Google Play Music sluit in december definitief

Google sluit zijn dienst Play Music eind 2020 definitief. Vanaf december is de dienst volledig vervangen door YouTube Music. Google zet de mogelijkheid om te streamen via Play Music vanaf oktober uit voor alle gebruikers.

Vanaf oktober is het niet meer mogelijk om muziek te luisteren via Play Music, maar gebruikers kunnen de dienst nog wel benaderen, schrijft Google. Zo kunnen gebruikers hun playlists, uploads, aankopen en likes nog inzien en overzetten naar YouTube Music. Dat kan tot december; daarna is de inhoud op Google Play Music niet meer beschikbaar.

Gebruikers kunnen vanaf eind augustus niet langer aankopen via Music Manager doen bij Google Play Music. Ook is het vanaf dan niet meer mogelijk om muziek te uploaden via diezelfde methode.

Google belooft dat alle gebruikers duidelijk geïnformeerd zullen worden voordat ze de toegang tot hun data op Play Music verliezen. Eerder dit jaar bracht Google al een tool uit voor gebruikers om hun data te migreren van Play Music naar YouTube Music. In Android 10 heeft Google de Play Music-app al vervangen door YouTube Music.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-08-2020 • 18:48

166 Linkedin

Reacties (166)

Wijzig sortering
YouTube Music is absoluut geen waardige vervanger als je veel eigen muziek hebt opgeladen in vergelijking met Google Play Music.
Ik heb onlangs al mijn muziek kunnen overzetten en wat stel ik vast als je je eigen muziek wilt beluisteren.
In YouTube Music staan ze gerangschikt onder 'Uploads'.

Sorteren op artiesten is een complete ramp:
Geen enkele muzieksoftware rangschikt artiesten op deze
manier. De meeste artiesten staan er meerdere keren in.

Muziek sorteren op genre:
Dit is onmogelijk met de eigen uploads. Ik heb dit toch niet gevonden. En als het mogelijk is het verdomd goed verstopt.

Dus voor de eigen bibliotheek is deze software alleszins geen volwaardige vervanger van Google Play Music. Het lijkt me dat er nog veel werk aan deze app is.

Voor YouTube Music is de doelgroep vooral mensen die een abonnement willen nemen.
Je kunt ook de volgorde van playlists niet aanpassen, de card layout is fijner dan de list layout van YouTube music. Het is naar mijn mening 5 jaar terug in de tijd. Helaas ben ik dus genoodzaakt om van platform te wisselen, toch maar Spotify dan.
Het aparte is dat Google dat, met veel software flikt.
Hebben ze na een tijd iets wat werkt dan gooien ze het weg en komen met een nieuwe app en mag je weer helemaal van voren af aan beginnen.

Iemand een idee hoe je wel je eigen muziek kan streamen?
Ik ben al jaren gebruiker/fan van subsonic: http://www.subsonic.org/
Via webbrowser of app te gebruiken.
Dit wordt ook mijn alternatief, al vind ik de UI niet om aan te zien. Vandaar dat ik in een sideproject de UI van google music gekopieerd heb voor subsonic / airsonic.
https://github.com/rsids/vuesonic
Disclaimer: work in progress. Goed om te weten dat ik tot oktober heb 😅
Ik heb al mijn muziek op mijn Plex server gezet, naast de films en series. Het werkt echt geweldig! :) Zeker met de PlexAmp app.
Sorteren op album geen optie? Indien alleen sorteren op artiest, kan je met een work around de metadata van je eigen uploads aanpassen.
Inderdaad: YouTube Music is primair een streaming service, gebouwd om te concurreren met bijv Spotify. Voor mensen zoals ik de Google Play Music voornamelijk als locker service gebruiken is het nogal een omslag.

Ik vind het streaming gedeelte wel prima, er zijn leuke radio stations die snel mijn muzieksmaak hebben gedetecteerd en veel nieuwe muziek te ontdekken.

Maar als speler voor mijn eigen geüploade verzameling is het een grote stap achteruit, en dan willen ze ook nog dat ik van €0 naar €10 per maand ga!
Daarnaast kun je je eigen muziek niet casten naar een speaker, zonder dat je een youtube music abbo hebt.
Ik ben ook iemand met een grote eigen collectie en heb een paar weken geleden mijn collectie overgezet.
Hierbij kwam ik alleen tot de nare conclusie dat YT Music stopt zodra je het scherm van je mobiel uitzet.
Deze optie krijg je wel bij Premiumn voor 10 euro. Dit vind ik absurd.
Heeft iemand een goed alternatief?

Ik heb nog een ander alternatief gevonden en dat is music.youtube.com als desktop site in je Chrome (of Firefox) te openen. Dan behoud je de lockscreen controls.
En check met een playlist vraagt weld dat je de lijst eerst open maakt en dan het eerste nummer selecteerd anders wordt deze random afgespeeld (ik ben geen fan van shuffle).
Font size is ook vrij klein en je kan snel (lees per ongeluk) de volgorde van je playlist aanpassen.

[Reactie gewijzigd door Ingram98 op 5 augustus 2020 16:00]

Als je Android hebt kun je "YouTube vanced" installeren. Voor standaard YouTube gebruik kan je het scherm uitdrukken of zelfs picture in picture doorspelen.
Voor YouTube music weet ik echter niet of dat werkt, nooit geprobeerd.
Ik gebruik al jaren Blackplayer. Heb uiteindelijk de app gesponsord met een paar euro. Het is heel simpel, ik heb een lijst met mp3 bestanden en de app doet alles wat ik nodig heb.
Yep, hier ook gebruiker van Blackplayer (Exclusive). Heb vooral een grote eigen collectie. Google Music was daarvoor echt een ramp. En aan streaming heb ik geen behoefte.
Dat vind ik dus ook belachelijk. Ik gebruikte Google Music vooral in de auto om muziek van m'n eigen uploads te beluisteren, samen met dingen die ik dan van Google Music in playlists zette. Geen zin om daarvoor continu m'n scherm te hebben aanstaan.
Voor je eigen uploads geldt dat niet. Je kan gewoon je scherm uitzetten. Net getest :)
Of het een goed alternatief is, moet je uiteraard zelf bepalen, maar je kunt Astiga gebruiken.

Ik ben echter de maker van Astiga, dus neem m'n advies met een korrel zout ;)
Ik ben zelf tevreden met VLC (Android). Een redelijk no-nonsense mediaspeler voor muziek en film.
Ik heb die zogenaamde tool om mijn play music bibliotheek naar youtube music te migreren nog niet gevonden?
EINDELIJK. Ik heb al meermaals zitten zoeken en om een of andere reden kon ik nooit vinden waar je nu eindelijk die transfer kon opzetten. Niet in de apps, niet online. Super raar.
Daar gaat mijn muziek collectie die ik speciaal voor Google music had geupload
Die kan met 1 druk op de knop overgezet worden naar YouTube music.

https://music.youtube.com/transfer

[Reactie gewijzigd door Pikkemans op 4 augustus 2020 19:40]

Dat heb ik dus gedaan inmiddels en dat werkt op zich. Nadeel van YouTube Music is wel dat je geuploade muziek apart staat van de rest. Dus heb je een obscuur nummer van je favoriete artiest dan staat dat dus apart van de nummers die je uit de bieb van Google plukt. Je kunt ze wel samen in playlists opnemen.
Dat vind ik ook een nadeel van YouTube music inderdaad.

Ik heb op dit moment nog wel een haat/liefde verhouding met YouTube music.
Ik vind vooral de interface erg onprettig op mijn laptop (de Android-app is goed genoeg). Google Play Music had een mooie, traditionele indeling, maar YouTube Music is een onoverzichtelijk allegaartje van allerlei indelingen.
Daarom koop ik mijn muziek, zodat het lokaal op mijn pc staat. Geen gedonder met dit soort dingen.
Uit welke bron(nen) haal je dat voornamelijk, als ik vragen mag? Ik download redelijk wat muziek in MP3 formaat via Google Play Music. Dat werkt perfect, maar nu ben ik op zoek naar een alternatief. Vandaar de vraag. Streaming audio is ook voor mij namelijk geen volwaardig alternatief.
Ik heb nog wel eens flacs gekocht bij 7digital maar ze hebben ook mp3.
En thanks van mij. Ik vind streaming ook niks, en lang niet alle artiesten (maar wel veel) zitten op BandCamp.
Helemaal mee eens. Ik koop veel via Bandcamp of heel soms andere partijen en anders op cd als die er is en dan rippen met EAC.
Thx. Die naam heb ik al eerder gehoord. Vooral als niche aanbieder. Maar ik zal eens door het aanbod heen gaan.
Voor zover ik heb begrepen, blijft het downloaden van muziek vanuit de Play Store gewoon mogelijk. Met name mainstream aanbod is daar te vinden. Enkel het afspelen van die MP3's zal straks niet langer mogelijk zijn via Google Play Music.
Ik ben zelf een maand of 3 a 4 terug van Google music naar Youtube music overgegaan, eigenlijk was alles min of meer hetzelfde. Dus welk gedonder bedoel je precies?

Mijn oude playlist en eigen geuploade muziek kon ik met een paar klikken overzetten (dat is wel pas van een maand terug, maar ik ben dan ook vrijwillig overgestapt) .

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 augustus 2020 19:16]

Tsjah, maar het wordt wel steeds moeilijker om eenvoudig te syncen naar mijn mobiel. Eerst gebruikte ik Groove van Micorosft. Zo eenvoudig, auto sync tussen de speler op Windows en mijn telefoon. Toen MS er mee stopte ben ik overgestapt op Google Play Music omdat die ook gewoon een folder kan syncen tussen PC, cloud en GSM. Nu stoppen zij er ook mee en mag ik weer een alternatief gaan zoeken.
Ik gebruik Subsonic en op mijn Android telefoon Dsub als speler. Werkt erg goed! Ik heb altijd verbinding met m'n servertje thuis en kan altijd muziek afspelen.
Dat is idd eigenlijk de enige manier om echt eigenaar te blijven van je eigen collectie.
Doe ik ook.
In het verleden niet altijd voor betaald overigens. Utorrent gebruikte ik er ooit veel voor.
Tenzij je dingen als cd's koopt. Is zo een beetje alle "gekochte" muziek afhankelijk van online licentie servers en als die uitgaan is het over (Microsoft heeft dat al een paar keer gedaan). Kun je nog beter een (spotify e.d. ) abonnement betalen. Bij een abonnement weet je dat het kan stoppen en tot die tijd heb je toegang tot alles. Stukken efficiënter dan kopen.
Als je muziek koopt, is het lokaal altijd afspeelbaar.
Dan kun je beter https://www.cnet.com/news...controversy-on-its-hands/ maar even lezen. Je argument houd zolang je geen nieuwe computer kocht want de drm koppelde de muziek gewoon aan je computer. En er zijn meer voorbeelden.
Alles wat ik heb gekocht speelt zonder problemen op al mijn pc's af... ;)

Qobuz is volgens mij drm vrij en klinkt daarom ook beter dan andere streamingdiensten/muziek shops.

Bij Qobuz kun je kopen of streamen. Ik koop al mijn muziek.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 5 augustus 2020 14:53]

Qobuz is idd DRM vrij maar als je denkt dat dit iets met de kwaliteit doet zit je behoorlijk mis. De enige vorm van DRM die de data raakt is een watermerk en of die hoorbaar zijn word al jaren over geharreward. Overigens kan ik geen definitief antwoord vinden, maar lijkt erop dat sommige van qobuz zijn leveranciers wel degelijk "watermerken" in de muziek verwerken.

De reden voor de hoge kwaliteit is dat qobuz lossless encodings ondersteund met hoge bitrates. Dat is verantwoordelijk voor de hogere kwaliteit. Zelfde is voor Tidal. Maar de catalogus is verder klein in vergelijking met Spotify e.d. En persoonlijk vind ik gezien de apparaten waar de meeste mensen de muziek op afspelen, lossless niet de moeite waard. Hoor je toch niet in de auto, of je koptelefoontje. Zeker niet gezien het kapotte gehoor dat iedereen boven de 18 tegenwoordig lijkt te hebben. Allemaal disco/toondoof. Maar hopelijk is jou gehoor er nog goed genoeg voor.

Ik ga in ieder geval geen 20 tot 40 euro (even vlug in store gekeken) uitgeven aan een enkel hires album van een artiest die ik voor 10 euro kan luisteren op spotify (of apple music enz.). Dat vind ik overdreven. Ik heb niet de akoestische ruimte en niet de bijpassende apparatuur om dat de moeite waard te maken en die heeft bijna niemand van de doorsnee consument.

Laatste puntje. In tegenstelling tot een cd zie ik nergens iets dat je de "gekochte" muziek van qobuz mag doorverkopen. Dus eigenlijk telt dat meer als een afspeel licentie dan een aanschaf. Alleen zit er geen rommel die afspelen op verschillende apparaten moeilijk maakt (ofwel DRM) bij.
Er is al geconstateerd door audio buffs dat er een watermerk zit in muziek van andere streamingsdiensten die niet te vinden is in bestanden van Qobuz. Dit hebben ze al getest en onderzocht. Dat watermerk heeft invloed op het uiteindelijke resultaat van de muziek...Qobuz klinkt beter dan spotify met watermerk...

Daarom koop ik ook alleen van Qobuz en niet van spotify(toen het nog kon). Spotify heeft geen shop meer, alleen streaming.

Ik heb ook niets gezegd over doorverkopen. Alleen over afspelen zonder problemen.
Maar de catalogus is verder klein in vergelijking met Spotify e.d.
Zeg eens eerlijk, wordt jij betaald door Spotify? Of probeer je jezelf wijs te maken dat jij de enige juiste keus hebt gemaakt?
Stukken efficiënter dan kopen.
Hoe meet jij efficiëntie? Ik weet in elk geval zeker dat ik aan cd’s minder uitgeef dan ik aan spotify zou doen. Je mag me nu verhuizen omdat ik minder dan één nieuwe cd per maand aan mijn collectie toevoeg, maar is dat inefficiënt?
Is zo een beetje alle "gekochte" muziek afhankelijk van online licentie servers
In de veronderstelling dat ‘licentie server’ niet de licentie van de server is, maar dat je een licentieserver bedoelt: verkopen de giganten niet als sinds jaar en dag drm-vrije mp3’s of beter?
nieuws: 'Apple voert gesprekken om muziek van alle grote labels drm-vrij aan ...
nieuws: Amazon gaat drm-vrije muziek in mp3-formaat verkopen
Ik begon mij reactie met "tenzij je cd's koopt". Er zijn maar weinig mensen die dat nog doen. Maar voor die situaties is het gewoon dat je een cd koopt voor 10 tot 15 euro (normale prijs niet bargain bin). En dan heb je 1 album. Voor diezelfde prijs heb je toegang tot een abonnement van een streaming dienst. Dan heb je de hele collectie altijd bij je om te luisteren als bonus. Dat lukt niet met een CD. Dus streaming betalen is dan volgens mij efficiënter. Meer voor minder,

Maar het echte argument dat ik maakte was tussen online muziek "kopen" of een streaming abbonement. Maar digitale "aankopen" raak je net zo goed kwijt als de dienst sluit. Het is dus efficiënter om gewoon een abbo te betalen. Zeker daar online abbo prijs hetzelfde is als een enkel album online "kopen"

"Licentie server" is altijd een server die licenties serveert. Anders is het "server licenties". Eenvoudig Nederlands lijkt mij. Een gedeelte van de online handel is inderdaad in drm vrije mp3 vorm. Echter dat betekend nog niet dat je het over al je apparaten mag dupliceren. Lees de voorwaarden maar. En datzelfde artikel dat je linkt (de tweede link) geeft aan dat het maar 1 muziek maatschappij betreft en dat de rest op oude voet doorgaat op dat moment. Ik ga duidelijk langer mee dan jij van ik vind "sinds jaar en dag" een beetje overdreven gezien de tijdsduur dat online muziek bestaat. Misschien de laatste paar jaar op zijn hoogst dat het iets beter is.
"Licentie server" is altijd een server die licenties serveert. Anders is het "server licenties". Eenvoudig Nederlands lijkt mij.
Dan heb jij je nooit in de Nederlandse taal verdiept. Een server die licenties serveert is een licentieserver. De licentie van een server is de serverlicentie, maar kun je ook ‘licentie server’ noemen, zoals ‘afslag zwembad’ eigenlijk’ de afslag van het zwembad’ is (ofwel zwembadafslag).
En dan heb je 1 album. Voor diezelfde prijs heb je toegang tot een abonnement van een streaming dienst
En daarmee stel jij vast hoeveel albums ik minimaal op jaarbasis moet kopen: met die aanname zou je gelijk hebben zolang het abonnement niet duurder wordt. Ten eerste bepaal ik zelf welke muziek ik luister (en dus hoe vaak ik een nieuwe cd koop) en ten tweede kun jij die garantie niet geven, dus ik vind ‘efficiënter’ niet zo objectief.

Wat DRM-vrije muziek op iTunes betreft, hier wordt gesuggereerd dat dat al drie jaar gemeengoed is.
https://www.reddit.com/r/...drm_protections_on_music/

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 5 augustus 2020 17:34]

Mag toch hopen dat Youtube music wel wat beter gaat worden. Daar zit totaal geen algoritme in. Als ik een nummer skip, staat ie er volgende keer gewoon weer tussen. Ondertussen zal de app toch moeten weten dat ik niet van Rap hou en vooral niet dat NL-se meuk van tegenwoordig.
Denk dat jij beter kan leren dat duimpje (omlaag) te gebruiken, is is er precies voor wat jij wilt doen.

Anyway die algoritmes mogen zeker beter voor Nederlandse muziek...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 augustus 2020 19:41]

Dat betekent dat je de hele app moet openen om dat te doen. Terwijl skippen via het startscherm toch voldoende moet zijn om het te leren.. Zoals Spotify. En nee ik neem geen Spotify wegens Youtube Premium.
Ik vind skippen helemaal geen goede manier om muziek te 'verbannen'. Zoals @watercoolertje zegt
Wel als je iets vaker skipped
Daar zou ik persoonlijk niet gelukkig van worden. Er zijn momenten dat ik naar een ander genre wil luisteren. Vaak skip ik dan een lading nummers om erachter te komen wat er voorgeschoteld wordt. Als ik jouw wens een beetje begrijp dan zou dit inhouden dat de geskipte nummers niet meer terugkomen (of slechts een beetje).

