Phanteks brengt vernieuwde P300A-behuizing met mesh-frontpaneel uit

Phanteks heeft tijdens de CES in Las Vegas een nieuwe versie van de P300-behuizing getoond met een mesh-frontpaneel voor betere airflow. Daarnaast komt het bedrijf met een compacte distribution plate voor waterkoeling en een set speakers.

De Eclipse P300A is een compacte ATX-behuizing van het Nederlandse Phanteks. De case toont grote gelijkenissen met zijn voorganger, de Eclipse P300, maar in plaats van een plastic frontpaneel heeft hij een voorkant die grotendeels is gemaakt van mesh, een soort gaas. Dit levert onder andere een verbeterde airflow op, wat tot betere koelprestaties moet leiden.

De P300A is net als de P300 200mm breed, 455mm hoog en 400mm diep, en heeft een glazen zijpaneel. Ook biedt de P300A nog steeds ruimte voor vier ventilators, twee 3,5"-hdd's en twee 2,5"-ssd. De behuizing kan daarnaast ATX-voedingen tot 200mm lang herbergen. De P300A komt eind deze maand uit voor 60 dollar of 45 pond. Vermoedelijk zal de case rond de 60 euro kosten in Nederland en België. Phanteks was niet direct bereikbaar om dat te bevestigen.

Phanteks komt ook met de Glacier D120, een distribution plate die het gemakkelijker moet maken om eigen waterkoel-loops te plannen. De D120 biedt in- en uitgangen voor zowel de cpu als de gpu en past in een 120mm-fanmount, waardoor deze in de meeste behuizingen gebruikt kan worden. Daarbij bevat de D120 geïntegreerde rgb-verlichting met ondersteuning voor Asus Aura, MSI Mystic Light, Gigabyte RGB Fusion, Razer Chroma en ASRock Polychrome Sync. De D120 komt eind deze maand uit voor 75 dollar.

De Evolv Sound Mini 2.0 is een speakerset die lijkt op de Evolv-behuizingen van Phanteks. De set wordt geleverd met de speakers en een stel kabels. De hoofdspeaker wordt via een usb-c-stekker van stroom voorzien en via een micro-usb-kabel aan de tweede speaker gekoppeld. Voor input hebben de speakers een 3,5mm-aansluiting. Ze bevatten geïntegreerde rgb-verlichting aan de voorkant. Phanteks brengt deze speakers in januari uit voor 30 dollar.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

09-01-2020 • 13:49

32 Linkedin

Reacties (32)

Wijzig sortering
Ben nog op zoek naar een vervanger voor mijn ouwe Antec P180.
Maar deze zal de stilste niet zijn zo te zien. En een giga mesh zonder stoffilters? Mijn kast staat op de grond, die is zo volgezogen.
Veel fabrikanten gaan weer terug naar mesh aangezien stoffilters teveel airflow blokkeren, hier zie je er een heel goed voorbeeld van.
https://www.youtube.com/watch?v=3HaFdpcB3oI&t=724s

Daarbij houdt mesh ook wel redelijk stof tegen dus is het ook makkelijk schoon te maken, gewoon een doekje over de buitenkant en je bent klaar.

[Reactie gewijzigd door ThunderThome op 9 januari 2020 14:26]

Ja deze is niet bepaald een hoogvlieger, als ik jouw was nam ik een kijkje bij Fractal Design.
Maken mooie dingen en is prijs/kwaliteit zeker niet slecht.
Een voordeel van een haast ongehinderde airflow is dat de fans op een lager rpm kan draaien en net zo veel lucht verplaatst en dus doorgaans stiller is. Phanteks P400A en Coolermaster NR600 zijn zulke kasten. Met 2 140mm fans aan de voorkant op 200 RPM heb ik voldoende airflow voor lange game sessies in mijn NR400. En een keer per week een doek eroverheen om het stof weg te halen vind ik zelf ideaal. Had zelf de P180 vervangen door de Fractal Design Focus, en deze heb ik snel weer vervangen voor de nr400. Nog geen moment spijt:)
Mesh kasten hebben zich al meervoudig bewezen juist hele stille alternatieven te zijn i.c.m. goede, stille fans.

Fractal Design heeft zowel open als gesloten kasten. De gesloten kasten hebben vaak allerlei vormen van geluids-isolatie. Coolermaster Silencio zijn ook goede kandidaten.

---maar de P180... nee, die legende is nog niet van de troon gehaald. Al is het maar omdat-ie te zwaar is om van zijn troon te stoten :+ Dat sexy deurtje ook... zie je in geen enkele andere kast.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 januari 2020 15:56]

Be quiet en FractaL hebben toch zeker wel vervangers voor een P180
Een 'stille' case zoals je ze vaak vindt zijn vrijwel luchtdicht. Dat komt de temperatuur binnen de case niet echt ten goede.

De fans die er zijn moeten dus véél harder draaien om de boel koel te houden, de demping van de kast helpt dan maar tot een bepaalde hoogte. Ze zijn wel "stil", maar niet echt op een "gezonde" manier.

De theorie is dat meer airflow -> minder snelle fans nodig -> zelfde geluidsproductie. Dit lijkt vaak ook het geval te zijn: Het is daarbij ook (over het algemeen) beter voor de hardware als deze niet constant zo warm wordt.
Hoi,
Ik heb de phanteks p600s en ben er zeer tevreden mee. Mooi stoffen mesh en je kunt het stoffilter eenvoudig verwijder als je dat zou willen
Weet iemand toevallig of de mesh front panels los te koop zijn? Ook voor andere model, als de p400?

Edit: Voor de geïnteresseerden:

vanaf februari.

[Reactie gewijzigd door Donib op 9 januari 2020 16:48]

Moet je ze even mailen, krijg altijd vrij snel antwoord van Phanteks.
support@phanteks.com

Er zijn in 2019 losse mesh panels te koop geweest voor de p400.
Waren rond de €20,-

[Reactie gewijzigd door TwistNL op 9 januari 2020 14:50]

Ja daarom, had zelf ook gegoogled maar kon echt nergens vinden. Ik zal ze eens contacteren, bedankt.
Als ik mij niet vergis is er ook een P400a uitgekomen, en verkopen ze de frontpanel daarvan los zodat je die kan vervangen op de P400.

Edit: na snelle google search: http://www.phanteks.com/Eclipse-P400A-FrontPanel.html

[Reactie gewijzigd door QPeter op 9 januari 2020 14:53]

Vreemd dat er een USB-C aansluiting en een 3.5mm aansluiting op de speakers zit.
M.i. een rare keuze aangezien alles over de betreffende USB-c bus zou kunnen.
Als je de speakers aanstuurt over USB(-C) dan is het een nieuw audiodevice, waar de nodige extra logica bij komt kijken, in software of in de speakers zelf. Nu zijn het slechts speakers die gebruik maken van de geluidskaart in je pc of die op een telefoon, tablet of ander media afspelend apparaat aangesloten kan worden. Vooropgesteld natuurlijk dat de jackplug daarin niet is weggemoderniseerd.
Je kan via Alternate Mode analoge audio over een USB-C port laten lopen.
Maar kan je dan ook de speakers nog van stroom voorzien en de RGB verlichting aanpassen?
Volgens mij kan er geen stroom over als er analoge audio overheen gaat, want dat zou voor veel te veel ruis zorgen.
Die speakers hadden wel een 1 aprilgrap kunnen zijn! Een fabrikant van cases die even zijn populaire casedesign in mini-vorm van een speakersetje giet.

Toch echt wel een niche voor de (RGB-)liefhebber lijkt me. Voor amper 30 dollar zullen ze geen audiofiele wonderen verrichten.
Zeker met die marketing slogan op één van die laatste afbeeldingen. +30% digital-rgb performance 8)7
Deze zijn ook begonnen als 1 april grap! En voor mij een must buy aangezien ik die kast ga bestellen :)
Verwacht inderdaad niet veel van de audio, maar zit meestal toch met koptelefoon.

[Reactie gewijzigd door Daikirai op 13 januari 2020 17:48]

Wow, een nieuwe fabrikant voor de PC speakerset markt? Alleen jammer dat er geen sub bij zit.
Zie liever een evolve itx in de trant van de define nano s
Ziet eruit als een erg mooie kast! Is ook al bekend of de P300A (net als zijn grotere broer de P400A) in regular black edition en dRGB black edition met 3 aRGB fans komt?

OT: Weet iemand ook wanneer de P400A weer te koop zal zijn in Nederland? Hij is echt overal uitverkocht met onbekende levertijden :X
Zou die frontpanel ook passen op de ouwe phantek p400s?

*van de p300A

[Reactie gewijzigd door frankwoldhek op 9 januari 2020 15:53]

Zo jammer om te zien dat Phanteks dezelfde kant opgaat als de meeste case makers die allemaal ongeveer dezelfde kasten uitbrengen. De Phanteks Ethoo luxe en pro waren prachtige kasten in een opslag herkenbaar waren.

Ook jammer om te zien dat Phateks ook niks voor de niece markt doet. Bv een 5 inch fromt bay had de kast een niece gegeven boven andere kasten uit dezelfde prijsklasse. En hoezo is er geen top mount radiator support?? Er is plek zat voor 2 120 fans. Front radiator is nou ook niet echt slim (lekker warme lucht in je kast blazen 8)7 )

De speakers zijn overgens wel gaaf. Leuk bedacht :)
Ik was het zelfs een beetje zat in dat opzicht, ik was bij mijn laatste upgrade van mijn PC die case een beetje zat, heb al eigenlijk sedert de 80286 nagenoeg de zelfde type case gehad, en hedendaagse cases lijken eigenlijk nog steeds op diezelfde dozen, hetzij ietwat meer design erin natuurlijk, maar blijven gewoon dozen die je eigenlijk op de grond zet onder je bureau.

Ik ben het nu eens over een hele ander boeg wezen gooien, en een Thermaltake Core P7 case genomen, en deze aan de muur gehangen en een lekker over de top gegaan met aankleden ervan.
Nu ben ik eigenlijk geen grote fan van RGB, maar met deze Case heeft het wel wat gaafs, zeker omdat dit een showcase eigenlijk is.

Ik had juist daarom verwacht veel hogere temps en lawaai en zeker meer stof intake omdat alles gewoon onbeschermd open is in deze Kast, maar juist omdat deze nu hoog hangt, geheel open is, zijn de Temps wonderbaarlijk 5 graden lager als een de PC van mijn maat, die exacte de zefde hardware hebben, maar hij heeft een gewone doos Kast zoals vele.

Nadeel is wel, Geen ruimte voor eventuele Dvd spelers en dergelijke, en wil je het verplaatsen heb je een heftruck nodig :D
Ik vind Phanteks echt heel mooie kasten maken, maar ze zijn of duur of/en heel slecht leverbaar in Nederland.