Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple zet HomePod over van iOS naar tvOS

Met de nieuwste update voor de Apple HomePod, versie 13.4, is het OS van de slimme luidspreker overgezet van iOS naar tvOS. 9to5Mac speculeert dat dit onder andere betekent dat de HomePod voorlopig nog ondersteund blijft worden en dat een nieuwe HomePod ophanden is.

De overstap naar tvOS verandert vooralsnog niets aan de functionaliteit van het apparaat voor de gebruiker, maar onder de motorkap heeft tvOS bijvoorbeeld andere api's dan iOS. In de kern is tvOS echter nog steeds gebaseerd op iOS. Ook de Apple TV draait op tvOS.

9to5Mac speculeert verder dat de overstap te maken heeft met ondersteuning; de HomePod draait op een Apple A8-chip, die in de volgende versie van iOS niet meer ondersteund wordt. Daaronder vallen ook de iPhone 6 en 6 Plus, de iPad Air 2 en de iPad mini 4.

Volgens uitzoekwerk van 9to5Mac, maar ook Bloomberg, heeft deze wijziging daarnaast te maken met een mogelijke komst van een HomePod mini, maar ook van een nieuwe Apple TV.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

14-04-2020 • 15:18

55 Linkedin

Reacties (55)

Wijzig sortering
Zou er dan binnenkort een iPhoneOS komen? Ik snap dat opkuisen van iOS niet zo goed.
Zou er dan binnenkort een iPhoneOS komen? Ik snap dat opkuisen van iOS niet zo goed.
Vroeger had je iOS voor iPhone, iPod, iPad, Apple TV, HomePod.
Daarna werd de Apple TV afgesplitst, daar draait nu tvOS op, een soort iOS zonder touch screen support.
Vervolgens volgde de iPad, die kreeg iPadOS, een soort iOS met (betere) windows/multitask support.
De HomePod krijgt nu ook tvOS (heeft ook geen touch screen).
Blijven er nog 2 devices over met i(Phone)OS, en dat zijn de iPhone en de iPod. Lijkt me geen enkel probleem.
Sterker nog, voor iOS heette het iPhoneOS, tot er iPhone based iPods kwamen, en tablets.
Is iOS dat dan eigenlijk nog niet?
macOS => iMac's/macbooks
watchOS => Watches
iPadOS => iPads
tvOS => apple tv (en nu home pod)
iOS => iPhones
bridgeOS => T1/T2 chips (thanks @pBook )

of mis ik nog iets waar nieuwe versies van iOS ook op draait?

Uiteindelijk is het voornamelijk een lading frameworks die op een bepaalde manier gebundeld en gecompileerd zijn met wat verschillende apps en interfaces.

[Reactie gewijzigd door SRI op 14 april 2020 16:33]

Je hebt nog bridgeOS dat draait op de T1/T2 chips maar dat is geloof ik weer een afgeleide van watchOS :)

Overigens is een groot deel onder de motorkap voor alle systemen hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door pBook op 14 april 2020 16:09]

Volgens wikipedia is bridgeOS inderdaad een afgeleide van watchOS. Volgens wiki is dat echter weer gebaseerd op iOS. Niet geheel een verrassing, een heel OS stamp je niet zo maar even uit de grond.
En alles komt van macOS. Maar vind het wel boeiend hoe dat allemaal eruit ziet.
Mac - iOS - watchOS - bridgeOS. Maar hoe ontwikkel je redelijk gelijksoortige dingen voor al die forks (?)?
in swift heb je veel al annotations die variabelen, functies, klassen aanmerken als beschikbaar/niet beschikbaar voor bepaalde OS'en. Dit zijn veel al high level frameworks die communiceren met drivers die dan wel weer uniek zijn per onderdeel (cpu, bluetooth adapter, wifi adapter, etc).

Voor zover mijn kennis gaat zijn dit dus allemaal geen forks. Drivers zullen wellicht wel aan bepaalde standaarden (protocollen) voldoen waardoor die soort van plug en play zijn met de high level frameworks. Anders zullen ze wellicht wel een adapter schrijven die het ene protocol mapped naar het andere protocol.

