Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple investeert half miljard dollar in ontwikkeling games voor Arcade

Apple investeert naar verluidt een half miljard dollar in de ontwikkeling van games voor zijn nieuwe dienst Apple Arcade. Het bedrag zou ten goede komen aan de ontwikkeling van meer dan honderd spellen. Apple betaalt onder andere voor tijdelijke exclusiviteit.

Financial Times zegt van meerdere bronnen gehoord te hebben dat Apple per game meerdere miljoenen dollars investeert en dat het totale budget waarschijnlijk meer dan een half miljard dollar is. Apple zou ontwikkelaars extra betalen als ze hun game tijdelijk exclusief houden voor de Arcade-dienst en dus niet uitbrengen op andere platforms. Na een paar maanden zouden de games echter ook beschikbaar mogen komen op bijvoorbeeld Android of consoles.

Officieel heeft Apple niets bekendgemaakt over hoeveel geld er in de ontwikkeling van games voor Arcade wordt gestopt. Bij de aankondiging van de dienst maakte het bedrijf uit Cupertino wel bekend dat het zelf investeert in ontwikkelaars.

Apple Arcade is een abonnementsdienst voor iOS-games die in het najaar uitkomt. Het gaat om singleplayergames die geen microtransacties of reclame bevatten. Spelers moeten de games die Apple aanbied downloaden om ze te kunnen spelen, het is geen streamingdienst. Voor een vast bedrag per maand krijgen spelers toegang tot een catalogus van 'meer dan honderd' games. Apple heeft nog geen prijs bekendgemaakt.

Oceanhorn 2, een van de games die naar Apple Arcadekomt

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-04-2019 • 08:55

60 Linkedin Google+

Submitter: wardjj

Reacties (60)

Wijzig sortering
Ik hoop dat hiermee eindelijk weer games op de markt komen die je gewoon kan kopen. Ik weet niet hoe de Apple store er bij staat met betrekking tot games, maar als ik naar de Google Play store kijk dan is vrijwel elk spel een soort click-bait game waarbij je even kan spelen en daarna credits moet kopen om verder te komen of beter te worden.
Ik kan je first hand vertellen dat het complete games zijn.

Mijn broertje werkt als lead designer - in zijn eigen bedrijf - voor Picomy. Zij hebben voor Apple al in het verleden Heroki afgeleverd (alsmede voor de Nintendo Switch) en dat was ook een complete game.

Hij zit met zijn bedrijf ook als developer in Apple Arcade.

De vereiste was dat er geen DLC, MTX of Season Passes in verwerkt zouden zijn voor Apple Arcade (dat had Heroki ook niet)

Ik heb beelden gezien en beta's gespeeld voor hun nieuwe game 'Monomals' die voor Apple Arcade uit komt, en dat is gewoon een compleet 100% afgeronde game.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 15 april 2019 11:50]

Ik twijfel aan Apple's positie hier. Er is een push naar app devs om naar een subscription model te gaan, immers continue inkomsten (per maand of jaar) en natuurlijk $$ voor Apple die percentage binnen harkt. Echter ik zie nu ook apps (en games ??) die zowel een prijs vragen bij aankoop en dan ook nog een subscription fee. Dat gaat te ver vind ik. Andere "truc" is natuurlijk elk jaar een nieuwe versie met dito prijs (bv. Infuse).

Ik ben vooral benieuwd naar het cross platform verhaal van Apple Arcade, dus zelfde game spelen op macOS, iOS en AppleTV. Vooral de AppleTV is behoorlijk verwaarloosd, terwijl in de 4K versie de zelfde SoC zit als de iPad Pro 10.5" uit 2017 met een A10X, dus rekenkracht genoeg.
Ik ben vooral benieuwd naar het cross platform verhaal van Apple Arcade
Ik weet het zo net nog niet. Games op "echte" gamesystemen zoals computers of consoles zijn toch voor een heel andere doelgroep dan games op mobieltjes. Mobile games zijn meer van die hapklare brokken voor als je even een paar minuutjes wilt doden, geen games waar je lekker even een paar uur voor gaat zitten. Wie wil er echt 3 uur lang achter elkaar candy crush of bejeweled spelen? Aangezien het vooral op iOS gefocust lijkt zullen het wel voornamelijk mobile games worden die niet de moeite zijn om op MacOS of AppleTV te installeren.
Ik ben het met je eens hoor, maar ik denk juist dat er talloze mensen uren dat soort spellen spelen. Ik heb het zelf ook wel gedaan op vakanties. Bij Candy Crush heb je bijna een oneindig aantal levels, dus daar zit echt gigantisch veel speeltijd in. Dat kan je van de meeste consolegames toch niet echt zeggen.
Zeker als reclames en ingame aankopen (die vaak worden getriggerd door dingen traag te laten gaan waar je kan met geld wat kan versnellen) wegblijven, kan je denk ik echt wel uren doorgamen.

Ik speelde vroeger wel eens trivia crack, maar wat ze nu bij trivia crack 2 hebben gedaan slaat echt alles. Zoveel advertenties en drempels om maar geld te verdienen, ik snap niet dat dat werkt.
Oh, ben het met je eens hoor, er zijn heel veel mensen die dat spelen. Daar twijfel ik niet aan. Maar wie speelt zoiets crossplatform? Volgens mij is daar geen markt voor. Het heeft nou juist zo veel spelers omdat je het ff tussendoor kan doen op je mobiel, ongeacht waar je bent. Ik denk dat er thuis op de bank achter het grote scherm heel andere spellen worden gespeeld.
Dat is mijn grootste ergernis bij games op Android. Werkelijk waar bijna elk spel verplicht je tot het kopen van credits of een grind van vele (lees honderden) uren.

Ik wil een game kopen en spelen, geen verborgen verrassingen of gold diamond premium plus macho credits.
Het zijn geen games, als je het goed bekijkt. Het is een schil die maar een doel heeft, je tot aankopen verleiden. De game is maar een smoesje. Het lijkt op een spel maar heeft niets met een spel te maken, het is alleen maar commercie. Te triest voor woorden! Wat mij betreft zijn appstores / playstores zo goed als onbruikbaar.
Precies! Dat is de ellende van in app aan aankopen: men doet geen moeite meer een leuke game te maken, men probeert een stuk software te maken waardoor zo veel mogelijk in app aankopen gedaan worden.
Qoute: "Apple Arcade is een abonnementsdienst voor iOS-games", oftewel games aankopen zit er niet in. Al zie ik zelf games aankopen ook liever, al is de kans met een abbo vorm wel dat de game verder doorontwikkeld wordt terwijl dat misschien bij aankoop gewoon stopt.
Apple zou ontwikkelaars extra betalen als ze hun game tijdelijk exclusief houden voor de Arcade-dienst en dus niet uitbrengen op andere platforms. Na een paar maanden zouden de games echter ook beschikbaar mogen komen op bijvoorbeeld Android of consoles.
Oftewel, de games kunnen ook gewoon los verkocht gaan worden. In ieder geval op andere platformen, maar het lijkt me dat ze dan ook los in de App store zullen komen.
hidden gem; southpark phone destroyer, je kunt shit kopen maar hoeft niet, zonder is prima te spelen. game heeft aardig wat diepgang.
thanks 4 the tip....ik speel normal gesproken echt geen games op de phone, maar deze ziet er wel geinig uit.
Ik hoop dat hiermee eindelijk weer games op de markt komen die je gewoon kan kopen. Ik weet niet hoe de Apple store er bij staat met betrekking tot games, maar als ik naar de Google Play store kijk dan is vrijwel elk spel een soort click-bait game waarbij je even kan spelen en daarna credits moet kopen om verder te komen of beter te worden.
Dit, dit is precies de reden dat ik heel erg zat te stuiteren van die aankondiging. De games met goede gameplay zijn vreselijk rot te vinden op dit moment, want alles is er op ontworpen je zoveel mogelijk virtueel geld uit de portomonee te persen, welke je met enorm veel moeite in-game, en heel makkelijk met echt geld, kunt halen.

Ik weiger dergelijke games ook nog te spelen, ik hou 't wel op m'n PS4 en Switch, op de paar games in iOS die ik gekocht heb die dat dus niet doen na. (komen nog steeds uit, maar worden compleet ondergesneeuwd door de in-app storm)
Er is veel troep inderdaad. Maar dat heb je bij Steam e.d. ook. Maar er zijn wel degelijk games die je gewoon kan kopen zonder micro-transactions etc.

Maar er zijn sowieso niet veel "echte" games voor telefoons. Dan zou dit initiatief wel eens kunnen helpen. Maar mensen betalen nu eenmaal niet graag voor "apps". Terwijl als het een "game" is voor een console wil men opeens wel betalen....
Ik ben benieuwd, maar verwacht er niet veel van.

Apple heeft drie platformen, macO, iOS en tvOS.

iOS lijkt me vooral op de casual gamers gericht, het zal me benieuwen of zo'n abonnementsvorm daar uberhaupt aanslaat.

tvOS heeft geen console, en zie ik ook niet echt als spel-platform.

En met macOS zie ik ook geen synergy, ook al probeert Apple macOS en iOS steeds meer naar elkaar toe te brengen. Bij verschillende Kickstarters waar ik op ingeschreven gaven ontwikkelaars aan dat het niet triviaal is om macOS te ondersteunen, en dat ze daarom in eerste instantie een Windows-only Steam spel maken. Bij navragen hebben ze meerdere keren genoemd dat de grafische kaart van Apple niet te vervangen is, of blijkbaar van mindere kwaliteit is.

Dus iOS en macOS zijn beide niet echt spel-platformen. Apple heeft er historisch ook weinig aandacht aan te besteden. Ik kan maar 1 keynote bedenken waarbij games expliciet genoemd werden. Dus mijn verwachten zijn vrij laag. Maar wie weet, ik juig investering in spellen op Apple platforms toe, ook al staat de abonnementsvorm me persoonlijk niet echt aan.

[Reactie gewijzigd door MacFreek op 15 april 2019 10:46]

Dus iOS en macOS zijn beide niet echt spel-platformen.
Apple verdient meer aan games dan de grootste publishers.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 15 april 2019 11:26]

Tja, ik denk dat Apple zelf toch betere data over hun eigen platforms heeft dan jij, dus het feit dat ze er in investeren zal toch wel betekenen dat er een markt voor is zou je zeggen ;)
En vooral om te zeggen dat iOS niet echt een game-platform is is wel erg vergezocht.

Qua omzet:
1. Tencent Games
2. Sony Interactive Entertainment
3. Apple
https://geoshen.com/posts...ame-publishers-by-revenue

Verder is een half miljard niet echt veel voor Apple als het ook maar een klein beetje aanslaat:
Apple Music heeft 50 miljoen subscribers.
Stel je zegt 5 miljoen subscribers voor die gaming service voor 10 dollar per maand. Heb je het binnen een jaar eruit.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 15 april 2019 13:42]

Het is wel goed dat zo'n grote speler inzet op games die weer gaan over gamevaardigheden i.p.v. het aanbieden van chatboxdiensten of uitzijn op microtransacties.
tvOS heeft geen console, en zie ik ook niet echt als spel-platform.
AppleTV is de console. De afstandbediening kun je gebruiken als controller, en je hebt ook een echte 3rd party controller voor het ding. Met skygamblers kon je weer de main display streamen naar de AppleTV, en dan werd de display van je telefoon juist een second screen, met radar e.d.
tvOS heeft geen console, en zie ik ook niet echt als spel-platform.
Wat bedoel je met 'heeft geen console'? De App Store voor AppleTV staat vol met games, en het kastje zelf (Apple TV 4K) is ook meer dan capabel voor game toepassingen, kwa specs schat ik in krachtiger dan een Nintendo Switch in docked mode. Het enige dat mist (en waar Apple m.i. al jaren gigantisch de boot mee mist) is dat er meer mensen een fatsoenlijke controller bij hun AppleTV hebben, zodat ontwikkelaars er meer mee kunnen gaan doen.

Ik zou het dan ook bijzonder vreemd vinden als ze AppleTV niet opnemen in hun plannen met Arcade. Het lijkt me een ontzettend logische keuze om bundels met AppleTV + controller + x maanden proef-abbo voor Arcade te gaan verkopen. Maargoed Apple maakt de laatste jaren de ene onverklaarbare misser na de andere met hun product strategie, dus wie weet laten ze Apple TV wederom links liggen 8)7
Apple Arcade is een abonnementsdienst voor iOS-games die in het najaar uitkomt.
Apple zelf zegt hier iets anders over:
With just one subscription, up to six family members can play, anytime, anywhere — without limits, ads, or in-app purchases. Available across iPhone, iPad, Mac, and Apple TV.
https://developer.apple.com/apple-arcade/

Best wel een interessant model, dat je het spel op je Mac kan spelen, of onderuitgezakt met de iPad op de bank, of in de trein op je iPhone.

In een van de comments wordt getwijfeld of startende game studio's in aanmerking komen om games te ontwikkelen voor Arcade. Volgens dezelfde bron (Apple zelf dus), kun je je idee pitchen. Het zal dus niet zo zijn dat je je shitty game klakkeloos erop kan pleuren, maar dat als je een super tof idee hebt (en Apple hier ook van overtuigd is) je hiervoor de ruimte krijgt.
Als Apple de in app purchaces uit games kan krijgen koop ik elk jaar een nieuwe iPhone en mbp als dank
Ik ben het geheel met je eens... Geen microtransacties _/-\o_

Alhoewel ik niet zoveer een tegenstander ben van microtransacties slaat het helaas in 99 van de 100 gevallen door. Ik heb er niks op tegen op te betalen voor een optionele skinpack voor een goedkope of gratis game, zolang er ook maar genoeg niet betaalde content is.

Maar ik zou ook zeker willen betalen voor een dienst waarbij er goede games zijn en er geen ellendige reclame of dlc te verwachten is.
Gewoon zoals vroeger betalen voor kwaliteit.
dat is nu net toch wat ze met Arcade van plan zijn. je betaald gewoon voor het abonnement en geen microtransacties
Ik geloof dat Apple hiermee inderdaad wel een selling point te pakken heeft! Hier zitten veel mensen op te wachten. Gewoon een spel spelen zonder gezeur met aankopen (of verplichte reclames om coins te verdienen etc.)...
Typisch Apple. Wél geld verdienen, maar de gebruiker daarbij centraal stellen. Iets dat ik de laatste tijd bij Apple nog wel eens mis.
Ik denk dat dit zomaar eens heel erg succesvol kan gaan worden (ook al heb ik er persoonlijk geen boodschap aan... ik doe niet aan mobile games en aanverwant en heb het budget niet voor een iMac! ;) )
Het is volgens mij niet echt een usp. De switch bied dit ook, met als voordeel dat je daar gewoon fatsoenlijke controllers bij kan krijgen, en je mobiel ook een controller hebt.
Maar dan moet je een console kopen speciaal daarvoor... Apple producten hebben veel mensen al ;)
En Nintendo is natuurlijk ook wel veel een bepaald type spel - daar is niet iedereen fan van (ik trouwens wel - maar dat terzijde!).
op bijvoorbeeld Android of consoles
Dus het worden gewoon doorsnee mobiele games, of indie@xbox games voor de console.

Of ze hebben dit behoorlijk tactisch neergezet en elke 'non gamer' vind dit het gouden ei met ooooh zo leuke spelletjes, of het klapt in elkaar als 'yet another p2w game'.
Volgens mij mogen spellen die op Apple Arcade worden aangeboden geen extra kosten toevoegen, dus geen microtransacties.
Is dat al 100% bevestigd?
Zover ik uit de presentatie zag, ging het om 'no ads and no additional fees to play the game', dat klinkt meer als de escape om dit alsnog toe te voegen, dan dat ze deze games volledig gratis maken.
Het is per definitie geen pay to win, want je kan niks payen om te winnen.

Het gaat om singleplayergames die geen microtransacties of reclame bevatten.

Geniale zet omdat dit een sterke trend is van uitgevers en tegelijk een grote klacht is van veel gamers.
Hoezo niet? Ze hebben de Apple creditcard ook aangekondigd. Kan prima connectie doen met je account waardoor je makkelijk kan pagen xD ze denken ook aan alles bij Apple.
Hoezo niet? Ze hebben de Apple creditcard ook aangekondigd. Kan prima connectie doen met je account waardoor je makkelijk kan pagen xD ze denken ook aan alles bij Apple.
Omdat de aankondiging juist vol met gestrekt been tegen pay2win praktijken in gaat, en dat ze dat dus absoluut niet willen voor Apple Arcade. En die zienswijze kan ik me wel in vinden.

Daarnaast is apple pay nog niet overal beschikbaar, apple creditcard (eigelijk debit card, je moet in 1 keer aflossen, net zoals AMEX dus) nog veel minder. (Alleen USA initieel, dacht ik)
Goed voor startende gamemakers.
Wat een onzin, alsof startende gamemakers in aanmerking komen voor die Arcade. Apple wenst een bepaalde kwaliteit/naam bij die arcade games waar ze voor betalen, dat heeft een startende gamemaker over het algemeen niet. Kijk hier maar eens: https://www.apple.com/nl/...ktop-and-the-living-room/
En vertel mij welke van die games door startende gamemakers zijn gemaakt...

@Iblies Ik verwacht dan ook niet dat die <$5 miljoen is voor het geheel financieren van een spel, maar voor de exclusiviteit periode aan de Apple Arcade, wat Epic (store) nu ook doet. En $5 miljoen qua ontwikkeling is vrij veel voor de doorsnee mobile app.

Kijk bv. naar Oceanhorn, na 3 jaar had deze ruim een miljoen sales over alle platvormen. Echter development cost was al terug verdiend na minder dan een week aan sales alleen op iOS. Nu kost Oceanhorn een stuk minder dan bij release, er wordt 30% afgedragen aan Apple, dus die development cost was ver onder die $5 miljoen voor dit spel. En imho een van de eerste goede pay once games met een beetje vlees op het bot.

Oceanhorn 2 wordt nu developed door 6 man en gebruiken Unreal Engine 4. Development starte ergens halverwege 2015, met een launch van halverwege 2019 zit je met een development time van 4 jaar, men starte met 5 mensen, begin dit jaar gaf het filmpje aan dat ze op 6 mensen zaten. Dat gaat nooit $5 miljoen aan development kosten, zeker wanneer ik verwacht dat ze van Epic ook nog een UE4 development grant hebben gekregen (parade paartje voor UE4 op iOS imho en ze maakte ook een reclame filmpje voor UE4).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 15 april 2019 12:12]

Maar je mag ook geen hoge verwachtingen hebben.

500 mln voor 100 games, is ongeveer 5 mln per game. Met een paar op hogere kwaliteit wordt dat gemiddelde gauw lager.


Enkele miljoenen voor een game is niet bijster veel,
dat er veel studio’s zijn die in staat zijn om daar iets van te maken en support voor langere termijn lijkt me sterk.

Het gros van de games zal puur tijdverdrijf zijn van het niveau pay-to-win.
Zeker en hopelijk ook voor de mobiele game markt, welke nu overspoelt lijkt te worden wordt door Pay to win rommel.
Pay to win bedoel je denk ik?
Pardon, net wakker enz.
Volgens mij moet jij jezelf nog even inlezen :)
Volgens mij vindt theduke1989 alles wat Apple doet niet zo leuk ;)
'het is gewoon zo' is jouw mening, daarmee niet een waarheid. zoals sommigen een gekleurde bril op hebben mbt Apple, zo heb jij er ook één. En daar ging mijn opmerking over.

Maar ik ben zo blij dat jij bij hun werkt in de keuken kunt kijken, echt!
Heb je nog meer geheimen die je met ons wilt delen?

En ik kom niet uit een ei, ik ben o.a. op economie (af)gestudeerd.
Sowieso lopen de hardware (iPhone) verkopen terug, dus ze moeten wat. Daar heb je een punt. En dat ziet Apple ook. Zou erg dom zijn als ze dat niet inzagen he? De vraag is nu of ze het zo evil gaan doen zoals andere fabrikanten of zoals jij het kennelijk ziet gebeuren of op een andere manier.
Sorry maar geef theduke1989 gelijk, ALLES wat ik gezien heb bij Louis Rossmann is dat de klant niet echt belangrijk is voor ze, helemaal al gaat het om hardware problemen op te lossen, of gewoon mensen blokkeren die antwoord geven op de Forum van Apple, als iemand vraagt hoe hij/zij hun gegevens van hun iPhone kunnen halen als die nat geworden is en het niet meer doet, en dat Apple gewoon zegt (mensen die GOED betaalt woorden op die forum), als je niet een backup gemaakt heb met iTunes bent uw alle foto's video's en zo kwijt, en wanneer er mensen op de forum zeggen dat er bedrijfjes zijn die voor 90 tot 95% zeker weten al hun foto's van hun iPhone kan hallen, als hij in het water gevallen is, woorden verwijdert of zelfs levens lang geblokkeerd woorden door Apple op de forums.

https://www.youtube.com/watch?v=K98JYRBGyrg
https://www.youtube.com/watch?v=_b3tnN7AtkI
https://www.youtube.com/watch?v=2yJKix17yYE
https://www.youtube.com/watch?v=rPfL66YBaaw

Ik zelf heb weinig vertrouwen in bedrijven die zulke dingen doen, en meer, ik koop helemaal niks bij zulke bedrijven.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 april 2019 15:59]

Je hebt helemaal gelijk! zo, klaar.
500 miljoen is maar een laag bedrag als je kijkt dat een gemiddelde triple A game 50-60 miljoen kost om te maken. En dan hebben we het nog niet over games zoals red dead redenption 2 of GTA V e.d.
Mobiele games zijn dan ook veel goedkoper om te maken. Die high budget games zouden ook slecht werken met touch screen besturing.
500 miljoen is maar een laag bedrag als je kijkt dat een gemiddelde triple A game 50-60 miljoen kost om te maken. En dan hebben we het nog niet over games zoals red dead redenption 2 of GTA V e.d.
De Tripple-A makers kunnen de investering voor Arcade zelf doen, die hebben daar de mogelijkheden voor. Die 500 miljoen is eerder voor de indies. De makers met genoeg talent, maar weinig middelen financieel, en daarom nu vol inzetten op de in-app purchases markt. Als je die weet om te krijgen, gaat misschien dat hele in-app gedoe in z'n geheel weg uit de wereld. Krijgen we misschien eindelijk weer hoogstaande games. Ik zit te snakken om een goeie RTS op m'n iPad.
Apple & Games, tot heden niet echt een succes.
  • Game center
  • Apple tv Game
  • Metal api
  • AR game
Ios het grootste gameplatform.
Vergeet Apple Pippin niet, ehehehe.
Apple had er al veel eerder wat aan moeten doen dat F2p de mobile markt ging domineren. Maar in ieder geval goed, dat ze eindelijk die miljarden die ze hebben verdient in de app store terug investeren.
Een half miljard klinkt als veel geld maar dat valt alles mee.
Red Dead Redemption 2 kosten tussen de $80 en $100 miljoen om te maken (het marketing budget was $265 miljoen dollar. Dus als we de ontwikkel kosten laag inschatten dan koste de game al snel $345.000.000 om te maken en is de half miljard dollar al bijna op. Natuurlijk kun je minder marketing doen of de game wat minder groots maken maar een half miljard levert je zelfs met een wat meer bescheiden budget als nog niet veel meer dan 10 games op er van uitgaande dat je geen marketing doet.
Om dit alles even in context te zien de Witcher 3 koste $25 miljoen om te produceren en $85 miljoen in totaal. De volgende game van de zelfde studio zal flink meer kosten (geruchten hebben het over meer dan $50 miljoen maar de studio wil dit natuurlijk nog niet bevestigen)

Ik denk dan ook dat we vooral niet te veel moeten verwachten van de games die Apple Arcade zal brengen omdat het waarschijnlijk veel ports van bestaande games zullen zijn en misschien een of twee grote "eigen" games die in ieder geval tijdelijk exclusief voor Arcade uitkomen.

Ondanks dat $500.000.000 klinkt als hele veel geld als het gaat om de ontwikkeling en marketing van AAA titels dan is het net aan genoeg om een handje vol games te maken.
Jaaa, nog een abonnementsdienst.. Hoeveel abonnementen denken ze dat we met z'n allen gaan afsluiten?

HBO, Netflix, 1Password, Disney, battle passes, etc, etc, etc.

Dat hele $something_as_a_service model maakt zichzelf kapot door een constant verwaterend aanbod.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True