Logitech toont tenkeylessvariant van mechanisch G915 Lightspeed-toetsenbord

Logitech heeft het G915 TKL Tenkeyless Lightspeed Wireless RGB-toetsenbord onthuld, een kleinere variant van de reguliere G915. Dit toetsenbord mist de numerieke toetsen aan de rechterkant, waardoor het draadloze, mechanische toetsenbord 107 mm smaller is.

De Logitech G G915 TKL heeft net als de grotere variant low-profile mechanische toetsen die een werkingsafstand van 1,5mm hebben en een werkingskracht van 50 gram. Gebruikers kunnen kiezen tussen Linear-, Tactile- en Clicky-GL-schakelaars van Logitech. De Linear-toetsen moeten voor een lineaire toetsaanslag zorgen, terwijl de tactiele variant een voelbare klik geeft. De Clicky-versie heeft een voelbare en hoorbare klik.

Logitech G915 TKL

Het toetsenbord is 368x150x22mm en weegt zonder kabel 810 gram. Verbinding met de host gaat via de Lightspeed Wireless-dongle, waarvoor het toetsenbord een opbergruimte aan de achterzijde heeft. Logitech noemt een pollingsnelheid van 1ms, de verbinding gaat via 2,4GHz en wisselt van kanaal om interferentie zoveel mogelijk tegen te gaan.

Het toetsenbord kan volgens Logitech maximaal 1080 uur draadloos werken met de rgb-verlichting uitgeschakeld. Met de toetsenbordverlichting ingeschakeld, is dit maximaal 40 uur. Dit is overigens tien uur langer dan de accuduur van de grotere variant. Het volledig opladen van de G915 TKL duurt minder dan 4 uur, voor het opladen kan het toetsenbord via de 1,8 meter lange micro-usb-kabel worden verbonden aan de computer. Tijdens het opladen kan het toetsenbord ook worden gebruikt. Het toetsenbord heeft ook ondersteuning voor bluetooth.

Voor de toetsenverlichting kan het toetsenbord worden gekoppeld aan de Logitech G HUB Advanced Gaming Software. Gebruikers kunnen kiezen uit zo'n 16,8 miljoen kleuren voor de toetsen. Met deze software kunnen gebruikers ook de drie macro-profielen instellen. Logitech verwacht de G915 TKL in juni te kunnen leveren, het toetsenbord krijgt een adviesprijs van 229 euro. Tweakers testte afgelopen september de reguliere G915.

Door Hayte Hugo

Redacteur

26-05-2020 • 10:52

124

Reacties (124)

124
123
91
1
0
26
Wijzig sortering
Waarom zijn er tegenwoordig zoveel toetsenborden zonder de nummerieke toetsen? Kan aan mij liggen maar deze zijn vele malen fijner dan de bovenste nummer toetsen.

Zijn er echt mensen die dit veel fijner vinden of verkopen fabrikanten dit gewoon liever omdat productiekosten weer een euro lager liggen en het er iets strakker uitziet? Aan de prijs kan het niet liggen lijkt mij.

In de verschillende reacties hieronder zie ik dat sommige mensen de een betere houding hebben met een smaller toetsenbord. Zelf heb ik hier nooit mee te maken omdat ik graag wat breder zit, had niet het idee dat het zon probleem was :) Ook accessoires (zoals een tekentablet) is natuurlijk zoiezo een duidelijke usecase. Had niet het idee dat er zoveel mensen voordeel van hadden.

edit:
Hoezo word je gemint een voor gewoon een oprechte vraag?

[Reactie gewijzigd door roberto250b op 23 juli 2024 08:57]

Anoniem: 162126 @roberto250b26 mei 2020 11:16
Ik gebruik het liefst een 60% toetsenbord. En als ik echt spreadsheet koning zou willen zijn zou ik er een apart numpad keyboardje bij kopen. Waarom? Omdat je op een 60% keyboard eigenlijk nooit je pols/hand hoeft te verplaatsen. Geen functietoetsen nodig omdat de numerieke rij dit doet icm met een Fn toets. Pijltjestoetsen zijn gemapped op hjkl zoals men vroeger deed op bepaalde toetsenborden. Dat is in begin wat onwennig, maar veel fijner dan aparte pijltjestoetsen omdat je weer je pols niet hoeft te verplaatsen.

Is het echt beter? Nee, maar ik vind het wel fijner. Het is echt een persoonlijke touch aan je werkomgeving. Sommige mensen hebben liever veel toetsen, ik gebruik graag bepaalde shortcuts en keycombo's. Over de ergonomische voordelen zijn de meningen verdeeld.

edit: de term homerow wordt hier ook wel voor gebruikt.
homerow uitleg

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 162126 op 23 juli 2024 08:57]

Maar waarom zou je bij een normaal toetsenbord wel je polssen verplaatsen dan?
Ik weet niet beter of ik kom gewoon overal bij vanuit de homerow, dus ik zie niet echt in wat dit met een 60% toetsenbord te maken heeft.

