Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows 10 draait volgens Microsoft op meer dan 900 miljoen apparaten

Volgens Microsoft draait Windows 10 inmiddels op meer dan 900 miljoen apparaten. Het aantal Windows 10-installaties is daarmee met 100 miljoen toegenomen in zes maanden. Microsoft rekent ook apparaten zoals de HoloLens en Xbox-consoles mee.

Yusuf Mehdi, topman van Microsofts Modern Life, Search & Devices Group, meldt de nieuwe mijlpaal op Twitter. Ook is de Microsoft by the Numbers-website bijgewerkt. Volgens Mehdi zijn er in de afgelopen twaalf maanden meer nieuwe Windows 10-apparaten dan ooit bijgekomen. Hij noemt pc's, de HoloLens, Xbox-consoles en de Surface Hub.

Mehdi stelt ook dat er volgende week meer apparaten bijkomen. Daarmee doelt hij op het Surface-evenement op 2 oktober, waar Microsoft nieuwe producten zal aankondigen. Volgens geruchten gaat Microsoft een Surface-apparaat met twee schermen tonen dat op een 'lichtgewicht' versie van Windows 10 draait. Dat besturingssysteem heet vermoedelijk Windows Core OS. Dinsdag is die naam ook verschenen bij Geekbench.

Er is weinig officiële historische data over het aantal Windows 10-installaties. In maart zei Microsoft dat Windows 10 op 800 miljoen apparaten draaide. In november 2017 had Microsoft het al over 600 miljoen apparaten, maar volgens Thurott was dat getal lager, want de maker van het besturingssysteem zou toen nog virtuele machines meetellen.

Microsoft had aanvankelijk het plan om in 2018 wereldwijd een miljard apparaten van Windows 10 te voorzien, maar die doelstelling werd in 2016 verworpen. Als de huidige groei doorzet, zijn er in het eerste kwartaal van 2020 een miljard apparaten met Windows 10.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-09-2019 • 19:16

123 Linkedin Google+

Submitter: nickurt

Reacties (123)

Wijzig sortering
Beste OS tot op heden. Alleen dat nieuwe configuratie scherm is naadje, en totaal geen verbetering tegenover het oude.
Technisch gezien moet ik je gelijk geven, maar het marktmodel erachter verafschuw ik. Ze hebben het eerst gratis weggegeven om zoveel mogelijk installaties te bereiken en vanaf nu is iedere nieuwe Windows Build een stap dichterbij "Windows as a service". Hierbij mag je iedere maand gaan betalen om je eigen pc te mogen kunnen gebruiken. Aangezien het applicatie-/game landschap ook nog eens het beste is en er weinig aandacht meer gaat naar de Linux desktop of alternatieven kan je er straks ook nauwelijks meer omheen.
Slim gedaan van Microsoft natuurlijk, maar ik hoop dat er, naast het even foute model van Apple, nog concurrerende "vrije" alternatieven tegenover komen te staan.
Alles klopt, behalve dat er minder aandacht gaat naar linux. Linux is op het moment enorm snel aan het groeien. En application support is beter dan mensen denken. Alleen games zijn een euvel. Photoshop? Na even wennen (verandering, moeilijk he) is het heel prettig, en de heal selection is beter. Premier pro? Legaal heb je davinci resolve gratis.
Legaal heb je davinci resolve gratis.
Als iets makkelijker/sneller gaat in Premier pro en je kunt er hier en daar tijd mee winnen dan is davinci resolve in ene erg duur. Vaak wordt er alleen maar naar de directe kosten gekeken, de prijs, maar nooit naar tijdswinst. Vaak is (zeker niet altijd) gratis software alleen goedkoop als je tijd geen waarde heeft.
Tja, wat heb je er voor over he? Ik heb het geld er niet voor over om elke maand nog een abbo te nemen op software, terwijl cs 6 voor mij nog steeds voldoende is...
Ik gebruik Linux sinds 1997 en heb Windows in 2005 al van mijn computers verwijderd en heb daarmee geruime ervaring hoe het was en hoe het nu is. In mijn beleving is Linux 100% mainstream. Niemand kijkt nog raar op als je Linux hebt, hardware werkt perfect, de meeste software is tegenwoordig voor Linux beschikbaar en wat spellen betreft is er ook niet veel meer te mopperen.

Overstappen is nog nooit zo laagdrempelig geweest en dat is ook precies wat met name de ervaren computergebruikers tegenwoordig veel doen.
Mee eens: Ik werk sinds 2007 op Linux, en ik ben nog steeds af en toe teleurgesteld dat niemand om me heen het doorheeft. Ze zullen toch niet denken dat ik - God betere het - Windows gebruik???

Ik vind het écht gemakkelijker dan Windows, omdat ik bij Windows bij elke nieuwe versie allerlei nieuwe truuks moest leren, terwijl ik bij Linux geen veranderingen ontdek, alleen maar om de veranderingen zelf. Werkt als een zonnetje. De laatste paar keren dat ik Windows installeerde (alweer een tijdje terug) had ik altijd gedoe met missende drivers. Bv. voor audio of netwerk. Dat heb ik op Linux nooit.
Aangezien het applicatie-/game landschap ook nog eens het beste is en er weinig aandacht meer gaat naar de Linux desktop of alternatieven kan je er straks ook nauwelijks meer omheen.
Mij lijkt het dat er steeds meer en meer aandacht is voor Linux, zeker op gaming vlak. Dankzij Proton zijn er veel games die zonder oorspronkelijke Linux ondersteuning toch prima werken. Ik kan weinig of geen redenen bedenken waardoor je tegenwoordig niet fulltime kunt overschakelen naar Linux.
Vergeet niet dat Microsoft eigenaar blijft van de software, ook al betaal je er voor. Dat is niet veel meer dan een leaseconstructie. Je hoeft dus niet te betalen om je PC te kunnen gebruiken maar je betaalt voor de software die erop draait.

