Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi introduceert 24 september Mi Mix Alpha-smartphone met 'doorlopend scherm'

Xiaomi kondigt op 24 september de Mi Mix Alpha aan. De fabrikant plaatste deze week meerdere teasers op het Chinese sociale netwerk Weibo. De smartphone zal een scherm hebben dat doorloopt naar de achterkant van de smartphone.

Xiaomi plaatste op Weibo een foto van de Mi Mix Alpha tussen een stel boeken. De afbeelding wijst erop dat de nieuwe Mix-telefoon een scherm zal hebben dat over de zijkanten van het toestel buigt. Het is mogelijk dat de Mi Mix Alpha een vouwbare telefoon is, maar een doorlopend scherm lijkt aannemelijker.

De telefoon zal waarschijnlijk de huidige Mi Mix 3 opvolgen. Het is nog onduidelijk of er een Mi Mix 4 met normaal scherm komt. Over de specificaties van de Mi Mix Alpha is nog weinig bekend, maar vermoedelijk zal het toestel een Snapdragon 855 Plus bevatten. Xiaomi laat ook weten dat het toestel ondersteuning voor 5g krijgt. Naar verluidt krijgt de Mi Mix Alpha bovendien een camera met resolutie van 108 megapixel.

Xiaomi zal tijdens het evenement op 24 september vermoedelijk ook een opvolger van de Mi 9 met 5g-ondersteuning uitbrengen. Daarnaast laat Xiaomi weten dat het de Redmi 8A met een accu van 5000mAh op 25 september in India aankondigt .

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

20-09-2019 • 13:20

74 Linkedin Google+

Reacties (74)

Wijzig sortering
Ik moet juist denken aan een vouwbare telefoon als ik hem zo tussen boeken zie staan.
Boeken "vouw" je ook open
Het zou inderdaad leuk geweest zijn als de auteur (stagiair, ik kan 'm niet taggen) aangaf wat er zo aannemelijk is in de zin:
Het is mogelijk dat de Mi Mix Alpha een vouwbare telefoon is, maar een doorlopend scherm lijkt aannemelijker.
Hier ben ik!

Xiaomi spreekt in de teasers van een relatieve schermgrootte van 'meer dan 100 procent'. Dit heb ik (na overleg met de redactie) niet in het artikel gezet omdat zo'n uitspraak overduidelijk marketingpraat is, en dus niet serieus genomen dient te worden. Maar je kunt ervan uitgaan dat het een doorlopend scherm is door deze claim.

Fabrikanten tellen vaak de kromming in het scherm mee bij het uitrekenen van de screen-to-body-ratio. Case-in-point: de Vivo NEX 3.

cc: @laurens91

[Reactie gewijzigd door AverageNL op 20 september 2019 14:47]

Het scherm loopt links niet helemaal door. Je zou verwachten dat bij een volledig gevouwen scherm het dan niet zou stoppen. Maar het is mooie teaser want de discussie is gaande ;)
Ik heb de MI9t en had hiervoor de MI8 en MI6.. Begon bij de MI8 al behoorlijk vervelend te vinden dat in o.a. youtube vaak ineens naar het volgende filmpje geskipped werd. puur omdat de bezel zo klein is.

Hoop dat ze bij deze telefoon de software er goed op hebben aangepast (aanrakingen aan de zijkant negeren) anders wordt het onwerkbaar.
.. met de samsung s10plus hier ook enorm veel last van..
Dan download je toch de gratis Edge Touch app?
Je kan dan zelf een strook aangeven waar je aanraking genegeerd wordt. Zelfs apart voor boven en beneden en waar het benedengebied op het bovengebied overgaat.
Werkt perfect op mijn S10Plus.
Of je koopt een telefoon zonder edgescherm ;). Zat zelf vorig jaar te twijfelen tussen de S9 en de LG G7, heb de S8 in mijn handen gehad maar vond dat ook geen doen... Bleef maar per ongeluk dingen aantikken, hierdoor geen S9. Snap die trend ook niet, puur esthetisch, maar verder 0 toegevoegde waarde
Lijkt me ook heel onhandig als je een beschermingshoesje om je telefoon wilt, die kan dan de zijkanten dus helemaal niet beschermen.
Ik denk dat we op een gegeven moment ook wel een punt bereiken dat een beschermhoesje niet meer nodig is. Tenminste dat hoop ik :)

[Reactie gewijzigd door Kvibe op 20 september 2019 16:54]

Laatste keer dat ik een hoesje hebt gebruikt is met mijn Galaxy S3 in ~2012.

Heb mijn LG G2 weleens vergeleken met een nieuwe na 1.5 jaar en het verschil was amper te zien.

Maar nu met mijn LG G6 is het hele toestel eigenlijk afgescchreven. Het "metale" frame is rondom een beetje afgebrokkeld? Naast de USB ingang zitten er diepe krassen in.

Rondom de 3.5mm jack is het best mooi gebleven terwijl ik hem wel elke dag 3,4 keer gebruik.
Maar de andere kant bovenop het toestel, waar dus niks zit, is het wel erg lelijk geworden. Het "metale" is een beetje weg gepoetst en is nu een beetje wit.


Overal gezien is het denk ik allang tijd om hoesloos te gaan. Een aantal van mijn telefoons zagen er nog dik in orde uit na jaren gebruik.

Maar ik heb nu bijvoorbeeld een LG G6 en die is heeeel erg lelijk geworden zonder hoes.

Ligt er een beetje aan welk toestel denk ik.
Een siliconen hoesje geeft wat grip. Veel toestellen zijn dun en spekglad. Soms wil je gewoon iets hebben om vast te houden:) Zo'n hoesje geeft nog een beetje grip. Bij het stuiteren is het ook nog eens een goeie bumper.
Ik heb een Oneplus 6. Ook meteen de eerste telefoon waar ik een hoesje bij nodig heb. Het ding is zo glad dat ik het zonder hoesje echt niet vertrouw. Nou is de telefoon gelukkig vrij dun, dus het hoesje zit niet in de weg.

Maar als ik heel eerlijk ben heb ik liever een wat dikkere telefoon met een stevige kunststof body die tegen een val kan. Past er ook meteen een dikkere accu in en heb ik dat hoesje niet meer nodig.
Ik heb de xiaomi mi 9 en die heeft een "gewone" glazen achterkant. Dus geen gekke matte finish. En daardoor blijft de telefoon redelijk stroef. Ik heb sinds deze telefoon ook geen hoesje meer. Ik kom er wel achter hoe het uitpakt😂😂 . Als hij valt heb ik een reden om die mi mix te halen👌
Troost je, ik heb een G6 die,ondanks dat deze al 2 jaar in een flexibele hoes zit ook ontzettend lelijk is geworden.
Dit komt doordat er zand en stof tussen hoes en telefoon gaat zitten. Dit schuurt lekker op het ganodisserde aluminium.
Resultaat behoorlijk kale randen. Vooral in de hoeken.

Zonder deze hoes had het toestel de 2 jaar nooit gered :)

[Reactie gewijzigd door ronnie vd op 20 september 2019 21:13]

Wordt tijd dat smartphones van lexan gemaakt gaan worden ipv glas.
De techniek om onbreekbare smartphones te maken bestaat al erg lang. Probleem is dat er dan nog minder telefoons worden verkocht.
Smartphones are designed to break!
Ik denk dat het met een soort (doorzichtige) bumper case (die de hoeken beschermt) best wel zou kunnen, stel nou de telefoon valt op de zijkant, zouden de hoeken van de bumper case het moeten opvangen

Of dus een case die alleen die hoeken beschermt en de hoeken verbind met een soort kruis aan de achterkant of dergelijke.

[Reactie gewijzigd door iCore op 20 september 2019 13:29]

Zou dit ook uitgeschakeld (de aanrakingen aan de zijkant, of is de zijkant van de telefoon helemaal niet touch gevoelig?) kunnen worden als je de telefoon normaal vastpakt / een film bekijkt of dergelijke.

Aangezien je anders de telefoon amper vast kan pakken (want dan druk je op allemaal dingen, dit vond ik ook zelf erg irritant bij curved telefoonschermen of dergelijke) of bijvoorbeeld dat een stuk van je film aan de (onder-)zijkant van je scherm afspeelt. Of zou dat automatisch schalen?

[Reactie gewijzigd door iCore op 20 september 2019 13:26]

op mijn s8 reageren de randen anders. Al ik bijvoorbeeld scroll terwijl ik de rand aanraak is er niks aan de hand, als ik scroll en mijn andere vinger iets meer verplaats komt er een plek waarbij het een 2 vinger zoom wordt, maar dan zit je vinger op een plek waar je bij een normaal scherm hetzelfde zou hebben.

(volgens mij staat de rand gewoon uit, als je probeert te scrollen op de edge moet je ook echt voorbij de curve aanraken).

wat betreft media.. daar heb ik geen last van, nou is de s8 ook minder curved als een echt edge model van samsung, maar ik kan me voorstellen dat je geen stuk film om het hoekje laat zien, dus dat zal allemaal wel netjes in de software geregeld worden.

Qua meerwaarde.. meh.. leuke gimmick maar niet functioneel wat mij betreft

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 20 september 2019 14:28]

De rand staat niet echt uit want als je begint met scrollen op de platte voorkant kan je wel naar de edge bewegen en daar doorgaan, probeer maar. Ik heb ook de S8.

Maar als je aan de edge begint dan reageert hij pas als je naar het platte stuk beweegt.

Op zich werkt dit prima, ik heb nooit last van onbedoelde inputs. En ik vind dit edge scherm erg mooi. Wel kwetsbaar ja maar ik ben er erg voorzichtig mee.

Het enige waar ik soms last van heb is dat sommige apps aanraakgebieden hebben die precies op de rand vallen en dan moet je wel heel precies mikken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 september 2019 16:02]

Vind de innovatie wel mooi... maar handig? Lijkt me niet echt, ook bij de Samsung toestellen heb ik toch moeite met de aflopende schermen. Het blijft wat onnatuurlijk aanvoelen en je vingers zitten toch altijd in de weg. Misschien is het in de praktijk bij dit toestel wel mooi / handig maar niet alles wat kan is goed natuurlijk.
Ik vind het een vet idee, zou niet direct weten wat je er aan hebt, maar 't ziet er wel leuk uit. Wel een hel om het scherm te vervangen vermoed ik.
Is het dan niet theoretisch mogelijk om van een telefoon te maken die aan alle kanten scherm is? Bedoel als het toch al volledig door kan lopen moet het hetzelfde kunnen naar de achterkant :p

Niet dat ik het nut zie van een telefoon die letterlijk 360 graden scherm heeft maarja :9
ik heb er zo een. Heeft alleen 1 pixel maar mn semi-transparante kubus met led erin kan die ene pixel aan alle kanten van kleur doen veranderen :P

Ook niet touch gevoelig uiteraard

[Reactie gewijzigd door WORPspeed op 20 september 2019 13:55]

Nou ben ik vast heel erg uniek, maar ik laat mijn telefoon wel eens vallen. Niet vaak. 1x per jaar ofzo. En tot nu toe hebben mijn schermen altijd de valpartijen overleefd. Maar als zo'n telefoon valt is sowieso het scherm stuk. Helemaal geen schokdempende bezels eromheen...
Op zich is een scherm aan de achterkant (voor bv betere selfies) wel prima, maar wat heb je aan de schermen op de zijkant zitten? Bij Samsung gebeurt er ook niet bijster veel mee en je moet een toestel toch ergens vast houden...
Helaas. De 24 september geruchten spraken over afgeronde schermranden en capacitieve knoppen, dat leek mij prima. Maar nu is de kans groot dat de Mi Mix lijn een andere misschien experimentele kant op gaat, en dat vind ik jammer, het is nog maar afwachten of er ook een variant komt met dunne bezels en een vlak scherm.

Wel begrijpelijk nu bijna alle smartphones rondom kleine bezels hebben, Xiaomi was daar met de Mi Mix wel een van de eerste mee en dat toestel was echt anders.
Xiaomi is lekker bezig. Toch fijn dat een smartphonemaker die weinig marge neemt ook vrolijk meedoet in de high-end markt.
Toch fijn dat een smartphonemaker die weinig marge neemt
Ik betwijfel of die marge echt zo klein is. Xiaomi verdient ook bijvoorbeeld aan advertenties, zeker in China.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 september 2019 13:30]

Xiaomi heeft publiekelijk beloofd nooit meer dan 5% winst/marge te nemen op de hardware die ze verkopen. Andere inkomsten zoals advertenties of diensten zijn geen marge.
Wereldwijd? Ik snap dat transport etc ook geld kost, maar die xiaomi telefoons zijn wel een stuk duurder buiten China dan ze in China zijn (of ik kijk alleen bij resellers die zelf een flinke marge rekenen)
Yep, dat is vaak wat gebeurd. Vaak hebben resellers een vast percentage wat ze als marge willen hebben, zo heb ik bij een winkel gewerkt die gerust 33% op een artikel duwde als er een vervangend materiaal moest komen, Bijv een laptop lader.

Een webshop doet dit ook, maar omdat Xiaomi maar 5% winst heeft o pde telefoon word de telefoon ook goedkoper voor de reseller en dus ook goedkoper in de webshop in vergelijking met een telefoon van de zelfde kwaliteit/spec. De Mi Mix 3 heeft top specs en kostomstreeks 350 euro (al moet je deze nu wel bij Amazon.de bestellen in de pricewatch)

EDIT: Linkje aangepast! Ik lionkte naar de Mimix 2S ipv de Mi Mix 3!
Met dank aan @Byron010 die op mijn vingers tikte

[Reactie gewijzigd door Indentical op 20 september 2019 19:41]

Kan je met een gerust hard vertellen dat niemand 33% op telefoons verdiend ;).
"The iPhone X smartphone costs $357.50 to make and sells for $999, giving it a gross margin of 64 percent"

Apple's iPhone X has higher margin than iPhone 8: analysis


Natuurlijk zijn er meer kosten dan alleen de materiaalkosten, maar het zou me niets verbazen als Apple in de buurt zit van 33%.
Ik doelde meer op retailers, want die verdienen alleen goed aan de accessoires voor Apple.
Verschil is alleen dat Xiaomi aanzienlijk meer verschillende producten verkoopt en hun marge zodoende kan verdelen. Apple daar in tegen moet het voornamelijk van de verkoop van smartphones hebben en het is dan ook niet raar dat ze daar meer marge op willen hebben.

Ik ben verder echt tevreden over Xiaomi. Koop best wel wat producten van hun ondertussen (vooral robotica is echt geweldig).
Kan jouw gerust vertellen dat die informatie niet klopt.
Retailers? Die verdienen er echt geen 33% op. Bron: ik werk voor een grote retailer.

De enige club die er zoveel aan verdiend is Apple en andere echte high-end telefoons. De retailer kan die marges vergeten.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 20 september 2019 20:26]

Jouw link is naar de Mi Mix 2s, die 350,- bij Amazon kost inderdaad.
De Mi Mix 3 staat in de pricewatch vanaf 380,- bij oa. Mobiel.nl en Belsimpel
Oh serieus? Oops. Dank voor de correctie! Ik deed het even vluchtig op het werk. Toch iets beter opletten de volgende keer.

Voorals nog, 380 euro voor de specs die het heeft is niet duur in vergelijking.
haha kan gebeuren!
Maar inderdaad ik verbaasde me toen ik de prijs van 380 zag voor de mi mix 3. Mi Mix is altijd gewoon een flagship phone geweest, nou loopt deze nu nog wat achter (845 vs 855) maar toch is 380 dan echt heel goedkoop.
Ik loop nog met een Xperia X rond, destijds had dit model al midrange specs. her en der naar een ander toestel aan het kijken. Op zo'n moment valt het je op hoeveel toestellen groter zijn dan 6" tegenwoordig. En een toestel van 6" of meer lijkt mij gewoon enorm onhandig, maar misschien, zit ik er naast. de Mi Mix 3 is voor als nog erg aantrekkelijk door de prijs/spec/kwaliteit.
Ik heb zelf zo'n ander half jaar nu de LG V30, exact 6" volgens de specs.
Ik zou zeggen geef het een kans, vind het een heerlijke grote zeker gezien de bezels de afgelopen jaren gewoon kleiner zijn geworden, dus heel veel groter is het niet.

Past prima in mn broek zak en op een gegeven moment wen je eraan hoe je hem t best kan vasthouden om toch overal bij te kunnen (niet meer onderaan maar het gewicht in je hand laten liggen zodat je toch nog grip hebt
Je vergeet dat er ook nederlandse btw en invoerrechten overheen komen via de officiële retailers.
Resellers willen ook verdienen heh? En dan inderdaad nog import, belasting etc....
Ja idd ze doen het beter dan bijv Apple!
Met beter bedoel ik op meerdere gebieden, qua prijs, specs, bouwkwaliteit etc etc.
Specs?? Ja de prijs en schermresolutie misschien....waar nog meer mee dan?
bouwkwaliteit?? alsjeblieft....
Vergelijk de Geekbench 5 scores. De 855 haalt 63% van een A13 in single-core (720 vs. 1334) en 71% van een A13 in multi-core (2514 vs 3517). Dit zijn de scores gepubliceerd door THG (bron) vergeleken met de snelste 855 uit de Geekbench charts (LG G8 ThinQ).
Daar komt nog bij dat de A13 geoptimaliseerd is om met iOS te werken, want de hardware en software wordt hier door dezelfde fabrikant (Apple) gemaakt. Bij Android is dat niet het geval. Daarom ook dat iOS veel minder ram-geheugen nodig heeft dan Android. iOS gaat er veel efficiënter mee om.

Dat is ook de reden dat ik toch voor een iPhone gekozen heb (ook al heb ik het niet voor Apple), omdat de soc superieur is en daarom veel langer wordt ondersteund dan bij Android-smartphones. Dat maakt het veel duurzamer en om die reden heb ik twee jaar geleden een nu 4 jaar oude iPhone 6S tweedehands gekocht die nog volledig wordt ondersteund door Apple en waar alle apps nog altijd soepel draaien op de A9 soc.
Daar komt nog bij dat de A13 geoptimaliseerd is om met iOS te werken, want de hardware en software wordt hier door dezelfde fabrikant (Apple) gemaakt.
Dit is niet iets waardoor je in een benchmark op magische wijze opeens 50% beter scoort o.i.d. Zeker niet bij dit soort benchmarks die in principe geen OS calls doen. Het zou me verbazen als het meer dan 1% verschil oplevert.

Waar meer te halen valt is in de compiler, alhoewel dat ook niet dramatisch zal zijn. Qualcomm heeft ook en snapdragon geoptimaliseerd LLVM compiler voor Android. Geen idee of Geekbench daar gebruik van maakt.
Daarom ook dat iOS veel minder ram-geheugen nodig heeft dan Android.
Grootste verschil hier is dat de meeste Android apps geschreven zijn in een taal die een garbage-collector nodig heeft (Java of Kotlin) waar Apple gebruik maakt van ARC (automatic reference counting). Bij ARC geeft de applicatie zelf aan wanneer deze klaar is met een stuk geheugen waarna dit kan worden vrijgegeven.

Bij een GC zal de runtime eens in de X tijd een scan moeten doen om te bepalen wat er nog wel/niet voor de applicatie toegankelijk is om dit vervolgens weer terug te geven aan het OS. Als er veel tijd tussen deze scans zit dan gebruikt de applicatie meer geheugen (want er slingert meer 'rommel' rond) als deze scans kort op elkaar plaatsvinden kost dat performance (want de CPU is steeds bezig met die scans). Hier moet je dus een balans vinden tussen performance en geheugengebruik. Als je de boel afstelt om vergelijkbare performance te halen als een taal die geen gebruik maakt van garbage collection is het geheugengebruik bij een taal met GC ongeveer 3 keer zo hoog.
Dat is op papier best een flink gat ja, maar of dat gat in de praktijk bij het gebruik net zo groot is?
https://www.tme.net/featu...g-vs-snapdragon-855-plus/

Singlecore is de A13 bijna 2x zo snel, multicore is de 855 Plus slechts een fractie ( <1% ) sneller. Om het over de GPU nog maar niet te hebben....

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 20 september 2019 15:24]

Rare standaarden heb jij, de 855 is naast de + variant de snelste Snapdragon die je kunt krijgen.
En jij vindt de snelste snapdragon blijkbaar niet high end. Nogmaals, rare standaard is dat. Welke android telefoon is volgens jou dan wel high end?
wat dat betreft kan je ook zeggen dat iphone een dumphone is omdat buiten de wil van apple heb je niks te zeggen..dus geen high end iPhone ook :)