Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Foto's tonen itx-behuizing met aluminium van Fractal Design

Fractal Design komt met een nieuwe itx-behuizing. De fabrikant heeft de Era nog niet aangekondigd, maar foto's en specificaties zijn online verschenen. De kast is afgewerkt met panelen van aluminium in verschillende kleuropties waaronder blauw, goud en zilver.

Een gebruiker van het Smallformfactor-forum toont diverse foto's van de kast, die bij webwinkels te zien was voor prijzen tussen 160 en 180 dollar. De Fractal Design-website bevatte al een productpagina zonder foto's, maar die is inmiddels offline gehaald. De pagina is nog te zien via de Google-cache. Daarop staat dat het bovenste paneel optioneel voorzien kan worden van hout of gehard glas.

De behuizing heeft afmetingen van 166x310x325mm en biedt plaats aan mini-itx-moederborden. Er is ruimte voor een atx-voeding, of kleinere sfx-l- en sfx-varianten. Er passen videokaarten van 295mm lang in de behuizing en de cpu-koeler mag maximaal 120mm hoog zijn.

De Fractal Design Era biedt plaats aan twee 3,5"-drives of vier 2,5"-varianten. De fabrikant levert een 80mm-ventilator mee die aan de achterkant is gemonteerd. Verder is er ruimte voor twee 120mm-fans aan de bovenkant en twee 140mm-fans aan de onderkant. De kast heeft stoffilters aan de zij-, voor- en onderkant.

Fractal Design kondigt de behuizing waarschijnlijk woensdag aan. De fabrikant plaatste al een teaser op zijn Twitter-pagina met daarin vijf verschillende kleuren. De Era-behuizing komt vermoedelijk uit in al die kleurstellingen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-03-2020 • 08:58

36 Linkedin

Submitter: kazuka

Reacties (36)

Wijzig sortering
Zelf een SFF builder (Ncase M1 en DAN A4), enige op- en aanmerkingen. Wel goed om te zien dat meer case builders naar ITX SFF neigen. ~16.7 Liter is al wel een beetje aan bulky kant alweer. Gesculptuurde alu panelen kunnen wel een erg mooi effect geven.

"Er passen maximaal twee videokaarten van 295mm lang in de behuizing" Moet dit niet 1x 2-slots videokaart zijn? Ik zie niet hoe 2 videokaarten zouden moeten passen. Bovendien heeft een ITX mobo maar 1x PCIE slot ook (m.2 niet meegerekend).

Mag aannemen dat het boven paneel vooral bedoeld is voor een 240 rad? Glas of hout zal je toch bijzonder veel hitte vasthouden? Waar moet de PSU dan z'n hitte kwijt ook? Je zal minimaal toch wel fans met mesh moeten hebben. De panelen aan de zijkant hebben bijzonder weinig ventilatie gaten en op een niet handige plek. Dus een echt gaming systeem ga je hier niet van maken (afgezien van custom loop). Een blower style video kaart willen de meeste mensen niet aan. De trend is toch wel dat de meeste SFF builds toch axial fans GPU's aan kunnen. In deze case zal dat erg lastig worden.

De prijs range komt in de buurt van de ~200 euro (excl import heffing) voor de bestaande en meest bekende SFF "boutique cases":
https://www.dan-cases.com/dana4.php
https://ncases.com/products/m1
https://www.louqe.com/
https://www.sliger.com/products/cases/sm550/

Dus mocht je SFF overwegen, zeker de moeite om nog ff verder te orienteren :)
https://smallformfactor.n...egories/vendor-forums.39/

"Battle of the SFF boutiques":
https://smallformfactor.n...-1-a4-sfx-s1-sm550-sm560/

[Reactie gewijzigd door Frenzy_LS op 16 maart 2020 11:44]

De panelen aan de zijkant hebben bijzonder weinig ventilatie gaten en op een niet handige plek. Dus een echt gaming systeem ga je hier niet van maken (afgezien van custom loop). Een blower style video kaart willen de meeste mensen niet aan. De trend is toch wel dat de meeste SFF builds toch axial fans GPU's aan kunnen. In deze case zal dat erg lastig worden.
Het feit dat er 2 fans boven en 2 fans onder in de kast zitten kunnen er nog wel eens zorgen dat dit helemaal geen warmtebak is. Betere theoretische airflow kan bijna niet.

Even afwachten op de tests voordat we al oordelen trekken. Ik vind het best een leuke kast. Enige "nadeel" is dat hij inderdaad een beetje aan de grote kant is voor mini-itx, maar dat komt denk ik vooral door de tower form factor en ATX psu ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Bonobo op 16 maart 2020 16:14]

[...]


Het feit dat er 2 fans boven en 2 fans onder in de cast zitten kunnen er nog wel eens zorgen dat dit helemaal geen warmtebak is. Betere theoretische airflow kan bijna niet.

Even afwachten op de tests voordat we al oordelen trekken. Ik vind het best een leuke kast. Enige "nadeel" is dat hij inderdaad een beetje aan de grote kant is voor mini-itx, maar dat komt denk ik vooral door de tower form factor en ATX psu ondersteuning.
Het ziet er naar uit dat het bovenpaneel modulair is en kunt kiezen uit: Mesh / Glas / Hout. Ik had wat snel gekeken en de renders met de glazen bovenkant leken op het eerste gezicht dicht. Maar zie nu dat er een gleuf langs de hele rand loopt, die waarschijnlijk dient voor warmte afvoer. Echt optimaal zal het nogsteeds niet zijn, maar waarschijnlijk afdoende als je geen radiator hebt.

Er is veel ruimte over boven de mobo, om hier alleen fans te installeren is een beetje zonde van die ruimte. Met een geplaatste radiator ben je wel op een mesh boven-paneel aangewezen m.i.

Wacht verdere reviews af. Mooi extern design iig.
Theoretisch klinkt het leuk, maar in de praktijk zit er een grote GPU in de weg.
Ik kan me niet voorstellen dat deze kast een goeie airflow heeft.
Ik heb momenteel de Fractal Nano S. Daarvan merk ik al dat de airflow niet heelmaal optimaal is, gezien er enkel lucht aangezogen kan worden vanuit de smalle roostertjes aan de zijkanten. Waar ook nog een mesh tegenaan zit en nog een dustfilter. En dan heb ik geen GPU in de weg zitten voor m'n airflow.
Beide zijpanelen hebben openingen met filters ervoor, mss zelfs ruimte voor een radiator dus.
Zit wel goed met airflow, mijn huidige h500 van nzxt deed het ook prima met enkel 2 exhaust fans. Zo heet word de meeste hardware niet, en als je wilt overclocken met hete intel chips dan ga je niet voor mini-itx.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 17 maart 2020 10:08]

De airflow gaat van onderin (140mm fans) naar bovenin (120mm fans) als je puur air cooling hanteert. Dat lijkt me geen probleem, gezien oudere kasten met een soortgelijk hitteontwerp al eerder goed gepresteerd hebben.
Momenteel heb ik het de Fractal Design Node 304, maar voor mijn volgende build zou ik wel een mini-itx towertje willen in plaats van de kubusvorm die de Node 304 heeft.. Ik ben altijd erg gecharmeerd van de designs van FD en deze ziet er wederom erg tof uit!
Nadeel van deze kast ten opzichte van de 304 node is dat die 6x 3.5" bays heeft en daarbij ook met een trucje nog 2 extra 2.5" disks erbij kunnen

Als een DIY NAS is de 304 dus een stuk beter
Tja.. het is voornamelijk een game pc en heb na een Synology te hebben gekocht alleen nog maar een SSD erin zitten. Kortom, die 6 drive bays heb ik niet nodig :P
Momenteel heb ik het de Fractal Design Node 304, maar voor mijn volgende build zou ik wel een mini-itx towertje willen in plaats van de kubusvorm die de Node 304 heeft..
Als maximaal NVME+2x2,5" storage geen probleem is, overweeg dan een Node 202 met een modulaire voeding. Het is een middagje stoeien met alles inbouwen, maar eenmaal klaar heb je een compacte PC met een volledige videokaart die zelfs in een rugzak meegenomen kan worden.

Het is een tower. Je kan hem wel liggend gebruiken, maar dat zorgt binnen voor te hoge temperaturen tijdens het spelen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 maart 2020 12:35]

mooi ding, ik ben tevreden met mijn hudige kast maar hierdoor begint het toch wel te kriebelen om een nieuwe behuizing te kiezen :X
dit is meer voor blower style kaarten dan custom coolers dus zou hier wel rekening mee houden denk niet dat er veel plaats is voor echt een RTX 2080 ti bijv

[Reactie gewijzigd door RDilus op 16 maart 2020 09:06]

Er zit een filtered exhaust onderaan, precies waar de grafische kaart zit. Als de kast niet op tapijt staat, zou het moeten werken.
Kleine formfactors zijn gewoon beschikbaar??
dit is meer voor blower style kaarten dan custom coolers dus zou hier wel rekening mee houden denk niet dat er veel plaats is voor echt een RTX 2080 ti bijv
Moet gewoon kunnen zo lang er genoeg airflow is, er kan een 295mm lange grafische kaart in.

Ontopic: Heel mooie kleine kastje gemaakt van Aluminium, en aan de bovenkant tempered glass, heb helemaal niks meer met stalen kasten met aardig veel plastic, maar de prijs is wel erg hoog, mijn kast de Raijintek Thetis Window (Zilver) had ik €79,- toen voor betaalt (kost nu €96,20), en is ook helemaal van aluminium en aan twee kanten tempered glass, en die is de helft van de prijs, waneer die veel meer aluminium en tempered glass heeft, zo te zien gaat er weer veel geld naar de merk toe.
Design, kwaliteit en dergelijke. Erg toffe kast van Raijintek, maar vind deze fractal toch wel je van het persoonlijk.
Design, kwaliteit en dergelijke. Erg toffe kast van Raijintek, maar vind deze fractal toch wel je van het persoonlijk.
Daar ging het niet om of ik die of die mooi vind, het ging er om dat de prijs onproportioneel is voor de materialen, het slaat nergens op de hij een stuk kleiner is en dus een stuk minder materialen nodig heeft en even goed bijna 2x zo duur is, wat ik al zij zal wel de merk naam wezen.

Maar wat ik helemaal niet begrijp is dat ik een +2 had en spontaan nu opeens 0 heb, heel vreemd, maar dat begin ik ondertussen gewend te raken van Tweakers.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 17 maart 2020 12:44]

Wacht, ze kunnen wel iets anders dan die Define chassis hergebruiken?

Bad joke aside, wat een mooi ding zeg. Benieuwd of er een custom loop in gaat passen.
wat is een 'custom loop'? (ik weet wat custom betekent ;)
“Open” waterkoeling, geen all-in-one dus maar volledig systeem met aparte blokken, pomp, reservoir en radiatoren e.d.
Heeft precies was weg van een bulky Xbox 360, niet mis.
Inderdaad ja! Best leuk ontwerp
Deze kan je alleen rechtop gebruiken zo te zien, de Xbox 360 kan je wel leggen. Maar ik vind er ook niks mee. :)
heel mooie case.
Ik ben groot fan van Fractal Design, hun behuizingen voelen solid aan, vallen in prijs nog redelijk mee en hun logo's staan niet op de voorkant van de kast. :)

Deze behuizing ga ik zeker overwegen, heb nu de Define Nano S, maar vind hem nog altijd te groot en bestaat niet uit aluminium. Ik ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk eruit ziet met cable-management, koelresultaten en de kleuren, al vind ik deze gouden kleur ook erg mooi. Er past gelukkig nog een ATX-voeding in, kleinere varianten zijn vaak erg duur en niet altijd voldoende als je net wat meer wilt.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 16 maart 2020 09:17]

Een behuizing zonder unicorn puke! Ziet er strak uit!
Best 'moeilijke' vormen om van alu te maken, ben benieuwd wat er exact wel en niet van alu is.
Die blauwe kleur maakt mij in elk geval wel hebberig :P
Non de ju, had nog een Fractal Design Core 500 itx build gemaakt.

En zie nu dit moois, goed prijs is wel een stuk hoger. Mijn kast kostte 40,-

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 16 maart 2020 09:34]