DuckDuckGo groeit met 62 procent in een jaar

Het aantal dagelijkse zoekopdrachten via de op privacy gerichte zoekmachine DuckDuckGo is afgelopen jaar met 62 procent gegroeid. Het aantal kwam eerder deze maand voor het eerst uit boven 100 miljoen per dag.

DuckDuckGo denkt dat de groei te danken is aan de behoefte aan meer privacy online, aldus Bleeping Computer. De zoekmachine wil zich onderscheiden door gebruikers niet te tracken en weet daardoor weinig van de gebruikers. Het marktaandeel blijft beperkt. In Engelssprekende landen als de VS en Canada zou DuckDuckGo op mobiel de tweede zoekmachine zijn, na Google.

Dat is in Nederland anders. In Nederland staat DuckDuckGo volgens Statcounter op 0,85 procent, ongeveer 7,5 procent hoger dan een jaar geleden. Google staat iets lager dan een jaar geleden, maar nog altijd op 94,3 procent; Bing is de tweede op desktop, vermoedelijk mede door de integratie met het startmenu van Windows 10; het aandeel komt uit op 3,3 procent. Op mobiel staat DuckDuckGo wel op plek 2, met 0,64 procent van de zoekopdrachten. Google komt daar uit op 98 procent.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

18-01-2021 • 14:32

157 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (157)

Wijzig sortering
ik zie heel veel mensen melding maken hierboven van dat men niet 'vindt wat men zoekt' op DDG, en het op Google vaak in een keer raak is. Zoals het voorbeeld "nu" wat dan verwijst naar nu.nl.

Heeft iemand zich afgevraagd waar dat door komt?

Zijn we de afgelopen 15 jaar niet geïndoctrineerd geraakt door de wijze waarop Google ons resultaten voorschotelt? Is het resultaat "National University" zoals hierboven aangehaald wordt, niet een unbiased, ongefundeerd resultaat van een zoekopdracht door een zoekmachine die niet aan profiling doet, en is dat dan misschien niet het gewenste resultaat. En bevalt ons dat resultaat gewoon niet en is dat niet ook een onderdeel van het "probleem"?

Als je anonimiteit wilt, krijg je die, en aan die anonimiteit zitten zowel voordelen als nadelen verbonden. Namelijk het systeem kent je niet, zal niet onthouden waar je op klikt en zal dus ook niet kunnen 'ruiken' dat jij nu.nl bedoelt als je "NU" in typt.

Ik gebruik overigens DDG niet.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 19 januari 2021 09:17]

Geen idee hoe zoekmachines werken, maar bij de bouw van websites wordt de SEO meestal alleen maar naar vindbaarheid op Google gefocust, andere zoekmachines zijn totaal geen prioriteit. Misschien zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Nee. Tenminste, dat is denk ik niet wat Loewie bedoeld denk ik. Een ander voorbeeldje:

Ik ben een PHP programmeur. Ik zoek veel dingen als 'PHP logicaA' en 'PHP logica B' en krijg dan exact wat ik wil, logisch. Maar als ik nu bv zoek op 'datetime', iets dat in veel talen gebruikt wordt, krijg ik de PHP variant nog steeds als optie 1 of 2. En dat gebeurd met veel dingen.

Ik krijg bv als ik een probleem intyp vaak StackOverflow als resultaat, daar klik ik namelijk vaak naar door. En dan vaak ook vragen met PHP als tag, waar ik dat niet in mn vraag had staan of er uit af te leiden is.

En dan kun je nog denken: "Ja, maar als je zo specifiek zoekt, dan is dat niet gek dat je dat zo krijgt...". Klopt, behalve dan dat als ik op een verdwaald moment thuis even programmeer en daar dezelfde 'datetime' google, ik de van C en Java eerst krijg :)

[Reactie gewijzigd door Martijn.C.V op 19 januari 2021 13:39]

Ik vind Python altijd een mooi voorbeeld. Ik krijg als developer de programmeertaal. Freek Vonk de slang.

Het probleem met Google is dat je er alleen lastig uit “ontsnapt”. Het lijkt me fijn om m’n bubble zeg maar te kunnen kiezen.
Nu voorbeeld is een kwestie van de regio op Nederland zetten en nu.nl is t eerste resultaat dat je krijgt...
Ja, dit is heel belangrijk, ik denk dat veel mensen afhaken op ddg omdat het niet relevant lijkt... tot je je regio goed zet. Dat is een wereld van verschil Van mij mogen ze dat in de naam van de bruikbaarheid wel standaard detecteren en even melden dat het kunt uitzetten. Geen idee of het om privacy redenen zo is maar het is echt zonde om de eerste ervaringen van veel mensen zo te vergallen.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 18 januari 2021 15:17]

maar het is echt zonde om de eerste ervaringen van veel mensen zo te vergallen.
Dit is ook wel deel van het probleem, de één noemt het vergallen en de ander vind zoekresultaten van DDG juist veel accurater. Zelf gebruik ik goede gerichte zoektermen geen halve kreten en de rest door google laten aanvullen. Ik vind het heerlijk dat ik bij het intypen van nu geen nu.nl krijg indien mijn regio buiten NL ingesteld staat. Zo hoort het in mijn optiek ook te zijn. Ik wil geen AI gestuurd resultaat op basis van mijn IP adres of wat ze van mij weten. Ik wil de resultaten zo "rauw" mogelijk op basis van de termen die ik invoer. Dit doet DDG en dat vind ik erg prettig. Als het resultaat niet brengt wat je verwacht dan is ze zoekterm wellicht niet volledig genoeg. Het beetje extra gebruikersgemak van Google geef ik maar al te graag op. Alleen vergallen, zo zou ik het niet noemen, komt niet eens in de buurt.
Ik deel je mening, ik gebruik zelf ook DDG en wil in de meeste gevallen juist geen Nederlandse / Nederlandstalige websites :)
Of !nu intypen hoef je alleen maar één karakter toe te voegen :D
Mensen die naar Google gaan om daar op 'nu' te zoeken terwijl ze weten naar NU.nl te willen, zullen waarschijnlijk ook niet veel met privacy bezig zijn. Je typt de site toch gewoon in je URL balk in dan...
Kan mij van de xs4all helpdesk herinneren hoe vaak ik moest uitleggen wat de adresbalk was! Zo veel mensen die 192.168.1.1 intypen in Google...
Dat zijn dezelfde mensen die niet het verschil weten tussen Een browser en het internet. Binnen Tweakers kringen bijna niet voor te stellen, maar daarbuiten de norm. Dat probeer ik me vaak te herinneren als ik familie bijv wat uitleg over het verschil tussen privacy en veiligheid.
Idd :)
Ik probeer zo de ouders van mijn vriendin meer bij te brengen ivm met wat ze beter doen en niet doen op het internet. Ze hebben wel 2 pc's in huis en 2 dure smartphone's , maar weten bijlange niet hoe die dingen werken !
Mij vertrouwen ze niet om dingen op te lossen die verkeerd gaan. Maar de man van de computerwinkel verdiend er toch minimum maandelijks zijn boterham aan , als wildvreemde die alles te weten komt via hun pc !
90% van de mensen die pc of smartphone gebruiken weten niet eens wat ze aan het doen zijn , behalve de mensen dan die er mee geboren zijn.
Als ze me nu iets vragen lach ik eens en is mijn antwoord vraag het eens aan je pc boer ! Dan komt die man daar binnen terwijl wij aanwezig zijn , en zijn ze 70€ lichter geworden :)
Ze weten idd nog niet eens hoe een browser werkt , dan hebben ze wel 2 pc's staan en willen er nog een tablet bij hehehe
Of het verschil tussen de wifi en je internet connectie. Daar heb ik ook vaak zat over langs iemand heen gepraat om er pas na een aantal minuten achter te komen 8)7
Vervang 'nu' door 'nu nieuws' of zoek op 'nu' met zoeken in Nederland aan en je vindt het wel. De context die Google over je verzamelt heeft moet je bij iets als DDG zelf aanleveren, en dat is eigenlijk best eenvoudig.

Nu ben ik wellicht afwijkend omdat ik zoeken via de adresbalk sowieso al uit heb staan. Als ik naar nu wil dan type ik nu.nl in, en als dat niet werkt dan ga ik expliciet naar de zoekbalk en type ik een goede zoekterm in. Dat automatisch zoeken via de adresbalk irriteert me mateloos, met name als ik een keer een typefout oid maak.

De resultaten van Google worden steeds minder relevant naarmate je het minder gebruikt, dan vind ik zelf erg rewarding van het afkicken.
Met Google krijg ik de laatste tijd ook niet meer het idee dat ze me per sé de meest relevante (al dan niet "voor mij") resultaten voorschotelen, maar eerder neigen naar artikelenwebsites (zij het kranten, blogs of iets als Medium). Ik heb het gevoel de kunst van het zoektermen formuleren niet ontleerd te zijn, maar dat Google er maar vanuit gaat dat ik iets simpelers bedoel.

Ik vind het maar lastig: aan de ene kant hartstikke goed dat ze moeite doen je naar (in grotere mate) betrouwbare bronnen door te verwijzen, maar de afgelopen jaren kom ik toch steeds vaker op de niet-eerste pagina met resultaten.

Op deze manier begint Google voor mij minder als zoekmachine te functioneren en eerder als een soort geavanceerde adresbalk, en wijk ik uit naar iets als DDG als ik echt op zoek ben naar een specifiek stuk informatie. Niet vaak hoor, maar dat is de richting waarop mijn surfgedrag zich begint te bewegen.

Edit: om nog niet te beginnen over Google images, die niet echt meer bruikbaar is om, zoals je zou denken, plaatjes op te zoeken, maar bij bijna ieder zelfstandig naamwoord een product aan je toont.

[Reactie gewijzigd door sjitz op 18 januari 2021 15:26]

Met Google krijg ik de laatste tijd ook niet meer het idee dat ze me per sé de meest relevante (al dan niet "voor mij") resultaten voorschotelen, maar eerder neigen naar artikelenwebsites (zij het kranten, blogs of iets als Medium).
Dit merk ik inderdaad ook. Ook als je bijvoorbeeld zoekt naar het laatste nieuws over (bijvoorbeeld) games, krijg ik toch vaak eerst artikelen te zien en dan pas de site van de developers (waar exact hetzelfde staat als in de artikelen, maar toch iets is wat ik eerder wil zien dan al die artikelen die over datzelfde nieuws gaan).
Edit: om nog niet te beginnen over Google images, die niet echt meer bruikbaar is om, zoals je zou denken, plaatjes op te zoeken, maar bij bijna ieder zelfstandig naamwoord een product aan je toont.
Google images is inderdaad niet heel fijn in gebruik. Ik was laatst op zoek naar afbeeldingen van kastelen om wat artwork op te basseren. De helft van de resultaten was van Minecraft, waarvan de helft niks met kastelen te maken had.
Anoniem: 1330988
@loewie198419 januari 2021 02:25
Het is ook wel een beetje belachelijk om een van 's werelds kortste url's te gaan opzoeken met een zoekmachine natuurlijk maar ik snap je punt. Overigens gebruik ik altijd en zonder uitzondering DDG en ik vind altijd alles wat ik nodig heb. Misschien zoek ik anders dan de gemiddelde internetter, geen idee, maar voor mij werkt het uitstekend. Al meerdere jaren.
Ja, dat is ook mijn ervaring. Zoektermen in het Engels gaat nog wel maar in het Nederlands is knap waardeloos op DDG. Google is gewoon beter.
Voorbeeld van nu.nl is niet zo’n goeie vind ik. Die gebruiken zoveel trackers, denk dat DDG gebruikers daar niet zo heel graag nieuws lezen....
Dat je zoekresultaten minder op je persoonlijke zoekgeschiedenis toegespitst zijn is inderdaad zowel een voordeel als een nadeel. Ik hoorde jaren geleden al (tijdens de Arabische Lente in Egypte) dat twee mensen op "Egypte" zochten, en de een vond vakantie resorts, terwijl de ander protesten vondt. Wil je dingen vinden die aansluiten bij waar je vaker op zoekt, zoek je wat op dit moment belangrijk of populair is, of zoek je juist onbekende, obscure zaken? Dat zijn hele verschillende use-cases waar volgens mij nog geen enkele zoekmachine onderscheid ik maakt. Dat zouden ze eens moeten doen.

Ik gebruik al jaren DDG, en een van de features die mij destijds erg trokken, waren de zero-click results. Als ik zocht op "html entities" kreeg ik direkt de lijst met html entities naast de zoekresultaten. Erg handig.

Google doet dat tekenwoordig ook, dus die voorsprong is DDG nu kwijt, maar ze hebben absoluut interessante innovaties.

Verder had ik op een gegeven moment bij Google dat ik veel te veel SEO-optimised content farms tegenkwam. Bij DDG had ik dat veel minder. In het algemeen vind ik Google steeds minder geschikt om oorspronkelijke en oudere informatie te vinden. Privacy is ook zeker een issue, maar ik ben al jaren erg blij met DDG.
Denk dat nu.nl lezers zich sowieso wel thuis voelen bij Google. Zelfde karakter.
DuckDuckGo is juist (ten opzichte van Google) wat mij toont wat ik zoek.

Ik heb dan misschien een zoek-trucje waarin ik steekwoorden stop die enkel met elkaar in een bepaalde context passen, maar ik kom op goede bronnen terecht, ipv iemands blog, als ik op bijvoorbeeld op iets medisch zoek.

Google is gewoon in dat aspect om te huilen voor mij.
Voor diegene die het nog niet wisten: ook te bereiken via duck.com
Of ddg.gg nog korter 🙃.

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 18 januari 2021 14:46]

Mand!

On topic:
Dit is een heerlijke zoekmachine voor Tweakers, mede dankzij de bangs. Zo gebruikte ik voor Android development vaak de zoekterm (bijvoorbeeld):
!kotlin list
Welke je vervolgens meteen in de language reference van Kotlin brengt: https://kotlinlang.org/?q=list
Of als ddg niet makkelijk kan vinden wat je wel altijd in Google kan vinden: !g cats
Of wat dacht je van de Tweakers pricewatch? !pricewatch watch

Kan deze search echt aanraden, het is even wennen, maar niet bang zijn. ;-) https://duckduckgo.com/bang
Ja, voor development is DDG erg fijn:
- !npm : npm repository
- !mvn : maven repository
- !mdn: mozilla developer network
- !so : stackoverflow
...
Handig lijstje, bedankt.

Aantal die ik zelf weleens gebruik:
!w = wikipedia
!gh = github
!ade = amazon duitsland (!a = amazon)
!g = google
!gt = google translate
!bt = bing translate (moet een zoekwoord toevoegen anders werkt het niet)
!yt = youtube
!r = reddit
Leuk!

!bol werkt ook zoals verwacht.
Wat is hier het verschil met andere browsers? Ik kan bv. in Firefox of Chrome ook gewoon rechterklikken in gelijk welk veld en er een keyword voor aanmaken om zo in het vervolg gemakkelijk opnieuw te zoeken. Of snap ik het niet goed?
ik heb in firefox duckduck als standaard zoekmachine, vanuit me adresbalk type ik direct !w of !ors
Dat brengt me gelijk op wikipedia en !ors old reddit style pagina. Zo zijn er hier meer. Bedank macnerd voor de link ;)

[Reactie gewijzigd door Pettertje op 18 januari 2021 23:31]

Je bookmark search keywords kan je ook gewoon ingeven in de adresbalk, hoor.