Als ik dan eens een stel nummers snel wil invoeren dan kan dat toch echt een stuk sneller met de numpad en enterknop.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 23 juli 2024 08:57]

Ik snap dat ook niet helemaal.
Al zit er een numeriek stukje aan de rechterkant wil het nog steeds niet zeggen dat je het moet gebruiken.

Tik ik tekst waar getallen voorkomen dan gebruik ik meestal de nummers boven de letters.
Zit ik in een spreadsheet getallen in te kloppen dan wijk ik uit naar het nummerieke rechts.


Edit:
Ok, hieronder wordt uitgelegd waarom men een aangebouwde numpad niet handig vindt.
Wel raar dat er beweerd wordt dat je postuur anders is bij een tobo met numpad. Dat is natuurlijk onzin. Je postuur is je postuur. En postuur ≠ houding.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 23 juli 2024 08:57]

Anoniem: 162126 @Sergelwd26 mei 2020 23:39
Flinke handen zijn er nodig om bij functietoetsen te komen met je polsen rustend en vingers op homerow. Ik red dat niet. En je numpad al helemaal niet, dus die levert alleen voordeel als je met een spreadsheet of calculator bezig bent. En dat doe ik nagenoeg niet.
Idem hier. Ik gebruik sinds een jaar een 60% keyboard en vind het heerlijk om mijn handen niet te hoeven verplaatsen. En het scheelt daarnaast heel veel in schouderbewegingen als ik mijn muis moet pakken. Dat is wel een duidelijk ergonomisch voordeel.
Het mooiste zou zijn dat toetsenborden zonder nummerriek deel een apart/los nummerriek toetsenbord in de zelfde style beschikbaar hebben. Dat nummerieke deel zou dan eventueel (links en rechts) aan het basis toetsenbord koppelen.

Voor het signaal zou het mooi zijn als dat draadloos kan, maar het zou ook mooi zijn als het basis toetsenboard is voorzien van 1 (of meer) usb aansluitingen zodat het numerieke deel (en de muis en zo) in cascade aangesloten kunnen worden. Zowel voor voeding (met usb3: heen en weer) en voor signaal, zelfs als de computer draadloos is aangesloten.

Net zoals ik zelf de muis af en toe links gebruik, zou ik ook het nummerieke deel af en toe links willen plaatsen.
Je hebt de ASUS ROG Claymore die het numpaddeel eraf kan klikken. Je kunt deze alleen niet aan de linkerkant zetten.
De Aorus Thunder K7 kon dat wel.
Heerlijk toetsenbord, helaas is die van mij kapot gegaan.
Ik zou dan ook nog een vijftal macro toetsen aan de linkerkant van het toetsenbord bij willen, omdat dit aanzienlijk gebruiksvriendelijker is icm sneltoetsen als ctrl + alt + shift, terwijl je verder kan reiken over de rest van het toetsenbord dan wanneer de modifiers individueel aangeslagen moeten worden. Bovendien beïnvloedt het je houding niet als je rechtshandig met een tekentablet of muis werkt.
Als je het over functietoetsen hebt, dan verlang ik wel eens terug naar het toetsenbord van SunOS machines (voor de solaris machines). Die hadden links van het qwerty-klavier 2 kolommen functie toetsen zitten, uit mijn hoofd L1 t/m L10. Nu ik er aan denk, die toetsen hadden opschriften als cut, copy, paste en dergelijke. Heel handig in plaats van de muis te gebruiken. De toetsen van het nummerieke veld konden ook als functie toetsen worden aangesproken: R1 t/m R20. En dan de functie toetsen boven, dat was F1 t/m F20.

Daarmee hadden we echt wel genoeg en konden we ook aardig wisselen. In de toenmalige X11/openlook configuratie kon de gebruiker de functie toetsen omwisselen tussen de gebruiker en de software in.
Dit gaat mij minnetjes opleveren, maar "nummerriek" wtf? 2 fouten in 1 woord? https://nl.wikipedia.org/wiki/Numeriek
nummeriek? numeriek? (even de spellcheker checken). Ik dacht dat het om nummers ging, vandaar de dubbele m.. Maar wikipedia en zelfs google plooien het gedachteloos en zonder opmerking om naar numeriek.
Idd, muis soms links, soms rechts en dat is fijner zonder ingebouwde nump
Numpad links of rechts kan met de everest maar die is dan niet draadloos.
https://www.kickstarter.c...ive-customizable-keyboard
Dat ziet er goed uit. Niet draadloos, perfect!. Mijn toetsenbord en muis en zo heb ik het liefst bedraad als het voor op het bureau is.

Het mooiste zou zijn als het hoofd toetsenbord een usb-hub is en de add-ons met een usb stekker koppelen. Dan kan er een usb-verlengkabel op gezet worden om ze los te gebruiken, wat voor een numeriek toetsenbord wel eens handig is.
Voor de soort mensen die toetsenborden van 200 euro koopt is het veelal postuur. Een numpad neemt veel extra ruimte op, waardoor je vaak verkeerd zit om de typen of je muis te gebruiken.

