Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple Arcade bereikt aanbod van 100 games

Abonnees van Apple Arcade hebben inmiddels de keuze uit 100 games. Apple bereikte dit aantal door onlangs een reeks nieuwe games toe te voegen. De gamedienst kwam bijna twee maanden geleden uit, en kost 5 euro per maand voor onbeperkte toegang.

Engadget merkte op dat Apple onlangs een aantal nieuwe games aan de catalogus heeft toegevoegd. Het gaat daarbij om Sociable Soccer, UFO on Tape: First Contact, Takeshi & Hiroshi, Guildlings, Discolored en Marble It Up: Mayhem. Met deze games komt het totaal aantal op 100. Op zijn website adverteert Apple inmiddels ook al met een aanbod van '100+ games', die deze herfst beschikbaar moeten zijn.

Met een catalogus van 100 games heeft Apple het aanbod in twee maanden tijd bijna verdubbeld. Apple Arcade kwam namelijk medio september uit, en bevatte toen een totaal aantal van 54 games. De gamedienst kost 5 euro per maand, en abonnees kunnen ongelimiteerd games downloaden en spelen via iOS, iPadOS, macOS en tvOS. De games hebben geen in-appaankopen.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

09-11-2019 • 12:14

149 Linkedin Google+

Reacties (149)

Wijzig sortering
Niet echt een bijzonder aantal als je het mij vraagt. Dit had al zeker het tienvoudige moeten zijn inmiddels. Edit: Tienvoudige misschien niet, maar wel een stuk meer dan dit.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 9 november 2019 13:01]

Dit zijn kwalitatief goede games die geen in-app-purchases of rare pay-to-win constructies hebben (verplicht wachten na een race omdat je auto 'gerepareerd' moet worden |:( ).

En die 100 games zijn al echt genoeg om je hoofd gek te maken over waar je zult beginnen. Je kunt maar zoveel tijd verbranden, hè... Elke week komen er ongeveer 6 kwalitatieve games bij. Dat is wat mij betreft een prima frequentie. Meer keuze is echt niet altijd de betere optie.
Dit zijn toch allemaal vrij simpele games?
Sommige games, zoals Jenny Leclue, zijn buiten de appstore om te koop voor €15 bij Epic. En veel mensen kopen het omdat het het meer dan waard is. Zo ook What the Golf en nog een aantal anderen. Dan alleen al zit je op minimaal een half jaar aan subscription. Tegen die tijd heb je ze al lang uitgespeeld.
Enkele games hebben wat diepgang, verder is het allemaal redelijk simpel en basic. Enige verschil nu is dat er geen in-app purchases zijn omdat je er al voor betaald. Maar de kwaliteit is niet al te best.
Oceanhorn 2 op de Apple TV, daar beleef ik veel plezier aan. En zo zitten nog wel een paar games tussen.

https://youtu.be/_eZEN1aRM94

[Reactie gewijzigd door xbeam op 10 november 2019 10:06]

En die hebben geen gezeik met Nintendo gehad hierover? Lijkt wel erg veel op Zelda. Ziet er wel goed uit dus.
Ow dat mogen ze zelf uitzoeken ik vindt het een leuke game en inderdaad een beetje Zelda maar dat maakt het voor als game niet minder leuk of minder mooi
OceanHorn ziet er leuk uit en probeert overduidelijk Zelda na te doen. Maar komt er langerna niet van in de buurt. Super simpele puzzels waar je na een tijdje wel het idee van krijgt dat de dev's het beu raakte en het maar random begonnen neer te kwakken zonder na te denken of het zo wel een leuke puzzel of niet.
Spel is dus redelijk afgeraffeld, wat wel jammer is.

Dat is nu precies het gevoel dat ik heb bij Apple Arcade. Ziet er allemaal wel tof en gelikt uit, maar kan zich echt niet meten met echte console games en zo moet je het dus (imo) ook niet zien.
"Iets betere mobiele games", is het meer. Iets waar ik niet echt interesse in heb.
Genoeg games met prima kwaliteit en meer dan genoeg games met diepgang. :)
Of het je genre is etc is een 2e punt. Maar ze zijn er zeker.
Natuurlijk zijn dit geen tripple A games he, zijn meer indie games. Alhoewel er best wel wat goede gamestudios betrokken bij zijn. Ben benieuwd waar dit heengaat.
Nee zeker niet. Er zitten mobiele games bij dat zeker maar er zijn ook (zat?) games die niet onder de noemer “simpele games” vallen.
Er zitten zeker grotere games tussen, Oceanhorn 2 bijvoorbeeld.
Sommige wel, maar er zitten ook echt wel uitgebreide games tussen.

The Bradwell Conspiracy is een voorbeeld en de opvolger van Beneath a Steel Sky komt ook naar Apple Arcade.
Dit zijn toch allemaal vrij simpele games?
Weet jij dan welke games het zijn, of neem je dit maar aan voor het gemak?
Ik heb een gratis proefperiode op Arcade en tot nu toe op een handjevol na zijn het allemaal vrij simpele games. En zelfs de uitgebreidere zoals Oceanhorn 2 zijn niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Breath of the Wild.
Ik heb het een maandje geprobeerd maar het verbaasde mij hoe buggy sommige spellen van het Arcade aanbod waren.
Hier op de Xs helemaal geen probleem mee. Welk toestel gebruik je?
iPhone 8. Bijvoorbeeld het spelletje Mini Motorways. Daar kreeg ik regelmatig hele rare onlogische situaties, bijv een autootje die niet verder rijdt en al het verkeer tegen houdt.
Ook miste ik vaak een stukje diepgang, dat je door de levels heen wat niveau verschil gaat krijgen ofzo.
Precies ast @Nogne zegt, het is regelmatig heel basic.
Vrij logisch ... Je kunt gewoon niet tientallen top games hebben, zeker niet in vrij korte tijd.

Kijk eens naar Nintendo, toch echt wel kwaliteit van hun games, maar hoeveel echt goede en exclusieve games hebben ze nou echt voor de Switch.
Je gaat niet echt verder komen dan een dozijn toppers.
Splatoon 2. Luigi mansion 3. Ssm 2. Binnenkort pokemon sword and shield. En in maart animal crossing. En zo zijn er nog een aantal.
Je kan ze op je handen tellen ... qua aantallen dus niks bijzonders.
En dan praat je over de Switch die er al ruim 2.5 jaar is ...
Met een userbase die op gaming gebied het minst is.
Is dat zo ? Kijk eens naar de verkochte Switches ...
Maar laten we eens kijken naar de PS4 of de Xbox, ook daar vind je niet 50, 70 of zelfs 100 titels die een 8 of hoger zijn.

Moraal van het verhaal, je kunt nu niet 100 toppers op Apple Arcade verwachten.
Waarom niet? Omdat er uberhaupt geen 100 toppers zijn? Tevens is de overgang van iphone naar android al snel gemaakt. En dus hoeven ze niet exculief voor apple te zijn.
Ehm... dat is een feature, geen bug. Dan heb je niet goed gebouwd; je krijgt niet voor niks stoplichten etc.
Midden op een doorgaande weg, geen afslag of kruisend verkeer... dat noem ik een bug.
Hier een 11 Pro Max en merk ook dat sommige games niet echt zijn geoptimaliseerd. Ik heb zelf ook het gevoel dat de meeste studios met een beperkte tijd even snel wat in elkaar hebben gezet. Want er zitten echt wel leuke games tussen maar de meeste games zijn heel basic.
Wat is jou definitie van kwaliteit. Bij bijna geen enkel spel is er een instructie of tutorial. Sonic werkt niet op de ATV. Gameplay van de jaren 90. Niet van deze tijd.
Alle 3 de sonic games op de ATV werken top. Je moet ze alleen met een controller spellen en dat staat er ook bij.

En wat voor tutorial heb je daar voor nodig het zijn gewoon de originele games als die vroeger gespeeld heb ken je alle geheimen van het spel en anders moet je gewoon zoeken dat is onderdeel van het spel vroeger konden we ook geen uitleg filmpjes op you tube kijken.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 9 november 2019 22:59]

Kwaliteit boven kwantiteit, ik kan dat alleen maar toejuichen eigenlijk. Zie niet in waarom dit het tienvoudige zou "moeten" zijn eigenlijk.
Ohja, nu is Apple net begonnen en dus nog bezig het uitbreiden van het aanbod en ineens is minder beter. Het is gewoon een heel karig aanbod vergeleken met andere diensten. Ook is de kwaliteit acceptabel op z'n best.
Kwaliteit heeft uiteraard ook betrekking op de kwaliteit van de gameplay. Als je een extreem simpele game hebt is het uiteraard veel makkelijker om een gepolished en bug vrij product af te leveren. Maar om dat nou kwaliteit te noemen gaat me een beetje ver.
Het is gewoon een heel karig aanbod vergeleken met andere diensten.
Welke andere diensten :?
Xbox game pass, PS plus. Alhoewel dat niet helemaal te vergelijken valt ;)
Valt ook zeker niet te vergelijken. Zijn 1 op 1 kopieën. Bij deze dienst zijn de games geoptimaliseerd om alle vormen van reclame, pay to win en in-app aankomen te verwijderen en alle sporen die daarnaar verwijzen.
Ik snap niet waar je het mee vergelijkt. Netflix?
Gast dat zijn andere systemen we praten hier over games op en tv boxje (smart media spelertje ) onder je tv. Met arm (telefoon) CPU’s van 3 jaar geleden.

En de games moeten speelbaar zijn op een telefoon van 3/4 jaar geleden! Hoe kan je dat ooit vergelijken met een Xbox of PlayStation?

[Reactie gewijzigd door xbeam op 10 november 2019 10:22]

Ze zouden wel bij apple misschien een studio kunnen vragen om iets te maken zoals nintendo. Want de switch draait ook op een arm van enkele jaren oud. Zo zou apple eens kunnen laten zien of hun chips echt wel tot de top behoren
Dat doen ze toch weet je hoeveel games er gewoon in de App Store staan en bijv photoshop en video bewerken doen mensen nu liever op een iPad Pro omdat het exporteren sneller gaat dan op een gemiddelde PC.

Maar de meeste switch games zijn gewoon te vinden in AppStore. Er zijn zelf ontwikkel huizen die eerst op Apple release en pas veel later met switch komen omdat die qua prestaties achter blijft op mobile telefoons.

Zie hier een voor beeld van game die goed draait op Apple en en op switch achterblijft
https://www.madfingergames.com/shadowgun/legends/


Noem eens wat typische switch spellen die graag op Apple Arcade zou willen zien?

Dat maakt het vergelijken van kwaliteit een heel stuk makkelijker

[Reactie gewijzigd door xbeam op 10 november 2019 11:45]

En die heb je altijd in je broekzak zitten? Zelfs de Switch is niet zo makkelijk mee te nemen.
En je kunt al die games ook voor 5 euro per maand spelen? Xbox gamepass mag dan wat superdeals hebben af en toe, de standaard prijs ligt twee keer zo hoog.
Kwaliteit ontstaat uit hele grote iteraties van kwantiteit.
Precies en die iteraties van kwantiteit zijn er in de AppStore genoeg. Dus vandaar dat dit op Apple Arcade niet ook nog eens nodig is.

Zelfde platform. Anders invalshoek.
Haha, de Windows Mobile store werd helemaal afgebrand vanwege het "lage" aantal apps.
Dit gaat niet over de AppStore maar over een aparte dienst Apple Arcade, dat is een aanvulling op de AppStore.

De Windows store was om te huilen idd maar daar twijfelde niemand al aan 😂
Kwaliteit > Kwantiteit. Apple hanteert een soort ‘seal of quality’, dat zie ik toch liever dan Arcade volgooien met rommel.
Het tienvoudige? Zelfs Xbox Game Pass heeft er nog geen 250, en die zijn al een stuk langer bezig. Honderd games na twee maanden is een zeer indrukwekkend aanbod.
Maar die games op de Xbox zijn dan wel echte games. Niemand zal een mobile game vergelijken met een game op een console of pc, je kan dat totaal niet met elkaar vergelijken.
Bij Game pass heb je degelijke games. Aantal daarvan heb ik los gekocht voordat ik game pass had.
Andere games heb ik overwogen.
Het tienvoudige? Hoe dat dan?
WOW 100 Games en dan gaan mensen ook nog een de kwaliteit benoemen, orginaliteit op forums en dan denk ik be real er zijn zo veel alternatieven, maar toch een beetje concurrentie is altijd goed voor Indi Games
Dit artikel herinnert mij eraan om mijn gratis Arcade abbo te annuleren, voordat hij verlengt wordt ;)

Thnx Tweakers.

Er zitten aantal leuke tussen, maar om daar elke maand een vast bedrag voor neer te leggen.
Als je opzegt wordt het abo per direct beëindigd, het is dus niet zo dat je (zoals gebruikelijk is) de resterende tijd nog kunt gebruiken.

OT, best wel een aardige dienst en er staan leuke games tussen (grindstone, assemble with care) maar het viel me op dat je een aantal games wel erg snel uitspeelt.
Ik heb het vorige week opgezegd en kan spelen tot 24-11, wanneer mijn betaalde maand afloopt. In de App Store kun je dat bij je account, bij abonnementen zien.

Ik vind Apple Arcade een verademing, geen reclames, IAP’s voor zover ik weet. Alleen al Cricket Through the Ages is zo hilarisch dat ik bijna nóg een maand zou betalen. Heb er helaas niet zoveel tijd voor/zin in. Maar met die 100 games zou ik prima tijden vooruit kunnen. Misschien als je een fanatiekere gamer bent dat je veel eerder klaar ermee bent, dat kan ik niet inschatten. In mijn ogen is het die €4,99 meer dan waard.
Kleine toevoeging: het abonnement stopt alleen direct als je in de gratis proefmaand zit. Als je betaald hebt voor de maand loop het wel door tot het einde van de periode.

Voor mij is het het geld waard. Er zijn veel games in de trant van Monument Valley. Mooie graphics en niet al te moeilijke puzzels. Vaak meer een ervaring dan een spel. Omdat je er niet direct voor betaald, hoeven de spellen ook niet zo lang uitgemolken te worden.

Grindstone is heel geschikt voor iedereen die Dungeon Raid mist.
Yep klopt, maar anders was ie verlengd.

Zeker een aantal leuke spellen, maar ze worden overschaduwd door andere games en mijn kinderen vonden het dan ook even leuk maar daarna toch weer terug naar de bekendere games.
LPT: Zet een herinnering in je agenda wanneer je dergelijke diensten moet opzeggen
Het is in mijn beleving vrij apart dat veel Tweakers van mening zijn dat de 100 games via een betaalde subscriptie voor Apple Arcade een prima deal is omdat het 'kwalitatieve' spellen zijn. Dat omdat het voor mij spellen lijken die je in een rommelbak bij een uitverkopende speelgoedwinkel vindt, of die voor 25ct te koop zijn bij een steam sale
Het is een prima deal, als je interesse hebt in deze (type) spellen. Het is ook redelijk gevarieerd ook.

Het zijn geen triple-A spellen, het is geen shovelware. Het is middenmoot.

Het mooie is, als je het niks vind, dan kun je ook gewoon deze dienst *niet* afnemen en spellen die je wel graag wilt, los kopen.

Kortom, win-win. Je zit nergens aan vast en als je het wel leuk vind is het niet duur.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 9 november 2019 15:50]

Is dat zo? Zijn veel van dit type spellen niet te vinden in de rommelbakken van uitverkopen of voor een habbekrats (danwel gratis) via online platforms te vinden?

Ik vind 5,- p/mnd voor een 100 van 'dit type' 'kwalitatieve' spellen best fors imho. Maar als Mac gebruiker kan ik begrijpen dat het de moeite waard is, gezien de totale selectie aan (goed werkende) spellen voor MacOS natuurlijk een stuk kleiner is
Cat Quest II is €15 op Steam. Hot Lava is €17. Even twee voorbeelden van Apple Arcade games die ik zo kon vinden. Beiden hebben zeer positieve reviews op Steam, waaruit je zou kunnen stellen dat ze niet teveel geld vragen.

Het zijn geen AAA games maar je kan ook overdrijven met je 25ct. De rommelbak van een speelgoedwinkel is shovelware, en dan heb je toch stukken mindere kwaliteit.

Ik zal zelf Apple Arcade niet verlengen, maar €5 is ook geen super slechte deal voor 100 van dit soort games.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 9 november 2019 19:45]

Het is meer dat het een beetje overbodige dienst lijkt. 5 euro per maand voor wat b-games waarvan je veel ook gratis online kunt spelen.

Voor Apple is het weer iets extra's om aan te kunnen bieden maar ik vraag me af of hier een markt voor is, de tijd zal het leren maar het zal me ook niks verbazen als hier snel de stekker weer uit gaat.
Gelukkig zijn het niet alleen maar B-games maar zitten er erg leuke verrassende games bij. Zelfs een handvol spellen die het alleen al waard zijn om af te sluiten voor die alleen. En dan krijg je er nog 90+ bij.
Enchanted, Speeddemons, Spaceland, Mini Motorways WCF, Bradwell, Yaga en nog veel meer. Genoeg prima/goede games. :)
Dat bedoel ik. Die titels kunnen zich in de verste verte toch niet meten met bijvoorbeeld God of War, Uncharted 4, GTA V, Fallout 4, Mortal Kombat of Rocket League? Om maar een paar games op bijvoorbeeld PlayStation Now te noemen, waarvoor je bij een jaarabonnement ook 5 euro per maand betaalt.
We hebben Het over spellen op Apple TV.
Even voor jouw voorbeeld
Dit
https://youtu.be/_eZEN1aRM94
En dit
https://youtu.be/JuJjfr3H9Zg

Je hoeft er geen fan van te zijn maar heel slecht voor op een tv box platform is het niet.
Dát is bij een jaarabo, Arcade is maandelijks opzegbaar, dus eigenlijk een scheve vergelijking. En het is ook geen streamingsdienst, dus díe vergelijking gaat eigenlijk ook niet op. En die andere titels die je noemt, daar moet je eerst nog een apparaat van 350€ voor kopen, dus dat is óók eigenlijk niet vergelijkbaar.
Kortom, je moet dit wel zien in z'n eigenlijk licht.
Playstation Now op ios/iPad? Dat is nieuw voor mij. :+
En niet iedereen heeft een pc of wilt pc/playstation games spelen. Of je neemt beide. Genoeg opties en keuzes ja. Voor elke kant.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 9 november 2019 22:11]

Maar jij moet het zo nodig gelijk weer op "Apple fanboy" gooien... Dat maakt dat je er uit ziet als een hater.

Mobile gaming is voor veel mensen gewoon iets voor er bij voor onderweg, of in de pauze van de bios, dat soort zaken. Zelfs als je console games naar je telefoon zou kunnen streamen dan nog zijn de meeste niet echt speelbaar zonder controller (die je niet makkelijk in je broekzak naast je telefoon de hele dag bij je draagt). Het is gewoon niet 100% te vergelijken zoals jij doet, het is een ander soort product en kan andere mensen aanspreken, of zelfs dezelfde mensen die thuis op de PS4 willen gamen maar ook regelmatig ergens anders zijn waar ze ook even een spelletje willen doen.

Ik heb zelf helemaal niks met Apple, ik heb een Xbox one X, een PS4 Pro en een capabele game PC met een 35" ultrawide 100Hz Gsync scherm... en toch speel ik met enige regelmaat een spelletje op mijn Android. Als deze dienst niet Apple exclusief was, of als ik een iPhone had gehad (en niet allergisch was voor iOS) dan had ik hem denk ik best wel eens willen proberen.
Dat is persoonlijk, genoeg mensen voor wie 5 euro per maand net niks is. Als die mensen zich wel storen aan de advertenties en/of als ze graag verschillende games uitproberen, wie ben jij dan om te zeggen dat ze dat niet mogen doen alleen om het product op zich? Dat ze het alleen maar kunnen doen omdat ze een Apple-fan zijn?
Of ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen zichzelf kennen en weten dat ze zich niet in kunnen houden met microtransacties en uiteindelijk meer geld kwijt zijn met f2p games, dan kan zo'n service je juist nog geld besparen als dat je weerhoudt van teruggaan naar het soort games waar je van jezelf weet dat je er veel te veel geld aan uit gaat geven.
Na aanleiding van dit artikel ,dus hopelijk on-topic... Weet iemand uit ervaring welke controller ik het best kan aanschaffen voor mn nieuwe Apple TV 4K , die van Sony of van de X-box . of zit er verder weinig verschil in?
of de Nimbus. Ben geen professional, maar mij bevalt hij goed.
oh ok, bedankt... Nog een keuze extra, ha ha..
Apple verkoopt in hun eigen store de xbox controller, die zal wel het beste samen werken met de apple tv en ios denk ik dan.
Hoe enthousiast ik potentieel ook ben over Apple Arcade, ik wacht wel tot er een echte must-have game op komt voor ik een abonnement neem.
Buiten Apple Arcade heb ik al voldoende toffe titels op iOS die net zo goed of beter zijn dan het aanbod op Apple Arcade.

Mijn favorieten

- TES legends (cardgame)