Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Netflix investeert 2 miljard dollar extra in onder andere eigen producties

Netflix gaat zo'n 2 miljard dollar, omgerekend 1,8 miljard euro, schuld aannemen bovenop zijn bestaande 11 miljard euro debet, om de concurrentie met andere streamingdiensten aan te gaan. Daarnaast zoekt het naar manieren om account sharing tegen te gaan.

"Onze omzet groeit snel en onze marge ook, wat het mogelijk maakt om verder te investeren in onze eigen content te financieren," schrijft het bedrijf in een brief aan zijn aandeelhouders. Het geld gaat verder naar "het afnemen van content, productie en ontwikkeling, kapitaaluitgaven, investeringen, werkkapitaal en potentiële overnames en strategische transacties". Ter referentie: in 2018 boekte Netflix bijna 1,1 miljard euro winst.

Netflix heeft toenemende concurrentie van video-on-demand-diensten als Disney+, Apple TV+ en het aankomende HBO Max, ieder ook met hun eigen originele programmering en op zoek om een deel van Netflix' dominante marktaandeel af te nemen. Volgens marktonderzoekers ligt dat aandeel nu nog tussen de 80 en 90 procent.

Tegelijkertijd maakte Netflix tijdens de bespreking van de derde kwartaalcijfers 2019 bekend dat het zoekt naar 'consumentvriendelijke' manieren om het delen van accounts tegen te gaan. De duurdere Netflix-abonnementen bieden namelijk de mogelijkheid om op twee of vier schermen tegelijk te streamen, maar de bedoeling is wel dat dit binnen het huishouden gebeurt. Het is echter niet ongebruikelijk dat wachtwoorden en accounts gedeeld worden tot voorbij de voordeur. Dat zou het bedrijf zo'n 135 miljoen dollar per maand kosten. Een andere dienst die hiermee te maken heeft en die zoekt naar oplossingen, is Spotify. Niet bekend is wat Netflix wil doen om het delen van accounts te voorkomen.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

22-10-2019 • 14:54

130 Linkedin Google+

Submitter: Boudewijn

Reacties (130)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd hoe het streaminglandschap er over 5 á 10 jaar uit zal zien en of Netflix nog mee kan gaan in de strijd:

• Disney heeft met Disney+ een grote hoeveelheid licenties in handen van populaire franchises en daarnaast heeft Disney natuurlijk al een grote naam opgebouwd.
• Apple heeft met Apple TV+ diepe zakken en ruim 1.4 miljard apparaten waarop ze de dienst eenvoudig kunnen uitrollen.
• HBO Max heeft de rechten van o.a. AT&T en Warner Media waardoor ze ook gelijk een grote catalogus hebben.
• NBCUniversal bezit weer o.a. CBS en Viacom (Star Trek, Comedy Central etc.) waardoor ze ook niet bijzonder klein zijn en door Comcast kunnen ze gelijk een grote doelgroep / afzetmarkt bereiken en Comcast zal zich ook aan moeten passen naar cordcutters.
• Amazon heeft dankzij hun webshop, web services etc. ook miljarden klaar staan welke ze kunnen investeren. Of ze dit doen is natuurlijk een tweede omdat Prime Video niet hun core-business is.

Ik denk dat de consument geen behoefte heeft aan verschillende platformen met eigen interfaces en meerdere abonnementen. Ik verwacht dat de meeste consumenten een abonnement afsluiten op één of twee diensten. Dit hangt natuurlijk ook samen of er ooit een gezamenlijk platform zal verschijnen waarop content gebundeld kan worden van verschillende providers (zo bevat Apple TV+ o.a. Starz, Showtime, HBO, CBS, Mubi en nog veel meer).
NBCUniversal bezit CBS en Viacom niet, dat zou een megaconglomeraat zijn ;).
NBCUniversal heeft vooral bekende NBC comedyseries waaronder 30 Rock, Parks & Rec en The Office. Zij beginnen volgend jaar met streamingdienst Peacock.
CBS en Viacom gaan wel fuseren en hebben op die manier een grote film- en tv-backlog.
CBS bezit StarTrek
Klopt, maar Discovery is dan wel weer op Netflix te zien. Waarschijnlijk de laatste, omdat Picard wel weer CBS only wordt.
Je zit in de richting, maar niet helemaal juist. Netflix heeft Discovery medegefinancierd echter door (enorm) tegenvallende kijkcijfers heeft het bedrijf z'n handen er van af getrokken. Netflix zou in eerste instantie ook Picard medefinancieren maar gelet op de desastreuze kijkcijfers deed het dat niet. Omdat zowel Discovery als Picard enorm dure series zijn om te maken en CBS en extra financier nodig had vond men in Amazon en medefinancier. Picard kun je straks dus bij Amazon bekijken.
Startrek is behalve bij diehard sci-fi fans wereldwijd vnl een serie die in de VS altijd redelijk populair is geweest. Mbt Discovery bij de eerste groep diehard fans is er onenigheid vanwege allerlei grote inconsitenties tov het originele Startrek universum, waardoor een steeds groter deel afhaakt. Het min of meer grote publiek in de VS toonde vanaf het begin al niet te veel interesse in Discovery en langzamerhand haakten steeds meer kijkers af omdat het ze allemaal weinig aansprak.
Kortom Startrek Discovery blijkt slechts een kleine markt aan te spreken. Persoonlijk denk ik dat de Startrek brand vooral op nostaligie teert itt wat bedrijven en managers er allemaal van verwacht(t)en. Dat blijkt ook uit het feit dat Netflix maar ook speelgoed fabrikanten series als Discovery en Picard niet meer ondersteunen.
Overigens speelt Picard natuurlijk helemaal de nostalgie kaart met allerlei karakters uit oude series die nog weer eens terug komen. Wellicht leuk voor die-hard fans (waar ik mezelf overigens ook toe reken) maar het grote publiek zit er niet op te wachten.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 23 oktober 2019 11:15]

Ik vind persoonlijk Discovery geweldig. Geen last van inconsistenties, al zullen die er vast legio zijn.
Excuses. Ik zie inderdaad dat deze informatie niet klopt.
Bedankt voor de correctie. :)
Het kan maar zo zijn dat in de toekomst, eigenlijk nu al in de VS, het handig is om af en toe te wisselen van streaming dienst. Zo kan het handig zijn om een serie te bingewatchen op Netflix, en op een later moment dat met Disney films of één of meerdere HBO series te doen. Misschien dat je afhankelijk van de maand 2 of 3 streaming diensten afneemt en de volgende maar 1. Dat kan in principe gewoon en brengt vooralsnog geen extra kosten met zich mee.

Maar als je elke dag een aflevering of twee kijkt, ja dan wordt het inderdaad problematisch; dan moet je dus kiezen en series gaan missen.
Als dit in de toekomst te massaal gebeurt kun je echter verwachten dat streamingdiensten hier wel eens maatregelen tegen kunnen nemen.

De verplichting het eerste halfjaar te blijven na aanmelding (wat Internetproviders bijvoorbeeld doen) of op zijn minst de kosten voor een maandabonnement fors te verhogen t.o.v. een abonnement waarmee je je langer vastlegt is helemaal niet zo ver gezocht denk ik.

[Reactie gewijzigd door !mark op 22 oktober 2019 15:24]

Als dit in de toekomst te massaal gebeurt kun je echter verwachten dat streamingdiensten hier wel eens maatregelen tegen kunnen nemen.

De verplichting het eerste halfjaar te blijven na aanmelding (wat Internetproviders bijvoorbeeld doen) of op zijn minst de kosten voor een maandabonnement fors te verhogen t.o.v. een abonnement waarmee je je langer vastlegt is helemaal niet zo ver gezocht denk ik.
Volgens mij mag dit in Nederland wettelijk gezien in ieder geval niet. M.u.v. contracten met energieleveranciers, verzekeringen, leveraars van internet- en telefoonaansluitingen etc. moeten abonnementen op media (tijdschriften, streamingsdiensten etc.) maandelijks opzegbaar kunnen zijn, tenzij je als consument uit vrije keuze voor een jaar het abonnement betaalt.
Hoe zit dat dan met bijvoorbeeld een abonnement bij de Pathé? Hier kan je ook na drie maanden pas opzeggen.
Dat is inderdaad weer iets anders. Dat wordt gezien als een dagje/avondje uit. Vergelijkbaar bijv. met een abonnement op de Efteling. Daar mogen ze ook als voorwaarde stellen dat het voor minimaal een jaar is.
Dit doen ze om te voorkomen dat men "goedkoop" een maandje meerdere films kijkt in de bioscoop.

Stel dat er 3 blockbusters draaien, dan haal je natuurlijk liever een gold pass voor €20 voor onbeperkt films kijken voor een maand, dan dat je €14 aftikt per ticket. (ik weet de exacte prijzen niet).
Volgens mij geldt dit pas na einde contractdatum
Dit geldt niet voor het eerste contractjaar. Bij stilzwijgende verlenging mag wel maandelijks worden opgezegd.

Uitleg
De Wet Van Dam bepaalt dat consumenten hun langlopende contracten (zoals abonnementen) op elk moment mogen opzeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand. Dit recht ontstaat na de eerste stilzwijgende verlenging. Bij contracten die meteen voor onbepaalde tijd worden aangegaan, geldt dit opzegrecht meteen.
Een verplichting om na aanmelding (= eerste contracttermijn) een jaar te blijven is dus toegestaan en wordt veelvuldig toegepast.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 22 oktober 2019 18:49]

Dit geldt niet voor het eerste contractjaar. Bij stilzwijgende verlenging mag wel maandelijks worden opgezegd.

Uitleg


[...]


Een verplichting om na aanmelding (= eerste contracttermijn) een jaar te blijven is dus toegestaan en wordt veelvuldig toegepast.
Ik kom net het volgende tegen:

https://www.consuwijzer.n...abonnement%20%2Bopzegging

De maximale opzegtermijn is meestal 1 maand
Bij het opzeggen van een abonnement moet u vaak rekening houden met een opzegtermijn. Uw abonnement loopt dan nog even door vanaf het moment dat u opzegt. Een bedrijf mag niet meer vragen dan de maximale opzegtermijn. Meestal is dit 1 maand.

Maximale opzegtermijn
Uw maximale opzegtermijn is:

3 maanden voor kranten of tijdschriften die minder vaak verschijnen dan 1 keer per maand.
1 maand voor alle andere abonnementen, zoals een dagblad, weekblad, sportabonnement, energiecontract, maandabonnement voor de bus, een abonnement op een zwembad of een onderhoudscontract voor een cv-ketel.
Voorbeelden
U bent abonnee van een tijdschrift dat 4 keer per jaar verschijnt. Dan is uw maximale opzegtermijn 3 maanden. Stel u zegt op 1 maart op. Dan stopt uw abonnement op zijn laatst op 1 juni.
Uw zwembadabonnement heeft een opzegtermijn van 2 maanden. Dit mag niet. Uw maximale opzegtermijn is 1 maand. Stel u zegt op 1 maart op. Dan moet uw abonnement op zijn laatst stoppen op 1 april.
Uw zwembadabonnement heeft een opzegtermijn van 14 dagen. Het zwembad moet zich dan houden aan deze kortere opzegtermijn. Stel u zegt op 1 maart op. Dan stopt uw abonnement op zijn laatst op 15 maart.
Geen opzegtermijn
Staat er geen opzegtermijn in de algemene voorwaarden? Dan stopt uw abonnement op de dag dat u opzegt. Stel u zegt op 1 maart op. Dan stopt uw abonnement op 1 maart.

Er staat verderop wel iets over contracten met een vaste abonnementsperiode, maar dan noemen ze inderdaad internetproviders of energieleveranciers als voorbeeld. Maar wellicht is het inderdaad wel mogelijk voor streamingsdiensten om ook een langere abonnementperiode te hanteren.
Kun je ook doen zonder verplichting maar met andere prikkels.
Bijvoorbeeld, laten we voor de handigheid zeggen dat zo'n abo 10 euro per maand moet kosten.
Je laat de klant kiezen:
- 120 euro afrekenen voor een jaar, dus 10 euro per maand.
- 90 euro voor 6 maanden: 15 euro per maand.
- 60 euro voor 3 maanden: 20 euro per maand
- 30 euro voor 1 maand.
Je kunt dan gewoon 10 euro per maand adverteren met ee *sterretje, en zo haal je veel mensen over om tenminste een jaar lid te blijven, en de mensen die abo-hoppen betalen het drievoudige.

Ik ben hier geen voorstander van, maar het is een oplossing voor de streamingdiensten.
Waarna de filmindustrie weer gecorrigeerd moet worden en we gewoon weer gaan downloaden, jammer, we gingen juist de goede kant op. Ik snap echt niet hoe sommige mensen het aan zichzelf verkocht krijgen om dan maar elke keer een tijdelijk abonnement af te sluiten om deze vervolgens weer op te zeggen etc. etc.
Er zit helemaal niemand te wachten op versnippering van het aanbod.
Bij de frituur koop je frieten, bij de Vietnamees, Vietnamees Etc.
Daar ga je toch ook niet lopen zeuren dat je geen shoarma kan krijgen.
Wat jij wil is er niet, het is maar goed dat er concurrentie is want zo blijft de markt gezond. En dat houdt in dat je niet alles kan hebben of je moet meer geld neertellen. Zo werkt het in het leven, welcome in the real world O-)
Wat jij schrijft is te vergelijken met pay per view / video on demand. Maar voor deze markt moet je je binden middels een contract. Versnippering is een probleem, want hiermee proberen de grote jongens concurrentie de nek om te draaien. Met muziek is het veel beter geregeld.
Muziek maken kost ook veel minder geld en werken ook veel minder mensen.
Games dan.

[Reactie gewijzigd door Arrogant op 24 oktober 2019 10:47]

Games hebben toch ook exclusives verbonden aan één platform? Dus die vergelijking gaat niet op.
Wat de consument wil is er niet, tijd voor de industrie om hier wat aan te doen. Niemand zit te wachten op een versnipperd aanbod, ook jij niet.
Concurrentie kan ook prima blijven bestaan zonder versnippering van het aanbod, sterker nog, dit zou qua concurrentie alleen maar beter zijn en dus beter voor de consument. Het gaat erom dat de industrie weer een richting op gaat waar niemand op zit te wachten.

Ik lees nu dus ook dat Disney weer allerlei toeren gaat uithalen om te voorkomen dat mensen constant gaan switchen van abbo als er interessante content beschikbaar komt en/of weer verdwijnt. Gevolg van dit soort gedrag is dat mensen gewoon weer gaan downloaden omdat aan het legale aanbod weer allerlei haken en ogen zitten en dus niet gebruiksvriendelijk is, in tegenstelling tot het illegale aanbod.

Zolang deze industrie zich maar in allerlei bochten blijft wringen vanwege winstoptimalisatie dan blijf ik dat ook doen en gaan we gewoon weer af en toe downloaden, dat is mijn winstoptimalisatie. Zo werkt het in het leven, welcome in the real world. Je "vergelijking" is te krom om hierop in te gaan dus die laat ik even links liggen.
Hoi Guus (leuk festival trouwens)
Ik zit niet in waarom mijn vergelijking krom is. Tuurlijk zou ik het liefst een dienst zien zoals Spotify hebben waar bijna alles opzit. Echter dat je voor 10 /12 euro alle visuele content tot je kan nemen is een utopie. Daardoor zijn de productie kosten te hoog. 30 / 40 euro per maand is veel realistischer. Tel je de diensten apart op dan zit je rond de 30 euro.
Het mooie is dat je kan kiezen voor minder maar dan heb je ook minder te kijken. Echter dan nog heb je meer dan je normaal gesproken kan bekijken.
Dit zie je terug in heel veel segmenten. Tot nu toe zijn de bedragen nog héél redelijk.
Ik snap best dat je niet voor 12 euro per maand onbeperkt alle visuele content tot je kan nemen maar dit is mijn wens ook niet. Ik ben geen groot verbruiker meer in tegenstelling tot vroeger. Over het algemeen kijk ik alleen nog films die ik de moeite waard vind en dat zijn er misschien een paar per maand en dan nog af en toe een serie. Volgens mij zijn er aardig wat mensen met hetzelfde soort kijkgedrag. In het slechtste geval zijn de films die je dan wil zien verspreid over meerdere aanbieders waardoor ik relatief veel moet gaan betalen voor maar een paar films, dit ga ik niet doen. Misschien dat pay per view voor mij toch de beste oplossing is. Ik zou dan graag 1 locatie/website/instantie zien die alle content kan aanbieden maar wel pay per view accepteert.
Verder zijn er ook vaak films van een paar jaar geleden die ik gemist heb, het wordt dan afwachten of deze nog wel worden aangeboden. Waar het op neer komt is dat ik niet geïnteresseerd ben in Disney, Universal, Netflix etc. Over het algemeen maken ze naar mijn mening tegenwoordig 90% rotzooi en is alleen de overige 10% de moeite waard. Die 10% van de verschillende aanbieders is waar ik in geïnteresseerd ben. Zoals het er nu uitziet ga ik hier de hoofdprijs voor moeten betalen.
gaat bij Disney niet lukken, ten 1e word het 1 aflevering per week . en na 5 weken is de 1e aflevering er weer af dit om klanten aan zich gebonden te houden . ja smerige bedoeling maar Disney is de 1e en denk dat de rest gaat volgen .
Heb je ook een bron voor die bewering? Ik kan me niet voorstellen dat dit waar is en kan ook geen enkele bron hiervoor vinden.
Heb diverse grote tech youtube vloggers dit horen zeggen mbt streamingdiensten en strategie van Disney en dat Apple dit ook zou gaan implementeren. Kan het helaas niet zo snel terugvinden...
kan het ff niet terug vinden heb het op verschillende sites gelezen dit is de manier waarmee Disney wil tegen gaan dat mensen 1 maand een abo nemen hele serie kijken en weer afmelden . daarom gaan ze dit doen . op zich logisch alleen zijn er waarschijnlijk veel mensen die niet blij gaan zijn maar van de andere kant Disney werd aangekondigd en hoera feest maar daarna kwam er elke week wel iets wat het feestje stuk minder maakten , zoals de dienst er nu voor staat ondanks de goeie prijs is disney echt niet meer zo groot als het gebracht werd.
Mensen zijn gewend door netflix om series te binge watchen. Elke week weer een aflevering gaat niet gepikt worden door jan consument
Lol, echt? Is dit bevestigd? Dan lijkt me dit echt wel jezelf in de voet schieten en mensen weer aan het downloaden zetten...
Ja maar niet als je kleine kinderen hebt. Dan blijft je Elsa/Cars spelen hoor !
Tussen andere diensten misschien. Bij ons komt er een disney+ en we hebben een Amazon prime omdat we ook nog regelmatig iets bestellen. En dan nog telenet play. Maar een 5de dienst .. En dan constant switchen ... Nee bedankt. Als ik nog wat wil zien dat niet beschikbaar is op A/B/C dan zal ik wel downloaden
Moet je wel geduld hebben in de toekomst als je wilt Bingewatchen, er komen steeds meer series waarbij niet meer de hele jaargang ineens word geplaatst. Nu is dat vaak geen probleem, maar bij series als The Walking Dead (de eerste jaren dan) en GOT kun je gewoon niet om de spoilers heen tenzij je internet opzegt.
Apple gaat helemaal family friendly waar Disney al te sterk in is. Zelfs de lijst met films in een vliegtuig lijkt nog "edgy" vergeleken met wat Apple gaat uitbrengen.
Wellicht off-topic, maar The Morning Show is een Apple TV+-serie over het ontslag van een nieuwslezer vanwege seksuele intimidatie beschuldigingen. Dit lijkt mij niet echt een serie voor het Disney (Jr.) publiek.

Hetzelfde geldt voor Truth Be Told, een Apple TV+-serie waarin een misdaadpodcaster onderzoekt of zij de verkeerde persoon heeft beschuldigd van moord en daarmee zijn leven heeft verwoest.
Apple vs. Netflix, Netflix is een paar klikken op elk platform en draait zo, dat lijkt me geen reden dat Apple een stapje voor heeft. Veel helpt natuurlijk, maar als ik kijk naar wat voor series Apple voorheen heeft gefinancierd heb ik daar niet zo een hoge pet van op. De laatste batch aankondigingen zat wel iets interessants tussen, maar geen 'killers' imho. Disney+, HBO en Netflix is daar een heel stuk beter in. Netflix is nu de grootste en dat zal nog wel even zo blijven...

5-10 jaar is een eeuwigheid in deze markt, de kans is groot dat er een aantal afvallen, Netflix zou er daar natuurlijk eentje van kunnen zijn, maar dat is echt gok werk momenteel.

Wat betreft verschillende platformen... Tja... Ik ben nu een stuk minder geld kwijt voor 'tv' dan via Ziggo. Netflix, NLziet en Crunchyroll. Daar past nog prima een Disney+ bij voor 70/jaar...
Ik denk het grootste probleem voor Netflix (en wat ze alleen maar meer problemen gaat geven in de toekomst) is hun schuld, ze staan momenteel behoorlijk in de min. Ze moeten ieder jaar bijlenen om hun producties te kunnen betalen. Al hun concurrenten hebben veeeel diepere zakken wat betreft geld (nou ja, misschien niet NBCUni). Hun abbo's staan of vallen met nieuwe content, dus het nu een race waarbij iedere stream gigant zoveel mogelijk nieuwe content tegen het scherm gooit, wie kan dat het langst volhouden.

Bij Netflix is denk ik de groei er nu wel uit, groter zal hun marktaandeel niet worden, dus ze zullen nu geld van hun bestaande klanten moeten zien vergroten. Lukt dat niet, en zal hun marktaandeel minder worden dan word de grote vraag of de banken dan nog zo schuitig zullen zijn om hun geld te lenen. Wanneer dat gebeurt is de kans groot dat ze in een negatieve spiraal komen, minder geld om te lenen, minder content, minder grote namen (Martin Scorsese, ect), en daardoor minder leden.
Nou...even nuanceren. Als netflix echt goede ‘lokale’ content weet te leveren komt het wel goed. Denk aan scandinavische series, goede franse series en top euro films. Hoeven ze zelf niet te maken want er zijn genoeg producenten die maar wat graag voor een appel en een ei (goede) content willen maken.
Naast dat zijn er ook nog nationale streaming diensten zoals oa: NLziet, NPO+, Videoland,Film1 en ziggo maar dat is nederlandse HBO basically. Ook hebben we nog Hulu, Crunchyroll, Youtube prem, sling, Starz, en showtime.
Deze consument wel hoor.
Ik mis in het rijtje concurrenten Amazon Prime Video, ik zie dit meer al een volwaardige concurrent dan Disney+. Vrij goedkoop (6 euro p/m) en buiten films en series nog andere voordelen (Twitch Prime, etc). Ik heb Disney+ op proef maar zonder Samsung smart tv (Smarthub) app voor mij niet heel bruikbaar.

[Reactie gewijzigd door MrRobot op 22 oktober 2019 15:04]

Vergeet niet dat wij in Nederland de exclusieve primeur hebben van Disney+ zónder de volle content. Dat is dus pas goed te beoordelen nadat hij officieel beschikbaar is.
Heb er goed aan gedaan om het proef abo niet te laten doorlopen vanaf november zo te zien :)
Ik ben wel benieuwd naar de Star Wars serie straks, dus laat hem effe 1 maandje ofzo doorlopen of tot eind van het jaar.

Verder toch nog wel paar leuke oudere films gezien die nog niet kende, en paar interessante documentaires van geografic channel.
Ik ben in weekend altijd vrij vroeg wakker wel moe, lekker nog op bank liggen documentaire ofzo aan.

Dus ik houd hem nog wel even na de proef periode, ik heb de lijst niet echt bekeken was mij te lang voor alleen tekst(moet van alles in IMDb gaan plakken om te kijken wat het is).
Dus ik zie het wel vanaf november :)
In Nederland is de meeste content al beschikbaar. Op 12 november worden een aantal exclusieve nieuwe films en series toegevoegd. In Nederland is het (film)aanbod - bij lancering - volgens mij ook groter dan in Amerika, omdat daar bijvoorbeeld niet alle Marvel-films direct beschikbaar zullen zijn (onder meer omdat de streamingrechten nu nog in het bezit zijn van andere aanbieders, zoals Netflix).
Al is voor een hoop mensen Twitch Prime nou niet echt een argument om over te stappen van bijvoorbeeld Netflix. Dan val je wel onder een select gezelschap. Voor mijn moeder is goedkoper + Twitch Prime absoluut geen reden om over te stapen.

- Netflix werkt nou eenmaal goed voor d'r
- Heeft er een knop voor op de afstandsbediening (LG); dus ze kan het makkelijk opstarten
- Genoeg series waar in haar kijktempo geen einde aan de content komt.

Disney+ is op dit moment nog geen volwaardige concurrent. Een hoop content mist. En als je een beetje van hun films houd, heb je ze allang gezien in de bioscoop voordat ze op Disney+ verschijnen.
Duurt net te lang voordat ze erop komen helaas.
Ik weet niet, maar Malificent (of zoiets) draait nog maar net in de bios, maar staat al wel op Disney+. Lijkt er dus op dat die content razendsnel ook online staat
Zeker dat je je niet vergist met de eerste film? Zou me nogal straf lijken dat de nieuwste na amper 1 week al op Disney+ te vinden is.

Nu, je kan gelijk hebben. Ik heb zelf geen Disney+ (BE), maar dat zou ik toch wel heel straf vinden.

[Reactie gewijzigd door Simon Shipperd op 22 oktober 2019 15:42]

Gaat inderdaad om de eerste film uit 2014. Net gecontroleerd.
Als Star Wars IX direct op Disney+ staat dan zal ik toch regelmatig Disney+ afnemen.
Maleficent staat inderdaad op Disney+. Alleen deel 2 is nu in de bios en die staat er nog niet op.
Dat is de eerste film. Deel 2 draait nu in de bios.
Ik hou van de meeste films van Disney maar heb een broertje dood aan de bioscoop en kan me nog steeds prima vermaken. Ook al is het nog geen volwaardige concurrent als het om alle content gaat, het gaat ook om het aanbod wat voor mij interessant is en bij Netflix zijn het voornamelijk de documantaires die mij kunnen boeien. De meeste series kunnen mij niet boeien bij Netflix.
Sterker nog, het is DE concurrent momenteel. De anderen zijn nog niet eens uit officieel.
Disney+ is natuurlijk nog maar net uit en naar verwachting zullen ze volgende maand veel meer content uitbrengen. Ben het overigens wel mee eens dat Amazon Prime zeker ook volwaardige concurrent is. Erg jammer om te zien dat het lijstje steeds langer en langer wordt. Niets mis met concurrentie want zo wordt er juist geinnoveerd/geinvesteerd. Laten we alleen hopen dat dit niet verder gaat escaleren.
"Ik heb Disney+ op proef maar zonder Samsung smart tv (Smarthub) app voor mij niet heel bruikbaar."

Je kunt (oa) Disney+ gewoon op iedere tv bekijken als je gebruik maakt van een Chromecast. Wellicht een optie voor jou?
Voor mij prima, maar voor personen zonder smartphone/tablet in huis helaas niet. Die willen gewoon op de tv iets selecteren.
Je kan een android telefoon kopen voor een paar tientjes. Koppel je aan wifi en installeert de apps. Zet de snelkoppelingen op het homescreen, en voila: Je hebt een afstandsbediening.

Mijn telefoon gebruik ik meer als afstandsbediening dat mijn afstandsbediening: Youtube, Netflix, Disney+ en Twitch. Allemaal via mijn telefoon. Ik heb ook een youtube app, netflix app en twitch app voor mijn TV, maar daar is de kwaliteit toch echt wel minder van. Mijn chromecast 4K geeft daarnaast duidelijk mooier beeld dan de apps op de TV. En als er iets nieuws komt (zoals Disney+ nu) hoef ik niet te wachten totdat mijn TV het ondersteund.

Ik heb daarnaast mijn TV helemaal van het internet gehaald, krijg ik ook geen vervelende pop-ups dat ik hem moet updaten.
Sterker nog: in Duitsland, het VK en nog wat landen is Amazon Prime Video gewoon marktleider, omdat het abonnement bij Prime zit bijgesloten. Dus inderdaad een geduchte concurrent. Alleen weet ik niet hoe het zit met de kijkuren per abonnee.
eens, en gratis verzenden vanuit Amazon DE
Ik heb zowel netflix acc en Amazon Prime acc.
De Amazon prime video is inderdaad 'goedkoop' in vergelijking met Netflix. Echter is de Amazon Prime videa app allesbehalve gebruiksvriendelijk. Alsook vele films missen simpelweg nederlandse ondertiteling (niet dat ik dit nodig heb). De interface is ronduit slecht. Zeer onhandig opgesteld tov Netflix app.

Ivm Disney+: Disney zet zich in de markt als vooral een abbo die je neemt naast een ander abbonement. €6/maand voor al die content is redelijk goedkoop. Zeker voor de Disney+ in de USA. Hier is €6/maand niet veel, maar we zullen ook vele series/franchises niet te zien krijgen (ivm rechten/kleinere markt).

En dan ivm het 'delen van een acc'. Disney heeft aangekondigd dat ze dit simpelweg zullen tegenwerken. Hebben daar al de nodige software/IT Departement voor om dit onmogelijk te maken. + Men kiest er bij Disney+ voor om de populaire serie's niet 'binge' mogelijk te maken. Ze zullen iedere week een aflevering uitbrengen. Wat mensen er toe zal aanzetten om langer dan 1 maand een abbo te nemen.
Dit alles kan je terug vinden in de artikels die hier al eens gepost zijn.
Ik hoop wel dat er al een app is voor Android TV als het beschikbaar komt in België. Sommige mensen hebben geen interesse in streamen van tablet/gsm. Die willen gewoon knopje drukken en klaar is kees.

Maar ik zie netflix overgenomen worden door een andere speler
Ik kijk via mijn Sony TV naar Disney+ en dat is op Android TV.
Ik heb Disney+ prima draaiend op Android tv hier (mi box).
Ik draai ook gewoon Disney+ (en Netflix) op mijn Android TV van Nividia. Dus er is zeker een Android TV app beschikbaar.
De karige ondersteuning voor smart TVs is inderdaad een probleem voor Disney, voor mij een reden om het abonnement na de proefperiode stop te zetten. Hoe klein de drempel ook is het is toch iedere keer een extra stap om via een extern apparaat te kijken tegenover alle andere diensten die rechtstreeks via de TV gaan. Onze WebOS 2 TV wordt niet ondersteund waar alle concurrerende diensten, op NLziet na die wij dus ook niet hebben, dat wel doen. WebOS 4 ondersteund Disney dan wel weer maar daar heb ik vrij weinig aan.

Daarintegen zal Twitch voor velen weinig uitmaken. Zoals ik zelf, hoewel ik mij zeer vermaak met games wordt ik niet warm of koud van de hele streaming cultuur eromheen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 oktober 2019 20:08]

Prime per jaar zelfs voordeliger (ik bestel regelmatig bij Amazon.de en heb een Prime abonnement)
Copy/paste vanaf mijn Amazon gegevens:
Prime
Jaarlijks (EUR 49,00/jaar)
Sindskort heb ik Upflix op m'n telefoon... bijna dagelijks krijg ik een overzicht wat er is toegevoegd aan Netflix. Pas dan krijg je een beeld wat een enorme sloot aan bagger er dagelijks wordt binnengefietst. Pure kwantiteit over kwaliteit.

Gelukkig wel steeds vaker Netflix Originals, maar zelfs dan weet je niet of je een juweeltje als Stranger Things krijgt of een zeer matige serie. Je moet gezien de hoeveelheid aan content letterlijk zelf research doen om de bagger filteren en die klompjes goud te vinden, voordat je 10 uur gaat investeren in een serie.

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 22 oktober 2019 15:08]

Ik gebruik al een tijdje Moviemeter, die hebben een handige sectie met Ondemand services met als tabjes "Nieuw", "Verwacht", "Laatste kans". Super handig als je even snel bijv. een Netflix series/film wilt uitzoeken, inclusief rating.

https://www.moviemeter.nl/netflix

On topic: blijkbaar zijn dit normale bedragen voor Netflix. In april van dit jaar en oktober vorig jaar vroegen ze ook al leningen aan van ieder 2 miljard dollar. Ben meer benieuwd naar of dit ook ten goede gaat komen van de kwaliteit, terwijl er nu vooral wordt gekeken naar kwantiteit. Er zijn een paar uitspringers qua Neflix originals, maar de rest vind ik maar een matige afwerking hebben.
On that note; ik gebruik sinds een poosje JustWatch.com en de bijbehorende app.
Daarmee kan je eenvoudig films zoeken op genre, beoordelingen en streaming platforms.
En wat ik erg fijn vind aan de app is dat ik op deze manier mijn persoonlijke watchlist kan bijhouden.
Je hebt gelijk hoor, ik denk dat 80% van de Netflix series en films zeer matig zijn.
Maar het blijft een mening. Er zitten van die series bij waarvan ik denk: “dat gaat toch niemand kijken en leuk vinden”. Vervolgens zie ik de volgende avond mijn vrouw die bewuste serie wel kijken.

Ik zou ook liever zien dat ze wat minder uitbrengen met een hogere kwaliteit, maar Netflix heeft moment wel een echte USP op gebied van hoeveelheid nieuw materiaal.
Zelfs al is 95% matig dan is de overblijvende 5% niet matige content meer dan genoeg om je tijd te vullen.
Ik kan niet zeggen hoeveel procent het is, maar persoonlijk vind ik er een hoop leuke series/films tussen zitten, zowel originals als aangekocht. Nu ben ik ook niet echt een superkritische kijker en ben ik groot fan van anime (dus is het aanbod alweer groter). Al kijk ik sowieso niet dagelijks Netflix
Ik probeer voor mij zelf een lijstje bij te houden met kwalitatieve films op Netflix. Mocht je interesse hebben > linkje.
Dat zijn er wel erg weinig. :+

Ps. Meeste al gezien. De rest niet interessant.

[Reactie gewijzigd door Ivysaur op 22 oktober 2019 16:22]

Pas dan krijg je een beeld wat een enorme sloot aan bagger er dagelijks wordt binnengefietst.
....
Je moet gezien de hoeveelheid aan content letterlijk zelf research doen om de bagger filteren en die klompjes goud te vinden
Wat voor de een goud is, is voor de ander bagger en vice versa. Stranger Things vind jij bijvoorbeeld geweldig, ik vind er geen flikker aan.

Sterk punt van Netflix vind ik de suggesties, waarbij af en toe juweeltjes toegeworpen worden. Zelf heb ik niet zoveel tijd om series te kijken, maar mijn ega wel. Die is af en toe een echte binger ;)
Daar hadden we vroeger een TV voor.
Ik heb ook 4 schermen, helemaal niet nodig, maar je kunt niet 1 of 2 nemen met 4k / hdr. Pak dat dan aan, liever een euro of 2 minder omzet dan 10 minder omdat mensen gaan delen.
Netflix weet natuurlijk dondersgoed hoeveel mensen een account delen. Dat kunnen ze prima tracken.
Ik denk dat het een bewuste keuze is, de prijs relatief hoog houden voor 4K en een klein aantal klanten die scherm delen.
Hoe kunnen ze dit tracken dan? Mijn IP adres wisselt ook als ik via 4G kijk, bij vrienden ben, op vakantie ben, ect. Daarnaast staat mijn Netflix account op 2 setup boxen, smart TV, tablet, telefoon, computer, ect.
Je mag er vanuit gaan dat elk device een uniek ID heeft die Netflix binnen krijgt.

Die TV, Tablet, Telefoon en computer kun je dus wel meenemen naar andere locaties achter andere aansluitingen, maar Netflix ziet dan hetzelfde ID. Op die manier kunnen ze redelijk eenvoudig zien dat je met je telefoon en tablet op vakantie bent, omdat 5 toestellen normaliter/vaak 1 IP-adres delen, en er ineens 2 verplaatst zijn.

Het gaat pas opvallen zodra een uniek apparaat-ID ineens uit de VS inlogt, terwijl al jouw devices zich niet hebben verplaatst. Dat is "vreemd". Ook kunnen ze wellicht opmerken dat jij normaliter veel crime series kijkt en het nieuwe apparaat in de VS alleen maar romcom's.

Met genoeg data is opvallend gedrag er vrij simpel uit te halen door gewoon zaken op elkaar te leggen. EN nieuw device EN andere content EN andere locatie kan reden zijn voor een vlaggetje. Je tablet die al 2 jaar actief is en normaliter vanaf Nederland verbindt en nu ineens uit Frankrijk zal minder raar zijn.
Ik moet binnenkort naar de US voor mijn werk, terwijl mijn vrouw thuis kijkt en zoals laatst mijn zoon een dagje in parijs.
3 verschillende ip ranges in 3 landen op 3 locaties. Dat lijkt me lastig te controleren.
Ik ben benieuwd hoe ze dat willen doen.
Maar het zijn niet alleen ip adressen waar naar gekeken kan worden. Hardware id van het apparaat naar keuze, welke browser je gebruikt, welk besturingssysteem systeem etc. Kan allemaal in een mooi algoritme vallen waarbij wel degelijk te herleiden kan zijn dat het verschillende gebruikers zijn.
Kan ik begrijpen maar neem alleen userid en password mee en krijg later pas te zien welke laptop ik tijdelijk mag gebruiken. Weet niet of daar windows 7 of 10 of 1 van de vele linux distributies op staat.
Het zou te gek zijn als ik dan in mijn eigen hotel kamer met mijn eigen account aan de andere kant van de wereld niet kan kijken

Ik begrijp goed dat dit beter moet maar dan kan je misschien in zo’n geval beter een 2 step verification hebben

[Reactie gewijzigd door scorpion_1911 op 22 oktober 2019 19:47]

En naar de US neem jij je eigen laptop, telefoon of tablet mee. Dus zelfde hardware ID.
Idem voor je zoon, ook zelfde tablet/laptop.

Dat zijn dus dezelfde apparaten, alleen op andere locaties. Wellicht koppelt de App zelfs nog terug dat een mobiel device aan het roamen is, waardoor Netflix kan zien dat het op een niet-standaard locatie is.

Er is echt zoveel te registeren en bij te houden.. Locatie is misschien zelfs wel de minst interessante.
De meeste gebruikers zullen niet veel verschillende apparaten gebruiken, meestal is dat tv, pc of telefoon, vaak worden abonnementen gedeeld tussen vier vrienden, die gebruiken het dan meestal thuis of vanaf een zelfde telefoon pc of tv. Ze kunnen donders goed achterhalen wie wat doet en kijkt gezien de meeste gebruikers vaste hardware gebruikt.

Als ze het echt gaan aanpakken dan is het maar de vraag of die vier vrienden los van elkaar voor netflix gaan betalen, ik denk niet dat iedereen die zo een abonnement deeld daar het volledige bedrag voor over heeft, wat ze bij netflix ook weten en waarschijnlijk denken van ze hebben in ieder geval een duurder abonnement dus de schade valt mee.
Dat is in feite wat ik ook zeg. Netflix weet dondersgoed wie aan 'onrechtmatige' accountsharing doet, maar ze staan dat nu toe. Enerzijds omdat die mensen dat waarschijnljk doen uit kostenoverweging (en dus niet zelf een abonnement nemen) en anderzijds omdat accountdeling verbieden/onmogelijk maken in ruil voor een lager maandbedrag waarschijnlijk netto minder oplevert.

Wat ik maar wil zeggen: Onderschat dergelijke partijen als Netflix en Google niet. Die hebben zoveel data en financiele rekenmodellen om exact te weten of dit wel of niet schadelijk is en of het verbieden financieel zin heeft.
Ik zie de abonnementen vooral als kwaliteitsuitbreiding (SD - HD - 4K) en de hoeveelheid schermen vooral als extraatje. Netflix zou die onderdelen inderdaad wel kunnen splitsen, zodat jezelf de beeldkwaliteit en hoeveelheid schermen kunt kiezen, waarbij het - vanuit Netflix's perspectief - logisch zou zijn om de optie voor vier schermen (flink) duurder te maken.
Dit lijkt een goede gedachte. Totdat je straks voor dezelfde prijs 4K content krijgt voor 1 scherm. “Omdat mensen ‘geen behoefte hebben’ aan de extra schermen”.

We dachten eerst ook dat je voordeliger uit zou zijn als je alleen de zenders kon kiezen waar je naar wilde kijken. Nu betaal je niet minder voor die opties eraf. Daarnaast betaal je voor elk aparte type streamingdienst ook weer pakweg een tientje.
Ben ik het ook wel mee eens. Ik heb maar 1 tv waar ik Netflix op kijk, maar ik mag voor 4 betalen. Daarnaast is het aanbod in 4K/HDR nog steeds erg karig, als er geen Netflix stickertje op zit is het zeker geen 4K.
Altijd dezelfde starre houding. Dit is wat wij willen, dat hebben jullie maar te slikken.

In plaats van te zien: Hey er is behoefte aan de mogelijkheid je account te delen met vrienden en familie. Hoe kunnen we daar op inspringen. Je betaald voor 4 streams. Waarom zou het dan uitmaken wie en waar die streams gebruikt worden? Er is immers al voor betaald.

Je lost de problemen niet op door mensen te forceren, te conformeren. Je lost het op, door aan de markt vraag te voldoen.
Nee, het is de consument die een maas in het systeem heeft gevonden. Netflix is daarin misschien iets te naïef geweest, al is het moeilijk te controleren of het abonnement wordt gedeeld door meerdere huishoudens of niet. Het delen van accounts kan wel het voordeel hebben dat mensen later toch besluiten zelf een abonnement te nemen. Netflix zou het delen van accounts kunnen ontmoedigen door een meerprijs te vragen voor meer schermen, maar dat acht ik - gezien de aankomende concurrentiestrijd - ook risicovol.
Als je betaald voor 4 streams, staat het je vrij 4 streams te gebruiken. Je betaald niet voor 3 streams niet voor 2, maar voor 4 streams. Je steelt niets, je hebt er netjes voor betaald. Dan maakt het geen drol uit wie die stream, en waar die stream wordt bekeken. Dat zou bij wet gewoon vast gelegd moeten worden. Dat gebeurd uiteraard niet, want de belangen van grote bedrijven wegen zwaarder dan die van de burgers.

En bedrijven willen het liefst je volledig financieel uitkleden.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 22 oktober 2019 16:35]

Ik zie de koppeling tussen de discussie en 'financieel uitkleden' niet helemaal, maar oke.
Daarom zie je het argument van Seth_Chaos ook niet.


Unites zou de belangen van het bedrijf vertegenwoordigen, en de markt willen manipuleren naar het gunstigst is voor hun (korte termijn denken). Hoe meer anti-consumenten maatregelen plaatsvinden, of beslissingen teruggedraaid worden hoe erger DIT voor de consument zal worden.

Het forceren van groei, en winst gaat altijd gepaard met achteruitgang in kwaliteit omdat het korte termijn denken is(Ze willlen NU geld).

Seth_Chaos zou vragen aan de consumenten wat willen ze, welke features gebruiken ze en wat kunnen we daaraan toevoegen, waardoor user retention omhoog gaat en het bedrijf ook op lang termijn groeit.

Dit zou zorgen voor organische groei, en een kwaliteits keurmerk toevoegen overtijd... dat betekend dat ze luisteren naar wat men wilt, en niet verteld dit is wat jullie MOETEN.


Het zijn twee andere denkwijze, waarvan ik denk dat Seth_chaos op langer termijn altijd een betere retention and customer statisfaction heeft dan Unites, omdat klanten gewaardeerd worden.

Niet 'hoe persen we het meeste uit onze schaapjes', v.s hoe zorgen we dat de schaapjes zo blij zijn, dat ze spontaan wol(geld) geven.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 22 oktober 2019 19:03]

Omtrent accounts delen, dat is inderdaad een beetje valsspelen door de consument maar de situatie heeft men zelf veroorzaakt. Men wilde groeien ten koste van alles, en heeft het oogluikend toegestaan, het was immers belangrijker dat de naam "Netflix" bij ieder in de huiskamer beland, dan dat ieder account netjes de volle mep betaalde.

Nu is dat lastig terug te draaien. Niet zonder ingrijpende maatregelen die mogelijk ook niet eens mogen, vanwege privacy.

Dus zal men misleiding gebruiken, naar het voorbeeld van Spotify. Die kwam onlangs met een bijzonder positieve pagina om "te blijven genieten" van je family abbo, je hoeft alleen even je adres te bevestigen.

Dat hoeft dus niet, maar het valt te proberen.
en heeft het oogluikend toegestaan,
Volgens mij hebben ze het nooit oogluikend toegestaan en hebben altijd maatregelen genomen als ze misbruik zagen. Heb dat zelf aan de hand gehad. Op een dag keek ik met dezelfde 'user' In Parijs en in New York en dat was voldoende om het account te blokkeren. Pas toen ik boos werd en het de instapkaart van de Air France vlucht toonde werd de blokkade weer ongedaan gemaakt. We drie maanden gratis als compensatie.
Die situatie kende ik niet, maar lijkt me wel een beetje een edge case. In normale omstandigheden heb ik niet het idee dat men actief controleerd, of in ieder geval niet actief conclusies trekt.
Ik snap dat ze account sharing tegen willen gaan want het is een flinke duit geld wat ze erdoor mislopen. Echter zie ik het dus wel gebeuren dat door 1 de versplintering van de services en 2 het tegen willen gaan van account sharing, dat downloading weer gewoon keihard terug gaat komen en ze voor zichzelf eigenlijk alleen maar de ruiten in gooien.
Door 1 de versplintering zal inderdaad de kwaliteit op de lange termijn achteruit gaan bij allemaal. Als je nu al hoort wat voor mega bedragen voor ouder series betaald wordt (Southpark rechten 500 miljoen!) dan ga je daar geen winst meer op maken.

Account sharing is natuurlijk ook illegaal gebruik maken van een dienst dus waarom dat meer downloading in de hand zou werken weet ik niet. Denk dat Netflix gewoon de prijs van 1 stream op HD onderuit moet gooien en dan is de reden om te delen voor vele weg. Want laten we eerlijk zijn welk huishouden heeft 4x een 4k scherm staan... Maak er 2x 4k van en druk de prijs met 2 a 3 euro.
Om eerlijk te zijn, ik heb het gevoel dat Neflix enkel nog zal dalan kwa kwaliteit. Wanneer ik eens een avondje wil 'Netflixen' moet ik veel te lang scrollen tussen hun eigen content, welke me 99% van de tijd niet kan bekoren. Bovendien wil ik niet nog een serie beginnen die ze na 1 of 2 seizoenen stopzetten.
Misschien ligt het aan mij of zwaar verwend, maar de producties van Netflix originals hollen achteruit.


De eerste producties waren leuke aanvulling, producties uit het buitenland waren ook goede afwisseling,
maar de laatste jaar is het een herhaling van zetten waarbij verhaal steeds meer op de achtergrond raakt.

Het moet snel, en van alles is er te veel. Te veel special effects, te veel geschreeuw, te veel van alles,
maar interacties tussen acteurs/actrices is er praktisch niet.


Na de film zit je er met het gevoel dat je je tijd hebt weggegooid.
Met al die concurrentie is zoveel mogelijk zelf produceren misschien beter dan op content gaan opbieden met je concurrenten.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True