Jonsbo V8-behuizing voor mini-itx-systemen heeft 200mm-ventilator

Jonsbo heeft de V8-behuizing aangekondigd. De compacte behuizing bestaat uit twee delen die in elkaar schuiven. Het interne gedeelte bestaat uit een stalen chassis en de buitenkant is van een aluminiummagnesiumlegering gemaakt. Aan de voorkant zit een 200mm-fan.

De Jonsbo V8-behuizing heeft afmetingen van 249,5x390x260mm. In de rechthoekige behuizing is plek voor mini-itx-moederborden en videokaarten van maximaal 33cm lang. De processorkoeler mag 19,5cm hoog zijn en voor de voeding moet een sfx- of sfx-l-exemplaar worden gebruikt. Er is ruimte voor twee 3,5 "-hdd's en een montageplek waar een 2,5"-ssd of -hdd kan worden bevestigd.

Het frontpaneel heeft usb 3.2-aansluitingen van type-a en type-c. De kast valt met name op vanwege de 200mm-ventilator aan de voorkant. Exacte specificaties van die fan zijn niet bekend. Er is ook nog ruimte voor twee 140mm- of 120mm-ventilatoren aan de bovenkant en één zo'n fan kan aan de achterkant gemonteerd worden. Wanneer de Jonsbo V8-behuizing verschijnt en tegen welke prijs, is nog niet bekend.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-07-2020 • 16:56

59 Linkedin

Reacties (59)

59
59
53
1
0
3
Wijzig sortering
Voor zo een relatief grote kast, hij is behoorlijk diep namelijk, maar weinig ruimte voor schijven.

Mogelijk kun je ipv de 2x 3.5” schijven 3x 2.5” kwijt op die honingraat, maar het blijft relatief weinig.
Is dat tegenwoordig nog een ding?

Ik heb een m2 voor OS + games, een 2.5" voor foto's en fotobewerking en een enkele 3.5" harde schijf voor storage, maar ik kan het geheel ook wel terugbrengen naar een of twee 2.5" SSDs. Hoe dan ook, met 2x 3.5" kom ik ruim uit voor een compacte all-purpose PC.

Als je meer storage bays wil, koop je toch een NAS anno 2020?
Waarom zou je een NAS kopen als de PC je enige unit is waar je de data op gebruikt? Ik heb er zelf geen behoefte aan in ieder geval, maar een bulk archief disk binnen een itx systeem is wel wenselijk. Heb ik een pc en nas ineen. Wow!
op een nas kan je de data backuppen. kan je pc schij f kapot gaan zonder dat alle data verdwijnt.

kan ook voor media streamen in internet netwerk handig zijn en en nas kan over het algemeen makkelijk meer opslag bieden.
Voor dit alles kun je natuurlijk ook gewoon een "desktop" gebruiken. Een NAS is uiteindelijk tenslotte weinig anders dan dat. Sterker nog, zeker voor wat betreft media streaming op een intern netwerk is het iets dat veel NAS' tegenwoordig wel kunnen, maar echt optimaal is de hardware binnen een NAS ervoor niet. Zo zijn er meer taken waar je een NAS wel voor kunt inzetten, maar deze eigenlijk niet voor geoptimaliseerd is.

Dat wil niet zeggen dat een NAS niet een toegevoegde waarde kan zijn, maar enkel met een gerichte use case. En indien jij als persoon als enige gebruik maakt van een PC, je niet aan netwerk streaming doet van eigen media, dan heeft een NAS eigenlijk weinig toegevoegde waarde. Een single case met voldoende data opslag en schijven in RAID configuratie voor lokale data redundancy (in combinatie met off-site backup voor belangrijke bestanden, iets dat met een NAS ook niet weggenomen wordt) voldoet dan eenmaal gewoon.