Duim omlaag is dan beter. Dan weet je zeker dat de nummers niet snel terugkomen (soms zie ik muziek terugkomen waar ik toch echt op duim omlaag heb gedrukt).

Duim omhoog werkt in mijn beleving weer heel anders. Zodra ik dit doe dan krijg ik vervolgens heel veel gelijkwaardige muziek voorgeschoteld. Google lijkt te denken dat ik dat dan alleen maar leuk vind. Dat is een misser al is het een kleintje. Duim omhoog doe ik dan maar weinig omdat ik niet graag wil zien dat Google diversiteit van de aangeboden muziek verandert.

Een betere manier om ongewenste muziek te voorkomen is door heel gericht op muziek te zoeken. Wanneer je dit doet dan zul je merken dat je iets meer van de 'gezochte' muziek krijgt voorgeschoteld. Dit kun je herhalen totdat je op een gegeven moment alleen nog vergelijkbare muziek van het gezochte krijgt voorgeschoteld. Het kost een paar uur omdat je vooral bezig bent met zoeken en afspelen maar het effect is daar dan wel naar. :)

Iets disliken op een Google-dienst is altijd tricky omdat het voor ongewenst filtergedrag kan zorgen.
Tja misschien kan je vragen of ze dat als optie willen maken.


Zelf vind ik het wel fijn, soms heb ik wel zin in bepaalde muziek en soms niet, moet er niet aan denken dat alle skips nooit meer terug komen. Had ik dan naar de afspeellijst moeten gaan en handmatig het volgende nummer aan moeten klikken? Om te doen wat normaal gewoon met het next-knopje kan?

Wat misschien fijner voor je werkt is statusbalk omlaag, dan kan je Youtube music omlaag slepen, krijg je naast volgende/play/pauze/volgende ook de duimpjes erbij en kan je ze daar aan klikken. Duimpje omlaag zorgt ook dat ie direct stopt met dat nummer en de volgende gaat afspelen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 augustus 2020 20:07]

Duimpjes kan je ook doen vanaf je notificatie-balk.
Voor wat betreft muziek uit Nederland en België is het algoritme gewoon ruk, ook bij Google Music. Ik heb diverse bandjes uit de lage landen in mijn bibliotheek maar als ik dan een radiostation aanmaakte in Google Music zat daar echt alles tussen wat zolang het uit Nederland of België kwam. Terwijl ik gewoon rock wil als ik muziek zoek die lijkt op een rockbandje uit België en niet Nick en Simon ofzo.
Wat ik vooral merk in Belgie is dat als ik nu top lijsten binnen haal het enorm Franstalig is allemaal. Gok dat voor Youtube/Google Belgie onderdeel is van Frankrijk qua mix lists?
Ondertussen zal de app toch moeten weten dat ik niet van Rap hou
Dit! Ik kan scheepsladingen duimen omlaag geven voor die raptroep maar het blijft maar komen.
Is dat muziek dan :D
Elk geluid is muziek. Het kan zijn dat je er niet van houd en dat het aan jou niet is besteed.
Vroeger zeiden wij wel eens dat bepaalde muziek stijlen slecht zijn voor de geluidsinstallatie. Maar stilte is voor die dingen nog veel erger.
Valt Youtube Music toevallig onder het Youtube Premium? Of zijn dat toch 2 aparte diensten?
Dat klopt 11,99 totaal voor YouTube premium en yt music
Of je gooit een VPN aan naar India en sluit dan een abonnement af van nog geen €2 per maand.
Dat klinkt als iets dat Google wel voorziet en maatregelen tegen heeft?
Opvallend genoeg niet, je zet één keer je VPN aan om hem af te sluiten in India en vervolgens werkt het op ieder apparaat zonder VPN.
Ik kan dit bevestigen. Het enige nadeel is dat je nog heel lang Indiase muziek suggesties krijgt, maar voor de rest werkt dit prima.
En dat is precies een van de grote problemen van YouTube music. Ik ben Nederlander en geboren in Nederland, maar heb een bloedhekel aan Nederlandse muziek. Maar volgens YTmusic kan dat dus niet. En als je in India woont moet je dus van Indiase muziek houden. :(

[Reactie gewijzigd door enver63 op 4 augustus 2020 22:17]

Oh, maar dat lost zich vanzelf op hoor. Gewoon tijdje de muziek luisteren die je wilt luisteren en het algoritme ziet dat je wat anders wil. Overigens voor mij makkelijk, want ik ben een ouderwetse album luisteraar. Dus ik zet gewoon een album op van een artiest :).
Dan zullen er nog maar weinig mensen van die optie gebruik maken. Maar wel slim. Artiesten hebben momenteel toch al geen inkomsten, dus je kunt ze prima nog een keer flink op hun bek slaan door goedkoop hun muziek te beluisteren.

[Reactie gewijzigd door K-aroq op 4 augustus 2020 19:55]

Google slaat iedereen op z'n bek door geen belasting te betalen, kom nou niet hier knijpen als Jan modaal ook gebruik maakt van de globalisering.
Maar ze zullen er vast wel *een* keer een stokje voor gaan steken, en wie weet wat ze dan met je account gaan doen. Dus nee, ik neem dat risico niet.
Ik heb 2 maanden in amerika gezeten, daar bijvoorbeeld een 3 jarig vpn plan gekocht. Kon mooi 99 dollar afrekenen ipv 99 euro. Wat wil de vpn provider doen dan? Ik was echt in amerika, maar hoe hadden ze kunnen bewijzen dat ik er niet was, mocht ik via een vpn het abo gekocht hebben?

Mochten ze hier ooit een stokje voor steken, dan gaan ze de accounts die het misbruikten echt niet bannen oid. Uiteindelijk willen ze je als klant aanhouden want geld.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 4 augustus 2020 20:02]

Eh, ik had het over dat Google er een stokje voor kan gaan steken om het abonnement op die manier af te sluiten. Het ging hierboven ook om Google, niet om de vpn-provider (de vraag was "Dat klinkt als iets dat Google wel voorziet en maatregelen tegen heeft?"), dus daar reageerde ik op. Maar je hebt gelijk dat Google vast niet de kennis heeft om een ip-adres van een vpn-provider te herkennen en het zo te blokkeren of om een andere manier te vinden om die methode te blokkeren ;)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 4 augustus 2020 20:08]

Nope... Werkt hier ook al maanden als een trein. Paar kleine minpuntjes. Heb nu veel voorgestelde music uit India. :+
Wel per account afsluiten, of hee je 'family' meeverhuizen ;)

Ik heb een tijdje family-premium gebruikt, maar uiteindelijk te weing, en dus weer opgezegd.

Denk echter toch weer aan te zetten, maar voor een single ( wegwerp) account, want advertenties worden steeds lastiger te blokkeren op mobiel.
Ook wel frauderen genoemd.
Achja, normaal ben ik totaal niet van het whataboutism, maar zolang grote techbedrijven vrijwel geen belasting betalen over hun winst, vind ik het prima om vrijwel niks te betalen voor hun producten.
Of je het nou fatsoenlijk vindt of niet, die bedrijven houden zich bijna allemaal aan de regels.

In Nederland wonen, hier een dienst gebruiken, maar via VPN doen alsof je in bijv. India woont en vervolgens hier geen BTW betalen is gewoon belastingontduiking.
Ik vind het heel onfatsoenlijk. Apple betaalde 1000 euro per miljoen winst. Om maar 1 van de velen te noemen.

En hahaha, je zegt: en vervolgens hier geen belasting betalen. Nee dat is nu net het probleem, ik doe gezellig mee met de grote bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 5 augustus 2020 12:23]

Hun systeem biedt het toch zelf aan? En blijft werken nadat je de VPN hebt uitgezet is ook niet jouw keuze, dat werkt nu eenmaal zo. Als Google dat als grote techgigant echt niet had gewild, dan kunnen ze meerdere dingen doen om het tegen te gaan. Met alle gemak van de wereld.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 augustus 2020 02:14]

Bedrijven doen min of meer hetzelfde. Je opent een kantoor in Nederland en brengt daar alle verliezen en een deel van de winsten onder. Die trek je gewoon af van je winsten en de winstbelasting is € 0,-
Dat noemt men gewoon gebruik maken van de mogelijkheden in het internationale zakenverkeer.
En die bedrijven spreken we daar terecht op aan en vervolgens proberen we die sluiproutes te blokkeren. Ook al kan iets juridisch, dan hoeft het nog niet volgens de geest van de wet te zijn.
En die bedrijven spreken we daar terecht op aan en vervolgens proberen we die sluiproutes te blokkeren faciliteren. Ook al kan iets juridisch, dan hoeft het nog niet volgens de geest van de wet te zijn.
Net geprobeerd. Ik moet wel verplicht een Indiaas adres inclusief kloppende postcode opgeven. (Credit card) hoe heb jij dat opgelost?
Via adres generator van India. Ja die bestaat echt. Google maar. Random adres opgegeven en is geaccepteerd. Gebruik dit al bijna 2 jaar nu. Nooit Indiase suggesties gehad ook. Alles is Engels of Nederlands afhankelijk van je zoekgedrag. En nee ik voel mij geen oplichter. Een miljard mensen uit India betalen daar ook hetzelfde als ik nu en ik denk dat Google (lees alle andere multinational tech bedrijven) genoeg winst maken. Zij doen hetzelfde met de belasting over het algemeen. Lig hier niet echt wakker van. En om heel eerlijk te zijn is YouTube premium die €10 niet waard.
Ik heb hier ook geen probleem mee. Ik ga het morgen uitproberen. Dankjewel _/-\o_
Ik heb hier wél problemen mee.

Wees je bewust van de mogelijke consequentie van dit gedrag:
Een prijsverhoging in dat betreffende 'arme land', waardoor deze dienst voor de plaatselijke bevolking echt niet te betalen is.

'Rijken' maken zo dus iets onbereikbaar voor hun armere medemens.

Zie bijvoorbeeld hier: nieuws: Pc-spelers klagen over prijsverhogingen Horizon Zero Dawn als gevolg ...
Dus je wilt zeggen dat ik ook geen producten uit het buitenland mag bestellen als ze daar goedkoper zijn? Ik neem aan dat jij ook binnen Nederland shopt daar de beste deal. Ik doe dat precies zo, maar dan wereldwijd. Zie het probleem niet echt om heel eerlijk te zijn...maar misschien ligt daar het probleem ;)
Maar dan niet gaan lopen janken als je straks meer inkomstenbelasting moet betalen, je pensioen wordt gekort, je AOW later ingaat, het laag btw-tarief wordt verhoogd of welke andere vorm van belastingverhoging dan ook doordat Nederland steeds meer BTW misloopt door dit soort gedrag.
Mij hoor je niet janken hoor. Ik stem al jaren rechts ;). Het is een vrije markt met open landsgrenzen. Ik ben juist voor creativiteit als het gaat om het verkrijgen van diensten en producten. Hier word je als consument en als fabrikant scherper van.
Och als je zo ver onder de armoedegrens zit dat dat 10 per maand de sluitpost moet zijn kan ik het me prima voorstellen hoor.

Aan de andere kant kan je je tijd beter steken in een baan zoeken dan naar muziek luisteren eigenlijk.

De armoedzaaiers hebben toch geen geld om muziek te kopen dus als die goedkoop via een omweg toch nog een beetje mee kunnen genieten gun ik het ze van harte.

De mensen die wel een modaal salaris verdienen gaan echt niet zo moeilijk doen om een tientje per maand te besparen lijkt me. Of je moet wel echt een heel zielige schraper zijn.
Aannames aannames aannames. Maar goed, geeft allemaal niet. Iedereen moet toch zelf weten wat hij/zij doet? Mijn vriendin en ik zitten op 3 keer modaal (doet er overigens totaal niet toe), maar omdat ik genoeg geld verdien MOET ik ook maar alles uitgeven volgens jou? Beetje rare beredenering.
De film The Platform (Netflix) laat dit mooi zien.
Ja lekker onhandig
hoezo onhandig? dat doe je 1x om het abo af te sluiten en daarna hoef je de vpn niet meer te gebruiken.

zelf gedaan om een familie abo af te sluiten via Rusland.
Of je gaat in dev-mode en slingert je eigen muziek er via usb op. :P
Wees je wel bewust van de mogelijke consequentie van dit gedrag:
Een prijsverhoging in dat betreffende 'arme land', waardoor deze dienst voor de plaatselijke bevolking echt niet te betalen is.

'Rijken' maken zo dus iets onbereikbaar voor hun armere medemens.

Zie bijvoorbeeld hier: nieuws: Pc-spelers klagen over prijsverhogingen Horizon Zero Dawn als gevolg ...
Ja Youtube Music valt onder Youtube Premium!
Misschien een stomme vraag maar ik ben hier niet echt in thuis en weet niet of mensen precies hetzelfde vragen of meer functionaliteiten willen hebben dan ik. Ik zet dus luisterboeken en podcasts als mp3 op mijn telefoon en die beluister ik via Google music. Heeft er iemand daar een alternatief voor? (Ytmusic 2 seconden geprobeerd maar die 5 uur durende Dan Carlin podcasts lijkt die niet te pakken) Ik hoef geen app waar ik muziek kan kopen ofzo alleen maar zooi die ik op mn telefoon zet afspelen, voor muziek gebruik ik Spotify namelijk :). Altijd Android gehad met Google music dus vandaar de vraag.
Google Podcast app. https://play.google.com/s...droid.apps.podcasts&hl=en

[Reactie gewijzigd door MvdSt op 5 augustus 2020 01:28]

Okee, thx voor de tip! Kan ik hiermee ook mp3 files van mijn pc op mijn telefoon zetten en die hiermee afspelen? Of puur en alleen een podcast player waarmee ik podcasts stream/download?
Nee, dat gaat voor zover ik weet niet. Je kunt wel alle podcast downloaden in de app en afspelen.
Voor mp3's vanaf je pc kan je VLC gebruiken.
https://play.google.com/s...id=org.videolan.vlc&hl=en
Ah nice ja zoiets was ik naar opzoek, thx voor de reactie nog!
Voor luisterboeken is Smart Audiobook Player ideaal. Die onthoudt waar je bent gestopt in al je boeken. Als hij gestopt is en je zet hem bv de volgende dag weer aan dan springt hij een minuut terug zodat je weer in het verhaal kan komen. Hij houdt even zijn mond als je telefoon bv een navigatie aanwijzing geeft en springt dan een paar seconden terug.
Er is een gratis versie en een betaalde. Er is ook regelmatig een aanbieding voor. En het werkt op android auto
Gebruikers kunnen vanaf eind augustus niet langer aankopen via Music Manager aankopen doen bij Google Play Music.

Daar klopt iets niet.


Heb al mijn muziek van Google al gedownload, voortaan maar via raspberry pi spelen, anders moet ik gaan betalen om mijn gekochte muziek via YouTube Music te casten/deftig te beluisteren.

[Reactie gewijzigd door fentoment op 4 augustus 2020 19:00]

Dat was ook mijn idee. Alles naar lokaal trekken en voor de raspberry pi een leuke oplossing zien te vinden.

Plex lijkt een goed alternatief, zolang je er thuis maar gebruik van maakt.
Zodra ik offline tijdens mijn woon-werkverkeer er gebruik van wil maken moet ik een Plex pass afsluiten (voor offline afspelen).
Worst case scenario zou ik voor die fiets tripjes de MP3's ff moeten kopiëren naar mijn mobiel..

Of zijn er betere oplossingen voor de Pi?
Nog geen gezocht, voorlopig gewoon lokaal. Moet binnenkort er mij is in verdiepen voor het stream gedeelte. (Als uitdaging, luisterde sowieso eigenlijk vooral thuis muziek, nog oude mp3 speler voor fiets etc)
Nextcloud kan het waarschijnlijk wel. https://nextcloud.com/
Nextcloud is om in het algemeen je eigen 'cloud' te kunnen bouwen, maar er is ook een module voor muziek:
https://github.com/owncloud/music
Nextcloud is open source en dus gratis. Ik heb het een keertje op een pi zero geprobeerd, maar die is er te traag voor.
Voor muziek, kan je naar Airsonic kijken
https://github.com/airsonic/airsonic

Vele mogelijkheden, en ook 'apps' voor op de telefoons ( als je het ook extern wil gebruiken )
Ik heb mijn muziek nog thuis staan op Plex.
Als je android hebt kun je eens kijken naar CloudPlayer.
Waardeloos, YouTube music is totaal incompleet. Meerdere accounts op YouTube? Dan ben je gedoemd om steeds van account te wisselen, in plaats van een standaard account in te stellen voor YouTube Music.

Zien hoevaak je naar een een liedje hebt geluisterd (zoals in Google Play Music), nope, want qua features is het achteruit gegaan. Daarnaast heb je met YouTube Music vaak brakke kwaliteit met geklap erdoorheen (omdat er Live opnames van een concert op YouTube staan), hier valt amper wat aan te doen...
De idioot die heeft verzonnen dat je videoclips en muzieknummers op één hoop moet gooien heeft dan dus ook geen idee hoe de meeste mensen naar, muziek luisteren, met de nadruk op luisteren.
Ik vind dat juist fijn. Er zit veel muziek van mijn smaak bij tussen de videoclips en niet als standaard nummer.
Hij detecteert bij mij ook dat wanneer er een muziek versie van is, deze afspeelt.

Ook kan je instellen dat je geen videoclips wilt zijn, ivm bandbreedte besparingen.
Dat is juist erg fijn. Ik luister op YT best veel live optredens of covers, die staan niet altijd op een Spotify. Als je YT premium hebt, zet je gewoon het scherm uit. Zoals @-DEVON- aangeeft kun je het ook uitschakelen.

Muziek is niet alleen een MP3/AAC/FLAC. ;)

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 4 augustus 2020 23:09]