Netflix maakt geen macOS-app met Catalyst

Streamingdienst Netflix gaat geen app maken voor macOS met Project Catalyst, de methode om iPad-apps om te zetten in Mac-apps. De streamingdienst heeft al wel langer een app voor Windows 10, maar niet voor Apples desktopbesturingssysteem.

Apple Project CatalystNetflix bevestigt tegen Bloomberg dat het niet werkt aan een Catalyst-app. Met Project Catalyst is het mogelijk om apps voor de iPad om te bouwen naar programma's voor macOS. Dat is mogelijk doordat UIKit, het framework voor het maken van iOS-apps, nu werkt op macOS. Dat werkt traditioneel met AppKit voor programma's.

Het is onbekend waarom Netflix het project niet aangrijpt om een macOS-app te bouwen. De app van de streamingdienst is een van de populairste kosteloze apps op de iPad, maar op macOS moeten klanten gebruik maken van de browser om films of series te kijken. Er is wel een Netflix-app voor Windows 10.

Catalyst-apps verschenen maandag als onderdeel van de release van macOS Catalina. 9to5Mac heeft een lijst online gezet van apps die wel zijn verschenen. Het Bloomberg-artikel wijst op diverse problemen die ontwikkelaars ondervinden met Catalyst. Zo is het niet mogelijk om gebruikers die al voor een app hebben betaald op de iPad de Mac-versie kosteloos te laten installeren. Ook vereist het werk om interface-elementen die zijn gemaakt voor touchscreens om te zetten in elementen die goed werken met muis, trackpad en toetsenbord, zo zegt het financieel persbureau. Catalina verscheen met ongeveer twintig Catalyst-apps, volgens Apple zullen er snel meer volgen. Daar zal onder meer Twitter tussen zitten.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

08-10-2019 • 21:09

125

Reacties (125)

125
117
44
13
0
63
Wijzig sortering
Ik gebruik netflix in de browser op mijn pc die aan mijn tv zit. Werkt perfect. Wat moet een app anders doen?
Op de pc niet veel. Echter, een app op je smart tv kan wel wat toevoegen. 4K + Dolby Vision & Dolby Atmos kan bijvoorbeeld alleen als ik de Netflix app direct op mijn tv (webos) start. Dat zijn de toevoegingen. Maar op de pc? Mwah, inderdaad niet zo heel veel.

Let er wel op dat het uitmaakt welke browser je gebruikt voor Netflix. Hiervoor kun je het beste Safari op MacOS en Edge op Windows gebruiken als je 4K content wil streamen.
Windows 10 app doe wel iets, namelijk ondersteuning van 5.1 geluid.
Maar gebruiksvriendelijk is anders.
In principe is het gewoon illegaal. Het is omzeilen van DRM.
In principe is het gewoon illegaal. Het is omzeilen van DRM.
Wat is het bezwaar als je een Netflix-abonnement hebt?! Want daar hebben de mensen het over: hoe krijg ik optimale kwaliteit voor mijn geld.
Naar mijn weten krijg je toch wel optimaal kwaliteit indien je de app rechtstreeks via je TV gebruikt. Of voor jou optimaal kwaliteit op een QLED of een OLED verschijnt maakt niks uit, beide tv's ondersteunen de Netflix app.
Op een monitor of laptop schermpje geniet je naar mijn gevoel (persoonlijk) nooit van optimaal kwaliteit.
Wel vanaf de bank met een deftige TV+geluid en de Netflix app.

Indien ik Netflix niet direct via de TV start zal ik nooit van optimaal kwaliteit genieten die Netflix aanbied. Die hacks en dingetjes zullen dus ook niet optimaal zijn want het gaat via een computer of laptop schermpje en niet via je QLED/OLED?

Tsja hoever wil je gaan om illegale dingen goed te praten? QLED/OLED (persoonlijk wat jij mooier vind) is toch wel even heer en meester dacht ik zo.. En dan voor het gemak en klantvriendelijkheid gewoon de app rechtstreeks via de TV starten? Beter kan je het niet krijgen momenteel vind ik.
<snip>

Tsja hoever wil je gaan om illegale dingen goed te praten? QLED/OLED (persoonlijk wat jij mooier vind) is toch wel even heer en meester dacht ik zo.. En dan voor het gemak en klantvriendelijkheid gewoon de app rechtstreeks via de TV starten? Beter kan je het niet krijgen momenteel vind ik.
Ook jij noemt het illegaal. Maar wat is het illegale er dan aan als je op je eigen device voor eigen publiek met een eigen abonnement de gewenste content tot je neemt?
Illegaal was een foutje van mij inderdaad door deze "hack" zo te benoemen.
@Gerrit T.
Omzeilen van DRM is wellicht per defenitie verboden in de VS, maar in Nederland zijn er uitzonderingen m.b.t. fair use. Mijns inziens valt het kijken via de browser daar ook onder.
Eens. Maar als OSX- of Linuxgebruiker is het installeren van een Chrome extensie in de dev-modus (AKA "install unpacked plugin") een stuk simpeler dan het (betalen voor en) installeren van Windows om de Edge browser en haar DRM te kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Sando op 23 juli 2024 06:24]

Mac OS gebruikers kunnen toch Safari gebruiken? Ik dacht dat die ook alle ondersteuning had, net zoals Edge.
m.b.t. 5.1: https://help.netflix.com/en/node/14163: je hebt Silverlight nodig. Wat op Mac Os alleen werkt met oudere versies van Safari (<11) of Firefox ESR 59.

4k kan alleen op Edge of Windows 10 app: https://help.netflix.com/nl/node/13444#

Had je zelf ook kunnen vinden ;) .
Als je chrome gebruikt heb je max 720p, alleen Edge geeft hogere resolutie of de windows 10 app.
1080p hack voor Chrome
1080p hack voor Firefox

Wordt uptodate gehouden. Te testen met deze testvideo (zie resolutie).

[Reactie gewijzigd door Sando op 23 juli 2024 06:24]

In Safari op macOS heeft Netflix ook ondersteuning voor 1080p via Apple's DRM-systeem.
Maar 4K is in geen enkele browser mogelijk op MacOS.
Gek genoeg hebben de mensen met torrents van dit soort onzin dus weer geen last. Oude liedje weer van de illegale weg die makkelijker en beter is, naast gratis. Snappen die filmmaatschappijen En streamdiensten het nu ECHT nog steeds niet? 8)7 |:(

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 23 juli 2024 06:24]

Iemand met een radarverklikker in zijn/haar auto heeft ook nergens last van. Zullen we de snelheidslimieten maar afschaffen dan?
Dat is toch net even wat anders. Met DRM worden enkel en alleen de legale gebruikers gepakt. Snelheidslimieten zijn een bescherming voor iedereen. Een radarverklikker zorgt er dan juist voor dat mensen die zich niet aan die limiet houden onveiliger zijn tegenover het overige verkeer. Een downloader is verder niemand tot last.
Inderdaad, de filmindustrie en de streamingdiensten snappen het nog steeds niet, maar... 'Een downloader is verder niemand tot last' klopt niet! Downloaden leidt tot inkomstenderving door een filmstudio, bioscoop, omroep, acteurs, enz. Dat leidt uiteindelijk tot hogere kosten, maar dan uitgespreid over alle andere gebruikers, net zoals één iemand die de verzekering oplicht ervoor zorgt dat de kosten voor de anderen net iets hoger uitpakken. Downloaden is GEEN 'victimless crime', ook al voelt dat misschien zo vanachter je scherm.
Downloaden leidt tot inkomstenderving door een filmstudio, bioscoop, omroep, acteurs, enz
Mocht je het gemist hebben:

https://gizmodo.com/the-e...ound-piracy-do-1818629537

https://www.vice.com/nl/a...blijkt-uit-een-eu-rapport

Ik wil GoT kijken. Er is geen blu ray box-set met alle 8 seizoenen van Game of thrones. Iedereen kloeg over Season 8 wegens "te donker", lees slecht afgestelde TVs en vooral veel compressie op streams. Ik weet niet eens of ik het wel legaal kan streamen, door al dat gedoe met exclusiviteit en DRM. Mijn vriendin heeft Netflix, HD werkt niet eens in de browser! En dan is er nog al dat gedoe met HDCP en CPU beperkingen en videokaartvereisten... . En torrent daarintegen is zo gedownload en staat zo te spelen op TV, of op computer mocht ik willen. Op elke hardware, elke mediaspeler, elke TV, elk HDMI toestel...

Aan de andere kant is er spotify. Spotify heeft alle muziek die ik wil, en is zo extreem gemakkelijk in vergelijking met illegaal downloaden, dat ik veel liever voor spotify betaal. Als ik bij spotify niet tevreden zou zijn (mochten ze absurde DRM gaan gebruiken bijvoorbeeld) kan ik gewoon naar de concurrentie, zials Apple music, of Tidal, of ... die dezelfde muziek hebben met wat andere features (afspeelkwaliteit, integraties, ....). Er is ook Steam, dat praktisch elk spel had en met sales is er al helemaal niet meer te klagen. (Helaas wilt epic daar hetzelfde als op de videostreamingmarkt met hun exclusives). Gewoon wachten tot de piracy bij videostreams genoeg stijgt tot er een speler komt die alles aanbiedt voor een vast bedrag of pay-per-view.

[Reactie gewijzigd door bertware op 23 juli 2024 06:24]

Semi-offtopic:

Daar ben ik het zeker mee eens, kleine kanttekening is wel dat bijvoorbeeld "Joker" een budget had van 55 miljoen USD, en alleen het openingsweekend voor 230 miljoen USD gezorgd heeft1.

Als je de verschillende websites mag geloven verdienen ze er bakken met geld mee. Ik probeer het niet (volledig) goed te praten, maar het is ook niet alsof je het brood van de lokale bakker steelt en dat hij erdoor failliet gaat.

Dit neemt niet weg dat de omroep hier bijvoorbeeld wel geld door misloopt, maar voor de productie/film maatschappijen is een druppel op een hete plaat.

1: (https://www.the-numbers.com/movie/Joker-(2019)#tab=summary)
Voor elke kraker als The Joker, zijn er ook 5 flops en een heleboel projecten waarin geld gestoken wordt, maar die uiteindelijk gecanceld worden. De filmmaatschappijen zelf zijn niet zo heel erg rijk.
Naast dat dit argument al is ontkracht in een EU onderzoek dat opmerkelijk genoeg "in de bureaula" is verdwenen, durf ik te stellen dat dat illegale downloads juist hebben gezorgd voor lagere prijzen en een snellere ontwikkeling van streaming diensten.

Illegale kanalen zijn namelijk de enige vorm van concurrentie zijn voor de, veelal exclusive, content van de streaming diensten. Zonder illegale downloads is er geen alternatief, en dan kunnen de prijzen ongelimiteerd omhoog. Daarnaast zouden we onszelf waarschijnlijk nog blauw betalen aan traditionele media zoals CDs, DVDs en BluRays. Ik geloof dat het gemak van Kodi en aanverwante tools enorm heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van Netflix, Spotify, etc...
Een downloader is verder niemand tot last.
Behalve dan de mensen die betaalt moeten krijgen voor het maken van de film/serie, waardoor de prijs omhoog gaat voor alle klanten.

Dus eigenlijk heeft iedereen last van downloaders.
[...]


Behalve dan de mensen die betaalt moeten krijgen voor het maken van de film/serie, waardoor de prijs omhoog gaat voor alle klanten.

Dus eigenlijk heeft iedereen last van downloaders.
Je zou ook kunnen stellen dat illegale downloads de enige vorm van concurrentie zijn voor de, veelal exclusive, content van de streaming diensten. Zonder illegale downloads is er geen alternatief, en dan kunnen de prijzen ongelimiteerd omhoog.
Het is ook een vergelijking van niks, maar drm is er met een reden. Als het AL te makkelijk was, zou het veel meer voorkomen, en bovenal: als bedrijven nul moeite doen om hun spul te beschermen kun je ook lastig beweren dat gebruikers willens en wetens stout zijn geweest.

Drm is dus het kaartje dat ze gebruiken om aan te geven dat je het niet mocht downloaden. Dat de drm op elke download gestript is, is daarvoor niet interessant.
Helaas maar dat is weer in strijd met het stikstof besluit.
Ik zet de TV aan met de netflix knop op mijn afstandsbediening en ik zit direct in een groot en duidelijk overzicht van Netflix. Hoe makkelijk kan ik het hebben? Uiteraard ken ik de torrent weg van mijn arme studententijd (om maar met een ontiegelijk goedkoop excuus te komen), maar Netflix is toch wel even net iets makkelijker en bovendien veel veiliger dan al die vage torrent sites.
Direct ''goede'' kwaliteit, met ondertiteling en ik support de branche. Daar betaal ik gerust een paar euro voor per maand..

Ik zou niet weten hoe ik binnen 3 sec met mijn TV afstandsbediening Peaky Blinders aan kan zetten dmv torrents?
Dus het is makkelijker en beter om potentieel gevaarlijke torrents te downloaden in goede kwaliteit met ondertiteling en dat binnen 3 tellen op mijn TV te krijgen? In mijn ''arme studententijd'' ging dat toch net iets lastiger, maar wie weet is dit in de afgelopen jaren verandert. Het laatste wat ik zo'n 5-10 jaar geleden gebruikt heb (ook maar voor enkele dagen) was popcorntime en zelfs dit was een bagger ''product'' in verhouding met Netflix.

Illegaal tanken is ook veel makkelijker, scheelt mij weer mijn pinpas erbij pakken, betalen en al die onzin.. Daarnaast verdienen de oliemaatschappijen toch al heel veel geld. Ja oké het mag niet, maar boeien, waarom moeilijk doen als ik gewoon kan tanken en direct kan wegrijden? Liefst nog een service pompstation waarbij een medewerker voor jou tankt, en dan gelijk hoppa gas erop. Veel makkelijker en bovendien stukken goedkoper.

Van mij mogen ze deze downloaders van films/series veel harder aanpakken, ze doen namelijk helemaal niks goed voor deze industrie. Behalve gierig zijn; ''kijken kijken, niet kopen''.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juli 2024 06:24]

Top, nu wil je het kijken op je computer. Ineens is het 720p SDR 8-bit. Als je even een betrouwbare torrensite aanzet zit je binnen 10 minuten te kijken in 4k HDR 10-bit. Gratis.

Ohh en daarna wilde je Last Week Tonight kijken. Shit weer een extra abbo. Ohh en Goliath klinkt ook tof. Nog een abbo.


Spotify/Apple Music is HET hoe het wel moet. Ik hoor echt niemand meer die illegaal muziek download. Sterker. Ik ken niemand die NIET 1 van deze 2 diensten gebruikt.

Ook het argumentvan mensen betalen klinkt nogal ongeloofwaardig. De cameraman gaat echt geen stuiver meer krijgen hoor. Het extra geld gaat gewoon zoals altijd naar de extreem riant betaalde sterren.

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 23 juli 2024 06:24]

Offline downloads? Dat is zowat de enige ontbrekende feature voor mij welke ik wel zeer zou apprecieren op de laptop. (Edit, desktop was niet de juiste woordkeuze :).

[Reactie gewijzigd door venqwish op 23 juli 2024 06:24]

Neem jij dan altijd je desktop onder je arm mee.
Mijn laptop wel, ja. Die draait toch echt een volwaardig desktopbesturingssysteem.
Het zou wat toevoegen in elk systeem. In sommige minder ontwikkelde landen heb je providers met datalimieten tijdens piekuren.

En de meeste mensen kijken Netflix tijdens piekuren.

[Reactie gewijzigd door Marzman op 23 juli 2024 06:24]

In België ook buiten de piekuren
België bijvoorbeeld. Zwaar onderontwikkeld daar.
Genoeg mensen die nog steeds onstabiel internet hebben. Of downloadende huisgenoten.
Ikzelf heb daar momenteel geen last meer van ik heb ondertussen m'n eigen huis en glasvezel. Maar ik kan me voorstellen dat je voor dat soort situaties wat dingen gecached zou willen hebben.
Hogere resoluties ondersteunen, “beter” geluid ondersteunen :)
Ipv een app te maken kunnen ze die features toch toevoegen aan andere browsers?
Anoniem: 1248326 @Ruw ER9 oktober 2019 07:26
Voor normale mensen is de usecase afspelen op een MacBook. Voor onderweg mis je dan offline afspeelmogelijkheden (bijvoorbeeld in het vliegtuig) als je enkel de browser kunt gebruiken.
Ik zit iedere dag ettelijke uren op de trein, ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in België betekent dat geen bereik hebben. Aflevering kunnen downloaden is dan een leuke optie om de lange tochten door te komen.
Ik zie enkel nadelen van Apps op MacOS.
De voornaamste is nog wel dat je minder functies hebt momenteel.
Via mijn Browser op Windows krijg ik stereogeluid en 720p (dacht ik, kan ook 1080p) beeld, terwijl met de Windows 10 App krijg ik 1080p beeld én 5.1 geluid wat ik als groot voordeel zie. (Geluid wordt direct gecodeerd doorgegeven via optische kabel naar m'n 5.1 speakerset, levert prachtige kwaliteit op)
Hangt van de browser af. In Chrome en Firefox krijg je idd een lagere resolutie terwijl je in Edge wel de volledige resolutie beschikbaar hebt.

Ik heb zelf iig geen goede ervaringen met de Windows 10 app. Geluid werkte niet goed, beeld was aan het stotteren en cpu gebruik was erg hoog. Aan mijn pc kan het niet liggen want die is net nieuw. Ook is het verschil tussen Chrome/Firefox vs. Edge in cpu/gpu gebruik veel hoger met Edge. Met Edge wil ook de interface weleens hangen..
Chromecast/AppleTV/androidTV of inderdaad in je browser.
Omdat je vaak heel erg beperkt bent in resolutie wanneer je buiten hun zeer beperkte selectie browser/OS combinaties valt. Onder linux kom je bijvoorbeeld al niet boven de 720P door hun DRM meuk. (een reden dat ik er ook steeds meer over denk om op te gaan zeggen, t is SD, of voor 1080P betalen en maar 720 krijgen omdat je geen windows gebruikt. Ik mag hopen dat er voor OSX wel een 1080P oplossing is, maar ik heb voor 4k bijvoorbeeld ook alweer allerlij dingen voorbij zien komen zoals de noodzaak windows in een VM te draaien.
Netflix moet dat gewoon eens op orde krijgen. ze duperen de betalende klanten, terwijl er toch wel full HD rips op andere websites staan, dus de DRM wordt toch al doorbroken.
Ik kan mij voorstellen dat dit voor Netflix een hoop nadelen bevat, zoals o.a.:
- Het makkelijker kunnen rippen van content via de optie om te "Downloaden en later kijken".
- Ondersteuning moeten aanbieden voor zowel een tablet-app als een "desktop" app.
- Het niet kunnen/willen ondersteunen van grotere resoluties/bandwidth voor de content.
- Wellicht (extra) licentiekosten moeten afdragen aan Apple of iets dergelijks.

Daarnaast zijn er ook genoeg mogelijkheden tegenwoordig om een web applicatie om te zetten naar een desktop applicatie. Ze zouden net zo goed de (ook) al bestaande web applicatie om kunnen zetten naar een MacOS app :P.
Dat rippen is eigenlijk een non argument. Series staan nu de volgende dag al in maximale kwaliteit op de diverse platformen. Dus daar voorkomen ze niks mee.

De kwaliteit van een netflix rip is trouwens veel beter. Ondanks dat ik 600 Mbps heb en "4K" abo krijg ik geen goede kwaliteit van Netflix zelf.

Een ander dingetje trouwens is de regiobullshit. Hier in Spanje kan ik geen casa de papel kijken in het Spaans met Engelse ondertiteling. De rip heeft wel alles. En dit is geen vage deal met media giganten want dit is een door hen zelfgemaakte serie.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 06:24]

La Casa de Papel is niet van Netflix maar van een of andere Spaanse toko.
Created by Álex Pina, the series was initially intended as a limited series to be told in two parts. It had its original run of 15 episodes on Spanish network Antena 3 from 2 May 2017 through 23 November 2017. Netflix acquired the global streaming rights in late 2017. It re-cut the series into 22 shorter episodes and released them worldwide, beginning with the first part on 20 December 2017, followed by the second part on 6 April 2018.
Los daarvan snap ik dat gedoe met ondertiteling nooit zo. Je woont in een bepaald land dus krijg je maar een bepaald aantal talen tot je beschikking. Waarom niet gewoon alle talen beschikbaar maken? Laat mensen in een menu instellen wat hun voorkeur is en laat de overige talen weg als keuze bij series/films (anders krijg je véél te veel keuze wanneer je iets gaat kijken).
Volgens mij is dat een probleem vanuit copyright. Ondertiteling en alternatieve audiosporen kunnen volgens mij weer hun eigen rechten/eigenaars hebben. Een wereldwijde licentie zal dan ongetwijfeld duurder zijn dan een licentie voor één markt.
Het gaat niet eens per sé om duurder. De ondertitels worden niet altijd (of juist meestal niet?) door de producenten van de content geleverd, maar door een andere partij, zoals disributeur(?). Dus als je al meerdere distributeurs hebt (per regio), dan heeft elke distributeur de ondertitels van zijn / haar eigen regio, maar überhaupt geen toegang tot die van andere regio's, tenzij ze onderling wat regelen. De behoefte daarvoor is er echter niet.

Dit merk je ook als je bepaalde series of films eerder in de bios of op dvd hebt gezien en later eens op tv ziet. Zelfs al zijn beide in het Nederlands ondertiteld, er kunnen grote verschillen zitten in de ondertiteling. Dus zelfs binnen één land heeft dan blijkbaar soms een andere distributeur de distributie overgenomen, exclusief ondertiteling, of de zender betaalt voor uitzendrechten zonder ondertiteling... Bizar, maar zo werkt het blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 23 juli 2024 06:24]

Anoniem: 221563 @Caayn8 oktober 2019 22:04
Netflix heeft zelf ondertitelaars in dienst die de ondertitels schrijven. Geen idee of dit voor alle ondertitels op netflix telt, maar in ieder geval een aantal. Maar nog steeds een dom iets dat ze die vervolgens niet wereldwijd inzetten. Laat men gewoon in hun profiel de talen selecteren die men wilt weergeven en je voorkomt dat je tig keer op de subtitle knop moet drukken om de juiste te zien. (Talen ja, zelf heb ik voorkeur voor de engelse subs, andere weer voor nl. Beide beschikbaar hebben heeft wel de voorkeur)
Anoniem: 411179 @Caayn8 oktober 2019 21:51
Klopt, er zit gewoon auteursrecht op ondertiteling.
Zelfs als je je eigen ondertitels bij elkaar schrijft, ben je nog steeds een auteursrechtelijk beschermde dialoog aan het verveelvoudigen.

EDIT: Wat overigens niet betekent dat ik het niet met @SomerenV eens ben.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 411179 op 23 juli 2024 06:24]

Klopt, er zit gewoon auteursrecht op ondertiteling.
Zelfs als je je eigen ondertitels bij elkaar schrijft, ben je nog steeds een auteursrechtelijk beschermde dialoog aan het verveelvoudigen.
Dat is geen probleem zolang het voor eigen gebruik is, bijvoorbeeld voor je kinderen of zo.
Het was een lokale serie maar vanaf seizoen 3 speciaal voor Netflix gemaakt.
En laten ze ook in elk geval de ondertitel van de taal van de film meeleveren. Wou laatst een (van de weinige) duitse films op Netflix zien, maar ondertiteling niet in het Duits. Wel Nederlands, Frans Engels en Spaans.
Nou is mijn Duits niet goed genoeg om direct te verstaan, maar met Duitse ondertiteling kom ik een heel eind.
Met Nederlandse ondertiteling ga je weer vooral zitten lezen in plaats van de taal te oefenen.
Welke browser/app gebruik je?
Van alles.. Officiele netflix app op Fire TV stick. Officiele netflix app op Android. Firefox op Mac. Ik heb zelfs dat gedrocht Edge op mijn Windows gamepc aangeslingerd om 4K te proberen te krijgen maar dat wil hij niet ondanks dat hij zeer modern is (Ryzen 5 2600, nVidia GTX 1080Ti). Op papier zou het gewoon moeten kunnen.

Op de Fire TV, Android en Mac heb ik maar 1080p schermen maar zelfs daar is het beeld veel blokkeriger dan de rips die je online kan vinden. Terwijl ik dus een 600Mb glasverbinding heb.

Als ik een aflevering download in de Android app dan downloadt hij ook altijd maar een paar honderd MB, dat is echt niet volledige kwaliteit.

Ik heb trouwens ook Amazon Prime en dat gaat al een heel stuk beter.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 06:24]

Qua functies ben ik ook zeker fan van Amazon Prime Video hier in Spanje, heb je gelukkig wel alles in originele taal met alle subtitles beschikbaar (of toch, de eerste reeks/film die het niet heeft moet ik nog tegenkomen).

Het aanbod is wel magerder dan bij Netflix, maar gezien het gratis inbegrepen zit in Amazon Prime samen met Amazon Prime Music is toch echt zeker wel een pluspunt.
Ja Prime Music zit er wel bij maar weer niet Amazon Music Unlimited (ze weten het wel ingewikkeld te maken). Ik gebruik het eigenlijk nooit, ik luister niet zoveel muziek dus de gratis Spotify voldoet wel. (Spotify Ads kan je voorkomen door snel een nieuw nummer aan te klikken of de app te sluiten en weer te openen :) )

Maar Prime is hier ook zeer goed betaalbaar, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Engeland waar je 100 pond per jaar betaalt. Zelfs met de prijsverhoging vorig jaar is het nog heel goed te doen :D

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 06:24]

Klopt, van €20 (?) naar €36 (?) intussen (de exacte bedragen werden jaarlijks afgeschreven maar geen idee van). Andere landen, waaronder ook de VS, betalen een veelvoud voor hetzelfde. Duitsland kost dubbel van Spanje (rond de 70 euro), de Britten betalen €89, in de VS kost het tegenwoordiig 110 euro.

Meer nog, sinds dit jaar betaalt mijn werkgever dat abonnement gezien we meermaals per maand wel dingen bestellen via Amazon (gemak, prijs, groot aanbod, next day delivery, no questions asked returns en Business account met ieder een eigen account maar consolidated invoicing zijn de doorslag).

Daarvoor waren we altijd op zoek naar lokale leveranciers voor spul maar dat pakte vaak niet goed uit (lange levertermijn, slechte support achteraf, hogere prijzen, geen Amex als betaalmethode).
Een rip kan nooit van hogere kwaliteit zijn dan het origineel. Dus blijkbaar stream je niet op de hoogste kwaliteit.
Inderdaad, dat was precies mijn punt. Kennelijk krijgen de rippers het voor elkaar de hoogste kwaliteit te forceren maar de gewone app doet dat niet :(
- Het makkelijker kunnen rippen van content via de optie om te "Downloaden en later kijken".
- Het niet kunnen/willen ondersteunen van grotere resoluties/bandwidth voor de content.
Al deze punten zijn mogelijk met de Windows app die Netflix aanbiedt. (Windows Mobile, Xbox, W10 Desktop vanuit één app/codebase.)
- Ondersteuning moeten aanbieden voor zowel een tablet-app als een "desktop" app.
Dat hangt er inderdaad van af hoeveel werk het kost om een bestaand programma met Project Catalyst om te bouwen naar een desktop interface. Plus eventuele extra beperkingen die het heeft zoals in het artikel al genoemde aankopen van gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 06:24]

Downloaden van het Netflix aanbod mogelijk op W10Mobile via de app, zeg je dat nu? Zo ja, dat is niet mogelijk (of ooit geweest), met de versie voor deze uitstervende tak ;)

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 23 juli 2024 06:24]

Ah excuus, het is voor mij een tijdje geleden dat ik de WM10 variant gebruikt hebt. Omdat dit mogelijk is in de W10 versie was ik er gemakshalve vanuit gegaan dat dit ook kon in de WM10 versie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik meestal ook gewoon via de browser kijk op m'n (Windows 10) PC ondanks dat ik de app ook gewoon geïnstalleerd heb staan. Op m'n vriendin d'r Macbook kijken we het ook altijd via de browser. De ervaring is vrijwel identiek en je hebt geen gedoe met apps, dus waarom moeite doen die niet perse nodig is?
4K is het eerste wat mij te binnen schiet. Dat doet Netflix in browsers niet toch?
Je kan youtube ook op 4K bekijken, "zal" op Netflix.com ook moeten kunnen (helaas).
Heel beperkt lees ik hieronder. Had een goeie reden geweest voor een App op macOS dus.
Ik heb het artikel gelezen maar dat staat er niet in, dat is alleen jou interpretatie.

Wat er wel staat is dat iPad apps welke een MacApp worden opnieuw betaald moeten worden, of dat hier nog geen oplossing voor is. Dit geld echter niet voor apps die al gratis zijn op iOS zoals Netflix.
Netflix heeft in de eigen app op iOS geen abonnementsknop meer. Dat zal dus op de Mac ook niet zijn. Als je de kosten voor de app bedoelt, op gratis apps hoef je geen commissie te betalen.

Ik vind het ergens wel een luie instelling van Netflix. Met Xcode schijnt het echt super makkelijk te zijn om een macOS app te compilen van een bestaande iPad app.
Netflix is volgens mij alleen maar bezig met: hoe laat ik je nog meer kijken. Dus wel irritante previews als je te lang op een serie staat of dingen overslaan met een knop maar niet een app bieden op macOS.
Heb je sinds dat Edge chromium is geworden geen Edge meer nodig voor hogere kwaliteit Netflix?
Eerder was dat alleen mogelijk met Edge en de W10 app namelijk.

Edit:
https://help.netflix.com/...layer%20and%20Silverlight

Blijkbaar dus nog steeds max 720p in Chrome(tenzij ChromeOS), en alleen 4K mogelijk in Edge.

[Reactie gewijzigd door Loggedinasroot op 23 juli 2024 06:24]

Ik gebruik soms Edge maar meestal Chrome. Het verschil in resolutie zie je vaak toch maar nauwelijks. 4K heeft m'n abonnement niet dus dat scheelt ook.
Dan zou ik me er ook zeker geen zorgen over maken. Maar stel je kijkt alles via je laptop en je betaald voor het 4K abonnement. Dan betaal je dus voor niks op je Apple apparaten omdat ze het niet kunnen afspelen, ook al heb je wel een 4/5k scherm staan.
Het 4k abonnement heeft toch ook meer gelijktijdige streams? Er is genoeg content op Netflix die niet 4k is, ik kan me niet voorstellen dat men het 4k abonnement nemen alleen voor die paar 4k series/films.
Ik ook, ik heb geen 5.1 speakers op mijn laptop en het scherm is ook een stuk kleiner dan mijn tv.
Omdat je dan kunt downloaden?
Doe ik op m'n desktop eigenlijk nooit. Op mijn telefoon wel een paar keer gebruikt. De kans dat het internet hier wegvalt is echt minimaal en de snelheid is meer dan hoog genoeg om alles te kunnen streamen. Downloaden heeft dus geen voordelen voor mij.
Sommige mensen hebben ook nog een laptop ;)
Met andere woorden: we hoeven voorlopig geen 4K/HEVC/HDR streaming te verwachten voor MacOS devices. Dat blijft voorbehouden aan een beperkte selectie andere devices en besturingssystemen.

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 23 juli 2024 06:24]

Wat toch eigenlijk heel suf is als je bedenkt dat Apple voorop liep met HEVC, en alle Macs retina displays hebben die >1080p zijn. Vooral op de iMacs, met 4K en 5K displays, is het echt een beperking.
Beperkte selectie andere services? Zowel in aantal als diversiteit is de groep andere services veel groter dan die past macos devices die overigens redelijk snel thermothrothelen vanwege het gebrek aan fatsoenlijke koeling.
Wat een gedoe. Ondertussen kan ik op mn playstation 3 uit 2005 wel Netflix app gebruiken maar op mn ipad2 van 2010 niet. Nooit gesnapt waarom er bij apple zo'n gedoe van moet worden gemaakt.
Ja hebt wel een punt dat een iPad per definitie waardeloos wordt na X jaar als Apple er geen OS updates meer voor uitbrengt. Het apparaat kan nog wel aan maar de apps stoppen al snel met werken omdat er een nieuwere versie vereist is.

Jammer dat ze die apparaten niet unlocken zodat je er nog een ander OS kan opgooien ofzo.
Ik kan met de app van Ziggo en KPN prima on demand TV kijken op diezelfde ipad. Dan lijkt het mij toch ook dat je Netflix zou moeten kunnen draaien? De eis van een nieuwer OS om te werken snap ik dan niet. Heeft dat met licenties te maken oid?
Vaak met beveiliging. Als de applicatie deals wilt sluiten op internationaal niveau dan kan ik me voorstellen dat de eigenaars een vorm van kopieer willen hebben (DRM). Nu is de ene oplossing de andere niet en kunnen sommige oplossingen bepaalde features van een OS gebruiken die vanaf een bepaalde versie zijn geïntroduceerd

Nu kunnen er natuurlijk ook andere oorzaken zijn. Zoals dat een applicatie bepaalde nieuwe features nodig heeft om performance redenen maar zoiets verwacht ik meer bij games dan een video app
.oisyn Moderator Devschuur® @Dafader8 oktober 2019 22:36
Niet per se, dat kan ook te maken hebben met updates in het protocol en de afwezigheid van support op de oudere versies. De oude versie kan dan simpelweg niet meer praten met de server. Het is wel vooral de schuld van de appmaker, niet zozeer van het platform.

Aan de andere kant is het ook weer niet zo dat de platformbeheerder geen blaam treft. De API's zijn soms zo vluchtig dat een app wel geüpdatet móét worden om te kunnen werken op de nieuwe versie, dus dan betekent het in werking houden van de app op het oude platform dat je nu dus twee versies van je app moet onderhouden. En na weer een versie update nóg een versie, etc.
ook niet als je een oudere versie installeert via de appstore?
Anoniem: 1248326 @Dafader9 oktober 2019 07:30
De waardeloosheid zit hem eigenlijk in Netflix die dan, voor de Mac je veroordeeld tot een webapp, maar die maakten ze niet toegankelijke voor een iPad 2.
De Safari versie die nog in de ondersteuning zit kan geen netflix laden en google chrome/andere browsers installeren geeft dezelfde problemen als de netflix app; geen ondersteuning in het OS.
Anoniem: 1248326 @Dafader9 oktober 2019 17:54
Youtube website doet het wel, dus Netflix zou ook kunnen werken als ze willen.
Heeft vast te maken met het download aspect op de ios app. Staat straks hun hele catalogus “gratis” online, omdat iemand ze zo via macos eruit kan plukken.
Dat is nu toch al zo. Dus wat maakt het uit?
Hun hele catalogus staat sowieso al online sinds de Widevine stream beveiliging jaren geleden is gekraakt. Dat geldt ook voor Amazon Prime, Hulu en straks ook Disney+.

Overigens kan een gemiddelde gebruiker helemaal niets met die beveiligde bestanden, dus eruit plukken is er hoe dan ook zeker niet bij.
"De app van de streamingdienst is een van de populairste kosteloze apps op de iPad " ...

Maar zonder te kosten te maken kun je er niets mee. Dus de app kost geen geld, alleen de toegang tot content.. Ik zou het persoonlijk niet kostenloos durven noemen.

Verder on-topic.

Ik zie persoonlijk de meerwaarde van veel specialistische apps niet, de meeste lijken gewoon een kloon van de website met wat betere data-mining mogelijkheden.
Ik denk dat de website voldoende bruikbaar is en als gebruiker en beheerder is het misschien wel makkelijker om geen specifieke app te hoeven onderhouden.

[Reactie gewijzigd door leon0013 op 23 juli 2024 06:24]

Hoe kan ik in 4k resolutie netflix kijken op mijn 4k scherm met een 4de generatie intel processor?
Het is onbekend waarom Netflix het project niet aangrijpt om een macOS-app te bouwen.
De reden laat zich raden. Je kijkt naar de marketshare van Windows 10, en daarna naar de marketshare van macOS. Non-news, dit.
Waarom kun je iOS apps niet in macOS draaien? Zonder catalyst of wahtever bedoel ik dus. Gewoon installeren, opstarten, klaar.

Het is van hetzelfde bedrijf. Ze hebben voor beide de sourcecode. Wat houdt ze tegen??

Ik wil niet lullig doen, maar Microsoft heeft dit toch een stuk beter voor elkaar gebokst.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 23:13]

Dat is natuurlijk wel flauw, want dat is niet het punt wat @_Thanatos_ probeert te maken. Hij doelt op het Universal Windows Platform. En ja, daarmee hebben ze het echt wel beter voor elkaar. Dat het mobiele OS geen succes heeft gekend heeft andere redenen. UWP staat nog steeds en is een prima platform waar je nog steeds apps voor kan maken voor desktop, XBox, Hololens, Raspberry Pi (en andere Windows 10 iOT Core apparaten) en ja, eventueel ook mobiel als dat ooit nog eens een slinger gaat krijgen.
https://www.thurrott.com/...he-future-of-windows-apps

UWP is al een tijdje dood en begraven........
As Foley notes, Microsoft’s new strategy is to make all developers features available to all of the Windows frameworks. Left unsaid, however, is that this is a refutation of the original strategy and that Microsoft only made this change, over time, because most developers rejected UWP.

Put another way, UWP is dead. Not literally—it’s still the only way to create WinCore apps that run across Windows 10, HoloLens, Surface Hub, and IoT—but effectively. And the way we know that’s true is that Win32, WPF, and WinForms have all been “elevated to full status”—Gallo’s words—in Windows 10 all these years later.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 06:24]

Wat thurott.com betreft is alles dood en stervende. Specifiek wat UWP betreft is het een misinterpretatie van wat Microsoft stelde. Voor meer info https://www.windowscentra...soft-uwp-not-dead-evolved

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.