 2019/2020 aangeeft, zonder te vermelden dat het gaat om een periode van zes maanden. Ik ging er daardoor vanuit dat het de cumulatieve cijfers waren, opgenomen in het halfjaarlijkse rapport.
Klopt, maar dat is helemaal niet de gewoonte in dit soort rapporten. Bedankt!
Assetto Corsa doet het beter dan gedacht voor een oudere simulatie game. Toch die Car Packs die als warme broodjes over de toonbank vliegen? Of valt Competitione(2019) onder dezelfde naam als AC(2014)
Denk van niet. Mensen zijn massaal gaan simracen in 2020
Dat is een flinke stuiver voor iets wat structureel is weggezet als "loopsimulator". (en "tweedehands" release, i.v.m. PS exclusiviteit)

Vind het zelf overigens een behoorlijk sterke game. Hij is wat apart maar ik zou hem niet persé als niche titel willen wegzetten. Ik vind hem niet meer of minder "niche" dan bijvoorbeeld een Guillermo del Toro film.
Je moet wel echt vastgeroest zitten in je genres of gewoon niet van story driven single player adventure houden om niet op zijn minst iets van bewondering voor deze titel op te brengen.

Zeker in een wereld waar het meer lijkt te gaan om de Call of Duty tig en Battlefield zoveel vond ik het wel een frisse wind.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 8 april 2021 18:41]

Aan de ene kant is het een zeer creatieve game, aan de andere kant is het een fetch quest simulator met héél veel filler content die je niet kunt overslaan. Ik vind het weer een goed voorbeeld van less = more. Ik heb er zo'n zestig uur over gedaan terwijl ik nog wel een trainer gebruikte zodat ik nooit resources hoefde te verzamelen. Zonder alle tijdrovende missies die geen cutscenes hebben, zou ik het best geweldig vinden. Ik heb wel bewondering voor Kojima's eigenwijze aanpak, maar een cinematic cut zou mijn voorkeur hebben.
Niet slecht voor een loop simulator.
Het is wel een hele mooie en mooie, creatieve loop simulator ;)
Je kan ook met auto's en motoren rijden hoor :)
En hoeveel zijn de kosten van een gemiddeld spel? Of een spel als deze?
Reken toch 100+miljoen .
100 miljoen?

Maar dat maakt in deze context niet zoveel uit, want 505 games heeft dit spel niet gefinancierd, dat heeft Sony gedaan. Dus voor 505 zitten de kosten met name in het het licensen van de game van Sony en Kojima en het voor de PC Port kosten. Waarschijnlijk gaat er per verkochte kopie geld naar zowel Sony als Kojima productions toe.

Het lijkt erop dat ze op pagina 23 van hun rapport zeggen dat ze 21 miljoen uitgaven aan royalties, maar dat is dan voor al hun 'premium games' samen, dus ook Control, Assetto Corsa, Ghostrunner, Terraria, Bloodstained, en Payday 2.
Meer of minder dan 100 miljoen, volgens jou?
Ongeveer 100 miljoen. Maar dat is natuurlijk heel rond getal, in werkelijkheid kun je niet meer dan raden.

Dit is wel een leuke lijst als startpunt, maar ook al die getallen zullen niet van de accountants komen.
Check de foto in het artikel dan. Wat een graphics!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True