Mogelijke AMD Ryzen 7 Pro 5750G-apu voor desktops verschijnt online

Er zijn details over een mogelijke AMD Ryzen 7 5000G-apu verschenen. Deze desktopprocessor beschikt over acht Zen 3-cores met zestien threads en een geïntegreerde Vega-gpu. AMD heeft deze chips nog niet officieel aangekondigd.

Details over de Ryzen 5000G-cpu zijn gepubliceerd door een Baidu-gebruiker, die een sample in handen claimt te hebben. Het lijkt te gaan om een Ryzen 7 Pro 5750G-variant met acht cores en zestien threads, schrijft ook Twitter-gebruiker harukaze5719, die vaker informatie over onaangekondigde producten publiceert. Dit is omdat transparent secure memory encryption wordt ondersteund in de bios van de chip. AMD noemt die functie ook wel Memory Guard, waarmee het systeemgeheugen wordt versleuteld. Dat is een feature die AMD normaliter reserveert voor zijn Pro-cpu's.

De chip in kwestie is een zogeheten engineering sample. Hoewel AMD zijn Ryzen 5000G-cpu's nog niet publiekelijk heeft aangekondigd, zou het bedrijf de chips al ter validatie verstuurd hebben naar systeembouwers en oem's. Dergelijke chips zijn bedoeld voor intern gebruik, maar verschillende Ryzen 5000G-cpu's zijn volgens VideoCardz inmiddels in omloop binnen China. Ryzen 5000G-samples worden daar ook op eBay aangeboden, schrijft de techsite.

De vermeende Ryzen 7 Pro 5750G is getest met een overklok van 4,8GHz op 1,47V. Volgens de Baidu-gebruiker is deze overklok 'relatief stabiel'. De gebruiker testte ook 4,9GHz op 1,50V, hoewel dat niet geheel stabiel bleek. Op 4,8GHz haalde de cpu een CPU-Z-singlecore-score van 660 punten, met een multicore-resultaat van 6898. Dat is vergelijkbaar met de Ryzen 7 5800X, die eveneens over acht Zen 3-cores met zestien threads beschikt. De reguliere kloksnelheid en officiële turbofrequentie van de Ryzen 7 Pro 5750G zijn nog niet bekend. Doorgaans hebben releasevarianten hogere kloksnelheden dan engineering samples.

Het is nog niet duidelijk wanneer AMD zijn vermeende Ryzen 5000G-apu's uitbrengt. Het bedrijf heeft deze chips nog niet officieel aangekondigd. Het is bovendien niet bekend of de chips ook los beschikbaar komen. AMD bracht zijn huidige Zen 2-apu's in de Ryzen 4000G-serie aanvankelijk alleen uit voor oem's, voor gebruik in voorgebouwde systemen. Op termijn moeten de Ryzen 4000G-chips ook los beschikbaar komen voor zelfbouwers.

Afbeeldingen van de vermeende Ryzen 7 Pro 5750G. Afbeeldingen via Baidu

Door Daan van Monsjou

Redacteur

14-02-2021 • 15:03

110 Linkedin

Reacties (110)

110
106
70
7
0
26
Wijzig sortering
Ik snap niet goed waarom AMD dit segment zo heeft laten liggen. Zelf doe ik bijvoorbeeld geen hele wilde dingen met mijn PC, behalve een beetje browsen en video's kijken. Een externe videokaart is voor mij in principe overkill (kost geld, verbruikt stroom, neemt ruimte in, maakt als het tegenzit geluid).

Laatst heb ik toch een videokaart gekocht (MSI GeForce GT 1030), puur omdat ik een nieuwe monitor had gekocht en de onboard video van mijn bejaarde Intel bak de resolutie niet aan kon, en ook niet over Displayport of HDMI beschikte. Als AMD (niet low-end, hij moet een tijdje meekunnen) processoren had gehad met geïntegreerde video, dan had ik misschien wel mijn hele systeem geupgrade. En zo ken ik nog wel wat scenario's waarbij een mid market processor met redelijke onboard video een uitkomst zou zijn.
Niet dat ze te krijgen zijn, maar de 3200G/3400G met 4/8 threads zijn dan wel low-end, maar traag zeker niet. Qua GPU ook sneller dan die 1030.
Ik heb een 3200G ( Vega 8 ) en die gaat heel, heel erg goed mee met titels van rond de tijd van Witcher 3. Mits niet alles op ultra qua nVidia HairWorks e.d. Prima te doen op 1080p.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 14 februari 2021 16:01]

