Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD brengt Threadripper PRO-cpu's in maart uit voor consumenten

AMD gaat zijn Ryzen Threadripper PRO-processors verkopen aan consumenten. De cpu's met maximaal 64 cores werden vorig jaar uitgebracht, maar waren alleen beschikbaar voor systeembouwers. Ook komt AMD met de Ryzen 9 5900 en 7 5800, 65W-cpu's voor oem's.

Vanaf maart zijn de Threadripper PRO-processors te koop bij webwinkels, meldt AMD. Het gaat om de 3995WX, 3975WX en 3955WX, met respectievelijk 64, 32 en 16 cores. De 3945WX met 12 cores, die AMD eerder wel aankondigde, wordt niet genoemd bij de lijst van modellen die voor consumenten beschikbaar komen. Ook heeft AMD de prijzen nog niet bekendgemaakt.

De Threadripper PRO-processors zijn varianten van de reguliere Threadripper 3000-processors die AMD begin 2020 uitbracht. Beide varianten maken gebruik van Zen 2-cores. De PRO-versies ondersteunen acht geheugenkanalen en 128 PCIe-lanes. Dat is dubbel zoveel als bij de reguliere versies. AMD kondigde zijn Threadripper PRO-cpu's vorig jaar in juli aan, maar tot nu toe waren ze niet los te koop. Alleen systeembouwers zoals Lenovo konden de processors kopen en daar complete systemen mee uitrusten.

Voor het gebruik van de Threadripper PRO-processors zijn andere moederborden nodig dan voor de reguliere varianten. Vorige week verscheen er al een afbeelding van een ASUS WRX80-moederbord online, waar de PRO-varianten in passen.

Threadripper PRO 3000 Cores / threads Kloksnelheid / Boost Geheugenkanalen Pci-e lanes
Threadripper PRO 3995WX 64/128 2,7GHz / 4,2 GHz 8x ddr4-3200, max. 2TB 128
Threadripper PRO 3975WX 32/64 3,5GHz / 4,2 GHz 8x ddr4-3200, max. 2TB 128
Threadripper PRO 3955WX 16/32 3,9GHz / 4,3GHz 8x ddr4-3200, max. 2TB 128
Threadripper PRO 3945WX 12/24 4,0GHz / 4,3GHz 8x ddr4-3200, max. 2TB 128
Threadripper 3000
Threadripper 3990X 64/128 2,9GHz / 4,3GHz 4x ddr4-3200, max. 256GB 64
Threadripper 3970X 32/64 3,7GHz / 4,5GHz 4x ddr4-3200, max. 256GB 64
Threadripper 3960X 24/48 3,8GHz / 4,5GHz 4x ddr4-3200, max. 256GB 64

AMD Ryzen 9 5900 en Ryzen 7 5800 voor oem's

AMD introduceert ook twee nieuwe Ryzen 5000-processors. Het gaat om 65W-varianten van de Ryzen 9 5900X en Ryzen 7 5800X, met lagere kloksnelheden en waarbij AMD de X uit de naam weghaalt. Deze zuinigere chips komen niet beschikbaar voor consumenten en worden alleen aan oem's geleverd voor complete systemen. In december ging er al een gerucht over de komst van deze processors.

AMD Ryzen 5000-line-up
Cpu Cores/threads Kloksnelheid Boost clock Tdp Prijs
Ryzen 9 5950X 16C/32T 3,4GHz 4,9GHz 105W € 906,90
Ryzen 9 5900X 12C/24T 3,7GHz 4,8GHz 105W € 604,40
Ryzen 9 5900 12C/24T 3,0GHz 4,7GHz 65W nvt (oem)
Ryzen 7 5800X 8C/16T 3,8GHz 4,7GHz 105W € 489,-
Ryzen 7 5800 8C/16T 3,4GHz 4,6GHz 65W nvt (oem)
Ryzen 5 5600X 6C/12T 3,7GHz 4,6GHz 65W € 369,-

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-01-2021 • 18:46

42 Linkedin

Reacties (42)

Wijzig sortering
Acht kanalen DDR4 is behoorlijk wat geheugenbandbreedte. Dit zullen mooie chips zijn voor databasemachines.
En voor mensen die simulatiegames spelen. OMSI 2 bijv. vereist nogal wat om het een beetje vloeiend te kunnen spelen met wat hogere instellingen. En dan bedoel ik echt serieus wat, want de meeste mensen die dat spel spelen hebben beesten van machines speciaal gebouwd voor die game en dan nog lagt het af en toe. Dus voor hen zal deze cpu een mooie verbetering zijn.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 12 januari 2021 19:04]

Haha het laatste wat ik verwachte toen ik die simulatie googlede was een autobus-game, ik dacht eerder aan een of andere flight- of spacesim. Weer wat geleerd.
Ik heb net ook even op steam zitten loeren en ik moet eerlijk zeggen dat ik werkelijk niet snap hoe dat niet op een gemiddelde quadcore 16gb ram en een 2060 op 1440p/60 te spelen zou zijn, de graffics zien er behoorlijk 2005 uit en ik zag nergens iets over realistische weer/wegdek simulatie of raytracing.

de cpu's in dit artikel (en dan met name de pro's) verwacht je eerder in een dikke x-plane bak of misschien een MS-flightsim (als er een local scenery mod komt: ipv bing)
Dat komt omdat OMSI 2 alles tot op de puntjes simuleert, net als MSFS dat doet bij vliegtuigen. En daar komen dan nog de kaarten bij, die vaak erg groot zijn en veel 'echte' gebouwen bevatten (o.a. de kaarten van Berlijn, München en Londen).

Ik zei overigens niet dat het niet op iets mindere hardware te spelen is, ik zei dat als je het *vloeiend* wilt spelen met wat *hogere instellingen* je een zware computer nodig hebt. Dat neemt niet weg dat je ook op iets mindere hardware wel een eind komt, maar dat moet je allerlei concessies doen die het realisme verlagen en dat is nu net wat je níet wilt bij een simulatie die alles realistisch nabootst of je zult moet accepteren dat het behoorlijk lagt.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 12 januari 2021 20:19]

The articulated bus MAN NG272 with the exact physical and visual recreation of the joint kinematics as well as corresponding sounds and systems (bending protection).
physica is zeer zwaar, deze sim maakt blijkbaar echte simulaties van alles.
Voor dat geld wat de pro kost plus 8 lanes DDR, kan je gewoon een bus kopen. :)
Mwah zal wel meevallen voor de doelgroep, zullen goedkoper zijn dan Xeon Platinum’s.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 12 januari 2021 22:33]

Voor de doelgroep? Wie geeft zoveel geld uit om een vrachtwagen te simuleren? een rijbewijs c kost minder dan dit en in je vrijetijd kan je dan ritjes maken voor echt geld.
Hierbij zul je moeten denken aan VFX, 3D, Editing Rendering, wetenschappelijke doeleinde, etc.

Een SIM runnen als bedrijf valt er overigens ook onder.

Bij de doelgroep moet ju dus niet aan de consument denken.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 13 januari 2021 12:45]

Ja wacht, die doelgroep ja, maar ik gaf specifiek antwoord op de bus simulator en dat deze pc meer kost dan de bus. Voor de doelgroep zijn deze kosten verwaarloosbaar.
de 3995WX heeft vergelijkbare specs als de EPYC 7702P, met een veel hogere base/boost. Hoewel die laatste een goeie $5000 kost en de prijzen nog niet bekend zijn, zie ik weinig tot geen mensen meerdere duizenden dollars uitgeven om een CPU te kopen enkel om een spel te spelen. De rest van de config gaat dan nog eens een paar duizend kosten om een moederbord en voldoende ram te kopen om hem dan effectief gebruik te laten maken van die 8 kanalen en dan heb je nog geen cooler om die 280W !! aan TDP gekoeld te krijgen. Nee, dit is puur voor de zware workstations en absoluut niet op gamers gericht.
"Enkel een spel"? Dan heb je OMSI 2 nog nooit gespeeld. Het is zeg maar de MSFS van de bussimulatiegames. De meeste mensen die ik ken/volg die het spel spelen hebben echt hele, hele dikke computers speciaal voor dat spel juist omdat het zó realistisch is en dus veeleisend (i.e. de fysica is loodzwaar). Eén van hen heeft zelfs die ene nVidia-kaart die een paar duizend euro kost.

Ik zei overigens niet dat deze cpu op gamers is gericht, alleen dat bepaalde gamers er wel wat aan hebben.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 12 januari 2021 20:26]

ik weet dat er wel communities voor zijn met een paar enkelingen die er zot veel geld aan uitgeven, maar die kan je niet als doelgroep aanzien en dan is het nog afwachten of het er echt weg mee kan
Daarom zei ik ook:
Ik zei overigens niet dat deze cpu op gamers is gericht, alleen dat bepaalde gamers er wel wat aan hebben.
Nee Threadrippers zijn echt ideale workstations cpu’s, het is alleen jammer dat veel OEM’s ze nog niet leveren.

Ben wel blij dat voor bedrijven echt iets aan dit groffe geweld hebben nu zelf de Pro WS’en kunnen gaan samenstellen.
Ik ging helemaal stuk hier ! :+

Piss off DCS / MS Flight Simulator ... Lijn 80 komt eraan, en die gaat HARD !

Bloatware blijft een dingetje natuurlijk, misschien dat een lean & mean versie van Windows 3.11 for Workgroups met een optimized config.sys & autoexec.bat de ruimte geven om smartdrv mee te laden, toch zeg maar de Turbo van de 8bit era. 8)7
En ook voor sommige simulatie games. Het is een niche, maar meer geheugen bandbreedte is in de end game van een spel zoals Oxygen not included een vereiste. :)
Fors verschil tussen de base clock van de 5900 en de 5900x.
Fors verschil tussen de base clock van de 5900 en de 5900x.
Waar denk je dat dat forse verschil in TDP vandaan komt?
Die chips worden niet magisch efficienter...
Ik dacht dat de meeste daarvan door de turbo kwam.

Vandaar.
Ik vermoed dat daar 3,6 moet staan...
Die 3.0Ghz verbaast mij niet heel erg, koeling in OEM systemen is een stuk minder dan in de andere systemen. Ze boosten dus minder lang op volle snelheid.
Het wachten heeft geloond, ipv EPYC is dit heel wat interessanter voor men volgende CFD/CAE build.
Blijft wel de vraag waar/wanneer de aankondiging vd volgende “normal” threadrippers zal plaats vinden.
Ah eindelijk een CPU waarmee ik Tetris kan spelen.
Als je het online in Chrome gaat spelen dan kan je het shaken..... :P
Ik wacht nog op de Zen 3 Threadrippers.

Het gerucht voor Zen 3 Threadrippers was volgensmij 1e helft 2021 ongeveer.

Ben bang dat dit misschien nu wel 2de helft wordt.
Ik begreep in Februari al.
Na alle andere paper releases zou je het gaan denken, maar het is het wachten waard.
(I keep telling myself.)
Hmm... Dit lijkt me dus echt een CPU voor workstations met CAD, grote database(manipulatie)programmas en andere intensieve load-programmas er op. Aangezien het een 'PRO' lijn van de Threadripper betreft (welke zelf al aan de prijzige kant zijn) zal het aardig prijzig zijn neem ik aan.

[Reactie gewijzigd door MicBenSte op 12 januari 2021 21:39]

Eindelijk, heeft even mogen duren.

Kunnen we binnenkort eindelijk een Threadripper Pro Workstations als test case bouwen.
Erg leuk speelgoed, maar laten ze de productie van de gewone Ryzen's niet vergeten. Op dit moment zijn veel types erg slecht leverbaar :(
Ik heb voor als nog geen spijt van mijn Ryzen 7 5800X als ik dit vergelijk met de non-X variant. Ik kijk uit naar de nieuwe toekomstige Threadripper generatie en ben erg benieuwd naar de prestaties.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 13 januari 2021 04:40]

Vraag me toch echt af waarom je nog een dual CPU server zou gaan bouwen/kopen als je een 64 core 8 channel 2TB, 127 pci-lanes, server kan bouwen met de 3995WX. Zelfs 32 cores met een 3975WX zal voor veel server taken voldoende zijn. Veel server taken zijn dan eerder memory bound of I/O bound. Een mogelijke bottleneck in de niet pro versies met de 256gb geheugen limiet.
Die handicap neemt AMD hiermee nu weg bij hun 1-socket CPU's. Ben wel heel benieuwd naar de prijzen van deze CPU's: gaan die in de range van de non-pro Threadrippers vallen of in het EPYC range?
Threadripper is dan ook geen server proc.
Neem niet weg dat er prima je eigen cloud op kan draaien natuurlijk,

Heb zo'n WS in elkaar gezet voor iemand waar IO niet snel genoeg kon zijn, om de prijzen humaan te houden is dit een leuke en tot nu toe betrouwbare oplossing.

8x Sabrent 2TB Rocket NVMe 4.0 Gen4 PCIe M.2 verplaatst tegen de 50Gb/s in raid 0
In zijn geval de beste keuze since het om een `scratch` volume gaat dat nonstop abused.
Je kan de kaart ook als Mirror gebruiken, of 2 van controllers in een softraid, etc.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.