Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Twitter brengt Mac-app uit via Project Catalyst

Sociaal netwerk Twitter heeft weer een app uitgebracht voor MacOS. Het gaat om een Project Catalyst-app, waarmee ontwikkelaars iPad-apps kunnen porten naar de Mac. De interface wijkt wel af van die van de iPad.

Omdat het gaat om een Catalyst-app, is hij afhankelijk van het draaien van UIKit op macOS. Daardoor kunnen alleen gebruikers van de nieuwste versie van het besturingssysteem, 10.15 Catalina, hem installeren vanuit de Mac App Store.

Het is voor het eerst sinds anderhalf jaar dat het sociale netwerk een native app heeft op het desktopbesturingssysteem van Apple. Twitter stopte vorig jaar met de ondersteuning voor zijn macOS-app, maar heeft hem nu dus weer teruggebracht met de Catalyst-app. Het is het bekendste bedrijf dat tot nu toe gebruik heeft gemaakt van Catalyst. Streamingdienst Netflix wil geen app maken voor macOS.

Catalyst-apps verschenen maandag als onderdeel van de release van macOS Catalina. 9to5Mac heeft een lijst online gezet van apps die wel zijn verschenen. Met Project Catalyst is het mogelijk om apps voor de iPad om te bouwen naar programma's voor macOS. Dat is mogelijk doordat UIKit, het framework voor het maken van iOS-apps, nu werkt op macOS. Dat werkt traditioneel met AppKit voor programma's.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

11-10-2019 • 07:06

39 Linkedin Google+

Reacties (39)

Wijzig sortering
Belangrijke opmerking misschien: je moet op macOS Catalina zitten om de app te kunnen installeren.
Anders heb je sowieso geen project Catalyst ;)

Staat ook in de eerste alinea:
Omdat het gaat om een Catalyst-app, is hij afhankelijk van het draaien van UIKit op macOS. Daardoor kunnen alleen gebruikers van de nieuwste versie van het besturingssysteem, 10.15 Catalina, hem installeren vanuit de Mac App Store.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 11 oktober 2019 09:36]

Is algemeen bekend voor het hele project Catalyst gebeuren.
Voeg dan ook nog even toe dat je een Mac nodig hebt. Dat is net zo'n open deur.
Waarom zou je hier een app voor willen installeren in plaats van www.twitter.com in te tikken in je browser?
Omdat jij ook de whatsapp app op je telefoon hebt ipv web.whatsapp.com opent? (Even los van kip en ei voor authenticatie)

Bij veel gebruik zijn apps handiger, oa voor de notificaties en integratie met andere apps of je os (zoals invoegen media of gebruik van touchbar).

Gebruik Twitter overigens zelf amper tot nooit
Omdat jij ook de whatsapp app op je telefoon hebt ipv web.whatsapp.com opent? (Even los van kip en ei voor authenticatie)
Appels en peren. Het gaat hier om een applicatie in een desktop omgeving.
Bij veel gebruik zijn apps handiger, oa voor de notificaties en integratie met andere apps of je os (zoals invoegen media of gebruik van touchbar).
Alleen de touchbar zou ik zien als legitieme reden. Desktop notificaties gaan prima via browsers. Invoegen van media is vaak geen probleem via de browser, en kan zelfs verder uitgebreid worden met extensies.

Een belangrijke reden om het wel te doen in een browser is dat aparte applicaties vaak inefficient zijn. Denk bijvoorbeeld aan webapplicaties die via Electron worden uitgevoerd. Heel handig, een aparte browser openen voor iets wat effectief een lokale webapplicatie is. Daar gaan honderden megabytes aan geheugen (per applicatie), terwijl dat ook prima gedeeld kan worden in een bestaande browsersessie.

Een aantal redenen om wel aparte applicaties te gebruiken (voor de applicatieleverancier):
• Meer informatie kan vergaard worden over het systeem en over de gebruiker dan via de browser.
• Adblocking extensies kunnen omzeild worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 oktober 2019 07:35]

Euhm. Koop alsjeblieft een chromebook dan.

Ja electron apps zijn inefficiënt, maar we hebben het nu over native swift applicaties. Die zijn altijd sneller dan een beetje HTML/JS.

Daarnaast als je het over geheugen gebruik hebt dan kun je beter wegblijven van browsers als chrome op macOS. Dan ben je per tabblad al meer geheugen kwijt dan een native app gebruikt.
Zie de andere reactie hieronder. Zijn er meer die dus duidelijk verschil zien tussen meldingen van websites en die van apps.

Invoegen media in de browser en apps is compleet anders trouwens. Pak de desktop app van whatsapp er maar bij (om het voor jou meteen peren met peren te maken)

Noemde ook zomaar twee voorbeelden eigenlijk. Niet wetende dat we ze dan 1 voor 1 afmoeten om te kijken of je echt niet zonder app zou kunnen... omgekeerde wereld?

Dus gaat het niet om “of het kan” maar of het aannemelijk is dat mensen het fijn vinden om een app te hebben. Iets makkelijks met een icoontje wat je snel kan aanklikken. Liefst een beetje uniform in gebruikerservaring. En ja ook daar weet jij als tweaker een prima alternatief voor (net als op je iPad of iPhone) maar het gaat de gebruikersvriendelijkheid voor Jan en alleman.

Denk zelf eens hoeveel apps er eigenlijk websites zijn... en ja ook jij (en ik) heb er heel wat op m’n apparaten staan. Best handig eigenlijk :)
Zie de andere reactie hieronder. Zijn er meer die dus duidelijk verschil zien tussen meldingen van websites en die van apps.
In een goede desktopomgeving zijn de notificaties van sites in browsers en van applicaties hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 oktober 2019 07:34]

Haha oké. Ben benieuwd of dit ook in de criteria van Apple, Google, Microsoft staat. Laat staat in die van alle browsers en websites.

Zou overigens geen enkel bezwaar hebben als dat wel zo werkte met minder apps tot gevolg.

Bijzonder jammer trouwens dat je bij een edit een heel verhaal bij je comment tikt die er dan al vanaf het begin lijkt te staan met een oude (gedeeltelijke) reactie er bij...

[Reactie gewijzigd door pc-freakz op 11 oktober 2019 07:42]

Desktop notificaties gaan prima via browsers.
Valt tegen, Tweakers heeft het nog steeds niet voor elkaar om notificaties te tonen in Safari...
ik denk dat zijn punt is dat het bij een app niet uitmaakt welke (exotische/verouderde/slechte/...) browser de eindgebruiker heeft, dus dat een app wel degelijk voordelen biedt tov websites in browsers.
Ik heb ook apps op mijn laptop die geen meldingen tonen, dus het maakt helemaal niet uit.
Nee, meldingen op Safari kan prima voor web, legio websites doen dit, alleen Tweakers heeft er weinig prio voor.
Precies, kun je met extensies gaan klungelen. Dat wil je je gebruikers niet aandoen dus maak je een app: is makkelijker.
Ik schrijf 'het kan'. Zelf ben ik nog nooit een situatie tegengekomen dat een extensie nodig was om media te delen. Drag and drop, upload een bestand scherm... Dat werkt allemaal gewoon zonder extensies.
Een normale gebruiker (waar Twitter er heul veul van heeft) niet nee. Jij en ik wel.
Tja. Het kan soms nuttig zijn.

Denk aan notificaties, makkelijk te openen & te switchen.
Geen tablad die ergens tussen kan komen.
Notificaties kan natuurlijk ook in een browser
Waarom zou je hier een app voor willen installeren in plaats van www.twitter.com in te tikken in je browser?
Zie het meer als een promotie kanaal van Twitter. Hoe meer je aanwezig bent in verschillende app stores, hoe vaker mensen dus je merk te zien krijgen, hoe meer mensen je bereikt die je product kunnen gebruiken.

En daarbij, als Apple je product uitlicht omdat het met nieuwe tooling/features gemaakt is, en dat doen ze nogal vaak, hoe meer mensen je “gratis” kan bereiken.

Twitter weet dit natuurlijk. Slimme zet van Twitter.

En daarbij kan ik mij voorstellen dat een dedicated app voor iets wat je veel gebruikt prettiger kan werken dan een web interface. Dat heb ik zelf met email bijv.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 11 oktober 2019 08:16]

Dat geldt dan toch voor alle applicaties? Alles kan je in een browser draaien. Ik neem aan dat jij dan slechts een browser hebt geinstalleerd op je PC?
Omdat een app zoveel handiger is dan een random browsertabje. Waarom zou je Word installeren als je office.com in je browser kan typen.
Die vergelijking gaat natuurlijk niet op, Word of office in het algemeen op de pc kan veel meer dan die in de browser. Twitter in de app kan niets wat Twitter in de browser niet kan. Ook is Twitter per definitie een online app, in Word schrijven kan ook in het vliegtuig.
Een webbrowser is om een hotel of vlucht te boeken of om te zoeken. Een goede app (twitter is daar geen goed voorbeeld van) werkt fijner dan een browser.

[Reactie gewijzigd door GioGat op 11 oktober 2019 07:31]

Maar die apps die ik daarvan gezien heb, zuigen vaak. 😅
Geen idee ik heb de youtube app verwijderd op me ipad pro.

En gebruik lekker de browser in ios13.
Die kan ik namelijk wel gewoon door laten spelen.

[Reactie gewijzigd door gunghir op 11 oktober 2019 08:01]

In de derde alinea wordt gesproken over dat Apple de app voor Twitter heeft gemaakt. Vermoedend dat dit een typefout is.

Wel goed om te zien dat bedrijven de Catalyst ports oppakken!

[Reactie gewijzigd door Hiroj op 11 oktober 2019 11:44]

Werkt ook wel goed, hoorde wel wat haken en ogen in de vorm van kinderziektes, maar goed, dat hoort erbij. Wordt vanzelf steeds beter.
Ik heb hem net geprobeerd maar eerste ervaring valt tegen.