Zeker gepaard met snel geheugen en een overclockje, prachtig hoeveel performance eruit te knijpen is, competitve e-sport titels op 1080p gaat prima, valorant op 150+ fps, CS:GO 150+ fps.
Die 3200G heb ik ook in m'n HTPC zitten. Heerlijk systeempje die lekker snel is en inderdaad behoorlijk wat aan kan :)
Voor het stevigere werk heb ik een losse PC met een GTX1070TI er in :9
retail is distributie- en marketinggewijs veel intensiever dan met een paar grote OEM's samenwerken. Ja ze nemen een deel van je marge, maar verder ben je verlost van alle last zoals lokale wetgeving, packaging, opslag, garantieafhandeling... Je verscheept liever 1 container met een miljoen tray CPU's dan dat je er naar 20 verschillende locaties moet sturen nadat je ze gevuld hebt met doosjes die je moet laten ontwikkelen en localiseren. Ze willen zo snel mogelijk uit de distributieketen, want daar liggen meer kosten dan baten.
Wat ongetwijfeld een rol speelt: OEM-contracten zijn niet vrijblijvend, je móét leveren. Als je capaciteit niet onbeperkt is, dan kan het zo maar zijn dat er niets over blijft voor de detailhandel.
als er yield-problemen zijn speelt dat inderdaad, maar nu is dat niet het geval en spreken we puur over capaciteitsproblemen. APU's zijn een segment dat in de retail maar een klein aandeel heeft terwijl in de OEM-markt de vraag en het aanbod ervan veel groter zijn. Voor consumer-systemen zie je nog wel eens een dedicated GPU, maar op de enterprise-markt of MKB zie je die bijna niet.
maar nu is dat niet het geval en spreken we puur over capaciteitsproblemen.
Persoonlijk vind ik het toch best wel een beetje raar, ze hadden ook gewoon een Vega 1 achtige APU-functie in de I/O die kunnen bouwen voor simpele desktop functies heb je niet veel transistors nodig, zeker als je het grotendeels in software doet, wat voor een pagina te renderen heb je niet veel nodig, en voor bedrijfsdesktop oplossingen heb je niet meer nodig, en is ook een handige nood oplossing voor de gewone gebruiker.

Maar voor bedrijfsdesktops zal de Ryzen 3000G en 3200G al meer dan voldoende zijn als men AMD wil gebruiken.
dan begin je weer complexiteit aan de CPU toe te voegen, die juist apart wordt afgehandeld door de GPU
Dat valt echt best wel mee, voor gewone basis 2D video met software OS niveau 3D heb je niet veel transistors nodig, de Ryzen 3000 series IO-die heeft 2.1 miljard transistors, met 30 miljoen transistors maakte Ati 20j geleden een complete 3D high-end video kaart.

Voor een basis 2D met een wat beperkte software 3D kan je denk ik met ruim genomen, 20 miljoen (denk dat je het al kan maken met 2 miljoen) transistors al een hele aardige basis IGP maken, dat is 1% extra transistors.

En dat hoeven ze het maar 1x te ontwerpen, en kunnen ze die hardware voor generaties recyclen, met minimale aanpassingen.

En voor gewoon standaard VGA heb je helemaal niets nodig, maar kan je iig nog steeds prima problemen mee oplossen of een server managen.

[Reactie gewijzigd door player-x op 15 februari 2021 21:09]

daar heb je de cheape kaartjes voor. Je wil geen cpu wegsmijten omdat er toevallig een defect op dat stukje van de die zit dat amper iemand gebruikt, maar wel een volledig segment buiten spel zet. Die real-estate is constant een afweging maken van wat er écht nodig is en de CPU béter maakt en dan is dit soort implementaties gewoon de moeite niet waard. Ik snap dat je terug wil naar nietszeggende igpu's, maar daarvoor zal je toch echt terug naar Intel moeten, maar wel snel zijn, want met Xe dat om de hoek komt kijken, kan dat ook wel eens niet lang meer duren.
Vraagje hoeveel Intel CPUs zijn er denk je onbruikbaar geworden door een dode IGP, ik heb iig in laatste 10j+ tijd nog nooit een dode IGP mee gemaakt, of zelfs van gehoord, om eerlijk te zijn ook niet opgelet, maar het komt iig niet veel voor.

En een laag geklokte simpele basis IGP denk ik dat het zelfs verwaarloosbaar zal zijn.
ik spreek over productie, dus die komen nooit op de markt terecht.
Wat een lulkoek. Ik draai HyperV binnen Windows 10 waar een hele rits testbakjes draaien. En een Visual Studio omgeving waar ik in programmeer. En ik trek mn machine regelmatig dicht, maar heb werkelijk 0 baat bij een dedicated GPU met mijn werk. Verder dan een paar SSH sessies en RDP kom ik niet.
Geen enkele van de servers in ons rack heeft een fatsoenlijke GPU en toch zitten die met 48 cores / 96 threads vaak aan de max. Daar worden vooral Remote Desktop omgevingen op gehost.
Jouw usecase is niet de enige...
Maar een server heeft ook geen GPU nodig
Daar wordt namelijk bijna altijd remote op ingelogd, met een client die dus wel een GPU heeft
Die clients hebben dus ook genoeg aan minder cores, aangezien de server al het zware werk doet
Vandaar dat daar een wat meer low-end APU voldoende voor is

[Reactie gewijzigd door Stijnvi op 14 februari 2021 18:47]

Oh je kan zeker videokaarten inzetten op servers, zelfs voor RDS omgevingen. Denk bv aan Autocad. Zeker icm SR-IOV kan je omgeving daar baat bij hebben. Maar die van ons niet :-)
Ja dat zeker wel
Maar ik bedoel voor een server is het niet nodig voor het gebruik
Daar wordt de GPU puur gebruikt als compute unit, en niet echt als grafische output
Aangezien de server eigenlijk altijd via een client wordt gebruikt die het beeld geeft
Ooit aan Stadia of dat soort streaming diensten gedacht? Zo kan je het op RDS ook inzetten. Maar dat soort omgevingen draaien zware GPUs omdat het beeld ook bij streaming ergens vanaf moet komen.. dus kortom, en dat was mijn enige punt, er zijn zat usecases waar je wel GPU nodig hebt, en ook zat waar dat niet is :Y)
Mijn compiler gebruikt geen GPU, de IDE ook niet, de database ook niet, net zo min als de containers en de VM's. Meer cores kan ik echter altijd wel aan het werk zetten.
Wat verschrikkelijk kortzichtig.
Gamers zijn niet de enige power users, Het draaien van meerdere VM's, docker, compilen van code, data analyse,..
Zoveel use cases waar de CPU ten volle benut kan worden, maar waar je met een simpele IGPU genoeg hebt om je desktop te draaien.
Maar er zijn toch gewoon nieuwe AMD en Intel processoren met een interne videokaart? Zo heb ik 3 jaar geleden een pc gebouwd met 4K weergave en een Intel Gold cpu.
Nu in 2021 kan je ook een Ryzen 3/5 kopen met een interne videokaart.
reviews: Processors tot 200 euro - Betaalbare, courante cpu's vergeleken
Maar de zen2 apu zijn niet officieel uit voor consumenten, en dat is jammer.
Maar wel makkelijk verkrijgbaar voor consumenten, dus is dat dan een nadeel als het niet '' officieel'' is?

https://www.alternate.nl/...rocessor&utm_term=1658885
Het is natuurlijk fijn dat ze te krijgen zijn, maar het is wel een beetje raar dat AMD ze niet normaal wil verkopen. Specs waren heel lang heel vaag bijvoorbeeld (hoeveel pcie lanes) en het duurde heel lang voordat er een paar via grijze import in de schappen lagen, en ik weet niet of ze uberhaupt al in de prijsvergelijker staan.
Al met al, gewoon een beetje jammer dat ze die dingen niet groot op de markt hebben gezet omdat het toch een product is waar vraag naar is. Denk dat ze geen zin hadden om te concureren met intel's cpu's die wel igps hebben ofzo.
Ze zijn al 6 maanden makkelijk verkrijgbaar via die gebruikelijke kanalen, dat is ook hoe lang die al ongeveer in de pricewatch staat, iedereen die er één wilde kon en kan er één kopen, officieel of niet maakt dan niets meer uit.

Dat ze '' geen zin hadden om te concurreren met intel cpu's die wel igps hebben'' is natuurlijk ook de grootste onzin, aangezien we allemaal weten van de chip tekorten ( ja de 7nm tekorten waren er al voor de mining-hype).

Waar een wil is is een weg, soms moet je een beetje verder kijken, maar je kan ook problemen zoeken die er niet zijn natuurlijk.
Maar kun je wel gewoon kopen!
Zeker, deze bijvoorbeeld, de prijs is nog niet eens zo opgeblazen als je het vergelijkt met andere cpu's;

https://www.alternate.nl/...rocessor&utm_term=1658885
Ik ken het, ik zat zelf een tijdje terug ook een desktop te overwegen. Voor mij was een meer high-end ryzen met iGP ideaal geweest, meer met het idee dat ik er ooit nog een gpu bij kan stoppen als een vega 8/11 apu het echt niet meer trekt. Maar nee, je kon het beste een intel F variant nemen met zwakke dedicated GPU om nu mid-end te kunnen gamen en sterke toekomst zekere cpu te hebben.

AMD lijkt alles in huis te hebben om de low tot mid-end gaming sector te domineren, maar ze lijken het gewoon te vertikken. Mogelijk ook omdat ze toch niet de productie kunnen inkopen en dus maar meer op de high-end markt mikken waar meer geld ligt.
Ik raadt de ryzen 7 4750g aan.
Praktisch een 3700x maar met vega 8.
(richting de 4000 punten in firestrike, ligt ook aan de snelheid van het geheugen)
verkrijgbaarheid vrijwel NIHIL, tenzij misschien in het buitenland. Aliexpress heeft ze op voorraad, echter levering via China....
Dat werk op zich wel hoor, juist met de kerst een AMD Ryzen 5 Pro 4650G aangeschaft bij tante Ali en deze was binnen drie weken in huis :-)
Op zich zijn de pro varianten met 8 cores best verkrijgbaar. Via Ebay of centralpoint ook geloof ik, kun je ze kopen voor tussen de 3 en 400€.

Niet heel goedkoop dus, maar je hebt wel een aantal features die de gewone varianten niet hebben.

Ik heb zelf een 3400g pro in mijn server, en door de geintegreerde gpu werkt deze super goed voor virtualisatie en gpu passthrough. Zo goed zelfs dat ik er over denk om mijn huidige 3600 in mijn desktop, te vervangen door een 4750g pro.
Ik heb een ryzen 5 4650g gekocht voor 230 euro bij maxict.
Uber snelle cpu die bijna niet onderdeed voor de 3700x.

