'LG komt met goedkopere A1-oled-tv's met 4k-resolutie, 60Hz-paneel en HDMI 2.0'

LG introduceert naar verluidt dit jaar een nieuwe tv-serie die onder de relatief goedkope B1-oled-tv's wordt gepositioneerd. De A1-oled-tv's zouden 4k-oledpanelen hebben, maar beschikken over een maximale verversingssnelheid van 60Hz en HDMI 2.0.

LG noemde eerder al de komst van de A1-oled-tv's en inmiddels zijn daar meer details over naar buiten gekomen. Onder meer de doorgaans goed ingevoerde website FlatpanelsHD komt met de nodige details over deze nieuwe A1-oled-tv's, die uit zullen komen in schermformaten van 48, 55, 65 en 77 inch.

Deze televisies krijgen volgens de site naast de gehalveerde verversingssnelheid ondersteuning voor HDMI 2.0 in plaats van HDMI 2.1. Televisiereviewer John Archer zegt op Forbes dat de A1 HDMI 2.0b krijgt. Daarmee zou Variable Refresh Rate in theorie een optie zijn, maar hij stelt net als FlatpanelsHD dat dat niet ondersteund zal worden. Wel zullen Auto Low Latency Mode en eARC aanwezig zijn. Ook op het vlak van high dynamic range lijken er geen beperkingen te zijn; de A1 ondersteunt HDR10, HLG, Dolby Vision en Dolby Vision IQ.

Mede door de lagere verversingssnelheid en het gebrek aan HDMI 2.1 lijkt LG met deze televisies vooral het mainstreamsegment te willen bedienen, zoals pure filmliefhebbers die geen behoefte hebben aan geavanceerde gamingfeatures. Informatie over de prijzen die LG gaat hanteren voor deze televisies is nog niet naar buiten gebracht, maar duidelijk is wel dat deze A1-televisies in 2021 de goedkoopste oledtelevisies van LG zullen zijn. De auteur van FlatpanelsHD schrijft dat hij heeft gehoord dat de A1 met een 'aanzienlijk lagere prijs' op de markt wordt gebracht.

Voorheen waren de oledtelevisies die met de letter B werden aangeduid de goedkoopste modellen, al waren er geen enorme verschillen tussen bijvoorbeeld de CX- en de BX-oled-tv's van vorig jaar. Tussen de A1 en de B1 zullen wel de nodige verschillen aan te wijzen zijn, omdat de B1-tv's wel gewoon HDMI 2.1-functies zoals VRR, waaronder ook FreeSync en G-Sync Compatible, en 120Hz-panelen krijgen. De LG B1 zal uitkomen in formaten van 55, 65 en 77 inch.

Ook zouden de B1-oledtelevisies OLED Motion Pro ondersteunen. Dit is een verbeterde versie van black frame insertion, wat LG 'OLED Motion' noemt. De basisversie van deze techniek is wel beschikbaar bij de A1. Bij de techniek worden kortstondig zwarte beelden ingevoegd tussen de verschillende frames om de bewegingsonscherpte te verminderen.

Een overeenkomst tussen de A1- en B1-oled-tv's is de aanwezigheid van de Alpha 7 Gen 4-beeldprocessor. Deze is minder geavanceerd dan de Alpha 9 Gen 4 die onder meer in de C1 en de duurdere G1 wordt geïntegreerd. Ook krijgen beide tv's webOS 6.0, ondersteuning voor Apple AirPlay 2, HomeKit, Google Assistant en Dolby Atmos. Ook is er bij beide modellen ondersteuning voor HGIG, een methode om hdr beter tot zijn recht te laten komen bij consolegames.

Informatie over de prijzen is er dus nog niet en er zijn ook nog geen foto's of afbeeldingen van de A1-oled-tv's. Verder is nog onduidelijk of andere fabrikanten dan LG ook met vergelijkbare, goedkopere oledmodellen gaan komen. Dat zal afhangen van de vraag in hoeverre panelenproducent LG Display deze panelen ook aan andere fabrikanten dan LG Electronics levert. Het is nog onbekend wanneer LG meer details over de A1-oled-tv's naar buiten zal brengen.

Door Joris Jansen

Redacteur

12-01-2021 • 15:39

130 Linkedin

Reacties (130)

130
124
52
12
0
57
Wijzig sortering
Duidelijk geen OLED kenner, OLED is echt veel beter met zwart. high-end LCD’s zie je het zwart gewoon licht geven.
Wij hebben hier thuis een OLED staan en een high end LCD TV.
Ik zie toch duidelijk een verschil tussen de LCD en OLED.
Zelfs mijn broer en mama zien het verschil en zij kennen er niets van en weten het verschil niet eens tussen LCD en OLED.

Ik denk dat jij nog nooit een OLED gezien hebt.
exact dit, ik heb een nano led 2020 en een oled cx 2020 in huis, de nano led als game scherm. iedereen hier ziet het verschil. en oled reflectie is niet storend ook niet bij mooi weer overdag. ik ben als game scherm ook erg blij met de nano led met hdmi 2.1 120hz en vrr. maar de local dimming kan niet in de buurt komen van oled.
Totdat je het naast elkaar ziet, ik vermoed dat je die ervaring niet hebt? Zwart bij OLED is gewoon uit, er wordt 0 licht gegeven. Een LCD heeft dat simpelweg niet, zeker niet wanneer je een paneel hebt met een hogere helderheid... zelfs full array helpt dan niet. Dan hebben sommige LCD's wel bepaalde filters om het grijzige van de zwartweergave te verdoezelen, maar het verschil is alsnog aanmerkelijk... zeker bij flinke contrasten tussen licht en donker is het een wereld van verschil, dat valt o.a. ook op in de veel meer gedefinieerde randen tussen dat licht en donker want je hebt 0 bleeding.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 12 januari 2021 16:06]

Waarom worden er bij de elektronica winkels zoals BCC en Mediamarkt angstvallig de OLED en QLED tv's nooit naast elkaar getoond? Mijn ervaring is dat de OLED schermen inderdaad zwarter kunnen maar dat de QLED schermen in een normaal verlichte kamer overdag veel beter zijn. Ik zou dan ook nooit een OLED tv kopen omdat ik veel buitenlicht vanuit het zuiden heb en dan is het toch een veel beter beeld.

