Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lian Li komt met O11 Dynamic Mini-behuizing voor 100 euro

Lian Li heeft zijn O11 Dynamic Mini-behuizing officieel onthuld. De case is vergelijkbaar met de grotere PC-O11 Dynamic en biedt ruimte voor ATX-moederborden. De behuizing kan via enkele webshops vooruitbesteld worden en heeft een adviesprijs van 100 euro.

De Lian Li O11 Dynamic Mini is 380mm hoog, 270mm breed en 420mm diep, wat voor een ATX-behuizing relatief klein is. De behuizing valt met name op vanwege zijn modulaire ontwerp. De case heeft standaard zeven uitbreidingsslots voor PCIe-insteekkaarten, maar dit kan optioneel verminderd worden tot vijf of drie slots voor Micro-ATX- of Mini-ITX-moederborden. Wanneer gebruikers dit doen, passen er meer en dikkere radiatoren voor waterkoeling in de O11D Mini. De case biedt ruimte voor maximaal drie 120mm-fans aan de boven- en onderkant en twee 140mm-fans aan de zijkant.

De verschillende configuratieopties van de O11 Dynamic Mini. Afbeeldingen via Lian Li

Lian Li heeft de Mini-variant opnieuw ontworpen in samenwerking met overklokker der8auer. De Dynamic Mini behoudt daarmee het ontwerp van de huidige behuizingen in de O11-serie. Daarmee is de kast opgedeeld in twee delen; achter het moederbord zit wederom een compartiment waar onder andere een voeding en hdd's en ssd's geplaatst kunnen worden. De behuizing is volgens Lian Li grotendeels gemaakt van aluminium met glazen panelen aan de voor- en zijkant. De O11D Mini biedt verder ruimte voor SFX- en SFX-L-voedingen en videokaarten met een maximale lengte van 395mm. Cpu-koelers mogen tot 170mm hoog zijn.

De Lian Li O11 Dynamic Mini krijgt een adviesprijs van ongeveer 100 euro en staat momenteel vermeld bij een Duitse webshop. De behuizing kan daar tijdelijk vooruit worden besteld voor 90 euro. De case lijkt vanaf 24 december leverbaar te zijn. Een Britse retailer noemt echter een verwachte leverdatum van 4 januari. In de VS komt het product al beschikbaar op 11 december. Lian Li verkoopt ook een losse riserkit waarmee een videokaart verticaal gemonteerd kan worden.

Lian Li kondigde de PC-O11 Dynamic Mini al aan tijdens de CES in januari. In eerste instantie zou het bedrijf deze behuizing eerder dit jaar al uitbrengen, maar de behuizing werd meermaals uitgesteld.

Lian Li O11 Dynamic Mini
Afmetingen Hoogte: 380mm
Breedte: 270mm
Diepte: 420mm
Moederbord ATX, Micro-ATX, Mini-ITX
Voeding SFX, SFX-L
Aantal fans (maximaal) Bovenkant: 3x 120mm of 2x 140mm
Zijkant: 2x 120mm of 2x 140mm
Onderkant: 3x 120mm of 2x 140mm
Achterkant: 1x 120mm
Radiators (maximaal) Bovenkant: 1x 360mm, 280mm of 240mm
Zijkant: 1x 280mm of 240mm
Onderkant: 1x 360mm, 280mm of 240mm
Ruimte voor videokaart 395mm
Max. hoogte cpu-koeler 170mm
Opslag 2x 2,5"-ssd's + 2x 3,5"- of 2,5-drives
Uitbreidingsslots 3, 5, of 7 (afhankelijk van gekozen paneel)
Aansluitingen frontpaneel 2x USB 3.0 type-A
1x USB 3.1 type-C
1x 3,5mm-jack (audio + microfoon)
1x aan-uitknop
Stoffilters 1x bovenkant
1x onderkant
1x zijkant
Kleurvarianten Zwart, wit
Adviesprijs 100 euro

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter / Videostagiair

21-11-2020 • 17:17

96 Linkedin

Submitter: Tommaay

Reacties (96)

Wijzig sortering
Voor het gemak: deze case heeft een volume van 43,09 liter.
Wat ik geen "mini" formaat vind...
Als je dan verplicht een SFX voeding moet gaan kopen zijn er alternatieven (kleinere volume ATX cases) waar gewoon een ATX voeding in kan.

Oftwel je kan voor minder geld kleinere cases kopen waar een ATX moederbord (of kleiner) in kan én een ATX voeding.
Bij Fractal Design, bijvoorbeeld, krijg je er dan ook nog 2 degelijke casefans bij.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 22 november 2020 12:01]

Dan ga je wel volledig voorbij aan het feit dat de 011 serie kasten ontworpen zijn met het oog op extreme waterkoeling (no compromises ITX Watercooling case voor deze, aldus Der Bauer). Dit betekent dat je met een ITX bord de ruimte hebt voor onder en boven zo'n beetje de dikste 360 rads die er zijn en dan ook nog steeds een rad in de zij kunt plaatsen. Voor Micro-ATX is dit ook direct 1 van de beste zoniet de beste kast die je kunt kopen voor vrij extreme waterkoeling terwijl het formaat nog alles zins te doen is. Hij is lager dan zo'n beetje alle doorsnee Micro-atx kasten, neem een NR400 of Meshify mini. Ja, hij is breder maar zelfs met luchtkoeling zal deze beter koelen, dat is een no-brainer met fans op de bodem en in de top.

