Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple komt met abonnementsdienst Arcade voor mobiele games

Tijdens een evenement van Apple in Cupertino heeft het bedrijf een nieuwe dienst genaamd Apple Arcade aangekondigd. De dienst vormt een nieuwe sectie in de App Store en draait om mobiele games die op meerdere apparaten gespeeld kunnen worden.

Apple Arcade zal in het begin bestaan uit ruim honderd verschillende mobiele games, die op geen enkel ander platform beschikbaar zijn. Vanaf het najaar is onder meer Sonic Team Racing van Sega beschikbaar, net als de game Lego Brawls. Dit aantal van ruim honderd games wordt volgens Apple gaandeweg uitgebreid.

Met deze abonnementsdienst kunnen de beschikbare games op de iPhone, iPad, Mac en Apple TV gespeeld worden. Gebruikers kunnen op een ander apparaat doorspelen vanaf het punt waar ze eerder gebleven waren. Het gebruik van controllers is bij veel games mogelijk.

Bij de dienst hoeft niet per game betaald te worden en zijn alle games uit de catalogus van Apple Arcade meteen te downloaden. Het gaat dus niet om een streamingdienst. Alle content uit de games is beschikbaar, toekomstige updates zijn gratis en het doen van additionele in-game aankopen is niet mogelijk. Advertenties maken geen onderdeel uit van Apple Arcade en spelen zonder een internetverbinding is mogelijk.

Het bedrijf uit Cupertino heeft tijdens de presentatie laten weten dat Apple Arcade in het najaar beschikbaar komt in meer dan 150 landen en regio's ter wereld. Een nadere toelichting daarop werd niet gegeven en ook is er nog geen prijsinformatie beschikbaar.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

25-03-2019 • 19:03

94 Linkedin Google+

Reacties (94)

Wijzig sortering
Opzich vind ik het geen verkeerd idee van Apple. Nu worden alle betaalde games compleet ondersneeuwt door alle free 2 play games, terwijl er echt wel goeie (kleinschalige) betaalde games te vinden zijn op ios.
Nouja, het is als eerste Apple die al jaren lang iOS gaming compleet negeert. Ze hadden zo veel moois kunnen maken als ze gewoon 6 jaar eerder een beetje moeite gestoken hadden in het gaming gedeelte. Toen was de app store nog echt een playground van premium games waar ook echt geld mee verdient kon worden. Maar dat interesseerde Apple geen ruk, en liet het allemaal maar gebeuren waardoor alleen matige f2p games nog echt financieel successful kunnen zijn.

Game center bijvoorbeeld dat begon als een leuk idee, maar heeft nooit de aandacht gekregen wat het verdiende. Na een jaar waren alle leader boards gewoon onzin omdat al die cheaters onmogelijke scores konden laten zien.

Of controller support, was toegevoegd aan een iOS versie een paar jaar geleden, maar ook daar is nooit meer doorgepakt om dit ook echt goed uit te werken. Implementatie lag volledig bij ontwikkelaars waardoor het altijd maar afwachten is of het supported is.

Of het afschaffen van het affiliate programma, waardoor het ongeveer laatste bastion van iOS gaming journalisme (toucharcade) zo ontzettend wordt tegengewerkt.

Kortom, gaming was nooit een focus punt van Apple. Met alleen een paar features hier en daar die het een beetje stimuleren. Maar er was zo veel meer mogelijk geweest.

Maar nu ruikt Apple een mooie terugkerende inkomsten bron, en positioneert zich als geïnteresseerde in de gaming cultuur op iOS. Maar dat maakt jaren het negeren ervan niet ineens goed.
Met je eens heir in, ik denk dat Apple zelf ook blind is geworden door al het geld wat ze hebbben verdient met al die gekochte mtx in de app store.

In dat opzich heb je gelijk, hiermee hadden ze 5 jaar geleden ook mee kunnen komen.
Dit! Omdat Apple nu investeert in studio's die games voor deze dienst maken is er weer kans op veel meer en goede games zonder f2p model.

De laatste jaren is gebleken dat je als ontwikkelaar gewoonweg veel meer binnenharkt met een gratis app met in-appaankopen. Logisch dat het gros daarvoor kiest. Met de komst van deze dienst is er goede reden om weer goede singleplayergames te maken zonder push naar allerlei aankopen.

