HP schrapt komende jaren rond een op de zes banen

HP schrapt komende jaren rond een op de zes banen binnen het bedrijf. Het gaat in totaal om tussen zevenduizend en negenduizend banen, zo laat de fabrikant weten. De reorganisatie moet in 2022 zijn afgerond.

De reorganisatie is nodig om 'een digitaler bedrijf' te worden, claimt HP. De teruggang in aantal banen komt door mensen die met pensioen gaan en die weg moeten, zegt het bedrijf. De reorganisatie kost komende jaren in totaal een miljard dollar, maar moet vanaf over een paar jaar een miljard dollar opleveren.

De herstructurering is de eerste grote actie onder leiding van de aankomende ceo. De huidige directeur, Dion Weisler, vertrekt komende maand. Zijn opvolger is Enrique Lores, die tot nu toe de printerdivisie van het bedrijf leidde. Weisler was de eerste ceo van HP Inc na de splitsing van HP in 2015, waarna naast HP Inc het bedrijf HPE ontstond voor de enterprise-markt. De directeur daarvan, Meg Whitman, vertrok al snel na de splitsing.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

04-10-2019 • 06:57

52

Reacties (52)

Sorteer op:

Weergave:

Ik werk al sinds eind jaren 90 professioneel met hardware van HP, en dit is wel redelijk standaard van het bedrijf, Het groeit, en acquireert, het stoot af, recessie, mensen op straat en de cycli begint weer opnieuw. ik heb dit de afgelopen jaren al een paar keer zien gebeuren.

Neemt niet weg dat de serverhardware van HP dikke klasse is (proliant reeks), desktops en laptops duurzaam zijn en lang mee gaan en de printers ook prima zijn. Ze zijn niet de goedkoopste maar als stabiele middenklasser een goed merk te noemen. Recessie zal binnen een paar jaar weer een feit zijn dus dat HP nu de bezem door de kast haalt maakt het alleen maar sterker op termijn.
Maar de servers zijn toch van HPE en de desktops/laptops van HP? Twee verschillende bedrijven.

Ik werk ook al sinds eind jaren 90 professioneel met hardware van HP. Servers eigenlijk nog amper, want de meeste bedrijven gaan nu vaak de cloud in op het moment van grote hardware vervanging. De consumer printers waren altijd al een ramp bij HP, maar de zakelijke printers en monitoren waren altijd top bij HP. Echter is de afgelopen ~15 jaar de kwaliteit van de zakelijke printers drastisch achteruit gegaan. Zo erg zelfs dat ik al jaren geen zakelijke HP printers meer uitlever. HP monitoren zie ik ook niet veel meer voorbijkomen, men gaat vaker voor de goedkopere Dell of als prijs niet echt een issue is, eerder voor Eizo. Ik zie nog wel redelijk wat desktop, laptops en (managed) switches voorbijkomen, maar ook een stuk minder dan vroeger.

Zakelijk support is ook achteruit gegaan qua kwaliteit, waarbij ik vroeger echt oplossingen aan de telefoon kreeg en goede (uit)vragen, was dat op een gegeven moment 'bobo' scriptjes oplezen, wat ik gewend was bij hun consumenten support...
ik denk dat je in de minderheid bent met je ervaringen

op server vlak is HP toch wel achteruit gegaan, met hun support voorop. HPE heeft ook een dikke vette paywall geplaatst voor alle downloads voor je server, geen contract, geen downloads. Dat is bij andere vendors toch wel anders.

Ook op client vlak (HP Inc.) zijn ze de Apple van de enterprise vendors (Dell, HP, Lenovo) geworden. Ziet er fancy uit, maar kwaliteit heb je er niet noodzakelijk voor. Ook hier is hun support de laatste jaren echt achteruit geboert.
Dat ben ik wel met je eens, die firmware updates is inderdaad een gedoe. Maar daar is nog wel om heen te werken. Onderhoudscontracten sluit ik zelf zoiezo niet af, ik leg een extra disk en memory module op de plank en anders heb ik de volgende dag tweede hands in huis.

Software is toch redundant dus downtime heb je er niet van.

Maar dat gedoe met software updates heb je helemaal gelijk in...
op server vlak is HP toch wel achteruit gegaan, met hun support voorop. HPE heeft ook een dikke vette paywall geplaatst voor alle downloads voor je server, geen contract, geen downloads. Dat is bij andere vendors toch wel anders.
Komt die onzin weer aan, waar komt dit toch iedere keer vandaan. https://support.hpe.com/h...y&layout=table&f:@source= << Daar kun je gewoon vrijwel alles downloaden, ook zonder contract. Het enige dat je bij servers niet kan vrij kan downloaden zijn bios updates, uitgezonderd biossion met de status "Critical", deze zijn wel gratis te downloaden (voorbeeld: https://support.hpe.com/h...281fa931e614575b28aeb94fa ).Voor bios versie's die niet de status "Critical" hebben is inderdaad een support contract voor nodig net als voor firmware voor externe enclosures (bijvoorbeeld DAS storage). Andere zaken zoals drivers, firmware van interne componenten .e.d. kun je gewoon downloaden zonder entitlement.

Ik snap eigenlijk niet waar dit gerucht iedere keer weer vandaan komt.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 01:31]

Voor de spp iso's heb je wel een account en contract nodig bijvoorbeeld. De losse downloads idd niet.
Dat klopt, in de SPP iso's zitten immers de bios updates ook in verwerkt. Maar dat maakt het verhaal in principe niet anders, een contract is in dit opzicht enkel nodig om van het gemak van bijv. SPP's gebruik te kunnen maken.
<wrong location>

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 01:31]

Ik werk al sinds eind jaren 90 professioneel met hardware van HP, en dit is wel redelijk standaard van het bedrijf, Het groeit, en acquireert, het stoot af, recessie, mensen op straat en de cycli begint weer opnieuw. ik heb dit de afgelopen jaren al een paar keer zien gebeuren.

Neemt niet weg dat de serverhardware van HP dikke klasse is (proliant reeks), desktops en laptops duurzaam zijn en lang mee gaan en de printers ook prima zijn. Ze zijn niet de goedkoopste maar als stabiele middenklasser een goed merk te noemen. Recessie zal binnen een paar jaar weer een feit zijn dus dat HP nu de bezem door de kast haalt maakt het alleen maar sterker op termijn.
Ik ben het op zich met je eens, maar dat ik verplicht moet betalen om grote updates voor een verouderde server te mogen downloaden is waardeloos.
Zie ook mijn post hier: Dennism in 'nieuws: HP schrapt komende jaren rond een op de zes banen'

Tot in ieder geval Gen 5 servers kun je daar vrij alles gewoon downloaden zonder te moeten betalen.
Enkel bios versie's die niet als "Critical" gemarkeerd worden zijn niet gratis verkrijgbaar.

Je zal inderdaad wel losse updates moeten downloaden, de gebundelde updates kan je inderdaad niet gebruiken want daar zitten ook de biossen in.

Maar ook voor verouderde servers kun je dus gewoon alles downloaden zonder kosten, inclusief bios versie's voor bijvoorbeeld Spectre en Meltdown (als deze beschikbaar zijn).
Gen 5? Wie heeft nu nog een Gen 5 server draaien?
Gen 10 zitten ze nu.
Misschien even de post lezen waarop ik reageer, die heeft het over "verouderde servers", dan denk ik al snel aan Gen 5 t/m 8 aangezien Gen 10 en 9 momenteel nog courante modellen zijn en Gen 4 en ouder wel heel oud.

Verder ken ik nog genoeg bedrijven en organisaties nog Gen 5's hebben draaien, je wil ze de kost echt niet geven ;)

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 01:31]

Ik ben in de afgelopen paar jaar nog wel eens een Server 2003 installatie tegengekomen, dat betekend niet dat dit 'normaal' is. Gen 5 is 10 jaar oud! Dit type organisatie zal zeer waarschijnlijk er ook nog een 2008 variant op hebben draaien, wat ook eerdaags EOL is. Ik herken het type organisatie...
Het is zeker niet iets dat je nog dagelijks tegenkomt, echter GoBien-Be heeft het over "Wie heeft er nu nog Gen 5 draaien" alsof het een extreme zeldzaamheid is. En dat is toch wel weer het andere uiterste.
HP zal nooit meer zo zijn als ze ooit begonnen zijn met Bill en Dave.
Reorganisaties doen ze al tientallen jaren er is nog geen CEO geweest die geen ontslagronde gehouden heeft. Niet echt motiverend als je er werkt kan ik je wel zeggen.
Het is leuk om bij HP gewerkt te hebben, niet om het bedrijf maar om de collega’s. Daar doe je het voor, loyaliteit naar de werkgever is er al lang niet meer.
Ik spreek uit ervaring want heb 21 jaar bij het oude HP gewerkt.
De ooit zo bekende LaserJet en Deskjet printer waren toe een innovatie en het beste wat er was.
Het is leuk om bij HP gewerkt te hebben, niet om het bedrijf maar om de collega’s. Daar doe je het voor, loyaliteit naar de werkgever is er al lang niet meer.
Als we heel eerlijk zijn doe je het niet voor de collegae, je doet het voor het geld dat je maandelijks op je rekening krijgt gestort. Leuke collegae maakt het verdraagelijk... ;-)
De ooit zo bekende LaserJet en Deskjet printer waren toe een innovatie en het beste wat er was.
Wellicht kan jij vertellen waar dat mis is gegaan? Het waren zakelijke top printers, maar op een gegeven moment ging het mis en ik lever nu al jaren geen zakelijk HP printers meer uit...

@HoppyF Ik heb jaren lang een HP Deskjet 2000C voor persoonlijk gebruik gehad (I know, een zakelijke printer). Prijzige printer in aanschaf, maar een stuk goedkoper in de refills... Zeer goede printer en support was toen ook uitstekend! Ik heb bv. daarvoor ooit nog een Z/W laser printer van Texas Instruments via de Vobis gekocht, welke ik zelfs 10 jaar later niet bij een concurrent voor dezelfde kwaliteit/prijs kon krijgen. Dat zie ik veel vaker gebeuren, een concurrent stopt ermee en er valt opeens een kloof in de markt.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 01:31]

Ja, uiteraard werk je ook om geld te verdienen maar de onderlinge collegialiteit heb ik altijd als positief ervaren. De normen en waarden dus de bedrijfscultuur was eerst ook erg positief.
Bill en Dave reisden zo af en toe de wereld rond en gingen ook bij de kantoren in diverse landen op bezoek.
Ook in Nederland.
Dit alles is helaas snel achteruit gegaan, zeker ook door afsplitsingen en overnames.
Het is een illusie te denken dat alles dan bij hetzelfde blijft.
Ik doel op de zakelijke printers zoals de LaserJet 2 uit de beginfase.
Een betrouwbare printer die ook goed te repareren was. Wel toen erg duur.
Idem met de goedkopere Deskjet printers, deze waren ook aan de prijs maar leveren goede kwaliteit.
Vroeger was niet alles beter maar veel dingen ook wel.
Ik heb er 30 jaar gewerkt (overgenomen van Apollo Computer, o.a. DN10000, en daarna o.a. hp9000 systemen, en storage). Het waren super leuke tijden. Ik zag het bedrijf flink veranderen. Het lijkt inderdaad niet erg meer op wat het ooit was.

[Reactie gewijzigd door JackBe op 23 juli 2024 01:31]

Ik heb een heel andere ervaring met hun professionele laptops. Koelproblemen (er zat weliswaar een quadro in), slechte bouwkwaliteit (schuiver die kapot ging, toetsenbord dat meegaf,...) en dat alles wel aan een premium prijs.

Dit is natuurlijk puur anekdotisch bewijs.

Frequente bluescreens, dat was ik ook vergeten!

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 23 juli 2024 01:31]

Ik moet toch wel zeggen dat de kwaliteit van de professionele laptops te wensen overlaat. Bouwkwaliteit degelijk maar alle bloatware zorgt voor bsods, crashes, fans die overuren maken,... . En dan nog maar te zwijgen over de support. Dit nieuws verbaasd me eigenlijk niet.
Ik kan uit het verhaal niet opmaken of dit ook voor de HPE tak geldt, maar ik denk eigenlijk alleen voor HP.

De server-hardware zal onder HPE vallen en is inderdaad een dikke prima. Echter met persoonlijke, en ook klein zakelijke hardware heb ik de afgelopen 10-15 jaar veel slechte ervaringen gehad. Waarschijnlijk zal niet iedereen deze meningen delen. Maar vind dat de software van printers (trouwens ook laptops) met een hoop bloatware komt, dan vind de software de printer na drie maanden ineens niet meer, moet je de boel opnieuw installeren, printer weer niet meer gevonden bij de installatie. Op kantoor ook, 1 van de 10 prints verdwijnt ergens en komt nooit bij de printer aan (nee ligt niet aan slecht configuratie). Ook verschillende laptops gehad, koelingsproblemen, hard schijf defect, zelfs moederborden compleet aan gort binnen nog geen twee jaar na aankoop. Nee bij ons komt er geen HP meer in, en snap wel dat de verkopen zo achterwegen blijven.
@faim
In de toekomst neem ikk waarschijnlijk ook afscheid van HP.
Maar niet omdat het materiaal slecht is, hun gedrag bij de inktprinters en inderdaad toename van bloatware op laptops, gezeik over verlopen garantie, accu's die dan weer wel en dan weer niet vervangen moeten worden. Vroeger was daar materiaal, service en software perfect.
Vooralsnog is wat mij betreft deugt alleen het materiaal nog, de rest duidt overduidelijk op financiële uitpersing van het laatste restje reputatie.
Om even andere reacties te counteren, ik ben het wel met je eens!
Zijn opvolger is Enrique Lores, die tot nu toe de printerdivisie van het bedrijf leidde.
Als ze de klanten van de organisatie in het geheel net zo weten uit te melken als de klanten van hun printerdivisie dan komt het zeker goed met HP. ;)

[edit]
Case in point.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 01:31]

Je zult vast wel hier op doelen.
nieuws: HP blokkeert met firmware-update huismerkcartridges bij Officejet-pri...

HP maakt gewoon goede spullen. Brother printers zijn een drama in de zakelijke markt. Maar nu hebben we voor printers toch wat beters gevonden. Utax. Nog sneller en betrouwbaarder. HP gaf ook problemen bij intensief gebruik dagelijks.

Wat we in de ICT wel een drama vinden van HP desktops en notebooks is de bloatware die ze vooraf hebben geïnstalleerd. HP security center en al die meuk.
wie als ict afdeling laat een standaard geleverd OS image staan?

full wipe - automated clean install - powershell scripting - done
wie als ict afdeling laat een standaard geleverd OS image staan?
In bedrijven die Windows 10 Modern Management met AutoPilot doen: standard practice, daar is het immers de bedoeling dat je het doet met de "out of the box" image. Echter bestaan er de dag van vandaag vanuit OEMs ook "clean image" varianten net voor dit doeleinde.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c06250104
Een beetje bedrijf heeft een MS SCCM poot staan in de HP fabriek zodat de toestellen compleet gestaged geleverd worden. Uitpakken, inpluggen, werken.
Da's de meerwaarde van HP!
Wat is een "beetje bedrijf" volgens jou? Ik kan je vertellen dat het overgrote deel van de bedrijven dit soort zaken niet heeft. Dan praat je echt over de bovenste paar % aan bedrijven.
Beetje bedrijf laat dit zijn distributeur uitvoeren.Het inspoelen van systemen met images van klanten is niet iets wat in de HP fabrieken zelf gebeurd normaal gesproken.
Dell en Lenovo kunnen dit ook hoor.

Maar dit soort setup kost stukken van mensen.
Bij grotere partijen wel inderdaad, maar bij kleinere partijen zie je dit lang niet altijd, die hebben vaak niet eens "IT afdeling".
Meer de prijs van inkt in het algemeen. Dat soort praktijken helpen echter niet mee.

Ook hebben ze een tijd geleden PCL5 ondersteuning uit hun Windows printer drivers gesloopt, waardoor oudere printers niet meer werken. Dat is op te lossen door een oude driverversie te installeren, maar netjes is wat anders. Verder wordt er inderdaad veel onnodige bloat toegevoegd aan die drivers.

De HP fanboy:
Ja, maar... Ze kunnen oude hardware niet eeuwig blijven ondersteunen.
Als CUPS het lukt om printers van de afgelopen 30 jaar te blijven ondersteunen (inclusief oude HP printers), dan moet het HP zeker lukken.

Thuis heb ik een (gedoneerde) LaserJet van 15 jaar oud staan. Ding werkt nog perfect, en goedkoper kan ik niet printen dankzij clone toners en een gebrek aan afschrijving. Als ik ooit foto's wil afdrukken dan breng ik die wel naar een HEMA of Kruidvat. Voor die enkele keer is dat een stuk goedkoper.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 01:31]

Wat we in de ICT wel een drama vinden van HP desktops en notebooks is de bloatware die ze vooraf hebben geïnstalleerd. HP security center en al die meuk.
Vraag HP om een Corporate Ready Image

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c06250104

Met de opkomst van Windows AutoPilot zijn de grote vendors een "clean image" variant gaan aanbieden, tegen betaling of course.
4 jaar geleden hebben wij all onze onze desk pros pentuim 4 met HT of dual core in het archief gezet na 10 jaar 24/7 use en vervangen door i5 uit de 4 serie welke ook gewoon 24/7 draaien 0,0 problemen en onze lazer printers werken zonder problemen. Vorig week heb ik nog zo een oude machine op gestart om wat data er af te halen (onze geweldige it afdeling had een update uit gerold en alle computers die opnieuw opstarten deden het niet meer...) maar af gezien van een lege bios batterij werkte alles prima. Deze desk pros zullen denk ik ook wel weer 10 jaar mee gaan misschien wel langer.
Vorig week heb ik nog zo een oude machine op gestart om wat data er af te halen (onze geweldige it afdeling had een update uit gerold en alle computers die opnieuw opstarten deden het niet meer...)
*facepalm* Waarom staat die data nog op oude PCs? Naast dat dit een veiligheidsissues is (op die oude P4 staat dat niet encrypted) hoort dit natuurlijk ook op een backup te staan.

Het klinkt trouwens alsof je geen deel uitmaakt van de it afdeling, wellicht dat daarom je visie wellicht wat gekleurd is. Het is niet de eerste keer dat een klant vraagt "Waarom moet die PC vervangen worden? Hij doet het altijd prima!" waarop ik uitleg dat ik er heel veel tijd kwijt aan ben dat ding draaiende te houden, voornamelijk buiten kantoortijden en remote. Als je dan de lijst tickets en bestede tijd voorschotelt, van de issues die je oplost voordat de klant er last van heeft heb je zo een "Oh... :o " reactie...

Een voorbeeld van issues is een simpele update uitrollen die vervolgens alle PCs buitenwerking stelt. Dat kan een keertje gebeuren, bij een paar PCs, maar zeer zeker niet bij allemaal!
Onze it klunzen kunnen niet eens een email server beheren zonder dat ze maanden emails van het gehele bedrijf kwijt raken... En hebben een keuze menu mag ze niet meer rechtstreeks bellen. Maar dat is een verhaal voor een andere keer..
Any way ik maak ook geen deel uit van een It afdeling, maar van een technische afdeling binnen een industriëel bedrijf
aan gezien wij altijd eerste lijns support leveren, 24/7 aan wezig zijn, op de pc's in het veld, zijn we ze gaan beheren. Omdat we zo moe werden van wachten op een it afdeling die niet begrijpt dat een defecte pc productie verlies betekent en er Ala minuut een Andere machine moeten hebben, omdat een machine stil staat + we beheren de outdoor WiFi en glas lijnen op het terrein. Backups worden niet online bewaard maar offline in een kluis. Zo groot is het vertrouwen in onze it afdeling.
Any way ik werk soms met hele oude industrie machines 20 jaar oud de besturing is ook 20 jaar oud, wij hebben laptops met 95 en windows XP in de kast liggen voor just in case... En die worden af en toe gebruikt als een onder deel faalt en daar is geen ander iets voor. Bij de overgang vanxp naar Windows 7 kwamen we er achter dat hyper terminal niet in windows 7 zat... Gebruiken nu putty.
je kunt een computer wel vervangen en testen tot je een ons weegt maar soms kom je op iets waar je totaal niet aan gedacht had... En dan... We hebben de stapel oude desk pros niet weg gegooid want we hebben de ruimte dus ze opgeslagen... 3 weken geleden toen de it afdeling alle pc's in het bedrijf probeerde te killen met een update was mijn oude werk station helaas een slacht offer 3 weken na dato herstarte ik de pc en na dat ze het on denkt hadden was het probleem dus niet opgelost... .. Any way Nieuwe image er op klaar.... Moest alleen me login naam en domijn adres hebben even het archief in gelopen mijn oude pc te voorschijn getoverd en die gegevens stonden nog op mijn pentuim 4. Gisteren had mijn collega bij een bedrijf een siemens S5 machine staan oude windows 95 laptop uit het archief gehaald en je bent up and running na een kopje koffie...
De gehele industrie breed draait zeker nog 90% van alles nog op compoorten en seriële verbindingen... Veel desktops hebben ze niet meer maar hp deskpro heeft ze nog steeds :)
Ah, dat verklaard een hoop! De machines die eigenlijk niet thuishoren op het kantoornetwerk en niet met het internet verbonden horen te zijn... Dan is het ook uiterst verstandig om zelf een voorraad aan te leggen.

Dat zijn wel enorme risico producten, want een geïnfecteerde USB stick erin of aan het netwerk hangen op het verkeerde moment kan voor heel veel schade zorgen...
Idd ze hebben geen internet en we hebben ze gescheiden van het kantoor net werk met een fire wall. De meeste hebben alleen een numpad keyboard voor operators om getallen in te vullen en zijn moeilijk toegankelijk. Dus de interesse is er niet om door onbevoegden om usb sticks er in te steken. Sommige hebben usb poorten die er als 9 pins compoort uit ziet. En heb je een speciale kabel nodig om dat om de zetten naar een type A.. De meeste werk stations hebben de standaard security van hp dus daar kun je ook niet zo maar een USB stick of ander apparaat in steken er zijn 2 computers op het netwerk waar dat wel kan en die hebben virus scanners er op zitten. Die gebruiken we om dingen te uploaden naar een netwerk schijf.
50% van de computers draait windows 7 en volgend jaar zal dat 20% blijven doen omdat ze geen internet verbinding hebben is dat prima. We zijn wel aan het kijken of deze machines virtueel kunnen maken omdat de hardware over een jaar of 10 niet meer te verkrijgen is. Al met al we zijn geen it afdeling maar doen het prima in mijn ogen
Kijk eens wat er op de 0 toets staat...
Kijk eens wat er op de 0 toets staat...
0 en )

tenkeyless keyboard hier
Ik begrijp dat het moeilijk te bevatten is maar de elitebook 14 inch lijn heeft geen insert toets meer als hoofd toets of enkeltoets fn combo. Het insert label staat ook nergens op het toetsenbord. Er is wel een 'geheime' onhandige 3 toets combo.

[Reactie gewijzigd door Aidix op 23 juli 2024 01:31]

Helemaal mee eens, wat een drama is dat merk. Plus het agressieve verkoop beleid rondom hun printers maakt het voor mij dat er geen HP meer in komt.
Hier ook. Drivers vinden is een drama, desktops zitten vol onnodige troep, slecht in elkaar gezet.
Alles is bij hp prima te vinden met de service tags! En als it afdeling installeer je Windows zelf, zet alle software er op en configureert de machine en maakt een image en rolt die uit naar alle andere machines. En zet er een paar op de plank als spare. Wij hebben nooit problemen met HP en ze draaien 24/7 for industrial use. Ik ben geen iter maar zo installeren en beheren wij een dikke 100 pc's in het veld als technische dienst... Onze it afdeling is prut.
Zo doen wij het ook. Servers draaien hier ook 24/7. Maar wij zijn meer voor Dell. Alleen beslist het management af en toe anders....
Eens. De eerste keer dat ze de niet originele cartridges tegenhielden zijn de HP printers er bij mij uitgegaan, samen met 1 laptop.

En die inkt willen ze nu nog harder gaan verkopen, dus nog kwalijker praktijken.

Ik print niet veel, ook niet zakelijk, maar wat ik print is Z/W, en dat gaat prima met een goedkope Brother laser.

Ik snap sowieso mensen thuis niet met een inktjet, die dingen drogen uit en kun je weggooien. Koop en laser, misschien een kleurenlaser en je bent klaar.
De prijs van een kleurenlaser printer is vele malen hoger en voor de doorsnee consument niet interessant.
Simpelweg omdat die te weinig volume draait om de investering terug te verdienen. Dan maar droge inkt.
Met een beetje geduld staan er regelmatig nieuwe op Marktplaats en dergelijke. Nooit meer droge inkt voor €120

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.