Ik heb zelf een tenkeyless toetsenbord en een losse numpad, al gebruik ik de numpad zelden.

Ik zou dit specifieke toetsenbord zelf niet kopen, maar dat is weer een ander verhaal.
Voor de soort mensen die toetsenborden van 200 euro koopt is het veelal postuur. Een numpad neemt veel extra ruimte op, waardoor je vaak verkeerd zit om de typen of je muis te gebruiken.
Die snap ik niet.
Om te typen: je postuur is identiek, of er nu een numpad aan zit of niet
Om te gamen: Je postuur is BETER wanneer je handen verder uit elkaar zitten.
Bij gamen heb je gelijk, omdat je met 1 hand aan het toetsenbord zit maar. Maar bij kantoor werk moet je veel switchen tussen muis en beide handen op het toetsenbord, dan helpt een korte afstand tussen de muis en de toetsen.

Zelf vind ik om deze reden het fijner om het toetsenbord van mijn laptop te gebruiken vaak, omdat je dan de touchpad bij de hand hebt, ondanks dat ik ook een los toetsenbord en muis heb op mijn bureau.
Bij kantoorwerk heb je net je numerieke pad volop nodig?
Ligt er volledig aan wat voor kantoorwerk je doet. Als je spreadsheets bewerkt, sure. Maar als het coderen, mailen of wat voor andere taak dan ook is heb je niet vaak een numpad nodig...
Nee, ik werk niet zoveel met nummers.
Vooral met tekst lezen/schrijven en een hoop chatten (dat laatste is een korte toetsen <-> muis/trackpad afstand vooral handig) :)
Concreet voorbeeld van mijn kantoorwerk. Ik ben vergunningverlener en ik moet veel met de muis werken ivm tekeningen, scrollen, klikken, etc. Op een gegeven moment ging ik automatisch mijn toetsenbord naar links verplaatsen, omdat ik met mijn muisarm teveel naar rechts zat. Wellicht heeft niet iedereen hier last van, maar ik wel. Een 60 of 80% (wel numpad geen pijltjes) is dan de uitkomst.
Om te typen: je postuur is identiek, of er nu een numpad aan zit of niet
Het numpad zorgt er voor dat je muis nog verder naar de zijkant geplaatst moet worden, dus je postuur is niet identiek met/zonder numpad. Ik heb het liefst dat beide armen recht naar voren leunen i.p.v. dat mijn rechterarm helemaal naar rechts moet leunen om de muis te kunnen besturen.

[Reactie gewijzigd door snippiestgem op 23 juli 2024 08:57]

Mijn oplossing; maak gebruik van de ruimte aan de linkerkant. i.e. muis links, numpad rechts. Of met een TKL keyboard en een losse numpad links, dan kan de muis alsnog rechts. Train je ambidexteriteit, dan kun je nog makkelijk wisselen ook !
Mijn oplossing; maak gebruik van de ruimte aan de linkerkant. i.e. muis links, numpad rechts. Of met een TKL keyboard en een losse numpad links, dan kan de muis alsnog rechts. Train je ambidexteriteit, dan kun je nog makkelijk wisselen ook !
Ja dat is wel een goede. Numpad links zou wellicht de nieuwe standaard moeten zijn. 100% keyboards zijn ontwikkeld in de tijd dat er geen muizen waren. Hierdoor kun je je behendige rechterhand gebruiken voor navigatiedoeleinden met de pijltjestoetsen of de numpad. Blijkbaar hebben ze daar nooit meer serieus over nagedacht...
Het is dat ik zelf de numpad niet mis op mijn tenkeyless, maar anders zou ik liever een 1800-layout proberen te vinden. Helaas houdt het aanbod daarvan niet over.
Klopt. Ik ben zelf paar jaar geleden gegaan voor een https://tweakers.net/toet...-rgb_p613665/vergelijken/ . Momenteel niet meer te verkrijgen blijkbaar....
Er zijn ook veel mensen die zon toetsenbord kopen vanwege de minimalistische uitstraling dat het bureau krijgt. Er zijn dus best een aantal use cases te bedenken zoals je zelf ook al aangeeft.

Ik zou zelf ook niet zonder numpad kunnen maar dat is meer omdat numpad gewoon fijner typt bij het invoeren van complexe berekeningen.
Complexe berekeningen met numpad?! :+
mr or misses smartypants ;)

Het klopt idd dat ik veel dingen laat oplossen door bijvoorbeeld de software maar het komt nog best vaak voor dat ik formules invul.
Ik heb een Microsoft Ergonomic keyboard zonder numpad, omdat ik de (Apple) trackpad naast het toetsenbord wil hebben en niet nog langs een numeriek gedeelte moet reiken.

Ik heb een Apple keyboard om mee te nemen naar een externe werkplek.

