Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Microsoft werkt aan Surface Laptop 3 met 15"-scherm

Microsoft lijkt van plan zijn om binnenkort de opvolger van de Surface Laptop 2 te introduceren. Daarbij wordt dan waarschijnlijk ook een 15"-model uitgebracht. De huidige versie is alleen nog als een 13,5"-model verkrijgbaar.

Dat stelt de Duitse website Winfuture op basis van niet nader gespecificeerde bronnen. De Surface Laptop 3 zou de eerste in de reeks worden met een 15"-scherm, al is in de Surface Book-reeks al wel een 15"-model te krijgen. De 13,5"-versie blijft overigens ook gewoon bestaan; hiervan zou Microsoft ook een nieuwe versie willen uitbrengen. Op 2 oktober houdt Microsoft een evenement om nieuwe Surface-producten te introduceren, waarbij dus waarschijnlijk de Surface Laptop 3 zijn opwachting zal maken.

Verder zijn er van de nieuwe Surface Laptops nog weinig details bekend, naast het nieuwe schermformaat. Wel stelt Winfuture dat het 15"-model waarschijnlijk een 3:2-verhouding zal krijgen. Microsoft zelf heeft officieel nog niets bekendgemaakt over de nieuwe laptops.

De Surface Laptop 2 is sinds februari verkrijgbaar in Nederland. Toen bracht Microsoft trouwens ook de Surface Pro 6 en de Surface Studio 2 uit. Wanneer de nog onaangekondigde Surface Laptop 3 verkrijgbaar wordt is nog niet duidelijk, maar dat wordt waarschijnlijk op 2 oktober bekendgemaakt. Normaal gesproken brengt Microsoft zijn hardware een paar maanden na de introductie naar de Benelux.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

15-09-2019 • 12:50

71 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (71)

Wijzig sortering
Betekent hoogstwaarschijnlijk wel dat er geen Thunderbolt 3 aansluiting op zit. Dat is wel jammer.
Dat kan, maar Intel Releases "Titan Ridge" Thunderbolt 3 Controllers: Adds DisplayPort 1.4 Support & USB-C Host Compatibility dus de mogelijkheid voor thunderbolt 3 is zeker mogelijk. Intel heeft namelijk de thunderbolt onder een niet-exclusieve, royaltyvrije licentie voor de industrie beschibaar gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 16 september 2019 09:37]

Als Asrock een thunderbolt 3 aansluiting op een X570 kunnen zetten zie ik Microsoft dat ook wel doen met de Surface laptop 3.
Goed dat ze ook eens de AMD procs gebruiken.. al ben ik benieuwd hoe de 15inch gaat landen... 13.5 voor een mobiel apparaat is naar mijn mening een mooi maatje..
Ja dat moet apple ook eens gaan doen met hun macs en macbooks.
Hopelijk komt de 15" met een numeriek klavier

Edit: misschien wat nuttige toevoeging, maar ik typ op Azerty, waardoor ik telkens Shift nodig heb als ik de cijfers bovenaan wil gebruiken

[Reactie gewijzigd door RRV op 15 september 2019 13:50]

Eerlijk gezegd hoop ik ook van niet. Ik heb nu een 13.5 inch surface book en zou niet anders meer willen. Vroeger selecteerde ik er op, maar als ik nu op een laptop type met een numeriek gedeelte vind ik dat alleen maar irritant.
ligt eraan wat je er mee doet zeker. Iemand die veel met excel werkt wil absoluut niet zonder numeriek gedeelte. ik zou er in elk niet zonder kunnen.
Ik zou, persoonlijk, een usb nummerriek toetsenbord naast me hebben in dat geval om eerlijk te zijn. Smake verschillen natuurlijk :)
Wat denk je van heel de dag ip-adressen typen O-)
Ik selecteer daar ook op, maar bij mij vallen juist de laptops zonder numeriek deel direct af. Ik gebruik de numerieke toetsen ook best veel.
Sommige 15" laptops zonder numeriek deel gebruiken de hele ruimte voor het toetsenbord. Dat is dan weer net wat breder als standaard en daar kan ik dan weer niet aan wennen.

Zo heeft iedereen weer zijn voorkeuren. Een Surface book zal ik toch niet kopen, dus maakt het voor mij niet uit wat voor toetsenbord men daar in stolt.
Vroeger wou ik ook een numeriek gedeelte, maar eerlijk gezegd werk ik toch 't meeste met een los volwaardig toetsenbord, dus voor die paar nr's die je invoert op je laptop mis ik 't niet.
Hopelijk niet! dat vind ik echt vreselijk onhandig en lelijk omdat t zorgt dat t toetsenbord niet in het midden van de laptop zit.
Je hand en arm groeit toch niet uit je navel of zo? Je muis in het midden is al ontzettend niet ergonomisch... en lelijk..wat? Het is een ramplank.

De positie van het tobo is een non issue, het gaat meer om de ruimte op kleinere laptops. En je toets kan wat groter worden met TKL, of meer afstand tussen toetsen - al zit ook daar een ergonomische grens aan.

Op een 15 inch moet het prima kunnen, al is dat 'net'.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 september 2019 13:27]

De positie van het tobo is zeker een issue. Zoek maar een wat informatie op over toetsenbord en muis ergonomie. Het lijkt voor jou misschien nog geen issue, omdat je er nooit last van hebt gehad, maar als je er eenmaal last van hebt gehad denk je wel erover na. Natuurlijk heeft meer effect op de een dan op de ander en is een numeriek toetsenbord op een laptop niet het ongezondste wat je kan doen, maar het scheelt wel degelijk. Als je een numeriek toetsenbord hebt doe je automatisch 1 van de volgende 2 dingen als je erover nadenkt:
1. Je zit recht voor het scherm en je rechter pols maakt een grotere bocht dan normaal wanneer je typt, waardoor er een grotere spanning op komt. Voornamelijk deze bocht maken met je pols is niet goed als je RSI klachten wil vermijden.
2. Je zit scheef voor het scherm en draait je hoofd een beetje. Volgens mij is de mate waarin je hoofd draait redelijk onschuldig, dus allicht is er niets aan de hand als je dit doet. Volgens mij heb je de neiging om je hoofd te bewegen i.p.v. je ogen, omdat het draaien van de ogen meer inspanning vereist (maar dit weet ik niet zeker).
Dit is een van de redenen dat er zoveel ergonomische toetsenborden bestaan. Dus het afdoen als een non-issue vind ik onterecht. Voor jou misschien, omdat je het hebben van een numeriek toetsenbord, maar voor de rest van de mensen (naar mijn weten gebruiken een hoop mensen dit numerieke deel weinig of niet). Zelf gebruik ik geen ergonomisch toetsenbord meer als ik met los toetsenbord en monitor werk, maar wel een TKL toetsenbord omdat dat ik dat numerieke deel net zoals op de laptop echt irritant en onnodig vindt, en ik fijner muisgebruik heb met een TKL toetsenbord. En ja, ook vanwege de looks...

Dat je het belang van looks van het toetsenbord afdoet als onbelangrijk vindt ik eveneens gek. Good for you dat je er niet om geeft (serieuze prima dat je daar geen aandacht aan besteed), maar ik heb de neiging om te zeggen dat een hoop mensen die tegenwoordig laptops en toetsenborden aanschaffen een andere mening hebben. Als je ziet hoeveel looks tegenwoordig een rol spelen bij de aanschaf van een toetsenbord - in deze lijst met voornamelijk mechanische toetsenborden bovenaan categorie: Toetsenborden zijn het echt niet de saaie oude grijze mechanische planken van vroeger waar weinig aandacht is besteed aan look - en nadenkt hoeveel looks tegenwoordig een rol spelen bij laptops (aangezien er steeds minder onderscheid is in performance), inclusief de toetsenborden bij de grotere merken (bijv. Apple al jaren, Microsoft die ook strakke losse Surface toetsenborden uitbrengt, en een Dell die mag-lev toetsen in een XPS 2-in-1 stopt), dan zie je dat mogelijk ook in, dat de markt daarom vraagt.

Verder scheelt het ook weer een beetje ruimte, zelfs bij 15 inch modellen, voornamelijk de dunnere. De laptops tegenwoordig zijn zo dun dat die paar milimeter tot zelfs halve centimeter toch weer kostbare ruimte kosten. Dat is een van de redenen dat je bijv. die mag-lev toetsen hebt op de XPS 15 2-in-1, die als het ware uitschuiven als je de laptop openklapt. Je ziet vaker op 15 inch laptops zonder numeriek deel dat men aan de linker en rechterzijde goede de speakers kan plaatsen, waardoor je voor zover je goede audio hebt op een laptop, een betere en meer stereo geluidservaring hebt.

[Reactie gewijzigd door xtlauke op 15 september 2019 15:58]

Als dat zo'n issue is dan pak je een los keyboard en muis.
Als het ontbreken van een numeriek gedeelte een issue is dan pak je een losse....
Handig bij een laptop...
Een laptop is inherent niet ergonomisch.
Als jij het zo'n issue vind, koop dan lekker zo'n laptop met numeriek toetsenbord. Genoeg keuze.

Volwassen discussie op deze manier he?
2. Je zit scheef voor het scherm en draait je hoofd een beetje. Volgens mij is de mate waarin je hoofd draait redelijk onschuldig, dus allicht is er niets aan de hand als je dit doet. Volgens mij heb je de neiging om je hoofd te bewegen i.p.v. je ogen, omdat het draaien van de ogen meer inspanning vereist (maar dit weet ik niet zeker).
In principe heb je gelijk behalve een klein deel. Eerst waarin je gelijk hebt O-) De kijkrichting wordt met het hoofd gedaan. De spieren in de nek en thorax kunnen veel gemakkelijker de positie volhouden van het hoofd. Wij zijn er op getraind (vaak onbewust) om te zorgen dat we waar we naar kijken zo te positioneren (onszelf of het object) dat het recht in ons gezichtsveld valt. Stel je hebt twee schermen, en eentje valt net buiten de boot, ietsjes scheef, sluit niet lekker aan op het andere scherm. Hoe irritant is dat?? Je zit aan de lunchtafel, collega gaat niet recht tegenover je zit maar net 2 stoelen daarnaast. Je raakt in een interessant gesprek, wat doe je? Je draait je stoel/zithouding naar die persoon. Je kan dan namelijk beter je focus vasthouden.
Je oogspieren richten zich dan op de kleine details binnen dat gezichtsveld. Misschien is het gemakkelijkste voorbeeld wel een tenniswedstrijd. Stel je hebt een leuke 32" TV, en je kijkt daar de wedstrijd op. Geen probleem. Maar de kans is groot dat als jij een 65" TV hebt dat je toch wat vaker je hoofd beweegt dan je doorhebt. Want binnen je gezichtsveld is niet alles even scherp.

Hetgeen waar ik toch nog even wat van wilde zeggen is dat je het als een "redelijk onschuldig" benoemt. Mijn inziens ben ik het hier niet mee eens. Als jij 4 á 5 dagen in de week 6u p/d je hoofd in een hoek(je) moet draaien is dit echt niet gunstig. Het grote probleem bij RSI en muisarm en nog 101 termen is een langdurige en/of veel herhalende beweging of houding. Ga maar eens een spel spelen waarbij je je hoofd in een hoek van 60gr zet, ik denk dat je er na een uur echt helemaal klaar mee bent. Natuurlijk is dit niet direct vergelijkbaar met de situatie van je laptop. Alleen je laptop zit je vele malen langer en vaker achter. Dit creëert spanning hoog in de nek (want deze is verantwoordelijk voor de rotatie (de atlas wervel)) Want deze spier moet dus constant spanning leveren om je hoofd in die positie te houden. En het hoofd is best zwaar. (4-7kg)
Als dit gewicht dus uit zijn positie wordt gebracht door een rotatie, en aangezien het over computerwerk gaat met een laptop zéér waarschijnlijk ook een voorwaartse buiging, is dit erg ongunstig! De druk van het gewicht verplaatst zich buiten de as waardoor dit musculair moet worden opgevangen. Voor deze kleine spiertjes die ineens driedubbele qua gewicht moeten opvangen is dit best een hoop als je dat >6u p/d 4-5 dagen per week moet doen.

In andere woorden niet doen.
Die bron van gezichtsveld is beetje scheef beeld. Dat is alleen het linkeroog. Je ziet dus wel wat scherper dankzij je rechteroog. Maar dan alsnog is niet alles even scherp.

[Reactie gewijzigd door Emin3m op 16 september 2019 07:10]

Als je een numeriek gedeelte hebt op een laptop dan kan je het gewone gedeelte wel recht voor je handen schuiven maar dan zit het scherm weer naar rechts. Dus ja, voor sommige mensen is dit wel een issue ja. Ik ben zelf heel blij dat de Dell XPS 15 geen numeriek gedeelte heeft ook al mis ik het in sommige gevallen wel. De nadelen zijn voor mij groter dan de voordelen. Als ik de laptop in een dock doe naar een extern scherm en los toetsenbord dan werkt het gewoon prima.
Eh nee laatste keer dat ik keek niet, maar ik vind het wel prettig als het deel van het toetsenbord dat ik gebruik midden onder het scherm zit en niet een eind naar links is geschoven voor een stuk toetsenbord wat ik (mijn workflow) niet gebruik.

Muis meer naar links (touchpad neem ik aan dat je bedoelt) is voor mij nog erger dan in het midden wat ik ben rechts (net als de meeste mensen).

En wat betreft mooi/lelijk: ik vind het fijn als de spullen waar ik dagelijks mee moet werken en naar moet kijken er ook nog een beetje leuk uitzien (en met mij meer mensen anders zouden ultrabooks als de surface laptop, xps serie, MacBooks etc niet verkopen). De symmetrie die mogelijk is met een toetsenbord zonder numeriek gedeelte draagt daar voor mij aan bij.

Als dat jou niets kan schelen: prima, dan kan je waarschijnlijk meer laptop (en andere spullen als daar je daar net zo over denkt) voor hetzelfde geld kopen dan ik. Ik betaal liever iets meer voor iets dat ik mooi vind om te zien of het nu een laptop of iets anders is.
mensen die veel met cijfers werken hebben veel baat bij een numeriek toetsenbord, IP's ingeven is een pak sneller als je cijfers en . samen staan, waardoor je blind maar 1 hand nodig hebt ipv 2 zonder tactical orientation (fysieke streep/punt als navigatiepunt op je toetsenbord)
Prima voor die mensen, het is mijn mening maar. Ik ga zeker niet handmatig allerlei cijfers invoeren dus voor mij liever niet.
IP's ingeven is een pak sneller
Niet meer met IPv6 :)
Standaard op het toetsenbord vind ik praktischer dan een los ding ernaast. Vooral als je met te laptop op schoot zit.
Ik heb hem liever zonder numeriek klavier maar gewoon een iets groter toetsenbord.
Het toetsenbord van de 13,5 inch is voor iemand met grotere handen te klein, de toetsen zitten te dicht op elkaar waardoor ik met mijn handen verkrampt zit. Ik heb er dan helaas ook een extra exter toetsenbord bij.
Het zou mooi zijn als dit niet meer nodig is.
maar ik typ op Azerty, waardoor ik telkens Shift nodig heb als ik de cijfers bovenaan wil gebruiken
Wat produceren die toetsen zonder shift?
Karakters zoals "&é"'(§è!"
Overschakelen naar qwerty. Na enkele dagen gewenning ben je van al je problemen af. Heb ik ook gedaan!

Verder is het mij ook een raadsel waarom een 15" laptop geen numpad heeft. Dat is voor mij hét selling point van een 15" toestel.
Hopelijk krijgt deze het wel!
Na van een 14" naar een 15.6" laptop scherm te zijn gegaan, ben ook ik van mening dat dat een enorme vooruitgang is, mits de extra grootte geen belemmering is. Mijn vorige laptop had enorme bezels, en was dus zelfs praktisch even groot als de nieuwe. :)

Wat ik wel enorm mis op mijn nieuwe laptop is 16:10 of 3:2. Erg fijn dat Microsoft deze trend doorzet, nu meer anderen nog! Ben een enorm fan van al mijn 16:10 schermen thuis.
15” prima, mits de resolutie in orde is. Maar daar hoef je bij surface geen zorgen te maken.

Nog steeds presteren bedrijven 15” uit te leveren met schermen van 1366x768, waardeloos is dat. Vindt het een minachting naar de werknemer toe.
Eigenlijk is de Surface Book ook gewoon een Surface Laptop, alleen dan zonder afneembaar scherm. De Surface Book is wel als 15 inch beschikbaar.
Een ander verschil is dat de book met een discrete gpu te krijgen is, de laptop niet.
Allemaal leuk en aardig maar ik hoop vooral op een goede usb-c aansluiting.
Er is nu geen 1 fatsoenlijke dock te vinden welke 2x 4k kan aansturen, alle docks die dit wel ondersteunen hebben usb-c.
Mee eens. Het is hartsikke leuk dat Microsoft die Surface connector gebruikt, maar de rest van de wereld gebruikt USB-C. Ik merk, met 2 MS Docks hier in huis dat ik de overstap naar een ander merk maar uitstel en uitstel, want dan mag er ook gelijk een nieuw dock bij. Daarnaast werkt de Surface connector ook niet altijd even goed.
Het gerucht gaat dat de 15 inch Surface Laptop 3 geen Intel maar AMD chipsets krijgt.
Las op Twitter ook al iets hierover. Hoop alleen dat de prijzen wat milder worden dan het huidige aanbod.

[Reactie gewijzigd door Patrick op 15 september 2019 19:50]

Hopelijk komen ze deze keer wel binnen 1 maand naar nederland, het kan wel. Ik heb niet zoveel zin om via duitsland te moeten kopen of zo, zeker niet als bijvoorbeeld een surface go uitkomt met enkel een cpu upgrade 8)7

Kom op microsoft |:(

Edit: Hopelijk brengen ze met de grote releases eerder producten naar de benelux, dus deze keer zou dat aardig snel kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 15 september 2019 13:07]

Ik ben benieuwd, inmiddels al een tijdje aan het rondkijken voor een vervanger voor mijn Surface Pro 4... Al merk ik dat kwa prijzen de Surface lijn een stuk duurder is dan bv, een Dell XPS. Dus ik ben benieuwd of ik nu weer voor een Surface ga of toch overstap naar Dell.
Surface Laptop voordelen: 3:2 scherm verhouding, goede pixeldichtheid (zo scherp mogelijk maar niet onnodig ten koste van batterijduur zoals 4k), goede webcam, top toetsenbord, touchscreen en surface pen support. En misschien betere speakers.

Dell xps voordelen: iets goedkoper, iets compacter, betere ports selectie, kun je makkelijker zelf upgraden/fixen (dus veel goedkoper als je zelf een grote ssd erin propt etc.), ik geloof ietsjes sneller. Fullhd versie heeft top batterijduur. Mogelijk meer opties in NL en 4k versie heeft een touchscreen.

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 16 september 2019 23:29]

Dit maakt de keuze niet makkelijker, maar eind dit jaar maar even kijken. Uiteindelijk gebruik ik (helaas) in de praktijk mijn Surface pen zelden, dus ben ik eigenlijk opzoek naar een laptop i.p.v. de normale Surface.
Beide hebben inderdaad voordelen, is een touchscreen belangrijk voor je? Anders misschien gewoon voor een Elitebook, Latitude of Thinkpad oid gaan dan heb je veel opties voor het scherm, veel ports, goed toetsenbord, goede accu etc en mis je alleen het 3:2 scherm en speakers effe checken in de reviews. De prijzen zijn wel hoger maar er zijn aanbiedingen of je kan refurbished/2de hands iets uitzoeken (deze laptops toch makkelijker te repareren) of iets waar nog garantie op zit.

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 18 september 2019 14:28]

Ik ga nog even goed rondkijken, heb het vooral nodig voor videomontages. Maar toch nog maar even afwachten maar Microsoft mee komt.
Ik zou liever zien dat ze een nieuwe Surface Studio uitbrengen, maar dan alleen als monitor! Dat ding is heel mooi, maar niet je hardware kunnen upgraden is waardeloos.
Ik ben ook in de markt voor een goede monitor met een mooi design. Alleen al om die laatstgeborenen staat hier nog steeds een 24” Apple van 10+ jaar oud op de tafel. Wil geen plastic meuk op de keukentafel.
Er zijn best mooie schermen te krijgen hoor, bijv deze van Dell: https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires
Ik zou graag de upgrade maken naar een 5K scherm, maar het aanbod is beperkt en de modellen zijn allemaal nogal matig. Ook wil ik geen losse boxen, dus er moeten ook nog eens een beetje redelijk klinkende boxen in zitten. Ik was eigenlijk in de markt voor de Dell UP2715K. Die had 5K, goed klinkende boxen, maar er was toen geen (goed) TB3 dock te krijgen. Toen die wel beschikbaar kwam namen ze het 5K scherm uit productie :(

Liefst zie ik zo'n UP2715K met ingebouwd TB3 dock. Instant buy voor mij.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 16 september 2019 10:35]

Je bedoelt waarschijnlijk een monitor die met de Surface pen werkt. Er zijn immers genoeg monitoren met de studio-resolutie.
Inderdaad. En daarnaast het toffe scharnier systeem.
17" en ik koop hem
Dat zijn toch geen laptops meer?
Dat zijn toch geen laptops meer?
Ieder z'n ding. Ik huil van binnen uit medelijden voor iedere lange Nederlander die ik voorover gebogen in een verkrampte houding met z'n mega klauwen op z'n 13" *interface naar de cyberwereld* iets voor elkaar probeert te krijgen.

Zoiets, maar dan erger, omdat Nederlanders vaak nog langer zijn en de laptop in verhouding nog kleiner.

Ik zeg nee. :+
Jij wil meer zoiets?

@GeoBeo Als ik in Pricewatch zoek op 17" en 2kg of minder dan kan ik niets vinden.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 15 september 2019 17:05]

Jij wil meer zoiets?
Als het in m'n tas past en minder dan 2 kg weegt: ja (niet dus).

Als 18" en 19" nog zou bestaan en minder dan 2 kg zou zijn (inclusief lader) zou ik ze kopen. 17" is het grootste dat op dit moment beschikbaar is en draagbaar is volgens mijn definitie ( < 2 kg).
@GeoBeo Als ik in Pricewatch zoek op 17" en 2kg of minder dan kan ik niets vinden.
Er is een Vivobook pro 17" die aardig in de richting zit (rond de 2 kg). Het oude model is lichter dan de opvolger (de nieuwe heeft bijna dezelfde specs en is 200 gram zwaarder |:( |:( typisch ASUS).

Dan is er nog de LG gram 17. Die weegt minder dan 1,4 kg, maar is niet te koop in Europa (dus moet je uit Amerika laten komen). Die kun je dus niet vinden in de pricewatch ;)

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 16 september 2019 11:03]

Ik huil juist van binnen uit medelijden wanneer ik iemand een joekel van een 17 inch laptop uit zijn tas zie halen. :+
Ik vond mijn 15 inch laptop al zwaar. 17 inch zou ik nooit kunnen meenemen. :+
Ik huil juist van binnen uit medelijden wanneer ik iemand een joekel van een 17 inch laptop uit zijn tas zie halen. :+
Ik vond mijn 15 inch laptop al zwaar. 17 inch zou ik nooit kunnen meenemen. :+
Er bestaan inmiddels 17" laptops van ongeveer 1,4 kg zoals de de LG gram 17.

De meeste 15" laptops zijn niet lichter dan dat en de lichtste 15" die er is weegt slechts 400 gram minder.

Dus wellicht is je gedachtegang ietwat achterhaald? :P

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 16 september 2019 15:23]

Haha ja denk het ook.
misschien moet je wat vaker naar de sportschool?
Ik wil ook 17 inch!!!