Al is Luchtkoeling bij deze kasten een bijkomstigheid, voor ATX met luchtkoeling of AIO (in de zij) is deze kast juist ook heel interessant en compact op de breedte weer na dan.

[Reactie gewijzigd door Skyfox85 op 21 november 2020 22:00]

Goed dat je dat duidelijk aangeeft.
Het klinkt (en ziet er uit) dat deze case voor die usecase ideaal is :)

De NR400 en Meshify lijken mij ook weer niets (qua luchtkoeling), en dan met name voor de videokaart :)
Ik vind een Q500L een erg mooi alternatief (ATX bord, ATX voeding, relatief laag volume).
Zelf ben ik niet van de waterkoeling, dus ik kijk altijd (en niet verder :P) naar het volume, luchtkoeling (prestaties/airflow), indeling en mogelijkheid tot gebruik van ATX voeding.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 22 november 2020 12:01]

Valt mij ook tegen. Toen ik de titel las hoopte ik op een kleinere dan de TU150 (24L). Vooralsnog kom ik elke keer weer op de NR200P (20L).
Maar daar kan ook geen ATX moederbord in, en in deze case wel met het voordeel dat je het interieur kan verschuiven als je voor kleinere moederbord gaat. Lijkt wel een totaal andere markt die dit moet aanspreken. Mini slaat dan ook alleen op het feit dat het de kleinere broer is van de O11, niet dat de kast klein is ten opzichte van de concurrentie.
Die flexibiliteit van het kunnen positioneren van de moederborden viel mij ook op. Op zich heeft dit ook consequenties voor de indeling van de achterwand, die moet ook flexibel zijn in indeling. Maar als ik het zo zie ziet de flexibiliteit er zo vanzelfsprekend uit dat ik mijzelf betrap op de gedachte: Goh, waarom hebben we dit nog niet vaker gezien?". Misschien is het antwoord daarop omdat veel kastenbouwers niet van de ATX voeding willen afstappen. De sanctie van flexibiliteit in moederbord-plaatsing is de voeding form factor.

Een Small form factor kast is het ondanks die SFX voeding niet echt, als je je iets meer hoogte kan accepteren is de pricewatch: Thermaltake Core G3, ook full ATX, maar in ieder geval een stuk smaller. Die kast wisselt de diepte om voor de hoogte. Zelf knap ik dan ook weer af op het SFX format voor de voeding (niet de mogelijkheid om mee te rijden op de ATX 2.52 spec) en de grafische kaart die met een riser cable met het moederbord moet worden verbonden. Zelf keek/kijk ik voor een compacte (lees: smalle) server kast. De grafische kaart was dus niet zo'n punt. Maar de SFX factor vond ik jammer.

Het flexibele moederbord kost dus best wat ruimte, een grote zone wordt in de hoogte gereserveerd voor het mogelijke moederbord. Er omheen kan wat worden gespeeld met koelingsoplossingen, maar de voeding wordt naar een ander vlak geduwd, wat de voeding plat maakt en de kast breed. Heb je de ruimte, dan is het een mooie flexibele kast. Moet je krap bouwen, dan is een oplossing voor een specifiek moederbord en voeding formaat compacter te krijgen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 21 november 2020 21:33]

Die flexibiliteit heeft geen enkele relatie tot de gekozen voeding vorm. Ik die niet waarom dit ontwerp ook niet zou kunnen werken met een ATX voeding. Edit: bijv. onderin en horizontaal, alleen word de kast dan hoger.

Ook is ATX revisie 2.52 leuk maar wederom geen reden om voor een "full" ATX voeding te gaan want waarom zou de Modern Sleep functie ook niet toegevoegd kunnen worden aan SFX(L) voedingen?

Je lijkt nu de kast af te keuren omdat hij niet perfect voldoet aan jouw wensen en niet te waarderen waar hij voor gemaakt is.

* GewoonWatSpulle gebruikt al jaren SFX voedingen met een ATX bracket, lekker makkelijk cable management ruimte creëren.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 22 november 2020 09:19]

Die flexibiliteit heeft geen enkele relatie tot de gekozen voeding vorm.
Ja en nee. Dat de voeding niet onder of boven het moederbord is geplaatst, maar naast/achter de moederbordtray, verhoogd voor Lian Li de drempel om daar dan ook nog eens een Atx voeding te implementeren. Dit zou de behuizing nog breder maken, dat zag Lian Li blijkbaar niet zitten. Het zijn allemaal keuzes, wat dat betreft zou ik Lian Li bijna willen toefluisteren: "Doe eens gek, en gooi gewoon die Atx voeding erin." Sec. heb je ook gelijk als je zegt dat de dikte van de voeding niet van invloed is op de flexibele plaatsing van het moederbord, want die bevindt zich in een ander compartiment.

