VIA wil P4 chipset zonder toestemming introduceren

ATi, ALi, SiS en ServerWorks behoren tot de gelukkige bedrijven die toestemming van Intel hebben gekregen om een chipset te maken voor de Pentium 4 processor. Intel's grootste concurrent op chipsetgebied, VIA, wordt echter genegeerd en daar is het bedrijf niet blij mee. Ze wachten al maanden op een papiertje waarmee ze gemachtigd worden om de PX266 chipset te introduceren. Deze chipset ondersteunt volgens de geruchten SMP en PC2100 DDR geheugen. Waarom Intel geen haast maakt met de licentie is onbekend, maar woordvoerders van VIA zeggen dat het ook niet uitmaakt; volgens hen heeft het bedrijf het recht om de patenten te gebruiken, ongeacht toestemming van Intel. Dit hopen ze juridisch waar te maken door een deal met S3, dat op haar beurt weer een deal met Intel heeft:

''The patent coverage from S3 allows Via to produce chipsets for the Pentium 4,'' said Jeng. ''There's no problem for us to develop chipsets for Intel.'' Via formed a joint venture last August with S3, a chip-design company in California that exchanged technology rights with Intel two years ago.

[...] Via plans to launch a chipset for the Pentium 4 by the end of the first quarter, during the Cebit computer computer trade show in Hanover starting March 22, said Jeng. Acer Laboratories plans to start mass producing a rival chipset in the third quarter of the year at the earliest.

C|NET heeft de rest van het verhaal in de aanbieding.

Door Wouter Tinus

20-02-2001 • 00:27

39

Bron: C|NET

Reacties (39)

39
39
28
5
1
6
Wijzig sortering
dion_b Moderator Harde Waren 20 februari 2001 01:29
Dit is een belangrijke stap in meer dan een opzicht- enerzijds klinkt het alsof we hier met een zowat klaarstaand product te maken hebben, die, als het de kwaliteit van VIA van de laatste maanden bezit, flink wat zal doen om van de P4 een volwassen platform te maken, al is het alleen maar door een fatsoenlijke chipset voor een fatsoenlijke prijs te introduceren.

Daarnaast is het een krachtig teken van een concurrent van Intel (op alle vlakken- VIA bakt chipsets, CPU's en nog x-andere dingen). Wij zijn concurrent maar zijn niet bang om jullie producten ook te ondersteunen. Of jullie het willen of niet.
Wel is te hopen dat de deal met S3 waterdicht is, of Intel en VIA vliegen weer een paar jaar de rechtszalen in...

Tevens zorgwekkend is de macht van VIA. Zij zullen voor alle belangrijke chips op de markt de nummer 1 chipset leverancier zijn als zij dit klaarspelen. ALi verdringen lijkt niet al te moeilijk, tenzij de wel eens een keer iets fatsoenlijks uitbrengen- maar hoe ze nu SiS en Intel aanpakken, met chipsets die specifiek in hun richting geschoten worden (KM133 en PM133/266 vs SiS en de 694 en de PX266 vs Intel) is opmerkelijk.

VIA is allang geen underdog meer, en het is alleen maar goed voor de concurrentie dat Micron, ATi en nVidia zich ook op die markt storten. Intel, SiS en ALi kunnen het er blijkbaar niet alleen vanaf.
Anoniem: 10476 @dion_b20 februari 2001 04:35
Tevens zorgwekkend is de macht van VIA. Zij zullen voor alle belangrijke chips op de markt de nummer 1 chipset leverancier zijn als zij dit klaarspelen ?????

Zet even Intel en VIA hun omzet op het gebied van chipsets naast elkaar. Plus wie de meeste patenten heeft op dit gebied. VIA is geen bedreiging voor Intel. Intel laat ze gewoon even bungelen om te laten voelen wie de baas is. Hebben ze wel eerder gedaan, daarna krijgen ze gewoon die licentie.
Het wordt nu nog een keer herhaald, maar ze hebben het al eerder gezegd. Lees hier maar.

En het is natuurlijk wel duidelijk waarom VIA geen licentie krijgt van Intel. Dit is Intel's grote kans om VIA tegen te werken. En dat doen ze graag aangezien VIA is uitgegroeid tot een grote concurrent van Intel op chipset gebied.
Helemaal mee eens.

Als je ziet dat Via een chipset voor Dual P3 uitbrengt die kontjes schopt (prijs/prestatie verhouding) dan heeft Intel reden zat om Via te dwarsbomen. Op single processor gebied is Via al en luis in de pels van Intel en op SMP ziet Intel ze liever dood en begraven.

Op dit moment bouwt Via haar kennis op SMP gebied uit, het zou me niet verbazen als ze straks een SMP chippie voor AMD bakken. Stel dat die helemaal kont schopt zegt Via wellicht F@#$CK YOU Intel en gaan AMD only doen ;)
Volgens de specificaties (geruchten) heeft de KT266 chip SMP, nu alleen nog zien en dan geloven :)
Maar snijdt Intel zich hiermee niet in de vingers, hun niet al te best presterende p4 zou met een VIA chipset misschien wel lekker presteren???

Die procesorren zijn toch veel duurder (meer winst) dan die lullige chipset een geeltje!?
Een beetje vreemd spelletje dat ze nu aan het spelen zijn. Vreest Intel voor Via als moederbord makers, of hebben ze Via niet nodig? Ik denk wel dat als Via de licentie niet zal krijgen ze zich inmens op AMD bordjes gaan richten. Iets wat voor Intel natuurlijk niet fijn zou zijn omdat er weinig mensen zijn die de duurdere Intel bordjes kochten. Kijk maar naa de Via 133A en de I8xx. En de kwaliteit van de Sis en Ali bordjes is nu eenmaal ietsjes lager.

Of Intel gaat er al van uit dat Via de bordjes mbv S3 uit gaan geven en besparen ze zich gewoon moeite.

Het kan van alles zijn. De tijd zal het weer moeten leren :(.
Ik denk dat Intel op deze manier VIA terecht wil wijzen voor hun AMD-ondersteuning. Zonder Via zou Intel geen last hebben gehad van de AMD-luis in de pels. Overigens zal Intel dit natuurlijk weer aanvechten. Ik heb jaren geleden al eens gelezen dat IBM, Intel en Microsoft aanzienlijk meer juristen voor zich hebben werken dan het Amerikaanse (federale) Ministerie van Justitie!
Wat mij opvalt is dat iedereen in de computerwereld zich tegenwerkt. Vooral Amd en Intel en de bijbehorende chipset bakkers en dat is goed te zien in de verkoop van PC's. Ze zouden eigenlijk samen moeten werken om iets beters te ontwikkelen dat zou de wereld. Ik vind dat zo ziek he, ik word gewoon helemaal ziek ervan, ik denk dat dit ook de misschien wel een van de grootste problemen is van de bedrijven!!!
Als ze maar samenwerken aan het maken van standaarden, enzo. Verder is een beetje concurrentie juist goed voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Daardoor blijven bedrijven scherp, moeten kwaliteit leveren tegen scherpe prijs. Het is net als in de sport: beetje competitie zorgt voor extra inspanningen. En Neil Armstrong had in 1969 ook nog geen voet op de Maan gezet, als er geen koude oorlog tussen de VS en de Soviet-Unie was geweest (al ben ik geen voorstander voor het opnieuw opstarten van dat laatste ;), begrijp me niet verkeerd).

Maar ik ben het met je eens dat samenwerken ook zeker z'n voordelen heeft. Je hoeft dan het wiel niet telkens opnieuw uit te vinden en kunt kennis en ontwikkelingskosten delen.

Daarom wordt er natuurlijk ook regelmatig samengewerkt door bedrijven onderling. Het gaat bedrijven uiteindelijk in de meeste gevallen om geld verdienen, markt veroveren of overleven. Met VIA maakt Intel geen haast, maar ondertussen werken ze wel samen met andere bedrijven. Kwestie van politiek en onderhandelingspositie.
Goede zet denk ik. Als we de reference boards van Intel en ALi die tot nu toe uit zijn gekomen bekijken zit er niets, maar dan ook echt niets indrukwekkends op. Via komt hier als het goed is als eerste met een interessant board. SMP en PC2100 RAM. Als dat dr in zit en hij is nog stabiel ook , dan wordt het inderdaad een top modelletje. Intel heeft het tot nu toe nog niet voor elkaar gekregen een fatsoenlijk board te maken voor hun eigen P4 cpu.
Zou leuk zijn als VIA even aan Intel laat zien hoe dat moet... 8-)
Dat is toch wel een heel erg voorbarige conclusie, er zijn nog maar amper testen of revieuws bekend. En om nou zoŽn uitspraak te doen op basis van het verleden lijkt me ook niet echt verstandig...
Op basis van het verleden?
Okee, ViaTech maakt het niet echt makkelijk voor mensen met wat minder kennis van simpele dingen als drivers updaten/kiezen, maar Via heeft nog nooit een slechte chipset gemaakt. Die zijn altijd prima geweest. Alleen waren de drivers vaak niet helemaal ok wat een boel problemen heeft opgeleverd. Na veel updaten wel altijd stabiel aan de praat te krijgen. Zie ik persoonlijk niet als probleem.
Hoe dan ook .. slechter dan de Intel en ALi P4 chipsetss die we tot nu toe hebben gezien zal t niet worden. 8-)
wat denk je waarom de P4 het nog een beetje kan bijbenen? Door dat dual channel RDRAM natuurlijk. Als je dan DDR SDRAM enkel channel erin gaat zetten, gaat ie volgens mij flink achteruit. Als je dan ook nog eens een tweede, 4e of 8e P4 erop zou zetten, zou het alleen maar slechter worden met de geheugenbandbreedte. RDRAM heeft de toekomst op P4 mobos, niet DDR SDRAM.
Vind ik eigenlijk een beetje voorbarige conclusie. Er zijn nog geen vergelijkingen geweest tussen RDRAM en DDR-SDRAM op een P4-platform. Als je kijkt naar het P3-verhaaltje heeft RDRAM/i820 niet echt een groot voordeel t.o.v. PC133/i815 of PC133/VIA133a...de bandbreedte zelf mag je ook niet zomaar vergelijken: SDRAM werkt nl. parallel en RDRAM serieel.
ATi, ALi, SiS en ServerWorks behoren tot de gelukkige bedrijven die toestemming van Intel hebben gekregen om een chipset te maken voor de Pentium 4 processor.
Ehm, volgens mij wordt hier Gigabyte vergeten: die maken op basis van de i850 chipset een GA-8TX mobo en i.s.m Intel wordt er versneld gewerkt aan de introductie van een mobo met P4 DDR chipset (Brookdale), die nog voor Q3 2001 het daglicht moet aanschouwen:
http://www.tomshardware.de/news/nachricht-200 10205-1 342.html

Overigens, was het niet VIA die een tijdje terug prioriteit gaf aan AMD-chipsets i.p.v. die voor PIII? Niet zo raar dat Intel nu geen haast heeft met VIA. En laat VIA maar gerust haar gang gaan met P4 chipsets maken. Komen er binnenkort een heleboel P4 mobo's tegelijk op de markt en dat maakt het alleen maar interessanter. De P4 komt dan in een gespreid bedje. Intel's wereldwijde P4 campagne is nu pas echt van start gegaan:
http://www.tomshardware.de/news/index.html#11 06

Met een reclamebudget van 300 miljoen USDollars zal dat wel loslopen.

---------------------------------------------------------------------------

Edit: Zoals Jit hieronder terecht opmerkt, Gigabyte is geen chipset-fabrikant en het ging over chipsets, niet over mobo-bakkers zoals ik dacht te lezen door de slaap in mijn ogen :-). Verder klopt m'n verhaal wel, dacht ik, dus laat ik het zo staan.
Overigens, was het niet VIA die een tijdje terug prioriteit gaf aan AMD-chipsets i.p.v. die voor PIII?
Net andersom :7
Ehm, volgens mij wordt hier Gigabyte vergeten:
Nee. Gigabyte is nl. geen CHIPSET-fabrikant maar een MOEDERBORD-fabrikant...

* 786562 Jit
Je hebt gelijk. Chronisch slaaptekort... |:(
:z
Anoniem: 21519 @Cookie20 februari 2001 10:10
Ehm, volgens mij wordt hier Gigabyte vergeten: die maken op basis van de i850 chipset een GA-8TX mobo en i.s.m Intel wordt er versneld gewerkt aan de introductie van een mobo met P4 DDR chipset (Brookdale), die nog voor Q3 2001 het daglicht moet aanschouwen
Het ging hier om licentie voor het maken van een chipset, niet een moederbord.
Waarom zou het maken van bordjes met een chipset voor een CPU van een concurrent niet mogen?

In de auto industrie wordt ook vol op imitatie materiaal gemaakt, voor onderdelen die origineel te duur zijn (japanse auto's met name, tell me about it), of voor modellen die al out of production zijn.

Hier hoor je de fabrikanten ook niet over klagen...
Intel heeft patent op de quad-pumped bus van de Pentium 4 en als je die niet mag gebruiken in je chipset heb je best een probleem.
Ik vindt het niet zo erg, ik ben totaal niet weg van Via, ik ga liever voor een mobo met een chippie van de maker. had vroeger een intel 430 chippie, nu een 440bxje en straks een amd 760. Want dan weet ik tenminste dat de chip en de cpu van dezelfde maker komt dus wel degelijk op elkaar afgestemd.

laterz
En uiteindelijk blijken de combo's van de fabrikant (chipset/processor) ook stabieler en sneller te lopen, wat wil je nog meer ?

Ik zou ook graag voor een AMD760 willen gaan maar dan wil ik wel een bord waar zowel de northbridge als de southbridge van AMD zijn en die heb ik nog niet gezien, alle 760 borden hebben een VIA southbridge :?
Idd, erug slap van Intel. Ze gaan zich ook al als overduidelijk monopolist gedragen die geen tegenstand duld.
Ik hoop wel dat VIA goed oplet dat ze juridisch gezien een waterdichte zaak hebben om zonder directe toestemming van Intel P4-bordjes uit te brengen.
Dom van Intel, je hebt best kans dat VIA en leuke chipset voor die P$ bedenkt wordt het misschien nog interessant wordt op P$ syetemen te gaan bouwen, zoals de zaken er nu voorstaan is wat mij betreft is die P$ een gepasseerd station

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.