Ik heb nu ook de Nuphy Nutype , maar ik mis de functietoetsen (F1-F12). Wellicht dat ik deze toch weer te koop ga zetten dan.

Dit toetsenbord kan voor mij dus wel interessant zijn
Als je een draadje niet erg vind en met wat minder kleur opties kan kan je ook een Prohavit keyboard kopen, of de Sharkoon purewriter. Die hebben nagenoeg dezelfde switches en caps, maar zijn een slordige 160 euro goedkoper. Voordeel van de Prohavit is dat er bruikbare software mee wordt geleverd. Oh ja en de media toetsen missen, maar de functie toetsen zitten er wel op.
https://www.prohavit.com/...less-mechanical-keyboard/ zoiets bedoel je?

Ik had sinds m'n Nuphy pas gehoord van 60% keyboards, maar ik zocht dus iets meer toetsen. Sinds dit Tweakers nieuwsbericht ken ik de term 'tenkeyless' ! Eindelijk iets wat ik zocht... :)

Maar dat toetsenbord ziet er interessant uit idd
Alleen die toetsenborden zijn niet "curved". Die MS Ergonomic is dat wel. ;)
Dat is toch een (groot) verschil.
Het valt ook uit elkaar na relatief korte tijd. Vooral de wrist pad is van bedroevend slechte kwaliteit; de stof laat redelijk makkelijk los. Ik heb zowel de Microsoft 4000 als de split Sculpt. De 4000 heeft in ieder geval acceptabele kwaliteit. De Fn switch op de sculpt is volledig idioot en maakt het media gedeelte onbruikbaar. Design is prima maar de uitwerking is niet best. De muis was ook al snel stuk.

Verder type ik dit op een Ultimate Hacking Keyboard en ik wil graag naar een Ergodox. Die gaan tenminste niet stuk - en als ze toch stuk gaan kan je ze maken.
Gebruik als kinds aan de bovenste nummers, zelden het numpad. En voor gamen scheelt het een hoop ruimte wat je voor een grotere mousepad kan gebruiken.

Wat ik niet begrijp is wat het nut is van een draadloos keyboard. Voor een muis is het uiteraard meer dan logisch.
Gebruik als kinds aan de bovenste nummers, zelden het numpad. En voor gamen scheelt het een hoop ruimte wat je voor een grotere mousepad kan gebruiken.

Wat ik niet begrijp is wat het nut is van een draadloos keyboard. Voor een muis is het uiteraard meer dan logisch.
Handig om in m'n laptoptas te gooien en bij een klant te gaan zitten werken + ik mis niet een usb poort op de laptop dan
Kleiner toetsenbord zodat je met gaming je handen dichter bij elkaar hebt zitten (of je muis verder van je keyboard, ik raak nu met snel naar links bewegen mn keyboard nog wel eens waardoor je dus niet verder kunt draaien en daardoor dus je kill mist).
ik raak nu met snel naar links bewegen mn keyboard nog wel eens waardoor je dus niet verder kunt draaien en daardoor dus je kill mist).
In mijn tienerjaren nog diep in de quake 3 scene gezeten, en dit is een probleem waar ik nog werkelijk NOOIT van gehoord heb,
Quake 3 scene is dan ook al 20 geleden... De huidige generatie gamers zie je wel héél vaak met deze tenkeyless (zonder numeriek gedeelte) gamen. Ze willen vaak niets anders aan de 'top' van snelle shooters vantegenwoordig. Natuurlijk totaal niet meer te vergelijke met Q3 (, UT, ...) van vroeger.

Zelfs PC Gamer legt dit uit:
https://www.pcgamer.com/w...the-choice-of-pro-gamers/

verschillende youtubers die er over uitweiden:
https://www.youtube.com/watch?v=PvxIloGyXhc
https://www.youtube.com/watch?v=X1juEfStgDM
https://www.youtube.com/watch?v=TPCpXXBHFSA

Enz enz. Je moet de scene van 10-20-... jaar geleden niet meer vergelijken met nu, zeker nooit een persoonlijke vergelijking maken (je bent uiteindelijk ook altijd maar 1 geval uit de miljoenen). Was zelf een UT-er/Cs-er eind jaren 90, begin 2000. En ga heel af en toe nog naar LANS, je ziet het vaker om vaker... versta het deels wel, maar ik ben op de leeftijd dat je nu wel eens een numeriek deel ook nodig hebt (al kan je het dan los kopen en links leggen bv).
No offense, maar ze hebben het daar over "pro gamers", en tonen dan doodleuk...overwatch: Een shooter die van de grond af gemaakt is om door letterlijk iedereen gespeeld te kunnen worden: Zeer trage speelsnelheid, instant "ik win" knop voor iedere hero, vrolijke kleurtjes, autobalancing zodat je gemiddeld nooit meer dan 50% van je matches verliest.
Dit is helemaal niet vergelijkbaar met de quake 3 scene: Het niveau ligt nu een heel eind lager.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 23 juli 2024 08:57]

Denk dat veel mensen het toch gewoon niet gebruiken, ik vind het ook een must op een toetsenbord, net als een draaivolume knop, als dat er niet opzit voor zo een bedrag dan is het voor mij een nutteloos toetsenbord
Ruimte op het bureau. O+
Anoniem: 162126 @Punkbuster26 mei 2020 12:41
zit ik een heel verhaal te typen, kom jij met mand! :+
Ik vind TKL fijner, want ik hoef niet constant getallen in te tikken in excel :) Het toetsenbord is nu kleiner zonder de numpad, dus ik kan mijn muis dichterbij mijn toetsenbord plaatsten.
Persoonlijk heb ik liever een TKL toetsenbord omdat deze minder ruimte inneemt op mijn bureau en ik de nummerieke toetsen (vrijwel) nooit gebruik. :)
Ik gebruik een tekentablet ipv muis. Zo'n tablet is best groot. Hoe breder het toetsenbord, des te verder komt het tablet (of het toetsenbord) uit het midden te liggen. Dat geeft een minder prettige houding tijdens tekenen of typen.

Heb al een eeuwigheid een Logitech dinovo toetsenbord, destijds waren TKL nog vrij zeldzaam.
Ik heb een ten keyless kb om mee te nemen, ik zit in de consultancy en typ niet altijd graag op het geïntegreerde toetsenbord, dan is een keyboard zonder nulpad een stuk mobieler. Mis ik soms een numpad? Als ik veel IP adressen moet typen, ja! Maar anders niet.
Er lopen hier mensen rond die je van alles wijs kunnen maken waarom het ene fijner is als de andere. Komt erop neer dat iedereen z'n eigen smaak heeft, wat voor jou het beste voelt en het beste werkt is goed voor jou.
Ik heb zelf geen numeriek gedeelte nodig. Ik gebruik regelmatig spreadsheats en ondanks dat het toetsenbord op mijn werk en op mjn laptop zelf allebei een nummeriek gedeelte hebben, maak ik daar geen gebruik van. Ik type cijfers voor spreadsheats ook gewoon op de rij boven de letters.

Thuis heb ik een 60% en een TKL toetsenbord en ik geef daar echt de voorkeur aan. Daardoor liggen mijn handen dichterbij elkaar en heb ik minder snel RSI achtige klachten.

Voor normaal gebruik doe ik niet zo gek veel meer met mijn toetsenbord (dank je wel window managers), maar ik blijf de voorkeur geven aan een TKL of 60% plank. Alleen met gamen gebruik ik de muis veel.
Sinds de overschakeling van azerty naar qwerty heb ik niet echt nood gehad aan een numeriek toetsenbord. Enkel bij het gebruik van een calculator of excel gebruik ik het nog.

Zelf geef ik de voorkeur aan een legere bureau t.o.v. een nauwelijks gebruikt touchpad. Voor azerty gebruikers is het echter te irritant om steeds SHIFT in te houden om een getal in te vullen.
Ik heb een TKL toetsenbord.

Je hebt een kortere travel afstand voor de hand tussen muis en toetsenbord en het is ruimtebesparend. Het numerieke deel gebruik ik niet, dan wel de toetsen zijn elders te vinden op het toetsenbord.

Daarentegen de page Down/Up, Ins, Del, Home, End, etc wil ik niet missen en om die reden kom ik op een TKL terecht en niet op een 60% toetsenbord.
Ik ben zelf een blind-typer en gebruik de horizontale reeks getallen bovenaan het toetsenbord. Als ik de numpad hiervoor zou gebruiken dan betekent dat voor mij dat ik een blik moet werpen naar het numpad en me hand goed moet positioneren.

Mijn collega werkt veel in Excel en die maakt de ene na de andere berekening met het numpad.
voor op de bank is het niet erg,
voor games wel, vaak zitten er extra's op via nummeriek keypad, tevens soms rekent het makkelijker als je iets moet uitrekenen.

mechanisch toetsenboard met volume scrol wiel. nummerirek toesten. vandaar dat ik nu corsair k70 heb geen spijt van
Ik heb ook specifiek gezocht voor één zonder numeriek deel.

Ik werk continu in word en excel en ik heb nog steeds liever een toetsenbord zonder numeriek deel omdat het toetsenbord dan smaller is.

Het smaller zijn heeft ergonomische voordelen.
Als ik voor mijn toetsenbord zit dan moet mijn muis minder ver naar de zijkant liggen.
Met dat ik veel wissel tussen toetsenbord en muis was dit storend dat één van de twee altijd teveel naar een kant moest liggen om te passen.

Ik had een blessure aan mijn schouder en deze werd verergerd door die zithouding. Daardoor is het extra in het licht gezet dat dit een incorrecte houding was.


Edit: mijn corsair TKL heeft gewoon mediabediening. Ik zie veel mensen dat heel belangrijk vinden.
Ik mis alleen echt mijn numeriek klavier.

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 23 juli 2024 08:57]

Ik heb persoonlijk ook een Hekel aan die Toetsenborden zonder Numpad.

Dit Gamed niet fijn als je een numpad gewent bent.
Vooral vanwege de 0 en 1 toetsen die er langs zitten.

het is gewoon een Gevoel wat fijn is.

Daarnaast heb je voor sommige spellen een NUMPAD nodig.

Zoals GTAV waarbij het Numpad als Controls voor Vliegtuigen/helicopters word gebruikt. {Bij de standaard Controlset}

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 23 juli 2024 08:57]

Er zijn echt mensen die heilig van overtuigd zijn dat TKL of minder beter is (op welke manier dan ook)

Zelf moet ik een num-pad hebben (en het liefst ook nog media toetsen en volume bediening), ik word al gek als ik achter aan laptop zit die eentje mist.

Gelukkig heeft mijn toetsenbord op PC en laptop wat ik nodig heb, maar ik snap wel dat er een markt is voor TKL.

En het zal vast ook in de kosten schelen voor de fabrikant.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 08:57]

Ik vind TKL beter voor wanneer je een muis aan de rechterkant gebruikt, maar veel belangrijker dan dat is hoe fijn een losse numpad kan zijn in gebruik.

Overigens kun je dan het best een numpad nemen met macrotoetsen bovenaan; geen idee waarom die ruimte in een standaard tobo leeg is.
Ik heb zelf mijn caps lock toets omgetoverd naar een FN toets en de FN + WASD als mediatoetsen. Op die manier hoef ik mijn hand(en) ook niet te verplaatsen naar mediatoetsen. Werkt imo nog fijner dan de mediatoetsen die ik hiervoor had :)
Ik gebruik vrijwel nooit m'n numpad dus die zit aleen maar in de weg, neemt ruimte in beslag die ik voor de muis kn gebruiken. Mocht er dan een moment komen dat ik een numpad veel gebruik dan koop ik een los numpad die ik dan neer kan zetten waar ik wil.

(ik gebruik zelf een 65% toetsenbord)
Het is echt een gaming dingetje: om plaats te maken voor je muis bewegingen kan je het toetsenbord verder naar links zetten, maar zodra je arm verder naar links moet tijdens het gamen gaat de belasting op je onderarm ook omhoog. Dus met een paar niet essentiele toetsen minder kan je het toetsenbord mooi iets minder naar links neer zetten.
Ik vind het top dat Logitech nu ook TKL toetsenborden ontwikkelt, misschien ooit zelfs een compact design zonder pijltjes en het 'delete' stukje (weet even niet wat daar de naam van is).

Het jammere is alleen dat ik de switches in dit toetsenbord verschrikkelijk slecht vond aanvoelen. Heb 'm uitgeprobeerd toen ik wilde upgraden maar ben uiteindelijk voor een GMMK compact met Kalih Purple Pro switches gegaan. Absoluut een fantastische tik-ervaring! Het enige dat ik hier mis is de wireless tech, dat is nu net waar Logitech hun producten uitblinken.

Wel vind ik de benodigde software suite een nadeel; het is vervelend als je 'bloatware' moet installeren wanneer je niet zo veel wensen hebt rond de kleurtjes (mijn oude Orion Spectrum tikplankje deed regenboog imitaties als de software niet was geïnstalleerd).
Dat gedeelte met de pijltjes heet de nav-cluster (nav=navigatie, in de dostijd was dat je belangrijkste navigatietool). Het probleem met dit soort toetsenbordjes is dat ze form over function hebben. Toen IBM de Model M voor net eerst maakte (zeg maar het toetsenbord waar bijna alle huidige toetsenborden op gebaseerd zijn) had IBM al + 50 jaar ervaring in de typmachine buisiness en wisten ze precies wat belangrijk is. Daarom word de IBM model M tegenwoordig nog steeds gezien als de koning der toetsenborden voor een grote groep mensen.

Andere merken die toetsenborden gingen maken hadden die ervaring niet echt met als resultaat dat soms de basis totaal word vergeten. Sommige toetsenborden missen een bepaalde basis waardoor ze (over het algemeen) slecht aanvoelen.
Je zal het nu wel plotseling over de GMMK compact hebben terwijl het artikel het over TKL designs hebben. Maak het dan wel duidelijk in je bericht.

TKL heeft wel degelijk ergonomisch ook voordelen omdat je je muis direct naast het TKL toetsenbord kan leggen. Of de compacte toetsenborden dat voordeel ook hebben ben ik nog niet uit. Mijn UHK toetsenbord doet wel erg zijn best, maar dat heeft dan ook een "Mod" knop recht onder mijn duim zitten en niet een Fn toets ergens weggestopt (nou ja, die heeft hij ook, maar da's niet voor de pijltjestoetsen enzo.

Om nou de IBM model M de hemel in te prijzen gaat me wat ver. Staggered key setup, control toets onderin, geen additionele toetsen. We zijn ondertussen alweer wat jaartjes verder. Dat het toen het meest gekopieerde toetsenbord layout is geweest zegt niet alles. Sowieso was de Model F waarschijnlijk beter en zullen de meeste kantoortuinen geen IBM Model M toestaan vanwege de herrie.

Sommige toetsenborden missen een "bepaalde basis". Mij is het niet helemaal duidelijk wat je daarmee bedoelt. Da's echt te generiek.
[..]een compact design zonder pijltjes en het 'delete' stukje (weet even niet wat daar de naam van is)
Full size: alles :-)
1800-compact: minder ruimte tussen de toetsen aan de rechterkant
TKL (87% of 80%): zonder numpad
75%: nav cluster, insert, page up/down, ... compacter geïntegreerd
60%: zonder F-keys
40%: zonder number row
Tenkey: enkel numpad
5%: macro keys
Om zijn vraag dus te beantwoorden: het navigatiecluster
Hangt van de context af, toch?
"weet even niet wat daar de naam van is"
  • een compact design zonder pijltjes en het 'delete' stukje
  • pijltjes en het 'delete' stukje
  • het 'delete' stukje
Ik ging van de onderste optie uit, vandaar mijn quote :)
Check! Dan heb ik nu een 60%, en die bevalt goed! Alleen beetje wennen met delete (bestaande knop remapped) en de fn-keys voor e.e.a., maar de kleine formfactor maakt het voor mij de moeite waard. :)
Je kan de software ook eenmalig installeren, je instellingen programmeren, en daarna het bord/muis in on-board modus zetten. Daarna heb je de software niet meer nodig. Enige nadeel is dat dan de macro's niet meer werken.
Agreed!
heb ze toen beide bij je getest. Die 915 was verschrikkelijk.
Die GMMK brown of purple zijn heerlijk.
Nog steeds ISO-layout? In het filmpje zag ik wel ISO namelijk...

Update: Zo te zien ook nog MicroUSB aansluiting 8)7

[Reactie gewijzigd door Devaqto op 23 juli 2024 08:57]

Dit dus. Ik wacht ook nogsteeds op een MX Keys met een ANSI layout.
Ik wacht uberhaupt op de MX keys, is overal uitverkocht. Strakke website, goede reviews. Nergens te krijgen, en ook niks over wanneer hij er wel weer zou zijn...
Volgens mij is Logitech bewust aan het overgaan naar andere soort toetsen. Iets met geld uitsparen.
Die gaat in Europa nooit in ANSI komen, want de Craft is ook na al die jaren nog steeds ISO.
Enige wat je kan doen is bestellen bij Amazon in USA, dan betaal je wel fors meer vanwege de import.
Tip, ik gebruik deze kabels: Aliexpress - elough.
Maakt van USB-c, micro en lightning connectoren een magnetische aansluiting. Ik vind het heerlijk werken, gewoon een 2 kabels op mijn bureau, en die slinger ik van mijn G915 naar telefoon, headset en modmic wireless (en microcontrollers wanneer ik bezig ben met werk). Ze zijn net als USB-c reversible, dus wat dat aangaat is het echt ideaal.
Maar desalniettemin is het jammer dat deze keyboards nog een micro-usb aansluiting hebben en geen usb-c. Zeker voor de (toch wel vrij hoge) prijzen. Ik heb ook die magnetische dingen aangeschaft, maar letterlijk enkel en alleen omdat mijn G915 nog micro-usb heeft. Al mijn andere apparaten op en rond mijn bureau zijn tegenwoordig usb-c, zelfs mijn laptop.Vrij irritant dat zo'n gloedjenieuw, toch wel redelijk 'premium' apparaat dan geen usb-c heeft.
Het is Logitech, je kunt er van uit gaan dat ze een ISO layout uit gaan brengen. Wij kopen in aardige aantallen Logitech toetsenborden in en bestellen deze nu via een leverancier buiten de EU om ze in ANSI te kunnen inkopen zodat mensen een normale layout hebben. Het is echt absurd. Maar het is nog steeds goedkoper dan gelijkwaardige toetsenborden van een ander merk aanschaffen.
229 euro? Betwijfel dat ze 2x beter typen dan de concurrentie. Draadloos en lowkey is echt niet meer uniek

[Reactie gewijzigd door matty___ op 23 juli 2024 08:57]

