Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple maakt één keer betalen voor app op al zijn platformen mogelijk

Apple heeft Universal Purchase aangekondigd. Ontwikkelaars kunnen hiermee mogelijk maken dat klanten slechts één keer hoeven te betalen voor een app die op meerdere van Apples platformen draait.

Universal Purchase geldt zowel voor de aanschaf van een app als voor in-app aankopen op iOS, iPadOS, macOS en tvOS. Ontwikkelaars kunnen hiervoor apps waarvan ze versies voor meerdere platformen uitbrengen, koppelen aan een enkele bundel-id in de bèta van Xcode 11.4, meldt Apple. Kopers van een app uit de Mac App Store, hoeven zo bijvoorbeeld niet ook nog eens te betalen voor diezelfde app op de iPad, mits de ontwikkelaar hiervoor gekozen heeft.

De stap is onderdeel van Apples streven om ontwikkelaars apps te laten bouwen die op meerdere van zijn platformen werken. Sinds vorig jaar kunnen ontwikkelaars bijvoorbeeld via Project Catalyst iOS-apps ombouwen tot macOS-programma's, waarbij ze interface-elementen kunnen aanpassen om de apps goed te laten werken op het OS voor de Mac.

Uiteindelijk zouden alle apps van meerdere platformen via een enkele universele App Store beschikbaar moeten komen. Tot die tijd leek het gevaar dat gebruikers dubbel zouden moeten betalen voor wat in essentie dezelfde apps zouden zijn maar met Universal Purchase kunnen ontwikkelaars dit voorkomen. Ook trekt Apple de categorieën van de App Store en Mac App Store nu vast gelijk. De bèta van Xcode 11.4 verscheen tegelijk met nieuwe bèta's voor iOS 13.4, tvOS 13.4 en macOS Catalina 10.15.4.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

05-02-2020 • 20:41

77 Linkedin

Reacties (77)

Wijzig sortering
Ik zag t langskomen, maar vroeg me wel af of dit puur gefocust is op de cross-platform iOS/macOS apps?
Of kan je straks ook gratis je iOS app leveren bij een normale desktop app die je in de Mac App Store verkoopt?
Ze hebben het specifiek over het koppelen van een bundle ID. Ik neem aan dat het dan technisch mogelijk is om twee losstaande apps te koppelen, maar of dat in de praktijk ook mogelijk gaat is (nog) niet omschreven.
Het idee is dat beide apps dan een gedeelde codebase hebben foor functionaliteiten en dat in principe alleen de UI anders is. Net als dat de iPad UI al anders is als de iPhone UI.
Ja dat snap ik, maar is dit gelimiteerd tot zulke apps of vallen gewone apps hier ook onder die een normale desktop app als tegenhanger hebben?
Ik denk dat je als uitgever wel aan zal kunnen geven wat bij elkaar hoort en waar je one-time purchase voor aan wil bieden.
vaak genoeg koop je je desktop software al via de een of andere winkel (of dat nu digitaal is of niet is niet relevant) en krijg je er een gratis mobiele ap bij als companion-app. denk maar eens aan office 365.

dat principe zal door deze feature niet veranderen.

Ik vraag me echter wel af of deze functionaliteit straks een scenario zal bieden als:

> ga naar mac app store >koop office 365
$ apple: hey wij zien dat u ook een ipad en iphone heeft wilt u de app daar ook op installeren?
mits de ontwikkelaar hiervoor gekozen heeft.
Aaah daar zit dus the catch.

Ergens toch grappig dat ergens MS z'n tijd voor was, daar was de PC en de mobile versie 1x kopen voor beide platformen.. het had niet mogen zijn :P
Bij Microsoft was het dan ook effectief dezelfde app. Hier kan het technisch best een andere app zijn, als ze maar gekoppeld zijn als dat ze bij elkaar horen.
In dit geval gaat het om het porten van bijvoorbeeld iOS naar iPadOS, tvOS of macOS. Dat is doorgaans triviaal.
Ook genoeg applicaties waar de iPad versie apart gekocht werd van de iPhone versie. Maar dat zie je nu bijna niet meer.
Klopt. Alleen Microsoft dacht dat dezelfde app overal kon draaien. Bij Apple heb je echt een Mac of iOS app. Logisch: het zijn twee compleet andere systemen emmer andere invoer.
Ze waren niet ver voor hun tijd, ze probeerden op die manier een dood platform door te pushen, tevergeefs. Ze gingen dit ook doen met Xbox games maar geen van mijn first party games zijn tot nu toe nog in aanmerking gekomen. Dus Apple laat hier aan Microsoft zien hoe het wel moet.
Xbox games? Sinds wanneer heeft Apple een console? :?
Niet? Waar heb jij het over?
Goh, is dit nieuw dan? Precies hoe het al werkte met de universal app voor Windows. Heb nog leuke Phone programma's van toendertijd die ik nu nog prima op mijn 'gewone' Windows kan draaien op mijn laptop. Slechts één keer betaald.
Enfin, als het nog niet zo was in het Apple ecosysteem dan is dit een goede stap.
Echter wordt er geen telefoon meer verkocht waar die apps nog op draaien :+
dat maakt ook niet uit, wp-apps waren in beginsel platform onafhankelijk (als het windows draaide dan draaide het je app). dat er nu geen telefoons meer zijn en nauwelijks tablets maakt heel veel van die apps vrij nutteloos maar ze draaien desondanks nog wel.

wat ik belangrijker vind aan deze aankondiging, of beter gezegd: wat ik eraan mis, i
# zalhet backwards-compatible gaan zijn. mijn vriendin heeft bijvoorbeeld een iphone en ipad, zal ze bestaande apps straks ineens op beide devices kunnen gaan gebruiken of werkt die zogenaamde bundel alleen voor toekomstige apps.
# hoe ga je straks merken of je met een losse app of met een bundel te maken krijgt en zullen app makers straks ineens graaierij gaan doen door te zeggen. dit is app x. koop nu voor 3.99 of 5.99 voor al je devices (met een maximum van 3) en dat soort onoverzichtelijke onzin.


er waren al een x-aantal apps (zoals todoist, netflix en anderen die zulke features ondersteunden door een eigen account-systeem te gebruiken met 'gratis te downloaden clients' om met paid-for diensten te verbinden. ik hoop maar dat deze apple uitvinding het landschap niet alleen maar ingewikkelder maakt in plaats van duidelijker.
Ik weet niet of dit 'graaijerij' is (wel een mooi woord trouwens :)) Ik zie het meer als maatwerk.

Dit is natuurlijk geen Apple-uitvinding want dit soort 'package deals' wordt al decennia toegepast en vaak is het nog niet zo gek. Het kost nou eenmaal moeite om een password manager als iOS app te maken, daarnaast als macOS app, daarnaast plugins voor de verschillende Mac browsers, daarnaast als Windows app, Android versie, etc.

Als je alleen de Android en iOS variant gebruikt, wil je alleen daarvoor betalen. Dat is toch ook redelijker dan alles los te moeten kopen voor twee keer de volle mep of een hogere prijs betalen voor een 'alle platformen' optie waarvan je de helft niet gebruikt?

Wat betreft overzicht: Het is in 'multiple platform situaties' sowieso onvermijdelijk dat gebruikers in een wachtwoord manager of iets dergelijks hun licentie-informatie bijhouden. Dan kun je daar toch gewoon bij zetten voor welke platforms je licentie geldig is?
Ik denk dat dit nog lang blijft na-etteren bij Microsoft, geen slimme zet. UWP is nu eigenlijk dood verklaard, want om nou voor Windows en Holo Lens te ontwikkelen is ook niet echt een nuttige combi, veel software gaat naar de cloud (Office365, Adobe CC, Steam), dus voor dat maakt het ook geen bal meer uit waar je op draait, dus ik zeg, Windows is ook ten dode opgeschreven. Stoppen met WP, is uiteindelijk stoppen met Windows. Het kan een lange trage dood worden, maar misschien moeten ze er maar gewoon sneller de stekker uit trekken. Einddatum Windows 10 zou wel duidelijkheid scheppen.
Linux is voor eindgebruikers ook geen optie: reden sudo apt-update, wat een gedrocht is dat voor leken.
Dus bereid je maar voor op een wereld met twee dominante spelers op de laptop: MacOS en Chrome OS. Vaarwel Windows!
Dit typ ik op een Windows laptop die ondanks dat ie van 2018 is en door het bedrijf altijd up to date wordt gehouden toch halfdood voelt, niet alleen omdat ie Office 2013 draait.
Bedrijfsleven zal wel even een zure appel moeten slikken, maar dat doen ze nu met al die hacks ook.
Apple heeft het vanaf OSX begrepen: een App installeren betekent je sleept m op de HD, wil je m kwijt dan gaat ie in de prullenbak. Nu doen ze dat met een appstore als handig geautomatiseerde koppeling met het betalen, en straks multi-platform, Google doet het ook, dus blijven Linux en Windows als klunssystemen achter. Waarom heb ik bijvoorbeeld map Program Files en Program Files (x86)? Gooi er eens gauw een van weg. Waarom kan ik een app niet installeren omdat ik geen C++ module heb... Aaargh.

[Reactie gewijzigd door blanka op 6 februari 2020 06:53]

Ik gebruik geen sudo-apt upgrade, ik zit op Debian.
Goh, is dit nieuw dan?
Yup nieuw. Xcode is vandaag uitgekomen.
Ik denk dat Orion het niet op die manier bedoelde, maar dat het geen nieuwe ontwikkeling is binnen de software wereld
Ooh zo, vreemd want dat is helemaal de boodschap van het artikel niet. Of ik heb het zo niet opgevat in ieder geval.
Het is ook niet nieuw, hooguit heeft het nu een officiële Apple-benaming.

Er zijn diverse apps – of in ieder geval geweest – waarbij je na betaling de app op verschillende platformen mocht gebruiken, (iOS, Android, macOS, Windows) al dan niet door elkaar. Denk aan password managers, hulpjes die de inhoud van je klembord over het netwerk op andere apparaten zetten, apps waarmee je je andere apparaten kunt bedienen of monitoren op afstand en dergelijke.
Klopt... Parallels is zo’n app...
Ja leuk, het woord van Microsoft. Ze hadden ook beloofd dat games op Windows en op Xbox zouden draaien, tot nu toe hebben weinig games dat, zelfs hun eigen first party games hebben het vaak niet. Kwam ik laatst achter toen ik Halo: Reach wilde spelen...
Die mogelijkheid is er toch ook? Het is voor ontwikkelaars mogelijk. Het wil niet zeggen dat alle games voor beide platformen beschikbaar zijn en dat je ze maar 1 keer hoeft te kopen. Ontwikkelaars kunnen nog steeds hun games op beide platformen apart uitbrengen.
Je noemt Halo: Reach, maar de hele Halo collectie is wel beschikbaar op Windows, zowel op Steam als in de Windows store.
Je moet ze los kopen per platform. Bij Apple niet meer. Dus ja, dat wat Apple doet is wel wauw want Microsoft doet dat niet. Ja het ligt aan de ontwikkelaar, maar Microsoft zelf is de ontwikkelaar. Als zij het al niet doen... hef dat hele gebeuren dan gewoon op.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 6 februari 2020 11:17]

Nee, een ontwikkelaar kán ervoor zorgen dat je maar 1 keer hoeft te betalen, net zoals dat bij Microsoft kan.
Als zij het al niet doen... hef dat hele gebeuren dan gewoon op
Waarom? Er zijn genoeg applicaties die voor meerdere platformen beschikbaar zijn, en dus maar 1 keer betaald hoeven worden. Om er maar eentje van Microsoft te noemen: https://www.microsoft.com/store/productId/9PCD5S0DMF5Z
ik heb er helemaal geen, en ik heb veel Xbox One games. Ik weet nog dat Gears of War 4 het ook zou krijgen, maar mijne kan ik alleen op de Xbox spelen helaas.
Het is wel nieuw voor Apple. Die willen niet over naar een universeel systeem. Windows had dit inderdaad al met UWP en de voorganger ervan in Windows 8.1.
Ja bij Apple heeft het wel nut, omdat het voor levende platforms is, wat heb je tegenwoordig aan Windows Mobile en Phone apps dan?
Daarnaast is er nog pc, xbox, holo lens en de hub, allemaal UWP. Het is wel fijn dat Apple dit nu in ieder geval ook deels doet. Het is alleen nog geen universeel platform, maar als dit goed geregeld wordt zal dit ook prima werken.
En ik had het geweldig gevonden als ze dit ook deden voor de games zoals ze beloofd hadden. Ja de mogelijkheid is er maar zelfs zijzelf passen het nauwelijks toe. Verder zijn alleen Windows 10 en Xbox grote platformen van MS die nog bestaan, wat wel jammer is, ik vond Windows Phone heel fijn.
Wanneer een keer dan?

Titel leest raar. Zou 'één' moeten zijn.

Edit: Aangepast zie ik d:)b

[Reactie gewijzigd door AzzKickah op 5 februari 2020 21:08]

Ik las het ook als “ooit”. Behoorlijk verschil idd.

Verder wel goed initiatief. Apps zullen nu ws wel wat duurder worden, maar daarmee hoef je niet ineens twee of drie verschillende apps en licenties af te nemen. Uiteraard jammer als je het maar op 1 apparaat kunt gebruiken, maar juist handig in family abonnementen en met meerdere apparaten in gebruik.
Ik las het meer als "ze maken het ook eindelijk eens mogelijk".
Ik hoop dat ontwikkelaars dit veel gaan gebruiken, dat is iets wat ik in Windows 8.x/10 erg fijn vond, toen Windows Phone/10 Mobile nog was.
Heel handig. Ik heb al voor diverse apps voor zowel iOS/iPadOS als de Mac betaald. Dingen zoals Pixelmator Pro, iFinance, Affinity Photo en nog meer. Zeker voor complete apps als Affinity betaal je 54 euro voor de desktop en ook nog eens 32 voor op iPad.(blijft niet veel geld voor de kwaliteit die je ervoor krijgt maar toch).
dat is iets wat ik nooit heb begrepen, en ook nooit zou hebben geaccepteerd.

ten eerste is 32 euro voor een ipad app (die vaak flink beperkt zijn in hun feature set door de beperkte kracht van het device), al behoorlijk duur.
te tweede, als ik al eens voor de software heb betaald ga ik dat niet nog eens doen totdat er een major upgrade is (die dan ook nog eens de moeite waard moet zijn).
Affinity Photo op de iPad is bijna gelijk aan de desktop versie. Maar ik vind het fijn om onderweg met een tablet te bewerken en thuis verder te werken op de desktop. En het heeft zijn prijs al lang terugverdiend.

Daarom zie ik deze functie graag.
Affinity Photo is alles behalve beperkt. Die 32 euro is het zeker waard. Je hebt ook niet betaald voor de software, maar voor de licentie. Die licentie mag je op 1 soort apparaat gebruiken, dus als je het naast je Mac OS apparaat ook op je iPad wilt gebruiken moet je gewoon een licentie erbij nemen door de app te kopen. Nu Universal Purchase mogelijk is zouden ze dus wel een licentie kunnen bieden voor al je apparaten, maar of ze dat zouden doen weet ik niet.
Off-topic maar ben je snel gewend aan de shortcuts en UI van Affinity? Ik wil ook overstappen maar hoe gaat dat in het begin mijn workflow beïnvloeden? Anders beter wachten tot de vakantie ofzo en dan rustig wennen, of is dat niet nodig?
Ik zou verwachten binnen het eco-systeem van Apple.
Tja... Leuk, ergens. Maar als het nog steeds niet mogelijk is om subscriptions te family sharen, ga ik er op dat vlak iig niet aan beginnen. :P Subscriptions zijn, met een paar uitzonderingen, imho echt de superaids van de softwareindustrie op dit moment. One-time purchases zijn mogelijk wel fijn als je dan meteen alles in één keer krijgt, al hoop ik niet dat ontwikkelaars dat standaard gaan pushen. Als de iOS app €5 is en de MacOS-app €25 en ze bieden enkel nog een pakket van €30 aan voor beiden, dat zou jammer zijn. Maar mag hopen dat daar over nagedacht is. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 februari 2020 21:48]

Die prijsstelling die jij als voorbeeld noemt zal een ontwikkelaar best voor kunnen kiezen maar dat lost de markt wel op verwacht ik.

Lang niet iedereen met een iPhone heeft ook een Mac en voor alleen een iPhone app betaalt men veel minder snel 30 euro dan 5 euro.
Ik snap dan alleen niet waarom, als een app dezelfde functionaliteit bied als de Mac OS versie, waarom zou je dan geen 30 euro betalen?
Gewenning denk ik plus het feit dat de meeste apps niet dezelfde functionaliteit bieden op elk platform ook al delen ze een codebase.
Ik heb al een app (Infuse Pro) waarvoor je één keer betaalt voor iOS, iPadOS en tvOS.
Dat is bij vrijwel alle apps al, verschil is dat MacOS er nu ook bij is gekomen als keuze voor ontwikkelaars.
Het zou wel mooi zijn als de Mac Store weer wat leven gaat krijgen. Te vaak dat zelfs gratis populaire apps als Skype er niet in staan.
Dat komt omdat de Mac App Store niet verplicht is, dus kiest (in dit geval) Microsoft ervoor om deze store te omzeilen.
Mij is niet duidelijk waarom. Die US$100,-- hebben ze neem ik aan nog wel ergens liggen en de applicatie heeft helemaal geen aparte dingen nodig die niet functioneren vanuit de sandbox. Wellicht is het het feit dat je telefoonminuten kunt kopen via Skype? Ik denk dat Apple echt even moet gaan nadenken of ze het zelfde model willen aanhouden als op iOS qua monetization aangezien er gewoon andere wetten gelden op de desktop.

Ik probeer altijd alles eerst in de Mac App Store te vinden voordat ik over ga naar een losse download. Ik vertrouw applicatieontwikkelaars namelijk helemaal niet, genoeg apps gezien die gewoon je hele adresboek uploaden als eerste ding als de app start en dat is op mobile tegenwoordig goed dicht gezet.
In principe is alles binnen Apple toch al hun eigen platform, de meeste dingen hebben alleen een andere naam.

Dit had vanaf het begin er al in moeten zitten, maar beter laat dan nooit ;).


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True