Code wijst op mogelijkheid herstellen software iOS-apparaten zonder pc

Code die is gevonden in de derde bèta van iOS 13.4 wijst erop dat Apple werkt aan een mogelijkheid om de software van iOS-apparaten te herstellen zonder verbinding met een computer. Zo'n mogelijkheid is er op macOS al jaren.

Apple OS Recovery in iOS 13.4De functie draagt de naam OS Recovery, meldt 9to5Mac. Het is onbekend hoe het precies werkt, maar mogelijk kan een iPhone een ipsw-bestand om de software opnieuw te installeren van internet halen. Ook zou het kunnen werken door een draadloze verbinding met een ander iOS-apparaat.

De site speculeert dat het handig zou zijn voor iPhones, maar dat het helemaal goed van pas zou komen bij de Apple Watch en Homepod. Beide apparaten hebben geen fysieke connectors om de software te herstellen en moeten daarvoor dus altijd naar een reparateur.

Het gebeurt vaker dat via code in bèta's nieuwe functies van iOS naar buiten komen. De site weet niet of Apple de functie snel wil uitbrengen of alvast aan het testen is voor een latere release, bijvoorbeeld in iOS 14. Het herstellen van een iPhone of iPad gebeurt nu via iTunes op Windows of Finder op macOS. Dat is nodig wanneer de telefoon bijvoorbeeld niet langer kan opstarten.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

26-02-2020 • 21:04

72

Reacties (72)

72
70
34
3
0
23
Wijzig sortering
Dit brengt ook een stuk complexiteit mee, het is geen triviale feature. Een eigen mini-OS, maar deze moet wel ondersteuning hebben voor display, touch (keyboard), maar ook ondersteuning voor de wifi-functionaliteit in de SoC. Het downloaden zal waarschijnlijk via een beveiligde verbinding, bijvoorbeeld HTTPS lopen, dus dat betekent dat je ook een TLS laag moet hebben. Die TLS laag moet ook worden onderhouden: Nieuwe TLS versies komen om de aantal jaar uit, en ook een beperkte subset van vertrouwde certificaten moeten worden bijgehouden.
Daarvoor is de bootloader. Een Mac met een hagelnieuwe schijf en dus zonder een spoor van macOS op het systeem, kan de bootloader opstarten met Internet Recovery door bij het opstarten een toetsencombinatie te gebruiken. Vanaf dat moment wordt direct heel macOS gedownload en in je RAM geheugen geplaatst, waarbij je direct in de installer terecht komt alsof je een installer via USB start.

Het is gewoon erg nuttig, en meerdere keren gebruikt.
Let wel dat-ie met internet recovery de laatste versie pakt. Dat kan een andere versie zijn als de versie die je met de normale recovery laadt, en dat heeft zo z'n voor- en nadelen.
Volgens mij download internet recovery de macOS versie die oorspronkelijk bij je Mac geleverd was. (Ik weet niet of dit nog steeds zo is, het is al even geleden dat ik internet recovery gebruikte)
Neen, dat is helaas niet zo. Mijn Mac kon maximaal HighSierra draaien, maar hij pakte de laatste versie. Mocht toch naar de reparateur.
Zou kunnen (en dat maakt mijn opmerking dan precies verkeerd om), ik weet het niet meer. Is in ieder geval niet per definitie dezelfde als de versie die op je Recovery staat. Zeker bij oudere Macs kan dit nog wel eens verschil uit maken.
Verder heb je gewoon gelijk hoor. Internet Recovery is vooral handig als laatste redmiddel om een clean install neer te zetten en deze weer te updaten. Echter bied internet recovery i.p.v. een installer ook de wizard om een TimeMachine backup terug te zetten. Die is voor mij wel relevant, aangezien mijn Mac een externe HDD gekoppeld heeft die continu TM backups maakt. Bij een SSD fail kan ik die terug zetten en is alles (incl. macOS) terug zoals ik het had.
Ik ben enige tijd geleden tegen het probleem aangelopen dat de internet recovery een te nieuwe versie wilde downloaden die niet op mijn macbook draaide. Dat was even schrikken omdat de laptop verder leeg was en ik geen andere mac of installatiedvd had.
Je kan met Internet Recovery zelf kiezen of je de versie wilt installeren die oorspronkelijk bij je Mac geleverd was of de meest recente versie die ondersteund wordt op je Mac. Zelf beide opties meerdere keren gebruikt, het is echt een ideaal systeem waarmee je zonder gekloot met install usb's je Mac kan herstellen/schoon installeren (bijv. bij verkoop van je device) :)
Ah, de laatste keer dat ik het gebruikte, belande ik 2 major versies terug daardoor :+ toen had je nog geen keuze.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 29 juli 2024 23:36]

Hier zijn gewoon verschillende toetsencombinaties voor: https://support.apple.com/nl-nl/HT204904. Erg briljant als je het mij vraagt
macOS doet het al jaren zo, werkt prima. Moet niet teveel moeite zijn om dat ook voor iOS zo te krijgen...
Ach joh, dit soort dingen doen ze al jaren. Je macbook heeft wifi support in de firmware om van te booten. De lightning naar hdmi dongle draait een versie van macOS in de dongle. Of eigenlijk accurater darwin.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 29 juli 2024 23:36]

TLS hoeft niet per se: je kan de software signen, en bij download over HTTP bevestigen dat de signature klopt dmv een public.
Je laat het veel ingewikkelder klinken dan het is. Je kan gewoon een subset van het OS gebruiken. Stripped down kernel met een paar specifieke modules en drivers, en een scriptje voor de recovery procedure.

Die TLS laag kan gewoon dezelfde module / service / library zijn als in het normale OS zit, het zelfde voor alle andere dingen die je noemt.

Dan heb je dus een normale rom build en een recovery rom build, met 99.9% dezelfde code base.
Weet je waar het ook heel handig voor is? Toekomstige iPhone’s zonder USB/lightning-poort. ;)
Dat zou juist een vreemd uitgangspunt zijn. Ik geloof dat Apple nog best veel marge heeft op producten met lightning poort. Laat staat licenties voor 2e partijen die producten met lighting poort leveren.
Edit: Om daar aan toe te voegen. Je hebt ook geen mac om je mac te herstellen. Of een iPhone om je mac te herstellen. Steeds minder mensen koppelen hun iPhone aan een pc/mac Duh, makkelijke upsell naar iCloud.

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 29 juli 2024 23:36]

Ja, maar Lightning begint problemen te krijgen - vooral op doorvoersnelheid en max load. (Al is dat geen megaramp op een telefoon) Het liep eerst lichtjaren voor op de rest, nu is ‘t eigenlijk langzaamaan redelijk achterhaald aan ‘t taken. (Naar mijn mening op de plug na, veel beter dan USB-C, maar alé).

Daarnaast gaan er veel geruchten over:
https://www.macrumors.com...lightning-connector-2021/

Plus geld verdienen kan ook met het upsellen van wireless matjes (al werkt elke Qi-lader) en specifieke Apple-certified gadgets lijkt me die iets specialers kunnen met het protocol. No worries, financieel gezien vinden ze er vast wel wat op als ‘t werkelijk inkomsten zou derven. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 29 juli 2024 23:36]

Daarnaast gaan er veel geruchten over:
Daar kan ik ergens bij in komen. Het is een SE model, dus een goed 'testbed' voor een dergelijke functie.
Houd wel in het achterhoofd dat het een ouder lekje is. Meestal komt er over zo'n grote verandering nog op een later tijdstip wat over uit. Vooral gezien baat hier bij van hoesjes-makers.
Daar van zie ik na december (artikel wat je aanhaalt), verder niets van terug.

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 29 juli 2024 23:36]

Valt toch mee? 2 maandjes geleden :P De analist in kwestie heeft vaak als de allereerste kloppende informatie voor zaken die 1 a 2 jaar later er inderdaad komen. Wat dat betreft geloof ik er wel in. En dit past precies in ‘t beeld. Maar je hebt gelijk hoor, het is nog ff koffiedik kijken. :)
De enige reden dat Lightning problemen krijgt is omdat Apple weigert sneller dan USB-3 in een kabel te ondersteunen voor iPhones nu ze op weg zijn naar kabelloos. Heel irritant.
Volgens mij is Lightning USB-2 :P Enkel voor bepaalde iPad’s met 16-pins is ‘t USB-3.
Precies! De iPad Pro lijn (op de 9.7" na), de mini 5 en Air 3 hebben al USB 3.2 G1x1/USB 3.0, waarschijnlijk voor ondersteuning van accessoires zoals de USB 3 Camera Adapter, maar er dus echt en met elk apparaat aan gaan… Nope. Doelbewust niet.
Dat hoop ik toch niet, kan ik mijn iPhone niet meer gebruiken tijdens het laden, of ik moet allerlei capriolen uit gaan halen..

Wat is dat toch met die drang naar perse draadloos?! Voor de waterdichtheid is het niet nodig.
Ik snap vooral niet waarom telefoons zo anders behandeld worden dan desktops/laptops. Op desktops/laptops heb je verschillende poorten en kun je evt. zelf nog wat inbouwen (in ieder geval zeker in desktops), je kunt een eigen OS installeren zonder allerlei ingrepen (op telefoons kost het meer moeite) áls het op jouw toestel al mogelijk is, op computers kun je makkelijk admin worden als het nodig is maar op telefoons moet je daarvoor capriolen uithalen (rooten/jailbreaken), etc.
Volgens mij heeft de apple watch een qi-lader die door Apple gecertificeerd moet zijn. Dus ook daar kunnen ze geld uitknijpen...
Nee hoor, genoeg low-budgetladers waarop je de Apple Watch kan opladen, en die zijn echt niet allemaal door Apple gecertificeerd.
Toch wilt Europa een universele oplaadpoort. En ik denk niet dat Apple alles naar USB C wilt overzetten.Toch denk ik dat het veel problemen zou kunnen opleveren met bijvoorbeeld CarPlay of het opladen in de auto..
Ja, want iedereen zit te wachten op inefficiënt laden.
Ik heb het niet over of mensen er wel of niet op zitten te wachten, maar over een situatie waarin het heel handig zou zijn. ;)

Dat terzijde: dat inefficiënte heeft toch niet zo’n grote impact meer? Het is niet zoals in ‘t begin dat je er rete veel in moest proppen om er krap 5W uit te persen. Als je met een bedrade lader 12W nodig hebt om met 10W te laden (90% efficiënt) en met een draadloze lader 15W (66% efficiënt) dan scheelt dat dus 3W met de bedrade lader. Elke nacht drie uur laden is dan een verschil van wat... 0.010kWh per dag ofzo? (Even uit m’n hoofd, so forgive me if I’m wrong :)) Afgerond is dat dan 4kWh uur per jaar oftewel rond de €1 extra stroomkosten.

Dat klinkt niet bijster schokkend. (No pun intended.) Denk overigens dat daar nauwelijks mensen bij stilstaan qua overweging of ze wel of niet contactloos willen laden, maar dat terzijde. :P
0.010kWh per dag per persoon geeft bij 1 miljoen mensen wereldwijd al 10 MWh energie verspilling per dag.
Vind ik klimatologisch gezien toch wel schokkend.
Mja, toch is dat wel gedoe in de marge. ‘T klinkt als veel, maar moet je je indenken dat een 4K TV kopen ipv een Full HD (en een FHD is steeds lastiger te vinden) soms al 30 a 40W meer verbruikt heb je ‘t al over 40+ kwh/jaar per TV gemiddeld. Een koelkast met een brak rubber idem, vreet flink.

Begrijp me niet verkeerd hoor, alle beetjes helpen - sure, heb je gelijk in. En “ja maar dat verbruikt ook meer” is niet wat ik wil zeggen. :) Maar 4kwh op jaarbasis is echt wisselstroomgeld. (Noot: 4 was ruim bemeten, ik denk dat ‘t minder is. Zeker omdat de iPhone met maximaal 7.5W en veelal met 5W contactloos laadt - niet met 10W :P) Komt nog bij dat ook contactloos steeds efficiënter wordt, het verlies wordt steeds minder en telefoons kunnen langer doen met een charge.

Ik vind zo’n klein beetje verre van schokkend en is ook heel makkelijk te compenseren indien die paar kwh per jaar je echt dwarszit. Laat ik ‘t zo zeggen: klimatologisch gezien gaat ‘t niet spannen om die paar kwh per huishouden, zeker niet op de lange termijn nu de techniek snel vordert.

Ik ben zelf overigens voor thuis meer fan van de bedrade lader hoor, daar niet van. (In de auto is ‘t anders.) Vind ‘t alleen overdreven om te stellen dat het zeer problematisch zou zijn. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 29 juli 2024 23:36]

Ach, verder besparen we ook weer op van alles. Komt t allemaal wel weer samen.
En wat kost het produceren van een miljoen oplaadkabeltjes?
Dat terzijde: dat inefficiënte heeft toch niet zo’n grote impact meer? Het is niet zoals in ‘t begin dat je er rete veel in moest proppen om er krap 5W uit te persen. Als je met een bedrade lader 12W nodig hebt om met 10W te laden (90% efficiënt) en met een draadloze lader 15W (66% efficiënt) dan scheelt dat dus 3W met de bedrade lader. Elke nacht drie uur laden is dan een verschil van wat... 0.010kWh per dag ofzo? (Even uit m’n hoofd, so forgive me if I’m wrong :)) Afgerond is dat dan 4kWh uur per jaar oftewel rond de €1 extra stroomkosten.
Toch, het schept een precedent. Als dit feitelijk inefficient laden voor een telefoon zo handig is, dan zullen (alle?) andere apparaten volgen. De (verspilling-)kosten van draadloos laden als systeem lopen dan op.
Je belandt dan in een soortgelijke situatie als standbyverbruiken. Die moesten flink naar beneden.
Dat zeiden ze bij de eerste gloeilampen ook, maar nu hebben we hele zuinige, efficiënte LED-lampen. Draadloos opladen zal ook dus heus wel efficiënter worden door de jaren heen, zeker als meer producten het gaan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 29 juli 2024 23:36]

Apple zou Apple niet zijn als ze het wél efficiënter weten te maken. Anders hadden ze die AirPower mat ook allang uitgebracht.
U heeft niks te willen.
Ik hoop dat ze hier in de EU daar een stokje voor gaan steken en verplichten dat je minimaal op kunt laden via bekabelde aansluiting. Dit is dezelfde discussie als met het weghalen van de 3,5mm poort. Draadloos en bekabeld laden kunnen prima naast elkaar bestaan. Als je alleen nog draadloos kunt laden moet je een laadmat kopen (=extra rommel) én het laden is een stuk inefficiënter dus je verkwist een hoop stroom.
De eu wil minder adapters hebben. Bij elke nieuwe telefoon krijg je een nieuwe adapter. Voorheen hadden mobiele apparaten allemaal een eigen type voeding.

Nu is dat helemaal niet meer alleen Apple houd zijn eigen lightning aansluiting de adapters van Apple zijn al sinds het begin uitwisselbaar geweest. Zo heb ik in de jaren wel kabels moeten vervangen. Van de oude 32pins Apple kabel naar lightning. Maar de adapters heb ik nog steeds. En dus ook minder afval. Huidige telefoons worden met micro usb geleverd. Ook dat was vroeger een doorn in het oog.

Ook al had je micro of nano usb. Als de kabel defect was kon je de adapter die mogelijk nog goed was ook weggooien. Nu zie je wel steeds meer dat de apparaten of je nou mini, micro of usb c aansluiting op je telefoon hebt dat de adapter uitwisselbaar is. Prima.

Nu draadloos laden steeds meer op komt. Zo gooi ik mijn telefoon in de console van de auto en hij laad op. Kom ik thuis leg ik hem op het dressoir en hij laad op. Heel handig als je het mij vraagt.

Daarnaast door deze technieken. Hebben we ook minder adapter afval. Ik heb mijn eerste Apple USB adapter nog steeds in gebruik. En die komt uit 2007. Van de originele iPhone.
Maar hybride oplossingen zijn er toch nog wel. Mijn ThinkPad (bouwjaar 2018) bijv. laadt via USB-C op, maar de adapter tussen de oplaadaansluiting en het stroomnet is dan wél weer een eigen fabrikaat.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 29 juli 2024 23:36]

Er is alleen moed nodig, om verder te gaan
Nee Apple dicteerd wat jij gaat gebruiken of je het nu wilt of niet (als Apple gebruiker ;))
Nee, jij dicteert dat zelf.

Of zoals Steve Jobs het zei:
"If they like it, they'll buy it, if they don't, they won't."

En voorlopig lijken er bijzonder weinig mensen last van dat "dicteren" te hebben gezien hun verkopen.
Het zijn vooral "de" tweakers die nog steeds krokodillentranen hebben over een hoofdtelefoonuitgang.
Die quote van Jobs kwam uit een andere tijd. Een tijd waarin er nog wat te kiezen was. Tegenwoordig is er naast Apple alleen nog maar 100 smaakjes Android. Dus als je geen Android wilt (zoals ik, f* Google), zit je vast aan wat Apple voor je bedacht heeft. Natuurlijk kun je een oudere versie kopen, maar dat houdt na een paar jaar ook op.
Nuja, je hebt wel iets meer keus dan iOS en Android - het probleem is alleen dat apps nagenoeg altijd alleen beschikbaar zijn voor iOS of Android.
Er is gewoon nog een tussenweg hoor, je kan prima iets kopen en alsnog je vraagtekens zetten bij bepaalde aspecten van wat je koopt.

Vraag maar eens aan willekeurige man om eerlijk te zijn over: Ben je blij met elk aspect van je vrouw? Nou dat zijn er dus 0 ;) maar 'toch gekocht'. :P O+

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 29 juli 2024 23:36]

Het is en blijft nog steeds een streek om de 3,5 poort eruit te halen.

Met draad is nog steeds fijner dan %#^ BT..
Nu nog wel ja omdat je de mogelijkheid hebt een adapter in de lightning/usb-poort te doen. Als ze die poort weglaten dan vervalt die optie. Zo 'dwingen' ze je op termijn, als er alleen nog maar smartphones te koop zijn zonder aansluitingen, om een draadloze koptelefoon te kopen. Bestaande koptelefoons met kabel, die nog prima functioneren, worden obsolete ten faveure van (veelal duurdere) apparaten met accu's. Aangezien accu's onderhevig zijn aan slijtage moeten die vroeg of laat vervangen worden. Bij sommige producten zoals de Airpods is het vervangen van de accu niet mogelijk en moet je maar nieuwe kopen. Lekker duurzame 'oplossing' voor een probleem dat door fabrikanten zelf gecreëerd is.
Ja, maar dan kunnen ze de iPhones wel $0.03 goedkoper produceren dus meer marge voor hun!

Als het zover is zullen ze het draadloze opladen weer op revolutionaire wijze opnieuw uitvinden ofzo, Apple is heel goed in het maken van problemen, en het verkopen van een oplossing. (geen 3.5mm jack? AirPods!)
Maar besef hoeveel Apple verdiend aan de verkoop van de connectoren(OEM) en de daar bij horende MFi certificering.
Hier verdienen ze een vermogen mee die ze dus kwijt zullen raken.
Dat is die beetje extra marge op een iPhone niet waard.
Heb jij beeld van de marge op de connectorlicentie? Zou me niets verbazen als dat heel erg minder wordt. Zie in ieder geval lang niet zoveel speciaal voor iPhone gemaakte accesoires zoals vroeger in het 30-pins tijdperk.

De connector eruit slopen heeft ook voordelen: toestel kan weer een beetje kleiner (of er kan meer batterij in) en kan volledig water/stofdicht gemaakt worden.
Exacte marge natuurlijk niet maar ik laat MFi producten produceren.
Connectoren worden OEM gedistribueerd door Avnet, deze zijn niet goedkoop en verdienen ze sowieso genoeg aan.
Daarnaast betaal je nog per product licentie & testing kosten. Of opbhet laatste twee echt winst word gemaakt weet ik niet exact, maar dat zal vast wel.
De echte winst voor Apple is natuurlijk dat ze, zodra de wetgeving er helemaal door is, hun lightning poort (en alle bijhorende accessoires) niet hoeven aan te passen naar USB-C
Hoeveel mensen denk je dat er stil staan bij hoe efficiënt hun laadproces verloopt?
Precies. Dit zien we toch al een tijdje aankomen.
Elke reden om geen iTunes meer te hoeven downloaden (Windows) is in mijn ogen goed nieuws! :)

Op een Mac is het inderdaad prettig om altijd een veiligheidsnet te hebben. Mocht er iets mis gaan, dan kun je altijd via de recovery mode macOS opnieuw downloaden en installeren zolang je maar internettoegang hebt.
Stapje dichterbij richting de volledig draadloze iPhone.
@WhatsappHack klopt
Command (⌘)-R
Installeer de nieuwste macOS-versie die op uw Mac was geïnstalleerd (aanbevolen). [lokale recovery]

Option-⌘-R
Upgrade naar de nieuwste macOS-versie die compatibel is met uw Mac. [Online Recovery]

Shift-Option-⌘-R
Installeer de macOS-versie die bij de Mac is geleverd, of de versie die er het dichtst bij zit en die nog beschikbaar is. [Fabrieksinstellingen]

[Reactie gewijzigd door mrooie op 29 juli 2024 23:36]

Waarmee(met wie?)is iOS apparaat dan verbonden. Ik verbind mijn device met >> mijn device met>> i(ik) als opdrachtgever. Wie of wat is de opdrachtgever in dit geval?
Internet. Je boot 'gewoon' via internet. macOS kent dat al een tijd: recovery van je OS? Prima, command-R ingedrukt houden, dan boot ie gewoon via het internet een recovery-OS en stream je je 'gewone' OS gewoon weer binnen.

Het werkt zelfs zó makkelijk dat die recovery mode 'gewoon' je Wifi wachtwoorden nog weet vanuit je OS-installatie toen die nog werkte.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 29 juli 2024 23:36]

Het is geen streamen (booten via internet evenmin). macOS wordt door je Mac bootloader gedownload en in je RAM geheugen geplaatst met enkel het doel, een uitvoerbaar installatie image.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 29 juli 2024 23:36]

Het duurt anders een eeuwigheid. Vandaar dat het op streamen lijkt. Maar eigenlijk meer een soort ‘buffering’ van een haperende Netflixverbinding.
Nu voel ik me wel heel oud,,,

Lezen dat de definitie van “downloaden” is “zoiets als het bufferen van een netflix stream”.

Ik ben nog van “streamen is kijken terwijl je nog download”
Mja streamen is in principe wat anders dan downloaden natuurlijk. Je bewaard feitelijk niks, hoogstens wat cachedingetjes of, inderdaad, een buffertje van een aantal seconden.

Het ging me erom dat het OS naar je machine toe getrokken wordt vanaf het internet en je tegen een ogenschijnlijk eindeloos langdurend progressbalkje zit te kijken :) alsof er gebufferd moet worden en tadaaa-inééns heb je een OS op je systeem staan.
Internet recovery is volgens mij cmd + option + R :) cmd + r is lokale “normale” recovery.
Mja zo vaak gebruik ik ‘t niet maar dat kan kloppen ja.
Dit kan dus gaan betekenen dat we echt naar connector-loze iPhones gaan.

Persoonlijk (als Tweaker) vind ik dit wel jammer, dat betekent namelijk ook dat Jailbreaken nog complexer gaat worden. Daar heb je met bv. met een van de meest recente jailbreaks (Checkra1n) nog echt een Mac voor nodig die bedraad verbonden is met je iPhone/iPad.
Checkra1n werkt ook in Windows. Maar los daarvan zal een connector-loze iPhone het jailbreaken inderdaad lastiger maken, gezien er dan vast apparatuur zal komen voor diagnose (wat nu dus via Lightning gaat), en daar zul je lastig aan kunnen komen denk ik. Jailbreaken zal trouwens sowieso steeds lastiger worden, Checkra1n werkt bijvoorbeeld niet voor iPhones na de X.
Linux, volgens mij wordt Windows niet formeel ondersteund (https://checkra.in/releases/0.9.8-beta#all-downloads), maar desalniettemin je hebt een PC nodig. Checkra1n werkt niet na de iPhone X, maar Unc0ver wel (en daar heb je geen PC voor nodig) t/m iOS 13.3.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.