Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Raspberry Pi brengt cameramodule met verwisselbare objectieven uit

Raspberry Pi presenteert een nieuwe cameramodule voor zijn ontwikkelbordjes. De High Quality Camera heeft een Sony IMX477-sensor van het 1/2,3"-formaat en werkt met verwisselbare objectieven met de c-vatting. De module kost 50 dollar.

De gebruikte Sony-sensor is van het bsi-cmos-type en heeft een 12-megapixelresolutie. De pixels hebben afmetingen van 1,55x1,55 micron. De diagonaal van de sensor is 7,9mm. Gebruikers kunnen de module met de meegeleverde lintkabel van 200mm aansluiten op een Raspberry Pi. Dat werkt op alle varianten van de ontwikkelbordjes die een cameraconnector hebben. Vrijwel alle bordjes hebben dat, alleen sommige oude versies van de Pi Zero hebben dat niet.

Op de module zit een c-vatting, die ook gebruikt wordt voor beveiligingscamera's. Raspberry Pi wil via resellers twee objectieven aanbieden, met brandpuntsafstanden van 6mm en 16mm. Dat komt ongeveer overeen met 33mm en 88mm op een fullframecamera. Met adapters is het ook mogelijk om objectieven met een andere vatting op de module te zetten.

Raspberry Pi brengt de nieuwe cameramodule uit naast de bestaande goedkopere variant. De oude cameramodule heeft een Sony IMX219-sensor van het 1/4"-formaat en een ingebouwde lens. Het nieuwe model kost 50 dollar, de 6mm- en 16mm-objectieven krijgen prijzen van 15 en 50 dollar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-04-2020 • 09:31

54 Linkedin

Reacties (54)

Wijzig sortering
prijzig? Voor nog geen $100 euro kun je ipv een C lens er ook een c mount to nikon F mount (of <vul je favo merk> in) adapter er op zetten.
Dit ding met een stokoude 300mm Ai_S? -->1100mm observe cam, perfect om nestkasten oid in de gaten te houden.
Volgens mij heeft hij een cropfactor van 5,5 tov kleinbeeld dus 300mm wordt dan 1650mm equivalent.

Ik had van het originele cameraatje de lens afgehaald en de sensor achter een Nikon achterlensdop gemonteerd voor een cropfactor van 10x. Dat werkte wel maar er zat een sterke microlens- array op de sensor om het originele lensje te corrigeren waardoor je cirkelvormige kleurafwijkingen kreeg met een Nikon lens. Hopelijk (waarschijnlijk) heeft deze sensor daar geen last van omdat hij bedoeld is voor verwisselbare lenzen.

Kom ik tot 2750mm equivalent met mijn 200-500 :-)
Je hebt gelijk, ik had ook nog de 200/2.8 in gedachten
Zal hier ook een zwarte (noir) versie van komen? Ik bedoel, zonder ir-filter?
Deze versie kan je ook als NOIR versie gebruiken.
Ik ben net even de documentatie in gedoken, en daar staat dat je zelf het IR filter kan verwijderen, maar dat dit onomkeerbaar is. Pagina 3:

IR cut filter: Integrated*
-------------------
* Can be removed to enable IR sensitivity. Modification is irreversible.

Bij veel van deze sensoren zit het IR filter met een soort dubbelzijdige tape rondom de sensor vastgeplakt. Ik kan me dus voorstellen dat het verwijderen van dit glaasje een eenmalige actie is die moeilijk is om te keren.

[Reactie gewijzigd door trueKAMi op 1 mei 2020 10:28]

Symbolische foto van King's college en de cam-rivier, de Pi komt uit Cambridge. Leuke module, idd wel vrij prijzig, maar baant de weg voor allerlei innovatie Pi projecten, @klonic doet alvast een interessant voorzetje. Denk dat scholen (de primaire doelgroep van het hele Pi project) er blij mee zullen zijn, voor vakken als Natuurkunde kun je heel goed interessante dingen demonstreren. Of bij bio, C mount lenzen om er microscoop van te maken zijn zeer geschikt. We hebben op de hogeschool ook een "AI microscoop" project met een Pi als basis, collega gaat vast blij zijn hiermee!
Microscoop aansluiting, zeker een aardig idee. Zelf denk ik aan een telescoop aansluiting. Er zijn vast meer mogelijkheden.
Ehh dat is wel een stevige jump in prijs.. 75-90 euro voor een set want zonder lens is hij niet bruikbaar.
Er zijn telefoons goedkoper dan dat met een 12 mp camera. 8)7 :X

Ter illustratie namelijk de Motorola E6 zie: pricewatch: Motorola Moto E6 Play Zwart ik snap dat het lang niet in alle situaties voldoet om een telefoon te gebruiken maar voor de hobbyist ook een optie.

