'Apple schrapte games voor Arcade die te weinig abonnees opleverden'

Apple heeft voor zijn Arcade-gamedienst overeenkomsten met verschillende ontwikkelstudio's ontbonden omdat hun games er niet genoeg in slaagden om abonnees vast te houden. Dat stelt Bloomberg op basis van bronnen.

Het zou gaan om de overeenkomsten voor verschillende games die al in ontwikkeling waren. Om welke ontwikkelstudio's en aantallen het gaat, is niet duidelijk. Het verscheuren van de contracten zou begin dit jaar al zijn gebeurd. Voor sommige ontwikkelaars zou dat meteen tot financiële problemen hebben geleid, al zou Apple de ontwikkelaars wel hebben betaald op basis van de behaalde ontwikkelmijlpalen. Bloomberg zegt zich hierbij te baseren op bronnen die bekend zijn met de materie.

Halverwege april zou een creative producer van Apple Arcade enkele ontwikkelaars hebben laten weten dat hun games niet die mate van 'betrokkenheid' teweegbrengen waar Apple naar op zoek is. Het bedrijf uit Cupertino zou steeds meer op zoek zijn naar titels die spelers vasthouden, wat betekent dat spelers na de gratis probeerperiode van een maand blijven hangen en betalende abonnees worden. Volgens Bloomberg betekent deze stap een verschuiving van de strategie van Apple. Er is wel enige informatie over de games die Apple naar verluidt graag ziet. Een Apple-medewerker zou als voorbeeld Grindstone hebben genoemd, een puzzelactiegame van ontwikkelaar Capybara Games die over veel levels beschikt.

In een reactie aan Bloomberg zegt Apple dat het altijd de visie heeft gehad om de Apple Arcade-catalogus te laten groeien en evolueren. Ook zegt het bedrijf dat het altijd al van plan was om veranderingen in de catalogus aan te brengen gebaseerd op feedback van abonnees.

Apple Arcade kwam in september vorig jaar uit. Het is een abonnementsdienst voor games die enkel is te gebruiken op iOS, iPadOS, tvOS en macOS. De games zijn dus speelbaar op smartphones, tablets, pc's en laptops, en tv's. Het gaat veelal om titels die exclusief voor de dienst zijn gemaakt. Gebruikers krijgen voor vijf euro per maand toegang tot meer dan 120 games. De games bevatten geen advertenties of in-app aankopen.

Apple heeft tot op heden niet bekendgemaakt hoe de dienst het doet. Onlangs begon het bedrijf nog met het aanbieden van een tweede gratis maand om Arcade te proberen, wat een indicatie kan zijn dat te weinig gebruikers blijven hangen.

Door Joris Jansen

Redacteur

01-07-2020 • 09:38

59 Linkedin

Reacties (59)

59
48
26
10
3
6
Wijzig sortering
Ze moeten het gaan bundelen met andere Apple diensten. "Neem Apple Music en krijg Arcade er 'gratis' bij", of zoiets. Het is allemaal al duur genoeg
Er zijn al enkele berichten geweest wat betreft het bundelen van diensten dus deze wens gaat misschien op termijn vervuld worden.

Juni 2020: nieuws: Code iOS 13.5.5 wijst op bundeling Apple-abonnementen

November 2019: nieuws: Gerucht: Apple gaat in 2020 abonnementen combineren in bundel
ZIjn inderdaad sterke geruchten voor. Verwacht wordt dat dat bij de aankondiging van de nieuwe iPhone in september wordt aangekondigd.
Apple Compleet :P
Dan wordt de business case natuurlijk compleet anders, en zou het alleen een lokkertje zijn voor Music. Ik denk dat er wat te veel geld in omgaat om het enkel een booster voor Apple Music te laten zijn.
Ik heb het een maandje geprobeerd, maar veel games zijn inderdaad beetje dezelfde soep als alle free 2 play mobile games. Er zitten een paar redelijke games tussen. Maar toch echt niet van het niveau van bijvoorbeeld breath of the wild om het te vergelijken met een andere handheld. Het was mij de moeite niet waard om het voort te zetten in ieder geval. Er zit denk ik niemand te wachten op 100den mobile games te spelen voor 5 euro per maand. Hoeveel van die games kan je en vooral wil je werkelijk doen per dag?? Mij is persoonlijk 1 al te veel, mijn vrouw speelt er 1 of 2. Denk dat veel mensen niet verder komen dan dit aantal? Dan is 5 euro per maand toch wel een vrij duur abonnement.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 juli 2020 09:48]

3 games (family abonnement) voor €5 per maand. Hoeveel uur besteden jullie er samen aan?
3 middelmatige/free to play achtige games voor €5 per maand.

En nee Oceanhorn 2 is echt niet zo goed als Breath of the wild.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 juli 2020 16:17]

Het is duur omdat de ondergrens een nominaal prijskaartje draagt van 0 euro.
Bijna elke game heeft tegenwoordig minstens 20 copy cats dus waarom zou iemand dan een abonnement betalen?
Hoeveel mensen spelen Fortnite terwijl er tig copycats zijn? Er zijn zat Diablo kloons, maar Diablo 3 wordt nog steeds zat gespeeld/verkocht. Het probleem van die copycats is dat ze snel geld willen verdienen, waardoor kwaliteit slechter is en ze meer geld willen zien door p2w mechanieken, dat is nu juist wat Apple Arcade wil tegen gaan. Althans, dat was de bedoeling, nu gaan ze alsnog zich richten op primair verslavende games ipv. goede games zodat die subscription maar blijft rollen...
Hoeveel mensen spelen Fortnite terwijl er tig copycats zijn? Er zijn zat Diablo kloons, maar Diablo 3 wordt nog steeds zat gespeeld/verkocht. Het probleem van die copycats is dat ze snel geld willen verdienen, waardoor kwaliteit slechter is en ze meer geld willen zien door p2w mechanieken, dat is nu juist wat Apple Arcade wil tegen gaan. Althans, dat was de bedoeling, nu gaan ze alsnog zich richten op primair verslavende games ipv. goede games zodat die subscription maar blijft rollen...
De vraag die ik mij stel is deze: jaagt Apple met dit soort acties de ontwikkelaar weg van Apple Arcade?
Stel dat Apple vanaf nu een developer benaderd voor het ontwikkelen van een spel voor hun dienst, waarom zou een developer hier instappen, als halverwege het contract ineens wordt ontbonden. De developer blijft zitten met alle kosten zonder dat hier enige opbrengsten tegen over staan.
Leuk en aardig, maar die vergelijkingen gaan niet op. Het is vele malen moeilijker om een goede game te maken voor een PC of een console. De voorbeelden die je nu geeft zijn zelfs op mobiel niet op het niveau van die andere media... een copycat op mobile is anders en maakt meer kans op slagen.
Hier doe je een aanname dat een goede iOS game een simpele aangelegenheid is. Als je constant simpele games maakt volgens een vaste formule, sure! Maar dat is juist niet waar we naar op zoek zijn. Games zoals Bastion, Transistor, Brothers, etc. Zijn prachtige games die goed werken op zowel iOS als Windows, probeer daar maar eens een snel een goede kloon van te maken... Limbo is er ook zo eentje die prima werkt op beide platformen, als je iets bouwt van het caliber Ori and the Blind Forest, hoe verwacht je hier goede kloons van die hiermee kunnen concureren?

Don't get me wrong, een aantal van die 'simpele' games zonder reclame/p2w zijn zeker welkom maar imho niet €5/maand waard. Games van het kaliber van Oceanhorn 2 juist weer wel, maar dan andere game types/stylen.
ik betaal een apple arcade abonnement voor m'n zoontje, voor mij zijn dit de voordelen:

- geen pay2win
- geen ingewikkelde menu structuren vooraleer je kan spelen (hij kan nog niet lezen)
- geen games waar je naar reclame moet kijken of 'X' of 'Y' verzamelen vooraleer je verder kan spelen
- alle games zijn compatibel met een game controller
- apple arcade heeft een aparte tab in de appstore waardoor hij zelf games kan zoeken en uitproberen
- de multiplayer games zijn anoniem (en er is geen chat) waardoor ik niet moet bang zijn dat hij met internet predators in contact komt

Voor de prijs van een PS4 controller (60€) + 60€ abonnementsgeld kan hij een jaar lang heel veel verschillende games spelen op een iPad die we sowieso al hadden. Een switch, xbox, of PS4 zou me een stuk meer geld kosten, en die games kosten ook nog eens een bom geld.

Voor mij persoonlijk vind ik apple arcade maar zozo, maar er zijn dan over het algemeen eigenlijk weinig games die mij lang kunnen boeien. Charrua Soccer en what the golf heb ik een tijd gespeeld. De rest was m'n ding niet.

Maar voor mijn zoon zitten er heel veel games in die hij ongelooflijk leuk vindt, om er één te noemen: https://www.hogwashgame.com
In die situatie begrijp ik het inderdaad wel. En als jouw zoontje dan wat ouder is, stap je over op Stadia voor echte games zonder grote investering.
werkt stadia goed ?
Als ik het goed begrijp moet je de games wel nog steeds aanschaffen, of niet ?
Stadia werkt bij mij perfect. Zowel via een Chromecast Ultra als op mijn Chromebook. Ik kom van een PS4 en heb een Nintendo Switch, maar merk bijvoorbeeld geen vertraging of iets dergelijks.

Je kan inderdaad games aanschaffen, maar bij een Pro-abonnement krijg je maandelijks 2 tot soms 4 games gratis. Sinds november zijn dat de volgende games geweest, een mix van indie en AAA:

Crayta
Monster Boy and the Cursed Kingdom
SteamWorld Dig
West of Loathing
Destiny 2
GRID
Gylt
PUBG
Steamworld Heist
SteamWorld Dig 2
SteamWorld Quest: Hand of Gilgamesh
The Turing Test
Zombie Army 4: Dead War
Get Packed
Little Nightmares
Power Rangers: Battle for the Grid
SUPERHOT
Panzer Dragoon Remake
The Elder Scrolls Online
Dan zou ps now zeker ook een optie zijn (PS4 controller en jaarabonnement is zelfde prijs)....wel op een pc of laptop dan...niet op een iPad...maar wel echte games en vele triple A toppers
Ah ik wist niet dat je PS Now kon gebruiken zonder PS4, dit is wel interessant.
Het kan ook wel meespelen dat mensen niet graag 5 euro per maand betalen voor een game. Het is en blijft een abonnement, de kans is groot dat een bijna soortgelijke game voor 5 euro los te kopen is in de Appstore, de vraag is dan, houdt iemand zich vast aan een abonnement of kopen ze liever de game los en spelen ze deze gewoon een keer wanneer ze tijd hebben.
Ik heb mobile gaming al achter mij gelaten. Zo veel bagger in die shops dat je niet meer weet of het malware, pay to win of een geldverslindend spel is. Alles is gratis, maar je weet pas achteraf of het zijn geld waard is... Kortom je geeft je geld uit en blijft dat het gewoon meer makkelijke content is zonder betere kwaliteit te leveren.

[Reactie gewijzigd door junkchaser op 1 juli 2020 12:03]

Dat is juist specifiek wat Apple Arcade probeert tegen te gaan:
- hoge kwaliteit games zonder verborgen verdienmodel
- geen in-app purchases
- curated content van specifiek gekozen ontwikkelaars

Wat je aanhaalt is het probleem met mobile gaming en juist Apple wilt met Arcade laten zien dat je ook nog een portable console ervaring kan hebben op het gebied van game kwaliteit.
Het mag dan misschien zonder in-app purchases zijn, maar de bedoeling is dus evengoed om je lang vast te houden.

Met uitspraken als "grind"stone en "veel levels" komt dat voor mij bijna op hetzelfde neer.
Je noemt nu precies het probleem dat Apple Arcade probeert op te lossen 🤔
maar in veel gevallen is het een slap aftreksel met het het doel om de speler zoveel mogelijk te beperken zodat ze de portemonnee blijven trekken.
Het idee achter Apple Arcade was juist dat er geen games met microtransactions in zitten. 1 vast maandelijks bedrag waarvoor je volledige games krijgt zonder extra kosten.
Dat weet ik, maar als ik op mijn iPhone kijk in de App Store dan zie ik onder het kopje 'Dit spelen wij nu' en 'Onze favoriete nieuwe games' vrijwel alleen maar gratis games met in-app-aankopen.
tja de mobile gaming is markt is in mijn mening ook flink verziekt dat ik het zelf met een grote boog ontwijk. 99% van de spellen zijn "pay to win" met "microtransacties" van 10,20,50,100 euro pakketten met maandelijkse soms zelfs wekelijkse "season passes" (iets wat ik nog steeds niet snap een season is bij mij 3 maanden zeker geen week), bergen reclame in de games. en dan nu opeens apple met een maandabbo voor games? nah.
Dit heeft er bij voor gezorgd dat ik mobile alleen nog voor netflix gebruik en games ouderwets op de 3DS doe onderweg. koop wel voor een vast bedrag pokemon/mario/zelda en gegarandeerd lol zonder dat je 0 kans maakt omdat iemand anders 100 euro per maand neerlegt en elke 5 minuten 30 seconden reclame krijgt.
Heb je je weleens ingelezen in Apple Arcade? Het idee van Apple Arcade is juist dat er geen betaalmuren in de spelen zitten die daar worden aangeboden. Alle spellen zijn volledig speelbaar zonder pay to win formules of wachten tot je weer genoeg "wat dan ook" hebt gespaard om weer een kwartier te kunnen spelen. Ook zit er geen reclame in de spellen.
Heb je het artikel gelezen? Apple gaat van spellen die je speelt voor de ervaring naar spellen die je elke dag maar even hoeft te spelen, of die je moet grinden. Dat soort mechanismes zitten in veel gevallen allemaal in spellen om je snel een diamantje hiervoor te laten kopen, of een secondary currency daarvoor.

Noem eens een paar spellen op die de laatste jaren verschenen zijn. Kijk dan eens hoeveel spellen daarvan microtransactions hebben. Kijk dan eens naar de verschuiving van "spellen die je speelt voor de ervaring" naar "een potje met vrienden", "als ik nog een een half uurtje wacht kan ik dat kopen" of "als ik 200 keer op dit knopje druk krijg ik een ander kleurtje voor m'n hond".

Ik snap Apple wel: mensen nemen een maandje Apple Arcade, spelen de ervaringen die ze leuk vinden en stoppen het abonnement weer. Ik zie ook wel in dat een arcade veel meer de Metal Slug-achtige leveltjes zouden zijn waar je na 3 keer af gaan opnieuw moet beginnen of er een nieuw muntje in moet doen, maar ik zie niet echt in dat de ervaringen die apple voor ogen heeft de verandering is die ik in de gamewereld zou willen zien. Maar misschien ben ik ook wel helemaal niet de doelgroep waar apple zich op richt.
Ik denk dat Apple het volgende wil: Spellen die langer gespeeld worden, zodat de spelers langer geabonneerd blijven op Apple Arcade. Of dat dan is vanwege replay value (de beste Sudoku-game), langere verhaallijnen/meer levels of iets anders zal ze niet zoveel uitmaken.
Ja, jij ook?
De games bevatten geen advertenties of in-app aankopen
Dit is de ervaring die ik al had, en er staat ook nergens in de tekst dat dit gaat veranderen. Dat er wellicht gegrind moet worden dat zal vast. Maar ik ben met geen enkel spel de tactieken tegengekomen dat je een half uur moet wachten om een kleurtje van m'n hond aan te kunnen passen.
Noem eens een paar spellen op die de laatste jaren verschenen zijn. Kijk dan eens hoeveel spellen daarvan microtransactions hebben.
Een greep uit de spellen op Apple Arcade zal ik dan nemen. daar gaat het artikel tenslotte over. Games die ik gespeeld heb en die dus niks van deze tactieken hebben:
- Oceanhorn 2
- Jenny LeClue
- Murder Mistery Machine
- Sneaky Sasquatch
- Rayman Mini
- Cat Quest 2

Ik kan nog wel even doorgaan eventueel.
Met het nieuws dat ook muis en keyboard support voor games op de ipad komt ben ik benieuwd of er ook meer FPS games komen, een paar echt grote titels zou Apple Arcade kunnen helpen

edit: verkeerde link gebruikt

[Reactie gewijzigd door Aryante op 1 juli 2020 09:50]

Dat is precies waar het imho misgaat bij apple arcade, op een aantal games na zijn het allemaal hetzelfde soort puzzelgames en endless runners waar de app store al mee overspoeld wordt. En de games die wel net even anders zijn (bijvoorbeeld cat quest 2) zijn ook op andere systemen beschikbaar, en dan kies ik in mijn geval daar voor.

Enige game die ik graag speel is oceanhorn 2, maar die heb ik binnen mijn gratis maandje al getackled.

[Reactie gewijzigd door Magic op 1 juli 2020 09:46]

Je kan natuurlijk ook Steam Link gebruiken en daarmee alles ontsluiten wat op een PC is te spelen... ;)
Lekkere actie van Apple. Hiermee geven ze de ontwikkelaars de schuld van het falen van Apple Arcade, terwijl ze helemaal niet weten wat de reden is dat mensen geen abo nemen. Wellicht vinden die mensen het te duur en is het feitelijk de schuld van Apple zelf.
Dit motiveert ontwikkelaars natuurlijk niet echt om met Apple in zee te gaan.
Wat voor mij de reden zou zijn is denk ik meer dat Apple Arcade geschikt is voor alle platformen. Dat wil dus zeggen dat het voor mij geen meerwaarde heeft om spellen op een MacBook te spelen tov een iPad, terwijl ik dat wel graag zou zien
Schuld ligt bij ontwikkelaars en niet bij Apple naar mijn mening.

Duur? Hoe goedkoper kunnen ze het maken? Ookal zou het 2 euro per maand zijn.
Zodra je troep verkoopt koopt niemand het.

Ik heb 1 maand gratis geprobeerd en zag hooguit 3 spellen waarvan ik dacht "mooi" en de rest is zo gaar dat het net zo goed freemium game kunnen zijn. Meeste spellen zijn toch van die puzzle games wat niemand boeit.
Niet iedereen heeft dezelfde smaak... Ik vind dat er te weinig puzzle games zijn op Arcade. Ik zoek onschuldig vermaak zonder reclame en in-app aankopen.

Ik heb nog steeds een abbo, maar er mag wel wat meer kwaliteit bij.
Niemand boeit? De halve wereld speelt Candy Crush!
Tja, een maandje geprobeerd en een enkele aardige game gespeeld. Persoonlijk zou ik meer games willen zien met (een goede) controller support zodat er meer platform/fps games verschijnen en het daarmee ook meer de handheld doelgroep aanspreekt. Sowieso vind ik de hele apple store onoverzichtelijk als het gaat om controller supported games. Maar dat kan ook aan mij liggen :/
Misschien is https://controller.wtf/mfi-games iets voor je. Anderen vonden het ook onoverzichtelijk welke games een controller ondersteunen en hebben er een site voor gemaakt.
TV+ en Arcade zijn gewoon niet echt onmisbare diensten in een markt die al redelijk verzadigd is. Ik heb een jaar gratis TV+, ik log eens in de zoveel tijd wel weer even in om te kijken of er wat is maar ik ga gewoon standaard naar Netflix.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee