Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EKWB brengt pomp-reservoircombinatie uit voor Fractal Design-behuizingen

EKWB heeft een pomp-reservoircombinatie uitgebracht voor Fractal Design-behuizingen. Deze combi wordt ondersteund door zes recente behuizingen van dat bedrijf. Het product heeft een adviesprijs van 270 euro.

De EK-Quantum Reflection Fractal ATX D5 PWM is een 'distributieplaat' met meerdere G1/4"-aansluitingen, waardoor gebruikers gemakkelijker hun custom loop kunnen plannen en maken. De combi kan in de behuizing geplaatst worden naast het moederbord. Het product past in de Fractal Design Define 7 en 7 XL, de Define R6 en S2, de Vector RS en de Meshify S2. Gebruikers kunnen maximaal een cpu-waterblok, twee gpu-waterblokken en twee radiatoren aansluiten op de distributieplaat.

EKWB levert het product standaard met een D5-pomp, die via een pwm-aansluiting aangestuurd kan worden. De pomp biedt een maximale flow van 1500 liter per uur. Ook bevat de distributieplaat 22 rgb-leds, die via verlichtingssoftware van ASRock, Asus, Gigabyte en MSI aangestuurd kunnen worden. Het reservoir is 133mm breed, 66mm diep en 349mm hoog, inclusief gemonteerde D5-pomp. De distributieplaat heeft een adviesprijs van 270 euro. In Nederlandse webshops is het product te koop voor 274 euro, maar op het moment van schrijven is de distributieplaat daar nog niet leverbaar.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

21-03-2020 • 17:06

42 Linkedin

Reacties (42)

Wijzig sortering
Als ik de afbeeldingen zie vraag ik me af: is dit bedoeld voor hard-loop?
Als ik de afbeeldingen zie vraag ik me af: is dit bedoeld voor hard-loop?
Ik zou niet inzien waarom het enkel bedoeld zou zijn voor de hardloop. Het hangt er maar vanaf welke connector men in die distributieplaat draait welke tube men kan aansluiten.
Ik denk wel dat dit het iets makkelijker maakt voor de hardtube gebruikers omdat de plaat gemaakt is voor specifieke cases, en men dus de maten heeft waar elke aansluiting nodig is. Men zal minder bochten moeten maken met die hardtubes.

Voor Lian Li heeft EKWB ook al een dergelijke plaat side-plate, maar dan met een DDC-pomp. Verder hebben zo ook eentje die in de front kan worden ingewerkt.
Ik snap niet waarom mensen de DDC zouden gebruiken in plaats van de D5 in een custom WC-opstelling.
Dat is mijns inziens hetzelfde als een ferrari kopen maar dan met een 2 liter V3 motor erin of zo. :P
Wat dacht je van een kleinere footprint maar wel hogere static pressure?
https://www.ekwb.com/blog...should-you-use-d5-or-ddc/

In alle loops die ik heb gebouwd heb ik na zorgvuldige overweging altijd voor een DDC variant gekozen.
Nee hoor, kunnen normale fittingen op dus kan ook met soft tubing.

[Reactie gewijzigd door Andreshoi op 21 maart 2020 17:33]

wat een vreselijke hoop geld ...

Ik heb ooit voor een systeem eens zitten google'n om een leuke set bijeen te zoeken,
vereisten waren.
goede cpu en gpu koeling, eventueel uit te breiden met 2e gpu.
goede luchtstroom voor chipset en ram (of indien mogelijk ook die gekoeld).
slangen met vaste fittings zodat het risico op lekkage minimaal is.

tot op de dag van vandaag heb ik nog geen enkele setup gezien die zodanig geprijsd was dat het redelijkerwijs binnen de levensduur van de pc kon worden afgeschreven. ook heb ik nog nooit een 'set' gezien waarbij je niet zelf met klemmen slangen en koppelingen aan de slag moet ... ik wil gewoon een klik en laar systeem
Met knelfitting vandaag de dag is het aansluiten best simpel. En de prijs is best te doen als je maar regelmatig onderhoud pleegt. Zodat je alleen bij een. Defect of vervanging van CPU/GPU/Ram het betreffende onderdeel vervangt.

Maar Watercooling doe je als Hobby niet om de prijs-kwaliteit verhouding of extreme cooling. Want lucht is makkelijk goedkoop en onderhoud vriendelijk.
Is closed loop niet onderhouds vrij? Hoeveel onderhoud komt er eigenlijk kijken bij custom waterkoeling?

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 21 maart 2020 22:21]

Closed loop all in ones zijn onderhouds vrij. Maar na 5 jaar (word gezegd) heb je kans op luchtbellen omdat er gewoon vloeistof verdampt door de tubes heen. Erger nog, bij Enermax AIO's koekt alles aan van binnen en ben je verder van huis. Gelukkig geven veel fabrikanten je 3 tot 5 jaar garantie. De enige die dat niet doet is Coolermaster, die doet 2 jaar. Bij custom moet je toch wel jaarlijks je vloeistof vervangen, je krijgt toch oxidatie, verkleuring of vervuiling vanwege de materialen. Dus drainen, doorspoelen en misschien wel je blok schoonmaken. Daarnaast heb je hardtubing en softtubing wat ook nog verschil maakt.
AIO's zijn eigenlijk niet echt onderhoud vrij, deze mogelijkheid is je enkel ontnomen omdat er geen vulporten op de meeste AIO's zitten, dus navullen en ontluchten is daarmee onmogelijk, dit kan mogelijk na tijd lucht bellen veroorzaken met als gevolg meer geluid en zelfs mogelijk drooglopen van het pompje, maar goed je hebt vijf jaar garantie als enige troost.

Na 20 jaar ervaring met waterkoeling zou ik persoonlijk meer zien in bv. een Alphacool EisbaerLT Solo met een radiatior naar keuze die het beste past bij jouw setup kast tov een AIO , en ben je waarschijnlijk in totaal nog goedkoper uit ook..

Onderhoud van AIO en Custom loops is eigenlijk hetzelfde, bij de één kan het en bij de ander niet en moet je maar hopen dat de fabrikant zijn best heeft gedaan…

Zo spannend is het allemaal niet.... :)

[Reactie gewijzigd door Habana op 22 maart 2020 12:03]

wellicht een closed systeem van corsair of andere een optie? ;)
Het is ook een extreem niche product. Het past in 6 types kasten van 1 fabrikant. Hoeveel mensen zullen er zijn met zo'n kast, die ook nog een waterkoeling draaien die dan zo'n distributieplaat de moeite waard vinden?
Het zou mij verbazen als ze er serieus meer dan 10.000 van zullen maken, laat staan verkopen.

Ik draai al jaren waterkoeling en ik zie mezelf niet als de doelgroep voor dit product. De hele reden dat ik een zelfbouw loop gebruik is zodat ik bij de meeste upgrades aan mijn PC de loop kan overzetten voor een paar tientjes aan brackets en backplates.
Een dure DDC pomp is zo duur niet meer als die gewoon 10+ jaar meegaat. Zelfde geldt voor een radiator of een reservoir.
Het enige dat je niet meeneemt is dat een hoop niet alleen voor de levensduur van 1 systeem is. Mijn nieuwe systeem gaat binnenkort ook in de waterkoeling, maar daar pak ik een hoop gewoon van m'n oude systeem over (pomp/res + fittingen).
Het is niet onmogelijk om te maken maar je kost prijs gaat aardig omhoog. Je zal zelf de quick disconnects moeten monteren en 30 euro per koppeling moeten ophoesten.
Watercooling is gewoon voor de hobby en je neemt best veel mee van oudere builds. De kosten moet je verspreiden over het totale levens duur van de individuele onderdelen van de watercooling setup. Levensduur van de rest van de PC is niet belangrijk.
Een simpele noctua air cooler is bijna net zo goed en wint van bijna alle AIO setups.
Via Aliexpress koop je dit soort plates voor rond de 100 euro. Hier in de EU algauw zo'n 250.....
250 euro heb ik er zeker niet voor over....
Alleen is er duidelijk verschil merkbaar in prijs-kwaliteit verhoudingen in dit soort productranges. Staan genoeg video's van op Youtube waarbij ze vergeleken worden. Als ik zo'n dikke setup zou hebben zou ik juist niet besparen op zo'n plate..

M.a.w. het is zonde van je dure auto om er vervolgens goedkope banden onder te zetten, want zonder rijdt ie niet.

[Reactie gewijzigd door Asitis op 21 maart 2020 22:22]

Niet alles van Ali is troep. Je moet inderdaad niet voor de goedkoopste noname dingen gaan waar 90% van de filmpjes over gaan.
Heb nu alles van aliexpress, en het draait als een tierelier. Mooi cpu block, met rgb, pomp, res en rad.
Denk btw. dat zo'n plate nou niet echt het verschil gaat maken qua temps.
Bysky en Barrow hebben best goed spul. Wat wij hier hebben scoort wellicht marginaal beter, zeker niet 3x beter zoals de prijs dat wel is. Niet eens 2x beter durf ik te zeggen. Marginaal beter. Veel plezier met je nietveelzeggende pyrrus overwinning.

Denk ook niet dat jijzelf dat spul gezien hebt. Zelf ik ook niet tot niet lang geleden, ook ik was sceptisch maar ik ben helemaal om ;)

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 maart 2020 02:04]

Dikke setup? Voor alleen de prijs van deze plate koop ik 2x mijn lian li kast en dan hou ik nog geld over.
Echt, die prijzen gaan echt nergens over. Euro WC is way overpriced, net als al die "fancy" rgb A-merken.

Tel daarbij op dat het voor een Ryzen 3000 build amper de moeite waard is omdat dat spul toch amper te overklokken is, waarom zou je dan in helemaalsnaam een dikke 5 a 600 euro neerleggen voor een highend wc setup?

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 maart 2020 02:11]

Zelf testen is de beste optie. Zomaar iets kopieren van internet is niet de juiste optie.
De auto discussie gaat ook nergens over. Het gaat hier over een plate.
Auto`s horen in het auto forum.

[Reactie gewijzigd door cptbuttlick op 22 maart 2020 12:08]

Alleen zit er hier meestal de pomp bij en die van Ali niet.
Heb eens zitten kijken naar een distro plate voor mijn O11D. Highflow heeft ze ook voor 100, maar dat is zonder pomp. Neem je een pomp er bij, kom je al snel in de buurt van dat bedrag.
Mensen die reeds waterkoeling hebben, hebben ook meestal al een pomp
Waar. De pomp komt apart. De pomp van bysky die ik hier heb voldoet prima, is stil en kost amper 40 euro.
Je kunt het zo duur maken als je wilt, dit soort dingen zijn absoluut niet noodzakelijk.

Het is gewoon een keuze die men maakt. Zoals sommige mensen voor dure fittingen kiezen, omdat ze de kleur of look mooi vinden. Je kunt ook gewoon goedkope degelijke fittingen nemen.
Voordeel is dan dat fittingen gewoon lang mee gaan. Gebruik zelf bijvoorbeeld nog steeds fittingen die pakweg 13 jaar oud zijn. Idem met de radiator.

De meeste waterkoeling onderdelen gaan langer mee dan de hardware die je er mee koelt.
Moet zelf bv mijn cpu block vervangen omdat er geen bracket is voor am4. Heeft het toch twee platformen volgehouden.
Mijn gpu block is ook al ongeveer 10 jaar oud.
En het koelde allemaal nog top.
De stapjes die gezet worden qua koel prestaties elke gen zijn gewoon zeer klein.
De fabrikanten zijn denk ik al lang blij dat ze met RGB iets nieuws hebben.

En onderhoud is relatief. Met een drainvalve kun je dit vrij eenvoudig doen.
En heb zelf bv al loops gehad die jaren lang probleemloos draaiden, zonder water te vervangen.
Heb hier prachtige fittingen van bysky, voor de helft van de prijs en ik wed dat ze net zolang meegaan als alles wat er hier te krijgen is.

Zou mij niets verbazen als ze uit dezelfde fabriek komen als die fancy euro merken. Die plakken er hun label op, gooien er hun marketingsaus overheen en hopla, 3x over de prijs.

doet Levi en al die andere spijkerbroeken firma's ook ;)
Genoeg gelovers te vinden, zeg ik dan maar.
Niet om te nuilen ofzo, maar als ik op BykSki.US kijk (ik kan geen BySky vinden als fabrikant) dan is dat niets goedkoper dan EKWB of andere "euro waku" meuk. In elk geval zijn ze grof duurder dan wat ik toentertijd bij een plaatselijke winkel genaamd W.C. Nannings heb betaald voor mijn fittingen.

Niet dat ik onderdelen nodig heb maar ik ben gewoon nieuwschierig.
Bykski idd, srry. ehm, 40 euro voor een prachtig cpu block, 30 euro voor een triple rad, 28mm dik. Waterways voor rond de 100 euro. Dat is toch echt goedkoper, dacht ik zo.

Dan heb je nog d eall-in-one kits, zelfs met verzendkosten scherp geprijsd:

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 maart 2020 20:26]

Misschien een idee om de youtube kanaal te checken van Steve van GamersNexus. Hij laat goed zien, en legt ook uit waarom het allemaal zo duur is.
https://www.youtube.com/watch?v=JErOpYAx_Zs
Slim van EKWB om een waterkoeling-distributieplaat te ontwikkelen wat gerust de meest populaire PC-behuizing genoemd mag worden. Grote kans dat PC-enthousiastelingen die reeds een Fractal Design kast hebben makkelijker de overstap wagen naar custom waterkoeling met een dergelijke oplossing.

Dat gezegd hebbende denk ik nog steeds dat iemand die van the-get-go een custom waterkoeling setup bouwt niet zo snel voor een kast van Fractal Design zal kiezen. Die kiezen tegenwoordig allemaal de PC-O11 van Lian Li. De meest nieuwe builds op Reddit zijn gebouwd met en PC-O11.
Yep, ik heb speciaal gewacht op de release van de O11D XL in combo met het distro blokje. Dat is dan ook de ideale kast omdat je het perfect kan zien vooraan en opzij.
EK gaat zelf een block uitbrengen voor de Corsair 1000D, dat is pas niche. :)
Heb precies die kast en ook over die distro-plaat gedacht, maar dan van Bysky. Alleen ziet het e rpas goed uit met hard tubing en daar heb ik een hard hoofd in. Met soft tubing is het lastig genoeg als je ie iets wil upgraden/wijzigen. Met hardtubing mag je het hele zaakje leeg laten lopen en demonteren. De kans op lekkage is ook iets groter.

Daarom toch maar vanaf gezien, daar ik nogal eens wijzig en geen zin heb in zoveel gedoe.
Ach. Ja de pc-o11 is zeer populair voor waterkoeling. Maar de fractal kasten waar deze op past zijn dat ook.
Ben zelf aan het kijken naar een nieuwe kast en de pc-o11 is mooi maar heeft enkele gebreken waar ik geen zin in heb.

Dus wachten op een define 7 meshify of de phanteks 719 Air versie.
Super cool! Ik wilde al binnenkort waterkoeling in mijn RGB vision doen! Heb al bijna een jaar een boodschappenlijstje aan EKWB blokken. Deze plaat maakt het helemaal af.

Gaat mooi samen met mijn geplande cpu upgrade naar x570

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 21 maart 2020 20:58]

Gaat mooi samen met mijn geplande cpu upgrade naar x570
EKWB heeft voor sommige x570 bordjes ondertussen ook monoblocks, die dus ook de mosfets koelen.
Jep. Ik hou het al een tijdje in de gaten.

Welk x570 mobo heeft er geen onboard fan eigenlijk? Zijn er x570 borden die geen southbridge fan hebben? Of die je kan waterkoelen?
Er zijn x570-bordjes zonder die chipsetkoeler, maar waarom daar iedereen ligt over te janken? Ik heb een gigabyte aorus elite, en om nu te zeggen dat ik die fan hoor? Staat nog wel wat andere apparatuur in het rack die lawaai maakt.
je kan die fans niet vervangen, dat is het probleem.

Ik heb vroeger moederborden gehad met zo'n fan erop en naarmate ze ouder worden, worden ze steeds luidruchtiger. Je koopt zo'n moederbord voor JAREN, en die fans zijn er naar mijn ervaring niet op gebouwd, terwijl het wel ongelooflijk prijzige borden zijn. Vaak wordt bij een PC upgrade het oude moederbord nog gebruikt als "2e PC" voor randzaken (bijv. streaming of bezoek/lanparties). Ik heb moederborden die bijna 10 jaar oud zijn in gebruik gehad.

Bovendien, ik wil mijn PC dus waterkoelen. Glazen kast, vol waterkoeling. Dan wil ik er niet 1 mini-fan in die zit te gillen. Mijn PC is op dit moment (met luchtkoeling) al heel stil, dus ieder luid onderdeel ga je horen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 maart 2020 13:46]

Heb ik net eens gegoogled en EKWB heeft chipset waterblocks voor gigabyte. Misschien dat het voor andere merken ook bestaat, maar ik heb niet meer verder gekeken.
https://www.ekwb.com/news...-x570-aorus-motherboards/
Ik heb zelf een R6 met custom loop. Heeft me veel centen gekost en ben er super blij mee. E 275,- voor een distro inc pomp vind ik veel te duur.

Als ik hem in de R6 zou plaatsen dan past het wel, maar komt de radiator van de voorzijde er wat voor, wat je distro deels uit het zicht neemt.

Dan ga ik liever voor een dual loop mocht ik nog 275 euro te verbranden hebben.
Dit ziet er toch wel heel mooi uit (buiten uiteraard het functionele). Ik heb 2 kraken coolers (op mijn cpu en videokaart), maar dit is wel next level.
Ikzelf heb dit mooie ding nu ongeveer een week draaiend in mijn Define 7 XL. Ik heb hem gebruikt náást een bestaande custom loop om op die manier een dual-loop systeem te bouwen waarbij de CPU los van de 2 GPU's worden gekoeld.

Erg tevreden over het resultaat. De 2 x 420 rads had wat dremel-liefde nodig. Uiteindelijke loops bestaan uit;
  • CPU block op 3950X
  • CoolStream CE 420 als top exhaust
  • EK-Quantum D5 PWM 200 pump-res combo
en
  • 2 x 1080 Ti met FC blocks van EK
  • CoolStream CE 420 als front intake
  • Dit kekke distro unit met D5 pomp
Hoe ik dit nu al heb, terwijl het pas net op de markt is?
Mazzel hebben.

[Reactie gewijzigd door URSUS op 22 maart 2020 18:40]

Ja geinig maar 270 euro voor een stukkie plastic in een kast van 120 euro is wel een beetje van het gekke. Natuurlijk is het lasergesneden spul maar dit zijn alsnog redelijk bizarre prijzen.