Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft wil bluetoothpairing verder versoepelen bij Windows 20H1

Een nieuwe testversie van Windows 10 heeft een vereenvoudigde procedure om bluetoothapparaten te kunnen pairen. De methode werkt vooralsnog vooral met Microsofts eigen Surface-accessoires.

Microsoft heeft vrijdag buildversie 18985 van de Windows 10 Insider Preview Build met codenaam 20H1 vrijgegeven. Een van de wijzigingen betreft Swift Pair. Dit is de methode om met een enkele klik bluetoothapparaten te kunnen pairen zonder naar de instellingen te hoeven gaan. Microsoft introduceerde Swift Pair in februari 2018.

De wijzigingen zijn dat de hele pairingprocedure nu via notificaties verloopt en dat ook het afwijzen van het pairen direct bij de eerste notificatie kan. Daarnaast is er een notificatie minder dan bij de oude versie van Swift Pair en tonen de pop-ups voortaan, als de accessoire dit ondersteunt, de naam en categorie van het bluetoothapparaat.

Voorlopig werkt de techniek alleen bij de helft van de Windows Insider-gebruikers en in combinatie met de Precision Mouse, Mobile Mouse, Arc Mouse, Ergonomic Keyboard en Headphones in de Surface-serie en met de Microsoft Modern Mobile en Arc Mouse. In 2018 meldde Microsoft al samen te werken met derde partijen om de ondersteuning uit te breiden. Wanneer het bedrijf meer apparaten aan de lijst toevoegt is niet bekend.

Windows 20H1 staat op de planning voor begin volgend jaar. De eerstvolgende update voor Windows 10, 19H2, is een kleine release met vooral bugfixes.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-09-2019 • 15:48

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
Ein-de-lijk! Zoiets simpels als het pairen van een muis of koptelefoon is anno nu nog regelmatig een draak in Windows. Zelfs re-connecten, weigert hier vaak dienst. Goed dat ze hier naar kijken.
Ik heb meer het probleem dat ik mijn Bluetooth speaker wel paired krijg, maar geen audio er op kan afspelen. Dit is sinds versie 1903. Op Windows 7 en 1809 werkte het gewoon. Het enige dat werkt is de voice/handsfree functie, maar er zit niet eens een microfoon op...

Zijn er meer mensen die dit hebben?
Yess, heel hinderlijk als de handsfree functie de audio uitvoer gaat worden!
Om dit op te lossen kun je handsfree/voice uitschakelen.

Rechtermuis op je volumeknop rechtsonder in de taakbalk -> geluidsinstellingen openen.
(onder problemen oplossen) een "linkje" naar Geluidsapparaten beheren.
Klik op je handsfree onder uitvoerapparaten en druk op uitschakelen.

Heeft mij lang gekost om dit uit te vogelen maar het werkt consistent en altijd!

edit: even een filmpje er van gemaakt, dat is duidelijker: https://media.energetic.pw/py4v4z-LF4.mp4

[Reactie gewijzigd door Helium-3 op 20 september 2019 16:05]

Ja het vervelende is dat ik dat al heb gedaan maar op het moment dat Windows probeert audio af te spelen op de stereo functie van de bluetooth speaker loopt de hele Windows audio service vast... Ik snap er niks van...
Controleer even of er een update is voor je Bluetooth driver. Ik heb dergelijke problemen ook gehad met een Intel WiFi/Bluetooth kaartje; met de recentste driver was het opgelost. Die kwam niet binnen via Windows update maar moest ik even handmatig installeren vanaf Intel’s eigen downloadcenter.
Dankjewel voor je reactie. Ik geloof dat ik de laatste of een versie daarvoor heb... Ik kan misschien wel een oudere proberen...
Als jij je systeem geluiden mute in volume meter en het dan sluit blijft deze dan gemute? Bij mij unmute hij na de laatste update telkens. Just asking
Dit heb ik eerder ook meermaals meegemaakt. Dit komt omdat de Bluetooth headset driver (Windows default) wordt gebruikt in plaats van Bluetooth audio.

Ontkoppelen via instellingen (win+i), vervolgens apparaat en driver verwijderen via apparaat beheer (Let op, zal verborgen apparaat zijn) en vervolgens opnieuw koppelen werkte voor mijn Sony WH-1000XM2, your mileage may vary!
High quality bluetooth streaming kan broken zijn in je Windows na 1903 update. Je kunt dit oplossen door een command window met admin priv op te starten en: "sfc /scannow" uit te voeren. Dit fixt de high quality bluetooth audio drivers en zorgde bij mij ervoor dat alles weer werkt.

Edit: ook nog even een reboot doen erna. Anders werkt het nog niet.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 20 september 2019 16:20]

Ik kon geen foto's overzenden van phone naar pc. Ik merkt dat sinds de laatste update bij bluetooth de boel automatisch "verbindt", maar er niets mee kan. Zodra je die verbinding verbreekt werkt alles weer normaal.

(Dus bij instellingen/bluetooth je device ontkoppelen.)
same here hij gaf ook aan : apparaat ! werkt mogelijk niet juist, leuk zon driver vernieuwing in 1903.
Terug zetten en probleem was opgelost |:(
Niet alleen in Windows hoor. Mijn Android maakt er ook vaak een zootje van met mijn headsets. Wil je rustig naar muziek luisteren, blijkt dat je die gewoon door de speaker van je telefoon aan het spelen bent terwijl je headset toch echt gekopppeld is met de telefoon.
Ik hoop dat eindelijk nu me headset kan verbinden xD ding verbind overal probleemloos mee, maar w10 apparaten... Nope geen één die het doet
Ik ga weer helemaal stuk, op het plaatje in het artikel staat "New Bluetooth mouse found" en moet je op "Connect" drukken om hem te pairen.

"Keyboard not found press F1 to continue"
Lol, yep, alsnog eerst een USB muis zoeken om een Bluetooth muis aan te kunnen sluiten.
Ja of met je touchscreen of touchpad, of eye control of mousekeys (numpad om je muis te bewegen).

Werkt ook met tb met heel veel tabben, win+a om de notificatie te openen, beetje tabben en spatie/enter.

Wat een mogelijkheden :D
Feit blijft wel dat dit onwenselijk gedrag blijft. En ik acht de kans mogelijk dat tweakers deze screenshot nam voor die reden en microsoft juist deze usability blunders wilt slopen in de 20H1 update.
De nieuwe Windows gaat 20H1 heten? Opvolger van Windows 10?

Hoe spreken we dat uit, Windows Twintig Haa Een?
Het is maar een codenaam, hè. Vista heette geen Longhorn, XP heette geen Whistler, etc. Bovendien is het niet "de volgende versie van Windows", want die komt er niet. Windows 10 blijft grote updates zoals 1903, 1809, 1803, etc. krijgen. En dit is de versie die waarschijnlijk in mei 2020 uitkomt, dus wordt 20H1 dan build versie 2003, tenzij Microsoft een andere build nummering aanneemt.

Maar om een lang verhaal kort te maken: Het is en blijft Windows 10.
Windows 7 begon als een codenaam die hem heeft gehouden. Uiteindelijk is het het NT versienummer die ze verplaatst hebben.
Windows 10 krijgt al sinds de introductie 2x per jaar een grote update. Windows 10 20H1 is dus de Windows 10 update van de eerste helft (H1) van 2020.
Nee, dat is de versie aanduiding
Natuurlijk niet.. staat zelfs in de tekst dat het de codenaam is
Een rolling release heeft zo zijn voor- en nadelen. Met de manier waarop MS het aanpakt, wegen de voordelen goed op tegen de nadelen. Er zijn inderdaad mensen die problemen hebben met de patches en upgrades. Maar dit is altijd zo geweest en bij elk OS het geval. Als je denkt dat Windows 98 niet onderuit ging bij het installeren van patches bij gebruikers, of Windows XP, 7... Ubuntu, Debian, iOS, Android.. Noem het maar op. Er zullen altijd gebruikers zijn die hinder ondervinden aan patches en/of upgrades.

Verder weet ik niet hoe je je OS gebruikt. Maar er zijn genoeg toevoegingen gedaan op Windows die het echt wel waard zijn.

Windows Subsystem for Linux wat er in 2016 bij gekomen is. Maar ook timeline, Hello. Nieuw knip programma. Virtual desktops. Donker thema.

Voor enterprise zijn er handige features bij gekomen zoals de mogelijkheid om scripts uit te voeren tijdens de install. Intune dat geïntergreerd is. Windows Defender Advanced Threat Protection.

En dit is maar een erg kleine selectie van de wat grotere features, de waslijst is ondertussen enorm en je zal er genoeg wel van gebruiken of hier voordeel aan hebben. Er zitten meer features tussen Windows 10 release en de huidige versie dan dat er bij gekomen zijn van XP naar Vista. En je hebt er niets voor hoeven betalen. https://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_10

[Reactie gewijzigd door batjes op 20 september 2019 17:22]

Het voornaamste probleem met de updates in Windows 10 is dat ze updates door je strot rammen. Nu zijn ze daar grotendeels mee gestopt, maar enkele dagen geleden had ik prijs. Laptop gebruikt buiten de "actieve uren", deed iets op de achtergrond wat lang ging duren, ik ging kwartiertje weg. Ik kom terug en zie dat Windows aan het updaten is (en mijn langdurige achtergrondtaak de nek omgedraaid heeft). Een uur lang is computer onbruikbaar. Als kers op de taart werkte search niet en had ik continu hoog cpu gebruik door een bug in een optionele update die mee gepushed werd.
Snel gevonden welke update de oorzaak was, want die was al lang bekend bij Microsoft. Toch pushen ze die update op mijn laptop waar ze weten dat die problemen gaat geven! Snel die kleine update verwijderd, en Windows stond direct weer klaar om hem opnieuw te installeren.
Feature updates installeer ik zelf wel, als ik ze wil en stabiel genoeg vindt. Security updates mogen ze gerust wekelijks pushen. Nu zit er niets anders op dan alles te blokkeren als ik feature updates wil blokkeren, terwijl ik wel de security updates wil. Support heb ik helemaal niet nodig.
Windows schakelt trouwens zelf je laptop 's nachts in om te updaten, het verbaast me dat daar nog geen branden uit ontstaan zijn bij laptops die warm worden in de buurt van brandbaar materiaal.

[Reactie gewijzigd door bertware op 21 september 2019 01:05]

Als je dat een probleem vind, ga je niet lang genoeg mee. Of zijn we collectief de hordes mensen vergeten met Windows XP en 7 (Win9x was het internet minder een issue) waarbij men de updates uitgeschakeld had? Omdat de handige IT Harry dat nodig vond? Of omdat men klaagde dat updates het OS slomer maakte? Dat updates veel ruimte kostte? De excuses liepen de spuigaten uit waarom men de moeite niet nam hun OS te updaten. Dat was destijds 1 van de grootste oorzaken van instabiele systemen bij thuisgebruikers (ik overdrijf niet!). En wie kreeg er de schuld? Microsoft. Wie krijgt er de schuld nu iedereen hun OS verplicht moet updaten? Microsoft :/ ze kunnen het toch niet goed doen, dan maar zo.

Je wilt vandaag de dag niet dat een OS met vele honderden miljoenen tot enkele miljarden installs zonder updates aan het internet hangt (kuch hoi android kuch).

Als Windows de update geforceerd uit gaat voeren, heb je wekenlang zo'n notificatie rechtsonderin gehad in je taakbalk en in die tijd de nodige popups met "er staan updates klaar, nu herstarten of later" welke je weggeklikt hebt.

Windows was in het begin wat aggro met het "hè volgens mij doe je niets, herstarten maar", maar dat was met de volgende upgrade al opgelost en ondertussen is Windows naar mijn mening weer te mild (ik moet nu verdorie weer ouderwets zelf herstarten, terwijl mijn PC genoeg idle tijd krijgt als ik op werk ben of slaap). Ik heb er sinds het begin van Windows namelijk nog nooit hinder aan ondervonden. Ik liep een keer naar de bakker om brood te halen, en kwam terug op een geupdate login scherm, heerlijk.

Microsoft maak het (echt met hele goede reden!) best moeilijk om updates tegen te houden, maar http://download.microsoft...f70b21/wushowhide.diagcab hier een handig tooltje om ze beter tegen te houden als ze na een uninstall weer terug komen.

En tja, verder, shit happens. Winkey + "feedback", daar je klacht al achter gelaten?
Mee eens. En al die niet gepatchte systemen had ook het vervelende effect dat malware zich heel makkelijk kon verspreiden en veel bots erbij kwamen, doordat gebruikers hun wxp systeem niet patched (want geen zin, zoals jij zegt, of het was een gekraakte versie). Prima dat het nu zo aanpakken.
Nou dan leef je denk ik onder een steen want er zijn wel degelijk handige features bijgekomen, denk aan de sandbox, enorm handig als je bijvoorbeeld een mailtje binnenkrijg die je niet vertrouwt, het windows clipboard onthoud dingetje (ja daar was als software van op het grote boze internet maar dat zit er nu ingebakken). Blue light reducer, night light en noem maar op, mss voor jou niet handig maar voor andere mensen wel. maar als je dit al niet handig vind, wat dan wel..?
Alle "features" zijn al een jaar of 20
"toegevoegde programmatuur". Wat kwam er in 2015 bij?
Juist, maar afgelopen maand allemaal updates die defender kapot maken, bluetooth pairing kapot maken, netwerk adapters kapot maken, graphics (gele/rode schermen) kapot maken, search/cortana kapot maken, 100% cpu verbruik forceren, kapotte/stutterende audio, PIN inlogproblemen, en ze zijn met nog meer rotzooi bezig.. Neem eens een stap terug en voer eens eerst echte kwaliteitscontrole in.

In Windows werkt binnenkort, letterlijk, niks meer.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 20 september 2019 20:20]

Leuk straks op kantoor! Komt de baas toe als laatste, haalt zijn muis en laptop uit en legt die tegelijk aan. Tuurlijk is die bluetooth van die laptop nog niet opgestart, dus krijgt iedereen in de buurt een melding op zijn laptop ivm een nieuwe muis gevonden. Baas boos omdat zijn muis niet werkt, maar eigenlijk iemand op connect heeft gedrukt.

[Reactie gewijzigd door skelleniels op 20 september 2019 21:13]

Voor mij mag bluetooth gerust verdwijnen. Waardeloze en onveilige technologie is dat.
Ik gebruik dat gewoon niet, ik heb NUL bluetooth aparaten in huis - en de bluetooth sloop ik uit m'n laptops - letterlijk.
Voor mij mag bluetooth gerust verdwijnen. Waardeloze en onveilige technologie is dat.
Ik gebruik dat gewoon niet, ik heb NUL bluetooth aparaten in huis - en de bluetooth sloop ik uit m'n laptops - letterlijk.
Nou ik ben héél blij met Bluetooth!
In de eerste plaats voor mijn muis. Weg met die draad.
Ik gebruik het, superhandig, maar het voelt voor sommige andere functies vreselijk onveilig.

Datt vind ik bij Bluetooth een probleem. Het is een radio-draadje die allerlei functies kan hebben.
Even 'koppelen' kan voor de koptelefoon zijn maar ook om bestanden over te zetten.
Windows zou aan Bluetooth een veel helderder legitimatieplicht moeten inbouwen: wat voor apparaat koppel je voor welke functie.
Een Windows laptop aan een android telefoon koppelen, dat is puur gokwerk. Je hangt zó aan de spullen van je buren. Zoals het nu gaat wordt ik verzocht om maar wat te gokken.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 21 september 2019 10:06]

Wat is eigenlijk de reden dat al die dongles nog bt 4.0 zijn en zaken als aptX helemaal niet ondersteunen? Bluetooth was toch ontwikkeld als een soort algemene standaard waar je alles mee kon?
Ik heb nu een BW-BR4 transmitter van Blitzwolf voor AptX-audio vanaf mijn PC, maar daarmee kun je dus geen data overbrengen (en sommige apparaten moet je echt op de ouderwetse manier pairen). Daarvoor zou ik dus een oud dongletje voor moeten inpluggen?
Iemand die bekend is met de reden?
Een functie met veel mitsen en maren. Zucht.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.