Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

NEX 3-smartphone heeft volgens Vivo relatieve schermgrootte 'van 99,6 procent'

De Vivo NEX 3 heeft een relatieve schermgrootte van 99,6 procent, claimt de productmanager van de fabrikant via het Chinese socialemediaplatform Weibo. Die claim lijkt niet te kloppen. De telefoon wordt op 16 september officieel onthuld.

Volgens Li Xiang, de productmanager van Vivo, is de screen-to-body-ratio berekend met de 'industriestandaard-rekenmethode'. Daarnaast stelt Xiang dat de NEX 3 de hoogste relatieve schermgrootte in een smartphone heeft, zelfs als de rekenmethode toch blijkt af te wijken. Op de claim van 99,6 procent lijkt in ieder geval wat af te dingen. Volgens de rekenmethode die Tweakers hanteert, gebaseerd op de afmetingen zoals die nu bekend zijn, gaat het om een scherm-naar-body-ratio van 93,98 procent. Ook in een hands-on van het toestel lijken de bovenste en onderste schermranden niet zo smal als op het marketingmateriaal van Vivo.

Ter illustratie: de Oppo Reno 10x Zoom, heeft een relatieve schermgrootte van 93,1 procent, de Galaxy Note 10 van 92,1 procent.

Vivo NEX 3

De NEX 3 verscheen eerder al op de website van Chinese keuringsinstantie Tenaa. Fabrikanten moeten smartphones laten keuren voordat telefoons op de Chinese markt mogen verschijnen. Hierdoor komen foto's en specificaties van telefoons vaak online voordat ze officieel zijn aangekondigd.

De NEX 3 bevat waarschijnlijk de Snapdragon 855+-chip. Het toestel heeft namelijk een octacore-cpu die draait op 2,96GHz. De Snapdragon 855+ is momenteel de enige mobiele processor die deze snelheden haalt. De NEX 3 zal 8GB of 12GB ram hebben. De maximale opslagcapaciteit is 512GB. De opslagruimte kan niet worden uitgebreid met een micro-sd-kaart.

Daarnaast krijgt de NEX 3 volgens Tenaa drie camera's: een primaire 64-megapixelcamera en twee camera's met 13-megapixelsensor. Ook bevat het toestel naar verluidt een pop-upselfiecamera met een resolutie van 16 megapixel. De NEX 3 biedt bovendien 5g-connectiviteit. Dit zit standaard in de nieuwe Snapdragon 855+-soc.

De NEX 3 krijgt waarschijnlijk een amoledscherm van 6,89" met een resolutie van 1080x2256 pixels. De behuizing van 16,7x7,6 centimeter bevat een accu van 4410mAh. De telefoon wordt 9,4 millimeter dik en weegt 218,5 gram. Bovendien krijgt de NEX 3 geen fysieke knoppen op de zijkant. In plaats daarvan maakt Vivo gebruik van virtuele knoppen met haptische feedback, net als op de HTC U12+.

Het is niet duidelijk of de NEX 3 in Europa wordt uitgebracht. Wel wil Vivo in de toekomst uitbreiden naar de Europese markt.

Update, 11.40: Nuance toegevoegd dat de claim van Vivo niet lijkt te kloppen.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

13-09-2019 • 10:34

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Waarom denken ze toch dat de meesten hier echt op zitten te wachten? Al die gehypte features die 0.0 nuttigs toevoegen.
Een stevige telefoon die gewoon na 3 jaar nog prima werkt, snel en onbeschadigd en het nog 2 jaren langer te gebruiken is. Geen glazen achterkant en glas op de randen. Geen gladde telefoon waar je alleen met klamme handen grip op hebt.
Gewoon een audiojack want in het het reuzachtige formaat van tegenwoordig passen er zelfs 2 audiojacks in. Goede accu. Goed scherm zonder 4K resolutie want je gaat hem toch niet in een VR bril stoppen.
Niet 5 camera's want eigenlijk maak je met 1 al bijzonder mooie foto's. 5 maken het niet 5x mooier. Geen slecht werkende fingerprint sensor onder je scherm die licht nodig heeft etc.
En liefst eentje die nog enigszins compact is ook.

Ik kan niet wachten tot deze markt compleet instort en fabrikanten omvallen. Uit het as rijzen dan hopelijk fabrikanten die wel met common sense telefoons maken ipv continu de volgende hype te zoeken.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 13 september 2019 10:42]

Probleem is dat bedrijven in een vrije markt zoeken naar winstoptimalisatie. De bedrijven die dat het beste doen hebben de meeste middelen om te groeien en innoveren, en hebben de potentie om de markt te domineren. En een telefoon bouwen die 5 jaar mee gaat is dan niet het beste verdienmodel.

Ik zie maar een oplossing binnen een vrije markt voor deze verspilling, en dat is producten met een korte levensduur extra belasten met een belasting. 4 jaar garantie op een telefoon? 0€ extra heffing. 3 jaar garantie? 30 € duurder. 2 jaar garantie? 40 euro duurder etc. Zo creeer je een incentive om duurzamere producten te maken. De huidige 6 mnd garantie op telefoonaccu's is een grap.

Zelfde geldt voor het gebruik van grondstoffen die vervuilend zijn of de omgeving vervuilen bij de winning.

Maw de externe kost/de ongewenste vervuiling van productie bij de fabrikant leggen. Plotseling hebben ze een incentive en concurrentievoordeel om milieuvriendelijker te produceren. Dan zet je datgene in waar bedrijven heel goed in zijn (het vermijden van belasting) voor het doel wat we willen, zonder bindende regelgeving.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 13 september 2019 20:12]

De meeste features op nieuwe telefoons zijn natuurlijk grotendeels marketing, en moeten de verkoop van nieuwe toestellen stimuleren. Je zou een deel van de verantwoordelijkheid ook eens bij de consument kunnen neerleggen, onder de juiste voorwaarden.
Maw de externe kost/de ongewenste vervuiling van productie bij de fabrikant leggen.
Als dat al zou gebeuren, wordt dat direct doorberekend aan de consument. En met de huidige absurde prijzen voor flagships, is een paar tientjes natuurlijk peanuts.

Ik vind je suggestie voor verplichte langere garantie wel een goede. Gewoon minimaal 2 jaar op alle onderdelen incl accu bij normaal gebruik, en minimaal 5 jaar security updates na laatste verkoop (winkelvoorraden uitgezonderd).
Ik denk juist dat de verantwoordelijkheid bij de consument leggen een van de problemen van het huidige systeem veroorzaakt. De consument heeft namelijk geen verantwoordelijkheid over waar apple zijn goud in koopt. Ook is het superlastig om je er in te verdiepen en een afweging te maken. De oorzaak van het probleem is collectief, dan kan je de oplossing niet individueel zoeken, dat werkt niet, en stuit op weerstand (zie vliegen en auto rijden).

Het is juist de bedoeling dat het wordt doorberekend aan de consument. Een telefoon met een langere garantie wordt dan goedkoper en zal beter verkopen. Het bedrijf wat ze maakt heeft dan dus een reden om 4 jaar garantie te bieden en ze zullen hierop competitie gaan drijven (ipv megapixels / geekbench scores).

Ik ben dus ook niet voor een verplichte langere garantieperiode, maar wel voor een tax op milieubelasting. Als je dat laatste goed genoeg doet kom je vanzelf bij cradle to cradle uit.
Pardon? Je zit hier op Tweakers. Een site voor telefoonenthusiastelingen. En jij vindt telefoon-tech maar niks? Deze telefoon heeft waarschijnlijk de hoogste screen-body ratio, wat technisch bijzonder is en vervolgens er ook nog prachtig uit ziet. Twee redenen om enthusiast over te zijn.

