Logitech kondigt MX Master 3-muis en MX Keys-toetsenbord aan

Logitech brengt later deze maand een nieuwe muis en een toetsenbord in de MX-serie uit. Voornaamste troef van de MX Master 3 is het MagSpeed Scroll Wheel, dat zowel heel snel als stil scrollen mogelijk zou maken. Het MX Keys-toetsenbord biedt onder meer slimme verlichting.

De MX Master 3 Advanced Wireless Mouse herbergt volgens Logitech het 'snelste en stilste' scrolwiel van de Zwitserse fabrikant tot nu toe. Het nieuw ontwikkelde scrolwiel wordt aangedreven door elektromagneten en zou daardoor nagenoeg geruisloos zijn. De draadloze muis heeft een sensor met een gevoeligheid van maximaal 4000dpi en is volgens Logitech inzetbaar op elk oppervlak, inclusief glas. Eveneens noemenswaardig is de oplaadbare accu, die tot zeventig dagen meegaat.

Gelijktijdig met de MX Master 3 introduceert de accessoirefabrikant het MX Keys Advanced Wireless Keyboard. Dit draadloze toetsenbord beschikt over slimme achtergrondverlichting; een sensor detecteert de handen van de gebruiker en houdt voor de lichtintensiteit rekening met de verlichting in de kamer. Als het klavier niet in gebruik is, schakelt de toetsenbordverlichting automatisch uit om de accu te sparen.

De Logitech MX Master 3 en MX Keys zijn allebei compatibel met Windows, macOS en de populairste Linux-distributies. Ze zijn ook geschikt voor Logitech Flow, een technologie waarmee de gebruiker tot drie computers tegelijk kan bedienen. Via Flow is het bijvoorbeeld mogelijk om afbeeldingen en documenten tussen de verschillende computers te kopiëren en plakken.

De nieuwe producten komen naar verwachting nog in september op de markt. Muis en toetsenbord hebben elk een adviesprijs van 109 euro. Hardware.info publiceert een review van de Logitech MX Master 3.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

04-09-2019 • 10:01

111 Linkedin

Submitter: snippiestgem

Reacties (111)

111
110
64
6
0
45
Wijzig sortering
Als Logitech nou ook eens een linkshandige versie uit brengt, valt een stuk beter dan een Anywhere versie..
Als Logitech nou ook eens toetsenborden in fatsoenlijke ANSI-layout in Europa verkoopt! Al hun huidige toetsenborden (behalve gaming) hebben die verrotte ISO-layout.
Ik vind ISO fijner, enter is makkelijker te raken en er zit een extra backslash key op. Hun gaming series is trouwens met goed zoeken vaak in allebei te vinden volgens mij, ik heb een k610 met ISO layout (qwerty gewoon)
Ik wil beide hebben. Nou ja nog iets anders

De ISO enter maar dan andersom. En de ANSI shift.

Beide zijn prima te combineren omdat op die plekken dubbele knoppen zitten. Maar die layout kom ik niet (meer) tegen.
De layout die je noemt zie ik ook het liefst. De ISO enter noem ik altijd reverse L shaped enter key met normal sized SHIFT keys.
Had vroeger een oude IBM keyboard (helaas zoek geraakt) deze was en clicky en had de layout welke ik graag heb. Ik kan nog leven met een ISO enter maar de reverse L shape... is zo heerlijk om op te rammen!

Ik raak heel vaak net de toets rechtsboven de ANSI enter en elke keer denk ik bij mezelf, dat had me nooit gebeurd als ik een reversed L enter had gehad.

Een tijdje terug heb ik nog de G6v2 en de G7 steelseries gekocht, ik gebruik ze niet maar wilde ze gewoon hebben voor de layout. Ik weet het niet meer zeker maar 1 van de twee heeft de perfecte layout dacht. Reversed L enter key en normal sized shift keys.
De G613 is met een grote L-Enter en grote linker shift te krijgen :)
Heb je toevallig een linkje waar want ik ben dan zeker geintereseerd.
Deze heb ik, plaatje klopt dus niet!

https://www.coolblue.nl/p...ming-keyboard-qwerty.html

CHECK: https://imgur.com/gallery/fF06jE9

[Reactie gewijzigd door mcmark86 op 9 september 2019 15:43]

Anoniem: 599181
@Devaqto4 september 2019 12:09
Wees blij dat je niet moet typen op de iso 105 azerty👌
Ik heb gewoon een Logitech keybord met ANSI layout gekocht toen ik op vakantie in Amerika was want hier in Europa is er bijna niet aan te komen want ik vind de ISO layout met die smalle linker shift en enter een ramp.
Ieder zijn voorkeur, maar de ISO-layout is in Europa al decennia de standaard. Waarom zou Logi daar dan van afwijken? Als ik zelf een ANSI layout gebruik mis ik die enter toets vaker dan dat ik hem raak.
Meeste toetsenbord fabrikanten hier in Europa gebruiken nog steeds veel ANSI layout (volgens mij is Logitech een van we weinige die ISO pushed in Europa). Als programmeur en gamer gebruik ik die linker shift behoorlijk vaak, dus liever een grote dan een kleine shift.
Same here; programmeren met zo'n raar kort shift knopje is bagger irritant. en een tilde/backtic is ook wel praktisch zo afentoe.

Daarom mijn keyboards dus maar uit de US toveren.
Ehm filter dan even door naar US-International, kan ze nog steeds vinden!
Probeer ze maar eens echt te bestellen. Ik heb al menig Logitech-toetsenbord teruggestuurd waarbij stond dat het US-International was, waarbij de productfoto dat bevestigde, en dan kreeg ik alsnog een ISO-toetsenbord. Ook bij de gerenommeerde webwinkels.
Hmm dat is dan het verschil tussen jou en mij, een muis en een toetsenbord moet ik echt in het echt zien voor ik hem koop, en dat doe ik dan meestal ook bij dezelfde winkel.
Onlangs kocht ik een MX800 toetsenbord + muis combi bij Logitech. Plaatje op de website van ANSI layout. Plaatje op de doos die ik thuis kreeg ook. Maar erin zat toch echt een toetsenbord met die mini linker shift toets, best irritant. Na veel bellen met Logitech ben ik er uiteindelijk achter gekomen dat ze hetzelfde plaatje op de doos gebruiken, maar in de EU echt alleen maar de ISO layout verkopen. Wil je per se de ANSI, dan moet je importeren. Dat vond ik garantie-technisch dan weer niet zo'n fijne keuze.

Uiteindelijk heb ik maar besloten dat ik eraan moet wennen. Dat begint te lukken. :)
Dit begrijp ik inderdaad ook niet, maar via AliExpress zijn zulke Logitech-toetsenborden gelukkig wel gewoon te krijgen. Ik heb er daarvan meerdere in gebruik en die bevallen uitstekend.
Als jullie nou met meer waren, maar die 10% is een erg kleine markt (en dus waarschijnlijk niet interessant).

Gedownmod alsof ik oproep tot genocide van linkshandigen, zit het zo diep?

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 4 september 2019 10:59]

Als jullie nou met meer waren, maar die 10% is een erg kleine markt (en dus waarschijnlijk niet interessant).
Een verzachtende omstandigheid voor linkshandigen is dat symmetrische muizen ook linkshandig bruikbaar zijn. Dat is ook prettig voor mensen die wel eens willen wisselen.

Deze omstandigheid zorgt er aan de ene kant voor dat linkshandigen wel kunnen muizen (dat is goed!), maar zorgt er ook voor dat de markt voor asymmetrische linkshandige muizen nog kleiner is. Immers is er een alternatief. De groep die overblijft bestaat uit linkshandigen die een asymmetrische muis willen hebben, en die zal kleiner zijn dan 10% van de totale markt.
ik ben rechtshandig maar muizen met links lijkt mij ook wel handig eigenlijk. Sowieso heb je bij een normaal toetsenbord het numeriek gedeelte ook rechts zitten, waardoor je muis altijd te ver naar rechts staat en je de muis in een hoek vasthoudt in plaats van recht voor voor je.

Daarom gebruik ik op dit moment ook een toetsenbord zonder numeriek gedeelte.

Overigens heb ik wel de MX Master, maar kan ik hem alleen nog maar met USB gebruiken, als ik overschakel naar Bluetooth kan ik alles met de muis doen BEHALVE de cursor besturen.. en laat dat nou net iets zijn dat ik niet wil missen.
Ik heb collega's die, vanwege klachten, om de zoveel tijd even de muis aan de andere kant leggen.
Dat heb ik ook jaren gedaan tot ik de MX Vertical muis had gekocht. Je kan hem niet meer met links vasthouden maar ik heb het ook nooit meer last gehad van een muisarm.
Ik game niet, dus ik voel me niet aangesproken. Voor mij zijn er genoeg linkspotige muis modellen in het Logitech portfolio.
Welke muizen in het huidige Logitech portfolio zijn er linkshandig?
:) Je hebt gelijk: geen, maar er zijn wel veel Logitech muizen die zowel rechts- als linkshandig te gebruiken zijn. Excuses voor mijn verkeerde info!
Als linkshandige kreeg ik al hoop ;) nadeel van veel van die muizen die je zowel links als rechts kan gebruiken hebben de extra functie knoppen nog steeds aan de 'verkeerde' kant zitten.
Er zijn wel linkshandige (game) muizen, maar niet van Logitech: Evoluent VerticalMouse 4, al is die wel heel vertikaal.
Ik snap dat wij een kleine markt zijn, maar ik geef graag wat meer uit omdat rechte te zetten denkende aan de stortvloed aan "omni"muizen die grotendeels crap zijn.

Ik kan mij herinneren dat Razer? een inzameling (kickstarter) hebben gedaan om een linkse versie te maken voor één van hun populaire muizen. Niet ideal maar wel een middenweg
Razer heeft een linkshandige Deathadder. Die heb ik thuis en op het werk. Prima muis, beter dan die 'standaard' kantoormuizen, maar ik kijk met jaloezie naar de Logitech MX2's van mijn collega's.
Ik ben niet linkshandig, maar gebruik toch echt mijn muis opwerk met links.

Een Logitech MX Master 2S. Die is alles behalve "links handig", maar goed, moet zeggen dat ik deze prima werkt met de linker hand.

Thuis doe ik het rechts, ook een Logitech MX Master 2S, voel niet echt verschil
Ik ben puur links en gebruik vanaf het begin dat ik met een pc begon (te gamen), ongeveer 25 jaar geleden, met rechts een muis. Helemaal niks mis mee.
Ik met links en rechts, toen ik met computers begon (pre-PC tijdperk), kon je de knoppen niet omwisselen. Dat doe ik tot de dag van vandaag dus nog steeds niet :)
Ik ben rechtshandig maar ben laatst wel aan het zoeken gegaan naar een linkshandige muis. Ik denk dat het best goed is dat je variatie heb. Andere optie is een verticale muis.
Uit het Logitech blog:
When used at the same time, MX Master 3 and MX Keys will bring your workflow on Mac, Windows® and Linux to the next level. With Logitech FlowTM compatibility, you can seamlessly switch, control and transfer information through copy and paste across up to three computers with Windows and macOS® operating systems, simultaneously.
Dus je moet beide apparaten hebben voor die functionaliteit. Weet iemand of dit komt door technische aspecten of is dit simpelweg een verkooptruc?
Het werkt als volgt:
Heb je alleen de muis: Kan je met je muis van de ene naar andere kant, maar je toetsenbord komt niet mee
Heb je beide: Beiden je muis en toetsenbord switchen van profiel en werken dus door op de andere PC.
Drag&Drop van files moet als het goed is ook werken met alleen de muis, ik persoonlijk heb het nooit werkend gekregen.
De software geeft de muis/keystrokes niet over het netwerk door, de apparatuur switcht tussen hun profielen om te verbinden met je andere apparaat, ipv bijv Synergy die het gewoon over het netwerk doorstuurt.
Het principe is heel simpel, waar de muis is, is de focus. De muis beweeg je moeiteloos van het ene scherm (met PC1) naar het andere scherm (met PC2). De Flow software ziet dat en past op muis en toetsenbord het kanaal (PC) aan. Zonder 'Flow' muis moet je je toetsenbord handmatig op een ander kanaal zetten.

Als je enkel een 'Flow' muis hebt, dan heb je voor elke PC een eigen toetsenbord nodig. Technisch kan dat natuurlijk prima, maar het zal je niet de 'seamless' ervaring geven.
EASY, FAST, SECURE
Not sure what an IP address is? No problem, setting up Logitech Flow is extremely easy and you won't need a system administrator by your side. Auto-discovery finds and configures your computers in seconds and all the data is transferred using a secure connection, with SSL and AES-256 bit encryption.

STEP 1
Download and install Logitech Options on your computers

STEP 2
Pair your mouse to your computers

STEP 3
Connect your computers to the same WiFi® or Ethernet network

https://www.logitech.com/...flow-multi-device-control
https://www.youtube.com/watch?v=cFhNlYddNYQ

[Reactie gewijzigd door OxWax op 4 september 2019 10:13]

Eigenlijkt klopt het ook niet helemaal wat Logitech zegt. :)
Bij het installeren van Logitech Options heb je wel admin rechten nodig op je machine, en lang niet iedereen heeft dat. (gelukkig maar)
Klopt, je hebt admin rechten voor Flow nodig; heel irritant. Daarom gebruik ik ShareMouse. Zelfde functionaliteit, maar kan ook portable draaien.
Mij vraag is als je een usb kabel aansluit er aan gaan dan de signalen via de usb kabel, en woord er nu eindelijk usb c gebruikt, kan ik niet vinden in Tweakers nieuws artikel.

Ik vind het wel bij Tweakers Pricewatch kenmerken, maar dat had Tweakers hier moeten neer zetten.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 4 september 2019 20:55]

Nee dit is niet zo. De USB poort is echt alleen voor opladen helaas.
Erg jammer, had dat graag er op gezien.
Had vroeger een Logitech die idd gewoon over USB werken. Kon je de Donge (zo raak je hem niet kwijd) in de muis stoppen en door muizen. Zo jammer dat logitech dit niet meer doet.
Hoezo dat dan?
Je koopt toch juist een draadloze muis omdat je dan lekker zonder draad kan werken?
Als je hem oplaat is hij al niet meer draadloos he, en dat je dat kan doen via draad als je LAN party doe of als er iemand in je huis is die het signaal kan storen met een andere draadloze apparaat, wat ik vaker heb mee gemaakt.
Gelukkig heb ik daar geen last van. *klopt af*
Ook bij het af en toe gamen tussendoor merk ik geen verschil tussen een muis met kabel of de MX master. Als je een game muis zoekt, is de MX master denk ik ook niet de geschikte muis van je :).
Waarom niet ik gebruik de Logitech MX Master Wireless Mouse al meerdere jaren en hij doet het heerlijk in FPS, heb nog geen een keer problemen ondervonden, hij is perfect geschikt als een game muis.
Als je nu al een MX master hebt en Flow kun je documenten tussen Windows en Mac kopieren. Zelf gebruik ik dit zeer regelmatig.
De flow maakt het mogelijk om de voordelen van beide apparaten te combineren. Alleen voor die functie heb je beiden nodig. Maar als je wilt schakelen tussen meerdere computers, dan heb je niet beiden

De functionaliteiten is niet nieuw en hebben ze al met een ander toetsenbord. En de koppeling met meerdere computers had je ook met de andere versie(s) al.

Erg fijne spullen overigens. Aanrader!
Het werkt ook met de muis alleen, tenminste wel op de voorloper ervan. Je moet alleen de software wel op alle apparaten hebben staan.
Als je alleen de muis hebt kun je flow ook gebruiken, alles blijft gewoon werken al moet je dan zelf naar een ander toetsenbord switchen dus heb je niet het volledige voordeel ervan.
Het nieuw ontwikkelde scrolwiel wordt aangedreven door elektromagneten en zou daardoor nagenoeg geruisloos zijn.
Kan iemand uitleggen waarom dit een voordeel is en/of hoe dat werkt? Ik heb al jaren muizen met scrollwieltjes en heb nog nooit enig geluid gehoord.
De MX Revolution/MX Master (1) logitech muizen hoorde je zachtjes tikken/rollen. Deze muizen schakelen vanzelf tussen een instelling waarbij je scrollwiel in stapjes beweegt, of vrij kan bewegen, afhankelijk van de snelheid dat je het wieltje beweegt. Dit wisselen gaat gepaard met een mechanische klik. Vermoedelijk hebben ze het mechanische systeem met klikjes vervangen door magneten.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 4 september 2019 10:23]

Ja dat lees ik, maar mijn muizen werkte altijd al met een optocoupler en het ratelen werd er kunstmatig aan toegevoegd. Sterker nog, bij mijn (even op de onderkant kijken) G502 kun je het gewoon uit en aanzetten.
En het werkt niet met magneten maar volgens mij gewoon via licht.
detectie gebeurt via licht, bij standaard scrollwiel. Bij deze vermoed ik niet, gezien deze aan een veel hogere snelheid kan laten scrollen dan een "standaard" scrollwiel.
De MX serie heeft standaard een rateltje om in stappen te kunnen scrollen.

Als je hem echter snel beweegt en los laat (een slinger geeft) dan wordt dat ratel mechanisme tijdelijk uitgeschakeld waardoor het scrollwiel als een vliegwiel blijft doordraaien. Zo kun je enorm snel door hele lange documenten of webpagina's scrollen.

Zodra het wieltje uitgerold is of handmatig wordt gestopt schakelt het ratel mechanisme zichzelf automatisch weer in.

Ik gebruik dit al vanaf de eerste MX Revolution mouse in 2006 en wil dit voor geen geld meer missen!
Ah, dank voor de uitleg.
Moet je eens op letten als je aan het werk bent in een kantoor.
Trrrrt Trrrt Trrrrt Trrrrt... scroll scroll. Dat geluid is er wel hoor. :)
Marketingpraatjes?
Vanwege de snel scrollfunctie maakt het wiel van de Master 2 echt veel meer geluid dan een normale.
Mijn primaire probleem met de MX Master 2 was de slechte wireless performance - ik had regelmatig last van haperingen in de connectie.

De muis was geniaal, maar de wireless issues waren ondragelijk. Ik heb totaal geen issues met andere wireless apparatuur, waaronder bluetooth meuk van Apple & Logitech's gaming muis G900.

Zowel de MX Master 1 als 2 waren hele fijne muizen, maar bij de 1e generatie waren 2 van mijn 2 exemplaren stuk gegaan (scrollwiel beide geval) en 2 werd geplaagd door wireless issues.

Ik ben nu sceptisch om de 3e een kans te geven...

Edit: Ik haal muzien door elkaar; Mijn MX Master 1 was een MX Revolution, en mijn MX Master 2 was gewoon de MX Master. Ik heb nooit een MX Master 2 gehad.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 4 september 2019 10:19]

Met bluetooth of met de dongle? Ik heb dit soort problemen vooral wanneer ik op bluetooth zit en tegelijk (ook via bluetooth) muziek luister op mijn koptelefoon. Met de dongle nooit problemen.
Edit: Zowel bluetooth als dongle. Gaat hier trouwens om een MX Master (1), ik haal de muizen een beetje door elkaar. Is al even terug ook.

productreview: Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart review door Gamebuster

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 4 september 2019 10:19]

Heb je toevallig nog USB 2.0 poorten op je computer? Steek de dongle daar eens in, dat hielp bij mij.
Ik heb de muis niet meer :)
Geen last van zowel bluetooth als de unify connector
Anoniem: 310408
4 september 2019 10:09
Wat is 'stil scrollen'? Ik doe dat de hele dag door en heb nog nooit iets gehoord.
Er zijn genoeg muizen waar scrollen veel lawaai maakt.
Mooi is dat Logitech sinds recent ook bij sommige muizen stille knoppen maakt (na veel verzoeken op het Logitech forum). Met name in kantooromgevingen is het prettig als mensen aan elkaar denken en niet een harde klik muis nemen (of een mechanisch toetsenboard).
Al ben ik niet zeker of dat de productiviteit echt ten goede komt. Die klik is er namelijk met een reden.
Veel mensen denken intuitief dat ze een hoorbare klik nodig hebben voor feedback, maar in de praktijk is dat niet nodig. De feedback komt namelijk uit de fysiek voelbare drempel waar je tegen aan klikt, het geluid dat er van af komt is compleet overbodig. Professionele gamers hebben een koptelefoon op en hebben geen hoorbare klik nodig, maar puur de fysieke feedback.

Bij een muis met touchtoetsen is het overigens inderdaad wel een probleem, want daar ontbreekt de fysiek voelbare weerstand/klikdrempel.

[Reactie gewijzigd door Cyb op 4 september 2019 13:28]

Jamaar , het kan 'nog' stiller /end marketing
Het nieuw ontwikkelde scrolwiel wordt aangedreven door elektromagneten en zou daardoor nagenoeg geruisloos zijn.
Zijn altijd topproducten, maar ze zouden beter eens meer aan ergonomie denken.
Waarom zijn er zo "weining" ergonomische toetsenborden en wordt altijd de standaard rechthoek aangehouden. Ik had hier graag eens ergo versie van gezien. Zolang zal het bij mij toch blijven tot Microsoft Natural line
Zijn ze al lang geleden mee gestopt jammer genoeg. Alleen Microsoft blijft over en de toetsenborden worden steeds duurder en de Surface variant van het ergomische toetsenbord is nog steeds niet in NL te krijgen.
Hier in Belgiê is het nog erger ... Een echte azerty is moelijk om te krijgen. Dikwijls moet je het stellen met Franse Azerty of Duitse Azerty. Zijn een paar toetsen anders.... Voor mij maakt het niet uit, maar ik heb ook kids ... en die willen dan wel hetzelfde "coole" toetsenbord in stukken als papa gebruiken
Ik denk dat ergonomische producten gewoon niet goed genoeg verkopen. Uiteindelijk draait het allemaal om de winst.
Ja spijtig genoeg, maar het zou beter eigenlijk de standaard worden. Wat goed is voor iedereen
Niet iedereen heeft het nodig. Ik heb nooit last van RSI of andere computer gerelateerde klachten dus ik heb geen ergonomische hulpmiddelen nodig. Goed voor iedereen is het niet, ik heb een tijd met zo'n Microsoft Natural toetsenbord gewerkt en daar kreeg ik juist last van.
Nee maar wat je nog niet hebt kan nog komen uiteraard. Maar een goede zithouding doet veel. Maar zo een toetsenbord zal ook helpen met je zithouding. Als je zithouding & hoogte al correct is zal je minder last hebben. Zelfs met een natural kan je dus last krijgen als beide niet "correct" zijn
Genoeg andere ergonomische merken te vinden op het wereld wijde web. We hebben er volgens mij zelfs een topic over op dit forum
Probleem is dat de Microsoft variant nog betaalbaar is. Ik zie ergonomische toetsenborden van 300 euro en meer. Dat krijg ik er bij mijn werkgever er niet door. Medische indicatie of niet.
Dan moet je jezelf misschien andere vragen stellen ;)

Of zelf investeren. Waarom zou je het niet doen als je er alleen maar profijt van hebt?
goed punt. Sinds ik een gebroken toetsenbord heb, wil ik niet meer anders. Zelfs het tikken op mijn eigen laptop begint irritant te worden!
Jammer dat het toetsenbord niet lijkt te communiceren over de USB kabel wanneer deze aangesloten is.
Plus, with full customizability through Logitech OptionsTM and new USB-C charging, you can get the most out of your devices every day.
USB-C peripherals _/-\o_
Nu graag een USB-C unifying receiver voor de mensen die een ultrabook hebben met enkel USB-C aansluitingen.. een adapter tussen de Logitech receiver en je USB-C poort is pijnlijk aan de ogen en verlies van gebruikersgemak qua vervoer.

[Reactie gewijzigd door VictorLoxley op 4 september 2019 10:26]

Ik was totaal de USB-A connector op de receiver vergeten... Was er vanuit gegaan dat die ook in USB-C vorm zou komen.

Jammer, maar ik snap de keuze van Logitech wel om de receiver te voorzien van een USB-A connector.
Nu hopen dat deze wel in USB mode werkt, want de master reeks lijkt me interessant maar op kantoor werkt iedereen met draadloze spullen en vind ik mijn kabelmuis en toetsenbord toch een stuk soepeler werken.
Wat is dan het probleem met Bluetooth? De MX Master werkte ook altijd met Logitech Unify, dus je zou hem alsnog met USB kunnen verbinden, maar dat is natuurlijk nog steeds draadloos.
Ik vind het altijd minder soepel, 40 bluetooth apparaten plus mobieltjes plus laptops in een kantoor allemaal op 2.4GHz lijkt me ook niet optimaal.

Maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat de anderen op de goedkope Logitech muis/toetsenbord combi werken en die sowieso minder goed zijn dan mn G503 en mechanisch TB.

[Reactie gewijzigd door mr.paaJ op 4 september 2019 16:22]

Maar, wat is het verschil met de MX master 2s muis? Ik zie t niet... Alleen de duim-kant is iets anders en de forward/back knoppen daar zitten op een - naar mijn inziens - logischere plek dan bij de 2s
Wat ik zo kan zien: de zijknoppen op betere plaats, voorkant van de muis is afgeplat in plaats van een punt, de scrollwielen hebben geen plastic afwerking meer en gebruiken nu magneten, USB-C, minder rubber aan de onderkant.
Wat ik bij mijn MX Master 2S (en de nieuwe 3) het meest mis is dat het scrollwiel niet naar links en rechts getikt kan worden. Dat kon bij de MX500 bijvoorbeeld wel, en kan nog steeds bij de MX Anywhere 2S.

Ik heb [ctrl-shift-tab] en [ctrl-tab] daaraan gekoppeld op een MX Anywhere 2S. Heel handig in browsers :) Dezelfde toetscombinaties koppelen aan het zijscrollwiel van de MX Master 2S kan wel, maar het werkt niet lekker: je moet precies ver genoeg scrollen om wel 1, maar niet 2 tabs opzij te gaan.
Ik gebruik voor tab wisselen de duim-rocker van de MX Revolution, indrukken is tab sluiten. Helaas is dat nooit meer ergens gebruikt, werkt echt fantastisch. Het scrollwiel van de Master is voor tabjes veel te gevoelig als je veel tabs open hebt. Niet zijwaarts kunnen scrollen met het 'hoofdwiel' is dan wel een gemis.
En de duimknop klik + eventueel gestures bij inhouden en schuiven hiervoor instellen voor je browser app only?