EKWB brengt Furious Meltemi-fan met toerental van maximaal 3500rpm uit

Het Sloveense EK Water Blocks heeft zijn EK-Furious Meltemi 120mm-fan aangekondigd. De ventilator is bedoeld voor gebruik met radiatoren. De Furious Meltemi 120 wordt via de website van EKWB verkocht voor 26,33 euro per stuk.

De EKWB Furious Meltemi 120ER is 38mm dik en heeft zeven ventilatorbladen. Dit levert volgens EKWB een hoge statische druk van 7,13mm H2O op, waarmee de fan vooral is bedoeld voor gebruik in combinatie met radiatoren. De fan maakt gebruik van een dubbele kogellager en heeft een verwachte levensduur van 50.000 uur. De Furious Meltemi levert op 3500rpm daarnaast een maximale airflow van 121 cfm.

Via pwm-aansturing kan het toerental van de Furious Meltemi aangepast worden van 1200rpm tot maximaal 3500rpm, terwijl de standaard Meltemi een maximaal toerental van 1800rpm haalt.EK Water Blocks levert de fans met een opvallende rode nylonkabel van 50cm. Dit doet het bedrijf naar eigen zeggen om de vingers van gebruikers te beschermen: "3500rpm is niet niks." Gebruikers worden dan ook aangeraden om extra op te passen wanneer de fans aanstaan. Verder raadt EKWB gebruikers aan om de fan in pull-modus te gebruiken, zo schrijft Hardware.info.

De ventilator is onder andere beschikbaar via de website van EKWB. De fan heeft volgens TechPowerUp een adviesprijs van 25,90 euro, hoewel de ventilator via EKWB momenteel voor 26,33 euro wordt verkocht.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

07-03-2020 • 17:14

37 Linkedin

Reacties (37)

Wijzig sortering
Het ontgaat me nog even wat hier precies bijzonder aan is. High RPM fans zijn niks nieuws, en reeds 15 jaar geleden heb ik vergelijkbare fans maar dan tot 5000 toeren gebruikt. Gevaarlijk voor de vingers ook. Pokkeherrie erbij.

Het bleef altijd een trade-off tussen airflow+druk en geluid, en hier lijkt de laatste jaren bar weinig aan veranderd te zijn. Is deze dan bijzonder stil ofzo? Lijkt me dat ze daar dan mee zouden pronken, maar juist geluidsdrukniveau ontbreekt..

[Reactie gewijzigd door Boxman op 7 maart 2020 17:29]

Tja zonder vergelijking van geluidsproductie en luchtdruk van andere fans zegt het niks. Als deze fan even stil is maar wel 2.5x zoveel lucht verplaatst en een hogere statische druk levert dan is het indrukwekkend.
Als dat ding 60DB produceert is het alleen boeiend in een afgesloten server kamer.
Als dat ding 60DB produceert is het alleen boeiend in een afgesloten server kamer.
Performance characteristics:
- Max Air Flow: 121 CFM = 205 m³/h
- Static Pressure: 7.13mm H2O = 70Pa

- Sleeved cable length: 500 mm
- Noise Level: 60.9dBA
Op maximaal vermogen nèt onder de 61dBA. :P

(alhoewel dBA niet echt hetzelfde is als dB)

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 7 maart 2020 17:41]

Mee eens. Ik gebruik alleen maar Noctua fans (Ja die zijn inderdaad helaas wat duur) die zijn praktisch onhoorbaar gecombineerd met zeer goede prestaties. Ik gebruik de 40/80/120mm varianten (vooral de nieuwste 120mm was/is(?) ongeëvenaard qua prestaties), allemaal dik in orde. 60dBA dat is niet meer van deze tijd buiten een serverruimte mijn inziens.

[Reactie gewijzigd door Operations op 7 maart 2020 20:00]

Omdat noctua z'n fans beperkt op lage rpms is het stil ja, maar luchtverplaatsing is niet veel beter dan vergelijkbare rpms bij andere fabrikanten helaas.
Dat is voor zover ik weet toch echt 100% onjuist.

Zie o.a. hier:

https://nl.hardware.info/...-de-beste-ventilator-ooit

uit de conclusie: "maar wel met afstand de beste en meest efficiënte fans op de markt."

En daarbij kan ik je uit vanuit persoonlijke ervaringen vertellen dat het gevoelsmatig zeker onjuist is.

Daarbij kan je de rpm van Noctua's gewoon regelen m.b.v. Ultra low noise en low noise adapters of PWM. heb je ooit wel eens een Noctua van dichtbij gezien? ;)

[Reactie gewijzigd door Operations op 7 maart 2020 20:58]

er hangen in mijn thermaltake tower 900 totaal 13 noctua NF-A14 PWM - 1500RPM te spinnen,en kan je vertellen dat die een pokke herrie maken samen als ze richting de 1500rpm gaan.

[Reactie gewijzigd door aadje93 op 8 maart 2020 03:44]

mischien omdat het er 13 zijn...
Anoniem: 599181
@Operations9 maart 2020 06:30
Leuk artikel maar ze spreken over de beste case fans en Noiseblocker zit er niet eens bij.
Ik vind het vergelijken van de DB bij fans ook altijd dwaas, het geluid wat ze maken is veel belangrijker dan de DB.

Ik raad altijd mensen aan even te luisteren naar verschillende fans als ze kunnen iedereen hoort anders en dat ze dan verder kiezen op het geluid dat hun het minste irriteert.
Op zich mee eens. Ik ben behoorlijk gevoelig voor geluid en heb voor Noctua gekozen. Maar inderdaad dit blijft een persoonlijk iets. Alhoewel je het dan wel al hebt over verschil tussen echt echt stil en echt echt echt stil. verschil tussen praktisch geluidloos en vrij stil kunnen de meeste mensen wel horen naar mijn mening :)

En dit is maar een review, het zijn er veel meer die dezelfde conclusie trekken.

Maar goed ik ga Noctua hier niet met hand en tand verdedigen. Feiten uit verschillende reviews spreken wat mij betreft voor zich, maar belangrijker nog voor mij is dat ik persoonlijk heel uitgebreid onderzoek heb gedaan naar fans (uiteraard op amateur niveau) en het echt vrij duidelijk was.

Maar dan nog moet iedereen lekker zelf weten wat hij/zij koopt :)

En Noiseblockers zijn inderdaad ook gewoon heel goed.

[Reactie gewijzigd door Operations op 9 maart 2020 09:46]

Noctua's gewone lineup is idd beperkt tot 2000 rpm, maar ze hebben ook een Intustrial lineup die tot 3000 rpm gaat. Ik gebruik die voor mijn radiatoren, en ze zijn nog altijd redelijk stil hoor, zeker met een goeie fancurve.
Tweakers: EKWB brengt Furious Meltemi-fan met toerental van maximaal 3500rpm uit

Verder raadt EKWB gebruikers aan om de fan in pull-modus te gebruiken, zo schrijft Hardware.info.

De ventilator is onder andere beschikbaar via de website van EKWB. De fan heeft volgens TechPowerUp een adviesprijs van 25,90 euro, hoewel de ventilator via EKWB momenteel voor 26,33 euro wordt verkocht.
Hoe ontzettend veel herrie maaken die fans wel niet als ze 3000 of 3500rpm draaien, ow wacht staat op hun site, Noise Level: 60.9dBA, WOW dan zit je bijna naast een stofzuiger (die aan staat natuurlijk), wat een herrie op 3500rpm, kan heel goed begrijpen dat Noctua haar normale fans maar tot 2000rpm laten draaien, wat dan maar 22,6 dB(A) aan geluid geeft, wat VEEL lager is dan 60.9dB, zelfs de Noctua NF-F12 industrialPPC 3000rpm 120mm fans, geven maximaal 43,5 dB(A) en Static pressure van 7,63 mm H₂O, wat hoger is dan 7,13mm/H2O van EK-Furious Meltemi 120 (1200-3500rpm), en nog is voor een stuk minder herrie, en die Noctua NF-F12 industrialPPC 3000rpm 120mm zijn maar 25mm dik, en niet 35mm, dan weet ik wel welke ik ga kopen ja, als 7,00+ mm H₂O zo belangrijk is.

Zelfs de extreem herrie fans van Delta, zo als de Delta AFB0912SH 12V die 4800rpm doen en 13.35 mm H₂O geven, geven maximaal 57dB(A) en zijn maar 25mm dik en 90mm groot, weet er alles van want gebruik er een als Rook Uitlaatventilator met filter, voor als ik aan het solderen ben.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 maart 2020 23:30]

Ik vind het alleen jammer, ik heb een NZXT radiator waarvan de fan kapot is gegaan. Heb die vevangen met een Noctua die volgens de specs minimaal evengoed zou moeten presteren, maar ik kan de AMD FX cpu waar die voor bedoeld is niet meer op 4,6 ghz draaien zonder over de thermale limiet geen te gaan. Bij de goedkopere originele NZXT fan was dat geen probleem. Nu is het zo dat die pc al een tijd niet meer mijn daily driver is, maar ik vind het wel zonde geld en had dit niet verwacht van een Noctua fan.
Misschien is de pomp niet meer zo best, zou meer verklaren dan een niet zo goed presterende fan.
Zou wel toeval zijn dat die het net begeeft als de fan er ook mee stopt, maar onmogelijk is het niet. Ik laat de koeler er in zitten, heb de cpu weer op stock snelheid, als tweede machine heeft die die OC niet meer nodig. Ik heb er toch 4 jaar mee kunnen doen, had dat niet verwacht aangezien ik ooo slechte ervaringen heb met NZXT producten.
Klinkt meer als een probleem met het afkoelen van je CPU dan een probleem met de fans. Tenzij je water in je loop ook tegen die thermal limit zit, dat lijkt me sterk. Ik zou eerder je block/loop/pomp eens controleren.
Ach ja, zijn fans niet gewoon zo’n beetje uitontwikkelt? Er zal niet ineens een magische fan komen die 2 maal zo stil is, natuurkundig gaat dat gewoon niet. Het is volgens mij inmiddels allemaal gerommel in de marge.
Ik zit to-taal niet in dit veld, maar is het niet mogelijk om dit euvel met antigeluid op te lossen danwel in te perken?
Dan zul je een speaker moeten inbouwen, en 2 microfoons. Veel geluid komt simpelweg gewoon van lucht die verplaatst word, dus ik denk niet dat je een “tegenovergestelde fan” kunt toepassen.
Noctua was daar mee bezig maar ik heb er de afgelopen jaren niks meer over gehoord.
https://youtu.be/dX7azFtJDT8

Deze fan is na jaren ontwikkeling en zelfs een nieuw soort kunstof wel soort van magic.
Dyson ring a bell?
https://www.youtube.com/watch?v=z4grJFjq734

[Reactie gewijzigd door OxWax op 7 maart 2020 19:20]

Bedoel je zo'n bladeless fan van producent Dyson? Want ik snap niet wat je Youtube filmpje daarmee precies te maken heeft.
De "bladeless" fans van Dyson zijn niet bladeness... ze zijn zonder zichtbare blades, maar in het apparaat zit nog altijd een ventilator... en ze zijn ook verre van stil. Het gaat om de luchtstroom bij die apparaten... die wordt indirect geregeld door 'slimme' kanalen waardoor de luchtstroom constant is... dat is het bijzondere aan die dingen, maar verder weinig magie.
"Gevaarlijk voor de vingers ook. Pokkeherrie erbij."

Doet me denken aan de ThermalTake Dragon Orb 3 :D
Hahaha, dank je wel voor het ophalen van de mooie herinnering aan die 7000RPM CPU koeler. Voor wie niet weet wat de Dragon Orb 3 is: https://www.youtube.com/watch?v=N9CP4Go0EYA
En nu ik toch bijdraag aan het ophalen van geschiedenis, het artikel op T.net nieuws: ThermalTake Dragon Orb 3 review