De firestrike score lag rond de 3400.
Bijna net zo snel als de 750ti.
(die op zijn buurt weer sneller is dan de gt1030)
De 4650g heeft minder cores maar hogere snelheid, dus is sneller dan oude gens.
Op de 3400g na.

Ik heb ook een 3200g overgenomen maar deze moet nog getest worden.

Ik vind het ook jammer dat de fabrikanten de low end een beetje achter zich laten.
Of geen speciale Gaming apu maken.
een ''speciale Gaming apu'' waar jij aan denkt zou dan geheugen on-board moeten hebben, want dat is het probleem met de huidige generatie apu's, en dan worden ze weer simpelweg te duur, ik zou er ook gelijk één aanschaffen mocht de prijs-performance wél goed wezen.
Ik kan me herinneren dat er in bepaalde macbooks zo'n soort apu zit met de geheugen op de chip zelf, ook van AMD.
Dat komt omdat de overgrote meerderheid in jouw geval een goedkope laptop koopt bij een upgrade. Er is geen enkele denkbare reden om aan een desktop vast te houden voor jouw gebruik.

En die doelgroep heeft dan ook helemaal geen Zen3 en cutting edge igp nodig, maar red het wel met een 3200g of minder, zoals een Athlon.

De hardware die je zoekt past ook helemaal niet bij je use case.
Ik overweeg idd wel over te gaan op een laptop. Maar er zijn toch wat kanttekeningen:

- Geluid: Van mijn werk heb ik een HP Elitebook 840 G5 (geen goedkoop ding). Als je die belast gaat hij veel geluid maken, best irritant. Mijn desktop is idle iets luider, maar onder belasting veel stiller. Er zullen vast stille(re) laptops zijn, maar dat wordt weer een studie op zich

- Storage: Als mijn desktop tekort komt hang ik er een schijf of (indien betaalbaar) een SSD bij. Bij een laptop houdt het een keer op en dan moet je weer een NAS gaan kopen

- Monitoren: Met die Geforce 1030 kan ik aansturen wat ik wil, en anders kan ik de kaart nog upgraden. Als je meerdere monitoren aan een laptop wilt hangen vergt dit een studie op zich. Zo heeft de genoemde HP Elitebook allerlei resolutie- en refreshrate beperkingen (Intel onboard graphics). Ik werk graag met 2 monitoren, en nee, ik zie een 13" laptopscherm in dat kader niet als een volledige monitor. Dus een simpele goedkope laptop kan niet zomaar wat ik wens.

- Prijs: gezien ik dus allerlei wensen heb, voldoet de eerste de beste goedkope laptop niet voor mij. Dit zal een veel grotere investering zijn dan mijn PC upgraden
Dat zijn toch de 3200g en 3400g? Oke nu zijn ze allemaal op, maar ze waren er wel, als jij toch alleen maar een beetje browsed en video's kijkt dan is een 4 core 8 thread toch meer dan genoeg? Toch geen 8 cores 16 threads cpu voor nodig?
Ik hoef inderdaad ook geen 8 cores. Maar die 3200g en 3400g zijn ZEN 1, en lopen dus twee generaties achter. Als ik dan toch upgrade wil ik ook weer een tijdje vooruit kunnen (ter referentie: Mijn huidige Core i5 2500 systeem is uit 2011).
de 3200g en 3400g zijn Zen+

Je kan in de loop van tijd dan ook gewoon upgraden naar een 4650g of 4750g, zijn die niet goed genoeg? Dat zijn Zen 2 chips.
De 4650g of 4750g zijn voor consumenten officieel niet te krijgen. Deze zijn momenteel enkel voor Oems.
Ze zijn enkel heel duur op Ebay of bepaalde shops te krijgen en dan nog zonder koeler.

De 3200G en 3400G zijn de meest recente modellen die je los kan kopen.
Deze zijn nog op 12nm geproduceerd. De 4xxxG en 5xxxG op 7nm. en dit zal er wel mede voor zorgen deze nog niet aan consumenten kunnen worden geleverd. (tekorten op 7nm + prioritiet aan duurdere chips)

Ik vind het ook spijtig dat er nog steeds geen 6/8core Apu's van AMD te krijgen zijn. (tenzij recent op de dure grijze markt)

wil je 6/8 cores zonder losse GPU te kopen dan ben je voor Deskop nog steeds op intel aangewezen.
Hij mag dan ''officieel'' niet te krijgen zijn, maar de 4650g is gewoon prima verkrijgbaar in Nederland, gewoon bij Alternate, je kan hem gewoon bestellen, hij is zelfs op voorraad;

pricewatch: AMD Ryzen 5 Pro 4650G Tray

https://www.alternate.nl/...rocessor&utm_term=1658885

Dus je bent helemaal niet aangewezen op Intel als je 6 cores wilt zonder losse GPU.

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 14 februari 2021 19:33]

De prijs is juist zeer schappelijk, diezelfde cpu zonder de igpu kost maar 30 euro minder. Een jaar geleden was alles goedkoper, daar kan je het niet mee vergelijken natuurlijk.
Ik heb net een R3 PRO 4350G binnen van Alternate, simpelweg omdat ik onboard video zocht icm ECC.
Ze zijn wel los te krijgen maar je krijgt er geen Ryzen doosje bij, in plaats daarvan komt 't in een blauw cpu doosje met de koeler eraan getaped.
Klopt niet. Mijn 4650G komt bij een Nederlandse winkel vandaan en er zat nog een koeler bij ook. Eerder had ik bij een andere webwinkel (Alternate.nl) een 4350G besteld maar die heb ik geretourneerd. Ook daar zat gewoon een koeler bij. Alleen de CPU zit niet in een retailverpakking.
Waar heb je het over? De 3400G/3200G/2400G/2200G zijn allemaal op elke chipset uit de 300- en 400-serie moederborden te gebruiken, die borden kosten doorgaans echt niet zoveel. En op B450 en X470 kun je ook Zen3-CPU's gebruiken mits de bios is bijgewerkt.

[Reactie gewijzigd door Jan1337 op 14 februari 2021 17:13]

Zeker nu, de MSI B450 Mortar Max kost nog maar 85 euro, dat is echt heel veel moederbord voor dat geld)
Misschien had ik specifieker moeten zijn.

Er zijn geen B550 moederborden, voorzover ik weet, die de 3400G ondersteunen. Je zit dus aan een X570 moederbord vast of wordt straks beperkt bij het upgraden.
Ik stootte laatst ook op dit probleem.

Wil je een recent moederbord om later dit jaar een 5900x op te steken en voorlopig vb een goedkope 3200G te steken ? Dan ben je aangewezen op:
- Een Duur X570 moederboard met fan.
- Een Oud B450/X470 moederboard zonder Pci-e 4.0 en re-sizable Bar.

- De B550 ondersteund om een vreemde reden geen 3xxxG of 2xxx CPU terwijl de X570 dit wel doet.
Ja dat is wel lastig, je kan ook gewoon voor b450 gaan, die ondersteund wel alle generaties cpu's.
Beetje raar om een 2 generaties oude cpu op het modernste platform te prikken. Je hebt werkelijk niets aan een B550 boven een B450 chipset als je er een pci-e 3.0 cpu op zet.

[Reactie gewijzigd door White Feather op 14 februari 2021 19:06]

Ik snap niet goed waarom AMD dit segment zo heeft laten liggen. Zelf doe ik bijvoorbeeld geen hele wilde dingen met mijn PC, behalve een beetje browsen en video's kijken. Een externe videokaart is voor mij in principe overkill (kost geld, verbruikt stroom, neemt ruimte in, maakt als het tegenzit geluid).
Denk omdat de meeste mensen in deze doelgroep tegenwoordig een laptop kopen en cloudtoepassingen gebruiken.
Ik snap niet goed waarom AMD dit segment zo heeft laten liggen. Zelf doe ik bijvoorbeeld geen hele wilde dingen met mijn PC, behalve een beetje browsen en video's kijken. Een externe videokaart is voor mij in principe overkill (kost geld, verbruikt stroom, neemt ruimte in, maakt als het tegenzit geluid).

Laatst heb ik toch een videokaart gekocht (MSI GeForce GT 1030), puur omdat ik een nieuwe monitor had gekocht en de onboard video van mijn bejaarde Intel bak de resolutie niet aan kon, en ook niet over Displayport of HDMI beschikte. Als AMD (niet low-end, hij moet een tijdje meekunnen) processoren had gehad met geïntegreerde video, dan had ik misschien wel mijn hele systeem geupgrade. En zo ken ik nog wel wat scenario's waarbij een mid market processor met redelijke onboard video een uitkomst zou zijn.
Ik snap niet dat AMD Vega8-10 iGPU gebruikt voor deze pro series (4750G heeft Vega8)
Pro 3400G Vega 11.
Ik denk als AMD geen last had van alle productie problemen dan hadden ze dit segment niet laten liggen.
tja, geldt dat niet gewoon ook voor intel?
Zelf zit ik eigenlijk meer te wachten op een NUC met de kracht van een RTX2060Super, als die er dit jaar nog zou komen, dan zou ik waarschijnlijk mijn Fractal design define mini (welk verre van mini is) na 8 jaar eindelijk eens vervangen (heb daar sinds nov 2019 een RTX2060Super in zitten)..
Dat is vrij simpel te verklaren, eigenlijk is dit een mobiele chip en daar kunnen ze er niet genoeg van leven. Voor OEM's maken ze deze chip in desktop vorm beschikbaar omdat ze OEM's op de lange termijn heel hard nodig hebben, maar voor de losse verkoop hebben ze gewoon te weinig chips.
Hier hetzelfde, en ook hier een GT 1030 fanless GPU gekocht.
Precies dit, ik heb iets meer dan een maand geleden een nieuw Deskmini systeem gebouwd.
Ik had graag AMD willen steunen maar voor een CPU met ingebouwde GPU moet je nu gewoon bij Intel zijn. De i3 die ik nu gekozen heb was sneller dan de beschikbare Ryzen 3 en 5 APUs
keep the faith in de benchmarks...
en zeg gerust welk type je hebt, ik wil nog wel eens zien of je i3 zoveel "sneller" is als een 3200-3400G ....
De i3 10100. 2x meer threads, hogere L3 cache en hogere kloksnelheid als de 3200g.
De 3400g was 60 euro duurder dan de i3 en ook minder cache.