Pas zodra er een tweede persoon op het netwerk bij komt begint een NAS eigenlijk interessant te worden. Maar ook dan is het maar geheel de vraag of een NAS is wat je eigenlijk wilt. Sommige mensen zoeken tenslotte helemaal niet zozeer opslagruimte, maar inderdaad bijvoorbeeld streaming mogelijkheden. Dan kun je eigenlijk beter een lokale PLEX server inrichten met een hardware combinatie meer toegespitst op media streaming. Idem dito zijn er mensen die op hoge kwaliteit willen kunnen gamen in huis zonder waar ze zitten een grote case te hebben staan, of juist om met gemak dit op meerdere locaties in huis te kunnen doen maar meer dan een laptop zoeken. Een Unraid server met de juiste hardware is dan ideaal.
Daar kun je ook een desktop voor gebruiken ja. Een desktop heeft echter geen 24/7 uptime. Ik kan niet vertrouwen op een windows PC en gewoon van huis gaan. Sorry maar nee. Windows is daar veel te instabiel voor. Ik kan een pc met linux ervoor gebruiken, dat klopt. Ik daily ook linux.

Dan heb ik echter nog steeds veel hogere power usage dan een NAS. Ja, hardware is efficient tegenwoordig, maar niet zo efficient als een low power nasje.

Streamen gaat prima vanaf mijn Synology, nooit last van.
Sterker nog, dat gaat veel pijnlozer dan met een desktop. Ik stel mn nas in, steek er een schijf in en zet mn zooi erop via de kant en klare DS File app. Met dezelfde App kan ik ook streamen.

Google drive achtige cloud opzetten thuis? Synology Drive is met 5-10 klikken ready. Client installeren op de pc of app op de smartphone en we kunnen beginnen.

Wil ik bij mijn data op afstand? Dan zal ik op een pc van alles moeten configureren en op mijn router poorten open zetten of forwarden. Op mijn synology gebruik ik gewoon quick connect, een kant en klare oplossing waar 0 know how voor nodig is. En ook geen gezeik met je ziggo router die naar doet met port forwarden. Op je smartphone pak je gewoon de eerder genoemde DS file app. Inloggen en klaar is kees.

Vervolgens ben ik dus vrij om mijn pc te gebruiken zoals ik wil en opnieuw te installeren wanneer ik wil. Mijn pc is immers geen server en dat zal hij ook nooit kunnen zijn. Ik ga geen 24/7 uptime requirement hangen aan een pc die ik dagelijks gebruik voor hele andere taken.
Mn nasje aanzetten en vergeten? Dat gaat een stuk makkelijker.
Ik heb er ook geen zin in dat ik een heel project ga moeten compilen maar dat de processor ook bezig is met het streamen van vakantie video's naar de smartphone van een van de gebruikers van mijn "pc nas"

Dan hebben we het nog niet over het feit dat ik geen backup van mijn persoonlijke computer ga maken op dezelfde computer. Dat is niet nuttig. Een losse nas? Dan hebben we een begin van redundancy.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 5 juli 2020 01:41]

Een PC met wat extra schijven staat nooit gelijk aan wat een NAS allemaal kan.
Een pc met extra schijven kan ook wat een NAS kan, aangezien een gemiddelde consumer NAS gewoon een (lichte) PC is met extra schijven....
Dat klopt, maar als je hem als normale pc wilt gebruiken moet je dat allemaal instellen op Windows, omdat dual boot niet kan. Dat is waarschijnlijk niet makkelijk
Als je paradigma stopt bij de 'normale desktop', dan weet ik niet of tweakers.net de plaats is waar je comments wilt achterlaten. Opties zat om services op de achtergrond e draaien.
Dus je stelt voor om een backup te draaien op het apparaat waar de originele data ook op staat? Dat klinkt niet erg verstandig. Als je apparaat geïnfecteerd raakt of een of ander catastrofaal probleem krijgt, ben je alsnog al je data kwijt. Dan kun je thomas1907 afserveren op basis van zijn woordkeus, maar je snapt toch zelf ook dat dit niet zo'n slim idee is?

