Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: OnePlus 8 'Lite' krijgt MediaTek-soc en kost 460 euro

Volgens een gerucht brengt OnePlus dit jaar een smartphone met een MediaTek-soc uit. Het zou gaan om de OnePlus 8 Lite waarover eerder informatie verscheen, al is de naam nog niet bevestigd. Het toestel met 90Hz-scherm zou in juli uitkomen voor zo'n 460 euro.

De informatie is afkomstig van Ishan Agarwal. Hij publiceert vaker details over nog niet aangekondigde smartphones. Volgens Agarwal is de naam van het goedkopere model nog niet bekend, maar het gaat om een toestel dat onder de komende OnePlus 8 en 8 Pro gepositioneerd zal worden.

In het Verenigd Koninkrijk zou het toestel 400 pond kosten. Omgerekend is dat momenteel zo'n 458 euro. De smartphone krijgt volgens 91Mobiles een MediaTek Dimensity 1000-soc. MediaTek presenteerde die 5g-soc vorig jaar. Het is de snelste soc die het bedrijf maakt. Het zou voor het eerst zijn dat OnePlus een soc van die fabrikant gebruikt.

Begin dit jaar toonde OnePlus een onaangekondigde smartphone. Het leek daarbij te gaan om een toestel waar eerder renders van verschenen. Tot nu toe staat deze telefoon bekend als de OnePlus 8 Lite. Agarwal stelt dat het goedkopere model rond juli wereldwijd verkrijgbaar zal zijn en is voorzien van een 90Hz-scherm.

Agarwal deelt ook nieuwe details over de OnePlus 8 en 8 Pro. De Pro-versie zou draadloos laden en omgekeerd draadloos laden met 30W ondersteunen. Mogelijk geldt dat ook voor de reguliere OnePlus 8. De smartphones krijgen een Snapdragon 865-soc met 5g-modem en een 120Hz-oledscherm met een gat voor de frontcamera. OnePlus zou zijn nieuwe smartphones halverwege april aankondigen.

Eerder uitgebrachte renders van de vermeende OnePlus 8 Lite

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-03-2020 • 11:34

88 Linkedin

Reacties (88)

Wijzig sortering
Vroeger kreeg je bij oneplus nog de dikste soc, ram en opslag voor 400 euro, nu een mediatek soc? jammer dat ze deze weg nemen, zeker nu xiaomi nog steeds hele goede toestellen maakt rond 300-400.
Dat komt omdat OnePlus niet meer gezien wil worden als budgetmerk, maar als premium merk. Helaas, maar bedrijven veranderen nou eenmaal van strategie (met een enkele uitzondering).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 4 maart 2020 11:57]

Ze wilden sowieso niet gezien worden als 'budget'-merk. Maar zo begonnen alle fabrikanten. Zelfs Samsung, dat met bijvoorbeeld de S2 Plus (sorry, @Silvin, ik had per abuis bij de S2 Plus gekeken) toentertijd op nog geen 360 euro zat, is ooit relatief 'goedkoop' begonnen. Hetzelfde gold voor de Google-lijn met de Nexus-toestellen. Eerst goede bang for buck, later exhorbitante prijzen. R&D moet natuurlijk worden terugverdiend en, als je de userbase eenmaal bij de kladden hebt (zie alle Apple, Samsung, etc.-adepten), kun je met de jaren je prijs mooi laten stijgen. Mensen blijven vervolgens vaak gewoontedieren en zijn relatief merktrouw. Maar dat zie je niet alleen in de technologie. Zelfde geldt (in Nederland) bij energieleveranciers, zorgverzekeraars, etc.

@AnonymousWP Semantieken; ik vind het persoonlijk geen verandering van strategie. Marktpenetratie is onderdeel van de strategie om een premium product op de markt te brengen. Ze hebben heus niet gedacht bij de start van OnePlus dat ze altijd in het lagere prijssegment zouden zitten. De strategie was altijd het vergaren van een userbase en vervolgens uitbouwen tot premium. De één ziet dat als twee losstaande strategieën; ik niet.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 4 maart 2020 13:12]

Hoewel ik het grotendeels met je eens ben schets je geen reëel beeld van de Galaxy S2. Dit toestel begon op €719,- zakte pas anderhalf jaar later voor het eerst onder de €360. Zie pricewatch: Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Ik denk dat je beter kan zeggen dat Samsung de goedkoop-beginnen-strategie heeft ingezet, en nog steeds in zet, met hun budget series zoals de Galaxy Young, Ace, Core, J3 en A10. Vanuit hier hopen ze mensen naar hun luxere toestellen te krijgen (waar meer marge op zit).
Nu verteken jij zelf weer de prijs van de Galaxy S2 :+
Die 719€ is nooit de echte prijs geweest, wss was dat de placehodler voor release in een of andere webwinkel. Op de grafiek kan je duidelijk zien dat de S2 zo goed als meteen voor rond de 500€ te koop was
Dat is een goede ja! Het klinkt wel aannemelijk gezien de enorme drop direct na release. In dit geval ligt de waarheid dus vrij letterlijk ergens in het midden :) Bedankt voor de scherpe observatie.
Bij Samsung staan de goedkope toestellen bovenaan de lijstjes met meest verkochte (Android) toestellen. De A, J en M lijn zijn enorm succesvol. De S-lijn is voor velen te duur dus is het niet raar dat ze een goedkoper toestel zoeken, al hebben ze wel alle reclame met de nieuwste tech die later doorsijpelt naar de goedkopere toestellen.Ik denk dat het voor de research dus ook een stuk goedkoper is, met grotere afzetmarkt.

Samsung was eigenlijk altijd al bezig met de low/mid tier toestellen, maar niet geheel verrassend ligt de focus voor marketing op de dure toestellen. Als je kijkt naar de reviews en best buy guides dan zie je toch vaak wel een Samsung gebruikt of vergeleken worden.

Voor OnePlus was het hele idee volgens mij begonnen met een prima toestel qua hardware met aardige software. Nu zijn ze een paar jaar terug helemaal naar de high-end tak verhuisd, maar gaan ze nu dus weer een poging doen voor de middenmotors. Mogelijk omdat het wel erg veel geld kost en de consument veel eisen heeft om te vervullen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 4 maart 2020 12:31]

Dat is toch precies wat ik zeg?
maar bedrijven veranderen nou eenmaal van strategie
De strategie is eerst: marktpenetratie, en daarna is de strategie: een premium product op de markt willen zetten (ongeacht de prijs die daar tegenover staat).

Edit: @Frituurman Fair enough :). Ik kan snap jouw perspectief ook volledig.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 4 maart 2020 12:46]

Dit was toch altijd al hun strategie?
Nee, hun strategie was door middel van marktpenetratie een goede reputatie krijgen in de markt (veel toestel voor weinig geld). Als ze eenmaal die reputatie hebben, kunnen ze overgaan op het verhogen van hun prijzen. Ze hebben die userbase toch al namelijk.
Dus wat exaltion zegt klopt toch. Hun strategie was altijd al om eerst goedkope toestellen te produceren en daarne hun prijzen omhoog te halen. Dus de strategie is niet gewijzigd.
Ik dacht dat hij bedoelde dat de strategie altijd was om permanent marktpenetratie te kiezen. My bad.
Probleem van zo'n strategie is dat je als je dat enkel kunt door verlies te lijden je die niet kunt blijven volhouden...
Het kan deels; Xiaomi en Realme bieden namelijk extreem goedkope toestellen aan waar ze bijna geen winst op maken. In plaats daarvan plaatsen ze advertenties in de software (die je tevens uit kan zetten), waardoor ze iets meer winst kunnen maken, maar alsnog telefoons kunnen aanbieden voor weinig geld.
Dat hebben ze nu toch gedaan ? Dus hebben ze toch hun strategie gevolgd ?
Het is niet alsof we het niet zagen aankomen..
Whoops, had de pagina open, en pas later het bericht gelezen en gereageerd, had niet de pagina ververst.
Ik heb ze nooit als Budget-merk gezien, eerder als enthousiast-merk: Top hardware tegen een zeer goeie prijs, marketing en support zo goed als onbestaande. Sinds de OP3 zie ik ze echter niet als Premium-merk maar als Verrader-merk ... bekend worden door de early adopters en zodra die wat mond-op-mond reclame gemaakt hebben ze een dikke middelvinger geven, bedankt voor de kost en tot ziens! Jammer, ik droeg ze zeker een warm hart toe, maar nu toch niet meer hoor.

Ooit overwogen een OP2 te kopen, nu blijf ik zo ver mogelijk van ze weg. (Ze willen zich zoals Apple gedragen, goed. Dan behandel ik hun ook als Apple. Met andere woorden slijt je producten maar aan een ander.)
Helemaal mee eens. Ikzelf vind het ook jammer, en als het echt net zo duur wordt als Samsung, denk ik dat ik ga overstappen naar een ander merk. Bijvoorbeeld Realme. Ik blijf uiteraard nog wel actief in de community (moet ook wel als je manager bent van Oxygen Updater bent, lol.)
Het enige wat ze dan nog missen als premium merk is de officiele IP68 water resistance. Ja bij release zijn ze miss 100-200 goedkoper dan de nieuwste samsungs bv, maar na 2 maand is de prijs gelijk, of zelfs lager voor een s20 oid.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 4 maart 2020 12:03]

Ikzelf hecht daar geen waarde aan, maar nu de pop-up geen dingetje meer wordt met de 8-serie, vermoed ik dat OnePlus nu wel een IP-rating krijgt.
Ook de pop-up camera van OnePlus is gewoon waterdicht. Dit heeft daar dus echt geen invloed op.
Dat wel, maar het is natuurlijk wel minder waterdicht dan een punchhole. Die pop-up camera kan minder waterdruk aan natuurlijk. Zo'n rubberen ring kan niet veel waterdruk aan.
Zeker. Maar als je kijkt welke rating telefoons hebben, dan weet je ook dat 1.5m diep voor 30 minuten niet gaat lekken bij de pop-up camera.
Leuk, zo'n rating. Ding is, die kost veel geld, en vrijwel geen enkele fabrikant geeft een concrete garantie op die waterdichtheid. Compleet nutteloos ook, gezien die waterdichtheid maar in hele specifieke gevallen geldt. T is fijn om een telefoon te hebben die tegen een spatje kan, maar zo'n rating vind ik persoonlijk geldverspilling, tenzij je er een concrete garantie op krijgt.
Oneplus was zogenaamd begonnen omdat alle smartphones hetzelfde uitzagen. Ik zie geen verschil momenteel
Ja, OnePlus van nu is niet meer wat het was. Jammer. In het begin weer een topmodel voor 400 euro, zoals ooit ook het geval was toen de Galaxy S1 nog nieuw was. 400 euro los of 20 euro per maand en je had een topmodel, al waren abonnementen destijds best flut voor wat je kreeg. Toch jammer om te zien dat ze wel heel rap de normale markt achteraan rennen.

Aan de andere kant blijft OnePlus een goed en innovatief merk. Volgens mij maakten ze op de eerste paar toestellen ook niet echt winst. Het was meer om voet aan wal te krijgen. Nu ze het hebben, kunnen ze de prijs omhoog gooien en dat gebruiken om te investeren. Ze waren een van de eersten bijvoorbeeld met een vingerafdrukscanner in het scherm. Ook hebben ze geëxperimenteerd met een uitschuifbare camera, zodat je niet zo'n dom kogelgat hoeft te hebben.

Sowieso is China best wel innovatief in de mobiele markt. Dat vind ik best grappig om te zien. Juist het land dat zo bekend staat om na-apen, staat nu vooraan in de rij. Daar wil ik wel eens meer van zien. Als die Chinezen het willen, dan kunnen ze echt wel leuke dingen maken. Ik bezit meerdere Chinese producten die gewoon voor hun geld absoluut hoogwaardig zijn.
Je kunt die prijzen van vroeger niet vergelijken met nu. De hardware in high-end telefoons doet momenteel vaak niet onder voor de hardware in (ultrabook) laptops. Dat was destijds wel anders en daar is de prijs nu ook naar.

Mijn eerste iPhone kostte ook “slechts” 30€ per maand (inclusief abonnement) met iets van 100€ bijbetaling.

Edit: lees de reacties op het volgende artikeltje eens nieuws: T-mobile verlaagt prijzen iPhone 3G

[Reactie gewijzigd door Noisia op 4 maart 2020 12:36]

Jup, heb je gelijk in. Komt ook omdat er steeds meer componenten in komen, en meer componenten = hogere kosten = hogere verkoopprijs.

CC: @Amanoo
Laat jij nu uitschijnen dat de prijsverhoging 1 op 1 is gegaan met betere hardware?! Sorry hoor, maar het grootste deel van hun budgetten gaat tegenwoordig ook gewoon naar Marketing, en daar wordt je toestel nu eenmaal NIET beter van. Marketing is maar voor 1 partij gunstig, voor de producent, maar rekent wel die kosten integraal door naar de consument via de verkoop van een nieuw toestel.

Ik snap dat alle grote producenten dit doen, en OP volgt hen gewoon, maar daar wringt bij mij nu eenmaal het schoentje, dat de consumenten dat allemaal pikken. Geen haar op mijn hoofd die er nog maar aan denkt om meer dan €300 uit te geven voor een smartphone, daar gaat toch meer dan de helft van naar Marketing kosten (in plaats van het toestel dat je in je handen hebt)
Deels: ja. Het andere deel is (ook weer deels) te wijten aan veel hogere marketingkosten. Dat was bij het begin van OnePlus niet zo. Maar tsja, als je meer marktaandeel wilt, moet je ook veel meer aan marketing doen. Zo werkt dat nu eenmaal.

Tsja, helaas wel. Ikzelf upgrade dan ook niet elk jaar. Ik heb het geluk dat ik mijn OnePlus 3 en 7 Pro gratis heb gekregen, maar denk niet dat ik 750 euro had gelapt voor een OnePlus toestel.
Hoezo de eersten met een uifschuifcamera en als eerste met een indisplay fingerprint reader ???
Gewoon wat ik zeg. Voor de OnePlus 6T waren er vrijwel geen smartphones die een vingerafdrukscanner in het scherm hadden. Misschien een of twee modellen van andere merken die zeer kort voor de OnePlus 6T uitkwamen. Je gaat geen smartphone uit 2017 of eerder vinden die dat heeft. De 6T is uit 2018.

De OnePlus 7 Pro heeft een uitschuifbare front camera. Andere telefoons die het hebben zijn de Xiaomi Mi 9T, Oppo Reno 10x Zoom, Asus Zenfone 6, Samsung Galaxy A80, Realme X, Honor 9X, en de Vivo V15. Van die telefoons hadden Vivo en Oppo hem eerder dan OnePlus, met 1 maand verschil, en Asus had hem 1 dag eerder.

OnePlus staat dus behoorlijk vooraan in de rij.
Ja, vooraan omdat ze tot het Oppo/Vivo moeder geheel behoren. Gewoon een andere tak.
Maar ze waren niet de eerste, dat was Vivo in beide gevallen.
Daarom zeg ik ook dat ze een van de eersten waren, niet de allereerste.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 4 maart 2020 16:51]

Het is wel bijzonder dat ze nu ook als eerste de camera weer wegdoen.
Jammer !

Vind OP een sterk merk maar op bepaalde vlakken lopen ze altijd achteraan (Storage, Wireless charging, IP rating) en dat gedoe met de headphone jack sloeg nergens op met hun "never settle".
Heb het gevoel dat de roem ze naar het hoofd stijgt en ze hun budgetten teveel focussen op premium branding met hun McLaren partnership die alleen maar geld kost en niks doet voor de smartphones zelf.
Er is niks maar dan ook niks wat die 2 gemeen hebben.

Wel een groot fan van hun software beleid !
Ja, dat klopt. Het was juist mooi dat er geen kogelgat in het scherm zat. Headphone jack gebruik ik zelf niet, maar is ook wel jammer. Ik heb het lang wel gebruikt. Met Bluetooth heb je toch het nadeel van een extra accu die leeg kan raken, en je geeft geld uit aan de Bluetooth functie, wat weer minder geld voor kwaliteit betekent. Naast dat Bluetooth ook nog eens een plafond heeft qua geluidskwaliteit en latency.
Kijk, de headphone jack is steeds minder een issue MAAR hij kan er gewoon in, dat is al 1000x bewezen en de toestellen worden er niet bepaald kleiner op de afgelopen jaren dus ruimte gebrek is gelul. Het is een bewuste keuze. Een merk dat komt met Never Settle moet dat dan ook doen !
Ze zijn gewoon niet full options die toestellen en ik denk dus dat ze een andere slogan moeten zoeken.
Koppel dat aan steeds hogere prijzen en dan houd je steeds minder reden over om voor een OP te gaan.
Ja. Ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n jack nu zulke hoge kosten met zich meebrengt. Okee, nu hoeft er ook geen DAC meer in, die kosten ook geld. Het is meer dan de jack alleen. Maar als een telefoon van 100 euro er al een heeft, dan kan dat nooit heel veel geld zijn. Dat is gewoon een makkelijke en goedkope feature om toe te voegen. En toch weigeren.
Voor de hoge premium voorwaarden moeten ze mee met de grote jongens. En nog steeds zijn ze goedkoper dan de concurrent.
Ach de nieuwe mi 10 (pro) koop je ook niet meer voor 400 euro.
Probleem is dat Qualcom nu fabrikanten verplicht om bij hun dikste soc, de Snapdragon 865, ook een dure X55 5G modem af te nemen.

Voor deze lite-telefoon zal dat denk ik de doorslag gegeven hebben.
ik denk dat iedereen wel zal inzien dat 450 voor een SD855 (highend van vorig jaar) zoals dat ook met de eerdere modellen ging, geen winstgevend model is en voornamelijk bedoeld was om mensen over de drempel te krijgen.

Immers wie een goede naam wil moet eerst klanten werven, en klanten komen maar om 2 redenen, om prijs, of om naam.

Nu ze die naam eenmaal hebben kunnen ze wat aan de winstgevendheid doen door goedkopere hardware in te zetten. belangrijk is natuurlijk dat de UserExperience niet al te ver omlaag zakt. En juist daar maak ik me behoorlijk zorgen...

had men niet beter voor een SD7xx kunnen kiezen
Oneplus is geen budget merk.
Ze maakten toen ook opzettelijk minder winst of zelfs verlies om naamsbekendheid te genereren en een hype te creeeren.

Waarom denk je anders dat je de 1e OnePlus alleen met een invite kon kopen? Te grote aantallen zouden ze teveel verlies op maken.
Tja dit gaat hem dan niet meer worden voor de meeste.

De Mtk is echt verschrikkelijk qua support. Bij Xiaomi is de Note 8 series ook niet echt meer fancy pancy betreft hun MTK model. Support er voor is erg snel weggevallen.

maar ergens moeten ze op bezuinigen.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 4 maart 2020 12:08]

Maar waar uit zich dat dan in? Kortere ondersteuning of slechtere performance? Ik zie dit namelijk als een mooie opvolger van mijn oneplus 5 die boven verwachting lang updates heeft gekregen vanuit oneplus. Processor staat bij mij verder laag op het prioriteitenlijstje.
Oneplus 5 heeft een Qualcomm SoC. Dus die krijgt op tijd alle drivers en alles van Qualcomm. Waardoor OxygenOS bouwers door kunnen ontwikkelen.

Bij MediaTek (MTK) krijg je dit super laat, of nooit de belangrijke drivers. Waardoor het dan onmogelijk bijna is om te ontwikkelen. En developers staan niet klaar om hierop te ontwikkelen.

Snap de keuze dus niet, puur voor bezuinigen? of heeft Oneplus geen goede deal kunnen sluiten met Qualcomm.

Of door de USA-CHINA oorlog kan ook nog natuurlijk sinds Qualcomm Amerikaans is, en MediaTek Taiwanees. En Oneplus en dochterbedrijf Chinees zijn.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 4 maart 2020 12:10]

Snap de keuze ook niet. Heb al tig chinaphones en -tablets gehad en besteld voor mensen in mijn directe omgeving. Ik bleef een tijdje heel ver weg van MTK omdat de enige devices die (binnen de 2 jaar) onbruikbaar werden allemaal MTK hadden. Zeker in de eerste iteraties veel last van warmte dus proc teruggeschaald, belachelijk trage fix, onnauwkeurige GPS en allerhande kleine bugs.
Ondertussen lijkt het wel wat beter. Mijn huidige (en ondertussen is de derde in de familie in gebruik) Umidigi F1 Play gaat toch wel al even mee en dat is een MTK Helio P60 waar ik vooralsnog geen problemen mee ondervind.
Toch vind ik het een heel bizarre keuze voor een premium phone...
Volgens mij heeft dit alleen invloed op custom rom makers. Niets zegt ons dat Oneplus niet gewoon updates en upgrades doet zoals altijd.
Gaat moeilijk als MTK ze niet meegeleverd
Hoe bedoel je de note 8 series met mtk is niet fancy pancy? De note 8 met de mtk soc is juist de snellere smartphone dan de note 8 met de snapdragon.
misschien sneller, maar qua support minder.
Maar wel sneller, voor velen belangrijker dan custom rom support, alleen tweakers zetten een custom rom op hun smartphone, en dan ook nog is lang niet allemaal.
Nee want zodra mtk niks levert qua drivers. Doet Xiaomi er ook niks mee en is het een dood einde. Qualcomm levert wel de drivers dus kan er doorontwikkeld worden.

Custom ROMs heeft er dan weinig mee te maken.
Maar hij is sneller, en dat vinden veel mensen belangrijker en updates, die android updates heb je 9 van de 10 keer toch niets aan.
vindt het dan toch wel knap dat er veel tweakers zeggen waarom houdt een telefoon het nooit langer dan 2-3 jaar vol met updates. Als dat niet een issue wuas? Ik denk wel degelijk dat het een issue is.

En de userbase over de hele wereld zijn juist de mensen die iets meer willen, want het merk zelf is nog niet zo populair in NLD, dus kopen mensen het alleen die er iets van af weten op dit moment.
De gemiddelde consument weet niet eens wat een Mediatek en een Snapdragon is, die zien alleen '' octocore processor, 6GB ram, 128GB opslag''
460 euro voor een telefoon met MediaTek SOC? Nee bedankt.
De Mediatek 1000 is qua performance vergelijkbaar met een Snapdragon 855. Maar het is een nieuwere chip, met betere ondersteuning (Bluetooth 5.1, Wi-Fi 6 etc.), hogere maximale downloadsnelheden en ook gebouwd op 7nm.

Nee, hij is niet even krachtig als een 865, maar het is een prima chip voor upper-midrange toestellen, die zeker niet sloom aan zal voelen door OxygenOS en het 90Hz paneel. OnePlus denkt heus wel twee keer na voordat ze zo'n beslissing maken.
Het gaat niet zozeer om de snelheid. Ik ben niet te spreken over hoe MediaTek met de software omgaat. Door hun restricties kan ik als gebruiker van mijn eigen hardware geen eigen software installeren/ontwikkelen. Dat is niet alleen ecologisch verantwoord omdat ik een oudere telefoon kan updaten naar een nieuwere Android versie maar vindt ik ook inbraak van mijn gebruiksrecht. Ik koop een product. De software is onderdeel van dit product. Dan moet ik kunnen bepalen wat daarmee gebeurt.
En een nieuw toestel in de markt zetten, met minder display dan de huidige OP7 Pro? Met zo'n punchhole notch? Lijkt me ook geen succes.
Denk dat ik deze links laat liggen. Op dit moment een 5T (duurste model) en eigenlijk ook geen interesse om voorlopig up te graden. Pas wel de 7t en 7t pro in mijn handen gehad, maar buiten dat het dan wel kriebelt (want nieuw gadget), vind ik het best duur geworden. We zijn ook over gegaan sinds de BKR registraties op los de telefoon betalen.

Zodra deze stuk gaat, ga ik wel weer eens kijken. Ben zeer tevreden met Oneplus, maar verwacht niet dat ik met een mediatek chip erg blij ga zijn.
nieuw gadget ? wat kan je er meer mee?
Daar gaat het niet zo zeer om, meer dat het leuk is om een nieuwer speeltje te hebben.
Ik koop constant (voor mij) nieuwe synths.
Maar ik weet dan wel wat die meer of anders kunnen
De kracht van een Oneplus toestal vond ik juist altijd dat ze zo makkelijk te unlocken/rooten waren. Hierdoor kan ik juist altijd als de support eindigde een custom ROM er op zetten. Ik heb nog een oude Oneplus One liggen en voor de lol hier laatst nog android 10 op gezet.

Ik zou oprecht wel geïnteresseerd zijn in een Oneplus lite toestel, omdat ze de gewone toestellen nu zo duur zijn, maar met zo'n mediatek soc kun je die toestellen nauwelijks nog unlocken. Ik snap dat deze telefoon niet bedoeld is voor de poweruser, maar ik vind dat toch weer jammer dat ze deze kant op gaan.
Exact dit. Ik hoopte nogal op een goede 600 of 700 snapdragon serie soc. 5g hoort niet de usp van een lite telefoon te zijn.
Sinds een tijd heb ik een OnePlus 8-serie geruchten en speculatie topic gemaakt, waarin je de nieuwtjes kan volgen: [OnePlus 8-serie] Geruchten & Speculaties
Wel dan kan je ondertussen al een deel bij hardware gaan aanpassen...
Ga ik binnenkort doen. Ik heb niet 24/7 de tijd ;).
"geruchten" met exacte prijs en specs lijken mij meer bewuste "leaks"
Het zijn fijne toestellen. Nu pas komt de draadloos opladen optie dat best laat is voor een merk. tegenwoordig heeft elk merk dat al lang en breed op een toestel zitten. Vraag me af wat voor processor in de 8 en 8 pro komt.
Als je telefoon snel genoeg laadt, heb je helemaal geen draadloos laden nodig. Met het 50 Watt VOOC charge, wat ze hoogstwaarschijnlijk gaan gebruiken bij de 8 Pro, zal de 4500mAh batterij in 40-45 minuten volledig opgeladen zijn. En aangezien veel mensen maar 70-80% opladen per keer (door de telefoon op te laden voordat hij onder de 20% zakt), heb je in 25 minuten je telefoon weer vol. Ik denk niet dat veel mensen dan nog veel behoeft hebben aan het neerleggen van hun telefoon op een laadpad, want even aan de oplader, en hij zit weer vol.
Deze zou dan in Samsung Galaxy S10e en Xiaomi 9T pro en Huawei P30 territorium uitkomen me zo'n prijs bij de release. Da's straf, maar goed, die worden met "onbekendere" SOC's toch ook wel gekocht door niet-tweakers. En die Cortex-A77 kernen met Mali-G77 GPU op 7nm, zouden wel een stap vooruit moeten zijn tov de G90T voorganger.

Ik ben benieuwd naar de rest v/d hardware, oa de accu. Als ze die lekker groot maken, zou dit icm de 7nm soc misschien nog wel een leuk toestel op kunnen leveren voor het type gebruikers die vooral een lange standby-tijd wensen.

Voor tweakers lijkt me dit dan een niet voor de hand liggende keuze, want voor Mtk soc's komen volgens mij te weinig custom-roms etc uit om ze over de streep te trekken.

Zijstapje, ik krijg het gevoel dat ze meer en meer op Samsung willen gaan lijken met hun prijzen en modellen?
Was eigenlijk van plan om deze mobiel te kopen. Maar als ik het zo hoor kan ik beter nog een half jaar door sparen en de 8t kopen?
Ik ben benieuwd hoe stabiel een MediaTek-Soc draait. Ik stond paar jaar geleden op het punt een Sony te kopen 6.5 inch met een MediaTek erin voor €350,- en in de reviews kwam de processor erniet goed uit niet stabiel genoeg om software te draaien met af en toe haperingen

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 4 maart 2020 12:57]

"niet stabiel genoeg om software te draaien met af en toe haperingen" zonder haperingen lijkt me beter ;)