Edit 2: en ik snap ook dat de camera module hier een vrij lichtsterke sensor heeft en mogelijkheid tot lenzen heeft.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 30 april 2020 10:40]

Appels met peren vergelijken. De sensor is veel groter bij deze cameramodule dan bij smartphones. En dan vooral bij smartphones van dat kaliber.
1/2.3" is niet bepaald veel groter dan van moderne smartphone camera's. Sterker nog, er zijn ook smartphonecamera's met een grotere sensor. Uiteraard gaat de lens ook de kwaliteit bepalen van de beelden.
Wel groter dan die in een 11Pro, toch een benchmark voor 12 mp. Die "grote" quad of negenvoudige bayer sensors waar jij op doelt hebben zich nog niet bewezen (als ze al niet totaal misbruikt worden zoals in de Samsung A serie), en zijn nog geen match voor oude grote sensors als in de 1020/950XL
Sensor is 82% groter. Maar inderdaad, telefoon als prototype platform is zeker interessant. Je hebt dan immers ook accu, fatsoenlijke display (vind die maar eens voor een Pi!), en snellere en zuinigere processor.
Zijn er telefoons die USB host hebben en Debian laten installeren?

[Reactie gewijzigd door blanka op 30 april 2020 10:08]

Niet direct Debian maar ik heb hier een set oude Galaxy S3's en een Note 2 draaien met https://play.google.com/s...ls?id=com.termux&hl=en_US en https://elinux.org/KBOX_Linux_emulator_for_Android

Voor wat betreft USB host, de Galaxy Note 2 draait in een Samsung Dock en heeft daarmee een externe hardeschijf tot zijn beschikking.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 30 april 2020 10:43]

Zinnig display, ik ben er happy met een Hyperpixel. Geen idee of die al lekker werkt met de Pi 4.
Van pimoroni toch? Ik heb na 3x doa opgegeven. En blijft low res en low contrast vergeleken bij telefoonaanbod.
Maar een telefoon is ook weer low contrast vergeleken met een normale monitor! En aan een monitor kan ik gewoon een DLSR hangen. Op alle fronten beter als camera en display. Maar iet minder handig in formaat en I/O.

MAW het is maar net wat je eisen zijn. Ik had een display nodig op een Pi (als USB host, GPIO en camera) met een form factor van een Pi, geen idee welke telefoon dat zou kunnen regelen voor me. Als ik alleen een display nodig zou hebben gehad had ik inderdaad een oude telefoon gebruikt.
Hier niet, dat clearblack is beter dan Eizo op bureau.
Zelfde hier. Heb geen 30 inch scherm met de kwaliteit van de Note10, resolutie van de note is ook hoger. Scherm is uiteraard veel kleiner

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 1 mei 2020 00:39]

Dit is ook een 12 mp camera, de prijzen zullen vast nog wel dalen.
Gelukkig blijft de oude camera module ook beschikbaar...
Kwestie van volumes. Die camera module zal wel factor 1000 (wilde gok) keer minder verkocht worden. En daarnaast is het soms handiger om een Pi te hebben voor je projectje.

Maar het is wel een goed punt inderdaad. Als je webcam/security cam nodig hebt, pak je net zo goed een telefoon.
Je vergelijkt nu alleen het aantal megapixels. De ene 12mpix sensor is de andere niet. Hoe groot is de sensor, hoe lichtgevoelig is deze, etc. Dat bepaalt allemaal wat de beeldkwaliteit is. Niet alleen mpixels.
Inderdaad, en natuurlijk ook de mogelijkheid dat we nu een fatsoenlijke lens op de camera kunnen zetten.
Ik heb eerder gekeken maar camera modules voor een Pi maar de opties en kwaliteit van deze modules waren echt waardeloos. Ik ben erg blij met deze uitbreiding.
En daarom blijft de oude module ook beschikbaar. Daarnaast wijs mij eens een telefoon aan met een 12mp camera en een verwisselbare lens.

Ik denk eerder dat er simpel weg vraag was naar een camera module met een verwisselbare lens dan wel vraag naar meerdere camera modules met verschillende lenzen en dit is simpel weg een oplossing waar je als hobbyist mee uit de voeten kan als je op zoek bent naar een flexibele camera module voor je project.
Dat is een zeer toffe moderne sensor voor dat geld. Een echte mount ook nog, dat wordt smullen. Mijn vorige camera bord was met een Nvidia Jetson TX2 en een camera van richting de 300 euro. Dit is veel schappelijker en compacter. Het leuke is ook dat een aantal andere borden ook werkt met die Raspberry Pi camera modules.
Er is een boel high end en toch goedkoop C mount glas op deze planeet!
Alleen jammer van de raspberry Pi bandkabel. Liever de module met USB. Kan die ook op een fatsoenlijk systeem aangesloten worden, maar dat is natuurlijk niet in belang RPi foundation.

[Reactie gewijzigd door blanka op 30 april 2020 10:01]

Alleen jammer van de raspberry Pi bandkabel. Liever de module met USB. Kan die ook op een fatsoenlijk systeem aangesloten worden, maar dat is natuurlijk niet in belang RPi foundation.
Je kan er een Raspberry Pi Zero (~5 EUR) of 4B op aansluiten en die als USB webcam ontsluiten naar een andere computer. Een startpunt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 april 2020 10:26]

Ik wil juist de pi weg uit het verhaal door de onbetrouwbaarheid van het os icm sd kaarten.
Het is zo onbetrouwbaar als je het maakt.

* The Zep Man kijkt naar een rij Pi's van alle generaties met goede kwaliteit voedingen en SD kaarten geconfigureerd voor beperkte schrijfacties, die jarenlang 24/7 draaien zonder problemen.

De meeste SD kaart klachten komen door (een combinatie van):
• Brakke SD kaart
• Brakke voeding
• Brak geconfigureerd OS

Verder kan je een Pi Zero ook via een USB host booten en daarmee een (uitgekleed) OS in het geheugen/via een (USB RNDIS gebaseerd) netwerk laten draaien.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 april 2020 12:27]

Dat kan idd allemaal, maar het platform is lang niet zo laagdrempelig als wordt gesuggereerd. Vaak is een normale PC goedkoper en gebruiksvriendelijker helaas.
Dacht dat het ganse raspberry gebeuren bedoelt was om te leren. Dit is een iets geavanceerdere les ;)
Wil je als desktop pc'tje gebruiken, is het een paar minuten werk.
Wil je er meer mee beginnen doen, dan zit je met een leercurve
Vaak is een normale PC goedkoper en gebruiksvriendelijker helaas.
Een Raspberry Pi is niet bedoeld om gebruiksvriendelijk te zijn. Koop daarvoor een appliance.

Verder ben je op Tweakers.net. Hier wordt aangenomen dat je de mogelijkheid en wil bezit om jezelf dingen aan te leren in plaats van alles maar voorgekauwd te krijgen.
om te lopen moet je eerst kruipen maar net als fietsen gaat het daarna steeds makkelijker :)
Je hoeft geen sd kaart te gebruiken met de nieuwere R-Pi-s. Je kan ook usb of netwerk booten. De oude hebben voor het booten van wat anders een betrekkelijk klein sd-kaarjte nodig.

Daarnaast is de onbetrouwbaarheid vooral door het (veelvuldig) schrijven van de sd-kaart. Dat kan natuurlijk worden geminimaliseerd. swap uit, loggen naar het netwerk, beelden en data ook niet lokaal opslaan.

En uiteindelijk een kwaliteit-kaartje gebruiken. Weggevertjes houden het bij mij niet lang vol, merk-kaartjes doen het veel langer.
Volgens mij kan het niet met een Pi zero, deze heeft een kleiner formaat kabel volgens mij .
Volgens mij kan het niet met een Pi zero, deze heeft een kleiner formaat kabel volgens mij .
Het kan wel, maar je moet een adapterkabel hebben.
Het is vrij logisch dat ze het met de bandkabel doen: de stream loopt dan namelijk direct via de GPU en niet via de CPU, wat bij USB wel het geval is. Oftewel, veel lagere belasting van je RPI, en een hogere kwaliteit.

Er zijn al genoeg USB camera's te vinden, dus dat de foundation ook geen unique selling point geven.
Liever de module met USB
Dat is toch gewoon een webcam?
Lens adapter zoals deze erop, en de Raspberry kan op Nikon lenzen :P #omdathetkan O-)
Oeh interessant. Deze adapter past dus op deze nieuwe cameramodule? Is er ook een voor de oudere?

Dit is eenzelfde verloop toch?
https://nl.kentfaith.com/...GH20C5cQmSFMaAmABEALw_wcB

[Reactie gewijzigd door Cave_Boy op 30 april 2020 10:03]

Oude module heeft een niet verwisselbare lens.
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=148929

Op diverse forums is men creatief bezig geweest met de inmiddels oude camera.
ja heel vet!

https://www.raspberrypi.org/app/uploads/2020/04/stupid3.jpg


Wat wel een uitdaging nu wordt is een statief bevestiging. Waar sommige lenzen, zoals hier boven deze aan de lens hebben zitten, hebben de goedkopere lenzen dat helaas niet. Daar moeten we dus wat slims voor maken.
Valt vast iets voor te printen toch? Ringetje die om de lens past met een schroef-mount.

Zoiets dus.
Je moet dan wel een oude AI-S lens of een nieuwe E lens (met elektronisch diafragma) nemen. Met D en G lenzen blijft het diafragma gesloten tot het wordt open geduwd door de Nikon camera.

Het beste is een oude AI-S lens want dan kan je het diafragma nog bedienen. Ik wilde er net een stuk of 5 verkopen die hier al 35 jaar in de kast liggen, maar hou ze toch nog maar even vast denk ik.
Tijdje gebruikt (de oude) als deurspion camera, had amper keuze en dat kleine dingetje pastje precies in het kijkgat. Recent overgegaan op Ring. Maar opzich heeft die oude toch 2 jaar dienst gedaan i.c.m Synology Surveilance Station. Echter was het live bekijken (starten) van de feed te traag. Maar dat lag aan Synology.
Voor mijn gevoel is dat best prijzig. 50$ voor een sensor en dan nog 15 of 50 voor een objectiefje. Ik ben overigens ook wel benieuwd naar de gevoeligheid en eventuele coatings op de sensor. Wellicht kan de sensor leuk zijn voor een diy monochromator/spectroscoop. CDtje erin als grating. Behuizing 3D printen en matzwart verven.
Nee de prijs is best wel OK, ik heb een usb sony imx module voor ~60 euro gehaald (inclusief behuizing en lens) is maar 1080p maar is goed voor in het donker (dus dan is resolutie niet zo belangrijk), de imx477 is een redelijk nieuwe sensor voor 4k en tot 240fps (~waarschijnlijk/zekerweten :) niet 4k res): 4056×3040@10bit@60fps
4056x3040@12bit@40fps
4056x2288@79fps
2028x1520@2×2bin@179fps
2028x1144@2×2bin@240fps

Deze CCD kost los een paar 10tjes, dus ze verdienen niet heel veel met het geheel maar het is logisch dat ze er iets aan willen verdienen :) Goedkoper vind je ze op ali met CSI-2 interface, ik weet te weinig van raspberry om te weten welke interface ze gebruiken maar een snelle google geeft aan dat hij overweg kan mat CSI-2, dus je kan wel wat besparen maar dan heb je nog geen c-mount of focus.
Zou je hier 'eenvoudig' een HDMI out van kunnen krijgen? Ben op zoek naar een eenvoudige camera met clean HDMI out (in combinatie met een Atem Mini voor eigen testen). Of ben je met een Raspberry, sensor en lens sowieso dan toch ook al veel geld kwijt...
uh, start cheese fullscreen en je bent klaar denk ik?

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 30 april 2020 10:43]

Dit plus een raspberry pi mini is niet duur. Software om het beeld op de hdmi out te krijgen lijkt me vrij basic.
Dit is erg cool. Ik wil een dashcam maken op basis van een raspberry pi en was al voorzichtig aan het kijken naar camera modules. Probleem met de raspberry cameras is dat ze direct via een flexkabel worden aangesloten en er daardoor maar 1 camera aangesloten kan worden. Ik zal dus USB moeten gebruiken, maar volgens mij is dit helemaal niet erg omdat je dan ook niet gebonden bent aan het beperkte aanbod raspberry cameras.