Ik heb zelf al jaren een snelle SSD voor OS en wat programma's/games en een grote HDD voor opslag van foto's, video en installatiebestanden. Ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om een 3e of zelfs 4e hdd/ssd bij te hangen in mijn desktop. Ik ben het daarom volledig eens met zij die zeggen dat me de komst van NAS-systemen zoveel hdd-ruimte in je computerkast niet meer echt "een ding" is. Ik snap dat iedereen er weer anders over denkt, maar de markt beweegt naar cloud en NAS-opslag, dus veel computercases zullen maar weinig mogelijkheden bieden voor het installeren van veel HDD's. Bovendien: dit is een ITX-systeem, bedoeld om compact te zijn. Ik vind het niet realistisch om daar een soort dubbele functie van desktop + NAS in te bouwen.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 4 juli 2020 13:11]

Jij mag veel vinden, maar niet dat jouw use case dezelfde is als die van iedere andere bezoeker hier.
Je hoeft ook al zeker geen lessen te geven over backup strategieën. Het is niet omdat je een remote backup maakt dat het niet verstandig is om daarnaast ook een lokale backup of snapshot te hebben voor bepaalde recovery-doeleinden.

Laatstens: waar had ik het over backup-services? Ik draai databases, virtuele machines en dies meer op mijn desktop.
Jij mag veel vinden, maar niet dat jouw use case dezelfde is als die van iedere andere bezoeker hier.
Dat zeg ik ook niet.
Je hoeft ook al zeker geen lessen te geven over backup strategieën. Het is niet omdat je een remote backup maakt dat het niet verstandig is om daarnaast ook een lokale backup of snapshot te hebben voor bepaalde recovery-doeleinden.
Iets met pot verwijt de ketel. Je denkt erg in hokjes en leest ook vooral de hele reactie niet. Ik zeg nergens dat mijn usecase (het is niet eens mijn usecase) dezelfde is als iedere andere bezoeker hier. Sterker nog: ik zeg letterlijk dat "Ik snap dat iedereen er weer anders over denkt...", maar dat de trend toch echt is naar compacte systemen all-in-ones, laptops, tablets en meer oplossingen waarin er maar beperkt ruimte is voor meerdere datadragers. En is dat nu echt zo moeilijk voor te stellen? Je doet erg uit de hoogte naar @thomas1907 door hem te zeggen dat hij niks op T.net te zoeken heeft... Daar hou ik niet zo van :)

Hij heeft nml gewoon een punt: ja, een NAS is feitelijk een lichte PC die dedicated NAS-taken uitvoert op een dedicated OS (hoewel er natuurlijk genoeg zelfbouwprojecten onder Linux of Windows bestaan) en is niet te gebruiken als desktop. Als je zelf iets bouwt, op PC-hardware gebaseerd, kun je hem niet fijn als desktop gebruiken voor bijvoorbeeld gaming, terwijl hij ook NAS-taken uitvoert. Bovendien zijn de eisen nogal verschillend: een NAS wil je waarschijnlijk energiezuinig maken, want hij staat 24/7 aan. Een Game-PC is doorgaans verre van zuinig en mogelijk zelfs zo luidruchtig dat je hem niet 24/7 wil laten draaien.

Vergelijk het met een artikel over een nieuwe, compacte auto waarin mensen gaan klagen dat je er niet je hele inboedel mee kunt verhuizen. Dat is het doel van die auto niet. Zelfde hier: het doel van deze case is niet om veel hdd's en ssd's te herbergen, het doel is om compact te zijn. Voor de mensen die 20 hdd's in hun PC willen, zijn er andere cases. Ieder z'n ding toch?
Laatstens: waar had ik het over backup-services? Ik draai databases, virtuele machines en dies meer op mijn desktop.
Daar gaat de thread over waar je op reageert. De discussie begint ongeveer hier

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 5 juli 2020 19:39]

Als je weinig storage nodig hebt volstaat een of een paar schijven in je eigen PC, dat past in deze case.

Als je behoefte hebt aan veel storage, zou je mijns inziens altijd ook een raidsetup moeten nemen (raid 1 of 5 bv), zodat je data gewaarborgd is. Dat uitvoeren in een ITX-systeem is erg optimistisch denk ik, vraag me ten zeerste af of er goeie raid 1 of 5 implementaties zijn op ITX moederborden. Het zal er ongetwijfeld op zitten, maar weet niet of de performance etc dan goed is.

Bovendien zorgt een goede NAS er ook voor dat de harde schijven een health check krijgen en dat je te horen krijgt wanneer er een vervangen moet worden.

Vandaar dus de vraag, zijn er serieus nog mensen anno 2020 die weet ik het hoeveel terabyte in hun desktopsysteem willen en dan geen NAS hebben en willen?

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 3 juli 2020 22:17]

Even los van de vraag of je het in een desktop wil stoppen, vind ik zelf tegenwoordig ook niet meer zo verstandig. Daarvoor is de data op onze Pc's te kritisch geworden. Naast hardware Raid is er ook software Raid (in ieder geval onder Linux).

Voordeel software raid: schijven zijn overdraagbaar naar een ander systeem, mocht bijvoorbeeld het moederbord kapot gaan. Met software Raid kan met ieder moederbord met meer dan een sata poort een Raid worden opgezet. Nadeel software Raid: niet de snelheid van hardware Raid.

Zou een hardware Raid oplossing kapot gaan (op moederbord of dedicated Raid kaart) dan moet je gaan hopen dat de disk array is te herkennen door een nieuwere Raid oplossing van dezelfde bouwer, of je moet op zoek naar dezelfde hardware in de tweedehands markt.

[Reactie gewijzigd door teacup op 4 juli 2020 09:02]

Je kunt 40 TB kwijt, buiten eventuele M2 ssd's... niet genoeg archief?
NAS kan wel handig zijn. Ik gebruik het ook samen met mijn telefoon. Maar dan streamen we ook nog wel eens naar de TV. En deel ik soms dingen met vrienden vanaf mijn server. Plus automatisch downloaden van Ubuntu (kuch) torrents en zo. Dus sowieso meer apparaten dan alleen de PC, hier.
Een pc is geen back-up wow. Jouw data is dus niet veilig.
Als je meer storage bays wil, koop je toch een NAS anno 2020?
Eens.

In een Fractal Node 202 (kleinere kast dan de Jonsbo V8, zonder case fans) kan je ook een volledige videokaart kwijt. Standaard kunnen daar twee 2.5" SSD/HDD in gestopt worden als je goed cable management toepast. Met wat moeite kan daar nog onofficieel een derde 2.5" drive bijgepropt worden, maar dan zit het ook wel vol.

Combineer dat met een M.2 slot op het moederbord, en je hebt lokaal echt wel voldoende opslag.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 juli 2020 20:59]

Met meer hdd bays zou dit een mooi zelfbouw NAS kastje kunnen zijn, en ja anno 2020 is dat nog een ding.
Ik denk dat het Jonsbo meer ging om de videokaart tot 33cm in dit geval en niet de schijven.
je kunt meestal ook een m2.e op het moederbord kwijt (al een aantal jaren), op sommige zelfs 2. Dat geeft je 4-5 ssd schijven. Meer dan genoeg toch?
in een normaal 3,5 slot kun je met plastic-adaptors al gewoon 2 2,5inc schijven kwijt vooral wanneer het om ssd's gaat (die zijn vaak net wat dunner (7 ipv 9mm)

dan kun je er dus 4 in plaats van 3 kwijt zelfs voor de meeste (home) nas build kom je prima af met 4x 4tb met de read en write cash op de nvme
Nogal aan de dikke kant inderdaad, 25cm breed. Had best een paar cm af gemogen wat mij betreft. Dan had ik deze overwogen :)
wat ik niet snap: enorme fan vooraan, maar dan een gesloten front panel... waar haalt die zijn lucht?

een grid was zoveel beter (met eventuele stoffilter).
Je ziet wel mesh in de zwarte rand. Als de fan een beetje naar achter geplaatst is, zuigt dat prima lucht aan.
ik zag die rand ook, maar is de oppervlakte van die rand groot genoeg voor de fan dat erachter zit?

en dan heb je nog vierkant naar cirkel... dus ideaal is dat niet.

Voordeel van het paneel is wel dat het een mooi geluidspiegel is... blijft het geluid redelijk in de kast.

wel ik vermoed dat die 200mm fan toch heel traag gaat draaien... een alternatief met meer mesh was mss welkom.

Moederbord vlak is ook goed, vooral met die zware koelers. en de GPU staat ook redelijk goed.

[Reactie gewijzigd door bjp op 3 juli 2020 18:37]

ik zag die rand ook, maar is de oppervlakte van die rand groot genoeg voor de fan dat erachter zit?
Gas is net als vloeistof in dat opzicht. Als je dezelfde hoeveelheid gas door een smallere opening stuwt, blokkeert / remt het niet ( nature abhors a vacuum ) maar gaat het sneller stromen op het smallere punt.

Dus ja, natuurkundig is het geen probleem.
Onzin, als je dezelfde hoeveelheid gas of vloeistof door een kleinere opening stuurt dan zal er meer energie nodig zijn om dezelfde hoeveelheid te verplaatsen, aangezien de fan maar een x vermogen kan leveren zal een kleinere opening voor minder luchtstroom zorgen.

Wat jij zegt zou enkel waar zijn als een fan onder alle omstandigheden dezelfde hoeveelheid lucht verplaats, ongeacht de weerstand die hij hierbij ondervind. Dat is in de praktijk gewoon niet het geval.
waar haalt die zijn lucht?
Ben bang dat die 200mm fan weinig zin heeft met dat kleine beetje mesh aan de voorkant. Het zou anders een mooi kastje zijn.
Idd. Ook lijkt de fan maar een paar mm van de voorplaat te zitten. |:(
Leuk bakkie, ziet er strak uit. Nu de prijs nog. :)
Leuk bakkie, ziet er strak uit. Nu de prijs nog. :)
Ja ben benieuwt wat de prijs is, ziet er heel mooi uit met al dat aluminium, hoop alleen dat hij genoeg airlow heeft met zo een klein randje rondom aan de voorkant, weet dat er genoeg nieuwe kasten zijn die hele slecht airflow hebben en de zelfde randje gebruiken aan de voorkant.

Hij is wel weer heel diep en erg breed, maar niet heel hoog 249.5mm (W) x 390mm (D) x 260mm (H) , mijn kast is 210mm (W) x 360mm (D) x 366mm (H), hij is alleen 106mm hoger, maar wel een stuk minder breed en diep, en daarin past ook een Mini-ITX, Micro-ATX (µATX) en een ATX (Standard).
Inderdaad. Mooie kast maar ik vraag me ook af of je voldoende airflow hebt met een grote fan achter een grote aluminium plaat.
Inderdaad. Mooie kast maar ik vraag me ook af of je voldoende airflow hebt met een grote fan achter een grote aluminium plaat.
Precies, maar dat zullen we wel zien wanneer de reviews uit komen van de Jonsbo V8-behuizing.
Die kan wel eens tegenvallen :)
Ik heb hier zo een umx1 by jonsbo en was best een duur kastje, staat wel mooi uiteraard.
~25 Liter voor SFF is eigenlijk wel (te) veel. Maar je kan er opzich wel veel mee.
Waar zijn die haken op de achterkant voor eigenlijk? Ze hadden best nog een triple slots bracket van kunnen maken, maar die 'haak' zit in de weg. Nu kun je alleen dualslot kaart van tripple slot hoogte nemen (wat opzich wel het gros van de markt dekt).