Ik heb de normale 915 een keer getest. En my o my wat was dat een tegenvaller. Mijn 710+ is echt 20x fijner en dat is geen grapje. De feedback van de toetsen was echt vreeslijk. Misschien is het smaak maar ik snap persoonlijk niet waarom zo iets 230 euro moet kosten zelfs voor 50 euro zou ik hem niet willen hebben zo belabberd type dat ding.
Mee eens dat ze eigenlijk nooit een degelijke vervanger hebben gemaakt voor de G710+. Heb er dan ook 2. 1 thuis en 1 op het werk. :)
Ik heb wel andere plankjes gezien die ik erg mooi en fijn vind. Maar niet zo veel beter dat ik deze zou willen vervangen.
Mijn broer heeft een GMMK met paarse switches. Dat zijn een soort van Bruine maar het actuatie punt ligt net wat hoger. Mocht mijn 710+ overlijden zou ik denk ik voor zo'n toetsenbord gaan.
Het "unieke" aan de G915 of de G815 is dat secundaire functie toetsen zoals bijvoorbeeld de ",$,#,?,*,% etcetera" niet verlicht zijn. Ik typ/game vaak in het donker op de G815 en kan niet tot nauwelijks de secundaire functie aflezen. Groot gemis voor zo'n duur toetsenbord, want ik kan niet blind typen en weet niet alle toetsen combinaties uit mijn hoofd. Het enige wat verlicht is als secundaire knop is de € teken.

Door het lage profiel zijn mijn polsproblemen verdwenen welke ik wel had bij de G513 en je hebt geen irritante verschuivende polssteun meer nodig. Plus je hebt een cleaner bureau.

Alleen de irritante G knoppen aan de linkerkant hadden van mij part weggelaten mogen worden. Scheelt eveneens ruimte.

De G815 en de G915 zijn bij mijn weten één van de laagste mechanische low profile toetsenborden.
Vanwege mijn eerder genoemde polsklachten te denken aan stijfheid, tintelingen en vermoeidheid door een te hoge houding aannemen was de G815 ondanks zijn hoge prijs voor mij maar de enige optie.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 juli 2024 08:57]

interessant, precies iets waar ik naar op zoek ben. low latency wireless, mechanisch en TKL. Alleen 229 euro? wtf..
Idem hier, ik was al aan het kijken naar de G915 maar €250 en een enorm bakbeest.

Als dit iets in prijs zakt kan dit wel eens mijn volgende bord worden :)
De versie met numpad is voor een vergelijkbaar bedrag te krijgen. Je betaald dus net zoveel voor minder toetsen.
De adviesprijs van de grotere broer ligt ook hoger. Logitech heeft altijd vrij hogen adviesprijzen, de marktprijs daalt altijd wel redelijk snel. Desalniettemin blijven het wel vrij prijzige toetsenborden...
helaas is dat veel het geval bij alle (mechanische) keyboards
Hoop dat hier ook een bedrade variant van komt (815 tkl ofzo), 230,- vind ik echt te veel. Toch vind ik het jammer dat er geen makro keys op zitten. Zelf ben ik al een tijdje op zoek naar een tkl maar wel met macro keys aan de linker zijde.
Wat een kansloze prijs zeg. Mijn lowkey TTK keyboard van keychron was met verzenden onder de €100.
is deze ook low latancy? merk je lag?
Er wordt niets over low latency in de specs gezegd bij Keychron. Vraag me af over welke getallen we het hebben en of daar in de praktijk iets van te merken is.
Ik heb al een tijdje een Keychron K2, latency is prima om mee te gamen, dus first person shooters. Voor het geval je toch per se de beste latency nodig hebt kan je deze ook gewoon met een kabel aansluiten en dan is het een "normaal" mechanisch toetsenbord. Maar ik denk dat dit voor 99% van de mensen overkill is om dat voor de latency te doen. Het grootste pluspunt voor mij is dat er ook een mac modus op zit dus ik kan zowel draadloos op de pc als op mijn mac gebruiken met alle speciale toetsen. Daarnaast gaat de accu lang mee en past ie mooi in een rugzak zodat ik overal mijn eigen toetsenbord kan gebruiken.
Jezus, die prijzen, micro USB, ABS toetsen die gaan glimmen etc. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de HyperX Alloy origins TKL krijg je USB-C, volledig aluminium unibody constructie voor 100 euro minder.

Kan mij niet voorstellen dat de wireless functie die 100 euro extra waard is.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 23 juli 2024 08:57]

Je hebt ook nog de G815 van Logitech zelf natuurlijk. Ook bedraad en ongeveer 75 euro goedkoper dan de wireless versie.
Dat is geen TKL keyboard, daarnaast staan daar dezelfde punten voor, dat is een grotendeel plastic keyboard met alleen een metalen plaat aan de bovenkant, in vergelijking met de competitie vind ik het wat karig als je kijkt qua bouwkwaliteit vs HyperX, Steelseries etc.
Persoonlijk heb ik liever wel de numerieke toetsen, maar mag het cursorblok/home-blok weggelaten worden. Want via de numlock schakel je toch wel easy tussen cijfers of navigatie via het als 2e laag gemapte home-blok? Ben wel erg tevreden over het fullsize exemplaar. Behalve de zeer forse prijs kan ik alleen de voor mij overbodige / irritante G-toetsen als nadeel noemen. USB-C mag je ook wel verwachten voor deze prijs...

[Reactie gewijzigd door 2Dutch op 23 juli 2024 08:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.