Over die SFX voedingen, ja natuurlijk zal dat zijn te toe te voegen en zijn die naar een Atx 2.52 equivalente standaard op te trekken. Dat is slechts een kwestie van tijd. Zelfs veel van de huidige ATX voedingen hebben die standaard ook nog niet.

Een Lian Li keur ik niet zo gauw af hoor :). Prachtige afwerking en een originele invalshoek, dan valt er wat te kiezen. Dat het niet in mijn toepassing past is daar niet op van invloed. Wat ik hardop denkend vaststelde was dat flexibiliteit en compactheid blijkbaar lastig zijn te combineren. Dat zie ik niet als kritiek op Lian Li, eerder een compliment dat het merk een kast als deze maakt. Die configureerbaarheid van moederbord positie biedt nog meer mogelijkheden. Ik hoop wat dat betreft dat we het meer gaan zien.
CM Q500L, CM 361 Elite, Riotoro CR 1080(88) & Rajintek Thetis zijn een paar leuke om te noemen.

ATX mobo & ATX voeding.

De Q500L vind ik zelf de leukste, ik hou niet van inverted hardware en de 361 Elite heeft de slechtste airflow van alle 4 (tevens niet meer te verkrijgen, lijkt het).

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 22 november 2020 11:58]

Die Q500L kende ik nog niet zo, op hardwaregebied een beetje onder een steen gezeten het laatste jaar. Zeker een mooie strakke kast. Die Ritorio had ik inderdaad ook op de korrel, met zijn gekantelde voeding. Q500L legt de voeding op de bodem. Dat is wat meer straightforward, en laat verwacht ik meer ventilatie toe. Ventilatie blijft wel een ding bij die krappe behuizingen. Bij krappe behuizingen reken ik die Core G3 trouwens ook.
De Q300 heeft de voeding op de bodem en is voor M-atx borden.
De Q500 heeft de voeding aan de voorkant en is voor Atx borden of kleiner.
In de Q500 kan je dan nog 3 intake fans monteren, 2 onder de videokaart en 1 in het front panel, onder de voeding.
Ik heb er ooit een build in gemaakt met 3 intake en 3 outtake fans :P

Ze zijn qua kwaliteit en afwerking nou niet echt super, maar ze zijn dan ook zeer betaalbaar..
"Front" panel is modulair te plaatsen en in ieder geval de Q500 is ook "plat" neer te zetten/te leggen.
Verder natuurlijk nog wel wat meer voor- en nadelen

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 22 november 2020 11:59]

Net waarschijnlijk verkeerd gekeken...en kan niet meer terugvinden wat ik had gezien.... :? . Die voeding zit bij de Q500L inderdaad tegen de voorwand, verticaal gemonteerd in een bracket. Net even naar een manual van de kast gekeken. Die voeding kan een drietal posities bij de voorwand aannemen. 2 posities met de 230V stekker naar boven gericht, en een naar beneden gericht. Omdat die voeding zich in de behuizing bevindt wordt de stroomvoorziening naar de achterwand doorgelust, er loopt dus een 230V kabel achter de moederbord tray. Voor de ventilatie moet de Q500L het van het dak van de kast hebben, die daar gelukkig geheel voor geschikt is. Moet ook want de zijwanden zijn of dicht of van glas. Ventilatie is dus een ding bij die Q500L. Voor lichte hardware zal het waarschijnlijk wel werken (servertje :), voor connectiviteit kan een full ATX mobo ook verdienstelijk zijn). Met performance hardware zal het een uitdaging worden deze kast goed koel te houden. Maar daarmee is de Q500L ook weer geen uitzondering in vergelijking met andere kleinere kasten.
De 300 en 500 zijn rondom geventileert, behalve natuurlijk achter (wel vented pci brackets en outtake fan) en inderdaad de zijpanelen.
Er is op zich een redelijk game systeem in te bouwen (en te koelen), enkel wordt de cpu (koeler) een beetje opgesloten door de voeding (in het geval van de 500) en een grote grafische kaart.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 22 november 2020 12:59]

Dat is volgens mij ook de enige reden dat het de "mini" heet gewoon omdat het een kleine versie is en niet persee omdat het een super kleine compacte case zou zijn.
Mijn collega heeft de gewilde NR200P besteld. De verwachting is dat Megekko deze volgende week levert (echter is de geschatte levertijd wel steeds verder verschoven). Deze straat namelijk ook nog op mijn wenslijst voor een ITX build.
Wat is er zo bijzonder aan die NR200P dan?
Een van de kleinste kasten waar een normale voeding in kan, m-itx moederbord en een grote variant van een itx voeding kan erin worden geplaatst.

Daarnaast wordt het geleverd met een doorzichtige en gesloten zijkant.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 21 november 2020 19:19]

Ik heb een paar jaar geleden de Dan’s Case gehad - toppertje was dat! Net zo klein als een eGPU case, maar dan een volledige game pc met dubbel slot GPU.
mijn Antec ISK600 doet hetzelfde en kan ook nog eens 3 3,5" schijven huisvesten in een vlume van nog geen 19L
Als we voor de volledigheid toch wat kleine behuizingen gaan noemen (ook niet verkeerd als referentiekader voor deze Lian Li) dan mogen de kleine kastje van Sharkoon niet ontbreken (pricewatch: Sharkoon QB One en de pricewatch: Sharkoon Shark Zone C10). Beide zijn basiskastjes, maar zeker compact van bouw.
Dit is mijn kast, am I doing it right? :+
:) Wat mij betreft helemaal. Zeker als je er zelf blij mee bent. Heb je de ruimte, kies je kast dan zo groot mogelijk. Lucht en ruimte zijn altijd goed voor electronica en maken het belang van geforceerde ventilatie minder groot. Definieer de grootte vooral zelf. Mijn anekdotische ervaring is dat als je een eventuele levenspartner hierover laat meebeslissen de kast onvermijdelijk kleiner uitpakt. Misschien is daar een wet voor te schrijven:
KastvolumeOverleg = 0,6*KastvolumeBenodigd
Zo vind ik de Bitfenix Prodigy ook een topper. Klein kastje, maar heb daar de CPU en GPU in kunnen waterkoelen ( https://nl.hardware.info/...nix-prodigy-orange.168007 ) ITX watergekoeld heeft wat speciaals.
Die prodigy is 36 liter.. Veel te groot voor een mini itx. Ik heb zelf een Node 304.
Normale voeding kan alleen als je de mogelijkheid hebt het ATX bracket te laten 3d-printen.
Daarbij zou ik als ik klein wil liever voor een sandwich case gaan al is het probleem daarbij nu dat er vrijwel geen pci-express 4.0 riser cables zijn te krijgen.
welke usecase dat boven de bandbreedte van 16x pci-express 3.0 heb je dan? Voor power-delivery moet je het niet doen, want dat blijft zoals oudsher 75W uit het slot, dus enkel bandbreedte blijft over
Het gaat op dit moment niet zozeer om de usecase.

Het gaat er om dat pci-express 3.0 risers in combinatie met b550/x570 moederborden en daarbij een pci-e 4.0 videokaart nogal wat problemen geven. Zwart scherm bij booten bijvoorbeeld. Dus moet je je systeem weer uit elkaar trekken om de kaart rechtstreeks in het bord te zetten zodat je pci-e 3.0 in de bios kunt selecteren. Weet je dat dan kun je dat dus makkelijk voorkomen. Zoniet dan ben je mogelijk flink de sjaak (custom loop anyone?).

Dat heeft ermee te maken dat de bios/uefi de gpu wel als pci-e 4.0 gpu ziet maar niet door heeft dat die met een 3.0 riser kabel is verbonden. Bij sommige moederborden kun je dat niet handmatig vastzetten, die switchen automatisch van 4.0 naar 3.0 als je er een 3.0 apparaat insteekt of andersom. Daarom is het zo dat de mensen die dat extra probleem ervaren geen andere keus hebben dan een andere kast te kiezen zonder riser of een ander moederbord of gpu te proberen.

[Reactie gewijzigd door Skyfox85 op 22 november 2020 00:29]

dat wist ik niet, bedankt voor de toelichting. Een goeie tip is om een systeem pas in te bouwen nadat je het hebt getest, iets wat je veel gevloek kan vermijden, zeker bij ITX-builds, waar je amper ruimte hebt en soms wel cpu/cooler, ram en SSD al op het moederbord moet monteren omdat je er anders niet bij raakt (bvb onderkant mobo)
Het SFF formaat van 18 liter t.o.v. de mogelijkheden qua hardware, 240mm rad + 280mm rad. Een verticale GPU riser en 2 zijpanelen mesh/glass. Kan er AIO's, custom loops, maar ook full sized 330mm 3 slots GPU en tower koeler in kwijt. Strak design (persoonlijk).

Dat alles voor een prijs (~100 euro) terwijl vergelijkbare cases normaal gesproken rond de 300 kosten. Enige nadeel is dat deze wat zwaarder is (staal vs aluminium).

Ik wacht er al 2 maanden op :)
De RVZ03 van Silverstone is ook een leuke sff case (waar een ATX voeding in kan, maar een ITX mobo).
Wel een andere indeling en waarschijnlijk slechtere temps/meer herrie dan jouw alternatieven.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 21 november 2020 18:03]

Is toch ook niks mis mee met de NR200P? Volgens mij ook de beste qua performance per dollar dacht ik.
Ik snap deze reactie echt totaal niet. De kast is een midtower. Deze case koop je dan ook niet als je een SFX systeem wilt bouwen, dus waar komt deze kritiek vandaan? Ik heb dit al vaker gelezen vanuit de SFX community wanneer ze denken dat een kast voor hun gemaakt zou moeten zijn. Dat is deze nou eenmaal niet. Niet elke mini kast is voor SFX. Zelfs niet elke ITX kast is voor SFX.

Hij is mini vergeleken met de normale versie. Dit is gewoon een kleinere O11. En zo heet het dus ook. Niet meer, niets minder. En aangezien O11 kasten voor waterkoeling en/of erg veel airflow gemaakt zijn, gaat dit dus niet een SFX kast zijn. Het is een midtower, en zo noem Lian Li het zelf ook. Voor de layout kwam een SFX voeding hun nou eenmaal beter uit, en daar heb je er tegenwoordig velen van, van hoge kwaliteit. Dus geen probleem lijkt me.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 21 november 2020 22:50]

Het is me helemaal duidelijk dat je mijn reactie niet snapt.
Ik geef gewoon mijn mening en informatie.
Als je kritiek wilt van anderen wilt dan moet je hier posten, blijkt maar weer.

Deze case koop je inderdaad niet als je een SFX (formfactor!) systeem wilt bouwen, want dan zijn er kleinere alternatieven.
SFX is een formfactor, wat over het algemeen concessies doen betekend.
Concessies met waterkoeling (SFX ga je geen "unlimited" watercooling loop in krijgen) en qua koeling, geluid en dus waarschijnlijk prestaties.
Die concessies doe je dan bewust omdat je een kleine build wilt.
Deze kast is een midtower... tja dat was me al duidelijk n.a.v. het formaat en de formfactor.
En ik hoor helemaal niet bij de SFX community.
Ik hou helemaal niet van SFX en de compromissen qua geluid en koeling die daarbij komen kijken.

Hij is "mini" (Ik had "mini" al tussenhaakjes gezet he ;)) vergeleken met zijn grote broer.
Je stelt het nu zo alsof mij dat niet duidelijk was.
Ik had het artikel gelezen en ik was ook al bekend met de grotere broer van deze case.
Dus de betekenis van het woord "mini" in de context van dit artikel was mij al volledig duidelijk.

Wanneer ik (persoonlijk) een ATX case koop van rond de €90,00 euro en +/- 43 liter dan verwacht ik daarin een ATX voeding kwijt te kunnen (en als ik een mooie Fractal Design koop krijg ik daar zeker ook nog 2 degelijke casefans bij).
Je hebt inderdaad veel SFX voedingen tegenwoordig, van hoge kwaliteit maar ook van een -over het algemeen- hogere prijs dan ATX voedingen...
Geen probleem maar dus wel een mening van mij (een punt van kritiek?).
Voor de duidelijkheid: een SFX voeding is dus meer een niche dan een ATX voeding.
Voor jou dus geen probleem.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 22 november 2020 11:20]

Ik las je reactie inderdaad niet als dat je echt alleen maar kritiek had op het feit dat het een SFX voeding nodig had. Het leek ook kritiek op het feit dat het "mini" heet, en ik werd daardoor dus getriggered omdat veel mensen in de SFX community precies die kritiek hebben.
Ik zei overigens niet dat jij daar onderdeel van bent, alleen dat ik dit daar vaker heb gehoord.

Goed, ik vind dat er best een keuze gemaakt mag worden om alleen een SFX voeding te passen in een kast als daar een reden voor is. In dit geval snap ik dat er meer ruimte vrij gemaakt wordt voor andere dingen als je alleen een SFX voeding support, dus ik vind het niet zo'n probleem. Ik vind niet dat kast producenten zich hard aan bepaalde richtlijnen zouden moeten houden zonder flexibel te zijn in sommige situaties. Ik begrijp je punt, maar ik vind niet dat dit een probleem mag zijn als ze dit duidelijk aangeven en er goede redenen voor zijn.
Dankje :)

Eerlijk is wel dat ik door het woord "mini" getriggerd wordt en dan denk aan een kleine case. :P
Wat dit dus overduidelijk niet is.
Ik vind het woordje "mini" dus ook niet echt een goede keuze van de fabrikant (maarja Fractal Design gebruikt dat dus ook in dezelfde context maar die case is 10 liter kleiner dan deze en voor M-atx of kleinere moederborden).
En de SFX voeding was eigenlijk wel mijn voornaamste bezwaar.
Dus tja, dat had je toch eigenlijk wel goed begrepen. O-)

Ik val gewoon niet onder de doelgroep van deze case, en ik heb dus een andere verwachting (richtlijnen) bij een case van zo'n bedrag.
Dus qua "wat je krijgt voor je geld" heb ik ook een duidelijke mening voor w.b.t. deze behuizing.

Ik denk ook altijd heel erg in redundantie.
Dus ik wil zoveel mogelijk dezelfde (form factor) componenten in mijn systemen gebruiken.
Zodat ik bij defecten gemakkelijk hardware kan vervangen/ombouwen.
In mijn geval allemaal ATX voedingen en minimaal M-atx cases.

Nu heb ik de reactie onder mijn eerste post ook even beter/aandachtig gelezen...
Dit is gewoon een case die erg op modulair en waterkoeling is gericht.
Feit is wel dat hij dus kleiner is dan zijn grotere broer, en dat is natuurlijk al een hele winst voor de doelgroep/gebruiker van deze mini versie.
De keuze voor de SFX voeding levert bij heel veel cases gewoon meer ruimte op, voor kabelmanagement, andere indeling (zodat het volume omlaag kan), etc.

Ik ben het helemaal met je eens w.b.t. de richtlijnen en flexibiliteit van de kast producenten.
Zo krijg je juist vernieuwing en voor ieder wat interessants qua kasten.
Dit is naar mijn mening gewoon een niche product, waar je voor betaald.
En ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dit product graag kopen.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 22 november 2020 11:55]

Dat had idd wel 10 liter kleiner gekund.
Deze kast heeft toch wel een beetje een andere doelgroep voor ogen lijkt mij. Meer voor de enthousiastelingen onder ons die met custom waterkoeling aan de gang willen en dan heb je voor het formaat veel opties met deze kast. Ga je (veel) kleiner mag je blij zijn als er en AIO 240/280 in past met al het gepruts met kabelmanagement door de weinige ruimte die je hebt.
En de naam mini is lijkt meer voort te komen uit de originele 011 dynamic. Tov die kast is het een " mini". Ze bedoelen er niet zo zeer een micro ATX formaat mee.

De SFX (-L) voeding is dan wel een beetje jammer inderdaad. Maar ja, anders wordt de kast nog groter wat dan ook weer niet de bedoeling is.

Spuit 11 reactie zie ik nu :+ 8)7

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 22 november 2020 17:41]

Voor mij persoonlijk zijn de prijs/prestaties ondergeschikt, ik kies een case op hoe deze er uit ziet en kijk dan of de prestaties voldoende zijn.

Ik heb net een build met een tu150 maar anders zou ik zonder twijfel voor deze behuizing gaan,super mooi ding!
Ik ben voor de Kolink Satellite GEKL-006 gegaan.
Heel veel ventilatie met stoffilters, ruimte voor normale ATX voeding en maar 37 Euro inclusief een 12mm fan.

Leuk zo'n Lian Li kast, maar je betaald meer voor de naam dan wat je daadwerkelijk krijgt.
De afwerking van beide kasten is op het eerste zicht ook totaal niet te vergelijken, vind ik.
Ik bergrijp niet hoe je die 2 dus kan vergelijken.
Premium afwerking betaal je altijd meer voor, of dat het waard is beslist iedereen voor zichzelf.

Deze kast concurreert niet met SFF, wat iedereen blijft aanhalen, maar dat is natuurlijk de schuld van de naam "mini" en de SFX vereiste.
"Deze kast concurreert niet met SFF, wat iedereen blijft aanhalen, maar dat is natuurlijk de schuld van de naam "mini" en de SFX vereiste."

Daarbij, als mensen nu nog niet doorhebben dat de Lian Li o11 serie met het oog op ultieme waterkoeling is ontworpen dan is het wel duidelijk dat ze niet veel met het pc hobby gebeuren hebben want anders zou de radiator ruimte ze direct op moeten vallen. (het staat nota bene zééééér duidelijk op de foto's in dit artikel)

En een ATX kast met een ITX kast vergelijken en dan klagen over de grote... laat ik maar niets zeggen |:(

[Reactie gewijzigd door Skyfox85 op 22 november 2020 00:00]

Premium afwerking betaal je altijd meer voor, of dat het waard is beslist iedereen voor zichzelf.
Het is evident dat Barth_Smith geen geld over heeft voor "premium", het meest overrated buzzword ever.
Goh, beetje overdreven weer zeg. Vroeger noemden we dat "kwaliteit". Als in: "Die koelkast is kwalitatief afgewerk". Buzzword of niet, de kwaliteit van afwerking verschilt nu eenmaal hard bij zaken zoals computer cases, maar ook auto's etc. Als het je niet kan maken dat een kast niet uit mooi afgewerkt aluminium bestaat, dan steek je daar gewoon geen geld in, klaar.

En dat Barth_Smith daar geen geld in wil steken is zijn goede recht, maar geen reden om mensen die daar wat meer aan willen spenderen raar aan te kijken. Iedereen kiest waar hij zijn verdiende centen wil aan besteden. Jammer dat dat moet gezegd worden, vrij evident.

[Reactie gewijzigd door LxxFxx op 22 november 2020 17:04]

Ho Ho, ik heb niemand een idioot genoemd.
Ik geef alleen aan dat je meer betaald puur voor de naam, net zoals je meer betaald voor een Apple product.
Zo bedoelde ik dat niet, ik reageerde meer op de vibe van andreetje zijn boodschap. Ik pas het aan.

En de value for money zal zeker slechter zijn, wat bijna altijd zo is naarmate de prijs omhoog gaat. Ik wil maar zeggen dat ze ook wel duurdere materialen gebruiken, veel accessoires meegeven en het product flexibel maken. Het is meer dan gewoon een fancy merknaam. Voor elk wat wils.
Kwaliteit en premium zijn verschillende dingen.

Neem auto's. De merken die premium worden genoemd, staan niet bovenaan in de betrouwbaarheidsstatistieken.

"Niet-premium" merken als Toyota, Honda, Suzuki en Kia hebben de hoogste kwaliteit.

De "niet-premium" Citroëns hebben het hoogste comfort bij een gemiddelde kwaliteit.

"Premium" merken als BMW, Audi en Mercedes bungelen qua betrouwbaarheid ergens halverwege de lijst.

Het is ook volkomen onduidelijk wanneer iets "premium" is. Er is geen test of norm voor. Marketeers gebruiken het naar eigen goeddunken. Het zijn de kleren van de keizer.

Het is bij premium "wat de gek er voor geeft", "kijk mij eens".

Omdat het een volkomen willekeurige kwalificatie is die niets zegt over kwaliteit en comfort, heb ik er niks mee.
Premium was dan ook mijn uitspraak, niet die van de marketing van Lian Li.
En ik bedoelde ermee dat er een hoge kwaliteit van afwerking bij hun producten.
Ik zal het in het vervolg in jouw bijzijn proberen te mijden. Excuses.
Het is je geraden. Ik kan elk moment weer toeslaan :) :) :)
Ik heb nog een Kolink Satellite liggen. Ik moet wel zeggen dat als je een beetje krachtige GPU hebt, je toch wel een blower stijl koeler wil hebben. Een enkele exhaust fan is niet heel geweldige voor je temps.
Ik heb ook zo'n Kolink. Prima ding. Is ook een 3e van het volume van deze Lian Li trouwens :) 16 liter vs 43 liter.
Leuk maar in jouw kast past ook geen ATX moederbord, in deze wel.
100 euro ex fans? Geen meegeleverd?
Althans ik krijg het ook niet duidelijk op de site van LianLi.

Gezien de fans een rib uit je lijf kosten tegenwoordig.
Dan weet je ook meteen wat de kwaliteit is van de fans die je normaal bij een kast erbij krijgt.
De be quiet Pure Base 500 van 59 euro krijgt 2x140mm Pure-Wings 2 meegeleverd.
Dus 2x 12 euro in een kast van nog geen 60 euro.

Overigens ben ik het wel met je eens dat de fans normaal matig zijn. Bequiet heeft hier uiteraard een goede positie in omdat ze zowel fans/cases maken.
Er zijn (gelukkig) altijd uitzonderingen, absoluut!
Alleen zo jammer dat het geen PWM fans zijn, dat mag anno 2020 wel :/
Een klein nadeel als je, bijvoorbeeld, de silent wings 3 pwm versies wilt hebben. :+
Kijk eens naar de Arctic fans. Op Amazon kun je ze voor een goede prijs per 5 krijgen.
Heb er zelf aardig wat 12 en 14cm versies van voor mijn radiatoren.

Vind ze niet veel minder dan noctua maar wel een stuk goedkoper.
Die P12's (neem aan dat je die bedoelt) komen bij tests ook zeer goed uit de bus.
Yup, Heb daar 9 van en nog 3 van de P14.

Voor het geld zijn ze gewoon top, minder dan 5e per stuk heb ik voor de P12 betaald.
100 euro ex fans? Geen meegeleverd?
Althans ik krijg het ook niet duidelijk op de site van LianLi.

Gezien de fans een rib uit je lijf kosten tegenwoordig.
De overige O11 Dynamic modellen worden ook zonder fans geleverd en gezien de prijs van de Mini t.o.v. de standaard O11 Dynamic lijkt het mij dat het hier ook zo is.
Ik vind €10,- wel meevallen voor CM ARGB fans.
Voor een beetje goede fans ben je al rond de 120 kwijt voor 6 stuks. Heb zelf liever een kast zonder fans want dan kan je zelf een keuze maken waarbij je de bestaande niet in de kast hoeft te leggen. Vind meegeleverde fans zo een verspilling.
Artic p12/p14 zijn prima fans die slechts 5 euro kosten. Gewoon no nonsens degelijke fans.
Als je in de markt bent voor deze kast dan is de kans groot dat dat een voordeel is ipv. nadeel.

Wil je 120 of 140mm want radiatoren? Wil je überhaupt radiatoren en dus static pressure fans? Of wil je stille airflow ventilator?
Voor het geval dat je het nog niet door had: dit is een premium kast bestemd voor een niche markt die bestaat uit mensen die de meegeleverde fans toch maar weg zouden gooien.

Deze kast is overigens nog goedkoop voor een "in-house" lianli.
Betekend dit da je vooalsnog geen FAN bent ;)
"Mensen die er verstand van hebben" blijven adviseren om AIO's niet met de slangen bovenaan te plaatsen.

Kastenmakers blijven die dingen met de slangen naar boven in hun kasten weergeven.

Wat moet je daar nou mee...
De handleiding lezen van de AIO zelf? Je gaat er geen enkele vinden die instructies geeft om de radiator rechtstaand te plaatsen (hoe zou dat komen?), allen vragen ze om de radiator liggend boven de CPU in de kast te plaatsen met de slangen naar beneden.

Immers om ze rechtstaand te monteren dienen de slangen onderaan te zitten maar dan zijn de slangen vaak te kort. Het product is dus nooit ontworpen met het idee rechtopstaand te monteren.

Artic (een van de betere AIO's) heeft in hun laatste handleiding een verwijzing gezet naar een video https://www.youtube.com/w...mv195sk&feature=emb_title

bron: https://support.arctic.ac/index.php?p=lf2-240 (klik op revision 3, dan preparation)

[Reactie gewijzigd door sprankel op 21 november 2020 22:49]

Misschien kwam het niet zo over, maar dat is precies wat ik bedoelde, ook op basis van die video (hoef er niet op te klikken om te weten dat het de GN video is).

Zijn klacht is dan ook dat kastmakers deze verkeerde manier in stand houden zo, had beter verwacht van Lian Li met der8auer.
Tjah de marketing afdeling die de plaatjes maakt zijn niet de genen die de kast ontwerpen.

Wat ook irritant is, is dat iig bij 240 AIO's de slangen korter zijn dan bij 280 en 360 dus dan kan je hem ook niet goed plaatsen, alleen boven in.
Ik heb een "normale" 011 Dynamic, maar daar ben ik verplicht hem boven in te plaatsen, want geen enkele past aan de zijkant met de slangen onderin, want te kort.
Rechtop met de slangen onder is over het algemeen ook niet goed, want je pomp komt dan al snel onder het water niveau in je radiator te liggen.

Pomp moet bij een aio eigenlijk altijd onder de radiator.
De flexibiliteit is echt iets wat we aan der8auer te danken hebben, geen enkele case-ontwerper heb ik ooit zo veel rekening weten houden met al de verschillende soorten builds die je in een case zou kunnen proppen. Ik begin plots te twijfelen of ik nog wel mini-itx builds zou blijven maken, maar met deze case hoef ik die keuze nog niet direct te maken :)

en dat alles voor een heel redelijke prijs met lian li kwaliteit 8-)
De flexibiliteit is heel mooi, maar het maakt de "kleine" kast best fors en dan is er niet eens een plekje voor een voeding. Die voeding zal toch ergens een plekje moeten krijgen, want anders heb je een mooie build die je niet kunt gebruiken.
je kan er 2 SFX'en in steken, bvb eentje dedicated voor je 12-pin straalkacheltje (aka 3000FE-series) 8)7
Phanteks zal je nog verbazen, die zijn ook altijd erg flexibel! Toegegeven deze moederbord relocatie functie is uniek.
Qua vormgeving en functionaliteit prachtige kast. Had alleen een versie zonder windows / plexi ook mooi gevonden, daar hou ik zelf niet zo van.
Voor mij zelfs een dealbreaker. Strak (sober) design, geen windows, geen RGB, anders laat maar. Blijkbaar is dacht echter niet waar de markt om vraagt, want ik zie steeds meer kasten die louter windowed zijn verschijnen.
Dan ben je niet de enige, ook ik hoef/wil niet de binnenkant van mijn PC te zien. Heb vaak al een hekel aan de powerled die teveel licht geeft.
Het verwonderd mij toch wat ik men zie uitsteken komende van een fabrikant die kasten maakt speciaal voor waterkoeling. Een reservoir van bovenaf voeden, dan moet je met een inwendige buis hebben zodat je inlaat altijd onder je vloeistof niveau komt, anders krijg je daar een mooie waterval. Dat kan nog maar praktisch is anders, hoe wil je dat systeem gaan vullen en ontluchten?

Nog beter zijn de foto's waar ze met aio demonstreren, zowel inlaat als uitlaat hoger dan de pomp waarbij een aio geen reservoir heeft waardoor je met lucht pockets zit waar je vloeistof in & uit moet pompen van de radiator. Dat is letterlijk ervoor zorgen dat de boel slecht presteert en zo snel mogelijk kapot gaat.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 21 november 2020 19:43]

hoe wil je dat systeem gaan vullen en ontluchten?
Ik heb een 011 dynamic en ik heb de water input van mijn reservoir boven in zitten. Ik heb in de buis die daar naartoe gaat een aftakking in gemaakt (t splitter) die met een 90 grade bocht weer naar boven gaat waar de fill poort zit, die ik onder het boven paneel heb weggewerkt. Handig vullen, en je ziet er niks van.

[Reactie gewijzigd door Countess op 22 november 2020 00:52]

Besteld bij de duitse webshop hoop dat die de 24ste beschikbaar komt
Ik zie niet in wat er mini is aan deze kast. Bij die naam had ik een alternatief op de Cooler Master NR200 verwacht. Dit ding is alsnog twee keer zo groot.

Nou ja, ik heb tochbal een NR200. Ik heb geen andere kast meer nodig.
Nou, hij is kleiner dan de o11 Dynamic, die kleiner is dan de o11 Dynamic XL...
Mini tegenover de normale 011 dynamic wellicht :+
Ooooooit bij een kasten bouwer cq importeur gewerkt. Toen waren we hier mee bezig maar was te complex omdat de standaarden niet duidelijk waren. We waren 25 jaar te vroeg ;-)
Wat bedoel je precies?
Ook het maken van een kast waarin het moederbord kon verplaatst worden?
Ook backplate verschuiven en plastics en mockup binnen gehad we noemden het de Icase. Alle kleuren en formaten binnen gehad.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.