Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Duits bedrijf brengt eind dit jaar smartphone van koolstofvezel uit in Nederland

Het Duitse bedrijf Carbon Mobile heeft zijn eerste smartphone gepresenteerd. De telefoon, de Carbon Mobile 1 MK II, moet eind dit jaar uitkomen in Nederland en kost 800 euro. Het toestel wil zich onderscheiden met zijn behuizing van koolstofvezel en lage gewicht.

Met een gewicht van 125 gram is de telefoon ongeveer even zwaar als een iPhone 6, maar veel recent gepresenteerde smartphones zijn een stuk zwaarder. Dankzij de behuizing van koolstofvezel moet de Carbon 1 een kwart lichter zijn dan bij het gebruik van bijvoorbeeld glas. De telefoon meet 153x74mm en is 6,3mm dik. De accu heeft een capaciteit van 3050mAh, ver onder het gemiddelde van ongeveer 3900mAh.

De Carbon 1 heeft een oledscherm van 13,6x6,8cm met een diagonaal van 6", een beeldverhouding van 18:9 en een resolutie van 2160x1080 pixels. De soc is een in 2018 gepresenteerde MediaTek Helio P90, en de telefoon heeft 8GB werkgeheugen en 128GB opslag, meldt Android Authority.

De materiaalkeuze brengt diverse uitdagingen met zich mee. Zo is de afvoer van warmte van de soc problematisch, omdat koolstofvezel de hitte niet goed verspreidt. Daardoor blijft de soc warmer en warmt de behuizing op. Bovendien krast koolstofvezel veel sneller dan metaal of glas, waardoor de telefoon vermoedelijk niet in dezelfde broekzak kan als sleutels, muntjes of andere telefoons.

De Duitse fabrikant wil de Carbon Mobile 1 MK II deze zomer leveren in Duitsland, waarna Nederland eind dit jaar moet volgen. De MK I is nooit uitgekomen. De hardwaremaker wil later dit jaar ook draadloze oortjes van koolstofvezel presenteren.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

26-02-2020 • 21:23

64 Linkedin

Reacties (64)

Wijzig sortering
Dit klinkt een beetje als een 'because we can' telefoon, maar er zitten meer na dan voordelen aan...?
Misschien is de ontvangst door de niet-metalen cover wel beter.

In de aluminium cases worden isolerende onderbrekingen aangebracht om signaal door te laten. ;)
Carbon/koolstofvezel (en vele composieten daarmee/van) is geleidend, dramatisch ivm RFI.
Faraday-kooi om je telefoon lijkt me niet helpen voor signaaloverdracht :)
Draadloos laden m.i. ook schier onmogelijk (tenzij coil in onderste/bovenste deel zit, vandaar dat meeste tel's nu achterop van plastic/glas zijn).

EDIT: Vermoedelijk (wat ik zo kan zien) zijn onder- & bovenkant daarom van elkaar gescheiden en van ander materiaal. Net als de "isolerende onderbrekingen" die je noemt in aluminium (niet alleen de behuizingen, maar ook frames zelf, zie 'antenne-gate' :)).

[Reactie gewijzigd door shufflez op 28 februari 2020 13:36]

Hmm, als je goed bent met koolstofvezel kun je denk ik wel nuttigere dingen maken. Extreem voorbeeld: Koenigsegg (jeej, in 1x goed!)

Hoeveel kun je nou besparen qua gewicht op een telefoonbehuizing :? Luttele grammen lijkt me?

Maar goed, er zal vast een markt voor zijn, hoeveel "carbon look" stickers bestaan er wel niet voor allerlei toepassingen.
Ja want een Koenigsegg is heel nuttig ;)
Misschien ontwikkelen ze nog wel een keer iets wat in reguliere autos toegepast kan worden. Beetje zoals de F1, dat heeft verder ook niet veel zin
Niet mee eens.

Heel veel R&D uit de F1 wordt uiteindelijk ook in de luchtvaart toegepast.
M'n punt blijft hetzelfde. Dat het ook in de luchtvaart gebruikt wordt wist ik niet, maar verder is een hele dure auto die heel snel kan niet veel nuttiger, vaak denk ik ook onhandiger dan een 'gewone' auto. Zeker in NL met overal snelheidsbeperking. 't is vast wel leuk om zo'n auto te hebben of er mee te rijden
Dat F1 ontwikkelingen nuttig zouden zijn om het later in reguliere autos toe te kunnen passen is een slecht excuus om zo'n event in leven te houden. Als je hetzelfde geld in R&D voor personenauto's stopt ben je veel effectiever bezig. Voor personenauto's hoef je niet meer te investeren in ICE ontwikkelingen, en al zeker niet in voertuigen die idioot hard kunnen rijden.
Dat het een slecht excuus is om alleen om die reden F1 in leven te houden... eens, maar gelukkig is het ook heel erg vermakelijk om naar te kijken... ook een heel goede reden.

Maar wat betreft "hetzelfde geld in R&D voor personenauto's stoppen levert meer op"... dat ben ik niet met je eens. Niet alleen in de F1 maar in de gehele motorsport zit men op het scherpst van de snede, daar wordt veel harder gezocht/gepushed naar nieuwe technologieën. Het gebruik van carbon is daar een heel goed voorbeeld van zelfs.

De personenauto-industrie ging al jaren niet echt meer vooruit op vrijwel alle vlakken behalve luxe en veiligheid. Er was een nieuwe speler nodig om de markt naar het "volgende" niveau te pushen... Tesla. Zonder Tesla was de populariteit van elektrisch aangedreven voertuigen lang niet zo snel gegaan... zo ook de snelle ontwikkeling van allerlei veiligheid- en hulpsystemen die autorijden veiliger kunnen maken (even de discussie van de zin en onzin en de tekortkomingen van dergelijke systemen buiten beschouwing gelaten... het is allemaal nog erg jong)
Om alles in perspectief te zetten: volkswagen spendeerde in 2018 15,53 miljard dollar aan R&D (bron: https://www.statista.com/...h-development-spending/). Het jaarbudget van Mercedes F1 was in 2019 484 Miljoen Euro (bron: https://racingnews365.nl/...formule-1-teams-in-2019). Dus er wordt in de reguliere industrie heel veel gespendeerd aan R&D. Het totale budget van de formule 1 teams in 2019 (2,75 miljard Euro) was daarmee een stuk lager dan het R&D budget van VW, of Daimler, of Toyota of...

Overigens komt Tesla niet eens voor in de genoemde top 5.
Dáár ben ik het dus niet mee eens.

Het is JUIST dit soort dingen (motorsport, het leger, NASA, extreme sports, etc) die de limieten opzoeken wat voor innovatie zorgt die door kan sijpelen naar de 'normale' mens.

"Als je hetzelfde geld in R&D voor personenauto's stopt ben je veel effectiever bezig."

Dit argument is een beetje hetzelfde als communisme.. in theorie is het geweldig en perfect, in praktijk is het onmogelijk en één groot drama. :+
zoals tefal pannen en klitteband (velcro) nu kan ik mijn schoenen tenminste zelf vastkrijgen.
Snap niet waarom je op 0 gemodereerd wordt, tefal pannen en klitteband zijn perfecte voorbeelden! :)
Naja, met het geld dat gemoeid gaat in F1, en alle aandacht ervoor, kan je zo meer R&D financieren en gaan de ontwikkelingen sneller. Mazda's Skyactive-X technologie krijgt bijv. al een stuk minder aandacht dan een enkele F1 race, laat staan een heel seizoen.

Dus je hebt zulke events nog om zoveel geld in R&D te kunnen stoppen. Als je hetzelfde geld in personenauto R&D stopt gaat je waarschijnlijk failliet komt er van veel van je onderzoek niets terecht, dan ben je niet effectief bezig.

En hoezo hoef je voor personenauto's niet meer in R&D te investeren? Zolang er geen revolutionaire toepasbare ontwikkelingen in batterij technologie komen is voor stadsautootjes de ICE superieur aan EVs vanuit economisch en sociaal perspectief (auto's doen meer schade dan enkel de uitstoot bij het rijden). De rek is er nog lang niet uit, dus R&D is alleen maar goed om dat potentieel te gaan benutten. Of stop het anders in openbaar vervoer, veel beter dan iedereen een EVs.

Consumentenvoertuigen die idioot hard kunnen zijn idd zo goed als enkel nodig voor het vermaak van mensen, dat zo geen prioriteit hoeven te hebben. De F1 ontwikkelingen kwa aerodynamica theory en hybride tech en zuinigheid zijn echter wel zeer nuttig voor personenauto's (EV's hebben veel belang bij goede aerodynamica ook).
Voor wat zo'n bolide doet voegt het toepassen van koolstofvezels bijzonder veel toe, kun je van de telefoontoepassing niet zeggen ;)
Op parkoer of iemand me geld is een koeningseg wel nuttig.
Ik denk dat dit meer een kwestie is van "omdat het kan".

Heel nuttig is het niet, speciale gebruikscases zijn er ook niet voor. Wat jij al aangeeft is de besparing in gewicht daarvoor gewoon te klein. Dat koolstofvezel een bijna onbreekbare case oplevert is leuk, maar een oplossing voor een probleem wat zich niet of nauwelijks voordoet.
Koolstofvezel geeft helemaal niet per definitie een onbreekbaar product.
Het is zelfs best goed in breken. Het rekt nauwelijks en gaat daarom heel makkelijk van "buig" over in "krak"

Glasvezel (e-glas) is sterker en taaier en breekt daarom bij gelijke afmetingen en verwerking minder makkelijk, maar is ook minder stijf en iets zwaarder.

[Reactie gewijzigd door SvenHe op 27 februari 2020 13:02]

Ik schrijf ook "bijna" onbreekbaar. Voor een telefoon zal dat ook de praktijk zijn, maar voor grote objecten is koolstof niet onbreekbaar. Het is sterk, maar uiteindelijk kan alles kapot.
Bij iedere glazen telefoon die gepresenteerd wordt, zijn er steeds 100 reacties dat glas niet geschikt is, want te breekbaar.
Nu heb ik geen idee hoe snel koolstofvezel breekt, dus geen idee of dit een vooruitgang is :).
Dan heb je ook nog carbon en carbon in de automotive sector.
In de Donkervoort fabriek in Lelystad het verschil mogen voelen tussen een traditionele carbon stoel en een carbon stoel volgens Donkervoort procede. De laatste til je nog met je pink op.
Dat lage gewicht komt ook grotendeels door de kleine batterij. Ja, kookstof scheelt wat, maar batterij veel meer. Het verschil tussen mijn mi 9, en de mi 9 lite van een vriend van mij zit hem kwa gewicht vooral in batterij, en dat is VEEL. Echt heel goed voelbaar (3300 mah vs 4050 mah dacht ik)
Een Mi 9 weegt 173gr. en een Mi 9 Lite weegt 178gr., dat is maar een verschil van 5gr. Gevoelige handen heb jij dan ;) Het verschil is iig verre van VEEL. Vele telefoons worden nu met glazen achterkanten en aluminium frames gemaakt, als dat met carbon gedaan zou worden dan gaat dat echt veel meer uitmaken voor het gewicht dan die paar extra gram voor een grotere accu.
Tja, kunststof zoals vroeger vaak gebruikt werd is over het algemeen ook een stuk lichter... En een goede kunststof zouden ze wat mij betreft zo weer in mogen zetten in nieuwe telefoons. Bijvoorbeeld de HTC one x was heel mooi wat mij betreft. Veel mensen denken gelijk aan lage kwaliteit plastic, maar je hebt ook goede kwaliteit wat veel beter uitziet en aanvoelt. En dat is dus lichter dan metaal en glas en tegelijk minder krasgevoelig en breekbaar.
Het enige dat carbon er op heeft, buiten nog iets lichter, is het 'premium' idee.
Ik moet denken aan de Nokia N9 en de windows phones die daar op volgden, dit plastic was van aardig hoge kwaliteit. Polycarbonate unibody noemden ze het destijds
Ja was best goed.

En heb gezeur met kapotte achterkantjes
De one x had echter het probleem dat het scherm tijdens het spelen van zware games bijna niet meer aan te raken was zo heet werd die. Mede ook doordat het kunststof de hitte niet afvoerde. Daarnaast was dit toestel in mij ogen 1 van de slechts gebouwde toestellen ooit. Accu ging tijdens een spelletje max een uur mee. De notificatie led zat niet in het midden bij veel exemplaren (ja ik heb er heel wat gehad) flikkerende schermen, meer dan 7 dode pixels op het merendeel van deze toestellen... Maar ik moet toegeven de formfactor en het gebruikte kunststof was zeer premium... Dat was dan ook het enigste goede aan het toestel naar mijn mening.
Spelletjes deed ik er toen niet echt op maar voor de rest was ik erg tevreden over mijn one x. Sterker nog, nadat ik hem 2 jaar gebruikt heb ging hij nog bijna 4 jaar mee bij mijn moeder voordat de accu toch echt te slecht werd. Wellicht had ik net geluk met de mijne dan...
Eindelijk zeg! Man het is tegenwoordig alsof je een baksteen in je klauwen hebt :+

Nee, maar even serieus. Ik herken dit probleem dus echt totaal niet. Een beetje gewicht voelt juist degelijk vind ik en verwacht dat ik hem juist eerder zou laten glippen met minder gewicht. Minder gewicht is minder wrijving. Niks voor mij dit dus.
Maar met minder gewicht heb je ook minder wrijving nodig om hem toch op zn plek te houden :9
Volgens Newton is dit F=m*a, dus meer massa is juist veel makkelijker op zijn plaats te houden, de zwaartekracht even niet meegerekend dan.
Ik vind het wel fijn om de wat zware toestel te hebben, zo'n lichte laat ik denk ik veel te snel vallen.
Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work, you can always hit 'em with it. - Boris the Blade, Snatch (2000) ;)
As in "Boris the Bulletdodger" ?
Yes! De nostalgie. Bring back de Blackberry toestellen. :)
Wanneer je hele business draait om dingen van carbon en het akelig veel nadelen heeft, verstandig :z
Als ik zo de site bekijk dan is dit een telefoon zonder in-screen FP reader, met een vrij slechte screen to body ratio (zeker voor 2020). Voor 800€ zou je een SD865 verwachten, maar kleine bedrijven hebben in het verleden helaas vaak laten zien dat ze te zwakke keuzes maken in hun prijssegment. Enige reden om dit toestel te halen is dat ie vrij uniek zal zijn omdat ze vast niet veel van verkocht krijgen. Hoewel ze misschien ook beter met de data van gebruikers omgaan maar dat moet nog blijken.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 26 februari 2020 21:50]

Misschien is SD865 zonder volume-kortingen (die andere fabrikanten afdwingen) onbetaalbaar of onrendabel? En vraag is of mensen die zulk geld over hebben voor gimmick/gadget, wel geven om processor XYZ. Zie bijv Vertu, dat heeft ook bestaansrecht ;)
Ik vraag me af hoeveel mensen ertoe bereid zijn 800 Euro te betalen voor een telefoon die alleen uitblinkt in z'n gewicht/afmetingen (en evt. design). Zelfs voor de helft van de prijs heb je een toestel wat deze in alles overtreft.
Het idee is leuk, maar om echt zoden aan de dijk te zetten, moeten ze een manier vinden om de prijs laag te houden. (Dit zal waarschijnlijk in de loop van de tijd gedeeltelijk vanzelf gebeuren i.v.m. met minder r&d kosten)
Een soc uit 2018!? Maar wel een prijs uit 2020....wat klopt er niet aan dat plaatje

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True