Dat zal ook wel de reden zijn dat de tv's altijd achterin de winkels staan omdat je dat dan ook beter kunt zien overdag.
Is dat zo? Serieus angstvallig? Ben jij bij alle BCC's en Mediamarkten geweest om dat te checken? Ik niet... ik durf daar niets over te zeggen. Wat wel jaren een bekende praktijk is bij de elektronica boeren is hoe tv's worden afgesteld om de ene tv beter te laten lijken dan de ander, wat vaak ook weer met marges op producten te maken heeft. Dit nog even los van het feit dat je de beeldkwaliteit van een tv nooit moet beoordelen onder het TL licht van de winkel, dan kom je sowieso bedrogen uit.

Overigens verder prima dat jouw voorkeur gaat naar QLED ivm de hogere helderheid... mijn voorkeuren liggen anders. Ik vind een hoge helderheid irritant, tot zelfs dat het pijn aan mijn ogen doet. Ik hecht veel meer waarde aan contrast en zwartwaardes.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 13 januari 2021 12:18]

Medewerker elektronicawinkel hier. De tv's worden allemaal bij neerzetten op de 'winkelmodus' gezet, ongeacht of dit een tv van €300,- of €3000,- is. Simpelweg betekent dit voor LCD tv's dat de beeldmodus op de meest heldere preset draait, meestal 'dynamisch'. Dat zorgt in de winkel voor heel uitbundige kleuren en een té hoog contrast. Verre van natuurlijk maar het laat zien waar de tv maximaal toe in staat is.
De OLED's staan ook altijd in winkelmodus, enkel verschilt deze instelling bijna niet van de normaal gebruikte presets. Het grootste verschil is dat de helderheid van het scherm zo hoog mogelijk staat, soms hoger dan in de thuismodus mogelijk is (wegens verkorte levensduur). De winkelmodus heeft voornamelijk het doel om de hoge helderheid van het omgevingslicht te compenseren.

Waar ik werk heb ik nooit gezien dat tv's expres anders ingesteld worden. Ook niet tijdens acties etc., hoogstens dat de televisie die in de aanbieding is wat meer naar voren gezet wordt.
ik heb de tvs toch echt naast elkaar zien staan 3 tv van Lg en daar naast 3 TV van de Samsun Qled
Kan je ze vergelijken. Moet wel zeggen dat zwart bij qled best goed is, Maar als je over veel individule pxels hebt zo als sterren hemel doet Oled het gewoon veel beter.in de winkels is het zoiets zo altijd een stuk donkerder dan gemiddelde woonkamer.
Het probleem daarmee is dat niemand 2 verschillende tvs naast elkaar heeft staan, 2K en 4K in een klein filmzaaltje valt ook niet op, beide scherp genoeg totdat je het naast elkaar zet.
Dat hebben de meesten inderdaad ook niet, maar dan kan je dus ook niets zeggen over of het verschil maakt ja of nee... als je niet beter weet en prima tevreden (denkt) te zijn, niets aan het handje toch? Maar beweren dat het niets uitmaakt, dat is nonsens... dat was vooral mijn punt.

Als je het verschil wel hebt ervaren, dan valt het ineens heel erg op. Ook jaren gedacht dat mijn monitor prima was, zag er geen enkel probleem in... totdat ik er een nieuwe monitor naast had gezet en het verschil in de weergave van o.a. wit ENORM was... wit leek wel licht groen in vergelijking met de nieuwe monitor... gebruik de oude monitor nog steeds, maar dat de beeldkwaliteit duidelijk minder is dan de oude krijg ik niet meer ongezien.
Zelfs niet naast elkaar. Ik heb een Sony LCD en mijn vader de lg C9. Nu kan ik inderdaad niet overal aanwijzen waar het een beter is dan het ander. Maar als het gaat om ondertiteling, of bv aftiteling op een zwarte achtergrond dan zie je zelfs met een dag verschil nog dat de een zwarter en minder clouded is dan de ander.

Nu zal het afhangen van je woonkamer hoe groot het daadwerkelijke verschil is, maar in een doorsnee huis die niet meedraait met de zon of gebouwd is van glas, ga je het contrast wel zien. Maar goed, er zijn meer verschillen en het is maar net wat je zelf wilt.
Mijn ouders hebben onlangs een Philips Oled tv gekocht en moet zeggen dat dat beeld toch tegenvalt. Ja het zwart is echt zwart maar donkere scenes worden veel te donker weergegeven. Er is te weinig detail in het zwart, alles is zwart. Een zwart hemd bijv. is volledig zwart, geen plooien te zien. Ik denk dat dingen die eigenlijk niet zwart horen te zijn ook zwart zijn. Ik had er toch veel meer van verwacht. Kan ook aan Philips liggen natuurlijk.
Of gewoon een slechte preset, of gewoon heel slecht gekalibreerd ;)
Preset staat gewoon op standaard. Een tv van €1300 moet mi perfect gekalibreerd zijn.
Een preset hoeft niet altijd optimaal te zijn in elke kamer. Iedereen heeft een andere licht inval en dat heeft ook veel invloed. Probeer het scherm eens op dynamic te zetten of de zwart waarden aan te passen. Dan kan je het zelf naar wens maken. Iedereen kan zo'n preset anders ervaren. De een zal het mooi vinden en de ander wat minder.
Zet m op ISF Dag of ISF Nacht, dan klopt de instelling pas. (is een gevalideerde standaard waar de makers in de (edit)studio ook mee werken)
Bedankt. Zal ik even uittesten.
Zoals al genoemd dan heb je of een slechte preset op de tv, lage helderheid ingesteld oid. Maar ik heb ook een sterk vermoeden dat je geen HDR materiaal hebt gekeken? Want dingen weergeven wat niet in het beeldmateriaal zit, dat kan de allerbeste en duurste tv niet.
Als je gewoon een film op een tv-zender kijkt zal dat idd wel geen HDR zijn maar dat is toch geen reden dat donkere scenes veel te donker moeten weergegeven worden? Je moet natuurlijk wel nog iets kunnen zien. Verder zou het de lichtsensor misschien kunnen zijn die ingeschakeld is die het beeld te donker zet bij weinig lichtinval maar of dat veel zoden ad dijk brengt als je die uitschakelt?