Keejoz vroeg wat het verschil was met die browser custom searches. Het antwoord is: als je graag bangs gebruikt die door anderen zijn aangemaakt dus zonder tijd te willen spenderen aan het zelf aanmaken, dan is dat het enige verschil, anders is er geen verschil.
Een ander verschil is dat je geen uitroepreken hoeft te tikken bij gewone browser-keywords. Ik vind dingen waarbij je een toets (shift) ingedrukt moet houden toch altijd net een stukje minder snel tikken.
Ah, maar Azerty-BE hoeft geen shift-toets om een uitroepteken te kunnen typen. }>
Dat scheelt! (Al blijft het toch een extra toets...)
Deze 'bangs' werken via de zoekmachine zelf.
Handige feature, die kende ik nog niet! Voordeel daarvan is dat je direct op de website zoekt, en niet via DuckDuckGo, dus dat scheelt een redirect. In feite is het hetzelfde als DDG bangs, alleen zitten er bij DDG al talloze bangs in die je dus niet zelf nog hoeft toe te voegen. Nadeel is wel dat die bangs gedeeld zijn, dus '!sy' is al genomen en kan ik niet voor synoniemen.net gebruiken, dat is veel typewerk ;)

Een aantal bangs zijn ook een tikkeltje complexer, denk aan !greddit, die doet een Google zoekopdracht met site:reddit.com erbij (omdat Reddit zoeken nooit werkt). Een set die ik veel gebruik zijn Google Translate bangs, zoals !gtnl om iets naar het Nederlands te vertalen (!gtfr Frans, !gtde Duits, etc).
Een aantal bangs zijn ook een tikkeltje complexer, denk aan !greddit, die doet een Google zoekopdracht met site:reddit.com erbij (omdat Reddit zoeken nooit werkt). Een set die ik veel gebruik zijn Google Translate bangs, zoals !gtnl om iets naar het Nederlands te vertalen (!gtfr Frans, !gtde Duits, etc).
Die complexe queries kan je zelf ook aanpassen nadat je de bookmark reeds gemaakt hebt, het is gewoon een kwestie van de URL aan te passen en de query uit te breiden.

Dingen zoals google translate kan ook gewoon perfect met custom searches van je browser, dat is zoals ik het al jaren doe.
Ah ja klopt, je kan de complexere queries ook zelf aanpassen na het toevoegen inderdaad, maar toch zijn er meer dan 40 bangs die ik gebruik (sommigen natuurlijk meer dan anderen), ik vind het prettig dat ik die niet zelf hoef in te stellen. Echter ga ik dat misschien wel in de toekomst doen zodat de zoekopdrachten nog net iets sneller gaan (geen redirect).

Maar, als ik iemand introduceer aan DuckDuckGo kan die persoon meteen !w of !yt doen en dat is wel fijn. Natuurlijk kan het met instellen, maar dit is gewoon een beetje luxe je dat niet hoeft te doen (niet voor alle websites natuurlijk, maar wel voor duizenden).
Akkoord en dat is ook de kracht van de bangs, er is een héle verzameling die reeds aangemaakt is door anderen! Veel makkelijker uit te leggen aan leken om bangs te gebruiken ipv rechts te klikken op een zoekveld, daar te kiezen voor "sleutelwoord voor zoeken toevoegen" en dan eventueel ook nog de URL van die bookmark aan te passen.
Beetje laat wellicht, maar realiseerde me gisteren pas dat ik op mobiel Firefox ook constant bangs gebruik, daar is voor zover ik weet niet mogelijk om die zoekopdrachten zelf aan te passen, dus dat is dan wel daadwerkelijk nieuwe functionaliteit ;)
Overigens heb ik nu in Firefox wel een aantal keer die zoekopdrachten zelf ingesteld, toch een tikkeltje sneller als het niet via duckduckgo nog moet!
daar is voor zover ik weet niet mogelijk om die zoekopdrachten zelf aan te passen
Klopt ja, máár als je Firefox Sync gebruikt en zo je bookmarks etc. tussen Firefox op je computer en Firefox op je telefoon synct, kan je op je telefoon gewoonweg gebruikmaken van de custom searches die je hebt gedefinieerd in Firefox op je computer. Ik doe dat zo, werkt prima, is zeker een meerwaarde.
Kan je een bang zelf aanmaken ? Zo zou ik het wel handig vinden voor een bang op de tailwindsite :9
Ja, je kunt een nieuwe submitten via https://duckduckgo.com/newbang

Maar er zijn er al heel veel, zie hier (kies een categorie en subcategorie, of zoek er 1): https://duckduckgo.com/bang#bangs-list
ook de !pricewatch kan nog korter, namelijk !tpw Ik gebruik het dagelijks en is toch wel echt het toppunt van de zoekmachine.
Als duckduckgo het niet makkelijk kan vinden kan je beter !spnl gebruiken om te zoeken met startpage. Google zoekresultaten zonder tracking van Google zelf.
Thanks voor de tip.

Eventueel een idee hoe ik !amz kan verwijzen naar .de of .nl?
Met !amz gaat dat niet, maar met !amazonnl wel.
Is dit niet exact hetzelfde als custom searches toevoegen aan je browser?

Akkoord, de bangs van DDG kan je op andermans computer snel gebruiken door in DDG jouw config in te laden, dat gaat niet zo simpel met custom searches van een browser.
Ja, ik snap ook niet precies waarom men niet gewoon de normale search keys gebruikt. Ik tik in de adresbalk gewoon 'tweak Galaxy S2' in, omdat ik een bookmark heb met als key 'tweak'. En zo heel veel meer. Hoef je niet te stuntelen met het ingedrukt houden van shift om een uitroepteken te tikken. En je kunt echt elke mogelijke site zelf tot search bookmark maken; in de url van de bookmark zet je '%s', dat dan vervangen wordt door je zoekterm. Is gewoon onderdeel van de browser (Firefox in elk geval sinds versie 1 of 3 of zo).

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 19 januari 2021 16:27]

Bij Google kun je normaliter op datum zoeken, maar de site is nu kapot (in vier verschillende browsers geprobeerd op verschillende toestellen), dus kan het nu niet vinden. Maar ik denk dat het zeker al bestaat sinds Firefox 2, 15 jaar geleden.
Ik bedoelde de Galaxy S2
O, haha. Ja, ik moest toch iets bedenken als voorbeeld. Heb hier de Galaxy Nexus nog liggen, doet het op zich prima, alleen natuurlijk zeer langzaam en slechte accu.
Ergens anders in deze draad had ik het volgende gepost op een vergelijkbare comment, is hier ook relevant.
Handige feature! Voordeel daarvan is dat je direct op de website zoekt, en niet via DuckDuckGo, dus dat scheelt een redirect. In feite is het hetzelfde als DDG bangs, alleen zitten er bij DDG al talloze bangs in die je dus niet zelf nog hoeft toe te voegen. Nadeel is wel dat die bangs gedeeld zijn, dus '!sy' is al genomen en kan ik niet voor synoniemen.net gebruiken, dat is veel typewerk ;)

Een aantal bangs zijn ook een tikkeltje complexer, denk aan !greddit, die doet een Google zoekopdracht met site:reddit.com erbij (omdat Reddit zoeken nooit werkt). Een set die ik veel gebruik zijn Google Translate bangs, zoals !gtnl om iets naar het Nederlands te vertalen (!gtfr Frans, !gtde Duits, etc).
Als je dan zo'n soort zoekmachine wilt gebruiken (altijd aan te raden), gebruik de Nederlandse tegenhanger: https://www.startpage.com.

Is ook meteen meer privacy georiënteerd, op DDG valt nog wel een en ander aan te merken, als is het maar omdat het bedrijf uit de VS blijft.
(zie bv. https://dzone.com/articles/duckduckgo-has-a-privacy-problem, of http://etherrag.blogspot....-illusion-of-privacy.html)

[Reactie gewijzigd door Dasprive op 18 januari 2021 14:57]

Dat is nog discutabel.. nieuws: Privacyzoekmachine Startpage krijgt investering van divisie advertent...

Ik zie zelf ook wel potentie in Xayn: https://www.nu.nl/tech/60...r-voor-google-zoeken.html Jammer genoeg niet over bericht door Tweakers

[Reactie gewijzigd door Tweakx op 18 januari 2021 14:59]

Tja, Tesla's grootste investeerders zijn groepen die evengoed gelinkt zijn aan zware vervuilende industrie, rijden die auto's daarom niet meer op elektriciteit?

Dat een advertentiebedrijf wat "privacy whitewashing" wilt doen door te investeren in Startpage kan wel zijn, maar dat zegt niets over hoe Startpage met data omgaat.
Het suggereert wel dat een investeerder iets met het bedrijf wil. En wat hij wil kan zijn het gebruik van gegevens uit die zoekmachine voor advertenties o.i.d. Maar volgens Blacklight (boven) is het onderzocht; heb 't niet gelezen.
Wij hebben deze zaak anders behoorlijk diep onderzocht en raden startpage toch weer aan: https://blog.privacytools.io/re
Dat een organisatie een dergelijk aanbod (onder welke voorwaarde dan ook, je zit toch aan tafel) vind ik zorgelijk. Maar als dit door jullie is onderzocht, en alles OK is bevonden, dan neem dat mijn zorgen weg. Dank je wel!
Leuk feitje over duck.com, Google bezat dit domein en heeft het geschonken (al dan niet geheel vrijwillig) aan DuckDuckGo. "Om verwarring te voorkomen" in de woorden van DuckDuckGo.

Toen Google het domein nog in bezit had leidde het naar een generieke pagina waarop werd vermeld dat het domein van Google was. Ook stond er op de pagina een linkje naar DuckDuckGo.
Dat voorbeeld van 'nu' is letterlijk met het "Netherlands" vinkje op te lossen. (Net geprobeerd).

Zelf gebruik ik DDG standaard. Heel soms nog switch ik naar Google, maar vaak is het daar ook niet zoveel beter.

Voor mensen die twijfelen kan ik aanraden:
Probeer het voor een van te voren gestelde tijd. Bvb: ik ga de komende twee dagen van DuckDuckGo gebruik maken en stel DDG in als standaardzoekmachine. Realiseer je dat je altijd !g kan tikken, mochten de resultaten je niet bevallen.

Tel hoe vaak je !g nodig hebt.
Nog best vaak heb ik !g nodig, maar het fijne daaraan is is dat ddg de afkomst (van mij) van dat verzoek zo veel mogelijk verbloemd. Daar ben ik erg fan van :)
Als alternatief kun je ook de bang !sp gebruiken voor de resultaten van Google via Startpage.
Google heeft een aandeel van 94 tot 98%, dat is ongezond veel!
In de volksmond heet dit een monopolie.
Waarom is hier nog niks aan gedaan?
Er zijn zat alternatieven maar de mensen gaan zelf naar Google. Een monopolie heb je als er geen alternatieven zijn.
Gebruik je google zelf niet?
Mooi, hoort zegt het voort (wat je goed vind aan je alternatieve keuze).
Jawel, soms, maar niet standaard. Standaard gebruik ik DDG.
Monopolie hebben mag, misbruiken mag niet.
Neuh, dat heeft de wet al gedaan. Heb ik geen zin om hier voor je uit te zoeken.
Ik zou zo graag ddg gebruiken als mijn daily search engine, maar ik vind vaak niet wat ik zoek in hun resultaten, terwijl het bij google op plaats 2 of 3 meestal wel te vinden is.
Een kwestie van gewenning en formuleren. Door iets andere termen te gebruiken of een of twee context-woorden toe te voegen vind je op DDG meestal ook prima wat je zoekt. Die context leert Google voorspellen door de informatie die ze over je hebben, dat is de trade-off tussen privacy en gebruikersgemak ;)
Daar kan je gelukkig bangs als !g voor Google voor gebruiken. Die zet je dan ergens in je zoekopdracht, en dan wordt je geredirect zodat er alsnog veel tracking wordt vermeden. Meer info over bangs vind je op https://duckduckgo.com/bang
Stel het standaard overal in, kan het iedereen ook aanbevelen. Al is het maar om andere, vaak relevantere, resultaten te kunnen krijgen.
Wat is jouw geheim? Ik wil DDG heel graag geweldig vinden, maar in de meeste gevallen val ik terug op Google, die bijna altijd direct geeft wat ik zoek. Natuurlijk heeft het DDG algo niet zo veel informatie over mij als Google, maar wellicht dat ik mijn zoekopdracht verkeerd formulier o.i.d.?
Wat mij soms helpt wanneer ik Nederlandse content zoek: zet het schuifje "Netherlands" aan (bovenaan in de balk). Ik had er glad overheen gekeken, en zat alweer te knetteren waarom ik steeds de meest debiele zoekresultaten kreeg wanneer ik met NL zoektermen zocht.
Ja! Of zoek voor die specifieke queries gewoon via Google, dat kan makkelijk door `!g` toe te voegen aan je DuckDuckGo query.
Het geheim is dat je jezelf weer moet leren formuleren van je vraag en context.

Google vult nu veel context aan met wat het al over je weet. Daardoor kunnen zoekopdrachten kort en efficient zijn. Maar die luiheid kost je dus een deel van je privacy. Tegelijkertijd moet je beseffen dat die context die dus altijd op de achtergrond meeweegt bij google, je ook beperkt in de resultaten die je terugkrijgt.

In de praktijk betekent dit vooral dat je moet leren om meer dan 1 zoekwoord, en meestal ongeveer 3 moet invoeren om weer de gewenste resultaten te krijgen.

Ik kan in iedergeval zeggen dat het na 3 jaar me erg bevalt, en dat terug bij google een aparte gewaarwording is. Op sommige apparaten moet ik bij google zelfs nu door 3 popups (cookie, privacy etc) en inlogschermen klikken voordat ik mijn eerste zoekresultaat mag hebben.
Ik ben een beetje ddg-noob, maar wat ik merk is dat je de 'zoekbubbel' van google niet hebt. Geef bij elke zoekopdracht context in. Ik zocht bijvoorbeeld vanmorgen naar 'fedora shadow'. Op google kreeg ik inderdaad informatie over mijn OS en die gamestreamhut, DDG gaf alleen maar hits over donkergrijze hoeden...
De teovoeging 'streaming' (omdat ik even niks beters wist) stuurde mij wel direct naar de info die ik nodig had.

[Reactie gewijzigd door Heidistein op 18 januari 2021 14:46]

Doet me denken aan het begin van Google. Ik moest mensen in het bedrijf waar ik stage liep helpen met hun zoekopdrachten (los van mijn opdracht daar) omdat ze nooit vonden wat ze zochten. Specifiek zijn was wel aan te raden icm het gebruik van quotes en dergelijke.

Google heeft ons lui gemaakt (heerlijk, gebruik het nog dagelijks), maar confronterend is het wel als je DDG gaat gebruiken.
En mocht je nou een keer echt niet vinden waar je naar op zoek bent kun je altijd "!g [zoekterm]" gebruiken, dan gebruik je de Google Search Engine.
Dit is handige info! Ik probeerde dan maar altijd wat te omzeilen door een private window te openen en daar alsnog google te gebruiken. Ik weet dat ze met fingerprinting e.d. waarschijnlijk nogsteeds wel wisten dat ik het was, maarja ik moest iets.

Wordt hierbij nogsteeds mijn privacy wel beschermd? Of minder dan “normaal” bij DDG?
Je wordt gewoon doorgestuurd naar Google. Dus voor je privacy heeft het weinig zin om dat via DDG te doen. Het voordeel zit er in dat je vanuit je vaste searchengine makkelijk elders kan zoeken, zoals @bloq elders hier ook heeft aangegeven.

Mocht je de resultaten van Google willen zonder hun website te bezoeken, dan kan je nog iets als startpage.com gebruiken.
Ik gebruik voor 90% ook alleen maar DuckDuckGo, alleen als ik niet weet hoe je sommige woorden moet schrijven gebruik ik nog wel is Google, omdat die betere spel correctie heeft, maar voor de rest gebruik ik zo goed als alleen DuckDuckGo, werkt wel goed.
Ja, maar dat laat je Google toch nog weten dat er 'iemand' naar die term heeft gezocht.

Sinds the grote tech-bedrijven 'mijn' Parler de nek hebben omgedraaid probeer ik ze zoveel mogelijk te mijden en te boycotten. Gebruik nu trouwens gab.com, en dat bevalt met de dag beter.
Dan zoek je waarschijnlijk in je eigen bubbel. Van DDG is het mooie juist dat hij met resultaten komt waar je juist niet naar op zoek wil zijn. Dat geldt tenminste voor mij. Google zoekt wat mij betreft teveel binnen mijn eigen bubbel als ik iets wil weten over apparatuur die ik heb. Ik laat mij graag verrassen. ;)
Wat is jouw geheim?
Ik denk dat voor elke zoekmachine geldt dat je sleutelwoorden gebruikt waarop je wilt zoeken. Soms moet je misschien even een extra sleutelwoord toevoegen voor de juiste context, maar dat komt omdat ddg jou niet volgt en geen profiel van jou hebt in tegenstelling tot bijvoorbeeld google die dankzij jouw profiel meer kans heeft de juiste context te weten.

Edit toevoeging:
En wat @Munchie zegt Munchie in 'nieuws: DuckDuckGo groeit met 62 procent in een jaar' , even de regio op nederland zetten indien nodig.

[Reactie gewijzigd door Rudie_V op 18 januari 2021 15:00]

Niet echt, DDG geef zo ongepersonaliseerde resultaten dat je vaak niet vind wat je zoekt.

Als je "nu" zoekt op google krijg je Nu.nl
Als je hetzelfde zoekt op ddg krijg je National university, een wikipedia pagina en nog honderd engelse artikelen.
Tenzij je oma absoluut geen interesse heeft in Nederlandse websites zal DDG vaak geen goede resultaten geven.

Ik denk dat het erg moeilijk is om met compleet anonieme queries de kwaliteit van gepersonaliseerde searches te matchen. DDG zou gerust van een paar gegevens gebruik kunnen maken, Ze kunnen zien waar een zoekopdracht vandaan komt zonder enige cookies oid.
Nee hoor dat is heel makkelijk.
Ik ben prive nooit ingelogd op Google. Met opzet niet zelfs omdat ik merk dat mijn zoekresultaten beduidend slechter ben als ik ben ingelogd. Dat zal die fuik van hun wel zijn ofzo geen idee.
Ik ben alleen ingelogd op mijn werk en wat een crime zijn die resultaten van Google daar zeg. Om over Youtube maar niet te spreken.
Voor mijn werk kan ik uitstekend dingen vinden, maar zodra ik even snel iets moet opzoeken voor prive. Echt DRAMATISCH slecht. Om te huilen, slechter dan standaard DDG kwaliteit.
Zie, ik werk veel in het engels en ben een beetje geeky. Resultaat, mijn lokale en nationale zoekresultaten zijn daar op toegespitst. Dus zoek ik bijvoorbeeld naar het nieuws krijg ik lekker het nieuws zoals de Amerikanen denken over Nederland.
Doe ik het op mijn telefoon of prive laptop waar ik niet ben ingelogd en waarempel, dan heb ik wel gewoon lokaal/regionaal nieuws. Maar via mijn werk nope. Niet te vinden.
Maar nu het leuke, de artikelen die ik lees voor mijn werk vind ik net zo snel/makkelijk via mijn niet ingelogd telefoon.


Ze kunnen ook prima "personaliseren" met wat beperkte metadata zoals ddg ook kan. Maar dat levert hun minder op.
Zet het dan gewoon uit: https://www.google.com/preferences

Of verwijder al je zoekactiviteit:
Als je ingelogd bent: https://myactivity.google.com/myactivity
Of, als je niet ingelogd bent: https://www.google.com/history/optout

[Reactie gewijzigd door TimoDimo op 19 januari 2021 01:11]

Ik vind dat juist het mooie er aan. Je moet wat gerichter zoeken en ik vind daardoor vaak (lang niet altijd) andere info dan ik bij google krijg. Daar wordt je ‘lui’ gemaakt doordat G het voor jou invult en je dus ook andere resultaten krijgt dan bij DDG.
Goede zoekresultaten betekent voor mij goed niet slecht. Als ik naar nu.nl wil type ik "nu" dit is slechts een enkel voorbeeld, vele andere vrij expliciete zoekopdrachten worden niet goed door duck uitgevoerd.

Bij telegraaf geeft duckduckgo je wel gewoon telegraaf.nl

Vanuit je IP kunnen ze zien dat je NL bent, hier zijn geen cookies voor nodig en hoeft geen info voor opgeslagen te worden.
Even het schuifje boven aan de pagina met Netherlands activeren, en hij geeft nu.nl als eerste resultaat.
Ah ik dacht dat hij automatisch zou zoeken daarop. Dan kunnen mijn klachtendaarover genegeerd worden.

Zou beter default aan kunnen staan denk ik maar goed.
Dan moet je je search engine op Nederlands zetten, gewoon een optie onder de balk.

Voor de rest gebruik DDG voor alles, op shopping en wetenschappelijke artikelen na dan.

Vooral video's zoeken is heel fijn, je kan direct afspelen in ddg zonder dat het je account aantast met die zieke YT algoritmes.
Ik heb inderdaad ook nogsteeds geen fatsoenlijk alternatief voor google scholar kunnen vinden. Ik gebruik DDG standaard op al mijn devices, maar voor het vinden van bronnen ben ik toch weer min of meer aangewezen op google. Daar zou ik ook graag een alternatief voor vinden.
Ik heb er anders heel goed ervaringen mee; meestal vind ik snel wat ik zoek.
Meer een gebruikersprobleem die niet inziet om een regio te specificeren dan een slecht werkende zoekmachine. :+

[Reactie gewijzigd door Rudie_V op 18 januari 2021 15:13]

Ik heb dit even getest, maar denk dat het afhankelijk is van de ingestelde regio. Ik heb deze op Nederland staan, en krijg nu.nl als eerste hit.
Mee eens. Goed genoeg voor het gewone zoekwerk. Met "@google" ben je snel genoeg bij de google zoekresultaten en als je er gevoel voor krijgt dan weet je gelijk wel wat relevante resultaten gaat opleveren en wat niet.

Als je hier nooit aan begint, dan blijf je in de google tunnel hangen
Is dat Google bij mij standaard ingesteld staat en meestal ook dat vind wat ik zoek, nu wil ik best DuckDuckGo eens proberen. Mensen ervaring met deze zoekmachine met betrekking tot zoekresultaten? Bij Bing bijvoorbeeld heel vaak niet mijn resultaat.
DuckDuckGo (DDG) gebruikt Bing als basis voor z'n zoekmachine. Bing vindt ik tegenwoordig al een stuk beter dan een jaar of twee terug. Als je het zoekresultaat van Google wilt hebben bij het gebruik van DDG voeg dan g! toe aan je zoekopdracht. Dan gebruikt DDG dus google als zoekmachine, maar dan wel veiliger dan als met Google.
Dat laatste klopt helemaal niets van. De ‘bang’ voor Google is !g maar dit heeft niets met privacy of veiligheid te maken. Je wordt gewoon geredirect naar Google namelijk.

Als je ‘veiliger’ wilt Googlen dan kun je in Duckduckgo bijvoorbeeld Startpage gebruiken (!sp), dan krijg je de resultaten van Google maar niet de tracking
Bedankt, ga me er binnenkort eens even rustig in verdiepen.
Ik gebruik ddg regelmatig, maar op sommige onderwerpen grijp ik toch naar !g omdat ik gewoon geen relevante hits krijg. Het succes van een zoekmachine valt of staat met relevantie natuurlijk. Ik hoop dat ze hier nog verbeteringen in kunnen aanbrengen, maar het zal vooral aan Yahoo liggen waar default gezocht wordt.
dat is het mooie van ddg, mocht je toch niet vinden wat je nodig hebt kan je altijd heel simpel terugstappen naar google

ik gebruikd ddg voor 90% van mijn zoekopdrachten en die andere 10% waarvan ik nog niet echt vind wat ik zoek kan ik heel makkelijk terug naar google (waar ik dan meestal ook niet vind wat ik zoek omdat mijn zoekopdracht niet goed genoeg geformuleerd is)
Je kunt "!g" typen in een duckduckgo search bar en dan brengt deze je automatisch naar Google. Dit lukt ook met andere search engines, hier is een overzicht https://duckduckgo.com/bang
ja, dat is precies wat ik bedoel met "simpel terugstappen naar google"
Ik zou !sp of !spnl aanraden, dan heb je Google-resultaten maar dan via een proxy.

Alsnog is het doorgaans een kwestie van beter formuleren waar je handigheid in krjigt. En het mooie is, als reward wordt Google naar verloop van tijd slechter omdat ze je minder goed kennen ;) In het begin greep ik regelmatig terug op Google maar afgelopen jaren niet meer en als ik het toch een keer probeer omdat ik iets niet vind helpt het voor geen meter.