Daar komt nog bij dat jouw wensen meer op een Alcatel van 50 euro lijken. Met een hoesje, want je wilt er 5 jaar mee doen.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 13 september 2019 14:13]

Pardon? Je zit hier op Tweakers. Een site voor telefoonenthusiastelingen.
Pardon? Er zitten hier oo Tweakers zat mensen die geen bal geven om een telefoon, maar helemaal gek zijn van andere zaken die met nullen en enen te maken hebben.
En jij vindt telefoon-tech maar niks? Deze telefoon heeft waarschijnlijk de hoogste screen-body ratio, wat technisch bijzonder is en vervolgens er ook nog prachtig uit ziet. Twee redenen om enthusiast over te zijn.
Screen-body ratio en uiterlijk hebben niet zoveel met telefoon-tech te maken, maar alles met telefoon-design.
Dan heb je duidelijk niet gelezen.
Hij wil gewoon een toestel dat doet wat ie moet doen, dat goed doet, en dat blijft doen. Fabrikanten kunnen wel allerlei trucjes toevoegen aan toestellen die onder aan de streep weinig toevoegen anders dan een sexy promofilmpje, maar dat is duidelijk niet waar hij op zit te wachten.

Een telefoon die 'op alle vlakken robuust, goed en stabiel' is ook iets om zeer enthousiast over te zijn? Als ik puur naar mezelf kijk, doe ik ongeveer 4 jaar met een telefoon, en dan vervang ik hem omdat ik dan 'toch wel weer is wat anders wil', niet omdat ie stuk is. Er zitten uiteraard wat krasjes op, maar als je normaal met je spullen om gaat, geen domme pech hebt (hij kan natuurlijk is uit je handen/uit je zak op de straat vallen) en de bouwkwaliteit goed is, kan dat makkelijk.
Dit is een Chinese telefoon, allereerst gericht op de Chinese markt.

De gemiddelde Chinees zit hier wél op te wachten namelijk. Het is ook een stukje status.
De Chinese en Europese markt zijn niet te vergelijken.

Het blijft bijzonder hoe iemand zijn mening als feit probeert door te drukken... Dat jíj het niets vindt betekent niet dat dat ook geldt voor anderen.

Enne... De markt zal niet instorten. Er is nog nooit zo veel keuze geweest als nu. Wellicht komt er een keer een grote afname, en wordt het kaf van het koren gescheiden. Maar dan nog zul je dit soort telefoons gaan zien.
De gemiddelde Chinees zit hier wél op te wachten namelijk. Het is ook een stukje status.
De Chinese en Europese markt zijn niet te vergelijken.[
Nou, nou.

•De ‘gemiddelde chinees’ kan dit soort dergelijke toestellen niet betalen.
•De gemiddelde chinees houdt van een een wat groter toestel omdat er oa minder televisie/tablets/computers aanwezig zijn. Ze gebruiken die meer voor media-consumptie.


En de markt zal waarschijnlijk niet instorten, maar zal wel verschuiven. Meer main-stream toestellen voor een fatsoenlijke prijs waarbij er minder plaats zal zijn voor excessen.
Hetzelfde zag je gebeuren bij laptops. We hebben extreem dure gehad, extreem goedkope, en nu is er al ene paar jaar een balans tussen 500 en 1500. Je hebt goedkopere, je hebt duurdere, maar als je daar tussen in zit kan het bijna niet mis.
De gemiddelde Chinees zit hier wél op te wachten namelijk. Het is ook een stukje status.
De Chinese en Europese markt zijn niet te vergelijken.
En de overpriced iProducts in het westen zijn dan geen status symbool ?
kom op man. Het is juist het westen waar status zo van belang is en in Azie doen ze het gewoon allemaal na.

waarom denk je dan dat er zoveel iPhone clones zijn ?

Je koopt een Hyped status symbool dat kwa features flink onder doet dan de concurrent vervolgens zet je daar een brand-tax op het prijs kaartje en voila Status symbool product is klaar
Ik roep het samen met jou al jaren, maar ik vréés dat we in de minderheid zijn ;)
Terwijl krijgen maar een paar van de tientallen toestellen per fabrikant daadwerkelijk enkele jaren software-updates. Na 2 jaar ligt het merendeel vermoedelijk al terug in de schuif, als ze niet in stukken liggen. Zonde, zonde, zonde.
Ik doe met je mee. Innovatief bezig zijn kennen de fabrikanten niet meer. Wie zit er in vredesnaam te wachten op een telefoon met 100MP, of inderdaad een 4K scherm op een telefoon? Maar goed, ik hou het nog wel mijn oude iPhone 6S, doet het na al die jaren nog prima.
Meer camera's maken wel degelijk betere foto's. Je kunt er mee inzoomen; betere hdr of low light foto's maken, etc.
Koop je toch een de nieuwe Fairphone of de Librem 5? Dan heb je no nonsense en praktisch alle features die jij zoekt. En zeker met de Fairphone en zijn modulaire bouw en lange support kun je dan nog heel wat jaren vooruit zonder een nieuwe te hoeven kopen. Die is nog eens ecologisch verantwoord ook. En dan laat je al dat gehypete spul inderdaad lekker aan je voorbijgaan.
Fijn dat ze denken aan hen die hier echt op zitten te wachten! Al die features die iets nuttigs kunnen toevoegen.
Een veelzijdige telefoon die gewoon na 3 jaar nog prima werkt, snel en onbeschadigd en het nog 2 jaren langer te gebruiken is. Glazen achterkanten en glas op de randen. Een lekkere gladde telefoon die lekker soepel door je handen glijd als je 'm herpakt.
Gewoon geen audiojack want in het het reusachtige formaat van tegenwoordig passen er dan zelfs 2 goede accu's in.
Een goed scherm met 4K resolutie want dan kan je hem in een VR bril stoppen.
En 5 camera's want ook al maak je met 1 al bijzonder mooie foto's. 5 maken het mogelijk om dedicated lenzen te gebruiken voor specifieke foto's.
Maar dan geen slecht werkende fingerprint sensor onder je scherm die licht nodig heeft etc.

Ik kan niet wachten tot deze markt nog meer fabrikanten aantrekt. Met in hun kielzog fabrikanten die meer innovatieve telefoons maken ipv continu de de anderen na te apen en eenheidsworsten te produceren.

Wellicht wat flauw, maar zo zie je maar dat jouw verhaal met slechts een kleine aanpassing prima uit de mond van een voorstander kan komen.
Dat jij ergens niet op zit te wachten omdat dit in jouw situatie niet praktisch is wil niet zeggen dat we dan maar moeten stoppen met innoveren.
Deze telefoon is dus niets voor jou maar er zal, met het aanbod van tegenwoordig, vast wel een telefoon zijn die je wel kan bekoren. Ga daar dan voor en laat de innovaties aan de early adopters.

[Reactie gewijzigd door MrE op 13 september 2019 11:07]

"Gewoon geen audiojack want in het het reusachtige formaat van tegenwoordig passen er dan zelfs 2 goede accu's in."

En alles in de usb-c proppen waardoor die sneller slijt, en je de telefoon danmaar eerder weg moet flikkeren omdat je niet meer op kan laden? Draadloos laden gaat traag, ook niet heel praktisch. Zoveel ruimte neemt een 3.5 ook niet in.

"Glazen achterkanten en glas op de randen. Een lekkere gladde telefoon die lekker soepel door je handen glijd als je 'm herpakt."

En daardoor sneller op de grond flikkert en nu ook de achterkant en randen kapot kunnen vallen. Repareren is ook niet grappig duur meer tegenwoordig. Nog een reden om je telefoon weg te flikkeren en eerder een nieuwe te kopen. Overigens is dit makkelijk te fixen met een hoesje, daat is nog wel een oplossing voor :D.

Door features te schrappen zorg je er juist ook voor dat mensen geen early adapters willen worden, wil bijvoorbeeld ook best eens experimenteren met nieuwe merken, maar de kans wordt mij nu ontnomen doordat ik geen downgrades ga doen :(.

Overigens moet ik wel toegeven dat zulke toestellen er aesthetically pleasing uitzien, wordt wel gelukkig van deze vivo. Sommige innovaties zijn wel leuk, nu.moeten ze nog features voor de gebogen schermranden maken
Ik denk dat ik misschien nog wat duidelijker had moeten zijn in mijn post.
Het gaat namelijk niet echt over mijn wensen waaraan een telefoon moet doen, het is een spiegel om aan te geven dat er ook andere wensen in het spel zijn.

Je kan namelijk van alles vinden maar voor jouw mening zijn er ook legio andere die iets anders vinden.
Om te vinden dat men maar 'gewoon' moet doen omdat jij vind dat dit voldoende is zal de innovatie geen goed doen.
En we zijn niet allemaal scholieren die hun mobiel van hot naar het slepen en er continue van alles op aan sluiten.
Iemand zoals mijn moeder, die de waarde van haar mobiel nog steeds vergelijkt met haar jaarinkomen van toen zij 18 was en er daardoor mee omgaat alsof het ding van goud is gemaakt en 'm altijd op een zelf gehaakt kanten kleedje legt op het bijzettafeltje, heeft hele andere wensen.
Haar wensen over hoe een telefoon er uit moet zien zijn heel anders dan die van mij.
Jerry Rig heeft onlangs laten zien dat een Audi jack zelfs in de Note10+ zou passen.
Het weglaten is gewoon een keuze geweest en heeft NIKS te maken met ruimte of geld.

Sterker nog, in grote tablets zien we zelfs die poort verdwijnen en dat heeft zeer zeker Niets te maken met ruimte of geld.

Het enige waar je je als producent nu nog kan onderscheiden is iets aanbieden dat Alles heeft wat een klant maar zou willen hebben. En die smartphone is er gewoon niet. Sommigen komen dicht bij maar niets is perfect. En dat laatste is ook erg subjectief.
Ik zou graag een pimpelpaarse telefoon willen met groene randen en een geel camera-eiland. Geen fabrikant die dat maakt. Ik hoop dat de markt instort en fabrikanten uit de as herrijzen die telefoons gaan maken in kleurschema's die ik mooi vind... ;)
Waarom denk jij dat iedereen jouw mening volgt? Zelden zo'n wereldvreemde reactie gelezen. Zelfs al is er maar 1 persoon die deze telefoon wil wie ben jij om te zeggen wat Vivo wel of niet mag doen?

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 13 september 2019 14:45]

Al dat gehype van jou om niks. Ik hoef geen audiojack, zou niet weten wat ik er mee moet. Ik vind draadloos laden superhandig als ik naar bed ga, ik smijt de telefoon op Mn nachtkastje en hij laadt op. Dat vind ik pas innovatie i.p.v. een jack uit de jaren 70.
Die telefoons zijn er gewoon, bijvoorbeeld de Blackview BV9700 Pro, dat toestel moet oerdegelijk zijn, en heeft gewoon moderne specs, met een grote accu, geen 4k enz.

Dus wat jij wilt is er gewoon. Mag de rest van ons ook de toestellen hebben die wij willen?

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 13 september 2019 18:17]

Zonet zijn er op slashleaks ook een aantal hands-on pics geleaked van de Vivo NEX 3.
Deze zijn toch net iets duidelijker;
http://www.slashleaks.com...-hands-on-pictures-leaked
Lol, dat is dus echt geen 99,6% zoals de CEO beweert. Eerder ~92. Ik denk zelfs dat mijn 7 Pro een kleinere kin en 'voorhoofd' heeft.
Nu ik erover nadenk: de term “screen-to-body ratio” impliceert dat je het scherm vergelijkt met alle 6 zijden van de telefoon. Terwijl eigenlijk enkel de voorkant gerekend wordt.
Een betere term (die dan liefst over de hele industrie gebruikt wordt) zou zijn: screen-to-facia of screen-to-front ratio.

Dus ik denk dat deze een schermoppervlak heeft die 99,6% de grootte is van de voorkant van de telefoon. Echter wordt dat schermoppervlak ook gebruikt om de zijden te bekleden. Dus is er aan de voorkant nog wat plaats over.

Als je letterlijk “screen-to-body” (6 zijden) zou berekenen, zou geen enkele telefoon boven de 50% vallen (behalve misschien die exotische met een tweede scherm op de achterkant)

Dus wat ze hier doen is de term heeeeel hard misbruiken en er gewoon hun eigen definitie aan plakken.
Deze foon lijkt een screen-to-front ratio te hebben gelijkaardig aan huidige flagships, iets van een 92-95%? (gokje)

[Reactie gewijzigd door efari op 13 september 2019 11:09]

Precies. Met die definitie zou een scherm ~105% screen-to-body ratio hebben als het 100% schermoppervlak bedekt en ronde randen heeft.
Inderdaad haha Wat ze doen is hun scherm over de rand laten gaan. Wat ze daarna doen om het percentage te berekenen is al het scherm nemen en dat delen door de grote van alleen de voorkant van de telefoon.
Echt is het een ronde hoek, dus wanneer ga je iets rekenen als zijkant? Als de hoek het punt van 45° heeft bereikt of tot deze de maximale zijkant heeft bereikt en de hoek dus 90° is?
Een afbeelding van een Chinese telefoon waar de rendering niet klopt met de werkelijkheid? Je verwacht het niet.
Ha, z'n imei/meid nummers erbij. Zo kan de fabrikant lekker gemakkelijk het lek traceren ;)
Dit lijkt me een irritante telefoon om vast te houden of een beschermend hoesje omheen te doen.
Waarom zijn we toch zo nummergeil. Tientallen megapixels op een smartphonecamera, schermoppervlakte van 99,6 procent, kom op het gaat uiteindelijk toch om hoe prettig het apparaat in de praktijk werkt?!
En daar valt helaas soms nog wel eens op af te dingen, helemaal in de "vlaggenschip"-categorie.

Ben zelf na jarenlang altijd in die categorie te zitten, net sinds 2 jaar overgegaan op "upper range van budget" met een Xiaomi note 5 pro, en heb geen moment getwijfeld ondanks niet waanzinnige specs op papier.
Het werkt gewoon, en goed. En dat voor maar 200 euro toendertijd.
Deels eens, ik hou ook niet zo van die sketchy nummers die ze vaak afgeven. Maar ik ben zeker van mening dat deze innovatie belangrijk is voor vooruitgang in de techniek. De reden dat jouw 200 euro telefoon van twee jaar geleden zo goed werkt is het feit bedrijven blijven innoveren.
Waarom zijn we toch zo nummergeil. Tientallen megapixels op een smartphonecamera, schermoppervlakte van 99,6 procent, kom op het gaat uiteindelijk toch om hoe prettig het apparaat in de praktijk werkt?!
En daar valt helaas soms nog wel eens op af te dingen, helemaal in de "vlaggenschip"-categorie.
Eerlijk gezegd, mijn vrouw heeft sinds enkele maanden een Zenfone 6 en "prettig werken" is helemaal hoe ik een smartphone met groot scherm, heel kleine bezels en zonder notches zou beschrijven. Ik vind het helemaal heerlijk.

Nu is het aantal megapixels van de camera's ook niet alleszeggend, maar zijn er de laatste jaren wel forse verbeteringen gemaakt op dat vlak. Ik neem nog steeds heel graag mijn DSLR mee op uitstapjes, maar onlangs heb ik voor een pretparkdag het ook eens bij smartphone gehouden en in tegenstelling tot 10 jaar geleden levert dat nu heel bruikbare zaken op. In een Google Photos album gegooid en ziet er best heel goed uit allemaal.