Maar dat zijn allemaal aannames, verwacht niet snel een baan bij apple te krijgen en je meer te kunnen vertellen...
Ik doe een goed woordje voor je bij Tim :)
Maar je reactie makes sense.
Volgens mij mis je alleen de iPods nog Ja die verkopen ze ook nog steeds en die werken met iOS, al verwacht ik niet dat ze die ook op gaan splitsen want dat is vrijwel een iphone zonder modem.
Kon niks vinden over wat op de airpods draait. Lijkt me echter sterk dat het iOS is, wellicht wel een stukje van de kernel maar lijkt mij dat ze er heel veel uit hebben weggelaten om energie zuinigheid. Wellicht alleen de meest basale items en het bluetooth framework en iets voor audio. Maar dat blijft gissen voor mij. Kon zo snel niet ergens iets vinden wat echt stelt wat erop draait, hoogstens een firmware versie.
@SacredRose heeft het ook over iPods en niet AirPods. iPods zijn qua design "gelijk" aan de iPhone, alleen kun je er niet mee bellen en is bedoeld als muziekspeler.
Leesfoutje bedankt.
Was siriOS ook niet in de maak?
Alleen maar geruchten van gehoord. Wie weet zien we het nog eens in het wild.
Omdat een hoop functionaliteit van tvOS geen bestaansrecht heeft op een iPad of een iPhone en vice versa en je zo dus de codebase een stuk compacter kan houden.
Effectief is het dat nu geworden. Met de homepod over op tvOS draaien alleen de iPhones nog iOS.
En de iPod Touch dan?

[Reactie gewijzigd door Blubkens op 14 april 2020 19:40]

Die is er toch dat is IOS
Voor alle apart anders dan een iPhone

Hebben ze ipadOS en tvOS en watchOS
Dus die iPhone OS is all en het dus heel logisch dat de iPad op tvOS gaat draaien inplaats van iOS
iOS is begonnen als iPhoneOS. Toen kwam de iPad en werd het iOS. Met de komst van iPadOS heeft Apple iOS niet teruggezet omdat de HomePod en iPod touch er ook op draaide.

Maar er is weer meer inconsistent. Alle versienummers hebben 1 cijfer, zoals iOS 14. De Mac met macOS (voorheen OS X) is nog altijd versie 10 met een .14 erachter. Dat komt nog van de X die nu niet meer in de naam zit. Toch vind Apple het niet nodig de macOS versies 1 cijfer te geven.

Ik vraag me overigens wel af hoeveel die versies allemaal verschillen van elkaar. Ze komen allemaal van macOS af...
Benieuwd of Apple geleerd heeft van z'n "fouten" en de HomePod over een aanzienlijk ruimer aanbod en compatibiliteit beschikt dan de huidige...

Het is eigenlijk beschamend wat deze speaker allemaal NIET kan in vergelijking met de concurrentie. Ondanks dat het qua audio een uitstekend ding is, zorgt de zeer beperkte inzetbaarheid ervoor dat het eigenlijk een zeer slechte keuze is.
Mja, maar dat het dan in hetzelfde 'mandje' als de AppleTV komt, geeft dan weinig hoop. AppleTV is net zo goed een "product met belofte" als de HomePod. En als je met de concurrentie vergelijkt dat wordt het nog veel erger, helemaal prijs/prestatie.

Het is dat er een redelijke software-catalogus is, anders was het helemaal huilen met de pet op. Het lukt Apple maar niet om het kastje tot een 'killer' te maken. Niet voor niets dat tegenwoordige "appletv+" (de content) bij derden partijen beschikbaar is. En idem dat Airplay2 op hardware van derden beschikbaar wordt gemaakt.
Brede ondersteuning voor een legio apparaten is wat dit soort producten tot een succes of een regelrechte flop maakt!
Als je je als speaker enkel richt op iPhones (en iPads) en qua muziek praktisch alleen Apple Music ondersteund, dan ben je gedoemd te falen. Ook luisteren via bluetooth is geen optie, aangezien dit enkel gebruikt wordt om de speaker in te stellen.

Dus ook al heb je een iPhone, dan nog is de ondersteuning zeer belabberd en ben je praktisch beter uit bij elke andere concurrent. Als ze in de volgende in ieder geval ondersteuning voor Spotify, Deezer, etc. inbouwen en ook de mogelijkheid om te luisteren via bluetooth en Android-apparaten, dan hebben ze mogelijk een succesnummer in handen. Mits ze dit weer niet vakkundig om zeep helpen door een veel te hoge prijs te vragen...
Mits ze dit weer niet vakkundig om zeep helpen door een veel te hoge prijs te vragen...
Prijs is geen issue, Sonos, Denon Heos en anderen vragen ook de hoofdprijs. Compatibiliteit met de hoofdrolspelers op het gebied van muziek is nummer 1! Dus native support voor Spotify, Deezer en anderen moet erin zitten. Smart hoeft mijn speaker niet te zijn, liever niet zelfs, maar geen native Spotify betekent geen HomePod voor mij (als Apple fan).
Direct streamen vanaf een Spotify (over airplay) naar een apple TV lukt al even vanuit de iPhone app. Geen idee als dat vanaf een android toestel ook kan, maar het zit wel ingebakken in Spotify, en je hoeft het niet te doen via de gebruikelijke airplay knoppen..

Het zou idd mooi zijn mocht dat vanaf de spotify applicatie op MacOS ook kunnen via airplay, of als spotify connect op de HomePod ondersteund zou worden.

Mijn setup is overigens een oude iPhone met spotify op (en dus spotify connect) aan de stereo. Ik heb mijn speakers liever dom maar uitstekend klinkend...

Dta de speaker en TV het os delen vind ik best logisch, ze zitten IMO in de zelfde functionaliteit groep, nl basic home..

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 14 april 2020 17:23]

Vraag me af hoe open apple staat om meer "eco systemen" toe te laten eerlijk gezegd. Aan de andere kant is de Homepod verkoop technisch nogal een flop volgens mij?

Aantal mensen wat bereid is zich helemaal aan het Apple eco systeem over te geven is behoorlijk beperkt volgens mij. Daarmee is deze speaker dus ook nooit een logische keuze.
Ken dan ook niemand in mijn omgeving die er een heeft.
Apple moet zich diep schamen. De HomePod is erg duur in vergelijking met de alternatieven maar werkt voor geen METER. Ik kan het weten want ik heb er een. Dat hij nog geen Nederlands ondersteunt is tot daaraantoe (al hebben ze daar inmiddels alle tijd voor gehad) maar Siri werkt uberhaupt niet goed, ook niet op de iPhone. Zomaar wat simpele ergenissen die allang opgelost hadden moeten zijn:
  • Ik zeg He Siri, bel <persoon>. Nou staan er 2 personen met dezelfde naam in mijn adresboek. Kan Siri niks aan doen, er zijn nu eenmaal meerdere mensen met dezelfde naam. Gelukkig hebben ze wel een verschilldende achternaam. Met de ene persoon bel ik regelmatig, met de andere heb ik nooit meer contact. WAAROM vraagt Siri dan ELKE KEER dat ik die persoon wil bellen welke van de twee ik bedoel? En ook nog op een heel onhandige manier, hij noemt van beide de naam plus het volledige 06-nummer op. Tegen de tijd dat ie dat heeft opgenoemd heb ik de persoon al letterlijk 20x op de normale manier kunnen bellen. Ik dacht dat Siri bedoeld was om mijn leven makkelijker te maken, niet moeilijker.
  • Sowieso is de 'fuzzy' logic bij Siri heel erg slecht. Zeg ik, He Siri, doe de woonkamer aan omdat ik de lampen in de kamer aan wil hebben. Er is een ruimte die 'kamer' heet, niet woonkamer. Siri geeft me dan een wazige melding dat de opdracht op dat moment niet uitgevoerd kan worden. Waarom zegt Siri niet dat er geen ruimte bestaat die 'woonkamer' heet en of ik misschien 'kamer' bedoel?
Daarbij komt dat ik nergens kan instellen welke Siri ik wil gebruiken. Als ik in de ruimte waar de HomePod staat 'He Siri' roep, dan reageert ALTIJD de HomePod. Maar die kan geen herinneringen in mijn agenda maken. Waarom kan ik nergens de prioriteit van de Siri's instellen? Ik wil dat primair mijn Apple Watch reageert, dan iPhone, dan HomePod.

Ik ben al jaren Apple fan en vind Apple Watch, iPhone en iPad werkelijk geweldige apparaten. Maar de ondersteuning voor HomePod valt echt heel erg tegen. Zelfs de geluidskwaliteit is niet goed (veel te veel bas en dat is nergens bij te stellen).

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 14 april 2020 18:19]

Indien de HomePod andere apparaten (lees: Android) en muziekdiensten zou ondersteunen, zou het een serieus alternatief zijn voor de gevestigde orde. Al is het maar vanwege de (superieure) geluidskwaliteit.
Je hebt duidelijk geen ervaring met beiden, of je kletst maar een eind in het rond.

Ik heb een LG OLED E9 met AirPlay2 én ik heb een AppleTV 4K. Hoewel de LG tv qua user interface erg fijn werkt met de point and click magic remote is de AppleTV superieur aan de ATV+ applicatie. First of all heb ik via de AppleTV Atmos, via de ATV+ app niet (ja dat is een belofte voor 2020, eerst zien en dan geloven). Verder werkt AirPlay2 op de LG maar zo zo. Al te vaak trigger ik kennerlijk wel de AirPlay functie maar blijf ik “hangen” op het AirPlay scherm, op de AppleTV werkt het flawless, altijd.

Daarbij kan ik op de AppleTV 4K apps draaien die ik niet op WebOS heb, even afgezien van wat leuke games die al helemaal niet op WebOS draaien. Dingen als Reuters en de CBS en CNN app.

En met mijn iPhone als remote van de AppleTV werkt de GUI bijna net zo lekker als de WebOS GUI met magic remote.

Last but not least is de AppleTV mijn hub voor HomeKit, ook dat kan mijn LG tv niet. En ik ben er zeker van dat er nog meer voordelen zijn, maar de AppleTV heeft z’n eigen plekje in mijn huis verdiend en is zeker niet obsolete.
Ik weet niet wat je met beiden bedoeld? Ik heb geen klachten over Airplay als je dat denkt. Ik snap alleen waarom Apple dat buiten de AppleTV om beschikbaar maakt. De AppleTV verkoopt domweg niet voldoende, ondanks verwoede pogingen.

Fijn dat hij voor jou goed werkt. Ik gebruikte hem uiteindelijk als veredelde Netflix doos, en dan was de prijs van de huidige kastjes belachelijk. Zeker als je het vergelijkt met een chromecast. Uiteindelijk heb ik tot 2x toe mijn AppleTV en 4K weer verkocht. Voor Airplay streaming gebruik ik een oude ‘puck’-style AppleTV.

(Overigens wel grappig weetje: Ik had zelfs de 1e generatie AppleTV. Toen Apple nog niet eens films in NL verkocht! Uiteindelijk maar geroot en XBMC op geïnstalleerd om hem nuttig te maken, haha)
Jij maakt een vergelijking tussen AirPlay en ATV+ op tv’s en concludeert dat ze dat doen omdat de AppleTV zo slecht verkoopt. Ten eerste: wat is je bron van die verkoop cijfers?

Ten tweede stel ik dus dat AppleTV als kastje geen match is voor de implementaties op de tv’s. Ik geef voorbeelden waarom niet.
Jij maakt een vergelijking tussen AirPlay en ATV+ op tv's
Waar dan? Ik wil heel graag mijn mening en visie vertellen, maar dat vind ik niet zo leuk om te doen tegen iemand die als eerste reactie heeft:
of je kletst maar een eind in het rond.
maar in de tussentijd niet aandachtig leest wat ik probeer te zeggen.

Je eerste gedeelte is waar, dat denk ik inderdaad, dat AppleTV niet goed genoeg verkoopt voor Apple en dat ze daarom Airplay en ATV+ breder beschikbaar maken. Ik heb daar vooral anecdata van, geen keiharde cijfers. Mijn kritiek op het product zelf ben ik in grote lijnen eens met de kritiek van de Apple-volgers die dit jaar hun 'rapport' opstelden voor Jason Snell. (zoek op Apple TV).
Ten tweede stel ik dus dat AppleTV als kastje geen match is voor de implementaties op de tv’s.
Maar dit betwist ik helemaal nergens. Airplay en ATV+ zijn juist pluspunten, waarom je zo'n kastje zou kopen en die het Apple ecosysteem bevorderen.

Maar ik meen dus juist omdat blijkbaar onvoldoende mensen zo'n kastje nemen, dat Apple die features breder beschikbaar meekt. De mogelijkheid tot Airplay/ATV+ is nou eenmaal geen groots voordeel voor bvb. een iPhone-gebruiker, als je weinig kansen hebt om het te benutten.

Sterker nog, ik durf ook wel de stelling aan dat ATV+ en Airplay onvoldoende an sich bieden om de huidige hoge prijs van een nieuwe AppleTV te rechtvaardigen. Die kan ik immers met mijn oude hockey-puck allebei ook prima! (jaja, 4k, het zal wel).

Blijft over: de software catalogus. Maar omdat Apple maar niet investeert in een goede controller, laten ze tot nu toe de hele games-markt voorbij schieten. Erger, de reguliere afstandsbediening is slechter geworden. Apple Arcade geeft een beetje hoop voor de toekomst, maar weinigen zullen nu een apparaat van 200 euro kopen in de hoop dat er over een jaar een beetje op te gamen valt.

@Odie Als je mijn mening stom vind, dan is dat prima, maar reageer dan gewoon niet, in plaats van op de man te spelen. Daar heb ik weinig aan en het brengt vooral jezelf naar beneden.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 april 2020 19:19]

Je maakt claims die je niet hard kan maken, baseert je daarbij puur op je eigen mening en vergelijkt twee zaken die totaal niet met elkaar te vergelijken zijn en een totaal ander doel dienen. Ook je claim over een gebrek aan controller klopt niet. Controllers zijn gewoon gesupport inmiddels, alleen Apple maakt ze niet zelf. Poe poe, lekker belangrijk.
Het is inderdaad een redelijk goede speaker (voor het formaat) en een vrij slechte smartspeaker.
Tja. De HomePod had Bluetooth moeten ondersteunen en eigenlijk ook een HDMI/line-in.
En na 2 jaar nog steeds geen Nederlandse Siri. Dat geeft enerzijds aan dat Siri echt een puinhoop is, want op andere apparaten is het er. Of dat Apple zelf ook teleurgesteld is in de HomePod.

De audio kwaliteit is prima, maar net als andere Apple producten moet je wel diep in het ecosysteem zitten. Google en Amazon zijn veel goedkoper, maar met een andere prijs.

Ik ben bang dat Apple voor deze producten zijn controle iets moet loslaten en de gebruiker meer opties en gebruiksmogelijkheden moet geven. Ik heb het idee dat dit door concurrenten gewoon geworden is en daarmee is Apple met veel producten erg goed (mits het je past) maar soms toch teleursteld omdat je geen keuze hebt (zoals Google assistent op een HomePod of spotify controls ipv allen Apple Music).
Terwijl Apple zoiets wel weer poogt met Apple TV channels in de atv app.

[Reactie gewijzigd door iAR op 14 april 2020 20:04]

Gaat het dan niet om een gestripte versie van TVOS? Een groot deel van de software is namelijk niet te gebruiken op de HomePod.

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 14 april 2020 17:22]

Een gestripte versie bedoel je? Bepaalde functies zullen uitgeschakeld zijn maar ik denk dat ze het zoveel mogelijk hetzelfde houden om de ontwikkelings kosten te drukken.

Ze doen dit om iOS support te stoppen maar de apletv en HomePod samen wel te blijven ondersteunen.
Als je het mij vraagt, gaat dit vermoedelijk niet eens zozeer om een diepe technische wijziging, maar om de vraag welk OS-team de ondersteuning en ontwikkeling doet.

Aan het einde van de rit zit er weinig verschil tussen tvOS, iOS, iPadOS en zelfs watchOS op puur technisch vlak, maar vooral in de implementatie. (Welke grafische schil, welke features staan aan/welke uit)

Dat zou dan alleen maar betekenen dat een ander team (namelijk het tvOS-team) het gaat overnemen van het iOS-team, dat zich vooral op de iPhone richt.

/pure speculatie: ik heb geen flauw idee hoe Apple dit intern organiseert.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 14 april 2020 15:52]

Dat zou ik toch een vreemde reden vinden om het OS op het apparaat te veranderen.
Ik heb verder geen idee over de technische impact hiervan, maar het lijkt mij logischer om te kijken welk OS beter bij het apparaat past i.p.v. het laten afhangen van welk team er capaciteit overheeft om het te onderhouden.

Maar goed, zoals je zelf al zei is het pure speculatie en ik kan ook geen betere reden vezinnen.
Ik denk minder gestript dan een iOS versie, daar zit nog veel meer in dat niet nodig is op de HomePod.
....de HomePod draait op een Apple A8-chip, die in de volgende versie van iOS niet meer ondersteund wordt. Daaronder vallen ook de iPhone 6 en 6 Plus, de iPad Air 2 en de iPad mini 4.
Hoe dat zo? De iPhone 6 reeks wordt nu al niet meer ondersteund, iOS 12 is de laatst ondersteunde versie. Deze informatie lijkt mij nogal verwarrend
Denk dat ze de 6s & 6s plus bedoelen :)
Dat is niet helemaal waar. iOS 13 draait weliswaar niet op A8 devices, maar voor A8 devices zijn het afgelopen jaar nog diverse software updates uitgekomen voor iOS 12. Deze updates zijn dan wel beperkt tot bugfixes en veiligheidsupdates.
tvOS, de grafische schil eromheen (die je op je TV ziet) en de standaard meegeleverde apps zijn losse onderdelen.

Voor de HomePod zal men alleen de basis, dus tvOS zelf, gebruiken.

Hopelijk voorzien van een uitgebreidere versie van Siri dan de AppleTV heeft :)
Misschien een voorbereiding op een nieuwe Soundbar met Apple TV ingebouwd? Dan ook maar een HDMI naar de TV en zo? Niet daar ik daar op zit te wachten, maar was wel iets wat bij me opkomt.

Bij ons hangt de ATV achter de TV, met een soundbar eronder. Die soundbar blijft (Bluesound).
Of ze maken de "sonos" familie na.
Tijd dat ze homepod en apple tv combineren. Scheelt weer apparaat in huis.
Nee bedankt. Ik hoef niet zo'n HomePod naast m'n tv te hebben.
Niet eens zo’n gek idee! En dan kunnen kiezen of het ding de hele dag mee-luistert, of dat je de Apple-tv Siri remote kunt gebruiken (die doet push to talk) om wat tegen je HomePod te kunnen zeggen.

Meteen het formaat veranderen in een soundbar (met subwoofer) en je hebt iets geweldigs!
Precies.

Claim alvast: de PodBar.
Misschien moeten we zeggen dat tvOS het OS wordt voor de 'huiskamer' apparaten. En dat die kastjes in de toekomst naar elkaar toe groeien.

Daarnaast, als er echt een nieuwe homepod komt, kan die ook een beeldscherm aansluiting krijgen en daarmee ook als tv-kastje gaan werken.

Uiteindelijk is het maar de vraag wat het os maakt. Het is een kernel, modules, libraries, tools en applicaties die het os maken. Als je dan een kernel hebt die in iOS en in tvOS wordt gebruikt dan kunnen veel modules, libraries en tools gewoon over en weer gebruikt worden.

Zelf zie ik tvOS als de apple versie van LibreELEC. Men neme een bestaand os, installeren daar 1 of 2 applicaties op en strippen de overbodige tools en libraries er vanaf. Dat kan je herhalen voor de homepod maar als blijkt dat dan de basis praktisch gelijk is dan is het samen voegen snel gebeurt.
Apple TV met tvOS.
Misschien is entertainmentOS of homeOS een betere naam ;)
Met die laatste hebben we misschien ook nog de hoop dat HomeKit beter wordt.

[Reactie gewijzigd door iAR op 14 april 2020 20:07]

Apple TV met tvOS.
Misschien is entertainmentOS of homeOS een betere naam ;)
Met die laatste hebben we misschien ook nog de hoop dat HomeKit beter wordt.
Dat kan ook natuurlijk, is misschien nog logischer