Ik heb ook de indruk dat de te donkere scenes vooral voorkomen bij oudere films, bij recente series bijv. lijkt het helderder. Niettemin blijft het vervelend omdat veel films die uitgezonden worden ouder zijn. Het kan dus idd ah beeldmateriaal liggen.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 15 januari 2021 06:01]

Ik drop deze hier even van Zack via Jerryrigeverything:

https://youtu.be/226kWMOVGGc?t=196
Hmm... wel een kanttekening dat het verschil in beeldkwaliteit proberen te laten zien op een monitor die de kwaliteit niet kan weergeven heeft niet veel zin. Hij probeert het op zijn manier en met de nodige editing wel duidelijk te maken, maar dat is vooral door de verschillende daarin te overdrijven/op te schroeven... anders zien jij en ik het niet op onze 'average' schermpjes ;)
Hmm... wel een kanttekening dat het verschil in beeldkwaliteit proberen te laten zien op een monitor die de kwaliteit niet kan weergeven heeft niet veel zin. Hij probeert het op zijn manier en met de nodige editing wel duidelijk te maken, maar dat is vooral door de verschillende daarin te overdrijven/op te schroeven... anders zien jij en ik het niet op onze 'average' schermpjes ;)
Zeker mee eens! Eigenlijk zou je natuurlijk alleen weer het verschil moeten kunnen zien op weer een OLED.... Maar denk dat strekking wel helder is. Overigens blijft het zoals daarna aangegeven door Zack gewoon personal preference want in de beelden erna vind ik de OLED variant niet in elke case mooier (QLED ≠ LCD maar toch).
Vanaf 3:20 is niet ge-edit, het is hoe die qled het weergeeft. Je ziet dan niet de HDR, maar wel hoe het wordt weergegeven. Het is letterlijk 1 camera op 2 schermen gericht, geen edits.
Leuke video, maar ik moest wel even knipperen toen hij beweerde dat OLED beter is voor social media op je telefoon :*)
Afhankelijk van hoe je kijkt zie je de verschillen goed of niet. Als je in een goed verlichte kamer gaat kijken dan zie de verschillend waarschijnlijk nauwelijks, net zoals je het verschil tussen zwaar gecomprimeerde mp3 en de bron niet hoort op een wat mindere stereo in een rumoerige kamer.
Maar... gaat er eens echt voor zitten met het licht (vrijwel) uit en goed bronmateriaal : er gaat een wereld voor je open! Als je dat niet doet en b.v. ook TV overdag wilt bekijken, ben je wellicht beter af met een LCD.
Ik weet niet waarom je voor die opmerking gedownmod wordt: je opmerking klopt eenvoudigweg, het is alleen dat dat neit de beste manier is om film te kijken.
Het is jammer dat je er zo met gestrekt been ingaat.
Want ja.. Er zijn inderdaad nadelen als je voor OLED gaat.
Je moet met verlichting rekening houden, een LG CX heeft minder peak brightness en last crushed blacks. Burn-in is voor mij niet zo'n issue, maar het bestaat nog wel.

Maar je kunt gewoon niet een Panasonic HZ2004 nemen en zeggen "meh... wel aardig".
Veel beter wordt beeld gewoon niet op dit moment. MicroLED gaan we gewoon niet over beginnen, dat kan niemand betalen.

Als het op OLED vs LCD aankomt is op Tweakers altijd alle nuance weg. Jammer.

En in de basis heb je denk ik best wel een punt. OLED = hype. Ik denk in de basis omdat er echt waanzinnige panelen zijn, maar er is ook een soort aversie voor LCD gekomen en dat is ook weer overdreven.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 12 januari 2021 17:01]

OLED hype? Je hebt het zelf over dat de nuance weg is en dan drop je zo'n statement? 8)7

Ja een goede LCD kan over het algemeen een hogere peak brightness hebben, maar dat zit dan wel weer in de waardes van het uiterste t.o. OLED... en de meest recente OLED panelen hebben een prima brightness overigens. Persoonlijk vind ik peak brightness niets eens heel erg boeiend want het kan dan allemaal zo fel worden dat het pijn doet aan je ogen, draai ik zelf altijd een stukje terug. En dat door de marginaal lagere peak brightness een OLED in een huiskamer bij daglicht ineens zo slecht zou zijn, dat is echt zo'n typisch statement om OLED een beperking aan te schrijven want zelfs met 500~600cd/m2 zit je al ruim boven wat de gemiddelde LCD kan weergeven.

Verder is OLED qua beeldkwaliteit, zelfs een 'middle of the road' model, aantoonbaar superieur aan de beeldkwaliteit van het duurste LCD paneel wat je kan aanschaffen.

Crushed blacks is overigens totaal geen OLED probleem, maar een "probleem" met de beeldverwerking en iets wat net zo goed op een LCD kan voorkomen. Goede kalibratie en zoveel mogelijk wegblijven van de zogenaamde 'beeld verbeteraars' binnen de instellingen van je tv en je zal er geen last van hebben.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 13 januari 2021 08:59]

OLED hype? Je hebt het zelf over dat de nuance weg is en dan drop je zo'n statement? 8)7
Er wordt absurd veel over geschreven, het wordt overal ingepropt (zinnig en onzinnig) omdat OLED verkoopt en het algemeen sentiment is imo wat overdreven positief. Dat moet je niet interpreteren als "hij vindt OLED dus sh*t", nee. Helemaal niet. Het gaat erom dat mensen bepaalde aspecten gewoon compleet ontkennen. Dat zon ding reflecteert als een spiegel? Ja dat is gewoon zo. Moet je lampje wel even uit doen. Burn-in? Ik wordt er niet zenuwachtig van, maar het bestaat wel.
En het aantal nits, wat van enorme toegevoegde waarde is voor HDR, is wel degelijk relevant. Ik zal niet zeggen dat jij het ontkent, maar je probeert het wel recht te breien. Wat dus typerend is voor dat sentiment waar ik het over had.

Tenzij je nooit over OLED leest of onder een steen hebt gelegen, dan weet je dat dit het meest besproken punt is in termen van picture quality. Dan heb ik het over een Vincent Teoh, want je hoeft van mij niks aan te nemen. Maar hij weet vrij goed waar hij over praat.
OLED... en de meest recente OLED panelen hebben een prima brightness overigens.
Dit is gewoon niet waar.
Ik had het specifiek over LG. Het aantal nits van C9 is bij de CX zelfs naar beneden geschroeft (waarschijnlijk voor levensduur). Panasonic heeft dit anders opgelost, maar die schermen zijn absurd duur (wel prachtig beeld).
Bovendien, doe nu 1 google search op OLED of LG + OLED en je vindt tig berichten over o.a. de komst van een nieuw paneel wat dit specifiek addresseert. Gaat LG dat echt doen als iedereen thuis met pijn in de ogen kijkt?? Dacht het niet toch?
Crushed blacks is overigens totaal geen OLED probleem, maar een "probleem" met de beeldverwerking en iets wat net zo goed op een LCD kan voorkomen. Goede kalibratie en zoveel mogelijk wegblijven van de zogenaamde 'beeld verbeteraars' binnen de instellingen van je tv en je zal er geen last van hebben.
Dat is ook weer niet waar, want dit probleem zit bij LG in de panelen. Panasonic heeft dit opgelost met een veel duurdere constructie, maar bij LG ben je aangewezen op workarounds. En de Panasonic is voor gaming weer niet geschikt. Dus is ook geen perfect scherm. Nog steeds prachtig, maar niet zonder concessie.
Verder is OLED qua beeldkwaliteit, zelfs een 'middle of the road' model, aantoonbaar superieur aan de beeldkwaliteit van het duurste LCD paneel wat je kan aanschaffen.
Los van of dit 100% objectief correct is of niet. Ontken ik de beeldkwaliteit van OLED? Sterker nog ik prijs de Panasonic voor zn absurd picture quality. En ik verwacht, ondanks dat ik de CX heb teruggerbacht, zelf OLED te gaan halen dit jaar. Dus mij hoef je niet te overtuigen.

Ik vind het alleen onnodig LCD te bashen, puur omdat het LCD is en elke zwakte van OLED weg te stoppen. En sure joh.. dan is OLED geen hype, dan noemen we het gewoon 'belachekijk populair', who cares.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 15 januari 2021 12:50]

Meeste mensen? Uit welk onderzoek heb je dat gehaald.
Ik heb meestal geen lichten aan als ik 's avonds alleen vanop de bank tv kijk. De TV geeft genoeg licht, en alle devices die ik gebruik hebben tegenwoordig of een on-screen toetsenbord, of backlit toetsenbord, dus daar moet ik het ook niet voor laten mocht ik echt moeten zien waar ik op druk (wat 99% van de gevallen niet eens nodig is...)

Enige sfeerlicht dat soms aan is is een ledstrip *achter* de tv (ambilight stijl) maar dat is ook eerder uitzonderlijk.
Ik had je graag -100 willen geven. Want je kletst uit je nek. Zie in de youtube hieronder:

https://www.youtube.com/w...e&ab_channel=FlatpanelsHD

Dit is de Q95T van Samsung. Dit was bij een OLED tv gewoon pikzwart geweest. Want de pixels staan uit. De local dimmings zones bij de Samsung zijn er niet genoeg van, dus krijg je witte blooming.

Edit: Hier nog een link waar je blooming erg ziet:
https://www.flatpanelshd....Samsung_Q95T_large_29.jpg

[Reactie gewijzigd door aschja op 12 januari 2021 17:01]

Mh, indien je een electrozaak binnenstapt en de verschillende modellen naast elkaar ziet spelen, is het overduidelijk dat een OLED een prachtig, diep, contrastrijk beeld geeft t.o.v. eender welke LCD. Ik verschoot er de eerste keer echt van. Een OLED is het dubbel en dik waard.
Mijn bewijs staat bij mij in de huiskamer, daar heb ik geen internet voor nodig :-)
Zelfs mijn schoonmoeder, die echt nergens ene cent wil uitgeven, was bij het zien van mijn C9 Oled direct verkocht. :D
Mijn eigen moeder en stiefvader ook bij hun C8 - nooit in hun leven hebben ze veel geld uitgegeven aan een TV ("Max is 600 euro hoor!") maar na het zien van mijn C7 (en mijn salestechnieken) was mijn stiefvader om en mijn moeder kort daarna ook. EUR 1.200 betaald maar ze zijn er zelfs twee jaar na dato nog steeds super blij mee en vinden het geld goed besteed.
Ik vind dit wel nogal kort door de bocht. Santander heeft wel gelijk als hij zegt dat ook een LCD TV gitzwart kan weergeven, dankzij local dimming. Het echte probleem met LCD TVs is echter wel blooming, waar het zwart rond felle content wél duidelijk licht doorlaat omdat daar de backlight op volle sterkte brandt. Een ander issue is zwakke screen uniformity (aka Dirty Screen Effect).

Een OLED geeft daardoor wel een veel strakker en getrouwer beeld dan een LCD TV. En dat is voor mij reden genoeg voor OLED. Zwartwaarde en contrast zijn dat veel minder.
Moet je eens een IPS scherm nemen das pas grijs haha.
Waar heb je het over, spreek je uit ervaring of roep je maar wat o.b.v. onderbuikgevoelens?

Ik heb een CX48 als monitor en of het nu overdag en dus daglicht, of nu savonds met of zonder verlichting zie ik toch echt wel de zwart=zwart waarde van OLED. Bij LCD zal je altijd de blacklight hebben waardoor je never nooit een compleet diepe zwart waarde behoudt. Daarnaast kijk ik regelmatig een HDR film en speel ik ook spellen die HDR ondersteunen. In mijn huiskamer heb ik een QLED waarbij ik je toch echt wel kan zeggen dat de OLED op veel zaken echt veel sterker is dan mijn QLED TV. De HDR weergave op een OLED is toch echt wel een verschil vergeleken met de QLED TV met FALD. Ondanks dat FALD ontzettend veel beter is dan diming zones blijf ik bij Qled toch altijd een glow/halo zien rondom bijvoorbeeld ondertiteling bij donkere scenes. Bij OLED is er geen local dimming nodig i.v.m. de pixels die indivueel aan/uit kunnen.

Dus wat jij nu suggereert is totaal tegendraads wat mijn eigen ervaring is waarbij ik dus een QLED(LCD) en een OLED beide in huis heb, en waarbij zelfs de QLED tv geen instap model betreft met 16 local dimming zones maar met een full array local dimming (FALD).

En OLED slecht in brightness? Zelf heb ik mijn TV ingesteld o.b.v. Film (movie2) en waarbij ik zelfs de OLED verlichting nog naar beneden heb gebracht omdat het op veel momenten echt te fel kan zijn voor de ogen. Ja LCD kan een veel hogere brightness aan, echter betekent dit niet automatisch dat het ook beter is. Daarbij zijn er zat mensen die de kleuren van een QLED mooier vinden, vaak zijn dit ook mensen die bijvoorbeeld een koptelefoon uitkiezen om hoe de bass klinkt. QLED heeft meer verwarmde kleuren, echter is dat juist wat ik zelf niet wil. Ik wil iets wat zo dicht mogelijk in de buurt komt van accuraat zijn en niet wat processed is om zo een warmer en dus vertekend beeld te geven.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 12 januari 2021 16:26]

Bedankt voor het delen van je ervaring.

LCD + QD heeft een groter kleurvolume dan oled aangezien RGB vs W(RGB). De koele kleurtemperatuur van oled komt door de vertroebeling gegenereerd door de witte subpixel, die aangezet moet worden om de helderheid op te krikken. Daarbij komt dat een witte oled pixel met een rode kleurfilter enorm hard moet werken omdat deze maar weinig rood ligt genereert: lcd haalt veel hogere helderheid in puur rood. LCD is de benchmark mbt het reproduceren van kleuren.
https://assets.pid.samsun...ublic/spectral-output.jpg

Het is een fabeltje dat QLEDs per definitie oververzadigde kleuren hebben, en de analogie met de koptelefoon gaat niet op. De Q95T heeft een van de beste out-of-the-box kalibraties mbt tot kleurechtheid.
https://www.avforums.com/...t-qled-4k-tv-review.17550

Het oneindige contrast van oled is voornamelijk een voordeel in het donker. Dit komt door twee effecten. 1) De reflecties op het scherm kunnen hoger liggen dan de zwartwaarde. 2) Je pupil staat verder dicht zodat het zwartniveau van LCD onder je waarnemingdrempel kan vallen. In het donker laat OLED LCD pas echt achter.
De maximale helderheid van OLED is in verreweg de meest huiskamer situaties ruim voldoende, tenzij je altijd met een zonnebril op zit te kijken. Zwartwaardes zijn zo'n beetje één van de belangrijkste eigenschappen van een scherm, alleen daarom is OLED zo'n beetje altijd superieur. Komt ook nog bij dat de kijkhoeken van OLED per definitie veel beter zijn dan welk LCD scherm ook en over het algemeen ook is de uniformiteit qua helderheid meestal beter.
Raar. Op r/hometheater wordt uitvoerig gepraat over de contrast waardes van Oled. Zwart is echt zwart omdat de lampjes echt uitgaan. Hiermee heb je dus oneindig contrast. Lcd met betere wit waarden is ook een fabel. Je hebt het over nits? Eigenlijk alles wat je oppert geeft aan dat je niks weet can de technologie en of verkeerd interpreteert. Jammer.

Wat betreft inbranden. Op rtings hebben ze een mooie test. CNN kanaal voor 9000 uur en meer aangelaten (https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test).

In ieder geval. Ja wellicht in een lichte kamer met tl lampen is een lcd tv wat praktischer. Maar voor een normale huiskamer met normaal licht inval is oled met zijn superieure beeld toch echt de winnaar in dit verhaal.
OLED is als een SSD. als je nooit een SSD heb gehad is het onnodig want "ik heb nog zoveel vrije opslag". totdat je 1x een SSD gebruikt en nooit meer terug kan hehe. Ik heb nu aantal jaren een OLED en schrik toch elke keer weer als ik bij iemand anders naar hun LCD kijk.
Heb een tijdje een oled gehad om te testen. Moest overdag de gordijnen dicht doen vanwege de vele reflecties. En s avonds heb ik sowieso licht aan, veel fijner voor je ogen.

Blij dat ik weer terug ben naar LCD voor nu. Is ook niet perfect maar voor nu de betere keuze voor mij.