Ik ben benieuwd naar de prijs en hoop vooral dat het aantrekkelijk is om tijdelijk een abonnement te nemen. In een maandje even een aantal goede games spelen voor een tientje zou een prima deal zijn. Dat hoef ik niet het hele jaar te doen, want m'n game-pc en console willen ook aandacht :P
Oceanhorn ziet er echt indrukwekkend uit! Ben inderdaad ook erg blij dat er studios zijn die de kracht van de iOs devices gaat gebruiken. De meeste F2P zijn ook leuk, en vaak ook qua graphics nog best aardig, maar dit nieuws is zeer positief.
Typisch geval too little, too late wat mij betreft... en een abo om te gamen, daar pas ik sowieso voor. Die huurcultuur mag van mij wel wat minder. Onderaan de streep heb je straks maandelijks je hele loonstrook weggebracht en toch bezit je niets; ja, een Apple apparaat waarbij alle content achter de paywall zit :P

Niet alleen Apple natuurlijk, maar de trend is duidelijk en eigenlijk gewoon omgekeerd lenen; ook hier betaal je op de lange termijn meer en als klap op de vuurpijl heb je er alleen maar plezier van tijdens de looptijd. Alles om niet te hoeven sparen, want sparen is oh zo lastig... zeker als je tachtig abo's hebt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 maart 2019 11:11]

Eens hoor, ik heb ook geen behoefte aan een doorlopend abonnement voor van alles. Ik denk dat we als consument wat beter moeten nadenken over abonnementen en die wat slimmer afsluiten. Neem een paar maanden Netflix, dan een paar maanden HBO, dan een paar maanden Prime. Dat kan je elk jaar weer herhalen als er nieuwe series zijn die je volgt.

Goede games op iOS zijn niet heel goedkoop. Er zijn zat games tussen de 5 en 10 euro die ik graag zou willen spelen, maar ook niet allemaal ga aanschaffen (backlog en tijd is meer een ding dan de prijs :)). Als ik dan voor een redelijk bedrag toegang heb tot een groot aantal van spellen van hoge kwaliteit, vind ik dan een goede deal. Ik ben er wel voor dat zulke spellen ook los te loop blijven, zodat je als klant de keuze hebt.
Precies, dit stuk context ontbreekt volledig in het artikel van tweakers.

Het probleem is dat de beste games pre-paid zijn. Echter, mensen kopen deze games niet vanwege de prijsdrempel en daarom "winnen" juist de verkeerde games die voortdurend je proberen uit te melken.

Met deze dienst wordt dus juist gericht op het bundelen van die prepaid games waardoor je voor een relatief laag bedrag er een hele zwik kunt spelen. Gamers blij, developers blij.
Developers zijn alleen blij als de aantallen hoog genoeg zijn. Een beetje zoals Spotify en zijn uitkering naar artiesten. En met een totale markt van slechts 9-11% op alle smartphones moet er bij Apple dus behoorlijk wat animo zijn voor een dergelijke dienst, wil je er als developer wat aan hebben.

Het idee dat hierdoor ineens allerlei developers aan het developen slaan... dat zal wel meevallen. Ik denk eigenlijk dat er weinig verandert voorlopig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 maart 2019 11:14]

We gaan het zien. Deze dienst richt zich op de wat serieuzere games, die een zeer dikke investering nodig hebben om te bouwen. Deze developers hebben nu geen mogelijkheid om dergelijke games te laten renderen tenzij ze het uitmelkmodel volgen.
Ik denk niet dat er hier veel mensen bij Apple zitten voor de games :)
:) Misschien heb je een verkeerd beeld van gamers. De gemiddelde gamer is minstens zo vaak een vrouw als een man en eerder voorbij de dertig dan rond de twintig.

Eerste wat mijn vrouw doet als ze thuis komt, is haar iPad pakken en haar spel 'bijwerken'. Nee, het is geen FPS, maar ze speelt wel in groepsverband en elke dag minstens een uur. Deels 's ochtends heel vroeg, voor ze naar haar werk gaat..

Aangezien ze dit spel alleen op iOS kan spelen en ze bloedfanatiek is, is de kans dat ze bij Apple blijft voorlopig 100% :>

[Reactie gewijzigd door breakers op 26 maart 2019 00:14]

Slechte ontwikkeling dat veel zaken in abonnementsvorm gegoten worden.

Klinkt leuk als je veel games speel, maar je verlies de controle over je uitgaven doordat je maandelijks moet betalen en niet een keer in de zoveel tijd een vaste aankoop kan doen.

Het je even geen geld, of andere financiële prioriteiten, dan geen games. Terwijl je normaal nog even met de games kan dien die je gewoon gekocht heb.

En tuurlijk nu zijn er nog volop alternatieven, maar die worden in de loop der jaren zorgvuldig de nek omgedraaid.
Ik doe maar even de aanname dat dit net als een muziek abo een tientje zal kosten, en ik weet dat een beetje moderne Apple devices toch al snel opwaarts van de 500 zitten. Dan nog een 4G abo van 2-3 tientjes per maand, een bluetooth controller van een paar tientjes. Het is geen hobby voor arme mensen, zeg maar.

En als je enkel een vast bedrag per x kunt uitgeven, kun je beter voor een (tweedehands) Nintendo Switch gaan en uit de budgetbak graaien, of free-to-play zaken spelen (Fortnite, Paladins, Smite, Tetris 99, Warframe zijn voorbeelden van zulke games) of indies kopen van een paar euro. Dan kun je voor 300-350 euro al klaar zijn, en verder (niets) uitgeven naar hartelust.
De doelgroep heeft natuurlijk al een Apple apparaat en uiteraard internetverbinding. Je hoeft ook niet constant te streamen, dus eenmaal een bepaalde game geïnstalleerd zal je waarschijnlijk nauwelijks dataverkeer nodig hebben. Een controller is niet altijd nodig en kost eenmalig een paar tientjes. Hoe dan ook zul je die bij een ander apparaat ook moeten kopen.

Het kan een tientje zijn maar het zou me ook niet verbazen als het minder is. Als het ook als een family-abonnement kan worden gebruikt, zoals vaak bij Apple, is het voor veel huishoudens ook alweer goedkoper per persoon.

Prima dat er free-to-play-games zijn, maar die zullen toch ook geld moeten verdienen. Het komt er uiteindelijk vaak op neer dat je toch a la Candy Crush op een bepaald moment vastloopt als je er niet wat extra knaken tegenaan gooit. Bij dit model weet je vooraf wel precies waar je aan toe bent en je kunt waarschijnlijk per maand opzeggen.
"Hoe dan ook zul je die bij een ander apparaat ook moeten kopen."

Bij een game console/handheld krijg je die erbij. Een Switch is een tablet met controllers die eraan vastzitten, en eraf gehaald kunnen worden. De gratis games die ik noemde laten je niet vastlopen, maar vragen enkel geld voor cosmetische spullen (hoedjes, jasjes etc.)

Je doet nogal veel foute aannames... en hoeveel mensen met een telefoon, een Apple telefoon, die geen internet abo hebben?
LOL

Die controllers krijg je er bij een game console niet gratis bij, daar betaal je natuurlijk ook voor. Zoals we vorige week hier nog konden lezen op t.net kan was dat bij een console die toen aangekondigd werd ruim een kwart van de prijs. Kwam neer op rond de € 100.

En je loopt niet altijd vast als in: Je kan niet verder maar als een ander wel dat ene wapen of beter optie heeft, is die in het voordeel, of je wordt het zat om zo weinig voortgang te maken.

Of een bepaald level van pakweg Candy Crush is zo lastig dat de meeste mensen van frustratie en ongeduld dan maar zwichten en bijbetalen.

Wat betreft foute aannames.. Hoeveel mensen hebben géén internet op hun iPhone? Zelfs als je geen mobiel abonnement zou nemen – wat al uitzonderlijk zou zijn – kun je gewoon via de WiFi internetten zodra je thuis of op je school of werk bent.

Ruim de helft van de jongeren had vorig jaar een iPhone en dat was een stijging van 8% in twee jaar. Kortom er is een enorm publiek voor alleen al games op de iPhone.
En dan heb ik het nog niet gehad over dat het aan het begin allemaal hartstikke leuk is met lage prijzen en als iedereen aan boord is ga je stelselmatig meer betalen omdat de alternatieven de nek omgedraaid zijn.
En je zit vast aan Apple met weeer een dienst met dit soort geintjes. Weer een store met exclusives. Dat is met steam vs epic vs gog vs humble vs origin vs uplee ookal zo geweldig.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 25 maart 2019 19:44]

Misschien zit ik ernaast met mijn kijk op zaken maar hoort GoG in dit rijtje thuis? Dat is volgens mij een dienst waar je drm vrije games kan kopen. Als GoG uit de lucht gaat kan je gewoon doorspelen. Verder hebben ze volgens mij geen echte exclusive praktijken ;).
Is toch met alles? Koop je een game op PC zit je vast aan windows, koop je het op een Playstation hangt het daar weer aan vast.
Netflix, Spotify....zijn dan allemaal hetzelfde.
Maar toch heb je gewoon een keuze....je kan altijd nog besluiten om op je oude traditionele manier te kopen.
Echter komt er wel steeds meer in Abbott vorm, ook aaplicaties en los kopen wordt steeds lastiger.
Dit dus. Het lijkt steeds meer normaal om niets te “bezitten”. En al zijn er zeker positieve kanten - er zijn ook zeker nadelen zoals boven beschreven. Er komt een “directe koppeling” tussen je huidige financiele situatie en de middelen die je tot je beschikking hebt.

En sja, of het nou goedkoper is?

Voor bedrijven is het natuurlijk super interessant. Continue inkomsten stroom.
Bezitten doe je nooit, behalve het medium waarop media geleverd wordt; de videoband, cd, dvd, blu-ray etc. Je koopt alleen een recht om onbeperkt of een aantal malen in huiselijke kring de media te gebruiken.

Inderdaad is het vervelend dat je ineens alle toegang kwijt bent als je niet meer betaald. Waarmee ik dus wil aangeven dat ik ook niet direct voor deze vorm ben. Maar voorlopig is dit wel het beste alternatief op ongelicentieerd downloaden. Downloaden van games, episodes etc. is in ieder geval bij Apple mogelijk, wat bandbreedte bespaard. En geen reclame of nonsonse 'in app aankopen' is ook wel fijn.

p.s.
Waar ik meer van baal is dat aankopen die ik jaren geleden gedaan heb in de App store niet meer kan gebruiken door steeds vernieuwende iOS/MacOS versies. Prima apps waren het, maar ze werken niet meer. Goede apps zijn nooit goedkoop. Een apparaat niet updaten is ook geen optie i.v.m. veiligheid, ondersteuning etc.

[Reactie gewijzigd door Conzales op 25 maart 2019 20:03]

klopt, formeel bezit je niets - alleen het recht zoals je aangeeft. Toch - als de streaming diensten er morgen mee ophouden kan ik mijn muziek gewoon afspelen ;-) Die lopen niet weg of zijn opeens niet verdwenen. Zelfde geld als een artiest besluit om van Spotify af te gaan (wat nog wel eens gebeurde) om wat voor reden dan ook.

Aan de andere kant is dit wel het beste alternatief tov illegale downloads, het heeft in die zin lang geduurd. Nadeel daarvan is weer de fragmentatie.

Je ziet het ook bij Netflix/Youtube/Videoland/Disney - allemaal eigen aanbod met enige overlap. Terwijl juist 1 platform met al het aanbod utopisch zou zijn. Het lijkt nu meer een 'logische' fragmentatie (softwarematig) dan een platform fragmentatie (cd vs mp3 vs casettebandje). Terwijl toendertijd juist moeite werd gedaan om allerlei media te ondersteunen is het nu eerder een omgekeerd argument geworden (Disney: kom bij ons - want Star Wars en andere zaken die je niet bij Netflix kan krijgen).

Wbt je p.s. - helemaal herkenbaar. Je argument over 'onveilig' is in principe alleen voor connected devices. Bijv, mijn casette recorder of cd speler heeft nog nooit een upgrade nodig gehad en doet het nog steeds! :)
Of omdat de maker besluit het spel zomaar weg te halen, Tiny Thief vond ik zo geweldig dat ik het om het jaar een keer opnieuw speelde en het stond nog op mijn toestel maar werkte niet meer. https://en.wikipedia.org/wiki/Tiny_Thief
Bezitten doe je wel, we kiezen er alleen voor om het voor bepaalde goederen juridisch anders uit te leggen maar dat doet aan de normale definitie van bezit weinig af. Het object is van jou, dus je kunt ermee doen wat je wilt. Dat je daar dan wellicht een regeltje mee overtreedt, dat kan, maar hoeft de handeling niet in de weg te staan. En zal in vrijwel alle gevallen ook (oogluikend) worden toegestaan, of is niet te controleren.

Met bijvoorbeeld muziek of andere zaken op licentie: zodra jij dat schijfje/het medium met de data erop bezit, kan je dat ooit verkopen als collectors item. Met een digitale stream kan je dat niet. Bezit is wat dat betreft ook nog eens tijdsgebonden en ontzettend grijs gebied.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 maart 2019 13:45]

Maar voor dat maandelijkse bedrag heb je wel toegang tot al die spellen die je anders niet zou kunnen spelen omdat je het geld niet hebt om ze te kopen, en hoef je niet voor nieuwere versie te betalen.
Hoeveel games worden er wel niet verkocht welke misschien een paar gespeeld worden en vervolgens in de kast belanden.

Dit abonnement model heeft niet alleen maar nadelen, het heeft voor een grote groep ook heel veel voordelen.
Laat staan dat je niks meer kunt verkopen tweedehands...
Nee, maar je koopt ook geen games of films, je koopt toegang tot een bibliotheek. Die vergelijking vind ik dan ook mank, het is niet als of je een game koopt (zoals normaal in de appstore).
Dan is de vergelijking toch niet mank? Dat is letterlijk het alternatief, dus niet zo gek die vergelijking te trekken (en waarom ik het ook niks vind en niet aan mee zal doen).
Je hebt toch helemaal geen keuze bij de appstore? Je koopt een app en dan zit je er aan vast, er valt niets te verkopen.

En dit is een dienst waarbij je toegang krijgt tot alles wat er in zit dus je koopt niets. Net als vroeger bij de videotheek alleen hoef je niets terug te brengen zo lang je betaald.

Het alternatief zou zijn dat je naar de Mediarkt gaat en een medium koopt waar de app op staat wat je in je telefoon duwt, maar dat bestaat niet.
Het is eigenlijk meer zoals de bibliotheek, waar je een abonnement had en dan onbeperkt boeken kon lenen, dan de videotheek, waar het abonnement gratis was en je per geleende video betaalde.
Uhhh.. wat is de laatste keer dat je een app tweedehands hebt verkocht?
Hoezo? In veel gevallen geeft een maandelijkse uitgave meer structuur dan een hogere jaarlijkse uitgave (die je vergeet)
Dat wel maar in krappe tijden koop je ff wat minder games, dit loopt door.
Ach, dit zijn toch voornamelijk nietszeggende games. Bovendien kun je de games vermoedelijk ook gewoon zonder abonnement aanschaffen.
niet te vergeten met dat je al die paid games op android als APK kan downloaden doordat mensen een backup hebben gemaakt van het instalatie bestand, waardoor die paid game zogezegt "gratis" is.

er zijn namelijk genoeg bronnen te vinden.
Als ik op het volume van het applaus af ga, is het veel boeiender dan Google stadia. Maar persoonlijk vind ik de mogelijkheden van Google stadia veel boeiender.

Overigens moet je de spellen nog gewoon individueel downloaden.
Applause bij die Apple events zecht echt niets. Als Apple zou roepen dat de iPhone 3x zo duur zou worden klapt men daar ook even hard.

Als ik het artikel zo lees begrijp ik het ook niet echt. Het word een soort gamepass voor Apple met spelen die je nergens anders kunt spelen met als voorbeeld een spel wat al lang op andere platformen te spelen is (Sonic racing).

Het klinkt mij voor developers ook totaal niet interessant, zeker niet als je naar de top 100 games in de Appstore kijkt. Je binden aan Apple in plaats van meerdere inkomsten bronnen is alleen interessant als Apple dik betaald. Plus geen DLC.

Lijkt mij wel dat Google niet blij zal zijn met de plannen van Google en MS om hun streaming diensten ook op iOS aan te bieden. Vooral omdat Google het via Chrome wil doen.
Dat applaus is inderdaad niet echt een graadmeter. Toch ligt het ook een beetje aan welk event het is. Bij de WWDeveloper Conference is het publiek wel wat kritischer bijvoorbeeld. Dan wordt er ook wel eens gefloten of kritiek geroepen, voor zover je dat meekrijgt op zo'n video natuurlijk.

Ach, dat exclusieve zal wel meevallen. Laten we wel wezen: De meeste spellen zijn een variant van een al decennia lopend genre.

Het lijkt me dat je als uitgever naar ratio van gebruik betaald wordt, maar dat is puur een gok natuurlijk. Dan nog ligt het er maar net aan wat er afgesproken wordt maar het potentieel aantal spelers is enorm en Apple wil natuurlijk een aantrekkelijk aanbod hebben, dus dan zal het ook met een interessante vergoeding moeten komen, om exclusiviteit te kunnen krijgen.
Google en Microsoft publiek is altijd al kritischer en terughoudender, het publiek bij Apple evenementen is altijd al extreem uitbundig geweest, een beetje zoals in kerkdiensten ook gebeurt. Mensen gaan helemaal op in de euforie.

Kijk maar wat andere keynotes terug. Bij iedere scheet op het podium staat het hele publiek te hyperventileren.
Bij het laatste Samsung event viel het me zelfs op dat de spreekster zelf moest beginnen klappen om applaus te krijgen. Een raar zicht was me dat
Ik vind het zelf heel prettig dat het publiek kritisch blijft. Dat houdt zo'n bedrijf scherp. Iets dat bij een apple echt ontbreekt. Zo'n keynote hoort ook informatief te zijn en niet zo'n religieuze gebeurtenis als die van Apple iedere keer zijn.
Ik denk niet dat je te veel op het volume van het applaus af moet gaan. Dit lijkt niet meer dan een jaren negentig sit-com te zijn waarbij er bij iedere zin een lach track wordt afgestpeelt.
Persoonlijk vind ik dit interesanter dan Google Stadia, vooral voor games on the go op phone/tablet, vervolgens met een Bluetooth controller spelen. Games zijn lokaal dus geen last van extra delay/lag etc. die je bij een game streaming service wel hebt. Lijkt me leuk voor bv een vakantie periode een maandje te proberen.
Ja een triple A game van een paar 100 miljoen productie kosten kun je ook vergelijken met een mobiel spelletje.

Dit zijn 2 compleet andere platformen voor 2 totaal andere consumers.
Hopelijk zal de games wel los te koop zijn.
In de presentatie waren ook veel indi games die er intressant uitzagen
Dan zijn het toch geen exclusives en abonnementen?
Daar heb je een goed (en helaas) punt
Niemand verplicht je dit abonnement af te nemen. Begrijp dat sommige mensen zich hier enorm over kunnen opwinden, maar Apple verplicht je tot niets.
En als het niet loopt, stopt Apple er vanzelf wel mee.
Helemaal mee eens. In mijn beleving is Apllehardware te duur en blablabla, maar als mensen er blij mee zijn dan is er toch niets mis met een initiatief als dit? Als het niets is dan zal de wal het schip wel keren
Meer keuze is altijd goed, behalve als Apple je meer keuze biedt, dan lijkt plots niemand nog voorstander.
Tot 2x toe fragmenten van games tonen, terwijl iedereen eigenlijk gewoon zat te wachten op hoeveel dat nu eigenlijk moet kosten. Om dan te zeggen dat pricing later dit jaar aangekondigd wordt. 8)7

Is precies de event van de anticlimaxen... Met dan TV+ als summum voor het hele event. Gewoon een hoop Hollywooders die zich een beetje komen self-promoten. (Om maar te zwijgen van Spielberg's hypocrysie in het afbranden van Netflix ivm Oscars).
EDIT 20' later...: er komt maar geen einde aan !

[Reactie gewijzigd door Twixie op 25 maart 2019 19:42]

Dus waar anderen werken aan integratie van hun diensten met die van de concurrent; gaat Apple weer iets lanceren wat alleen bruikbaar is binnen hun eco systeem.
Het idee er achter is ook echt anders. Ze gaan in dit geval niet met grote gameleveranciers in de boot, maar met een aantal kleinere partijen die echt meer winst halen en gedreven zijn om steeds nieuwe games te gaan maken en aan te bieden via dit platform.

Voor nu een leuke aanwinst voor de Apple gebruiker en is voor mij nog een reden om toch die AppleTv te gaan aanschaffen straks.
Leuk idee en wil het best proberen maar ik begrijp niet dat ze het weer binnen het Apple eco systeem houden.. exclusieve games voor Apple gebruikers... dat is volgens mij niet de gouden formule. Dan is de insteek van Google volgens mij 10x beter. Het voelt een beetje net niet door eigenlijk een nieuw platform te maken.
Is het niet zo dat Google Stadia ook op grafisch sterke games gaat richten, waar Apple meer in de Arcade (vandaar de naam) gaat zitten, en dus niet de grafische kant, omdat de games niet gestreamd worden maar gebruik maken van de hardware?

Dan vind ik dit namelijk alles behalve bijzonder en dat vind ik zeer spijtig om te lezen.
Kan nu wel gaan verder lullen over hoe jammer ik het vindt dat Apple niet echt meer met iets innovatiefs of sensationeels komt, maar dat maakt me bericht offtopic.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True