Daarnaast kwam in de meeste benchmarks de i3 beter uit als de 3400g.
Nu zeggen benchmarks ook niet alles, maar je moet toch ergens gaan vergelijken, en als de prijs van Intel dan ook nog eens dik in het voordeel is dan is de keuze snel gemaakt.
Alleen de GPU was dan nog een twijfelpunt, die is zeker beter bij AMD. maar daar maak ik vrijwel geen gebruik van in de praktijk

[Reactie gewijzigd door yorroy op 15 februari 2021 10:57]

Als je een losse videokaart er bij doet is de i3 10100 wellicht sneller, als je dat niet doet is de 3400G meestal een stuk sneller dan de i3 10100 (in Games) bedenk wel dat de 3200 amper trager is als de 3400

https://www.youtube.com/w...ab_channel=RealGamingTest

Weet niet welke benchmarks je bekeken hebt, ik hoop niet dat je afgaat op Userbenchmark.com want we weten allemaal hoe hun met de scores omgaan als het om Intel gaat

Door de extra threads zou hij in zware belasting die veel CPU kan benutten vast wel wat sneller zijn, maar als dat je usercase is moet je geen i3 or Ryzen 3200 kopen imo

[Reactie gewijzigd door Sinester op 15 februari 2021 12:30]

Dus je wil eigenlijk zeggen dat je niet goed weet wat er op de markt is?

Op basis van je info is zelfs al een Ryzen 3200G te hoog als keuze, laat staan dat er dan nog een 3400G is. En deze CPU zijn echt meer dan voldoende voor alle daags werk en wat low-mid gaming. Het enige wat er momenteel niet is bij AMD is een 6-8core met onboard GPU... of toch niet in de officiele verkoop kanalen.
Tja, mijn Core i5 2500 is ook voldoende voor wat ik ermee doe. Daarom heb ik ook nog niet geupgrade. Maar als ik dan toch upgrade koop liever niet iets wat nu (ruim) voldoende is, maar juist liever iets wat nu overkill is, zodat ik net als toen ik mijn huidige PC kocht er weer even tegenaan kan.

In het verleden heb ik vaak gezien dat er gekocht werd voor dat moment in de tijd, omdat het op dat moment ruim voldoende zou zijn. Meest extreme voorbeeld daarvan waren die Atom mini PC'tjes van zo'n 10 jaar geleden. Ik heb bij twee bedrijven gewerkt waar ze een reeks van die dingen gekocht hadden ('want hij hoeft alleen maar Excel te kunnen!') en beide hadden er grote spijt van. Nu wil ik een 3400G AMD niet met een Atom uit 2011 vergelijken en - nogmaals - het is een extreem voorbeeld, maar dit heeft mij wel gesterkt in mijn mening dat je moet kopen met het oog op de toekomst, niet voor het moment.
Exact hetzelfde voor mij. Ik wilde na 8 jaar nog eens een nieuwe PC samenstellen, en ik wilde echt eens AMD gaan en niet langer Intel. Ik game totaal niet, dus voor mijn gebruik is een APU voldoende. Maar ik wilde natuurlijk wel de laatste nieuwe generatie.

Dus vorige week een 5800x Ryzen 7 gekocht (wegens 5900x niet te krijgen) en deze eveneens aangesloten met een MSI GForce GT1030. De reden van aankoop van deze was goedkoop en passief gekoeld. Voldoet prima voor mij.

Maar toch heb ik het gevoel dat het in feite "niet nodig" was. Mijn Asus moederbord heeft een HDMI en DP uitgang, en toch moet ik nu een apart kaartje gaan gebruiken. Blijf het flauw vinden, maar het is wat het is denk ik dan. Deze PC kan weer ettelijke jaren mee zonder problemen.

Heel blij van mijn upgrade trouwens, alles vliegt letterlijk op het scherm. De PC opstarten van nul duurt nu letterlijk minder dan 10 seconden. Echt indrukwekkend.
Voor mij wat het belangrijk dat het snel en stil was. Dus passief. En de enige die ik online vond die daaraan voldeed was die GT1030. En die voldoet voor mij prima. Zoals gezegd game ik niet, dus zwaarder is totaal onnodig.

En waarom een Ryzen 7 ipv een 5? Tja. Because I can zeker? Mijn vorige PC is 8 jaar meegegaan, en dan is het wel leuk een beetje 'overschot' te hebben. Als blijkt dat ik opeens toch nood zou hebben aan meer grafische power zal er ook vrij snel een krachtiger model van videokaart in deze PC belanden. Voor vooralsnog dus niet.
Ook voor de meeste emulators is een Silent GT1030 GDDR5 voldoende. (oa in DirectX 12 en Vulkan getest) Iig voor de originele resolutie, maar meestal ook wel veel hoger. Als men dan de HDMI gebruikt kan het ook dienst doen als geluidskaart :)
Dat laatste heb ik ook mogen ondervinden, was er heel verbaasd over trouwens. :) Ik gebruik de interne soundcard niet omdat ik een externe dac via USB gebruik. Die interne soundcard heb ik dan ook gedeactiveerd via het bios. Ik heb ook pas een nieuwe monitor en wist helemaal niet dat die ook ingebouwde speakers had. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik geluid uit de monitor hoorde komen, zeker omdat ik de interne soundcard had gedeactiveerd. Maar dat kwam blijkbaar via de GT1030, over DisplayPort. Grappig. :)
Heel handig, want het was bij mijn oude silent 9600GT nogal lastig om geluid en beeld samen naar de TV te krijgen... Ook de receiver deed moeilijk. De audio in de bios heb ik idd ook uit staan. Uiteraard is dit geen probleem met een AMD APU... dan kan men gewoon het via de chipset afspelen.
Nou als ik zou moeten gokken zou ik een van twee redenen denken:

1. BartDG gebruikt zijn PC voornamelijk voor non-gaming dingen (bijvoorbeeld meer als workstation) en dan heb je niet echt een goede GPU nodig.

2. Als hij wel het voor games wil gebruiken dan is het ook niet zo gek dat hij nu een goedkope/mattige GPU koopt. Want de prijzen van GPUs zijn nu ongelofelijk hoog en als hij dan niet een goedkope GPU koopt kan hij zijn PC wel alvast gebruiken en dan zodra de voorraad weer omhoog is en de prijzen weer omlaag dan kan hij een goede GPU kopen.
Waarom gokken op 2 indien hij duidelijk aangeeft totaal niet te game? :P
Als je helemaal niets met spellen doet en niet van plan bent dat te gaan doen dan is het heel goed te begrijpen. De nieuwe processoren zijn echt een flinke sprong vooruit, zelfs als je alleen maar webbrowset merk je al duidelijk verschil, dus de wens om een snelle Ryzen te hebben in je desktop is goed te begrijpen.
Waar zijn de andere keuzes die je niet snapt?, Laat ons svp niet in het onzekere!
Grappig, dat je het woord "echt" met hoofdletters hebt getypt geeft aan dat je je best hebt gedaan om een reden te kunnen verzinnen, maar je kon niks verzinnen? En vervolgens doe je alsof de rest maar een domme keuze maakt?
Ik heb een Ryzen 7 laptop voor werk: die 8 cores zijn geweldig voor eender wat van programmeren en VMs draaien tot videobewerking, maar met de Vega IGP moet je niet echt denken aan gamen. Geeft niet: voor gamen heb ik mijn desktop.

Sommige mensen gebruiken hun machine ook voor wat anders dan gaming, en dat kan behoorlijk wat power vragen zonder dat het grafisch intensief is ;)
AMD verkoopt naast processoren ook grafische chips en wil die laatste niet teveel in de weg zitten, omdat het daar ook veel inkomsten uit haalt. Bovendien is de geheugenbandbreedte met DDR4 beperkt. Daarom komen er nu pas APU's met 8 processorcores uit.

Het zal waarschijnlijk weer wat langer duren, voordat er APU's uitkomen met 16 processorcores. Als je tevreden bent met 4 professorcores, heeft AMD al enkele jaren APU's. Daar is helaas ook maar weinig aan veranderd in de tussentijd, behalve dat ze ook duurder zijn geworden.
AMD kampt echt met tekorten, en dat was al zo voor Corona. Dus kijkt men naar wat het beste verkoopt en de hoogste winsmarge heeft. Dan krijg je de volgende lijst:
  • Server CPUs
  • Laptop CPUs
  • Losse desktop chips gericht op high-end systemen
  • Losse desktop chips gericht voor lagere segmenten
Als AMD alle capaciteit van de wereld had bedienden ze natuurlijk alle segmenten tegelijk, maar helaas kan dat niet (zeker niet nu). Daarom kiezen ze, en dan kiezen ze natuurlijk voor die segmenten die het meest opleveren.
Oeh jammer dat het Vega gpu kernen zijn en niet iets nieuwers. Het probleem is dat iGPUs van Intel mattig zijn en die van AMD (in ieder geval bij bijvoorbeeld de 3200G) dat net aan niet krachtig genoeg is. Ik denk dat een iGPU met nieuwe generatie kernen en een paar extra compute units heel erg interesant kan zijn voor mid-range 1080p gaming (bijvoorbeeld voor een HTPC).

Het is niet dat de productie van dat soort chips onmogelijk zijn (zie de nieuwe consoles) dus ik vraag me af waarom ze dat niet doen.

[Reactie gewijzigd door Highlow9 op 14 februari 2021 20:47]

3200g is prima voor gamen hoor ik gebruik heh zelf. Je kan ook nog altijd de 3400g pakken die heeft nog meer cu's
Ze kunnen weinig sneller met de huidige geheugenbandbreedte, dus ze hebben bij de 4000-reeks minder cores gemaakt omdat de extra snelheid dat toch wel compenseert en er voor veel sneller te weinig bandbreedte is.

Bij DDR5 komt er weer ruimte om flink te verbeteren.

De consoles hebben ook veel meer bandbreedte.
Ah dat verklaart! Bedankt voor de reactie.
De 4750G was al praktisch gezien niet leverbaar. Ideaal voor een mini-PC bouw. Ik vraag me af of deze 5750G ook zo zeldzaam zou zijn als de vorige onverkrijgbare versie.
https://maxict.nl/amd-ryz...m=cpc&utm_source=tweakers

7 stuks op voorraad... en als je wilt, morgen al op je deurmat?
But anyhoe: helaas heb je wel gelijk: eigenlijk dus voor OEM pc bouwers..

Een Ryzen 5, 7 of zelf 9 met G ipx X aan 't eind was goed geweest: Nu laat ik m'n nieuw build maar even zitten: er zijn toch geen GPU's te koop voor normale prijzen,..
Als er Memory Guard op zit, is het dan niet aannemelijk dat dit en pro CPU gaat worden? (ofwel lastig te krijgen en duur in aanschaf)
Vandaar dat er ook in de titel al Ryzen 7 Pro staat ;)
Ik snap de verwarring wel van @ocf81. Ik moest ook even goed kijken na het lezen van deze zin:
AMD noemt die functie ook wel Memory Guard, waarmee het systeemgeheugen wordt versleuteld. Dat is een feature die AMD normaliter reserveert voor zijn Pro-cpu's.

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 14 februari 2021 17:05]

Overheen gelezen. Ik zou zweren dat het er net niet stond, maar het zal wel.
De grote vraag: Wat gaat AMD voor de budgetmarkt doen? Picasso wordt oud. Wordt het Renoir, Lucienne of Cézanne. En daarop volgend: Gaat men het middensegment onder de 5600X met Cézanne bedienen, of komen er lager gespecificeerde Vermeers? Of zal men daar nog geruime tijd Matisse blijven positioneren?
Ik zit alvast te wachten op een Zen3 APU, om mijn desktop te vervangen.
Is het ook al bekend hoeveel gpu cores dit ding krijgt. Bij de 4000 generatie hadden ze hier namelijk minder van gemaakt waardoor de 3400g met 4 cores smt in games sneller was dan de 4750g. Hopelijk deze keer wel meer dan 8
Heb je benchmarks dat de 3400G sneller is in games dan de 4750G? De 4750G heeft misschien minder Vega CUs, maar de iGPU haalt wel hogere kloksnelheden wat het lagere aantal CUs compenseert. In theorie kan de 4750G meer GFLOPs leveren dan de 3400G. GFLOPs zeggen niet alles, maar de architectuur is dezelfde dus dan kun je wel stellen dat de 3400G niet krachtiger is. De reviews die ik vind tonen in elk geval dat de 4750G het beter doet in games dan de 3400G, bv https://www.tomshardware....pro-4750g-renoir-review/3.

Het heeft geen zin om een Vega 11 te maken met de kloksnelheden die in Renoir gehaald worden of een RDNA2 iGPU te voorzien zolang de bottleneck bij het geheugen zit. Met DDR5 of een andere geheugentechniek (meer cache bv zoals de RX 6800 kaarten, of on package geheugen, maar dat zou beide de APU duurder maken) kan er terug vooruitgang geboekt worden.
https://www.youtube.com/watch?v=ul3bqXl3LU4
Kijk hier bijvoorbeeld naar gta5 daar zie je dat de 3400g net wat sneller is en dat het aantal cu's dus wel uitmaakt ook al zijn de cu's van de 4750g volgensmij op vega 7nm. De bandbreedte maakt inderdaad wel uit maar met 3200mhz dual channel of hoger maakt het niet veel uit.
Ik zie in die benchmarks vooral dat de 3400G en 4750G bijna altijd binnen een paar fps van elkaar presteren. Grootste verschillen in het voordeel van de 3400G zijn misschien Fortnite en R6 Siege, maar dan hebben we het op de gemiddelde FPS over 7-8 fps.

Het is geen groot verschil dus je hoeft een 3400G zeker niet te vervangen door een 4750G alleen om te gamen tenzij je de extra CPU cores kunt gebruiken. Ik zou in elk geval niet een 3400G kopen in plaats van een 4750G (natuurlijk wel rekening houden met budget, 3400G kost de helft). Heel hypothetisch natuurlijk want de 3400G kost momenteel veel meer dan die waard is en de 4000G APU's kun je eigenlijk niet kopen als consument tenzij je een tray Pro variant koopt.
daarom hoop ik ook op weer meer cu's zodat er wel een wezelijk verchil is
Hopelijk komt er ook een 35watt versie dat een beetje sneller is. De Athlon 3000G verschil bijna niks van de Athlon 200GE.
Een artikel over een cpu die zich onderscheidt door het hebben van een igpu, maar helemaal niets zegt over de (vermoedelijke) grafische specificaties/prestaties?

Lijkt me toch iets interessanter dan dat de cpu prestaties vergelijkbaar zijn met de Ryzen 7 5800X - "die eveneens over acht Zen 3-cores met zestien threads beschikt." Goh, wie had dat verwacht...
De vorige apu's hadden helaas geen (ook niet onoficieel) ecc support. Als deze dat wel hebben dan zouden dit perfecte chips zijn voor in een home server mits het verbruik niet te hoog is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee