Minecraft krijgt op 16 april bèta met raytracingondersteuning

Op 16 april kunnen deelnemers aan het Xbox Insider-programma een bèta van Minecraft spelen die volledig met raytracing wordt gerenderd. Nvidia levert featurepacks en tutorials om zelf aan de slag te kunnen.

De open bèta van Minecraft die vanaf 16 april speelbaar is, wordt volledig via pathtracing gerenderd. Pathtracing valt onder de raytracingparaplu en maakt het mogelijk realistischere werelden te renderen in Minecraft. Zo krijgen objecten meer materiaaleigenschappen en worden reflecties van onder meer metalen, water en glas realistisch weergegeven.

De nieuwe Minecraft-versie steunt op drie pilaren: pathtracing, een techniek die physically based rendering genoemd wordt, en dlss 2.0 om de prestaties op een acceptabel niveau te houden. Om pbr mogelijk te maken, worden de attributen van een blok in Minecraft uitgebreid van twee naar zes eigenschappen. Naast de standaard aanwezige kleur- en transparantie-eigenschappen zijn er nu ook eigenschappen voor metaal, reflectie, hoogte en ruwheid. Zo kan bijvoorbeeld een blok goud een gouden gloed op de omgeving geven. In theorie is een oneindig aantal bounces van een ray mogelijk, maar om het behapbaar te houden voor de videokaart, zijn die beperkt tot acht bounces per ray. Desondanks moet dlss 2.0 helpen om de op relatief lage resolutie gerenderde beelden te upscalen naar hogere resoluties.

De speciale versie van Minecraft komt vooralsnog alleen naar de bedrock-versie van Minecraft: de Java-versie krijgt geen raytracingondersteuning. Wel komen een tool en tutorial beschikbaar om werelden van de Java-versie te importeren naar de bedrock-versie. Ook komen diverse demowerelden en featurepacks beschikbaar om zelf aan de slag te kunnen. Naast de bèta van Minecraft heb je daar uiteraard een RTX-videokaart van Nvidia voor nodig; een GTX-kaart die RTX ondersteunt is niet snel genoeg.

Door Willem de Moor

Redacteur

14-04-2020 • 15:00

80 Linkedin

Reacties (80)

80
77
38
5
0
32
Wijzig sortering
Naast de bèta van Minecraft heb je daar uiteraard een RTX-videokaart van Nvidia voor nodig; een GTX-kaart die RTX ondersteunt is niet snel genoeg.
Persoonlijk vind ik het niet zo vanzelfsprekend, je zou denken dat het zou moeten werken zolang je GPU maar RTX ondersteunt. Beetje jammer dat dat niet het geval blijkt, want zo ga je weer functies introduceren voor een enkele serie/kaart waarbij het dan net de vraag in hoeverre het door zal worden ontwikkeld voor andere of nieuwere kaarten. Dacht dat we ondertussen voorbij het tijdperk waren met zo'n mate van exclusiviteit qua functies.
De oude GTX-gpu's zullen nooit ray tracing-ondersteuning op een acceptabel niveau kunnen bieden omdat ze daar simpelweg de specifieke hardware voor missen, dus waarom zou je daar überhaupt tijd aan besteden. De technieken die hier worden toegepast zullen als een drol draaien op oudere hardware, waaronder de GTX-gpu's.
In games die voornamelijk eenvoudige reflecties met raytracing berekenen, scoren de GTX-kaarten met DXR nog redelijk. Zodra de complexiteit van reflecties toeneemt of veel zogeheten global illumination wordt berekend, is het gat tussen RTX- en GTX-kaarten veel groter.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 14 april 2020 16:08]

dit is gedaan om een groter developer publiek te krijgen, genoeg mensen (net als mij) die een GTX1080 hebben bijv maar puur de RTX feature de upgrade niet waard is.. nu kan ik dus WEL alvast developen voor RTX (met dezelfde features dus) en ge-emuleerd afspelen, maar trager dus.
Maar zul je als developer serieus aan de slag gaan met raytracing op een GTX kaart? Lijkt mij niet. Als developer wil je ook kunnen zien hoe iets draait, liever zelfs iets beter zodat je het voor het normale publiek een tandje naar beneden kan schroeven.

Uiteraard wil je ook op andere hardware de benodigde SDK's kunnen gebruiken, maar dat is een ander verhaal.
Ik zou het niet op een game gebruiken nee, ik zou het wel (al heb ik daar geen tijd voor gehad) wel gebruiken om te kijken hoe de API werkt, wat ik er mee kan, ondanks het feit dat de performance bagger zal zijn. Maar dit is wetende dat het een heel stuk beter gaat worden zodra dit dan op een RTX kaart zou runnen. Je kan dus dan wel gewoon de applicatie al maken, zonder dat je de "echte" hardware er voor nodig hebt. En dit is gewoon een + aan Nvidia's kant.
De oude GTX-gpu's zullen nooit ray tracing-ondersteuning op een acceptabel niveau kunnen bieden omdat ze daar simpelweg de specifieke hardware voor missen
Ik kan met mijn 5700XT anders prima raytraced minecraft draaien via optifine & sonicether. Die heeft zeker geen "specifieke hardware". RTX helpt zeker, maar dat het zonder RTX niet kan is onzin.
compleet andere techniek, SVOGI en near field reflections op voxel basis is compleet anders dan echt pathtracing en veel inpreciezer. een huidige GPU kan niet pathtracen (realtime) op een hogere resolutie dan 480p dat is gewoon te performance intensief of je krijgt teveel noise. Zelfs RTX kan dit niet volledig zonder afhankelijk te zijn van een de-noising algorithm, en 4K kan je vergeten.
Het is momenteel de enige serie kaarten met raytracing hardware dus als jij dat niet vanzelfsprekend vindt dan zegt dat denk ik meer over jouw gebrek aan inzicht in hoe zwaar deze technieken zijn...
Er wordt "uiteraard" gezegd alsof het vanzelfsprekend is dat een game met raytracing niet uitkomt voor een kaart waar alsnog een update voor is uitgekomen die raytracing support toevoegt. Ik weet absoluut niet alle fijne details (en dat heb ik ook nergens geclaimed), maar waarom zou je in zo'n geval dan zo'n update uitbrengen als je er uiteindelijk toch helemaal niks mee doet?

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 14 april 2020 16:43]

Exact dit. Kan niet de bron van Nvidia zo snel vinden op m'n mobiel, maar kwam wel dit artikel van Tweakers zelf tegen:
nieuws: Nvidia GTX-videokaarten krijgen met update ondersteuning voor raytracing

Waarom wel updates aanbieden als het toch niet snel genoeg zou zijn. Volgens mij waren de benchmarks voor ray-tracing op de GTX kaarten ook niet zo dramatisch.
Ik heb de quake RTX pathtraced versie proberen draaien op mijn GTX1080, volstrekt hopeloze 5fps of iets dergelijks. Verwacht dus maar hetzelfde voor minecraft op GTX kaarten.
Wellicht omdat raytracing niet het zwaarste is om te doen, maar pathtracing blijkbaar wel. Het is niet hetzelfde. Ze hadden het licht kunnen houden met wat reflecties op bestaande oppervlakken maar ze hebben besloten het meer "realistisch" te maken met nieuwe physical based textures.
Het meeste minecraft of roblocks 3/4 wordt echt op intel graphics gespeeld. Of amd (consol) ik zie dus totaal niet het nut er van om een RTX te gaan ondersteunen, laatste keer dat ik het heb zien draaien was een 2080ti nodig.
En de nieuwe consoles hebben iets van raytracing maar dan is het AMD gpu gebruikt geen RTX... Maak er dan een open standaard van..... Of zou nvidia het sponseren?
Ontzettend slecht van Mojang (we kunnen dit eigenlijk gewoon volledig op Microsoft gooien) dat er geen ondersteuning komt voor de Java versie. Is gewoon weer een manier om de Bedrock versie en heel die Microsoft store door je strot te duwen. :(
Ontzettend slecht van Mojang (we kunnen dit eigenlijk gewoon volledig op Microsoft gooien) dat er geen ondersteuning komt voor de Java versie. Is gewoon weer een manier om de Bedrock versie en heel die Microsoft store door je strot te duwen. :(
"Gelukkig" is er ook nog SEUS PTGI (RTX Shaders) - dit draai ik zelf atm op 75% res scale icm een
"brakke" GTX1060 met zo'n 40FPS @ 1080p op de java versie.

[Reactie gewijzigd door MineTurtle op 14 april 2020 15:43]

Ja ik wist dat deze bestaan maar met mijn GTX 970 gaat dat niet zo heel lekker ahahahha. Zelf vind ik de "normale" shaders ook goed genoeg. Sildurs blijft mooi :)
Is al een tijdje bezig. Er zit steeds meer functionaliteit in Bedrock die op Java ontbreekt. Microsoft/Mojang wilt al vrij lange tijd van die Java versie af en over op de Bedrock versie. Maar de community werkt tegen gezien een behoorlijk deel vast zit aan de java versie. MS/Mojang wilt iedereen graag op die grofgeldverdiendende MC marketplace hebben.

Ook oude bugs of vreemde eigenaardigheden die verschillen of ontbreken op Java worden al lange tijd niet gefixed. Ondanks dat Java de "prioriteit" krijgt met het ontwikkelen van nieuwe releases, zijn deze 2 versies al een paar jaar niet meer gelijk.
Ze zijn nooit gelijk geweest en Java heeft ook genoeg features die niet in Bedrock zitten, denk aan de tekst op signs een kleur geven en redstone features die niet in Bedrock zitten.
destijds werdt er nog gezegt dat alles wat in bedrock kwam ook in java zou komen. jaja, dat geloofde ik toen ook al niet.
Ben ik niet met je eens. De Java versie speel je over het algemeen nog omdat je er zelf mee wilt klooien, waarom zouden ze helemaal RTX gaan ontwikkelen voor een versie waarvoor het praktisch al beschikbaar is. De Bedrock versie is vooral interessant voor mensen die zich hier niet mee bezig houden.

Ik vind het overigens opvallend dat weer "door je strot duwen" geopperd wordt. In plaats van het waarderen dat de java versie überhaupt nog steeds volwaardig ondersteund wordt en zelfs de grote updates blijft ontvangen, zonder dat je daar ook maar één cent meer hoeft te betalen. Net als dat je beide versie niet apart te hoeven kopen. Bij bv EA of Ubisoft was de Java versie al lang stop gezet of had je beide versies los kunnen aanschaffen. Ik vind je opmerking erg entitled.
Nogmaals ik speel de Java versie niet voor de mods, maar voor de servers. Ik wil er dus helemaal niet met de game lopen klooien maar ik wil nog iets anders kunnen doen dan alleen simpele survival of creative servers. "helemaal RTX ontwikkelen" Het implementeren van raytracing zou in principe makkelijker moeten zijn dan rasterization. Daarbij is Minecraft ook niet de meest grafisch intense game dus lijkt het me makkelijker dan bij andere titles.

Het klopt dat raytracing voor java er "praktisch" al is maar dat is het dan ook. Als je de SEUS raytracing shaders wilt moet je een patreon worden en zelfs dan zegt hij nog dat het in alpha state is. Daarbij gebruiken de shaders van SEUS niet de tensor cores waarbij dat hier wel gebeurd. Dat vind ik toch een redelijk verschil.

Java volwaardig ondersteunt? Dit lijkt me toch een feature wat bewijst dat dat niet zo is. Ja ze krijgen inderdaad de grote content updates maar zelfs daarin zijn er nog verschillen tussen Java en Bedrock. Ik vindt het een beetje een rare opmerking dat ik moet "waarderen" dat ze de originele en meestgebruikte versie blijven ondersteunen. Dat lijkt mij toch vrij logisch ? Ik geloof meteen dat EA of Ubisoft dat wel zou doen maar daarmee maakt dat Microsoft toch niet goed ?
Zou dit niet ook met DXR gaan werken? Of zit je vast aan NVidia hiermee? Dat lijkt me wat vreemd, gezien ik me kan voorstellen dat deze Minecraft voor de toekomstige XBox Series X wel een mooi sellingpoint is.
Het is al op Series X getoond. Zie bijvoorbeeld dit Digital Foundry filmpje. Dus dat op PC vooral Nvidia genoemd wordt zal met een marketing deal te maken hebben.
Wat een onzinnige praktijk zeg. Alsof je een Nvidea kaart nodig heb om een beetje goede shaders in een spel zo simpel als Minecraft te bakken.

Sterker nog, het kan al veel langer met Optifine in de Java editie. Hier een voorbeeldje van wat shaders kunnen doen:
https://www.sonicether.com/seus/
Raytracing en shaders zijn twee verschillende dingen.
Ja dat snap ik ook nog wel. Met shaders kom je een heel eind (zie stable) en met raytracing kom je verder (maar is in alpha).
Oke. Maar dan snap ik nog steeds niks van je bericht:
Wat een onzinnige praktijk zeg. Alsof je een Nvidea kaart nodig heb om een beetje goede shaders in een spel zo simpel als Minecraft te bakken.
Het is dus niet onzinnig aangezien het geen shaders zijn.
Het is onzinnig, in de zin van dat het niet zoveel toevoegt aan een spel als minecraft wat je met goede shaders er net zo goed uit kunt laten zien. Technisch interessant, maar voor de speler vooralsnog alleen een gimmick.

In sommige andere spellen voegt raytracing wel iets toe dat met shaders en baking niet of heel moeilijk te doen is, maar vooralsnog vind ik het verschil marginaal. Als je het daar niet mee eens bent heb je waarschijnlijk gewoon teveel geld neergeteld voor je videokaart en moet je dat mentaal verantwoorden. Of niet, en je vindt het echt supertof, dat mag ook.
Het is dat laatste. Helaas heb ik nog geen videokaart die dit aan kan.
Optifine en shaders zijn echt totaal wat anders dan Raytracing
Ik denk dat je SEUS PTGI bedoeld, dat zijn inderdaad RTX shaders.
Een demo van hoe Minecraft Java editie er uit ziet met oa de raytracing versie van deze mod.

Gezien je de Java versie van Minecraft kan modden is dit juist de versie die je wilt hebben als je goede graphics wilt hebben. Het nadeel is de performance: zelfs met OptiFine draait het gewoon slechter dan de Bedrock editie. Gezien je met de Java editie ook je textures aan kan passen zal je voor de echte beste graphics nog steeds hier willen blijven, maar out of the box heeft Bedrock hiermee wel een voordeel.
Nieuwe technieken zijn mooi maar jammer dat de art style er onder geschikt aan word. Het kleurenpalet van Minecraft is niet erg groot maar er word nu wel in de licht, schaduw en reflecties een veel groter palet gebruikt. Het is eerder afbreuk van de artstyle dan een toevoeging. Het voelt als of de blokkerige artstyle en de realistische belichting langs elkaar werken inplaats van elkaar versterken.

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 14 april 2020 17:31]

Jammer dat het altijd de Bedrock versie is die dit soort coole nieuwe features krijgt.

Ik snap dat de Java versie meer moeite kost om dit voor te implementeren, maar er zijn al een tijd mods beschikbaar die het doen dus zou je denken dat Microsoft het ook wel kan.

Ik gok dat de Bedrock versie via DirectX werkt in plaats van OpenGL, misschien dat het veel moeilijker is om de NVIDIA RTX te implementeren in OpenGL?
Weet je wat wel wat het grote voordeel is van Minecraft Java? Cross platform en mods. Zoals deze rendering mod:
https://optifine.net/home

Welke zelfs nog te combineren is met raytracing:
https://www.gamecrate.com...y-tracing-minecraft/22982
Weet je wat het grote voordeel is van Minecraft Bedrock? Crossplatform en addons. Je zelfs zonder optifine (die altijd bijna een versie achter loopt) goede performance hebt.

Addons zijn krachtiger dan veel mensen denken. Zo is er een prototype van Computercraft gemaakt en dat werkt ook best goed.

Nu ben ik inderdaad ook een groot Java speler, maar Bedrock is zeker wel aantrekkelijk als ze de redstone fixen.
Ik denk ook niet dat dit een kwestie is van niet kunnen, maar niet willen.
misschien dat het veel moeilijker is om de NVIDIA RTX te implementeren in OpenGL?
Dat is het inderdaad. Op dit moment ondersteunt Nvidia alleen de DirectX en Vulkan APIs voor raytracing. Er is wel een OpenGL/Vulken interop mogelijkheid waarmee je Vulkan raytracing binnen een verder OpenGL programma kan aanroepen, maar dat valt zeker in de categorie "moeilijker".
Nou ik vind het helemaal prima dat ze het op de C++ codebase gooien, maar zorg dan dat die op alle platforms werkt. Ik vind de Bedrock editie juist wel mooi als je toch geen mods hoeft. Immers is de performance veel beter. Maar waarom je dan een multiplatform taal gebruikt, en het maar op een enkel platform uitbrengt? Erg typisch.
Bedrock editie zit op veel platformen. Android, iOS, Xbox, Playstation, Windows 10, Switch. Helaas echter niet op MacOS en Linux. Dit laatste vind ik ook erg jammer, maar je 'enkel platform' statement is onjuist.
Bedoelt MiesvanderLippe misschien niet dat het in dit geval alleen bij Windows 10 Bedrock versie werkt.
Volgens mij werkt DirectX niet op smartphones, waar je wel de Bedrock versie op hebt.
Het jammere aan de bedrock versie vind ik dat ik geen custom servers kan joinen. Zo heb ik een server waar ik met vrienden op speel die op papermc draait. Maar deze kan ik niet joinen met bedrock edition.
Goed om te weten, dat vroeg ik me laatst af maar kon er geen duidelijke informatie over vinden. Zonde dat ze dat niet fatsoenlijk hebben geintegreerd.
Je kunt wel servers joinen, maar geen java servers. papermc is gemaakt voor de java editie. Er is ook serversoftware beschikbaar voor de bedrock editie.
bedoel je dit als custom server: https://www.minecraft.net/en-us/download/server/bedrock/

Bedrock en Java zijn twee verschillende spellen. Zo is de redstone in Bedrock anders dan in Java, kun je in bedrock de cauldrons met water een kleur geven en dan je armor erin "wassen" om ze een kleur te geven.
Eigenlijk de "custom" servers die iedereen draait. Daarmee bedoel ik je typische survival servers maar ook servers zoals Hypixel,Cubecraft,Mineplex. Met customservers bedoel ik eigenlijk java servers. Of dat nu spigot,papermc,bungeecord of weet ik veel wat is. Eigenlijk gewoon servers met leuke plugins :)

Edit: meer info

[Reactie gewijzigd door orvintax op 15 april 2020 00:24]

Ah, omdat Bedrock en Java echt andere spellen zijn gaat dat niet. Wel kun je met de modding API van Bedrock best makkelijk de plugins die op dergelijke servers draaien te maken voor Bedrock, ik kan me voorstellen dat veel van die plugins al wel geport zijn.

Veel mods zijn niet geport daarintegen. Al is dit in de meeste gevallen wel mogelijk.
Nu heb ik er niet heel veel verstand van maar als het zo makkelijk zou zijn om plugins draaiende te maken op bedrock hadden grote servers zoals hypixel dat al lang gedaan of niet ? En toch zie je geen van die servers op bedrock edition.

Hypixel heeft het trouwens wel ooit geprobeerd maar zijn er 2 jaar geleden al mee gestopt omdat het teveel gedoe was/is.
Ik weet niet waarom grote servers dat niet doen, het kan zijn omdat het relatief nieuw is, de manier waarop het gemaakt moet worden anders is, of omdat het publiek liever de Java versie blijft gebruiken. Ik vermoed dat het een beetje het geval is van Whatsapp, iedereen gebruikt WhatsApp omdat iedereen WhatsApp gebruikt.

2 jaar geleden was de API echt gloedje nieuw. Dat ze dit toen gestopt zijn kan ik me voorstellen omdat nog niet alles geimplementeerd is.
Er is wel een redelijke playerbase op bedrock dus ik denk dat als het rendabel was dat hypixel enz dat wel gedaan zouden hebben.
Er zijn 2 of 3 projecten bezig om een soort proxy laagje te bouwen zodat Bedrock spelers verbinding kunnen maken met Bukkit/Spigot/Paper servers, al werkt nu nog lang niet alles.

DragonetMC/Dragonproxy is er 1.
Ja maar voor nu werkt Dragonproxy niet zo heel erg lekker en daar gaat het eigenlijk ook niet om...
Hmm hoe gaat het dan om met functionaliteit die wel in Bedrock zit en niet in Java en wel in Java maar niet in Bedrock?
Idd mijn zoon wil nu de java versie op zijn computer om met zijn vrienden te kunnen spelen ... da's dan al de 3de versie die ik ga kopen :-). Eerst playstation 3, dan 4 en nu pc ( java versie ).
Dat is een beperking van de oude versie, mede omdat die versies een compleet verschillende codebase hadden en niet gelijk liepen.

De bedrock editie ondersteunt crossplatform multiplayer tussen alle platformen waar die op draait, o.a. PS4 en W10.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 14 april 2020 16:54]

In de enige afbeelding met een vergelijking (on / off) zie ik eigenlijk weinig tot geen verschil. De andere afbeeldingen kan ik vrij weinig mee aangezien daar geen vergelijkingsexemplaar bij zit. Alleen de blokkendoos voor physics is een heel duidelijke verbetering, maar lijkt meer op een testset-up dan echte ingame beelden. Ik vraag mij dan ook wel een beetje af of RTX veel toe gaat voegen aan deze game?
In de enige afbeelding met een vergelijking (on / off) zie ik eigenlijk weinig tot geen verschil
Die gaat over DLSS. Dat is een supersampling techniek. Het feit dat jij geen verschil ziet is precies het punt van het plaatje :) - de rechterkant wordt op een lagere resolutie gerenderd en vervolgens geupscaled met een neuraal netwerk.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 april 2020 15:24]

Ik heb filmpjes gezien van Digital Foundry waarin ze control op 540p upscalen naar 1080p.en het resultaat is soms zelfs beter dan native 1080p,en de performance vele malen beter. Ik denk dat dit nog wel eens heel groot kan gaan worden. Heeft AMD ook al zoiets?
Die eerste is een voorbeeld plaatje van DLSS, niet raytracing. Die zou er juist hetzelfde uit moeten zien, maar dan met 70% meer FPS. Plaatje is alleen lelijk geresized, dus pixel detail kan je er niet meer in herkennen wat het een redelijk onbruikbare vergelijking maakt...

Die blokkendoos is wel representatief voor raytracing en is juist het soort verschil wat je van een goede raytracing implementatie zou mogen verwachten.

[Reactie gewijzigd door Arnage op 14 april 2020 15:34]

https://www.youtube.com/watch?v=OnAAcJhaAAM
https://www.youtube.com/watch?v=1bb7wKIHpgY
Dit geeft wat meer inzicht ;)

[Reactie gewijzigd door Xfade op 14 april 2020 16:09]

Naast de bèta van Minecraft heb je daar uiteraard een RTX-videokaart van Nvidia voor nodig; een GTX-kaart die RTX ondersteunt is niet snel genoeg.
Een videokaart die niet snel genoeg is voor Minecraft, klinkt best lachwekkend. Het is grappig dat ze het in minecraft toevoegen, maar of het echt nodig is voor minecraft is een tweede. (bij andere games kan het bijdragen aan realisme, bij minecraft zie ik de toegevoegde waarde niet zo)
Voor survival zal het denk ik niet heel veel meerwaarde hebben, maar als je mooie builds mooier uit wil laten komen kan zoiets echt wel de kers op de taart zijn.
Ik ga het zeker wel even proberen in Survival om te zien of het daar misschien ook leuk kan zijn om te gebruiken.
Oke, maar heb jij dan een rtx kaart?
En zo niet, zal je die dan kopen of nuttig vinden voor minecraft?
Ik snap dat dit nieuwswaardig is, maar als er bij een spel als minecraft beweerd wordt dat:
Zo krijgen objecten meer materiaaleigenschappen en worden reflecties van onder meer metalen, water en glas realistisch weergegeven.
Dan ontgaat mij een beetje de noodzaak. Minecraft bestaat uit grote pixelblokken...er wordt dus bewust geen doel van gemaakt om het spel een realistisch uiterlijk te geven...en dan krijg je raytracing erbij?

Alsof je een vlag zet op een strontschuit!
Als je van een "strontschuit" ooit een volwaardig schip wil maken zul je er toch echt een keer een vlag op moeten zetten. Daarnaast is RTX veel meer dan 'wat meer realisme'. Bedenk eens hoe oneindig veel mogelijkheden je hebt als je met lichtkleuren en reflecties kan spelen. Zeker servers kunnen een 4e dimensie erin bouwen zogezegd.
En als er zoveel behoefte aan realistische vormen was, was de populariteit wel gedaald, maar die stijgt zelfs.
Alsof je een vlag zet op een strontschuit!
Nou, dat is niet helemaal zo, al moet ik wel zeggen dat het mischien wat overdreven is vanwege de hoeveelheid rekenkracht die hiervoor nodig is.
Ik heb hier een mod die een aardige GI doet (is deels geloof ik ook geraytraced) en de wereld voelt echt een stuk 'lekkerder' aan. Ruimtes voelen beduident meer als ruimtes. Als de zon opkomt kun je bij wijze van spreken de warme stralen op je gezicht voelen. :). De blokken, hoe groot ook, voelen alsof ze ook echt in een wereld bestaan. Je hebt ook een gevoel van atmosfeer, in de zin dat de luch een dikte, een smeuigheid lijkt te hebben.

Het voegt dus zeker wel wat toe! Maar of je daar b.v. een nieuwe GPU voor wil gaan aanschaffen...
Meer realisme hoeft natuurlijk niet direct te betekenen dat het volledig realistisch hoeft te zijn. Minecraft is een blokkendoos inderdaad waarin je kan doen wat je wil. Alles eromheen kan je natuurlijk meer realistisch maken zodat de wereld zich meer gedraagd als dat je verwacht.

Reflecties lijkt een onzin maar zoal sje op de screens kan zien is het verschil enorm, het maakt de game gewoon beter. Vergelijk het bijvoorbeeld met fluid dynamics, water beweegt nu totaal niet realistisch. Als ze dat realistischer zouden maken dan maakt dat ook de game gewoon beter.

Los van dat heb je nog een paar simpele redenen,
1. Educatie, minecraft wordt er redelijk veel gebruikt, meer realisme maakt het relevanter.
2. Showcase voor nieuwe xbox. Als je bijv Halo pakt waar ze lightning e.d. al realistisch proberen te maken met allerlei trucjes en dan raytracing erbij opgooit dan zie je natuurlijk veel minder verschil dan bij een game als Minecraft. Dit is gewoon een vet dingetje om te laten zien "oh kijk wat de nieuwe console allemaal kan"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee