Apple Arcade komt op 19 september uit en kost 5 euro per maand

Apple maakt zijn abonnementsdienst voor games beschikbaar vanaf 19 september. De dienst kost 5 euro per maand en bestaat uit een familieabonnement. Apple Arcade is bij de introductie in 150 landen beschikbaar, waaronder Nederland en België.

Eerst komt Apple Arcade uit voor iOS en vanaf 30 september is de dienst ook beschikbaar voor iPadOS en tvOS 13. In oktober komt het abonnement naar macOS Catalina. Apple rekent 5 euro per maand en het gaat om een familieabonnement. Andere abonnementsvormen zijn niet beschikbaar. Wel is er een gratis probeerperiode van één maand.

Apple kondigde Arcade eerder dit jaar al aan. Het is een abonnementsdienst voor games die gedownload moeten worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Stadia is het geen streamingdienst. De games die op Arcade verschijnen hebben geen in-appaankopen en zijn speelbaar zolang het abonnement actief is. Games die voor Apple Arcade verschijnen werken op iOS, iPadOS, macOS en tvOS. De games zijn dus speelbaar op smartphones, tablets, pc's en laptops en op tv's.

Voor het bedrag van 5 euro per maand krijgen abonnees toegang tot meer dan honderd games, waaronder veel titels die exclusief voor de dienst zijn gemaakt. Bij de presentatie dinsdagavond liet Apple een aantal games zien, waaronder Frogger in Toy Town van Konami, de onderwaterplatformgame Shinsekai: Into the Depths en muziekgame Sayonara Wild Hearts.

Apple Arcade zal zichtbaar worden als een tab in de App Store. Daar zullen iedere maand nieuwe games verschijnen en verder worden er op het tabblad aanbevelingen en tips getoond, samen met redactionele inhoud over de games die beschikbaar zijn.

Arcade

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-09-2019 • 19:21

107

Reacties (107)

107
98
37
3
0
46
Wijzig sortering
Wat mij betreft een no-brainer door de afwezigheid van in-app purchases, 5 dollar voor een family abbo is niet veel :)
En niet te vergeten dat met IOS13 (TvOS) ook PlayStation 4 en Xbox One controller ondersteuning aanwezig is.
Dit dus, gebruik de PS4 controller al op mijn iPhone en Apple TV, had nooit behoefte om een aparte controller te kopen, en nu hoeft dat niet, want de meesten hebben die ondersteunde controller gewoon in huis.
Wat? Ik vind dat een rare aanname want ‘bijna niemand’ heeft een PS4 of Xbox. Van die apparaten worden over de gehele levensduur zo’n 100 miljoen exemplaren verkocht wereldwijd. Dat verkoopt Apple aan devices per kwartaal.
Voor mensen met kinderen een nobrainer.
Ik hoop dat ik dan voor m'n kinderen verschillende profielen kan aanmaken..

Misschien komt dat ook met iOS 13.
Je kunt een eigen Apple ID voor minderjarigen aanmaken waar je als ouder dan vervolgens controle over hebt. Je kunt dan ook gelijk hun iPads/iPhones "dichttimmeren" :)
Ik verwacht dat savegames aan het hun Apple ID gekoppeld zullen worden, dus ze zitten elkaar niet in de weg.
Yup, das bekend en heb ik ook gedaan. Wat ik bedoel is dat je net zoals bij Netflix kunt switchen met een profiel en dan hopelijk met een een eigen PIN, wat Netflix dan weer niet heeft.. helaas.
Dat kan wel in TVOS13. Is ook makkelijk voor je muziek overigens :*)
Met meerdere mensen op een enkel device kan ook niet in iOS 13 (of iPadOS). Apple verdient een groot deel van de inkomsten met fysieke hardware sales, ze zijn er dus bij gebaat om dat niet te veranderen...

Edit: fixet spellvouten ;-)

@Anoniem: 583079 Zoals ik al eerder had laten vallen, ik had beter vroeger naar bed kunnen gaan. ;-)

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 04:56]

hihi, dat is een heel strakke definitie. In dit geval kan men ook zeggen dat het verkeerde werkwoord is gebruikt in plaats van dat het juiste werkwoord incorrect vervoegd is :)
Niet verwacht dat het maar 5 dollar zou zijn. Heel benieuwd hoeveel en welke games er beschikbaar zijn bij release.
In ieder geval het proberen waard
Bij launch zullen er meer dan 100 games beschikbaar zijn, werd verteld in de Keynote. :)
Eerst een maandje gratis, dus proberen kost je niets :-)
Heroinemarketing he, eerst zorgen dat veel mensen het gaan gebruiken en dan gooi je de prijs omhoog, zal met TV+ ook wel gebeuren.
Je klinkt negatief. Maar ik ben er ook bang voor Al ben ik heel AA. Ik zeg de boel gewoon op. Er is zo fucking veel aanbod. Ik trek dat niet.
Valt mee bij Apple. Als ik naar de andere abonnementen van Apple kijk, Apple Music en iCloud, dan zijn die zover ik na kon gaan nog nooit duurder geworden, wel goedkoper :) :

Apple Music was eerst alleen per maand te betalen maar werd later ook per jaar aangeboden en dat tarief is op jaarbasis goedkoper.

iCloud is meer dan eens in prijs gezakt per GB. Geruime tijd was iCloud zelfs goedkoper dan Google Drive, afhankelijk van de grootte van je abonnement.
Dat tarief op jaarbasis is helaas niet voor familie abbonementen.
Wat heb je liever, 100 leden die 5 euro per maand betalen of 60 leden die 7,50 per maand betalen?
Simpele rekensom.
Het is meer heb je liever 100 leden die 3 euro per maand betalen of 60 leden die 6 euro betalen...

(en dan systematisch die 100 leden elk jaar 50 cent meer laten betalen en hopen dat dat groeit omdat je veel meer mensen bereikt, meer reclame inkomsten hebt (voor je eigen dienst) en meer data kan verkopen)
De 60 leden om de simpele reden dat je kosten dan lager liggen. Niet alleen wat je betaald per transactie maar ook in administratie. No brainer voor elke ondernemer.
Gaat er dan verlies op gemaakt worden? Hoeveel mensen kopen voor meer dan €60 per jaar aan mobiele spellen? Ik vermoed niet heel veel. Natuurlijk ze zijn er die dan ook een klein fortuin aan in-app aankopen doen, maar heel veel mensen geven anders nauwelijks iets eraan uit, dus dan maak je alsnog winst met zo'n dienst.
(Ja ze werken op ok een Mac, maar het blijft een mobiel spel natuurlijk).
Gaat er dan verlies op gemaakt worden? Hoeveel mensen kopen voor meer dan €60 per jaar aan mobiele spellen? Ik vermoed niet heel veel. Natuurlijk ze zijn er die dan ook een klein fortuin aan in-app aankopen doen, maar heel veel mensen geven anders nauwelijks iets eraan uit, dus dan maak je alsnog winst met zo'n dienst.
Nu ik mijn reactie herlees komt deze behoorlijk off-topic over, maar in mijn hoofd zat ik met de beredenering dat vergelijkbare services (games as a service abonnementen waar spellen van derde partijen met alle dlc aangeboden worden tegen een gelijk maandelijks bedrag, dit is de meest eerlijke vergelijking omdat ea origin, uplay+ enz veelal om eigen games draaien) flink hogere kosten hebben. Humble Monthly is 12 euro per maand, utomik is 10 euro per maand voor een famillie abonnement en xbox game pass is 10 euro per maand (xbox of pc, samen 15 euro). Het lijkt mij dat als je abonnementsprijs 50+% goedkoper is dan je concurrenten dat er of iets aan de hand is met de concurentie of dat apple de dienst onder de kostprijs aanbied of een deel van deze kosten in de aanschafprijs van het toestel verwerkt is. Gezien de kosten die grotere producties hebben vermoed ik dat het laatste het geval is.
Of, en dat is mijn idee, vergelijk je appels met peren. Dit zijn mobile games, die kan je echt niet vergelijken met bijvoorbeeld een xbox game pass waarbij het over 'echte' spellen gaat. Mobile games zijn sowieso veel goedkoper, en ik neem ook aan veel goedkoper om te ontwikkelen.
Als je ziet wat een zotte prijzen ze vragen voor currency, reclamevrij en andere dingen, vind ik persoonlijk gewone games goedkoper. F2P maar 90€ voor coins die je in 1 minuut erdoor jaagt.

Bij de echte games komt er meestal reactie als iets te duur is, op apps kan niemand het precies een bal schelen.

Bvb lemmings the game was 5€ voor eens 2u zonder energy points te kunnen spelen. Prijs kan veranderd zijn ondertussen.
Het kan ook dat Apple aan € 5 per maand voor een games abonnement genoeg denkt te kunnen verdienen. En het past mooi in de strategie om 'breed' te gaan en meer diensten aan te gaan bieden. :)

De servers / infrastructuur / ervaring hebben ze al. Het komt in 150 landen tegelijk uit. Er zijn 588 miljoen Apple-gebruikers dus 1% daarvan een abonnement neemt gaat het hard: 5,88 miljoen gamende gebruikers x € 5 per maand = 29,4 miljoen x 12 maanden = 352 miljoen per jaar.

Als een op de tien een abo neemt zit je al op 3,5 miljard.

Bij hogere omzetten is het nou eenmaal makkelijker om je kosten per gebruiker te drukken en dus om winst te maken.
Maar vergelijk het eens met een vergelijkbare dienst. Namelijk Google Play Pass. nieuws: Google test abonnementsdienst voor mobiele apps en games uit Play Store

En die zit ook op 5 dollar p/m. Dus ik denk niet dat ze er verlies op maken. Vergeet niet dat een van de duurste mobile games 10 euro kost. Dit tegen over de 30-60 euro die een pc game kost. Tevens hebben de meeste een optie al niet de enige optie om te streamen wat ook nog kosten met zich mee brengt. Dus eigenlijk kan je zeggen dat ze er flink winst op maken.
komen er ook grote titels bij? zoals civilization of anno?
100 games van iOS, maar ik heb een vermoeden dat jij niet de iOS titels bedoeld.
Civilization VI (volle versie) is er voor de iPad, als ze een dealtje met Ubisoft maken zouden ze best wel eens wat zieltjes kunnen winnen als Anno op de iPad exclusive wordt aan zo een abo...
Waarschijnlijk is dat sterk afhankelijk van de uitgever, in ieder geval als je op streamingdiensten af mag gaan. Niet iedere uitgever is er happig op. Voor een uitgever van grotere games kan het winstgevender zijn om een game te verkopen in plaats van een paar cent/dollar per maand te verdienen een een abonnementsdienst.
Voor een uitgever van grotere games kan het winstgevender zijn om een game te verkopen in plaats van een paar cent/dollar per maand te verdienen een een abonnementsdienst.
Ik vermoed dat Apple doodleuk een hele zak geld geeft om een game te ontwikkelen (van exclusives) en dat ze daarnaast nog eens x per maand krijgen of bonussen bij bepaalde targets. Met 1,3 miljard actieve iOS devices, zou zelfs 1% adoptie behoorlijk wat kunnen opleveren, voor Apple al $13 miljoen/maand of $156 miljoen/jaar. Ik verwacht echter dat de adoptie na het eerste jaar wel eens heel wat hoger dan 1% zou kunnen liggen.

@White Feather Euh... Ik had gewoon vroeger naar bed moeten gaan... ;-)

@laptopleon Je heb gelijk, in huis zijn er met twee mensen, twee iPhone en twee iPads. Maar anderen hebben geen iPhones en alleen een iPad voor de kids. Of alleen iPhones, etc. Het is inderdaad heel lastig om daar abo aantallen aan te koppelen.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 04:56]

Met 1,3 miljard actieve iOS devices, zou zelfs 1% adoptie behoorlijk wat kunnen opleveren, voor Apple al $13 $65 miljoen/maand of $156 $780 miljoen/jaar. Ik verwacht echter dat de adoptie na het eerste jaar wel eens heel wat hoger dan 1% zou kunnen liggen.
Fixed that for you :)
13 miljoen gebruikers x $5 per maand.
cc @Cergorach Ik wil de pret niet drukken ;) maar er zijn meer actieve iOS apparaten dan iOS gebruikers aangezien sommigen een iPhone én een iPad hebben. Of bijvoorbeeld een gezin van 4 personen die samen 3 iphones en twee iPads hebben, dat soort situaties.

Als ik https://macflypro.com/facts-about-apple.html mag geloven zijn er zo'n 588 miljoen actieve Apple-gebruikers. Apple-gebruikers als in: iPads, iPhones, desktop + laptop Macs en Apple TV's – want Arcade gaat ook op al die apparaten draaien.

Aangezien je je Arcade-abonnement op al je apparaten mag gebruiken en zelfs in Family-verband, dus met meerdere andere Apple-gebruikers, is 1% eerder 5,88 miljoen mensen en daar gaan dan nog de familie-leden vanaf qua omzet voor Apple.

Maar dan nog zou het niets bijzonders zijn als 5% procent een abo neemt = 29,4 miljoen abonnementen x € 5 per maand x 12 maanden = € 1.764 miljard per jaar.
Anoniem: 583079 10 september 2019 19:27
Het is onjuist om Apple Arcade te omschrijven als een platform voor iOS games want het is ook beschikbaar op MacOS en TVOS (en iPadOS)...
Klopt, voeg ik toe :)
"De games zijn dus speelbaar op smartphones, tablets, pc's en laptops en op tv's."
Niet op elke smartphone, tablet, pc, of tv. Alleen de apparaten van Apple.
"Een platform voor iOS games", zegt toch niet op welk platform dat komt, wel welke platform de games vandaan komen..
Anoniem: 583079 @D0gtag10 september 2019 19:41
De games komen a priori nergens “vandaan”. Je kan ze spelen op diverse platformen.

Niettemin vergeet de redacteur deze essentiële informatie te vermelden.
Anoniem: 583079 @D0gtag10 september 2019 19:57
Je kan je in veel bochten wringen, maar het zijn Arcade games, die je kan spelen op verschillende Apple platformen. Ook iOS.
Nogmaals op welk platform je speelt maakt niet uit, de games blijven (iOS) beperkt, verwacht geen PC games (kwaliteit, ja ik weet het je kan ze ook spelen op een macOS...) allemaal iOS game ports.
Zie hier een list met een aantal games.
Lees ook even dit stukje... (premium iOs games..)
Als je flappy bird op steam zet is het niet een pc game. Alle games op Apple arcade hebben de overeenkomst dat ze speelbaar zijn op iOS (er vandaan komen of daarvoor ontwikkeld worden) of er dus ooit nog is macOS only's komen (apple kennende, niet) weet ik niet.
Anoniem: 583079 @D0gtag11 september 2019 09:20
"of er dus ooit nog is macOS only's komen"

Je hebt duidelijk de essentie niet begrepen. Arcade is "games as a service". De service is beschikbaar op alle platformen.
...zucht.. op welk platform de games komen boeit mij niet, wel de kwaliteit van de games.... WELK platform ze komen bepaald niet WAAR de games vandaan komen, in dit geval zijn alle games afkomstig van het iOS platform..... Dus wat kan je verwachten van de games: mobile games. Met dito graphics en gameplay.
Valt het muntje nu... ja je hebt al 5 x gezegd dat het op verschillende platformen zijn te spelen. Met een emulator kan ik ook wii/switch games spelen op de pc, goh je raad het niet maar dat zijn dan wii/switch games. Niet inees tripple A+ games met dito pc specs.

Dus of je nou Arcade op je ipad speelt of op je pc de games zullen ALTIJD de laagste specs hanteren, want het is misschien een gaming service maar niet de streaming service variant en dus bepalen specs van het laagste systeem de game kwaliteit en speelbaarheid. (nee niet de kwaliteit van de gameplay.. idd...)

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 23 juli 2024 04:56]

Anoniem: 583079 @D0gtag11 september 2019 09:30
Opnieuw: je begrijpt de essentie niet van wat er gaande is: games worden een service en niet meer platformgebonden.
Lees even wat er in het originele bericht staat....
Apple kondigde Arcade eerder dit jaar al aan. Het is een abonnementsdienst voor games die gedownload moeten worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Stadia is het geen streamingdienst.
Je moet games downloaden, maar de game draait op een server ergens anders of zo iets? Retorisch natuurlijk, de games zijn niet platform gebonden maar komen wel van een platform (iOS nogmaals)
Je krijgt dus nooit macOS games (pc games) die op een ipad gaan draaien. Tenzij ze afstappen van het zelfd downloaden concept en gaan streamen, wat ze specifiek nu niet doen.
Het is dus nogmaals geen streamingdienst.
Ik merk dat het muntje is gevallen en je dit zelf ook al gelezen had, maar lekker blijft vasthouden aan je gelijk.
Anoniem: 583079 @D0gtag11 september 2019 10:46
Of er gestreamd wordt of niet doet niet ter zake. Je houdt een technische discussie terwijl ik het heb over een business model. Dit is een business model waarbij je niet langer een game koopt voor een platform, maar een game als een dienst.
Dit is geen dienst voor gamers die meer bezig zijn met videokaarten en met fps en met andere technische details dan met gamen. Dit is een dienst voor mensen die games willen spelen zonder al dat soort hassle.
Klopt ik vermeld nergens iets over wat voor business model ze hanteren, maar zei letterlijk:
"Een platform voor iOS games", zegt toch niet op welk platform dat komt, wel welke platform de games vandaan komen..
Er is nu verduidelijkt dat deze games speelbaar zijn op andere platformen maar het platform (speelbaar op andere platvormen) is voor iOS games.
Je originele antwoord..
Het is onjuist om Apple Arcade te omschrijven als een platform voor iOS games want het is ook beschikbaar op MacOS

Het is dus juist om te stellen dat het een platform is voor iOS games (het platform host games ontwikkeld voor iOS, wat het technisch aspect relevant maakt).
Apple arcade is een platform voor iOS games, speelbaar op verschillende platvormen als macOS & TVOS naast iOS.
Er heeft nooit gestaan dat het alleen geschikt was voor iOS.
Anoniem: 583079 @D0gtag11 september 2019 11:28
Ik begrijp je redenering, maar het is zelfs puur technisch niet correct dat Arcade een platform is “voor iOS games”.

Definieer dan eens wat een iOS game is, in de context of Arcade. Het is logisch dat Arcade ook games die nu zijn gemaakt voor iOS, gemakkelijk beschikbaar maakt voor andere platformen. Maar evengoed kan je een TVOS game nu beschikbaar maken voor iOS en nu zullen game makers simpelweg games maken voor Arcade. Het OS aspect wordt irrelevant.
Apple arcade is speelbaar op verschillende platvormen, het is geen streaming service hebben we al vast gesteld, je moet het 'zelf' downloaden (en installeren). Deze technische aspecten geven ons de volgende informatie:
Zoals je zelf aangeeft je wilt gameplay zonder hassle, je wilt dus niet lezen wat de minimale specs zijn of gpu eisen etc.
Dit betekent: laagste platform dicteert systeem eisen, want daar moet hij ook speelbaar op zijn. Dit houdt dus in dat het iOS games gaan worden in de zin van: mobiele processors, en dan niet de top in ipad pro's maar ook de soc's uit the 'low-end' range (low end is relatief bij apple :+ )
Dit verteld ons iets over de cpu en gpu capaciteit en texture map size etc.
Dit verteld ook iets over de gameplay, aangezien je niet je muis en tobo gaan aansluiten op je ipad of iphone.
Het OS aspect is ook irrelevant, (bij apple dan) maar je weet dat macOS alleen op high-end spul draait (intel & AMD GPU's) en daar dus veel zwaarde games op kunnen draaien.

Wat hebben wij aan deze informatie: er is nog veel onduidelijk over de inhoud van Arcade, maar een ding kan ik met zekerheid zeggen, high-end games (dus intel & amd gpu based games) komen niet in Arcade (ook al zijn ze arcade gameplay niveau) je krijgt premium iOS games met andere woorden premium telefoon spelletjes voor 5 euro per maand, die voorheen voor 90% gratis waren, en wat gaat er gebeuren met de content die niet in arcade zit? Hoe lang blijven games dan nog gratis te downloaden als er een netflix achtig systeem gaat komen (of ze gaan allemaal naar arcade en er komt nauwelijk nieuwe gratis games bij). questions questions apple kennende gaat je alleen maar meer betalen niet minder en hoe lang blijft dat abo 5$ per maand....

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 23 juli 2024 04:56]

Anoniem: 583079 @D0gtag11 september 2019 13:46
Het valt niet uit te sluiten of zelfs te verwachten dat er op een bepaald moment games komen die minimum eisen stellen aan het hardware platform. Zolang de games speelbaar zijn op alle platformen (en met name de nieuwste iPhones) zie ik niet in waarom het niet die weg zal opgaan. Als je ziet wat men tegenwoordig uit een SoC kan halen, dan zit men niet meer zo ver van een desktop platform vandaan.

Ik ben het fundamenteel met je oneens: Arcade zal het onderscheid tussen games voor verschillende platforms doen vervagen, en de evoluties van de hardware en van de spelerspopulatie zal de rest doen.

PC games worden een niche, tot het te duur/onrendabel wordt er games voor te ontwikkelen...
Laten we realistisch zijn, er kan heel wat uit een soc gehaald worden, maar een soc tegen zelfde generatie dedicated cpu en gpu is kansloos. Daar komt iets aan verandering in aangezien samsung met AMD gaat samenwerken om soc graphics te versterken, maar je blijft vast zitten aan je energie budget. een 5 watt soc kan gewoon minder dan een 250 watt 2080ti :+ Om maar een intel gpu te gebruiken (mee gebakken met een core processor) heeft inmiddels 64 shaders (niet 1op 1 om te zetten naar nvidia, maar lijkt erop) Als de 2080ti een intel product was had hij 4352 shaders.

Ik ben het fundamenteel met je oneens: Arcade zal het onderscheid tussen games voor verschillende platforms doen vervagen.
Ik ben het daar niet mee oneens maar dit is alleen bij apple het geval. Dit zal de kloof naar ps/xbox en pc alleen maar vergroten. Aangezien die steeds meer richting pc zijn gegaan (console is letterlijk pc hardware), waarom zou ik shitty games op een duur systeem willen spelen? Kids spelen games op de mobiel als ze onderweg zijn maar de verkoop van consoles loopt niet bepaald terug, ook de verkoop van gaming (hardware) pc's niet (zie de uitstekende verkoop van de switch, wat eigenlijk een phone/tablet hardware is). In azie (China) is de telefoon wel nummer 1 game station maar dat is meer uit noodzaak (door voormalige Chinese wetgeving en armoede) en zijn mobiele games veel populairder. Hier in het westen niet zo. Ik zie raytracing niet zo snel verschijnen op een iphone.

*switch is trouwens een goed voorbeeld van wat je kan met een mobiel hardware(wel hoger stroom verbruik natuurlijk), maar de hardware is speciaal voor gaming gemaakt en met een telefoon en tablet/tv hou je de zelfde overhead kosten zoals windows dat ook heeft vs console.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 23 juli 2024 04:56]

Anoniem: 583079 @D0gtag11 september 2019 15:02
Een succesvol game heeft niet per se behoefte aan de krachtigste hardware. Een succesvol game krijg je vooral door goede ideeën en een goed platform om het game te verspreiden bij zoveel mogelijk spelers.

Hardware is een secundair probleem, dat tijdelijk is, of dat je bvb zelfs kan opvangen door streaming. Essentieel zijn een platform en mensen die goede games maken voor een platform. Die krijg je door een breed toegankelijk platform te bieden, waar de maker van het game geld mee kan verdienen.
Het PC platform mag dan wel aan een remonte bezig lijken voor gaming, het is op lange termijn gedoemd een kleine niche te worden als het niet beschikbaar is op mobiel.
Ja dat heb ik letterlijk 10talle keren eerder gehoord over de pc, console die populairder werd, komst tablets, komst smartphones etc etc. Gameplay is natuurlijk niet geboden aan hardware, maar goede gameplay kan op betere hardware gecomibeerd worden met mooie graphics en advanced features (betere AI).
Nintendo is weer een goed voorbeeld, die ten tijde van de wii liet ziet dat hardware niet bepalend was voor succes of games.
Maar wat wel gebonden is aan de hardware is de besturings- optie. je gaat heel veel games krijgen die gemaakt zijn voor touch. Als voorbeeld: skyrim op de pc, duidelijk ontworpen voor de console wat terug te vinden was in de gameplay en menu's. je gaat dus compromissen krijgen. Met de muis kan je makkelijk een zwaard bedienen dat is al wat moeilijker met een controller en kansloos met je touchscreen (door beperkte realestate)
Bepaalde games spelen niet lekker op touch screens of missen de kracht (denk aan civilization reeks) de iOS versies lijken niet op hun grote broers van de pc (veel kleinere maps en minder civs).

Maar het grootste probleem (voor apple) is de streaming services die gewoon pc games aanbied. Dan kan je gewoon games spelen op je ipad/android tab, telefoon, tv of computer. Met een vast abo en gewoon uitstekende graphics en laad tijden/gameplay features.
Anoniem: 583079 @D0gtag11 september 2019 16:23
Je zegt het zelf: goede games zijn niet per se gebonden aan de kracht van de hardware.

Wat de bediening betreft, je hebt blijkbaar het nieuws gemist dat Apple ook support heeft voorzien voor Xbox en PS4 controllers? Ja ook voor iPhone en iPad.
Gameplay ja, maar civ is een goede game, maar werkt niet op mobiel zonder sterke beperkingen (deze game is zeer cpu intensief), zoals eerder genoemd. Maar het punt is, de game moet dus leuk zijn om een kans te maken in de wereld van de console en pc games, ik weet niet of je vaak op steam komt maar die library is iets groter dan 100 titels (bijna 10K).
Als jij een game gaat maken en je hebt een leuk1 concept maar je moet ook nog is aan hardware eisen voldoen & controllers (leuk dat je xbox en ps4 controllers kan aansluiten maar de meesten hebben die niet..hassle free gaming remember).

Terug te komen de de hardware, Nintendo had altijd low-spec hardware zo ook met de wii en switch maar er is altijd een maar, want ze hebben wel altijd iets aan speciale hardware, zoals een motion controller (wii sticks/nun chucks, wii board etc) switch controllers etc etc. Zonder die extra's weet ik wel zeker dat het geen succes was, zoals de wii-U.

Bijna alle games op iOS (of android) zijn super casual games, echt complexe games zal je niet snel Bekijk voor lol deze lijst, allemaal van het kaliber flappy bird.
Anoniem: 583079 @D0gtag12 september 2019 13:25
Je komt met een lijst van iOS games om iets aan te tonen over Arcade games. Daarmee bewijs je niets natuurlijk want mijn punt is net dat Arcade games en iOS games niet hetzelfde zijn...

Over de controllers moest je ook al terugkrabbelen...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 23 juli 2024 04:56]

Over de controller moest ik terug krabbelen? Je kan de nunchuck (wii controller) ook aansluiten op de pc hoeveel games ondersteunen dat? Hoeveel mensen hebben hun xbox controller aangesloten op een mac of apple tv of gaan dat doen voor games.... terugkrabbelen...

Als je niet snapt wat die lijst aangeeft, die lijst laat zien wat voor games populair zijn: flappy birds.
Arcade games zijn premium iOS games. Zitten mensen dus te wachten op advanced rpg's voor 5p/m of zijn het allemaal simpele snelle games, want als het diepe rpg's waren ga je dan een abo nemen om elke maand anderen te spelen of speel je een paar maanden de zelfde game.... Dus wat voor games zullen geschikt zijn voor een abo dienst..."hmmmmm laat ik daar is een keer over nadenken".

Het lijkt wel alsof jij Schizofreen bent want we gaan weer terug naar wat iOS games zijn...iOS games/Arcade games zijn niet het zelfde maar hebben de zelfde specificatie eisen. Daarom is het hardware element relevant....want de hardware van appleTV is niet zo krachtig als een mac pro, wil je compatibiliteit op beide platformen ontwikkel je niet een game die prima op de appleTV draait (iets met no hassle gaming)_ Dito voor de controller, je kan er niet van uitgaan dat mensen die hebben......
Nee het zijn geen iOS games.. want ze draaien ook op andere platvormen... komt ie weer.
Ik ben nu weer aan het terug krabbelen, zo ver terug dat ik terug in tijd ga en deze post negeer.
Staat en valt puur op de games, leuk als er 10 games tussen zitten die tijdje te spelen zijn, maar als de rest niveau 'copy & paste' is, kom je ook niet veel verder. Daarbij vraag ik me af of het games zijn die uitsluitend daar te spelen zijn, als het bv multiplayer games zijn die je tegen andere mensen kan spelen, die anderen ook verplicht zo'n abbo moeten hebben om de game te kunnen spelen.
5 euro per maand om spelletjes te doen op je telefoon? Die spelletjes zijn toch grotendeels al gratis? Ik zal wel niet de doelgroep hiervoor zijn, maar ik vind het nogal wat.
Apple Arcade is beschikbaar voor iPhone, iPad, MacOS en Apple TV. Vooral op de Apple TV is het interessant icm een controller. En de games zien er nog best goed uit.
Ik denk dat er een hele markt van casual gamers is die alle free to play (incl irritante in-app aankopen omdat het spel anders niet speelbaar is, of reclame) niet heel interessant vinden, net iets meer kwaliteit zoeken, maar niet fanatiek genoeg zijn om een spelconsole incl CoD, Red Dead Redemption of andere A++ titels aan te schaffen. Wat leuke family games, een casual shooter en een paar goed uitgewerkte adventures vallen daar precies tussenin.
"Gratis" door elke dag (meerdere keren ) op een reclame knopje te moeten drukken.
Inderdaad. Mobile games zijn low budget en goedkoop. Niet te vergelijken met console of pc games. $5 per kwartaal lijkt me nog wel acceptabel, maar per maand in elk geval niet.
5 euro per maand om spelletjes te doen op je telefoon? Die spelletjes zijn toch grotendeels al gratis? Ik zal wel niet de doelgroep hiervoor zijn, maar ik vind het nogal wat.
Nee, deze games krijgen geen advertenties en in game aankopen denk ik. Heel geschikt voor de kinderen!
Want je wilt niet dat je kinderen geconfronteerd met irritante advertenties worden...
Eigenlijk zijn advertenties in games heel erg onwenselijk!!!!
60€ per jaar hier, 60€ per jaar ergens anders - en op 't eind van 't jaar is u een paar duizend € kwijt aan wat? Dat moet je verdorie goed opvolgen - en bij niet langer gebruik opzeggen (als dat tenminste kan, meestal zit die optie goed verborgen).
Jemig, beetje eigen verantwoordelijkheid is toch niet teveel gevraagd. Alsof je als roker aan het eind gaat klagen dat je zoveel uitgegeven hebt...
Is Apple Arcade en TV+ gratis bij aankoop van een nieuwe ipad? Of alleen 1 van de 2?
Alleen Apple TV+ is 1 jaar gratis bij aankoop.
Toch telleurstellend dat Apple niet met een echte high budget game weet te komen zoals op consoles.
huh hoe kan bv Sayonara Wild Hearts een exclusive zijn als deze al te koop is op de Switch?
60€ per jaar - voor wat games, da's goed gevonden. 5€ per maand lijkt goedkoper dan 60€ per jaar.
Het is maar - en dan nog een optietje hier - en extraatje daar - en per maand kan u snel een paar honderd € kwijt zijn aan abbo's allerhande. Dat kan pijn doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.