Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Jonsbo maakt heatspreader met rgb-leds voor geheugenreepjes

Door , 53 reacties

De Chinese fabrikant Jonsbo heeft een heatspreader voor geheugenreepjes gepresenteerd die voorzien is van een strook met rgb-leds. Met het accessoire kunnen gebruikers het uiterlijk van geheugenmodules zonder heatsink of andere extra's aanpassen.

De Jonsbo Heatspreader NC-1 bestaat uit twee delen met in het midden een diffuser en rgb-leds. De delen moeten aan weerszijden van een geheugenreepje worden geplakt met thermal pads. Op het accessoire zit een knopje om de kleur van de verlichting aan te passen. Er is ook een effect waarbij 256 kleuren getoond worden. Een integratie met software voor het bedienen van de verlichting is er niet.

Volgens Jonsbo is de Heatspreader NC-1 geschikt voor zowel hoge als lage geheugenreepjes en maakt het niet uit of er geheugenchips aan één of twee kanten zitten. De heatspreaders moeten aangesloten worden op een driepinsconnector op het moederbord. Het is mogelijk om meerdere exemplaren in serie te plaatsen op één connector. Een prijs voor het accessoire heeft Jonsbo niet bekendgemaakt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-11-2017 • 09:01

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
Alle mensen die klagen over RGB LEDs: Koop je nou serieus nooit iets gewoon omdat je het leuk/mooi vindt? Moet alles nou echt nut hebben? Wat een zuurpruimerij zeg :D

Ik durf met trots te zeggen dat ik regelmatig mijn product-keuzes laat beÔnvloeden door puur het uiterlijk van het product, en als ik naar de gemiddelde mens kijk om me heen ben ik niet de uitzondering.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 14 november 2017 09:52]

Ja ik laat mij wel eens beÔnvloeden door het uiterlijk van producten en dan komt het er juist op neer dat ik dan iets koop zonder al die LED meuk want die met LED zijn namelijk vaak zo ontzettend lelijk :+
Ja dat kan ik dan ook weer begrijpen :D
Soms kom je er ook niet onderuit hoor, zo heb ik laatst een glazen waterkoker gekocht (die van plastic hebben na verloop van tijd een niet al te gezond geurtje) waar het blijkbaar nodig was dat er blauwe LEDjes op moesten zitten. Dat is dan puur gekocht om de functionaliteit en prijs, niet omdat ik zo graag naar door blauwe LEDjes verlicht kokend water zit te kijken :9

[Reactie gewijzigd door MonkeyJohn op 14 november 2017 11:11]

haha ik heb deze gekocht om vergelijkbare redenen: http://www.blokker.nl/nl/...philips-waterkoker-hd9342

Zonder verlicht water :(
Voor die prijs had je er ook 2 kunnen kopen mťt LED! :o
Mijn vorige waterkoker pleegde zelfmoord. Ik koop geen goedkope elektronica meer met warmte elementen erin. Tot nu toe heb ik enkele keren goedkope elektrische apparatuur moeten vervangen omdat ze ontbranden, smelten, kapot gaan of gewoon niet goed functioneren.

A-merk spul werkt naar mijn ervaring echt een stuk beter en gaat langer mee. Heb lang genoeg goedkope meuk geprobeerd maar kon achteraf vaak genoeg goedkope meuk vervangen. Het is dan niet zo goedkoop meer...

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 14 november 2017 12:09]

Mijn waterkoker van 15 euro doet het nu al een kleine 7 jaar. Niets mis met goedkope elektronica. Alleen moet je niet te goedkoop.
Tja, ik zeg ook niet dat alle goedkope elektronica slecht is, en ik heb ook genoeg die het al heel lang doet. Ik heb echter ook genoeg die gewoon niet goed waren
Ik durf met trots te zeggen dat ik regelmatig mijn product-keuzes laat beÔnvloeden door puur het uiterlijk van het product, en als ik naar de gemiddelde mens kijk om me heen ben ik niet de uitzondering.
Inderdaad, we leven in een tijdperk van bling-bling, veel mensen die erg onder de indruk zijn van 'spiegeltjes en kraaltjes'.
*in een tijd van wegwerp bling-bling
Snap je punt.

Bij mij geld toch echt eerder, hardware+functionaliteit+duurzaamheid. En als ik het dan nog de moeite waard vind. Komt daar+eyecandy bij. (Ja behuizing is candy+ja customsingabillity is een must) om de optie leuk aankleden mogelijk te houden.
Het zou helemaal mooi zijn als deze leds op een of andere manier de warmte van het geheugen zouden gebruiken om te branden, in plaats van gewoon weer stroom te trekken.
Als jij zoiets voor elkaar weet te krijgen krijg je geheid een nobelprijs.
Het lijkt erop dat de nobel prijs er in ieder geval niet inzit : https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_generator

[Reactie gewijzigd door aapjesverkoper op 14 november 2017 11:17]

Dat kan verreweg niet voldoende electriciteit opwekken om op een geheugenmodule zo veel LEDs op te lichten. De efficiŽntie/het rendement van zo'n apparaat is 5 tot 8%, zoals in het wikipedia artikel wat je linkt staat.

Ik weet dat de techniek bestaat. Ik weet ook dat de techniek verreweg niet goed genoeg is om hier te kunnen toepassen. Als je deze techniek in zo'n mate extra efficiŽnt weet te maken, dan zou dat een enorm effect op onze samenleving hebben. Denk maar even na over de mogelijkheden wanneer we warmte efficiŽnt om kunnen zetten naar electriciteit. Je zou dan geheid een nobelprijs winnen.

Overigens: hoeveel zou dit wel niet kosten als het wel mogelijk was? Dan zou deze comment section juist weer vol staan met "Haha 150+ euro voor een kerstboom in je pc kast hahaha!"

[Reactie gewijzigd door unilythe op 14 november 2017 13:17]

Als ik wat rond zoek op het internet gebruikt ram maximaal rond 7 watt

Als je dit vermogen volledig zou kunnen opvangen, met 8% efficientie geeft dat je 0.56 watt beschikbaar vermogen.

Hiermee zou je inderdaad maar 2 of 3 multi color leds kunnen poweren.

Het is dus inderdaad nog niet mogenlijk op het moment, maar het valt denk ik wel mee hoe ver weg we hiervan zijn.
Bovendien moet je daarvoor alle 7 watt aan hitte opvangen, wat ook al niet mogelijk is. De 5-8% rendement is rendement op de daadwerkelijk opgevangen hitte.

2-3 multi color leds is dus maar een kwart van hoeveel LEDS hierin zitten. Je zou deze techniek dus ten minste 4 keer zo efficiŽnt moeten maken. Hoe zijn we dan niet zo ver van dit doel vandaan? 4 keer is een enorme stap. En van wat ik begrijp worden er helaas niet enorme stappen gemaakt in deze techniek.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 14 november 2017 13:35]

Offf je ram 4 keer meer warmte laten produceren :p
Hah, dat kan natuurlijk ook :p
Natuurkundig nogal lastig, warmte is de laagste vorm van energie, die kun je bijna niet meer omzetten in iets nuttigs, tenzij je er heel veel van hebt, en een groot temperatuurverschil.

Echter heb je a. vaak geen heatspreaders nodig voor je RAM, en b. zitten ze er vaak al wel op (en zijn ze er lastig af te halen soms), omdat voor die 2 euro het veel bling oplevert.
Met name het eraf halen doet me nog nachtmerries van vroeger krijgen haha.

Ooit geprobeerd om er een te verwijderen. Trok pardoes 2 chips doormidden.
Ja ik deed uiteraard voorzichtig. Maargoed goede leer... Jammer dan. Maar wtf lol ik trok de molding letterlijk van het silica af
Yup, chips zijn helaas niet zo solide, en een goede lijm, die goed is aangebracht, is sterker dan zo'n mooi BGA-chipje... Juist daarom (en omdat ik kermis-attracties in mijn PC foeilelijk vind) vind ik deze producten totaal zinloos. Gezien ook de prijs nog niet bekend is, denk ik dat je beter af bent met een paar RAM-latjes van een goed merk, die zelf al de kermis erop hebben zitten.
De 3-pin aansluiting is blijkbaar een gewone fan-connector die alleen voor stroom dient? Hoe kies je dan de kleuren op deze dingen, iemand een idee? Op de website staat "There is a 256 colors automatic switching function on the top", ik hoop dat dat niet wil zeggen dat de kleuren random zijn... Jammer dat ze niet voor een standaard led-connector gegaan zijn.

[Reactie gewijzigd door Daeley op 14 november 2017 09:29]

"Op het accessoire zit een knopje om de kleur van de verlichting aan te passen."

Staat in het artikel ;)
Dat heb ik ook gelezen, maar op de foto's (nuja, renders) is me toch niet echt duidelijk waar die knop dan zou staan. Tenzij het de bedoeling is dat je op die balk duwt ofzo? Op de Jonsbo website wordt ook helemaal niet gesproken over een knop, maar over een "256 automatic switching function on the top". Als je alle foto's bekijkt zou ik bijna denken dat de kleuren gewoon random zijn.
Aha, en die heat-spreader is nodig om de rgb-leds te koelen neem ik aan?
RGB vind ik geweldig om toch je PC te customizen zonder je vast te zetten op een kleurschema. Maar ga toch volgende keer voor vengeance rgb, vind dat de mooiste setjes. Hou niet zo van de diffusers op deze en de trident Z setjes. Maar als je er tijd in wilt steken blijft het verven van bijvoorbeeld de dominator platinum tops toch wel het mooiste. Beetje afwisseling tussen rgb en kleuraccenten in je kast is wel netjes.
Geinig speelgoed, maar wel jammer dat je de strips niet individueel kan instellen :)
Hoezo zou dat niet kunnen? Er zit toch per ding een knopje op?
Daar heb ik dan overheen gelezen, maar ik bedoelde eigenlijk softwarematig :)
Er zit zelfs geen knopje op. Dat is een vertaal fout.
De Jonsbo website en anderen spreken nergens over een knopje. Alleen dat het tussen 256 kleuren wisselt.
Dan kan je beter Corsair Vengeance RGB nemen welke softwarematig aan te sturen is.
Als je een kast hebt met een window erin kan dit er wel leuk uitzien. Ik zou sneller dan voor een ander merk gaan zoals corsair: http://www.corsair.com/en-us/landing/vengeanceled

Er zijn zoveel nutteloze producten in de wereld maar als het op tweakers over RGB leds gaat, heeft iedereen weer z'n mening klaar. Laat mensen lekker kopen wat ze willen.
Is de RGB-gekte nog steeds niet ten einde gekomen...?
Zolang het verkoopt is het toch prima? De hele keten profiteert van enkele personen die van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen.
Als de prijzen van dit soort accesoires ook zo meestijgen als de prijzen van het geheugen... 8)7
Doe mij dan toch maar de Trident Z reepjes


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8