In tegenstelling tot het SSD/HDD verschil is oled echt niet alleen maar voordelen.
Eens, de reflectie is even wennen maar ik kijk overdag nooit tv. En in de avond wat lampjes aan maar niet voor het scherm. Had hiervoor een Qled gekocht. Enorm vel en mooie kleuren, maar de letterbox bij films was toch weer dat grijs/zwart. Toen daarna de oled binnenkwam kon ik nooit meer terug. Het contrast en de kleuren zijn zo INSANE goed. Plus daarbij 120hz in 1080p :)
Het enige wat mij tegenhoudt om OLED te nemen is de reflectie en prijs. Ik kan een 75 inch 4K LCD tv kopen van Samsung voor €977,- en een 65 inch OLED van LG voor €2000,-
Ja, prijs is zeker een hindernis. Zeker ook omdat je inderdaad dan de neiging hebt om voor een 'maatje kleiner' te gaan om de prijs te drukken dan die je wilt hebben, en dat knaagt wel.
Als je dan toch een vergelijking wil maken in kwaliteit moet je een oled wel goed vergelijken en in dit geval dan met een goede qled van samsung vergelijken. Anders is het ongeveer hetzelfde zeggen dat instant koffie beter is dan bonen malen, omdat je er meer van krijgt voor een lagere prijs.
Ik ben nou eenmaal een Zeeuw dus wil het meeste voor het minste hebben ;) Maar het klopt wel wat je zegt, alleen heb ik nog geen ervaring met Qled van Samsung. Wel weet ik dat ik binnenkort na de woonkamer verbouwing op 5 meter afstand ga zitten dus zo groot mogelijk wil hebben. Ik zit nu op 3,5 meter van een 55 inch en 55inch op 5 meter afstand vind ik "persoonlijk" te klein. Tevens ben ik een zeurpiet en wil ik zo min mogelijk reflectie in de tv want daar ben ik zowat allergisch voor haha. Volgens mij is dat een aandoening maar kan het niet vinden wat het heet.
Oei... dat wordt kiezen! "Want ons ben zunig" gaat hier zo te zien niet lukken.... doe er dan maar zo lang mogelijk mee, maar een 77" OLED gaat zo'n €4000.- kosten.
op 5 meter is een ultra-short laserbeamer misschien wel een optie ;)
Heb je in ieder geval geen reflectie op je paneel hahaha
Voordat mensen gaan denken dat 65 inch een comfortabel grote tv is, dat is het in 95% van de huishoudens niet. 55 inch is ruim voldoende voor een cinema@home ervaring. :)
Gebruikt ook minder stroom en gaat waarschijnlijk langer mee (getuige de oled's van 65 inch die voedingsproblemen kregen).
In 95% van de huishoudens, hoe kom je aan dat getal? Dat is dus maar net afhankelijk van de afstand van de tv bij het kijken. Vanaf en meter of 4 afstand geeft 65inch toch echt wel een klap meer cinema ervaring. zit je op of binnen de 3 meter van het toestel, dan is 55inch prima. Verder is de eindgebruiker ook erg bepalend. Genoeg mensen die zelfs 55inch te groot vinden op allerlei afstanden.
Een goede LCD kan ook heel prima zijn. Als ik bijv mijn iphone en ipad naast elkaar hou kan ik echt niet direct aantonen dat de ene een OLED is en de ander een LCD. Beiden hebben ze uitstekend beeld.

Ik heb een HDR1000 monitor ook, welke perfecte zwart kan tonen met een beetje FALD glow. Oogverblindend fel en onder de meeste omstandigheden zie je die glow niet
"welke perfecte zwart kan tonen met een beetje FALD glow" dus niet perfect zwart. :)

1000 Nits is ook nergens voor nodig, wat mij betreft liever betere zwart waarden, wat vel vaker relevant is dan dat je verblind wordt bij het kijken van TV.
Buiten de FALD glow dus wel perfect zwart... weinig scenes waarin FALD een probleem is.

1000 nits niet nodig? Alsof je puur zwart wel nodig hebt...

Mijn boodschap is dat top LCD en OLED panelen beiden heel mooi beeld kunnen geven. Het is niet zo dat je naar een goed LCD scherm kijkt en denkt: iew bah dit is overduidelijk aanzienlijk slechter dan een OLED tv.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 12 januari 2021 16:49]

Moet je een keer naar het laatste seizoen van Games of Thrones kijken op een Fald scherm of Oled. Dan zie je dat je perfect zwart en de nuances van zwart die een oled kan weergeven, echt wel nodig hebt. Omdat er nuances in het zwart zitten, schiet het fald scherm alsnog volledig aan om dat weer te kunnen geven, waardoor er een grijze waas over het gehele beeld heen komt te liggen.

En hoe zwarter het zwart, des te minder hoeft je piek te zijn om al een perfect HDR plaatje neer te zetten. Bij 1000 nits komt er zoveel licht van het scherm af dat je een zonnebril nodig hebt en vertekend het plaatje omdat je ogen het gewoon door het licht de nuances niet meer kunnen zien. (terwijl je dat in het echt nog wel zou kunnen als je een tunnel uit rijdt). Bij oled blijft dat toch meer intact vind ik zelf.

Een Qled van samsung is gaaf, maar ik zie toch echt wel het verschil met een oled.
1000 nits is oogverblindend ja, zelfs op mijn 27” FALD scherm. Leuk tijdens Doom Eternal.
Zeker geen OLED tv? :)
Ik was zelf best "huiverig" voor het kopen van een OLED(ook ivm inbrand gevaar) tv en kwam van plasma vandaan en vond veel LCD tv's maar erg matig. Toch maar over gegaan naar een LG (C9) OLED, we waren erg blij verast voor het gewone beeld maar ook HDR en gaming is ERG fijn. En tenzij de zon er direct in schijnt (sowieso is dat bij ons in de namiddag en staat de TV nooit aan) heb je echt uitstekend beeld en meer dan genoeg licht opbrengst. We zijn nu 1,5 jaar verder iig nog niets zien "inbranden". Sowieso zijn de TV's daar vandaag de dag best goed tegen beschermt
Ik denk dat er ook heel makkelijk "inbranden" wordt geroepen, terwijl het meestal om beeldretentie gaat, wat een voorbode voor inbranden kan zijn, maar door de TV uit te zetten of een speciale functie in het menu te gebruiken, of misschien zelfs ondertussen automatisch op gezette tijden (?) weg te poetsen is.
Maar misschien een hele praktische (theoretische) workaround; het een kleine actie om je scherm na een x aantal jaren gewoon opsekop op te hangen op de vesa mount. Dat vereist lijkt mij maar hele kleine aanpassingen in de software en electronica hardware en uiterlijk design.

Mijn TV heeft nu al uniforme randen onder en boven en is dus symmetrisch en qua koeling moet het wel kunnen denk ik. En als windows desktop is het al helemaal gemakkelijk om het beeld 180 graden te draaien. SONOS maakt geen TV's maar is voorbereid, want dat er ƃunsɯɐs boven je scherm staat is wel wat jammer. :D
Hier ook een oud plasma-liefhebber. Vorige week ging de plasma de verkoop in en dus nog even aangesloten. Als je de OLED gewend bent (in mijn geval Philips 65OLED934) dan is ook de oude plasma weer een tegenvaller. Het grootste probleem vind ik nu de beperkte bandbreedte van Netflix.
Ik had het zelfde. Ik kwam van de laatste reeks panasonic plasma’s vandaan. Altijd reference modellen.
Die eerste paar generaties OLED’s vond ik nog iets te fel en nep qua kleuren. Maar in 2019 toch gekeken naar de c9. Ik moet zeggen qua beeld bewerking en kleuren goed af te stellen en eindelijk een juiste upgrade van plasma.
Op de slaapkamer heb ik nu de plasma VT50 staan en nog steeds mooi beeld hoor, maar de nieuwe oled’s zijn wel next level.
Alleen als je vol in het licht overdag wil kijken zou ik LCD nemen. Maar ik werk overdag en heb geen kinderen en ook staat de tv niet in de zon.
Wat een onzin.

Heb nu ruim een haar de B9 ( tot nu toe de 'instapper') en het beeld is 7x24 uitstekend.
Enkel bij volle zon rechtstreeks op het scherm is het beeld wat minder goed te zien, maar de helderheid als je het 'OLED lampje' (ja, zo heet ie echt als je de tv in NL taal zet) op 100% zet zorgt voor méér dan uitstekend beeld! Om van de zwartwaardes nog niet eens te spreken.

Totdat miniled of microled of weet ik hoe het heet (gaat heten) voor de normale consument beschikbaar is, is OLED gewoon het beste wat er te krijgen is.

(Bij een keuze zou ik idd een A versie kopen: ik kijk veel films, gamen is leuk voor een keertje tussendoor)

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 12 januari 2021 16:33]

Dat van rood dat eerder slijt is wel niet waar. In de C9 die hij heeft zijn alle oled ledjes wit met een kleurfilter ervoor. Dus rood slijt hetzelfde als groen en blauw.

Heb met de OLED C9 65” wel last van reflecties omdat ik lichtinval van 3 kanten heb. Maar de keer dat ik overdag eens kijk doe ik de rolluiken naar beneden.

[Reactie gewijzigd door Engineer Stewie op 12 januari 2021 17:17]

Als je beetje liefhebber bent, en voor de zwartwaardes een TV koopt, dan kijk je neem ik aan geen films/series met sfeerverlichting vol aan?

Ik zet juist altijd de Hue lampen op zwak paars-achtig licht, dit geeft net voldoende licht en geeft juist voor mij persoonlijk een prachtig effect met m'n oled tv.

Dat inbranden lees je ook overal, en nog nooit last van gehad, zowel met m'n vorige Panasonic Plasma als huidige LG oled (E6) niet
Zelf geen oled of qled, maar bij vriend van mij beide aanwezig: in de avond is oled mooier , overdag (maar dan kijk ik meestal geen tv) is qled echt beter te zien, mooier niet.
Wil geen LCD vs OLED fanboy war starten. Zal wel even onderbouwen waarom ik voor OLED koos:
Je hebt gelijk dat LCD's over het algemeen helderder kunnen, wat overdag mooi meegenomen is. Maar ik kijk overdag zelden/nooit TV of films. 's Avonds daarentegen genieten van het perfecte zwart en prachtige kleuren maakt -wat mij betreft- écht wel het grote verschil in filmervaring. Denk aan ruimtescenes, animatiefilms, Games... maar ook zeker bij 2.39:1 films die zwarte balken hebben... man man héérlijk.

Bovendien heb je ook sowieso NOOIT last van backlight bleed dat je bij quasi alle LCD's wel een heel klein beetje zal hebben. En als ik dan mag kiezen: Liever na 5 jaar een nauwelijks merkbare vorm van inbranden dan vanaf dag 1 minder goeie zwartwaarden en/of backlight bleed. Als ik de LCD TV in de slaapkamer nog eens opzet voelt het echt alsof ik naar een lichtbak kijk. En dat is nog steeds een relatief zeer goeie FHD LED TV.

Trouwens; inbrandgevaar hoeft geen risico meer te zijn dankzij de ingebouwde maatregelen (logo dimming, pixel shift, pixel refresh...), zeker niet als je genoeg gevarieerde content bekijkt, of enkele maatregelen neemt als je het scherm ook als computermonitor gebruikt.

[Reactie gewijzigd door musback op 12 januari 2021 16:35]

Kijkhoeken zijn ook altijd nog slechter bij LCD's, en de diepe zwarten van goeie LCD's zijn alleen mogelijk dankzijn FALD waardoor het afhangt van de content of je "blooming" krijgt (ondertiteling ofzo) of dat er content weg valt (een donkere sterrenhemel is een veelgebruikt voorbeeld).
Jij bent duidelijk geen OLED eigenaar.
"interessant...
...heel interessant"
Het is geen hype, want het is gewoon waar. En je ziet het ook meteen. Eens kijken naar de zwarte randen van de TV en de randen van de letterbox. Het valt meteen op, ook overdag. Wat betreft piekhelderheid komen de beste LCDs inderdaad verder. Maar dan betaal je niet veel minder dan voor een OLED. Maar daarnaast heeft OLED ook nog het voordeel van oneindig contrast. Banding, scherpte een kijkhoeken zijn over het algemeen ook beter. Samsung zit met zijn VA panelen en moet er dus extra filters opzetten om de kijkhoek te verbeteren. Dat gaat weer ten koste van de scherpte, etc. Uiteindelijk komen de beste LCDs niet in de buurt van de beste OLEDs.
Hahaha, de jaloezie springt er vanaf, yikes.
Als je het verschil niet ziet tussen zwart van LCD en OLED.
Zou ik toch even de oogmeester een bezoekje brengen.
Persoonlijk een mooie stap in de evolutie denk ik. Ik als niet gamer juich dit van harte toe, omdat het voor mij weinig tot geen voordelen heeft een 120hz verversingssnelheid te hebben terwijl ik er geen gebruik van maak als filmliefhebber. Als alle functionaliteiten verder hetzelfde blijven en de prijs is significant lager dan is dit denk ik een gat in de markt voor LG.

[Reactie gewijzigd door Trackerfire op 12 januari 2021 15:59]

Gemini man (nieuwe film) is beschikbaar op high frame rate (120). Gelet op het aantal hfr films en de pogingen die ze doen om het te maken staat in kinderschoenen. Maar als film fanaat vindt ik het toch tof om films te kijken op de manier hoe de regisseur het voor ogen had.
Ja, maar zou je het verschil zien tussen 60hz en 120hz bij niet-game content? Dus als je niet te maken hebt met oog-hand coordinatie, en input lag enzo..
De meeste bioscoop films zijn opgenomen op 24fps. Dus zullen we dat eerst eens aanpassen, zodat we daadwerkelijk in de buurt van 60Hz (=fps) gaan komen? Dus de pertinentere vraag is of je verschil ziet tussen 24 en 48 of 60Hz.
De vraag ging over of je HDMI 2.1 nodig hebt (voor 4k 120hz) om volledig van "Gemini Man" te genieten, of dat 4k 60hz niet genoeg is.
Dus... een LG 55" Oled < € 1.000,- zowat?
Als ik kijk in de Pricewatch naar de huidige goedkoopste LG Oled modellen.

Dat wordt inderdaad erg interessant!
999 hebben ze al aangetikt als je goed zoekt. Ik verwacht/hoop dan een prijs van rond de 750
Ja €750 is een prijs die zeer aantrekkelijk zou zijn.
De huidige prijzen zijn niet de introductieprijzen. Toen de CX 55 uitkwam zat ie rond de €1700 geloof ik.
Ik hoop het ook. Gamen doe ik toch op m'n monitor en voor de kinderen hun Switch heb ik echt geen 120Hz nodig (zelfs geen 4K :)). Als de tv's hierdoor 100-200€ goedkoper zouden worden dan ben ik fan.
Hopelijk komt er dan eindelijk een beetje een betaalbare 48" OLED. Ik vind 55" al veel te groot, maar wil mijn huidige 37" Panasonic LCD uit 2011 wel eens vervangen door een optie met veel mooier beeld. Ik was aan het wachten op een verlaging van de prijzen van de 48OLED, maar die blijven licht duurder dan de 55" versies.
Tegen de tijd dat deze uitkomen ga ik in ieder geval goed de reviews in de gaten houden en kijken of dit voor mij goed genoeg is. Gezien mijn huidige verbruik verwacht ik van wel, dus dan is een lagere prijs alleen maar mooi meegenomen.
Ik ben wel benieuwd of LG met deze schermen niet gaat concurreren met hun eigen nanoled schermen, of dat ze juist proberen qua prijzen in het gat te duiken dat tussen die nanoled en OLED schermen.
Volgens mij komt er ook nog een 40" las ik hier onlangs?
Die zal dan wel net zo duur worden als de 65-inch :+
Volgens het artikel zou de A1 juist geschikt zijn voor filmliefhebbers.
Prima, maar dan hoop ik wel dat in de 2021 DTS zit want die is dan wel een voorwaarde.
Zoals bekend hebben de 2020 modellen geen DTS, de 2019 hadden dit wel.
De eARC feature staat los van HDMI 2.1 dus kan inderdaad ook in HDMI 2.0 TV’s voorkomen.
Nou ben ik geen TV expert maar bij mijn weten is DTS toch een geluidsstandaard. Een film liefhebber (ik schaar mijzelf daar wel onder) heeft dan toch een receiver die de DTS (en DTS-HD MA) afhandelt. Bij ons thuis in ieder geval wel.

Wat ik graag zou zien van LG, is een TV met een top scherm en top beeldverwerking. Alle andere zut laten liefhebbers vaak toch door een dure receiver (al dan niet 2 traps) regelen. Dus geen smart TV toestanden, maar focus op de best haalbare beeldweergave.
DTS is zeker geluid maar filmliefhebbers willen natuurlijk naast goed beeld ook goed geluid.
Veel bronnen hebben ook nog DTS.
Je kunt inderdaad een receiver gebruiken.
Veel receivers hebben nog geen HDMI 2.1 of met beperkingen, hierin komt wel verandering.
Voor filmliefhebbers? Dus er zit ook weer DTS support in :|
Als filmliefhebber koop je een tv toch puur voor het beeld. Voor audio heb je aparte apparatuur.
Het gaat waarschijnlijk om DTS Passthrough wat mijn CX bijvoorbeeld niet heeft. Enkel Dolby Digital.
Oh dat onderscheid in passthrough is nieuw voor mij. Ik heb gewoon passthrough, alles onaangetast doorzetten. Dan boeit het toch ook niet welk formaat wordt ondersteund dacht ik..

Maar ik sluit een bron (bijv ShieldTV) dan ook nooit op de tv aan, maar op de receiver. De tv krijgt beeld van de receiver. Volgens mij boeit het dan al helemaal niet wat de TV aan audioformaten ondersteund.
Klopt. Het zou alleen een issue zijn wanneer je receiver oud is en alleen maar HDMI 1.4 ondersteunt of zo. Dan zul je inderdaad via de TV moeten. Maar dan mis je wel meer dan alleen DTS in je audio. Atmos support die receiver dan waarschijnlijk ook niet.
Da's alleen maar van belang wanneer je bron eerst naar de TV gaat en daarna naar je audio component. Doe je het echter als volgt: bron--> audio component --> TV, dan speelt dat helemaal niet.
Ik ben ineens niet meer zo heel blij met mijn nagelnieuwe LG lcd. Nu wordt oled misschien voor iedereen bereikbaar.
14 dagen bedenktijd :)
Daar ben ik net al aan voorbij en de doos is ook al weg. :?
Ach, alsof je daar opeens niet meer van kunt genieten. Sowieso, voordat deze schermen daadwerkelijk op de markt zijn etc zijn we wel ff verder hoor.

Blij zijn met wat je hebt in plaats van altijd maar denken dat er iets beters is/moet zijn is een veel fijnere levensstijl als je het mij vraagt.
Je hebt helemaal gelijk.
Komend jaar wordt interessant ook ivm de komst van mini led van zowel samsung als sony. Ook zouden er oleds komen met een hogere helderheid. Eindelijk weer eens wat vernieuwing.
Super benieuwd naar de prijzen! 65" B1 of C1 lijkt me heerlijk ter vervanging vsn m'n 55"C7. Hoewel ik daar eigenlijk nog hartstikke tevreden mee ben, maar wil heel graag een maatje omhoog.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee