2GB-versie van Raspberry Pi 4 krijgt prijsverlaging van meer dan 20 procent

De Raspberry Pi 4 met 2GB geheugen kost nu evenveel als de versie met 1GB. Dat zegt de Raspberry Pi Foundation. De prijsverlaging is permanent en de 2GB-versie kost nu 35 in plaats van 45 dollar. Dat is een prijsverlaging van 22 procent.

Raspberry Pi 4 Model B (1GB ram)
Pi 4 1GB

De dalende prijzen voor geheugen stellen de stichting in staat om de 2GB-variant in prijs te verlagen, meldt de Raspberry Pi Foundation. De 4GB-variant blijft op dezelfde prijs van 55 dollar. Op de site van de stichting zijn nu alleen nog de 2GB- en 4GB-modellen verkrijgbaar, al zegt de stichting dat het 1GB-model in het assortiment blijft voor wie dat wil, en ook ondersteund blijft worden.

De prijs in Nederland lijkt uit te komen rond 40 euro en dat is inderdaad ongeveer evenveel als het 1GB-model kost. De prijs van de 2GB-variant is bij veel winkeliers drie weken geleden al verlaagd, blijkt uit data van de Pricewatch. Hij kostte lang rond 48 euro. De stichting zegt de prijsverlaging te laten samenvallen met het achtjarige bestaan. De eerste Pi kwam in 2012 uit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

27-02-2020 • 14:38

85

Reacties (85)

Sorteer op:

Weergave:

Top! Let dan wel even op dat je de nieuwe v1.2 revisie koopt, i.v.m. met de oplaadbug via USB-c die stroomvoorziening met "slimme" adapters onmogelijk maakt! Dank @ Tweakers Podcast voor de heads-up :)

Bron: https://www.cnx-software....roves-sd-card-resilience/
Herkenbaarheid: The Pi Foundation is not selling the new revision as a distinct SKU
Fysieke Herkenhaarheid: WLCSP SD card voltage switch has been to the top side of the board to minimise the risk of damage.
OUD: https://www.cnx-software....pberry-Pi-4-v1.1.jpg.webp
NIEUW: https://www.cnx-software....pberry-Pi-4-v1.2.jpg.webp
If the revision reads “c03112” that means you are the lucky owner of a Raspberry Pi 4 Rev 1.2 board

[Reactie gewijzigd door p0st op 22 juli 2024 16:20]

Op https://www.raspberrypi.o.../revision-codes/README.md staat:

New-style revision codes in use:
Code Model Revision RAM Manufacturer
a03111 4B 1.1 1GB Sony UK
b03111 4B 1.1 2GB Sony UK
b03112 4B 1.2 2GB Sony UK (Update 28-2)
c03111 4B 1.1 4GB Sony UK
c03112 4B 1.2 4GB Sony UK

Er lijkt dus alleen een nieuwe revisie te zijn van de 4 GB versie; wellicht wordt ie daarom niet in prijs verlaagd?
Ook bovenstaande lijst is ge-update met de 1.2 revisie voor de 2 GB versie. De 2 GB versie lijkt zo na de prijsverlaging de beste prijs/prestatie-verhouding van de rpi 4's te hebben gekregen.

In de shops zie ik nergens aangegeven of er sprake is van een nieuwe revisie.

[Reactie gewijzigd door Frank71 op 22 juli 2024 16:20]

Ik heb vorige maand een Pi4 gekocht en die is al gereviseerd, ook deze versie zou via mensen die hem al hebben in de belangstelling gekomen zijn. De Raspberry Pi foundation communiceert hier niet over gezien, net zoals ze niet over v1.1 gecommuniceerd heeft, waarbij wat onderdelen verschoven werden voor makkelijkere productie van de PCBs. In shops ga je ook niet kunnen kiezen op revisie, v1.2 is wat je krijgt nu.

[Reactie gewijzigd door bertware op 22 juli 2024 16:20]

Ze hebben zojuist de 1.2 versie van de 2GB uitvoering aan de lijst toegevoegd: commit.
Top! Let dan wel even op dat je de nieuwe revisie koopt, i.v.m. met de oplaadbug via USB-c die stroomvoorziening met "slimme" adapters onmogelijk maakt! Dank @ Tweakers Podcast voor de heads-up :)
Goede tip.

Als je al een Pi 4 hebt liggen of je koopt er één tweedehands, dan hoef je deze niet enkel hierom te vervangen. Met een 'domme' voeding werkt de oude revisie van de Pi 4 prima. Gebruik wel een voeding die stabiel 5V 3A kan leveren als je intensieve taken met de Pi 4 gaat doen of veel USB randapparatuur zonder eigen voeding gaat aansluiten.

Verder is de Pi 4 een heethoofd. Als je hem CPU intensief gaat gebruiken over langere periodes neem dan een koellichaam (eventueel met actieve koeling).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 16:20]

dat met die power-delivery van de pi 4 4gb heb ik recentelijk gemerkt,
ik heb een goedkoop (no name) 2,4ghz keyboardje+muis gekocht. deze doet het perfect op mijn pc. maar in de pi werkt ie alleen in de USB-3 porten in de andere poorten valt het signaal continu weg, op de pi zit verder aangesloten: een actieve koeler en een corsair voyager (usbstick). de voeding is overigens die van de pi foundation zelf. mijn advies voor de pi 4 is dus om gebruik te maken van een usb-hub met eigen stroomvoorziening.
Je bent niet de enige. Waarschijnlijk ligt dat niet aan de voeding.
USB3 heeft met regelmaat last van interferentie met 2.4 GHz zoals Bluetooth en 2.4 GHz WiFi. Intel heeft hier onderzoek naar gedaan. (Nee, niet specifiek voor Intel CPUs.)
Ik heb een Pi4, zelfs idle wordt dat ding al 47c (met POE hat er op).
De fan van de POE hat slaat om de zoveel minuten aan en maakt dan best een lawaai.
Ik neig er dan maar naar om die POE hat eraf te halen en dat ding met koellichamen en een low speed running fan te koelen en via een adapter van stroom te voorzien.
Ruimte waar m'n Pi4 in hangt wordt overigens niet echt warmer dan 20C.
De ene hat is de andere hat. Pimoroni Fan SHIM plus Pibow Coupe 4 werkt prima. Er zijn ook reviews te vinden met vergelijkingen tussen de verschillende hats en cases.
Klopt, wordt behoorlijk warm. Zelf gebruik ik de Pi4 als desktop (Manjaro Xfce) met een snelle SD-kaart. Wel met een passief/actief gekoelde behuizing. o.a. hier te vinden (geen relatie met dit bedrijf):
https://elektronicavoorjou.nl/raspberry-pi-behuizing/

[Reactie gewijzigd door Conzales op 22 juli 2024 16:20]

Ik heb een 12 volt PC fan er boven gehangen. Deze aangesloten op een 5 volt Adapter. Nagenoeg ruisloos en zorgt ook voor verkoeling voor overige apparaten in mijn meterkast :-).
Ik gebruik geen PoE op de mijne (4GB versie) en heb er een passieve koeling op staan die even groot is als de Rpi. Koelt genoeg, zelfs onder zware belasting. Ik heb toch liever geen geblaas van mijn Pi :)
Als je een Pi4 hebt met firmware van vóór November 2019 kan je een enorme hoop warmte voorkomen door de firmware te updaten. Mijn Pi4 draait na die update niet veel warmer dan een Pi 3B.

Zie bijvoorbeeld https://www.jeffgeerling....ootloader-better-thermals .

Ik gebruik wel een "armor case" (een koellichaam als kast), maar die zat er ook daarvoor op en het verschil is echt groot.
Hassio en evt pi hole zonder extra koeling nog wel mogelijk?
Dat moet geen probleem zijn. Volgens mij gebruiken beiden niet veel CPU tijdens operatie.
Ik heb een 'oude' Pi4 draaien met hassio en een Pi Hole.
Mijn hassio systeem is redelijk uitgebreid en doet veel aan data logging.
Toch wordt hij hier niet noemenswaardig warm en draait prima!
Zonder koeling en lichte cpu belasting wordt de PI4 tussen de 63 en 71°C, niet echt koel maar net acceptabel.
En hoe herkennen we die nieuwe revisie? Wellicht handig om dat er bij te vermelden.
Goede vraag; toegevoegd! Lastig te herkennen dus, aangezien de SKU niet wijzigt. Wel te herkennen aan een verplaatse voltage switch voor het Micros SD slot. Zie gelinkte plaatje :)
Staat ook gewoon op de printplaat, rev 1.2.

Edit: blijkbaar verward met een andere pi, net gechecked en het staat in raspi-config (via ssh)

[Reactie gewijzigd door bertware op 22 juli 2024 16:20]

Hier niet. Paar weken terug een 4GB versie gekocht. De voltage switch zit op de rev. 1.2 plek, maar verder geen enkele indicatie dat dit een rev. 1.2 betreft.
Let dan wel even op dat je de nieuwe v1.2 revisie koopt, i.v.m. met de oplaadbug via USB-c die stroomvoorziening met "slimme" adapters onmogelijk maakt!
Als je die feature nodig hebt, zou ik daar op letten, ja. Er zijn veel gebruikers voor wie dit geen donder uit maakt (waaronder ik). Ik heb sinds release 2 RPi4 4 GB RAM en nergens last van wat betreft stroomvoorziening.
-zucht- dat doen ze nou altijd als ik er net één heb gekocht.

Daarover gesproken valt het me eigenlijk tegen dat anno 2020 Rasberian Fat32 nodig heeft, er (standaard) geen geluid komt uit de tweede HDMI poort en meer van dat soort dingetjes. Uiteraard is vrijwel alles aan te passen, maar ik heb toch echt een hekel aan Fat32. Zo veel slechte herinneringen...
raspberry pi dingen kopen in de 2 weken voor "pi day" (3/14) of een schrikkeldag is gewoon weten dat je dat risico loopt.
ik verwacht op 14 maart nog een aankondiging. (Nee , geen voorkennis, gewoon buikgevoel)
Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan! Black Friday, Single dingesday, Sinterklaas, kerst, Valentijnsdag, Pasen, midzomer, zonnewende, Halloween... Je moet wel heel veel pech hebben om geen korting te pakken.
ik wilde mijn pi 4 inzetten desktop pc (voor mijn moeder) dus om te testen en voor de hobby kocht ik er eerst zelf eentje.

het idee was dat ie net als eedere pie's hardware versnelling zou doen en tal van andere zaken die eerder wel werkte, naast de hierboven genoemde issues van usb-c (die dan eindelijk zijn opgelost) werken zaken als network boot en usb-boot niet of nauwelijks... dan komen ze met een verhaaltje over het clonen van je sd naar een usb en het aanpassen van fstab ... terwijl noobs dit ook had kunnen (nee moeten) implementeren.
Veel drivers zijn ruim een half jaar later nog steeds niet beschikbaar er zouden al lang dev builds met een linux 5.5 kernel en bleading edge hardware decoding kunnen zijn (zelfs al was het niet stabiel maar iig werkend... )
Dat alles blijft maar aan de strijkstok hangen. ik vrees inmiddels zelfs dat er heel veel potentie van de pi4 zal blijven liggen en dat de pi 5 inmiddels beschikbaar zal zijn als deze issues eindelijk opgelost zullen zijn.
Als je kijkt naar wat er inmiddels haalbaar is met arm, en dat het krachtig genoeg kan zijn om desktops te vervangen of zelfs hele highend opslagsystemen of (personal) cloud servers kan laten draaien ....

Denk je eens in hoe een 8core a76+ cpu zou presteren wanneer er naast gbit lan, ook gekeken wordt naar een msata of pci-e port voor ssd's om van te booten, of zelfs satapoorten voor opslag ... of wanneer je dat niet wilt een thunderbolt aansluiting voor raid-enclosures of andere hardware uitbreidingen).
...
Dan wordt het naar mijn idee nu wel eens tijd om te kijken naar een pi-pro waarbij er bijvoorbeeld een devboard van =<$100 wordt nagestreefd met de best (en meest open) mogelijke hardware voor dat bedrag. waarbij zijn kleine broertje (de pi 5b dezelfde soort cpu krijgt maar dan met lagere clock en minder cores, minder ram maar wel werkend op hetzelfde os met zelfde driver-support.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 juli 2024 16:20]

Ik geloof dat je de doelgroep niet helemaal inschat. Network boot voor noobs? Hoe zie je dat voor je? Er is een prima noob-oplossing (booten van SD), en er is een prima net-boot oplossing (voor experts).

En wat betreft SoC keuze, Broadcom heeft simpelweg geen 8 core A76 met meerdere PCI-e lanes. De BCM2711 is hun high-end SoC, en de Pi4 is het launch platform daarvoor. SATA zou al helemaal vreemd zijn; dat is geen business waarin Broadcom actief is.
als je al van de a55 naar a72 kernen overstapt met een geheel andere boot-rom structuur etc etc. dan kon je ook prima overstappen van broadcom naar andere (betere) SoC-makers. dus dat argument gaat nauwelijks op. msata etc voor storage van bijv diy beveilighingssystemen die je aan je smarthub wilt hangen of tal van andere zaken zie ik niet als wereld vreemd voor een 'ontwikkel / hobbybordtje' en ik had het ook niet perse over netboot sterker nog ik vind de netboot oplossing in de eprom een zeer slecht idee voor de meeste hobbyoplossingen .... dan is een <1gb sdcard met enkele config bestanden de betere oplossing waar het mij meer om ging was dat het een half+ jaar heeft moeten duren voor er iemand kwam met een bootloader die wel usb boot en network boot en tal van andere zaken goed lijkt op te pakken. misschien moet de pi foundation eens overwegen om noobs te laten vallen tengunste van berryboot.
Weet je wie de Raspberry Pi maakt? De CEO van Raspberry Pi Ltd is een werknemer van Broadcom. Je suggestie dat ze naar een andere leverancier overstappen is ongeveer zoiets als voorstellen dat Feyenoord naar Amsterdam verhuisd. Gaat niet gebeuren.
Een computer voor 40 euro consumentenprijs kunnen leveren vereist nu eenmaal scherpe keuzes. Je kiest snel voor USB als primair medium voor uitbreidingen, omdat USB goedkoop en veelzijdig is. Wie bijv. SATA-apparatuur wil aansluiten kan dat eenvoudig doen via een convertertje.

PCI-E kan je vergeten en Thunderbolt is een doodgeboren kindje; je zult het nooit veel verder zien komen dan dat het Intels kindje is.
Een computer voor 40 euro consumentenprijs kunnen leveren vereist nu eenmaal scherpe keuzes. Je kiest snel voor USB als primair medium voor uitbreidingen, omdat USB goedkoop en veelzijdig is. Wie bijv. SATA-apparatuur wil aansluiten kan dat eenvoudig doen via een convertertje.

PCI-E kan je vergeten en Thunderbolt is een doodgeboren kindje; je zult het nooit veel verder zien komen dan dat het Intels kindje is.
keuzes keuzes keuzes maar het niet ondersteunen van stabiel, snel, effcient en duurzame opslagmedia maakt de pi gewoon een stuk minder interessant.
een betere cpu (met meer highend cores), meer i/o mogelijkheden etc zijn allemaal prima mogelijk zonder het budget al te veel naar boven bij te stellen.

natuurlijk moet je altijd keuzes maken, maar als je ziet wat er in de mobiele telefoons-markt gebeurt dan weet je dat er een hoop meer mogelijk wordt dan de pi 4b.

ik hoop daar echt veel meer van terug te zien bij de pi 5... anders had men net zo goed bij de pi 3b kunnen blijven
Tja, er zijn genoeg Pi-achtige bordjes met krachtige processoren vaak uit de telefoonmarkt, bijvoorbeeld met de Rockchip RK3399. Die zijn allemaal stukken duurder dan een Raspberry Pi, zo rond de 100 euro en dat is een flinke meerprijs. De feiten ondersteunen dus niet dat het allemaal kan zonder meerprijs.

Naast de hoge prijs is ook de ondersteuning een zootje, en heb je de twee belangrijkste redenen dat de Raspberry Pi zo retepopulair is en de rest het met elkaar uitvecht in een hoekje van de markt.
Je hebt gelijk, maar ik verwacht dat soort ontwikkelingen niet van Broadcom of de Raspberry Pi foundation. NXP heeft al de Layerscape LX2160A SoC met 16 Neoverse N1 cores en ik verwacht daar een opvolger van met 16-32 cores die min of meer equivalent zijn aan Cortex A76. Het zou wel mooi zijn als die net zo goedkoop zou worden als de voorganger.
Je hebt gelijk, maar ik verwacht dat soort ontwikkelingen niet van Broadcom of de Raspberry Pi foundation. NXP heeft al de Layerscape LX2160A SoC met 16 Neoverse N1 cores en ik verwacht daar een opvolger van met 16-32 cores die min of meer equivalent zijn aan Cortex A76. Het zou wel mooi zijn als die net zo goedkoop zou worden als de voorganger.
als daar ook leuke (en geschikte) ontwikkelbordjes voor zijn in het sub $100 segment met goede linux drivers dan heeft dat zeker mijn interesse.
laat het ff weten volgende keer dat je iets gaat kopen, dan wacht de rest een weekje :+
Ik zal regelmatig een boodschappenlijstje posten ;)
Daarover gesproken valt het me eigenlijk tegen dat anno 2020 Rasberian Fat32 nodig heeft,
Raspbian heeft dat niet nodig. Het is de GPU die dat nodig heeft. Bij het opstarten haalt die binaries op van een FAT32 partitie voordat die de CPU op de binaries door laat starten.

Dus enkel /boot is FAT32, en dat is niet zo erg omdat er enkel bestanden op staan die niet vaak veranderen en er verder geen behoefte is aan geavanceerde bestandssysteem functionaliteit. De rest van de ruimte kan je inrichten zoals je wilt, zolang de Linux kernel er maar ondersteuning voor heeft.

Verder kan je FAT32 in het geheel vermijden door via network boot op te starten. Dat werkt zelfs op een Pi 4.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 16:20]

Is ook zo. Ik was echter voortvarend (en natuurlijk zonder enige vorm van handleiding te lezen) bezig gegaan met mijn 64GB kaartje om tot de conclusie te komen dat het toch echt perse FAT32 moest zijn en dus kreeg ik haatgevoelens richting alle zaken die niet willen meewerken. Zoals Windows/Microsoft die van mening zijn dat 64GB toch echt te groot is voor FAT32, de Pi die het vertikte te booten op exFAT/NTFS, mijn cardreader die de geest gaf etc. Maar na een biertje en wat leeswerk ging het weer goed met me.

Nu draait het als een zonnetje en ben ik wijzer en nederiger.

[Reactie gewijzigd door Wouterie op 22 juli 2024 16:20]

Oww...
Zou dit mijn oplossing zijn?
Ik heb wat lopen klooien met mijn RP 3B en sinds kort krijg ik er geen geluid meer uit.

Was dit bij model 3 ook al het geval dat er maar via 1 HDMI geluid mee komt?
edit: Nope, dat zal het niet zijn, de 3 heeft maar 1 HDMI. 8)7

[Reactie gewijzigd door cadsite op 22 juli 2024 16:20]

Mooie prijs verlaging. Ik ben naar Pi aan het kijken voor een kleine docker server voor kleine toepassingen. Maar de SD opslag mogelijkheid lijkt me daar niet geschikt voor. Klopt dit? Zo'n servertje draai ik liever op een SSD qua stabiliteit bij stroomuitval en performance.
Draaien vanaf een usb SSD kan al. Voor booten was lange tijd nog een SD kaart nodig, maar volgens mij kan alles nu via USB. Even naar googlen als dit het enige is wat je weerhoudt.
Niet de Pi 4, wel de Pi3. Niet al te lastig om via een minimale boot op SD te laten doorgaan met een SSD en die als default system disk verder te gebruiken. Snelheidswinst kan aanzienlijk zijn, en betrouwbaarheid ook

[Reactie gewijzigd door hansotten op 22 juli 2024 16:20]

Precies, vandaar ook mijn opmerking over het booten specifiek.
Performance winst is inderdaad aanzienlijk, naast de toegenomen langdurige stabiliteit doordat de SD kaart veel minder beschreven hoeft te worden.
Ik draai unifipi rechtstreeks vanaf een USBstick ( op de Pi 3B )
Een relatief goedkope USB3 versie ( ik heb zo'n sandisk van de Action )
geen issues verder, bij de eerste boot vergroot hij de opslag naar de volle 32GB, en boot altijd.

Alleen iso's die zich niet aan de 'juiste' richtlijnen houden, stoppen zodra de de sdcard 'missen'

LibreElec draait perfect van usb, Raspbian ook.

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 22 juli 2024 16:20]

Volgens deze video kan je grotendeels booten van SSD, het Sd kaartje is nif wel nogid om de UUID van de ssd aan te geven:
https://youtu.be/gp6XW-fGVjo
daar heb je toch wel kitjes voor?
Een SSD via USB3.0 is natuurlijk beter voor je performance. Echter ondersteund de PI4 nog steeds geen officiële USB boot. Dus moet je de boot loader nog wel vanaf een SD-kaart of via het netwerk laden.
Ik heb heel lang een Pi 3B gedraaid vanaf een ouwe 2.5" laptop HDD, eveneens omdat het draaien vanaf een SD kaartje me net wat te riskant leek (en ik sowieso wat meer opslagruimte wilde hebben dan wat toen gangbaar was in SD kaartjes). Wat @ribe al aangeeft, toen was het nog nodig om via een SD kaartje op te starten, maar dat is nagenoeg niets meer dan de bootloader en vervolgens draait alles vanaf de harde schijf. Heeft jaren prima gedraait.

Enige aandachtspuntje is dat je voldoende prik moet hebben voor de harde schijf, dus een USB adapter met aparte voeding is aan te raden (zoniet essentieel).
Andreas Spiess heeft hieraan recent een filmpje gewijd: https://www.youtube.com/watch?v=gp6XW-fGVjo. Hier staan duidelijke instructies op hoe je het moet bewerkstelligen.
als je de pi 4b vanaf een usbstick wilt booten, kies dan voor een simpel (ouderwets) sdkaartje met berryboot in plaats van met noobs. doordat berryboot native anders werkt als een soort chainloader in plaats van een bootcode kun je zonder rare fratsen van usbstick of ssd booten. let er daarbij wel op dat het vrij nieuw is ten opzichte van noobs en dat dus nog niet alle pi 4 distro's al voor berryboot zijn vrijgegeven.

voor het draaien van docker zijn volgens mij al wel: rasbian lite en ubuntu server beschikbaar.

installeren van berryboot is zo simpel als: formateren als fat32 en zipje uitpakken (etcher dus niet nodig). linkjehttps://www.berryterminal.com/doku.php/berryboot

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 juli 2024 16:20]

pfff en precies gister de 4GB versie aangeschaft via de duitse amazon.... Wat zijn de problemen die ik met de 1e versie kan ondervinden?
dat is niet opstart als je een te slimme usb3 oplader gebruikt
maar dat gebeurt dus niet als je de usb-lader van de pi foundation komt die is namelijk dom. en ook bijna alle webshops die pi's verkoken raden de juiste opladers aan...
Top! Ik heb meteen de oficiele adapter gekocht, verder heb ik zover ik weet geen slimme laders in huis slingeren, dus in principe loop ik nergens tegenaan :)
Dat hij niet goed werkt met een slimme voeding. Met een gewone USB voeding werkt ie prima.
Je krijgt hoogstwaarschijnlijk al een v1.2 met gecorrigeerde USB-C markers, het is door mensen die deze geleverd kregen dat het onder de aandacht is gekomen.

[Reactie gewijzigd door bertware op 22 juli 2024 16:20]

Je hebt retourrecht, dus als je wilt kun je hem gewoon terugsturen.
Zijn er toepassingen te bedenken waarin 4GB echte voordelen heeft t.o.v 2GB? Wellicht als je heel veel docker containers draait?
Ik draai op de 2gb de volgende docker containers:
- Home-Assistant
- Mosquitto
- Pihole
- Deconz
- VPN server

Grappig genoeg liet "docker stats" me niets spannends zien aangezien ik ook dacht dat ik echt wel een 2e pi nodig zou hebben... Ik vemoed dan ook dat de 4gb niet veel uit gaat maken. Disk performance lijkt me dan meer van belang dan puur ram. De 2gb met een rappe ssd levert dan denk ik meer op dan 4gb met sdcard.
Dat is precies wat ik ook van plan ben om te draaien. Wellicht toch mijn rPi 1B maar eens gaan vervangen :)
Gewoon doen! Als ik tussen 07:00 en 08:00 de trap af kom en het is buiten < 2 graden, dan gaat er in de woonkamer 1 lamp aan in het blauw (dan weet ik dat ik maar zo es zou moeten krabben). Dat is toch veels te leuk!
Linux is veelzijdig, dus zijn er ook veel verschillende toepassingen. Er zijn genoeg toepassingen voor een computer te bedenken waarbij 2GB niet genoeg is, meer dan alleen Docker. In het bijzonder worden ze steeds meer als minidesktop gebruikt en alhoewel Linux geen Windows is, wordt 2GB voor een desktop in toenemende mate als krapjes beoordeeld.
Cool, als ze de 4gb versie ook 10 euro goedkoper maken. Vind het enige jammere aan de pi nog steeds dat er geen sata op zit. Voor de snelheid maakt het niet uit ivm USB alleen hoef ik dan geen adapter bordjes meer te gebruiken.
misschien dan toch eens een clustertje opzetten.
Als ie hetzelfde kost als de 1GB vraag ik me af of de 1GB versie nog wel bestaansrecht heeft want er staat wel dat ie in het assortiment blijft maar niets over een prijsverlaging daarvan. Dan gaat iedereen toch voor het 2GB model?
Zal wel flinke voorraad zijn. Daarnaast geven ze de verlaagde geheugenprijzen als reden voor de prijsverlaging, maar blijft de 4gb versie even duur. Daar zou je ook op zijn minst €10 verlaging verwachten.
Nou dat zal niet lang duren met die pandemie die op komst is...
Slimme zet. Zo maken ze het wel veel aantrekkelijker voor mensen die erin willen stappen.
Ik kan me niet voorstellen dat dat tientje de drempel was.
Het zal je verbazen wat sommige mensen voor 10 euro doen.
Ik wil het niet weten :+
Ik zou graag een clustertje van 5rpi's of meer willen opzetten, 10€ scheelt dus al 50€ voor mij ;)
maar wat scheelt die 10 euro dan, waarom zou je niet 4x de 1gb variant hebben gekocht? en alleen voor je master een tientje meer voor wat extra geheugen.
Gewoon uit belangstelling: wat doe je met een clustertje van 5 pi’s? Voor 1 heb ik usecases zat, maar voor 5 in een cluster?
Eigenlijk vooral 'probeersels' zoals kubernetes en van die dingen, om te leren, omdat het kan, als hobby. Momenteel werk ik met vms op men eigen pc, maar zou graag goedkoop dedicated draaien.
Dan is een clusterhat met 4 zero's misschien een voordelige optie? Wel iets minder core's maar genoeg te experimenteren.

Edit: ook leuk, en goedkoop, maar minder op standaards gebaseerd dan een pi cluster (esp32):
https://github.com/Wei123...emo/Broccoli_readme_en.md

Of, nog een ander wereldje, maar wel heel leuk parallel rekenen op een grafische kaart met cuda of opencl.

[Reactie gewijzigd door akooijman op 22 juli 2024 16:20]

Het gaat niet om die € 10,-, het gaat om 25% korting! Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen op andere hardware :-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.