Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple brengt GM uit van macOS Catalina

Apple heeft de Golden Master uitgebracht van macOS Catalina, de laatste release voor het bedrijf de definitieve release verspreidt. Het uitbrengen van de Golden Master wijst erop dat Catalina snel zal uitkomen. Eerder stond op de Deense Apple-site dat het deze vrijdag gaat gebeuren.

De GM heeft als datum 3 oktober, meldt 9to5Mac en volgens de site is een release op vrijdag daardoor aannemelijk. Vaak verschijnt een definitieve release binnen een dag tot een week na de GM. De Deense site van Apple claimde vorige week dat de release deze vrijdag zou plaatsvinden. Apple brengt doorgaans software om zeven uur 's avonds Nederlandse tijd uit.

Apple kondigde Catalina in juni aan en is sinds ontwikkelaarsconferentie WWDC in juni in bèta. Tweakers publiceerde in juli een preview van het nieuwe besturingssysteem. 10.15 is compatibel met alle Mac-computers sinds 2012, waaronder MacBook Air-modellen sinds dat jaar, MacBook Pro-modellen sinds dat jaar.

Apple macOS 10.15 Catalina

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

04-10-2019 • 07:13

137 Linkedin Google+

Reacties (137)

Wijzig sortering
Hier een tooltje om je Mac te scannen op 32 bit apps. Weet je meteen wat niet meer werkt.

https://www.stclairsoft.com/Go64/index.html
Geen tool nodig:

Met alt inhouden drukken op appeltje in menu -> system information -> software -> legacy software
Levert bij mij toch 2 programma's op die niet meer zullen werken: een programma van de scanner en Unetbootin waarmee ik regelmatig een opstartbare Linux-stick creëer. Hopelijk komt er een update voor dit programma.

Ik heb een tijdje de beta gedraaid en alles leek wel te werken (eenvoudig gebruik: Safari, Firefox, Office, mail, Spotify, ...).
2 programma's?
Bij mij bevat the lijst wel bijna 100 items waarbij "No" staat bij 64 bit...
Snel nog even een nieuw Macbookje besteld om een oud exemplaar uit 2010 te vervangen, zodat ik nog een nieuwe met Mojave krijg... (De lijst met 100 items is van een nieuwere laptop die Mojave draait.)
Wat voor soort programma’s zoal?
Zomaar een greep (vanuit het system report werkt copy-paste niet helaas):
ADManager (meer dan 10 keer)
Adobe programma's (meer dan 20)
Alarm Clock
Amaya
Bootstrap
Chicken of the VNC
Disk Inventory X
Easy Photo Print
Excalibur
Flickr Uploadr
GarageBand
Garmin BaseCamp
HourGuard
HP software (een stuk of 10)
iDBD
iExtratMP3
IP Camera Tool
jAlbum
Komodo Edit
Microsoft Communicator en nog wat meer van Microsoft
Olympus Viewer 2
Olympus Digital Camera Updater
QuickTime Player 7
Opera
ReplicatorG
SketchUp
svnX
TomTom Home
Xerox Scan Utility

Misschien kan ik de meeste daarvan wel missen overigens...
Wow, dat zijn er immens veel. Ik zou ook wachten met upgraden in jouw geval ;-)
unetbootin is een ramp van een programma wat meer kwaad doet dan goed. Kun je beter met de terminal (dd werkt ook onder macOS) of met Etcher doen.
Want met dd kun je absoluut geen fouten maken :X
[/sarcasme]
Hij gaf nog een alternatief, Etcher, welke meer dan uitstekend werkt.
Maar van die fouten leer je dan wel weer een boel!

Ben het wel met @Aegir81 eens, unetbootin is echt een klote ding. Etcher werkt prima, en heeft ook een leuke UI als je daar behoefte aan hebt.
Moet je per ongeluk of= en if= eens omwisselen!
Been there done that :P
Daardoor heb ik geleerd dat backups belangrijk zijn :+
Dan maakt hij van je iso een backup van je usb stick en moet je deze opnieuw downloaden. Het is een stuk kwalijker om je van disk te missen.
of=/dev/sda1 is kwalijker ja 😑
Dan moet je ook geen grote jongenscommando's gaan uitvoeren als je er niet mee om kan gaan }>
Helpt ook niet dat I en o dicht bij elkaar zitten op het toetsenbord 😜
Ik heb nog nooit problemen gehad met Unetbootin, ik krijg steeds een opstartbare Linux-distro met behoud van alle andere bestanden op de usb-stick. Met dd en Etcher is dit niet het geval als ik het me goed herinner en wordt de stick steeds geformatteerd.
Dan heb je geluk gehad tot nu toe. Met Unetbootin help je elke RHEL/Fedora/CentOS ISO om zeep namelijk, niet mee te booten. Geld trouwens ook voor Arch. Alleen Ubuntu en afgeleiden kan Unetbootin nog redelijk mee om heb ik gemerkt, maar ook dat is niet altijd zeker.

En dd wist inderdaad je partitietabel ja, net als Etcher. Dat wil je toch ook als je een bootbare stick maakt??
Bedankt voor de tip. Ik krijg daar de volgende programma's
Photoshop, iMovie en Steam.
iMovie zal wel vervangen worden in hun eigen update en voor Photoshop was jaren geleden al een 64 versie voor windows, dus daar is ongetwijfeld ook al een alternatief voor op Mac. Dus ik durf die update nu wel aan, thnx!
Hangt van de versie van Photoshop af hoor. Als je een hele oude licentie hebt nog, dan krijg je geen updates meer.
En het kan zijn dat je geen App Store-versie van iMovie hebt. In dat geval is hij heel erg oud en wordt hij waarschijnlijk niet geüpdatet.
Wat Steam betreft lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat daar geen update voor is.
Waarschijnlijk heb je al een oudere Steam-installatie. Herinstalleer even om de 64-bit versie te krijgen.

Meer info: https://appleinsider.com/...bit-before-macos-catalina
Vooral spelletjes: Age of Empires 3, Portal 2, Call of Duty 4
Toch wel jammer dat die niet meer te spelen zijn.
Of als je geen externe software hiervoor wilt gebruiken
Apple-->Over deze Mac --> Systeemoverzicht --> Software --> Programma's
en dan de laatste kolom.
Thanks, ik zit nog 10.13. Toch valt het aantal 32 bit progjes wel mee. Veel van Adobe, maar ik vermoed dat die snel zullen reageren. En Logitech's Harmony software voor de remotes, dat is toch wel ff flink lastig in mijn huis!
Draai al een tijd de Catalina beta en alles van Adobe werkt perfect gelukkig.
Prima actie.

Dit is de enige manier om software vooruit te krijgen. Kei hard 32-bit afkappen. X % van applicaties werkt niet meer. Alle bedrijven in paniek. Toch maar investering naar voren halen om naar 64-bit om te bouwen, 1 jaar iedereen boos en zeuren en daarna voor iedereen een veel betere oplossing.

Microsoft is het ergste wat betreft "legacy". Het is precies de reden dat ze mobiel verloren hebben van Apple en Google.

Daarnaast is dit ook weer een motivatie voor bepaald type apps om in de cloud te draaien in plaats van local, dan heb je dit hele probleem ook niet.

Lang leve de vooruitang!
Ik zie dat de Belastingdienst Aangifte Loonheffingen 2019 applicatie ook nog 32-bit is. Loopt sowieso al hopeloos achter, maar straks niet meer te gebruiken dus...
Haha... gewoon niet meer doen dan. Moet je zien hoe snel ze met een update komen 😜
Denk je? Die versturen gewoon massaal boetes, onder t mom van, zoek t uit hoe je je aangifte doet.
Je bent duidelijk niet bekend met het bedrijfsleven. Klanten verwachten legacy van Microsoft. Ze hebben het grootste marktaandeel qua OS'en op desktop/laptops en in het bedrijfsleven draaien er gedrochten van legacy software (meer wel dan niet). Vooruitgang in het bedrijfsleven in de IT infrastructuur gaat tergend traag (kijk maar naar de Windows 7 adoptie, Windows 10 gaat gelukkig veel sneller). Migreren of het vervangen van legacy apps kost vaak veel tijd en een vermogen. Gelukkig proberen steeds meer bedrijven over te stappen op een Saas model om minder OS afhankelijk te worden.

Apple is een stuk minder afhankelijk van het bedrijfsleven en heeft minder last van legacy apps dus apps afkappen heeft veel minder invloed.

Voor Windows Mobile zou je het volgende eens kunnen lezen:
https://www.theverge.com/...-history-glorious-failure
Het heeft helemaal niks met legacy software te maken.

[Reactie gewijzigd door m3gA op 7 oktober 2019 11:04]

Bedrijfsleven moet zich schamen. Software normaal afschrijven en dan weer investeren in plaats van eindeloos doordraaien op verouderde processen en vervolgens huilen bij Microsoft en consorten over beeindien support. Ondertussen maken ze wel allemaal miljarden winsten.

En Apple heeft ook steeds meer zakelijk klanten maar die dicteren voorlopig nog niks om maar niet te spreken over iOS.
iOS heeft een mooi update mechanisme. En als OSX binnen het bedrijfsleven gebruikt wordt door de normale kantoormedewerker is het vooral Office / SaaS of via een SBC achtige constructie. Slechte software /hobbybob is jammer genoeg veelvuldig aanwezig. Heb al een keer een leverancier gebeld en kreeg te horen "Support is er op dit moment niet. Denk dat ie op de wc zit".
Geen backwards compatibiliteit meer met 32bits apps, nee dank u.

En ja ik snap het wel, vooruitgang enzo. Feit blijft dat hierdoor een hoop programma's niet meer werken.
Niet zelden programma's die al jaren naar volle tevredenheid gebruikt worden en die naast geld gekost hebben ook essentieel zijn voor mens en bedrijf. Dit kan een game zijn maar ook zomaar een administratief of productieprogramma. En wederom niet elk softwarehuis zal een update klaar hebben staan of maken omdat Apple door wil met de toekomst. Ik ga deze "update" iig niet snel installeren, dat kost me bakken met geld en die zal ik eerst moeten verdienen (met 32 bits software).

Jammer van Apple, niet iedere gebruiker is zo hip en bij de tijd als Apple graag wil zijn. Niet backwards compatibeliteids aanbieden is best een tikkie arrogant. Zeker naar de trouwe gebruiker, en ik heb me laten vertellen dat het nou niet echt een flinke berg moeite is aan hun kant.
De transitie van 32 naar 64 bits is begonnen in 2006 of mogelijk nog eerder. Als je na 13 jaar nog steeds 32bit meuk gebruikt moet je je eens achter de oren krabben en je afvragen of de softwarehuizen hun spul wel serieus nemen.
Ik vind de toon van je reactie al heel raar. 32-bit meuk.
Waarom is het meuk, is het opeens slecht omdat er iets nieuwers is?

Niet alles hoeft constant gepatcht te worden en iedere dag nieuwe functies te krijgen. Er is prima genoeg software ontwikkeld door mensen die dat als hobby doen, die willen misschien niet het programma gaan aanpassen.
Als jij alleen software gebruikt van grote bedrijven, prima, maar jij bent niet iedereen. En daarmee hoef je niet zo denigrerend te doen tegenover de mensen die het niet aanpassen.
Niet alles hoeft constant gepatcht te worden
Zeker wel, alles moet constant gepatcht worden of dacht je soms dat er geen security updates inzitten? En dat Macs immuun zijn voor hacks/ongein? Zeker Apple met oude 'meuk' is vrij ruk omdat wanneer een machine omvalt en vervangen moet worden, dit over het algemeen gebeurd met nieuwe 'meuk' vervolgens zit je met heel verschillende MacOS versies te prutten. Bepaalde organisaties denken rustig 15 jaar te kunnen doen met sommige software (zoals bv. Adobe CS) en verwachten dat IT organisaties dat tegen normale kosten blijven ondersteunen... Als je dan met OS en software zit dat al jaren EOL is en je introduceert nieuwe hard/software en je upgrade niet alles in 1 keer dan heb je echt de poppen aan het dansen.

Klant boos, zeker als je zegt dat ze hun oude 'meuk' moeten upgraden, dan hebben ze het geld er niet voor want het is allemaal te 'duur'... Ze willen dan al helemaal niet horen dat je het hier al meerdere keren over heb gehad.

Je ziet dit vaker, het ergste was een aantal jaar geleden toen er veel veranderingen waren in SMB gebruik in OSX (voor toegang tot NAS).

Het is 'slecht' omdat het te oud is, niet langer ondersteund, geen beveiligingsupdates en niet werkt met moderne soft/hardware die men aanschaft wanneer men groter wordt en/of defecten vervangt.
Omdat het meuk is. Is het slecht? Ja, omdat het niet meer past in deze tijd. Het is niet meer veilig, compatible of whatever. Hard- en software is dynamisch in de zin dat het continu evolueert. Als je daar als ontwikkelaar aan voorbijgaat omdat je er geen zin in hebt of omdat je het argument "het werkte in 1999 toch prima?" of als gebruiker niet mee wilt omdat je vindt dat als je 100 euro betaalt voor een stuk software dat je er dan 50 jaar mee moet kunnen werken, dan is dat prima maar ga niet klagen bij een Apple, Microsoft of welk andere hard- of softwareleverancier dat je spullen het niet meer doen na een upgrade.
Je kan nog een paar keer meuk roepen. Maar je argumenten gaan niet op voor alle software
Maar prima, doe wel even je laptop weg, die meuk is al langer dan een dag oud dus het moet geupdate worden.

Als jij software hebt die gewoon prima veilig is en goed werkt, waarom moet het aangepast worden dan? Of het nou uit 1999 komt of uit 2019, als het goed en veilig werkt werkt het toch. Je argumenten slaan nergens op, maar prima, iedere dag een update dan maar.

Dat je +2 krijgt voor deze onzin is nog een grotere aanfluiting, maar goed, meningmodden is wel een ding natuurlijk
Snap je lange tenen niet zo goed... Ben je ook zo'n gebruiker van legacy software en wil je ook 100 jaar met je spullen doen?

Ik geef genoeg argumenten maar jij valt alleen over het woordje "meuk". Software uit 1999 is niet veilig en voldoet gewoonweg niet meer. Neem een aanspreken van API's, DLL's of whatever. En nogmaals je hoeft je spullen niet de deur uit te doen. Werk lekker met je antieke spullen. Mij gaat het erom dat je niet moet zaniken dat de hard- en softwareboeren wel vooruit gaan en je niet kunt upgraden omdat dan je oude software het niet meer doet.

En elke dag updaten? Je laptop de deur uit doen omdat ie een dag oud is? Eerder jouw argumenten slaan nergens op.

Modden op het eens of oneens zijn met iemand is iets natuurlijks, doe je niets aan.
Feit is dat veel 32-bit software decennia oud is. Het mag dan wel geupdated worden, de core is niet meer van deze tijd. Er rijden ook geen auto's meer uit die tijd rond met een zwaar vervuilende diesel.
Die laptop hoeft niet weg als ie de nieuwste OS'en en nieuwste software gewoon kan draaien. Mijn Macbook Pro uit 2012 kan dat óók. Dat ding is 7 jaar oud en krijgt gewoon Catalina erop straks.

Dus ja. Dat geldt wél voor alle software. Er zijn 64-bitversies voor alle software die serieus genomen wordt door diens ontwikkelaar. Als het in 1999 goed werkte heb je mooi mazzel als het nu nog werkt, maar na 20 jaar dezelfde software kun je niet zeggen dat het 'goed' werkt. Pertinent niet.

Maar ik begrijp dat jij gewoon Netscape Navigator 3.0 gebruikt of IE 5.0 want hey dat werkte in 1999 toch ook prima?

En veilig is het allerminst. Dat was het in 1999 al niet, en nu nóg minder.

Ik heb een bedrijf als klant gehad dat het wist te presteren om 2 jaar geleden nog met een stuk software te werken dat met FoxPro onder DOS (!) geschreven was. Er was nog 1 iemand die dat stuk meuk kon ondersteunen, die was al jaren met pensioen maar kon af en toe nog wel eens een tabelletje wijzigen. Als die persoon omvalt ligt het hele bedrijf gewoon stil. Maar hey vooral niet updaten hoor want dát kostte geld......

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 4 oktober 2019 13:18]

Waar heb je het over? Dan draai je toch fijn een macOS Mojave of Linux of Windows VM? Who cares? Op iedere moderne Mac van na 2012 werken die VMs prima.
Ik weet niet of je zelf kennis hebt van software-ontwikkeling, maar bouw jij maar eens een applicatie, en kijk daar drie jaar niet naar om. Klein wonder als je 'm nog gecompileerd krijgt in de laatste versie van je IDE met de laatste dependencies. En je mag van geluk spreken als de executable nog werkt 3 OS versies later. En anders is het niet veilig, en niet stabiel meer.
Kijk maar naar je huis, je hoeft het niet te onderhouden, maar als deuren gaan knellen en je CV ketel het begeeft merk je toch dat dat niet de bedoeling is ;)
Ik weet niet of je je nog herrinert wat er gebeurde toen Ubuntu wilde stoppen met 32 bit, daar zijn ze van terug gekrabbeld.

Oude software die niet meer ondersteund wordt zoals games draaien gewoon op 32 bit en zullen nooit geüpdate worden, dus als daar geen oplossing voor is gevonden moet je 32 bit er ook niet uit gooien.
Linux is een platform waarin bij verre weg het minst geïnvesteerd wordt door grote software bedrijven. Logisch dat daar legacy ondersteuning belangrijker is. Je kunt geen appels met peren vergelijken.
Het minst? Ik denk dat juist de meeste software geschreven voor andere platforms, en dan voornamelijk Windows, 32-bit is. Kijk maar eens in je /programfiles(x86) vs de non-x86 folder (mits je windows draait).

Voor GNU/Linux zijn er zeker wel bedrijven, zoals Canocial, die baat hebben bij die vooruitgang. 80% van het Web draait op linux. Maar het is inderdaad appels met peren vergelijken.
Het meest trieste is dat Microsoft zelf heel veel software welke alleen maar op up to date pc's (dus 64 bits) wordt gedraaid (bv SSMS) nog 32-bits zijn. En MS brengt zelfs nog 32-bits varianten uit van hun 64 -bits software en OS-en. Waarom?????????
Dus omdat er minder geïnvesteerd wordt is legacy ondersteuning belangrijker?

Als we dat even doortrekken naar de andere kant waar wel veel geïnvesteerd wordt Windows dan klopt er geen ene hond van je argument. Als Windows 32 bit support laat vallen nou dan breekt de hel los, je wilt niet weten hoeveel nog op 32 bit loopt. Zeker in zakelijke omgevingen.

Voor Linux wordt enorm veel software geschreven om op servers te draaien, Mac is de end user en Windows is een mix.

[Reactie gewijzigd door Randomguy369 op 4 oktober 2019 09:50]

Heeft in dit geval met name te maken met Steam, Wine, en 32-bit legacy games die nooit naar 64-bit geupdate zullen worden. Die wil je nog steeds kunnen spelen op Ubuntu 19.10 of 20.04. Gamen op macOS? Van oudsher niet populair (Jobs vond het onzin). iOS wel.
Oplossing ligt bij de gebruiker, wil je na tig jaar nog steeds een oud stoffig spel spelen dan update je je OS maar niet. Backwards compatibility is niet infinite.
Mee eens en als je echt afhankelijk blijft van 32bit programma of iets, installeer je een vmware of houd je een ouude laptop die je niet update achter de hand.
Je hoofd pc of laptop niet updaten is uiteindelijk alleen maar onveilig.
Die oude stoffige spellen heten in mijn geval Microsoft Office en Adobe Suite. Ik PEINS er niet over om de honderden euros voor een recente versie te gaan neerleggen om dat Apple vindt dat het daar tijd voor is.
Adobe CC wordt keurig bijgehouden hoor.
a 24 euro per maand. Lekker.
Het is professionele software, hoort ook gewoon geld te kosten.
Kreeg gister mailtje van Arturia dat hun softsynths ook nog niet allemaal 64 bits zijn.
Dus als ik muziek wil blijven maken...

Ik heb ook synths die helemaal niet meer ondersteund worden, zoals Linplug Spectral ;( ;(
Nou, het gekke is, die "About" - "Systeemoverzicht" gaf ook aan dat The Sims 4 en m'n Renault R-Link Toolkit 32-bit waren. Maar toen ik Catalina er eenmaal op had staan kreeg ik daar géén meldingen meer van. Ja, de Steam Client maar daarvan weet ik dat ik even de nieuwe versie moet ophalen. R-Link doet het in elk geval prima.
dan draai je behoorlijk stoffige versies die niet compatible zijn met de versies die andere mensen tegenwoordig draaien.
Ik kan een heel betoog gaan houden over waarom je moet betalen voor moderne software, maar dat lijkt mij in jouw geval water naar de zee dragen.
Dus dan blijf je lekker op Mojave en hou je op met zeuren. Want ook Mojave "doet wat je moet doen".

[Reactie gewijzigd door sohus op 4 oktober 2019 11:09]

Dat is niet helemaal waar. Ze hebben OpenGL eruit gesloopt wat ik nodig heb voor bv Blender.
Dan pak je de versie ervoor.
Ik snap je voorbeeld van Office for Mac niet zo goed.

Microsoft heeft in Augustus 2016 in een update voor Office 2016 for Mac, deze applicatie 64-bit gemaakt. Dus tenzij je Office 2011 gebruikt (dat is de versie vóór Office 2016), zou je geen enkel probleem moeten hebben. Overigens wordt Office 2011 door Microsoft alleen maar tot 10.12 ondersteund en je krijgt ook al 2 jaren geen updates (incl. security updates) meer voor Office 2011, want Microsoft is in Juli 2017 gestopt met de ondersteuning voor Office 2011.

Natuurlijk mag je zelf bepalen of je die software alsnog wilt draaien, maar ik vind het niet vreemd dat je een niet meer ondersteunde versie van Office 2011 niet kunt gebruiken op de nieuwste macOS. ;)

Voor andere software geldt misschien een ietwat andere situatie, zo ken ik de Adobe requirements/updates/support niet goed.
Dat wat je met een oude Photoshop versie doet, kun je waarschijnlijk ook met Pixelmator Pro (kost 30 EUR). Office op Mac is trouwens aardig uitgekleed...

[Reactie gewijzigd door Jerie op 4 oktober 2019 14:36]

Alsof het OS niet in functie van de gebruiker staat. De gebruiker moet zich maar aanpassen aan het OS.

Wat een onzin :')
Je hoeft niet te updaten hoor, niemand verplicht je, maar het OS staat zeker niet in functie tot de gebruiker, nooit geweest ook. Jij werkt mét het OS, het OS werkt niet vóór jou. Overigens kijken de makers van besturingssystemen naar de gemene deler en niet naar een enkeling die met oude zut werkt. Gelukkig maar anders zaten we nog met DOS en ander legacy spul uit 1978.
Alsof het OS niet in functie van de gebruiker staat. De gebruiker moet zich maar aanpassen aan het OS.

Wat een onzin :')
Updaten is optioneel.
Een OS met 32-bits compatibiliteit virtueel draaien is ook een optie.
Ubuntu is ook legacy ... of liever gezegd.. dat moet nog op een 386DX kunnen draaien desnoods. Allicht blijft dat 32-bit.
Toch wel grappig dat wanneer een linux distro(ubuntu dacht ik) hetzelfde probeerde er enorm veel backlash kwam voor de effectieve release. Wanneer apple dit doet hoor je er amper iets over...

Ok om even eerlijk te zijn moet ik wel vermelden dat men dit vooral niet zag zitten door de vele games die dat nodig hadden. En apple is nu niet echt het beste game os om te beginnen maar toch.
Er zijn genoeg overheden en grote bedrijven die nog op 32 bit werken. Er zijn nog genoeg programma's die alleen in 32 bit beschikbaar zijn. Daar zou je je wel eens dik kunnen in vergissen. En het kan goed zijn dat die softwarehuizen niet meer bestaan. Maar de software die iemand al jaar en dag gebruikt wilt deze wel blijven gebruiken ... Dus een upgrade naar 64 bit is niet mogelijk. Tevens moet je de kost (en het mogelijk verlies van gegevens) ook rekenen voor een overstap naar een andere applicatie. Dit wordt nogal dikwijls eens vergeleken ... Je zou versteld staan hoeveel kmos nog ms access en foxpro "toepassingen" hebben. Daar mag je niet aankomen. Want het personeel is er mee gewend om te werken, dus dat moet ten allen tijde werken ... Dan is er ook nog veel van die "legacy software" is gemaakt door nu reeds oudere programmeurs en sommige zullen aan lopen tegen pensioenleeftijd ... En die zullen ook iets hebben van, waarom nog moeite doen ik stop er toch mee binnenkort. En dan is er nog de gebruiker zelf .. DIe mensen hebben echt geen weet of ze nou 32 bit of 64 bit software gebruiken ... Of zelfs moeten installeren .. Je zou maar eens versteld staan hoeveel support tickets een support afdeling niet krijgt (gekregen heeft) van ja maar ik kan dit niet installeren. Waarbij er gewoon een fout gemaakt is tussen 32 en 64 bit ... Als je 32 bit download als eerste zet dan zal dat het meest gedownloaden zijn. Uiteraard kan je een installer maken die beide kan installeren en dergelijke. Maar daar doen bedrijven ook niet veel moeite voor. Want je installer is dan complexer, je kan het ook gaan downloaden wat je nodig hebt afhankelijl van de mogelijkheden, maar weer een complexere installatie ...


Python is ook in transitie naar 3.X ... Dit duurt ook al jaren en zal nog wel een hele tijd duren, gewoon omdat grote spelers (waaronder Google) nog altijd actief 2.7 gebruiken.

Het is altijd gemakkelijk om te zeggen, je moet maar iets anders gebruiken ...
Voor bedrijven is het andere koek, ik doel meer op de particulieren. Echter ook bedrijven moeten een keer om of anders niet upgraden wat weer ten koste gaat van de veiligheid en dat heeft weer consequenties voor AVG, etc. Dus tja....
Een paar jaar gelden heb ik Adobe lightroom gekocht voor 300+ euro’s.
Dat zal nu niet meer werken, Mac gebruikers worden gedwongen om de cloud editie van Adobe te nemen tegen een X bedrag per maand.
Ik vind dat echt niet fijn naar de klanten toe die een ‘lifetime’ licentie gekocht hebben.
Daarvoor moet je dus bij Adobe zijn en niet bij Apple.
Op z’n minst bij allebei, zou ik zeggen.
Nope, Adobe krijgt ruim van te voren informatie van Apple over de volgende iteratie van macOS. Het is dus aan Adobe om ervoor te zorgen dat hun software op die versie van macOS draait. Dat Adobe er expres voor kiest standalone versies geen updates meer te geven laat zich raden. Adobe wil iedereen naar een abonnement toe bewegen.
Hoe vervelend ook voor je, het kan nooit een volledige verrassing zijn. Wanneer je software aankoopt, weet je dat het niet eeuwig mee zal gaan.

Bedrijfseconomisch gezien, schrijf je het ook af over een aantal jaren. Ook dat weet je wanneer je het aankoopt. Wanneer de software daadwerkelijk na enkel jaren is afgeschreven, blijf je die kosten opvoeren in je kostprijscalculatie als reservering voor nieuwe updates of nieuwe software.

Daarnaast is het handig om je te informeren hoe lang een leverancier zijn software zal blijven updaten.

Overigens is het niet voor niets dat veel software niet meer aangekocht wordt, maar met abonnementen werkt. Geen hoge investeringen met risico dat je daar vervroegd op moet afschrijven omdat het niet meer ondersteund wordt en een grote mate aan bedrijfszekerheid.

Los daarvan, wel jammer natuurlijk wanneer je oude vertrouwde software dat prima volstaat opeens niet meer te onderhouden is.
Apple developers hebben in 2018 bij de release van Mojave een e-mail gehad dat Mojave de laatste macos versie is die 32 bits ging ondersteunen.

Net als bij iOS hebben developers meer dan een jaar de tijd gehad om hun applicaties 64 bit te maken.

Nee wat mij betreft heeft Apple dit gewoon netjes aangegeven.
Sterker nog, eerder werd er gecommuniceerd dat Mojave al 64-bit only zou zijn. Later zijn ze daarvan teruggekomen en bleef het backwards compatibel met 32-bits software. Nu, een jaar later (en 13 jaar na de eerste 64-bits Intel Mac) is het dan echt afgelopen met 32-bits software. Softwaremakers hebben 13 jaar de tijd gehad om hun software geschikt te maken voor 64-bits Intel Core processoren. Langer dan ze de tijd hebben gekregen om over te stappen van Motorola PPC op Intel Core!
Euhm, hoe lang is 64bit beschikbaar op OSX? Al minstens 8 jaar denk ik. Dat is toch tijd genoeg om je software aan te passen.

Ik vond het ook spijtig dat MS indertijd DOS mode uit Windows gesloopt heeft en zo, maar je kan niet eeuwig backwards-compatible blijven...

Uit nieuwsgierigheid: Hoe lang moet backward-compatibility gegarandeerd worden volgens jou?
Precies daarom update ik ook gewoon straks 1 spelletje doet effe niet meer, dan maar pech die heb ik op windows ook nog wel(C&C generals zero Hour).
De maker heeft echter wel gezegd dat er een 64bit update komt alleen niet wanneer, als ik echt ouwe meuk wil draaien kan altijd vmware of iets gebruiken(Dual boot weet ik het)..
Speel ik ook, gewoon in een VM draaien ;)
Ja vrij heftig, sommige 16bit software of games kan ik ook niet meer standaard draaien op W10.

Als je software leverancier op dit moment geen 64bit versie heeft moet je je afvragen of het wel de juiste software is.
Ik snap niet waarom deze reacties +2 krijgen. Als iets prima werkt waarom zou een onafhankelijke ontwikkelaar dat dan gaan aanpassen. Iets is niet perse goed omdat het geupdate wordt, het is goed omdat het werkt. Simpele software moet nu herschreven worden puur omdat ze de support laten gaan.
Maar goed, alleen denken in grote bedrijven die software ondersteunen is natuurlijk veel beter.
Je hoeft de software niet te updaten, maar dan loop je wel het risico dat het uiteindelijk een keer niet meer werkt. Je kunt 32-bit (net als 16-bit) niet eeuwig blijven ondersteunen.

Prima, als je 32-bit software wilt blijven gebruiken, dan update je simpelweg niet toch? Er is niks mis met Mojave.
Tja, vooruitgang boek je door oude standaarden te laten vallen. Voor gebruikers die de oude standaarden nog willen gebruiken is er de mogelijkheid om niet te updaten, en dat zal echt een minieme hoeveelheid zijn. En als je je nostalgie wilt ophalen mag je dat doen op een oude machine of op een dichtgetimmerde VM.

Als we nu nog op 16bit zaten hadden we allerlei limieten. En om alle variaties te ondersteunen heb je resources en tijd nodig. Er zijn keuzes die gemaakt moeten worden.

Oude beeldschermen hebben ook alleen een VGA aansluiting, de meest recente videokaarten hebben geen VGA uitgang meer. Waarom niet? Omdat het ouderwets is en weinig toevoegt.

Bedrijfskritische hardware wat op XP draait en 16 bit applicaties draait (als voorbeeld) zal nog worden ondersteund door de leverancier indien nodig en vormt geen risico omdat het op geen enkele manier verbonden zal zijn met het internet (hoop ik).
Ik ben oprecht geïnteresseerd welk software pakket voor jou dusdanig cruciaal is dat jij niet kunt overstappen naar Catalina? Wellicht dat de community een goed alternatief voor je weet?
Ikzelf heb bijvoorbeeld Picasa er nog op staan. Een van de makkelijkste programma's om de foto's die ik op mijn NAS heb staan te indexeren en ordenen. Helaas wordt Picasa al een paar jaar niet meer ondersteund.

Ik heb gezocht naar gratis of betaalbare software die idealiter zowel op Windows als Mac draait om Picasa te vervangen, maar nog geen goed alternatief gevonden. Laatste test was met XnViewMP, die kan het op zich wel maar is bij mij nog niet erg stabiel.

Hebben jullie ideeën voor een goed alternatief? Ik ben niet op zoek naar Lightroom-achtige toepassingen, het gaat puur om beheer/ordenen/weergeven/zoeken.
Best in class DAM software:Je zal geen betere software vinden. +/- 110 euro investeren en je bent klaar voor de komende 10 jaar want deze software word zeer goed onderhouden. Voor iMatch zou ik even wachten tot iMatch 2020 binnenkort uitkomt. Photo Supreme is net naar v5 bijewerkt.

[Reactie gewijzigd door sohus op 4 oktober 2019 12:54]

Dank je wel, ik ga ernaar kijken. (Ik mag je geen +1 geven van Tweakers helaas)
Herinner me net nog deze die denk ik net wat meer mainstream is met minder functies maar daardoor wel wat makkelijker te begrijpen (Windows only):
https://www.acdsee.com/en/products/photo-studio-home/

Je zou aan de Home (instapversie) genoeg moeten hebben maar check natuurlijk je requirements. Alle software heeft ook een proef versie dus probeer het vooral zelf uit.
Uit nieuwsgierigheid: Welke 32bit software ben je afhankelijk van dan?

Toen ik Catalina Beta installeerde kreeg ik alleen een probleem met Beyond Compare (file diff utility). Maar daar was al een 64bit beta voor beschikbaar. Verder geen problemen (ik doe met name data-science en software development).

Aanpassing in het security model leveren m.i. grotere problemen op.
Speculeer je nu maar wat of heb je ook voorbeelden van al je software die je opnieuw moet kopen?

En wie heeft jou verteld dat het niet veel moeite kost? Wat weet die persoon er van hoeveel Apple aan engineering en test uren moet spenderen om 32-bit te laten bestaan?
Ik ga deze "update" iig niet snel installeren, dat kost me bakken met geld en die zal ik eerst moeten verdienen (met 32 bits software).
Daar kom je wellicht een aantal jaar mee weg, maar ook aan Mojave ondersteuning komt een einde. Dat geeft je grofweg 2 jaar de tijd om te upgraden. Mits je natuurlijk je organisatie niet uitbreid en geen nieuwe Macs aanschaft...

Als je te lang wacht kan je echt een nekslag krijgen, want dan is het niet alleen al je software vervangen, maar ook al je hardware. Of nog erger, je bent aan het groeien en je nieuwe hardware werkt niet met je oude infra. Dan kan je en niet groeien en heb je alsnog een enorme kostenpost. Veel bedrijfjes overleven dat niet goed.

Dit zou je ook in gedachten moeten hebben gehad op het moment dat je een Apple kocht, je zit vast aan de grappen en grollen van Apple. En als je wat historisch onderzoek had gedaan, dan wist je dat dit soort dit soort wijzigingen gebeuren bij MacOS/OSX. Het is gelukkig wat minder drastisch dan vroeger, want toen was support een stuk korter dan dat het nu is...
Ik ben wel benieuwd welke software je niet meer kan gebruiken en je bakken met geld gaat kosten..
Ik blijf nog ff bij Mojave. Catalina bevat Safari 13, wat een regelrechte ramp is - valt niet adequaat te beveiligen door het gebrek aan extensies. Mojave en Safari 12 krijgen voorlopig nog security patches, dus heb nog even de tijd om rustig te kijken of Apple terugkomt op haar beslissing of om over te gaan naar een andere browser.
Er zijn wel extensies maar deze moeten nu via de appstore geïnstalleerd worden. Op Mojave krijg je namelijk ook Safari 13 aangeboden.

Ik kreeg de melding bijv. dat de Pocket extensie nu niet meer werkte en geïnstalleerd kon worden via de appstore. Zo zal dat met andere extensies ook zijn (of gaan zijn). Ze zijn heus niet zo dom om álle extensies te verbieden.
Klopt, die heb ik dan ook niet geïnstalleerd. :P

Het probleem met die App Store extensies is dat ze crippled zijn. Daarom zijn er ook maar heel weinig en lees je van zo'n beetje alle opensource extensies met een beetje geavanceerde functies dat ze de handdoek in de ring gooien (populaire voorbeelden zijn bijvoorbeeld uMatrix, uBlock Origin - maar ook iets simpelere zoals BitWarden). Teveel werk, teveel limitaties. Die App Store extensies zijn trouwens geïntroduceerd met Safari 12 (app store, niet Gallery) en sindsdien zijn er nauwelijks bijgekomen. Misschien dat het nu met 13 iets sneller gaat, maar als je kijkt hoeveel er zeggen dat het simpelweg geen nut heeft omdat het toch voor geen meter meer werkt: dan ben ik bang dat er niet veel nuttige extensies bij gaan komen; enkel wat loze shit om geld te verdienen. Plus komt nog bij dat Apple sideloaden al had gemold en de extension gallery een paar maanden geleden offline heeft getrokken - en dat heeft niet geleid tot een influx aan extensies. (Die App Store zelf is ook kak trouwens, zoekfunctie in de extensies is er niet :+)

Ze hebben niet alle extensies verboden, maar de écht nuttige en krachtige extensies zijn gewoon dood nu. Een heel simpel AdBlockertje is geen probleem, als dat het enige is dat je nodig hebt dan is er geen vuiltje aan de lucht. Al het overige moet je helaas overstappen op een andere browser zoals FireFox of Chromium(-derivaat). Dat vind ik erg zonde, want vind Safari juist een van de prettigste browsers die er is.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 4 oktober 2019 12:50]

Ah ja, ik had wel verwacht dat ze wat meer toe zouden staan want anders snijden ze zichzelf in de vingers. Veiligheid en privacy zijn prima maar dit werkt deels averechts ;)

Ik heb heel lang Vivaldi gebruikt maar ben weer lekker over op Firefox (Developer Edition) en ondanks dat het er nét niet zo gelikt uit ziet stoor ik mij daar niet zo aan en werkt het eigenlijk wel fijner dan Safari (voor wat ik doe).
Inderdaad. Het had al gescheeld als er een toggle/default aangezet kon worden om toch te kunnen sideloaden, maar nope. Safari heeft in de basis wel betere beveiliging gekregen met wat nieuwe features, maar daar moet je dus weer op ander gebied flink op inleveren. :+ De balans is doorgeslagen de andere kant op. :P

Vivaldi ook een tijdje gebruikt! Moet zeggen dat het niet helemaal is wat het beloofde, een Opera (classic) ervaring. :P Best jammer, ik vond Opera vroeger altijd heel fijn. Nu is het gewoon Chromium met een Opera schilletje. :P Met FireFox had ik altijd battery drain problemen op de Mac, hoe is dat intussen? Want daar zijn ook veel extensies voor. Chrome komt er hier niet in.
Ik gebruik de Developer edition (70.0b11) maar ik gebruik een Mac Mini (32GB RAM) dus ik ben niet de gene om over battery/memory problemen te vragen :Y). Gebruik sporadisch ook mijn Macbook Pro 13" en daar heb ik die problemen eigenlijk nooit ondervonden. Zeker de latere releases van Firefox doen het erg goed qua memory en snelheid (vast ook wel qua battery).

Opera was inderdaad een enorm fijne browser en Vivaldi in principe ook (uiteindelijk) maar Firefox is toch waar mijn hart ligt, mede ook omdat het open-source is en omdat ik iets minder Google(-ish) in mijn leven niet zo erg vind ;)

Nadeel vind ik wel van cross-platform browsers is dat de integratie nooit helemaal optimaal is. Bij Windows is dit al iets minder een probleem omdat de "standaard layout" applicaties daar nog volop gebruikt worden (titlebar, menu bar, content etc.). Op Linux en MacOS is zijn veel applicaties toch veel beter geïntegreerd door bijvoorbeeld elementen te combineren in de "titlebar" zoals Safari dat doet en door met veel meer native elementen te werken. Voor Firefox zou je dan een hoop extra werk hebben om dit allemaal per OS te finetunen dus dat zie ik niet snel gebeuren helaas, tenzij ze een eigen UI maken en die op elk platform doorvoeren zoals veel Electron applicaties doen, daar kan ik ook mee leven ;)
Firefox heeft keihard gewerkt om het voor mensen op macOS beter te maken:
https://betanews.com/2019...fox-macbook-battery-life/
Oeh, interessant. Goede timing ook. Kan ik ze weer eens een kans geven, thanks!
Ik geloof dat ik hier iets gemist heb?

Je kan toch in Safari 13 (althans; ik kon dit in de beta wel gewoon) extensies installeren?
(voornamelijk mijn password manager vind ik hier belangrijk)

En wat zou je dan nog willen beveiligen aan Safari?
Enkel uit de store, het is niet meer mogelijk om andere extensies te installeren. In de store staan in totaal slechts 74 extensies, wat een schril contrast is met de duizenden extensies die eerder te installeren waren. En om het even in perspectief te zetten, voor Chrome zijn er alleen al op de extension page meer dan 175.000 extensies op dit moment. Nu is Chrome een stuk populairder dan Safari dus geen eerlijke vergelijking, maar 74 is gewoon een lachertje - zelfs in de vroegere Extension Gallery stonden er heel veel meer dan dat, maar Apple heeft blijkbaar verkeerd ingeschat hoeveel daarvan zouden gaan migreren naar het nieuwe, te gelimiteerde, systeem: bijna niemand dus. Daarmee zijn de extensies voor Safari gewoon dood, niets meer - niets minder. (Een extra hurdle is dat het nu $100 per jaar kost om een extensie te publiceren, dat is iets dat niet iedereen kan veroorloven - zeker niet de FOSS-projectjes.) Ik geloof dat er bij de launch iets van 40 instonden, dus in een jaar tijd zijn er dan iets meer dan 30 bijgekomen; en als ik sommige van die dingen bekijken dan zijn dat lang niet allemaal bijster boeiende toevoegingen en een paar die gewoon wat centen willen verdienen met snel in elkaar geflanste troep. :+ Dat is gewoon kapot, er lijken nauwelijks nog partijen geïnteresseerd te zijn in het ontwikkelen voor Safari met deze opzet.

Qua password managers zijn er ook veel mensen met problemen overigens. Er staan er nog een paar in de Store, maar een groot aantal anderen (vooral wat opensource varianten) zijn simpelweg niet meer te gebruiken en, als je niet wist dat ze ermee op gingen houden, ben je van de een op de andere dag de boel kwijtgeraakt. (Bij de update notitie staan geen waarschuwingen.).

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 4 oktober 2019 13:52]

Ik vind de UI wat gedateerd worden.
Kan iemand me uitleggen waarom laptops en desktops van voor 2012 niet meer ondersteund worden? Ik lees dat met verbazing. De tijd van UEFI in 32bits ligt al even achter ons. Is dit simpelweg een kwestie van oude hardware waar geen drivers meer voor onderhouden worden?

Het lijkt mij dat zolang een pc gewoon werkt, dat hij ook gewoon eeuwig mee kan. De tijd van afschrijven in 3 of 5 jaar ligt ook wel achter ons. Een computer uit 2008 is snel genoeg voor huis- tuin- en keukengebruik.
Je codebase wordt op die manier steeds groter en groter, oude code moet onderhouden blijven. Dit zijn niet alleen drivers voor printers ofzo, oude chipsets hebben allerlei specifieke code, je moet overal fallbacks voor oude cpu's (die bepaalde instructies missen) gaan inprogrammeren, een OS is geen statisch geheel.
Kan iemand me uitleggen waarom laptops en desktops van voor 2012 niet meer ondersteund worden?
Hoogstwaarschijnlijk wegens de kwetsbaarheden van Spectre en Meltdown. Intel heeft geen microcode aanpassingen uitgebracht voor bijvoorbeeld de Xeon processoren in de Mac Pro's van voor 2013. Om die zelfs maar gedeeltelijk op te lossen zou Apple in z'n OS allerlei kunstgrepen moeten toepassen om te beginnen met het uitschakelen van hyperthreading voor die processoren. Je kan niet van Apple verwachten dat ze tijd en geld gaan steken in een OS dat een 7 jaar oude processor trager maakt, constant aangepast moet worden om nieuwe varianten van Spectre en Meltdown te bestrijden en intussen principieel onveilig blijft en waarbij de maker van de processor zelf niets heeft gedaan om de kwetsbaarheid op processorniveau op te lossen.
Kan iemand me uitleggen waarom laptops en desktops van voor 2012 niet meer ondersteund worden?
Omdat bedrijven niet eeuwig hard/software kunnen blijven ondersteunen. Verschillende bedrijven ondersteunen hun producten langer of korter dan anderen. Apple is vrij redelijk qua ondersteuning voor smartphones of tablets (ivm. Android producenten), maar qua desktop/laptop OS is het altijd vrij beperkt en omdat het ook hardware maakt zit daar ook een verloop datum op.

De 2012 limiet was er ook al voor Mojave, High Sierra deed het tot 2009/2010 afhankelijk van welk model je heb. Daar zit waarschijnlijk nog een jaar ondersteuning op en als je vervolgens een stukje hardware zo rond release heb gekocht heb je 8 jaar software/security support gehad. Dat is imho heel schappelijk. En zeker als je een Mac koopt moet je hier echt rekening mee houden.

Het ligt er heel erg aan wat voor PC uit 2008 je pakt, als je een Mac neemt dan draait daar nog El Capitan op (laatste OS die daar op werkt) en die krijgt al ruim een jaar geen security updates binnen. Iets wat je niet wil met een huis- tuin- en keukencomputer...

Met Windows zelf kan je er waarschijnlijk meer dan 8 jaar uit trekken, maar met BIOS/Driver updates ben je geheel afhankelijk van het model en leverancier. Er zijn zat leveranciers die ook de 8 jaar niet trekken. Daarnaast is financiële afschrijf termijn nog steeds 5 jaar...
Geen idee, het kan namelijk wel werken: http://dosdude1.com/catalina/

Anderszins zal Windows 10 vast ook prima draaien op deze machines.
Momenteel draai ik al geruime tijd de Catalina als Bêta versie op een apart volume.
Als je nog 32 bits Apps draait kan het een oplossing zijn om een extra volume aan te maken en daarop Calatina te installeren.
In mijn situatie heb is bij een grote update zoals deze de behoefte aan een schone installlatie. Het voordeel is dan dat ik het nieuwe MacOS in één keer goed leer kennen. Met een update sleep je vaak ook oude ellende mee.
Een andere oplossing kan zijn om Mojave in VirtualBox te installeren, zodat je de oude programma’s daarin kunt blijven gebruiken tot er een 64 bits versie is of dat je een alternatief hebt gevonden. Dan kun je Mojave geleidelijk aan weer uitfaseren.
Het boek van iCreate “MacOS voor beginners” behandelt alle nieuwe ontwikkelingen en alle Apple Apps en is daarom een echte aanrader, ook voor gevorderden.
De belangrijkste afweging is dus hoe belangrijk de nog resterende 32 bits programma’s voor jou zijn mode overstap te maken. Overigens is het ook aan te raden om pas de tweede release te installeren in verband met kinderziektes.
Sinds Mojave maakt Apple het beheertools en beheerders nodeloos moeilijk gezien het os allerlei auyomatische aanpassingen standaard blokkeert en per gebruiker toestemming vraagt per onderdeel. Leuk prive, onwerkbaar zakelijk. Certificatie en notharization gedoe en geen mogelijkheid om in een Enterprise omgeving bijv. simpel met paden of hashes te werken. Daarbij leveren ze niet eens fatsoenlijke tooling af en komen de wijzigingen ineens terecht in een nieuwe beta zonder fatsoenlijkd communicatie. Pushen van store en sandboxing en ondertussen zeggen dat apps nog steeds daarbuiten mogen worden verspreid maar t wel nodeloos moeilijk maken en langzaam de zeggenschap over apps naar Apple schuiven met notharization als laatste geintje.
Iemand een idee hoe je dan met Catalina .acsm files opent op Mac? Fijn als je van die DRM-beschermde PDFs hebt die alleen met legacy software zijn te openen. Adobe Digital Editions ondersteund het niet
Je hebt wel versie 4.5.10 van Adobe Digital Editions? https://www.adobe.com/nl/...al-editions/download.html

En je hebt in de app de 'computer geautoriseerd' (onder help menu item)?

Anderszins is er ook een iPhone & iPad App Store versie, maar daar heb ik geen ervaring mee. Het losse installatie pakket voor macOS voert wel een 32bit programma `setpref` uit, dat dus niet meer werkt onder Catalina.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 5 oktober 2019 19:53]

"10.15 is compatibel met alle Mac-computers sinds 2012"
Met uitzondering van de Mac Pro (minimaal 2013)
Voor bron zie https://www.apple.com/macos/catalina/


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True