Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lian Li kondigt Lancool 215-behuizing met meshvoorkant aan

Lian Li heeft tijdens zijn digitale expo enkele nieuwe producten aangekondigd. Zo komt het bedrijf met de Lancool 215, een midtowerbehuizing met een meshvoorkant. Ook komt het bedrijf met een meshvariant van de Lancool II.

Lian Li deed de aankondigingen tijdens zijn digitale expo op YouTube. De Lancool 215 wordt een nieuwe, relatief betaalbare behuizing, zo meldt het bedrijf. De behuizing heeft een meshvoorkant en een zijpaneel van gehard glas. De case ondersteunt moederborden met een atx- of e-atx-formfactor, schrijft OC3D.

De behuizing wordt geleverd met twee 200mm-rgb-fans aan de voorkant. Gebruikers kunnen er ook voor kiezen om deze fans te verwisselen voor maximaal drie 120mm- of 140mm-fans. De achterkant kan een 120mm-fan huisvesten, terwijl aan de bovenkant plek is voor twee 120mm- of 140mm-fans. Voor waterkoeling ondersteunt de behuizing een 360mm-radiator aan de voorkant, en een 280mm-variant aan de bovenkant.

Verder heeft de behuizing een logo met individueel adresseerbare rgb-leds, en voorziet Lian Li de case van een volledige psu-shroud. Lian Li brengt de Lancool 215 in augustus 2020 uit, zo meldt het bedrijf in de YouTube-video. De behuizing gaat 70 dollar kosten. Omgerekend en met btw is dat 75,16 euro. Het bedrijf geeft nog geen Europese adviesprijzen.

De Lian Li Lancool 215

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter / Videostagiair

02-07-2020 • 08:56

48 Linkedin

Reacties (48)

Wijzig sortering
Vind persoonlijk het logo op de voorkant nogal lomp overkomen.. vroeger maakte Lian Li echt super mooie kasten. Dit lijkt me meer een 13 in een dozijn computer kast.
Ja ik herinner me nog dat LianLi superstrak aluminium zonder raampjes en lichtjes betekende. Misschien hebben ze die ook nog wel maar dit is gewoon een kermis met een lelijk logo voorop.

Kies zelf nu meestal voor de define serie van fractal design, dat zijn tenminste nog nette, rustige ontwerpen zonder allerlei toeters en bellen maar met uitstekende brouwkwaliteit en geluidsdemping (als je het juiste model kiest).
idd, ik heb een lianli 2000 full size , is al 10+ jaar oud nog altijd zeer tevreden en al vaak hardware gewisseld,

kosten toen 200 euro maar is zijn geld zeker waard. tegenwoordig wil de jeugd ook tweaker look dus ja allemaal premade RGB geil en dat blijkt te verkopen.

Mooie kast vinden zonder RGB en plexi glas is best lastig, LianLi site zie je sat zij ook bijna alles of met RGB of met plexi hebben nu

Maar goed gelukkkig gaat mijn kast nog wel jaren mee.

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 2 juli 2020 10:42]

Ik gebruik ook al jaren Lian Li. Intern zijn ze echt super. Ik heb 1 PC in een PC60s staan, en nog een PC60 kast leeg. Die kastjes zijn al k denk 20 jaar oud. Ze werken gewoon erg fijn.

Recent heb ik een PC71 big tower goedkoop kunnen kopen (marktplaats). Belachelijk groot natuurlijk, wie heeft er in godsnaam nog 5 x 5,25" nodig? Maar gewoon te mooi om te laten staan. Daar heb ik mn gaming PC in overgezet. Met de airflow zit het wel goed ;-)

Ik houd van die échte Lian-Li kasten, vanwege de degelijkheid, de uitstekende afwerking, en de slimmigheidjes in het binnenwerk. Of dat voor deze in dit artikel geldt, vraag ik me af.
Belachelijk groot natuurlijk, wie heeft er in godsnaam nog 5 x 5,25" nodig?
Ik heb al ruim 15 jaar de Coolermaster CM Stacker:
nieuws: CoolerMaster presenteert nieuwe behuizingen op CeBIT

Zijn motto is 'Je kan niet genoeg 5,25" bays hebben' :o

Wel oerdegelijk, goede airflow en ruimte genoeg. En mocht iemand ooit toch nog BTX moederborden gaan maken dan passen zelfs die er nog in.
Heb nog een redelijk oude PCA05N. Niet al te groot maar vind het nog een redelijk bakbeest. Gelukkig wel zonder RGB. En inderdaad kwaliteit kasten.
Daar dacht ik ook meteen aan. Nu allemaal poespas, dat is misschien wat de consument wil tegenwoordig. Maar vroeger maakten ze hele strakke kasten die je bij wijze van in je woonkamer kon neerzetten.
Ik vermoed dat er ook zat consumenten zijn die gewoon een strakke metalen kast willen zonder RGB (ja het kan uit en het kost niks, dat weet ik) of windows. Als er dan ook nog eens een beetje compactie versie is (mijn GPU is zo groot niet, en ik hoef geen 20 HDDs of megalomane constructies) dan ben ik er al blij mee.

Die markt wordt nog maar beperkt bediend, Silverstone, Fractal Design en de oudere Lian Li ontwerpen zijn de grootste spelers nu, en regelmatig zijn die kasten nog GROOT (25 cm breed, 50 cm hoog en diep).
Ik gebruik nog steeds een Lian Li PC65 kast. Die was ruim 15 jaar geleden flink duurder dan de concurrentie, maar ik vind hem nog steeds mooi. Lian Li kocht je omdat je juist niet zo'n kinderachtige kermis op je bureau wilde.
IDem met mijn PC60, ooit duur maar zeker de moeite waard.... deze nieuwe (poppe)kast komt er bij mij echt niet in, al zou hij zonder al die LED's misschien nog wel mooi kunnen zijn.
Die kasten hebben ze nog steeds wel hoor. Persoonlijk vind ik de PC-Q33 erg mooi. pricewatch: Lian Li PC-Q33 Black
Precies dus wat er bedoeld werd met “vroeger”.
Heb je zelf wel naar de leverbaarheid gekeken van je link naar de pricewatch?
Slechts één aanbieder, geen enkele van de grote IT zaken.. vermoedelijk alleen nog oude voorraad. Wordt dus niet meer gemaakt. Al die andere mooie strakke brushed aluminium (itx) kastjes (lian-li, cooltek enz) zijn tegenwoordig ook niet meer te krijgen, uit het assortiment, en niks fatsoenlijks voor in de plaats gekomen.. Ik heb een paar maanden geleden nog met moeite een PC-Q07B kunnen bemachtigen...
tegenwoordig moet alles alleen maar met transparante windows. Vaak nog lelijk plexiglas met slechte afwerking / aansluiting ook nog eens.

erg jammer.
Ahh had niet gekeken naar de levertijd van deze specifieke kast inderdaad, verder is Amazon over het algemeen wel betrouwbaar. Maar ik ben het verder helemaal met je eens. Erg jammer dat de strakke kasten niet meer aandacht krijgen.
0Anoniem: 599181
@BrainCrash2 juli 2020 16:12
fractal design maakt nog altijd dit type case :)
Lancool is dan weliswaar wel van LianLi maar qua afwerking en vermoed ook doelgroep is dit niet hetzelfde LianLi als wat wij inderdaad van 'vroeger' kennen. PS, de Ncase M1 wordt ook door LianLi geproduceerd wat weer een mooie alu case is.
Ik heb nu een Define R6 maar die is toch niet zo goed qua airflow, er komt te weinig frisse lucht binnen (ook al omdat mijn 280mm rad vooraan zit). Dus overweeg een andere case, mijn RTX2080 wordt bij gamen doorgaans 83°C warm en dan gaat die nogal luid worden ook. Dus zou wel gebaat zijn met een case waar een koele bries over de RTX blaast om zo de dingen koel(er) te houden.
Dat komt waarschijnlijk doordat de R6 aan de voorkant maar kleine ventilatiegaten heeft. Een behuizing met een mesje voorkant heeft over het algemeen wat betere airflow.
Misschien is de fractal design meshify C dan ook interessant, deze is zeer geprezen door mede tweakers en de overflow is een van de beste van de markt. Hij komt alleen wel met "maar" twee 120mm fans.

De Lancool 215 ziet er ook indrukwekkend uit, ben benieuwt wat de youtube reviewers (gamers nexus, etc.) over de case te zeggen hebben en specifiek de fans.

[Reactie gewijzigd door SP00K1E op 2 juli 2020 10:14]

De Define R6 is kan dat probleem wel hebben door zijn kleine ventilatiegaten vooraan. Het is een beetje een trade-off, de koeling is hierdoor minder, maar het is wel een erg stille kast. Eventueel kan je je rad langs boven monteren, maar dan offer je wel wat stilte op natuurlijk.

Ik heb zelf de Define R5 en vond de stock koeling ook net wat tekort schieten. Ik heb bij mij 2 extra fans onderaan als intake gemonteerd. Extra koeling en blijft lekker stil. Maar misschien is dat in de R6 iets lastiger, en het hangt ook van je setup af of dat zal helpen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Daeley op 2 juli 2020 10:59]

Kun je niet gewoon de metalen deur eruit halen + eventueel een bottom fane intake?
Iedereen weet hier blijkbaar wat “mesh-voorkant” inhoud. Ik kende de term tot nu toe alleen nog van WiFi-routers. Kan iemand mij enige toelichting gegeven _/-\o_
Een graat-/honingstructuur, als ik me niet vergis :) Heel handig omdat je bv. langs voor dan frisse lucht kan aanzuigen, deze warmt dan op, warmte lucht stijgt en duw je er dus langs boven weer uit.
Mesh = gaas, bij voorbeeld van een hor.
De voorkant is verbonden met andere voorkanten zodat zij samen 1 grote voorkant kunnen vormen en zo de hele behuizing van een voorkant kunnen voorzien zonder dat jij er last van hebt. :Y)

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 2 juli 2020 09:31]

Wow, nu snap ik een beetje wat de overeenkomst met WiFi mesh is, maar kan er nog steeds geen beeld bij vormen in mijn hoofd 8)7
Geef me even de tijd, misschien komt het nog :)
Mesh wilt in de volksmond eigenlijk gewoon zeggen dat je behuizing "open" is, of in dit geval een open voorkant; open in de zin van om lucht erdoorheen te trekken. Veel behuizingen hebben een (met glas afgedekte) voorkant waardoor het praktisch niet mogelijk is om de componenten via de voorkant van verse lucht te voorzien. Aangezien het gemeengoed is dat behuizingen vaak gekoeld worden door een luchtstroom die van voor naar achteren gaat, is het van belang om de voorzijde van de kast te laten ventileren en juist niet restrictief te zijn als het gaat om airflow. Omdat looks ook uitmaken, zijn er veel fabrikanten die kiezen voor een glazen voorkant; immers ziet dat er luxe en strak uit en komen de eventuele lichtspectakels (fans met verlichting e.d.) goed naar voren zo, met als groot nadeel dat er geen plek is om lucht aan te zuigen.
Haha is waar is het +1 grappig knopje gebleven?
Ziet er goed uit, ben benieuwd of het mesh wat erin zit ook goed is. Ik wacht het review van GamersNexus wel af.
Mesh en GamersNexus, een klassieke combinatie.

Voor Lian-Li lijkt me dit best een value-oriented case. Zeker gezien de glazen zijkant en andere extra's.
Jammer vind deze nieuwe kast van Lian Li geen bal aan, hun volledige Aluminium kasten zijn van goed kwaltijd, en ziet er niet zo goedkoop uit als deze die allemaal plastiek heeft aan de voorkant, de tempered glass zijpaneel vind ik wel mooi.

Maar gelukkig heeft Lian Li veel keuzes, waar je wel allemaal volledige Aluminium kasten zie staan.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 juli 2020 18:29]

Op zich is zo'n glazen zijpaneel wel mooi. Toch waardeer ik een kastbouwer wel wanneer ze ook een variant kan bieden met een metalen zijpaneel. Het nadeel van glas is dat de kast door gebrek aan roosters minder de kans heeft om te ademen.

Vanuit die optiek zien we nu wel meer behuizingen waar de looks (doorzichtige panelen en RGB) soms belangrijker worden dan functionaliteiten als het koelen van je hardware.

edit:taal

[Reactie gewijzigd door teacup op 3 juli 2020 17:08]

Op zich is zo'n glazen zijpaneel wel mooi. Toch waardeer ik een kastbouwer wel wanneer ze ook een variant kan bieden met en metalen zijpaneel. Het nadeel van glas is dat de kast met roosters minder de kans heeft om te ademen.

Vanuit die optiek zien we nu wel meer behuizingen waar de looks (doorzichtige panelen en RGB) soms belangrijker worden dan functionaliteiten al het koelen van je hardware.
Ja ben ik helemaal mee eens, gelukkig heeft mijn kast Raijintek Thetis Window (Zilver) geen last daar van, daar zuigt hij koude lucht aan de bovenkant en gaat het aan de achterkant/onderkant het er weer uit, en blijft me computer altijd lekker koel, het is ook belangrijk dat er meer lucht in gaat dan er uit gaat, waardoor je een stuk minder last heb van stof, omdat het dan niet via de kieren aangezogen woord, zo als met een kast waar er meer lucht uit gezogen woorden dan er in gaat, mijn MB zit trouwen goed om, bij 99% van alle kasten zit je MB ondersteboven, waardoor je altijd naar de onderkant aankijkt van je Grafische kaart en geluidskaart en andere insteek kaarten die je er in heb, ik zie me mooie kant van me Grafische kaart, wat natuurlijk niet nodig is als je kast dicht is, en geen glas of doorzichtig plastic in zit.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 3 juli 2020 17:04]

Hoe zit het met de diepte van de case? Ik heb zelf namelijk een Lian-Li PC-O11 Air met ook een 280mm rad, waarbij de plaats van het moederbord wat meer naar beneden zit. Dit zorgt voor ruimte tussen de fans op de radiator en de heatsinks van het moederbord. Dat zie ik in deze Lancool dus niet. Oppassen geblazen dus wanneer je een moederbord met hoge vrm-heatsinks hebt.
Daarnaast is het bij mijn case zo dat de 280mm rad dus ook echt bijna tegen het glas van het zijwindow aanzit, dus de diepte van zijwindow naar mobo-tray is dan nét passend. Dit zorgt ervoor dat er bijna geen ruimte is om kabels door de gaten van het mobo-tray te routeren. Ik hoop dat dat wel mogelijk is bij deze Lancool aangezien er een 120mm fan als rear exhaust past (die dan een beetje de diepte verraadt), waar bij mij slechts max. 92mm past.
Laten we ook hopen dat deze Lancool niet van die restrictieve filters heeft zitten in het mesh voorin zoals ook in mijn case het geval is, want anders kun je alsnog aan de slag met de meegeleverde 200mm fans vervangen door static pressure fans of (een) nieuwe filter(s) kopen zoals ik heb moeten doen.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 2 juli 2020 10:26]

Dat hier de 92mm aan de achterzijde zit en niet op de Dynamic vind ik ook al vrij bijzonder. Is nagenoeg dezelfde kast en echt een gemis op de Dynamic. Nu dus maar zelf gaten boren voor 2x een 92 of 80mm.

Precies om de reden die je aanhaalt over de 280 RAD heb ik voor een 360 gekozen aan de zijkant. Enige nadeel daarmee is dat boven de rad je geen 25mm fan kan plaatsen. Daar moet dus een slim variant in komen. Scheelt echt 1 of 2mm en dus een gemiste kans mijn inziens.

Al met al is de PC-011 een van de betere kasten met her en der wat verbeterpunten.
Ik denk dat @pclinde en/of @Foritain wel eens een hele mooie review gaan maken over deze kast...
Mooie case en hopelijk met zeer goede airflow door de mesh en 2x 200mm fans.

Wel een beetje jammer dat er aan de achterkant geen 140mm fan geplaatst kan worden.
Mooie kast, zeker goed dat ze mesh aan de voorkant hebben. Te veel kasten die tegenwoordig glas of metaal aan de voorkant hebben, waarna ze te weinig ruimte hebben overgelaten voor airflow.
"gaas" of "rooster" klinkt minder interessant. Jammer dat Nederlandse woorden die gewoon voorhanden zijn niet gebruikt worden.
Mooie kast, maar lijkt erg veel op de Masterbox 5 van CM (en vrijwel elke moderne CM kast)