Ik verzin dit niet maar het staat zo in de kleine lettertjes als je wat leaset bij Microsoft.
Sorry was enkel gratis als je 7 of 8 had om te upgraden, ik denk niet dat het ooit zo ver gaat komen want dat is iets wat je standaard nodig hebt.Trouwens dank zei het W10 door te voeren is het kostenbesparend voor Microsoft.
Windows 10 is tegenwoordig wel okee inderdaad, maar toch pin ik het oude Control Panel steevast op al mn machines (of anders snel appwiz.cpl starten en één niveau naar boven gaan). De functionaliteiten worden wel steeds meer naar de nieuwe UI overgeheveld, maar ik zou t echt missen als dat oude CP ineens zou verdwijnen met 20H1 ofzo.

EDIT: het voorbeeld van appwiz.cpl noemde ik inderdaad omdat het Control Panel in iedere taal weer anders heet, zoals enkelen hieronder ook al hadden begrepen.

[Reactie gewijzigd door Ché Mig op 25 september 2019 12:20]

of je zoekt gewoon naar co of conf en enteren maar ;)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 24 september 2019 22:26]

Ja en omdat Windows met language packs nogal overal tussen zit is dat geen optie. Probeer maar eens op een Spaans systeem de Nedelandse taal in zon lijst te vinden. Países Bajos. Wie verzint dat??
Wie verzint dat? Ik zou zo denken de Spanjolen. Op een Spaans systeem is dat nu eenmaal de vertaling voor Nederlands. :+ Je zou de registry op eender welk systeem kunnen openen en de juiste regkeys naar NL language code kunnen zetten en rebooten. Of Spaans leren ;)
snap je 100%. ik had het anders moeten verwoorden. doelde op dat het niet is aanbevolen om conf iod via zoeken uit te voeren maar via run. dan is die taalbarriere er niet.
Dat klopt ook en daar heb je gelijk in. De search index wordt opgebouwd naar de ingestelde taal en de naam van de executable/cpl/etc. Dus OF alle namen van de exe, cpl, whatever leren (wat er bij mij best wel hard in is gerost na het supporten van Spaanse en Franse sytemen) of even voor het gemak voor jezelf even de system language aanpassen en rebooten, je ding doen en weer terug zetten.

Probeer maar eens bijv een VNC sessie met een Qwerty tobo naar een Frans systeem (met Azerty dus) en dan een wachtwoord invullen.. ook drama.

Anyhoo, ik snapte wat je bedoelde, maar moest toch even reageren op je “wie verzint dat??”
Tja, wie komt er nu ook op een Spaans systeem :Y)
(zal swso werk gerelateerd zijn, but still ^^)

Zelf kom ik enkel in aanraking met Nederlandse en Engelse systemen. Dan is "co" ideaal

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 25 september 2019 01:12]

Uiteraard is dat werk gerelateerd. Ik log ook niet voor m’n lol in op Spaanse (eigen tobo layout), Franse (eigen Azerty layout), Belgische (Belgisch Azerty, die ook nog in twee smaken komt, waarbij de “punt” ergens anders staat) of Duitse (Qwertz) systemen in.. maar zo werkt dat wel in een bedrijf dat in Europa verspreid is.

En dan werkt dus “kladblok” intoetsen niet, maar ook niet “control panel”, want dat kent het systeem niet.

[Reactie gewijzigd door vtsalf op 25 september 2019 01:50]

Of gewoon control uitvoeren ipv appwiz.cpl😎
Waarom zijn die zoekopties in het voorkeurenmenu altijd zo naadje? Niet alleen MS, ook Apple verzaakt hier. Zorg eens dat er een synoniemenlijst bij zit: hoe zouden mensen deze functie allemaal kunnen noemen? Beeldscherm/Monitor/Beamer: slechts 1 geeft beet. Audio/Geluid/Koptelefoon? Welke kent ie wel, welke niet?
Windowstoets+R en dan control intypen en op enter drukken. sneller als je appwiz.cpl. :*)
Veel succes op een niet-engelstalige bak dan ;-)
werkt prima hoor, zou zeggen probeer het eens.
Je hebt gelijk, ik zag even over het hoofd dat je '+R' meegaf aan de Windowstoets. Ik kan echter niet altijd sneltoetsen gebruiken wanneer ik via verschillende machines remote doorgehopt aan het werk ben. Maar evengoed bedankt voor de tip!
Als ik het goed zeg, als je alleen de Windows knop drukt en bijv. "Control panel" typt op een machine in welke taal dan ook krijg je alsnog het gene wat je zoekt.
Raar, iedere keer als ik de Engelse verwoording van bijv. verkenner op een Nederlands systeem opzoek krijg ik alsnog het gene wat ik zoek. Maar dat geld ook alleen voor Engelstalige woorden opzoeken

[Reactie gewijzigd door JohnnyDon op 27 september 2019 13:57]

Op de nederlandse bakken van enkele van onze klanten krijg ik alleen de optie om op internet te gaan zoeken naar 'control panel'. Zij gebruiken puur NL versies van Windows 10 weet ik. Zou t dan mss zo zijn dat op systemen met een andere systeem taal eraan toegevoegd je ook zoek-acties in beide talen kan uitvoeren? Heb alleen niet zo'n zin om NL aan mijn eigen EN-US systeem toe te voegen om dat te testen. Na het weekend zal ik het eens op een VMetje proberen.
Dat is volgens mij wel waar, ook de computers waar ik mee werk van mijn collega's hebben allebei NL en EN maar staat op NL als standaard. Dat heeft ook te maken met dat wij een internationaal bedrijf zjn en wij ook in het Engels moeten communiceren.
Wat vindt je er zo goed aan? Cortana, Edge, de live tiles in het startmenu of de universal apps? Ik zie persoonlijk niet waarom mensen dit een beter OS vinden. Sterker nog, de verplichte feature updates zijn niet echt succesvol ontvangen tot nu toe.... over alle ‘telemetrie’ die verstuurd wordt maar niet te spreken.
Ieder aspect van het OS.
  • De beveiliging van het OS en je data is een factor 10 beter.
  • Het startmenu en de taskbar zijn veel beter en makkelijker naar wens aan te passen.
  • De look en feel is beter, rustiger en darkmode in de avond is heerlijk.
  • Meerdere bureaubladen.
  • vlekkeloos schakelen tussen tablet mode en desktop mode.
  • Stabiel in tegenstelling tot die windows 7 ellende.
  • De notificaties zijn eindelijk goed uitgewerkt.
  • Syncen van al je instellingen en universal apps over al je windows machines.
  • Windows update is zoveel beter geworden.
En deze lijst kan ik nog veel langer maken.
Windows update is beter geworden? Ik ben je hier echt even kwijt.

Elke update die windows de laatste 2 jaar uit heeft gebracht introduceerde nieuwe bugs puur omdat ze hun test centrum hebben opgedoekt en nu die 900 miljoen gebruikers als beta testers gebruiken. 1809 was een drama 1903 is een drama nu. krakende audio. CPU spikes, latency issues, wifi gebroken, verloren data, need I go on... 1809 was net zo erg of erger.

Ik ben echt een Windows liefhebber en ik heb met alle systemen gewerkt als Linux en Mac... maar ze zijn echt goed verdwaald met updates... elke update die er bij mij binnenkomt houd ik mijn hart vast wat er nu weer gaat breken. Ben gewoon bang om opnieuw te op te starten. En ik ben echt iemand die wel kan rationaliseren maar de hoeveelheid tijd die ik heb verloren in het proberen op te lossen of tenminste werkbaar te maken van wat zij telkens breken met update na update is ronduit vermoeiend en een verspilling van mijn tijd, energie en humeur.

Ik heb nu nog steeds Latency spikes en krakend geluid... Heb het maar opgegeven en wacht nu maar tot ze het probleem oplossen.. Stilletjes.. want een echte officiele erkenning is nooit gegeven voor het probleem anders dan een blog post van een medewerker... Maar reddit en andere forums lopen over met mensen met problemen.

NEE Windows update is niet zoveel beter geworden. Sorry. Updates zijn niet voldoende getest. En ik heb mijn machines nodig voor mijn werk en constante issue is niet waar ik 4 Pro licensies voor heb aangeschaft. Ik ben GEEN beta tester!

Anders dan dat vindt ik het een prachtig systeem. Ik mis alleen de stabiliteit met updaten. Laten we niet vergeten hoeveel blauwe schermen vorige Windows versies konden genereren etc. Deze Windows versies zijn echt wel een verbetering tenopzichte van zelfs 7 etc. Maar dat geldt helaas niet voor udpates.

Every 2nd tuesday @ Microsoft
https://www.youtube.com/watch?v=5p8wTOr8AbU

[Reactie gewijzigd door Cidious op 25 september 2019 11:16]

Ik bedoel de windows update mechaniek. De updates zelf zijn niet slechter dan bij windows 7. Sterker nog In windows 7 krijg je geen updates meer.
Ik weet niet waarom je omlaag gemod wordt. maar de update mechaniek is ook niet beter.

Ik heb meerdere malen hocus pocus moeten doen met het verwijderen van folders en starten stoppen services en powershell commands om het weer draaiende te krijgen. updates blijven dan gewoon falen en dat was 4 weken terug dat dit de laatste keer gebeurde en alleen een fresh install hielp.

Sorry maar ik ben het hier absoluut niet met je eens. Misschien draai jij met 1 machine en heb je meer geluk dan mij. Maar ik draai hier met 4 systemen prive en nog meer op kantoor. Het is gewoon niet stabiel.

En ik ben absoluut geen Windows 7 groupie... Windows 10 biedt echt veel meer dan 7 ook als je niet alles boven aan de oppervlakte direct waarneemt. Het is veel sneller en vloeiender op minder capabele hardware ook. En dark themes zijn gewoon de bom HAHAHA.

[Reactie gewijzigd door Cidious op 25 september 2019 11:34]

Misschien zijn het al die zaken die uitvoert de oorzaak van je problemen. Heb je die problemen ook als je een schone installatie doet en die zo veel mogelijk standaard laat?
leuk geprobeerd. Alles is standaard... VERSE installaties.. Verschillende hardware.. please ga je inlezen op Reddit in de windows groep en dan krijg je een beeld hoe veel mensen in de problemen geraken gewoon door niet grondig getestte updates..

Uiteraard heb jij nergens last van dus bestaat het niet haha. Google is je vriend en zoek gewoon is naar de bug die in de 1903 Mei update zaten en graaf dan nog eens dieper naar 1809.... en kom dan nog eens terug :)

Hele hoofdzaak van het probleem is het opdoeken van de hele test divisie waar alle mogelijk variatie aan hardware stonden nieuwe updates te draaien. Daarnaast testten veel developers de updates eerst zelf op hun eigen machines zodat ze bug sneller tegen kwamen. Dat is allemaal verleden tijd nu. WIJ zijn de beta testers geworden en een hal vol VMs met allemaal dezelfde hardware en de zelfde virtual machines die dezelfde taken uitvoeren....Het moet allemaal goedkoper. Maar gelukkig krijgen we daarvoor terug dat Microsoft bovenop de licensie kosten ook nog eens een paar extra duiten op het gebruiken van je prive gegevens maakt. Win WIN voor Microsoft zou ik zeggen haha.

Lees je voordat je post en je je dingen afvraagt. EN omdat JIJ misschien op je enkele machine geen last hebt betekend niet dat er geen andere talloze situaties bestaan waar dat wel het geval is.
Heb ik ergens het bestaan van jouw problemen in twijfel getrokken?
lees je eigen post nog eens terug. komt erg sarcastisch en neerbuigend uit de hoek dat al mijn zaken de oorzaak van de windows update problemathiek is. Als jij niet op de hoogte bent van wat er momenteel gaande is met updates en zelf geen last ervan hebt is dat super. Meen ik echt maar nee al mijn zaken zijn niet het euvel . Was het maar zo 4 machines worden gebruik voor totaal verschillende dingen en draaien verschillende hardware en verschillende software pakketten.

2 van die machines hebben krakende audio na update 1903 en na zo'n beetje alles geprobeerd te hebben, 3 verschillende DACs via USB en SPDIF optical, verse installatie, verschillende drivers, andere kabels etc etc. Geen verschil. Tenzij terug rollen naar 1809. Probleem opgelost.

Laatste update 1903 liet mijn Wifi kaart in mijn Dell werk laptop verdwijnen.

Daarvoor hadden we de CPU spikes als je search probeerde te gebruiken

Daarvoor hadden we een probleem met updaten waarbij windows update in een loop kwam te zitten

ETC ETC ETC ETC. Het gaat door en door. En telkens moet er een nieuwe patch uitgebracht worden om een nieuw geintroduceerde bug van de update te verhelpen. Dat HOORT NIET regelmaat te zijn maar uitzondering. nu is het elke 2 weken raak.
Ik draai plus minus 3500 systemen met windows 10.Semi annual updates daar wacht ik gewoon mee tot de bugs er uit zijn.
gewoon wacht... ik vind dat niet gewoon. Jij wacht tot andere mensen beta tester voor je zijn geweest.. En dan vertel je mij dat windows updates verbeterd zijn...

Je spreekt jezelf tegen. Je geeft hier nu duidelijk aan dat jij specifiek wacht omdat je het klaarblijkelijk zelf ook niet vertrouwd.. Sorry maar dat is gewoon onzin dan natuurlijk.
Een OS wat meer resources gebruikt dan de applicaties die erop draaien het beste OS tot op heden noemen liet me even lachen.
Gebruik al jaren linux naast windows maar ben sinds kort volledig op linux over en volgend jaar als windows 7 stopt gaat de hele familie mint draaien.
Die nieuwe shiny P52 die ik van de baas heb gekregen en waar ik onmiddelijk arch linux op heb geinstalleerd zal microsoft ook wel onder die 800.000 scharen.
Microsoft moet goed zo door gaan, zelfs overheden gaan langzaam op andere software over en dat wil wat zeggen.
oude zit gewoon in W10
Zoeken>typ configuratie scherm en hoppa lekker ouderwets
Dat was mij al bekend. Maar een aantal opties zijn alleen in het nieuwe configuratie menu terug te vinden, en een groot aantal opties zijn nog niet in het nieuwe menu terug te vinden. Dat verdient niet de schoonheidsprijs.
Smaken verschillen.
Ik vind op dit moment CentOS 7 het beste OS, want beveiliging, Linux, virtualisatie, gratis, tweakbaar en geen Windows :)

[Reactie gewijzigd door kevinr1 op 24 september 2019 20:03]

Dan toch wel de minimal install he? Anders ben je geen hardcore CentOS...

Ik wacht ook al tijden in spanning af naar CentOS 8 btw!
Als de huidige groei doorzet, zijn er in het eerste kwartaal van 2020 een miljard apparaten met Windows 10.
Lijkt mij een haalbaar doel. De ondersteuning van Win7 stopt op 14 januari 2020. Mensen die daarna met hun machine op internet willen moeten dan wel upgraden naar Win10 of migreren naar Linux/BSD of een mac kopen.
Waarom zou een win 7 bak daarna niet op internet kunnen?
Omdat er net zoals bij Windows XP geen updates meer uitkomen die een machine veilig houden. Dan loop je gewoon meer risico. Niet dat het niet kan, maar verstandig is het sowieso niet.
En net als bij Windows XP heb je ook een POS versie van Windows 7: https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Embedded_Industry
Support loopt nog door tot 12 oktober 2021, die updates kun je dan waarschijnlijk downloaden van af de Windows Update Catalog website.
Daarnaast had Microsoft zelf ook nog aangekondigd dat ze tot 3 jaar na het einde van Windows 7 nog updates aan wouden bieden voor diegenen die daarvoor bereid zijn te betalen, wellicht lekken die updates ook nog wel uit.

Heel veel mensen zitten ook nog gewoon op Windows 7 omdat '' het werkt '', updates boeit ze sowieso niet en vrijwel alles wat op Windows 10 werkt, dat werkt ook nog steeds op Windows 7.
Jup maar je gaat toch vervanging zien, vroeg of laat. Die miljard komt er gewoon.

Denk alleen al aan een praktisch voorbeeld als PC die kapot gaat. Dan zullen toch veel mensen overstappen op Windows 10.
Zou kunnen, op nieuwe hardware werkt Windows 7 ook niet meer/nauwelijks dus dan moet je wel.
Maar er zijn ook heel veel mensen die het wel best vinden dat ze nog kunnen browsen met hun pc, of gewoon van die spellen kunnen spelen als WoW of LoL... minecraft, noem maar op.
Die hebben geen behoefte aan nieuwe functies, betere hardware e.d. zolang de browser het maar blijft doen en de games met de nieuwste patch te spelen zijn.
LoL heeft bijvoorbeeld maar sinds een paar maanden de support van XP eruit gegooid... kan nog wel even duren voordat ze 7 eruit gooien.
Zou kunnen, op nieuwe hardware werkt Windows 7 ook niet meer/nauwelijks dus dan moet je wel.
Onzin.

Heb hier een Windows 7 systeem draaien met een 9700k (Z390 chipset), RTX2070 en een 970PRO nvme SSD. Werkt extreem goed, zeer stabiel, zeer snel en haalt hogere FPS in de games die daarop gespeeld worden dan met Windows10.
Dat er, na een bepaalde update in Win7 een melding naar voren komt dat een CPU niet meer compatible zou zijn is louter een commerciële melding.
Met een simpele tool haal je die melding weg en werkt Windows Update volledig.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 25 september 2019 06:07]

Meeste mensen interesseert dat niet zoveel. Die hebben zoiets van "dat werkt toch?" en malen er verder niet om. Ik kom bij klanten nog genoeg Windows 7 machines tegen die echt gebruikt worden en die nooit een upgrade naar Windows 10 nodig vonden. Dit verhaal kon wel eens een grotere ellende worden dan de support stop van Windows XP, dat was destijds echt afgeschreven. 7 nog niet.
Die mensen zijn er vast, maar niet enorm veel meer tegenwoordig heb ik het idee. Mensen zijn zich best bewust van zulke gevaren en toen XP er uit ging zijn belachelijk veel mensen overgestapt.
Er zitten meer lagen in het veilig zijn of niet. Dat er een (het OS) wat minder veilig is, daar is rekening mee te houden.
Windows 7 werkt dan niet meer ?
Beetje een vervelende sneer naar een terechte opmerking. Je bent simpelweg onverstandig bezig als je alsnog met die systemen het internet op gaat. Uiteraard gaat het niet stuk, maar indien er ook maar iets op het systeem draait dat enige waarde heeft om te beschermen van de buitenwereld stap je over naar een ander OS. Of dat nu Win 10 of een linux distro is, is dan even niet relevant.
Waarbij je dus al uitgaat van een security-minded gebruiker. Wat de hele situatie tegenspreekt. Als de gebruiker die insteek uberhaupt al had, was de kans gegrepen om naar W10 te upgraden. Daar is meerdere jaren kostenloos de kans voor geweest.

Buiten bedrijven om kunnen we er best van uit gaan dat thuisgebruikers op W7 helemaal niet gaan upgraden.
Moeten niks, alsof win10 superveilig is en alsof die updates jou veiligheid garanderen...Er zijn zoveel zero day backdoors gevonden jaren later bij winxp/win7 dit zal bij win10 net zo zijn. Jou veiligheid hangt meer af van jou eigen handelen online dan van welk os je gebruikt op updates je binnenhaalt...
Juist je eigen handelen heeft geen invloed op zero days... Beveiliging is een kwestie van lagen (AV beschermt tegen malware, niet tegen een inbreker die je hele pc jat, net zoals een goed slot op je voordeur niet tegen malware beschermt maar wel tegen die inbreker etc),
Met de logica dat Win7 en XP (die al een flinke tijd geen updates meer krijgt, met een enkele uitzondering) net zo veilig/onveilig zouden zijn (feitelijk onjuist) zou je net zo goed nog op Windows ME zitten, zou immers ook net zo veilig/onveilig zijn, toch?
Windows 10 komt een flink eind met beveiliging (ondanks dat gebruikers er alles aan doen om die beveiliging te omzeilen/eruit te slopen) en hoewel Win7 ook niet slecht was is het ondertussen al ruim 10 jaar oud en zitten er gewoon aantoonbaar meer risico's aan, XP zijn ondertussen al zoveel exploits voor, iemand zou ronduit dom zijn om nog XP op internet te gebruiken...
Zero days worden niet gebruikt door simpele internet bedriegers die met sciptjes en malware werken, die worden Juist door eigen handelen buiten de deur gehouden of juist niet...

Iemand die beschiking heeft tot zero days zal jou win 10 ook zo binnen zijn..meestal zijn huis tuin en keuken gebruikers niet het doel.

Met een goed av etc en adblockers ben je met win10 of 7 betrekkelijk veilig voor 99,99% van de gevaren
Anders kijk je even op W-update, zie je gelijk waar je Windows installatie allemaal kwetsbaar voor is zonder updates, dat haalt al gelijk je punt onderuit overigens...

Zero days worden wel degelijk gebruikt door 'internet bedriegers' en dat is al talloze keren zelfs hier op Tweakers op de frontpage voorbij gekomen, de aanname dat je niet besmet of gehackt zal worden omdat je 'maar' een thuisgebruiker bent zal vast werken :+ Zal het even gauw doorgeven aan de ransomware makers dat ze maar gelijk stoppen want thuisgebruikers...
Jouw conclusie dat Win10 onveilig is omdat er net zoals XP en 7 zero days in gevonden worden (en je daarbij dus vergeet dat die in Win10 WEL gefixt worden) en het daarom niet uit maakt of je een oud OS gebruikt is dan ook een rare conclusie ;)
Zero days doe je niets tegen, echter helpt het wel als het bij een dagje zero day blijft ipv voor altijd zero day zoals bij XP en binnenkort Win7 zonder updates, daar werkt die zero day jaren later nog steeds op terwijl Win10 het al gauw in een update verhielp....
Ik zou zeggen lees je even in over o.a. zero days, het hele punt van die naam is dat ze alleen nuttig zijn totdat een patch/update ze onbruikbaar maakt, per definitie bewijst dat hoe nuttig updates zijn, apart om dat dan te gebruiken om te beweren dat updates niet uit maken.....
Dude het probleem met zero days is dat veel nooit gevonden zijn of worden dus geen update zal je helpen ;), dat bekende gemaakt worden mag je wel aannemen ja.
Heb je daar een onderbouwing voor dat zero days nooit gevonden worden of is dat weer een aanname?...
In ieder geval is je punt dat updates geen zin hebben omdat sommige exploits de updates voor zijn? Laat beveiliging dan a.u.b. aan de experts over als je er zo over denkt :+
Probeer maar niet eromheen te lullen, in win 10 gaan ze jaren na dato ook allerlei zero days vinden, punt. Daar gaat geen update tegen helpen en als jij zo dom bent om zonder ad blockers op alle pop-ups te klikken en ook alle email links die je krijgt dan gaat geen enkele update je beschermen en is iemand die dat niet doet en op win7 zit veiliger...
Juist, je beweert dat Win7 verantwoordelijk gebruiken veiliger is dan als een losgeslagen stier op alles te klikken in Win10 en dat dit op een of andere manier door zero days komt.
Ik hoop dat je aan het trollen bent, puur al als je zegt: 'in win10 gaan ze jaren na dato ook allerlei zero days vinden' -en patchen terwijl deze in Win7 ongepatcht blijven, snap je dan echt niet wat updates en zero days zijn, moet wel als je denkt dat adblock iets te maken heeft met zero days...
Succes verder, ik zou zeggen start een tweakblog over hoe je adblocker zero days maakt/stopt/whatever je beeld daarvan is :')
Begrijpend lezen is moeilijk voor je ok, succes met je updates en je schijnveiligheid ;))
Je kunt upgraden naar linux, en downgraden naar win 10. Oprecht, ik vond dat Microsoft een meesterwerk had met windows 7. Maar 10? Een grote rommel. Logisch ook, in 2014 ontsloegen ze alle test devs. Dat testend door de test devs werd gedaan op echte machines, nu is alles geautomatiseerd op virtuele machines, die allemaal hetzelfde zijn. Geen enkele insider wil een volledige memory dump doen. Dus worden bugs moeilijker op te lossen. Nu ben ik een blij en fanatiek linux gebruiker... tja.

En voor de downvoters, lees. Dit kan wel een 0 krijgen, maar -1 is onterecht, gezien dit wel klopt grotendeels en geen spam / pest gedrag is

[Reactie gewijzigd door dec0de op 25 september 2019 19:43]

Op bepaalde oudere pc's kun je niet eens meer upgraden naar Windows 10, omdat de hardware niet meer ondersteund is. Ik vraag me af hoeveel daarvan dus óf een onveilige Windows houden, óf afgedankt worden, terwijl er zonder problemen de latest greatest Linux distributie op draait.

Zelf was ik tevreden Windows 7-gebruiker heb ik de overstap gemaakt toen Microsoft met Windows 8 kwam. M.i. waren ze toen zo ver van hun padje af, dat ik dacht dat het echt niet meer goed zou komen. Ik had dan ook weinig redenen meer om te wachten tot Windows 7 echt niet meer ondersteund zou worden. Op kantoor gebruiken we Windows 10, en ik ervaar dagelijks dat het inderdaad nog steeds niet helemaal is goedgekomen.
Op zoveel machines geïnstalleerd, of zo veel machines waar het daadwerkelijk (nog) op draait
Microsoft heeft het over active devices. Maar geeft niet aan hoe ze dit rekenen. Ik gok dat die maandelijks hallo komen zeggen bij Windows Update.

[Reactie gewijzigd door batjes op 24 september 2019 20:14]

Vergeet ook niet dat devices(met telemtry op basic) zo'n 96 keer per dag telemetrie naar Microsoft sturen.
Als je bedoelde te zeggen per 24 uur ( ca elke 15 minuten check van crashlog bijv) dan klopt dat beter.
Kijk hier voor detail info:
https://docs.microsoft.co...vices?redirectedfrom=MSDN

[Reactie gewijzigd door SED op 24 september 2019 21:17]

@Loggedinasroot zegt het anders prima. Windows 10 is continue van alles versleuteld aan het terugzenden. Heb je het nieuws niet gevolgd?
Punt is dat het niet 96 keer per dag maar elk kwartier verstuurt, als je de pc dus een uur aanzet per dag gaat hij niet in dat ene uurtje 96 keer verzenden. Welke data en hoe versleuteld zijn andere zaken...
Het is nogal een verschil of je 96x iets terug stuurt ongeacht het tijdsframe. 96x binnen één uur is iets anders dan 96x per 24 uur (/1x per kwartier).

SED voegt dan ook een prima stukje extra context toe aan de post van Loggedinasroot.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 25 september 2019 08:42]

Verschil hier zou dus zijn 'ik drink geen krat bier per dag, ik drink de hele dag door', beide zijn niet goed (zacht gezegt) maar er zit een verschil tussen 1 krat over 24 uur en krat in 15 minuten om te comazuipen...
Win10 stuurt niet in 5 minuten 96 telemetry zendingen, maar elke 15 minuten 1 zo'n zending, als je de pc maar 15 minuten gebruikt op een dag is dat dus 1 zending, niet 96.

[Reactie gewijzigd door RGAT op 25 september 2019 13:03]

Ik wil geen zending wanneer ik alles heb uitgezet in de privacy instellingen.
Per kwartier of per 5 minuten is niet relevant. Van alles zenden wat niet te controleren is dat wel.

Sommige mensen zijn geheelonthouder. ;)

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 1 oktober 2019 22:20]

Again dat is niet waar het over ging ;)
Je begrijpt zelf toch wel (derde keer uitleggen nu al...) dat '1 keer per kwartier' of '96 keer per dag' twee verschillende dingen zijn, tenzij de pc 24u per dag aan staat?...

Dan heb je al bijna een week gehad om het even rustig door te lezen...
Naar de updates kijken zou best eerlijk zijn. Tel je dan ook mee als je het "ik wil deze maand geen updates" vinkje aanzet?

Maar aangezien MS er niks over zegt, kunnen ze ook rekenen met "aantal ISOs gedownload tot nu toe maal 0.712472".

Als ze er niks over zeggen, dan valt er niks over te zeggen.

Ik heb 100000 volgers.
In maart nog 800.000, nu > 900.000. Misschien is het wel met 200.000 toegenomen, of nog meer!
Het is vooral jammer dat het een complete illusie is gebleken dat alle gebruikers "dezelfde windows" gebruiken. Het daarvoor nodige updatebeleid heeft de nodige problemen gehad en veel kritiek gekregen. Daarom zitten we volgens mij niet in een veel betere situatie dan toen we XP Vista en 7 in het wild hadden.
Het overblijvende voordeel is het heel transparante migratietraject. Een XP gebruiker kon je niet vertellen dat ie maar moest updaten naar de laatste versie van Windows.
Dat gezegd zijnde is Windows 10 wat mij betreft een goeie editie, en het wordt alsmaar beter :) dat is een veel toffere ervaring dan horen dat er een nieuwe windows versie zit aan te komen ;)
Bij Microsoft wordt toch altijd een succesvol besturingssysteem afgewisseld door een mindere? Kunnen ze beter bij 10 blijven nu.
En dat doen ze dan ook, dat heeft Microsoft ook gezegd. Microsoft heeft gezegd dat Windows 10 de laaste Windows versie is. Beetje zoals dat OSX/macOS ook al bijna 20 jaar op versie 10 zit.
De vraag is altijd bij dit soort cijfers (en grote toename in korte tijd), is het vanwege kwaliteit en stabiliteit of upgradebeleid en marktpositie of zijn er ineens meer apparaten met Win10 verkocht? Denk vooral het tweede, mensen willen niet maar moeten wel want Microsoft zegt dat het eigenlijk wel moet en 'dreigen' met een einddatum. Je kunt je afvragen of dat een goede keuze is om te 'kiezen' en je kunt jezelf afvragen of dat een weloverwogen keuze betreft.

Wellicht een kosten beperkende strategische keuze op korter termijn gezien alleen het gaat niet om een getalletje van een versie, het kan compleet iets anders betekenen. Microsoft laat altijd doorschemeren dat het voor bedrijven is alleen lijkt uitsluitend eigen bedrijvigheid te begrijpen. Verbetering is goed en kan wat veranderen hoewel veranderen om dan te stellen dat het een verbetering is, is een foutief uitgangspunt.

Als je wat langer meedraait met dit upgrade carrousel verhaal dan krijg je daar op een gegeven moment genoeg van. Anders doen is geen verbetering tenzij er een ontzettende goede reden is om dat te doen. Dat geldt tevens voor een bedrijf, aanpassen waar nodig maar niet de hele filosofie door elkaar schoppen als dat daarvoor prima functioneert. Van Win31 (eventueel met Workgroups) naar Win95 was al een grote overschakeling. Van Win98/WinME/WinNT naar WinXP was een grote overschakeling eveneens WinXP dat was naar Win7 (als je dat vreselijke Vista overgeslagen had). En ook hier zijn er mensen/bedrijven met een versiegap en niet zonder reden.

Als bedrijf (en gelukkig ook gebruikers) wil je continuïteit garanderen en iedere keer 'trapt' Microsoft tegen deze bedrijfscontinuïteit aan t.b.v. zichzelf. Voor de upgrade mag je dan weer betalen en moet je als bedrijf mensen op cursus sturen om te kunnen gaan met het nieuwe dat eigenlijk niet echt nieuw is maar wel anders is. Voor basic dingen doen als administratie e.d. is Microsoft compleet waardeloos, snapt niets van bedrijfscontinuïteit. Verkopen snappen ze wel.

Blijf het toch altijd verbazend vinden dat de nieuwe versie van Windows zo'n problemen oplevert met standaard dingen, de dingen dat voorheen goed werkten werken dan ineens niet goed omdat het een nieuwe versie is. Vanaf WinXP is dit een gemeengoed geworden, wachten op service packs en als dan allemaal goed werkt dan komt er een nieuwe versie. Zo gaat het iedere keer, ook weer met Win10, er zijn ondertussen al zoveel aanpassingen geweest, weer een (sub-)versie maar niet hetzelfde uitgangspunt behalve het woord "Windows".

Dit zijn dus "Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend" cijfers, geen werkelijke cijfers van meerwaarde. Het blijft een commercieel bedrijf, laten we het zo zeggen dan.
Ik ben van mening dat ze de VR machines meetellen die zakelijk gebruikt worden zoals vmware etc.
U hebt die mening gebaseerd op bepaalde data?
Je bedoelde denk ik VM's/virtuele machines? Zolang deze een geldige Windows 10 licentie draaien worden deze waarschijnlijk mee gerekend, maar ik gok dat VM's meer voor Windows Server edities gebruikt zullen worden.
Nou als je omgeving gevirtualiseerd is... ik schat dat we 300 servers virtueel hebben en 3500 desktops op zo'n 2000 fysieke machines.
Iets kan er niet kloppen... Microsoft houdt bij hoe vaak een gesignede exe wordt opgestart, en op welke systemen. Als developer kun je daarbij. Ik zag dat mijn applicatie, Krita, in een maand op 1.200.000 afzonderlijke systemen heeft gedraaid. Als Python gelijk heeft, heeft dus 1 op 750 Windows 10 systemen Krita? Ik weet dat ik niet kan rekenen, maar ik kan dat ook niet geloven... Goed, we hebben twee miljoen downloads per jaar, afgezien van store en steam, maar dat is inclusief updates naar nieuwe versies.
Vergeet niet dat virtuals niet tellen volgens het artikel, dus terminal servers vms bij bedrijven die jouw app gebruiken tellen niet.
Of de applicatie crasht zo vaak dat men hem telkens opnieuw moet starten ;)
Um... Nee, want dit is niet het totaal aantal keren dat de applicatie is opgestart, voor zover ik kan zien, maar het aantal Windows 10 systemen dat de applicatie minstens een keer heeft opgestart in die maand. Voor zover ik het begrepen heb, natuurlijk.
Als gamer ben ik gebonden aan windows helaas. Mijn keuze ligt bij linux! Bij linux kan ik bijv. zelf bepalen wat ik wel en niet wil installeren. Oftewel gewoon een lege desktop met alleen de games wat ik momenteel speel. Hopelijk veranderd dit zo snel mogelijk. Linux is al goed opweg! }>

*EDIT*
Tips voor linux gaming(Linus channel): https://youtu.be/Co6FePZoNgE

Kent iemand een "lightweight windows 10" versie?

[Reactie gewijzigd door xgiovanni op 25 september 2019 11:46]

Kent iemand een "lightweight windows 10" versie?
Jazeker. Dat is Windows 10 Enterprise LTSC. Kenmerken:

• Het is niet bedoeld voor alledaags gebruik, aldus Microsoft.
• Onwaarschijnlijk dat je deze legaal kan gebruiken.
• Onwaarschijnlijk dat je als consument ooit vervolgd zal worden voor illegaal gebruik.
• Geen Microsoft Store (tenzij je het echt wilt en een modificatie uitvoert).
• Geen Microsoft Edge.
• Mist wat ander Windows 10 standaard spul (Microsoft Mail, Calendar, OneNote, Weather, News, Sports, Money, Photos, Camera, Music, Clock...).
• Geen Cortana.
• Steam en spellen draaien er perfect op.
• Geen major upgrades.
• 10 jaar lang beveiligingsupdates.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 september 2019 09:47]