Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google Lens gaat info en recepten bij supermarktartikelen weergeven

Google heeft zijn Lens-app uitgebreid met de mogelijkheid om in winkels bijkomende informatie op te vragen over bepaalde voedingsproducten. De primeur is voor de producten van Uncle Ben’s, waarbij Google Lens onder meer info over de voedingswaarde geeft en recepten voorstelt.

Voor de nieuwe functionaliteit werkt moederbedrijf Mars Food samen met Innit, het bedrijf achter de gelijknamige app vol recepten, kooktips en informatie over ingrediënten, allergieën en diëten. Wanneer de gebruiker in de supermarkt een product van Uncle Ben’s voor zijn cameralens houdt, zal Google Lens het automatisch herkennen. Daarna kan worden doorgeklikt naar een webpagina van Innit met meer details over het product, maaltijdideetjes en video’s over de bereiding.

Hoewel de nieuwe functie van Google Lens ook bij ons beschikbaar is, lijkt hij voorlopig alleen te werken met Engelstalige verpakkingen van Uncle Ben’s-producten. Volgens 9to5google worden de verpakkingen deze maand voorzien van een sticker die consumenten over de nieuwe mogelijkheid informeert.

In Nederland worden de meeste producten van Uncle Ben’s niet door Mars Food zelf verdeeld, maar gaat het volgens woordvoerder Roel Govers om 'parallelle import'. Hij verwacht dan ook niet dat Google Lens op korte termijn ook verpakkingen met Nederlandstalige opdruk gaat herkennen.

Google Lens maakt standaard deel uit van het Android-besturingssysteem en kan op iOS-toestellen als aparte app worden geïnstalleerd.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

13-09-2019 • 10:51

62 Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
Moest toch hieraan denken na het zien van dit artikel: https://apps.apple.com/us/app/not-hotdog/id1212457521

Afgezien daarvan gebruik ik Google lens op dit moment als een veredelde QR code scanner. Al die andere functies zijn leuk maar denk ik eigenlijk niet aan in mijn dagelijkse leven. Ik ga niet die Google lens app openen als ik op zoek ben naar een recept. Echter wel goed om te zien dan Google in staat is om dit soort dingen te herkennen.
Bij mijn S10 zit er een QR scanner zelfs in het shortcut menu, soms hoef je geen apps te gebruiken ervoor :)
Het zit gewoon in de (Samsung) camera-app, die shortcut opent de reguliere camera zoals je ook zou doen met double-press van de aan knop.
Ik was afgelopen zomer in Denemarken, moet zeggen dat de translate functie toen best handig was!

Handiger dan met de hand de tekst overtypen in google translate :)
De live-translate functie is erg nuttig. Deze vakantie nog gebruikt in Kroatië om allergie-informatie van supermarkt-artikelen te achterhalen.
Leuke app :) kende hem nog niet.

Ik gebruik zelf Firefox Preview voor Android. Daar zit een QR scanner bij ingebouwd tegenwoordig.
Goh, bij mij gaat dat andersom; denk bijvoorbeeld, laat ik eens paella maken en dan ga ik rijst kopen. Vast ouderwets.
Wat ik bedoel dat dit weer typisch zo'n ding is omdat het kan, niet omdat het nuttig was. Als zo'n apparaat nou eens iets doet wat ik zelf rotwerk vind, zoals de oven schoonmaken of zo, maar nee, je krijgt recepten met vast sponsorende merken.

[Reactie gewijzigd door dura op 13 september 2019 11:22]

Ok, jammer dat het voor jou niet werk. Ik sta regelmatig in de supermarkt en zie wat lekkers staan en denk "Hmm, wat kan ik daarmee maken?" Zo probeer je soms eens iets nieuws.

Edit: typo.

[Reactie gewijzigd door Jewcookie op 13 september 2019 11:34]

Zoals?

Op de potjes en pakjes van merken als Uncle Ben's staat gewoon het recept.
Losse groenten en fruit komen echt niet in de app, want geen sponsor.
Op een potje past maar een of twee recepten, via een app kun je er talloze tonen.

Ik vind het wel een mooie ontwikkeling, beetje hulp bij inspiratieloze dagen in de supermarkt.
Veel mensen kijken eerst wat er in de aanbieding is om daar dan wat omheen te maken en niet iedereen is even creatief met recepten
Wat is er mis met gewoon qr codes? Of zelfs de streepjes codes? Kunnen toch prima gebruikt worden door fabrikanten voor dit soort doeleinden?
Ja, maar met AR kan t interactiever en meer immersief denk ik zo
Dat ligt er toch gewoon aan wat de fabrikant achter de code hangt?
Als je wilt dat er een video afspeelt die superimposed wordt over de camerabeelden en meekantelt wanneer je de camera onder een andere hoek houdt, dan heb je daar toch een speciale app voor nodig. In dit geval Lens, met hun eigen QR code alternatief

Zou inderdaad mooi zijn als t opensource was of er een open standaard voor was
In verband met een bepaalde voedsel intolerantie gebruik ik vaak de app "kies ik gezond" van het Voedingscentrum.
Hierin kan je aangeven waar je allergisch voor bent en deze geeft na het scannen van de streepjescode een signaaltje wanneer dit ingredient aanwezig is in het gescande product.
Door samenwerking met Nederlandse supermarkten is deze database behoorlijk compleet en behelst meer producten dan alleen rijst :)

Gelukkig staan allergenen tegenwoordig vaak wat dikker gedrukt op het etiket maar het blijft irritant om in een supermarkt te speuren naar op microfiche formaat afgedrukte ingrediënten.
Protip: sommige supermarkten hebben zelfs een klein vergrootglaasje in het handvat van hun winkelwagen verwerkt.
Ik verkies een Nederlandse app boven Lens omdat deze zich (hopelijk) aan onze wetgeving houd m.b.t. dit soort privacygevoelige gegevens.
Met de streepjes code dus, leuk dat Google lens dit gaat doen maar er bestaan al genoeg mogelijkheden. Top trouwens voor allergieën, heb weer zelf geen dus niet nodig maar wel goed als je dat dus wel hebt.
Aan de KU Leuven hebben ze ook gelijkaardig onderzoek met de HoloLens, waarbij we die informatie op de etiketten visueel proberen voor te stellen: https://wms.cs.kuleuven.be/cs/onderzoek/augment/demos Ik zou dit soort visualisaties best wel willen gebruiken :-)
Laat me raden. Bonen, kip en rijst?
Doet me denken om de een of andere reden aan zuid Korea, waar je van die nep supermarkten hebt met alleen plaatjes en qr codes.
Dat bestel je dan eigenlijk zodat het thuis bij je geleverd word, puur omdat men zo druk is met werken en geen tijd meer heeft om normaal boodschappen te doen.
Doet me denken aan die scanner van Horizon Zero Dawn, hebben!!
Toch vraag ik me af... Hoe lang duurt het voordat we ontdekken dat er een Google team is die elke foto's en opnames van Google Lens doorzoeken, om vervolgens van hen te horen dat het puur de bedoeling is om de app beter te laten werken? Terwijl de privé foto's van gebruikers vervolgens het hele internet circuleren? Google is voor mij zo verschrikkelijk onbetrouwbaar geworden, dat ik zoveel als mogelijk, het merk probeer te vermijden... En zelfs dan lukt het niet 100 procent.


Edit: (offtopic) Gezien mensen uiterst defensief reageren en vinden dat ik bewijs nodig heb, om mij iets af te vragen, ga ik verder ook niet meer in op die mensen. Graag begrijpend lezen is wel zo fijn. Ik sta open voor discussie en wil best toelichten waarom ik mij dit afvraag, maar bepaalde mensen kunnen dit niet fatsoenlijk.
Heb eerder het idee dat ze hier enkel goedkoop plusjes willen komen scoren, en dat interesseert me niet. Daar laat ik het bij. Succes!

[Reactie gewijzigd door Panta op 13 september 2019 14:35]

"Terwijl de privé foto's van gebruikers vervolgens het hele internet circuleren?" Dit is natuurlijk onzin. Beetje angstmakerij.. Rest wat je zegt klopt wel, maar ik heb er persoonlijk geen moeite mee.
Niet dat het gebeurd, maar dat risico is er wel. Het wordt tenslotte gerund door medewerkers, niet door machines. Angstmakerij wil ik het niet noemen. Bewustwording van risico's wel.
Maar goed, wat verwacht je dan? Dat de foto van je rijstpak niet bekeken wordt door een medewerker? Daar bovenop, het is een gratis service, je betaald geen geld maar je betaald met data. In ruil voor jouw data krijg jij de gewenste services terug.

Of je daar fan van bent of niet is natuurlijk een persoonlijke kwestie. Zelf lig ik er niet wakker van. Ik ben bereid om hun te laten weten 'wat ik scan' en daar dan goede informatie voor terug kan krijgen.

Als jij liever niet hebt dat Google meekijkt naar je boodschappen oid. Dan heb je altijd nog de vrijheid om het gewoon niet te gebruiken.
Wie zegt dat het foto's zijn van boodschappen en geen 'per ongeluk' gemaakte foto's, of foto's die je gedeeld hebt uit je galerij?
Omdat Google Lens een aparte service is die niet in je camera zit gebakken. Als jij een foto gaat maken met Google Lens van je vriendin dan doe je het al vrij snel verkeerd.

Uitgaande dat je geen Pixel hebt, daar zit de google lens in de camera app volgens mij, maar dat weet ik niet zeker
We gaan het zien. Wel hebben veel Google apps toegang tot je gallerij. Dus ben benieuwd.
Niet alleen Google apps, zo ongeveer elke app dat de mogelijkheid heeft om een foto te uploaden. Of dat nou voor een profielfoto is op social media of om te versturen op whatsapp.

Dus dat Google toegang heeft tot je galerij is niet zo bijzonder.
Ongetwijfeld dat het soms een vraag blijft wat er met onze info gebeurd. Ik ben alleen wel van mening dat we er te laat mee bezig zijn.

Ik heb het gevoel dat ze toch al zat info over ons hebben. Natuurlijk gaan ze niet stoppen met nog meer data verkrijgen want big data is alles. Maar met die gedachte heb ik al minder zorgen over wat er met mijn info gebeurd.

Daar boven op geef ik dan ook liever mijn informatie (en dus gebruik) aan google services dan ik noem maar wat Facebook.
Het risico is er altijd, het is inherent. Er zijn partijen die met veel gevoeligere data aanklooien dan Google (Haga ziekenhuis bijvoorbeeld).

Die partijen vertrouw ik minder dan Google als het op databescherming aankomt.
Voor mensen die opletten is dat moment nu.
Ik zie het verband tussen medewerkers foto's/opnames doorzoeken en "prive foto's op het hele internet" niet?

Je bedoelt neem ik aan op de berichten dat google (en andere voice activated diensten) gesprekken beluisteren, maar in dat geval zijn die gesprekken toch ook niet (los van door de klokkenluiders) over het hele internet beschikbaar?

Los daarvan moet je zelf actief kiezen dat je lens gebruikt en gaan niet alle foto's die je normaal maakt langs Lens

[Reactie gewijzigd door Puc van S. op 13 september 2019 11:39]

Juist die klokkenluiders hebben het openbaar gemaakt en naar diverse media gestuurd. Die hebben het vervolgens onherkenbaar gemaakt. Er is dus al sprake van een lek geweest. Het maakt dan niet uit of er sprake is van 'goede bedoelingen'. Het zijn nog steeds mensen, die soms niet altijd goed nadenken.
Google Lens werkt in ieder geval niet met gezichten.. het scheelt 'iets', maar ik kan niet controleren of die gezichten inderdaad verder niet in de Google molen gaan..
En wat is het probleem?
Als dit niet gebeurd is AI ook helemaal niet mogelijk! Er zijn nou eenmaal mensen nodig om deze services aan te geven of ze goed of fout zitten. Zeker nu het nog in zijn kinderschoenen staat. Over pakweg 5 jaar zal dit al veel minder nodig zijn.
Het probleem is het sneaky gedoe eromheen. Of de user wordt niet gewaarschuwd, of het staat ergens onduidelijk vermeld in een TOA. Het probleem is ook dat dit Amerikaans bedrijf exact doet waar diens regering de schuld bij anderen neer wil leggen. Al is dat een ander verhaal, hypocriet is het wel. En AI testen is zeker mogelijk als men daarvoor een testpanel samenstelt door mensen die daar goedkeuring voor moet geven, en dus vrijwillig dit aangaan. Niet door zaken standaard aan te zetten bij elke gebruiker.

[Reactie gewijzigd door Panta op 13 september 2019 12:39]

Het staat wel degelijk allemaal in de gebruiksovereenkomst, alleen niemand die dit leest.
En gebruikers die niet weten dat dergelijke zaken standaard staan aangevinkt, hebben het voorbije decennium ook onder een steen geleefd.

In ieder geval, mij maakt het niets uit. Ik heb niets te verbergen. En tot op heden heb ik nog niet het gevoel dat ze mijn leven zijn binnengedrongen.
...
Terwijl de privé foto's van gebruikers vervolgens het hele internet circuleren?
...
Woow, is dat echt zo? Dat is echt niet oké. Heb je bronnen waaruit blijkt dat er privé foto's over het hele internet circuleren? Ik ben heel erg geschrokken.

Edit: Waarom al die -1? Ik vraag gewoon om bronnen, toch? Hoeft dat niet op Tweakers zo lang je maar negatief bent over Google?

[Reactie gewijzigd door Jodev op 13 september 2019 11:47]

Dat er privéfoto's circuleerden? Een tijd terug had je privé en naaktfoto's van celebrities, omdat hun cloudopslag was gehackt. Dat is ook ernstig natuurlijk, maar heeft niks met Google Lens te maken. Daarnaast had je de rel om het beluisteren van Google home audio-opnames, waarbij de medewerkers die dat moesten doen in principe zouden kunnen nagaan van wie die afkomstig waren. Dat is wel iets waar meer toezicht op zou moeten zijn IMO.

Zoiets zou ook met foto's kunnen gebeuren natuurlijk, maar je kunt ook even nadenken voordat je google lens gebruikt op een pakje condooms, terwijl je vriendin op de achtergrond te zien is. Daarnaast bestaat het scannen van producten al lang. Met de Vivino app bijvoorbeeld kun je wijnflessen scannen om te ziet wat voor beoordeling ze hebben.

Het lijkt me trouwens waarschijnlijk dat Google die op termijn gaat combineren met AR, waarbij Uncle Ben uit het pak rijst stapt om reclame te maken voor andere rijstproducten. :P
Wat lees ik niet goed dan? Als het bij anderen gebeurt is dan heb je toch ook een bron daarvoor? Anders is het echt groep 3 basisschool argumentatie
Je bent jezelf in ieder geval niet geloofwaardiger aan het neerzetten. Ik ben ook wel benieuwd naar je bronnen, je stelt nu zelfs ongeveer dat het gebaseerd is op een onderbuikgevoel.
Komt omdat je jouw aanname presenteert als feit
om vervolgens van hen te horen dat het puur de bedoeling is om de app beter te laten werken? Terwijl de privé foto's van gebruikers vervolgens het hele internet circuleren
Als je er gewoon bij had gemeld dat je denkt dat dat gebeurd, omdat het in het verleden is gebeurd volgens jou dan was iedereen nu niet in de bewijs-het-dan modus.
Als je quote, quote dan helemaal. "Wat ik mij afvraag" stond er nog een stuk voor. Ik vraag mij dit dus af en wanneer dit allemaal zou gaan gebeuren. Daarbij is context erg belangrijk. Als je dat niet erg goed snapt, en denkt dat ik iets feitelijk wil proberen te maken dan heb ik geen zin om je te gaan overtuigen. Immers, lees je dan toch alleen wat je wilt lezen. Nogmaals, ik sta niet gek te kijken als dit gebeurd, na wat er allemaal gebeurd is. Maar als je graag wil denken dat ik enkel spreek uit wetenschap en niet uit intuïtie, ga vooral een niet bestaand punt willen maken door om bronnen te vragen en verder niets. Dat is pas offtopic. En niet iedereen is in een bewijs-het-maar-modus. Zie gelukkig dat anderen ook nadenken, het is redelijk verdeeld.

[Reactie gewijzigd door Panta op 13 september 2019 14:18]

Je vraag je af hoe lang het duurt voordat we ontdekken dat er een Google team is die elke foto's en opnames van Google Lens doorzoeken, om vervolgens van hen te horen dat het puur de bedoeling is om de app beter te laten werken.

En je verwacht later van hen te horen dat het de bedoeling was om de app beter te laten werken, terwijl privé foto's van gebruikers op het internet circuleren.

Dan moet je het beter omschrijven want zoals je hier in de post had geschreven vroeg jij je niet af dat privé fotos van gebruikers nog steeds op het internet circuleren.

Dusja ik lees wat jij erop zet. Oh en btw, waar vraag ik om bronnen? Van mij hoef het niet hoor. maar zet er dan bij dat je het denkt dan reageert alle +mensjes niet met bronnen aub. Scheelt weer reacties. En zo te zien reageer jij op iedereen die er wat van zeg. neem ff pauze en neem een biertje i.p.v azijn
Het probleem hier is internetverbinding in supermarkten die iha om te huilen is. Gratis wifi in bv grote ah winkels werkt alleen als je weet door welke inlogscherm hoepels je moet springen. Supermarkten zijn blijkbaar veelal kooi van faraday constructies, kansarm vwb 4g. Scannen van wijnetiketten met de vivino app is nu al superhandig als het wel lukt met de verbinding.
Ik ga sowieso, voor straf, enkel nog niet Uncle Ben's producten kopen.
Ik heb ze nooit in Nederlandse winkels gezien, maar blijkbaar zijn ze er wel. Geen idee wat hun marktaandeel is, maar ik denk niet dat het substantieel is.

Je kan de Google lens app gebruiken om te zien of je het wel of niet wilt kopen ;)

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 13 september 2019 11:38]