Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Huawei werkte tot handelsverbod aan eigen slimme speaker met Google Assistant'

Huawei werkte volgens bronnen aan een eigen slimme speaker, vergelijkbaar met die van Google of Amazon. De speaker zou werken met Google Assistant, maar de plannen zijn in de ijskast gezet door het Amerikaanse handelsverbod.

Volgens bronnen van The Information zou Huawei de slimme speaker dit jaar tijdens de IFA-beurs in Berlijn hebben willen aankondigen. De speaker zou ook gelijk voor de hele wereld beschikbaar moeten komen, en zich juist richten op gebruikers buiten thuisland China. The Information baseert zich op anonieme bronnen binnen Huawei.

De plannen voor Huawei zouden volgens de bronnen van de website al in een vergevorderd stadium zijn. "We werkten al een jaar met Google aan dit project en waren al heel ver. Toen stopte alles plotseling", zegt een anonieme medewerker tegen de site. Het project werd stopgezet nadat de Amerikaanse president Trump een handelsverbod oplegde aan Amerikaanse bedrijven die met Huawei werkten. Daardoor kon Huawei onder andere geen gebruik meer maken van Android, en hoewel het handelsverbod inmiddels deels is opgeschort worden veel producten nog steeds niet of met vertraging geleverd.

Het is niet de eerste keer dat Huawei bezig is met een eigen slimme speaker. Vorig jaar bracht het al een apparaat in China op de markt dat op de eigen assistent Xiaoyi draaide, en daarvoor bracht het de AI Cube uit die op Amazons Alexa draaide, maar flopte.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

30-07-2019 • 07:41

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Hoe meer er van die dingen op de markt komen hoe sceptischer ik er van wordt. Nu dat ze zogenaamd meeluisteren met willekeurige redenen van merk x.
Het zal wel aan mij liggen maar ik sta wel op om iets te doen.
Smartphone kan het technisch gezien ook gewoon hoor, die ligt nog niet in de schuif?
Hmm vind ik toch anders die zit vaak in je broekzak of ligt op een andere plek.

Ik zie ook mensen de webcam van hun laptop afplakken en bij een smartphone niet om diezelfde reden.

Speaker staat altijd op een vaste plek in huis, vaak waar je altijd aanwezig bent bijv centraal in de woonkamer.

Maar technisch gezien kan het zeker ja alleen zou het wel een enorm schandaal worden wanneer bekend zou worden dat bijv Google iedereen zou afluisteren via hun smartphone terwijl als je zo'n speaker koopt ga je er min of meer zelf mee akkoord.
Speaker staat altijd op een vaste plek in huis, vaak waar je altijd aanwezig bent bijv centraal in de woonkamer.
Telefoon is naar mijn inziens altijds dichterbij...
Maar technisch gezien kan het zeker ja alleen zou het wel een enorm schandaal worden wanneer bekend zou worden dat bijv Google iedereen zou afluisteren via hun smartphone terwijl als je zo'n speaker koopt ga je er min of meer zelf mee akkoord.
Nee hoor het schandaal is net zo groot, je gaat in beide gevallen met hetzelfde akkoord (indien je google assistant op je telefoon activeerd).
Ja maar toch mijn telefoon ligt weleens beneden of op m'n slaapkamer. Die slingert meer rond in het huis en als ik weg ben worden m'n gezinsleden niet meer afgeluisterd.

Zo'n speaker staat altijd ready, centraal in huis om werkelijk alles op te vangen.

Dat gezegd hebbende ik gebruik zelf geen Google assistent of enige voice assistent, niet vanwege privacy maar gewoon omdat ik het nut er niet van in zie.
Wat ik in de praktijk zie is dat mensen meer met hun telefoon in de buurt zitten dan bij een slimme speaker. Dat je daar zelf misschien niet zo mee om gaat zegt niet zo veel (want je statement ging niet over jezelf maar de massa).

En de mensen die z'n speaker gebruiken zijn natuurlijk dezelfde categorie als de mensen die hun smartphone assistent gebruiken, die assistent op je smartphone verschilt namelijk niet echt van die speakers.
"Die slingert meer rond in het huis en als ik weg ben worden m'n gezinsleden niet meer afgeluisterd."

Nee jouw gezinsleden niet meer, maar andere mensen zoals collega's etc wel. Dat lijkt mij iets erger
Maar technisch gezien kan het zeker ja alleen zou het wel een enorm schandaal worden wanneer bekend zou worden dat bijv Google iedereen zou afluisteren via hun smartphone terwijl als je zo'n speaker koopt ga je er min of meer zelf mee akkoord.
uhm.. 10 juli 2019 - ‘Google-medewerkers luisteren stiekem mee naar je gesprekken met de Assistent’

Geen haan die er naar kraait lijkt het. :+

Dezelfde Assistent staat op elke Android smartphone.. dus volgens mij is het algemeen bekend ondertussen.

[Reactie gewijzigd door Blinkiej op 30 juli 2019 09:23]

uhm.. 10 juli 2019 - ‘Google-medewerkers luisteren stiekem mee naar je gesprekken met de Assistent’

Geen haan die er naar kraait lijkt het. :+
Jammer dat er altijd mensen zijn die denken een lollige opmerking te moeten maken terwijl het eigenlijk diep triest is dat de media de koppen en inhoud wat aandikken om een "scoop" te hebben.

En dit dan op een site als Tweakers nog in leven wordt gehouden. 8)7 |:(
Two wrongs don't make a right. Dat we dat risico bij telefoons maar blijven pikken is intussen even absurd - alleen beter begrijpelijk, we zijn qua telefoons nl. veel effectiever gegijzeld - degenen die hebben geprobeerd om weg te blijven van Android en iOS hebben jammerlijk gefaald. Zo'n speaker heeft echter niemand nodig, is ook helemaal niet echt handig, daar kun je dus gemakkelijk 'nee' tegen zeggen. Totaal ander verhaal.
Dat ik het niet nodig heb, daar ben ik het mee eens. Maar ik merk dat ik Siri steeds vaker gebruik, en dat dingen met spraakbesturing veel sneller en handiger werkt dan op alternatieve wijze het zelfde doen.
"Wat wordt het weer vandaag?"
"Zet de lichten uit"
"Zet een timer op 3 minuten"
"Doe de gordijnen open"
"Zet de kachel op 22 graden"
"Wat is de hoofdstad van Colombia?"

Ik doe dit eigenlijk allemaal nog via de telefoon, en ik ben net zo sceptisch om een smart speaker in huis te halen... maar ik snap ook wel dat er eigenlijk geen verschil tussen is. Maar als er 1 komt, dan wordt het er 1 van Apple, dat geeft mij meer vertrouwen dan Google of Amazon.
Eigenlijk krijg ik een beetje dat plaatje van de mensen in de Axiom (Wall-E) in m'n hoofd als ik naar jouw post kijk... Ik ben blijkbaar nog niet toe aan deze dingen in m'n huis :/
Daar gaat dat vertrouwen ik zie het wandelen richting exit:
https://www.hln.be/ihln/-...fluisteren-siri~a6d92ed9/

Medewerkers van Apple zouden in staat zijn om opgenomen gesprekken te beluisteren die via Siri zijn ingesproken en daarbij vertrouwelijke informatie te horen krijgen. Het gaat om mensen die door Apple zijn ingehuurd om Siri-opnames te analyseren. Dat meldt The Guardian op basis van een anonieme klokkenluider.
Hoe meer er van die dingen op de markt komen hoe sceptischer ik er van wordt. Nu dat ze zogenaamd meeluisteren met willekeurige redenen van merk x.
Het zal wel aan mij liggen maar ik sta wel op om iets te doen.
<Sarcasme on>
Doe dan het volgende als privacy je zo waardevol is:

- Koop het product niet
- Ga van het internet af
- Gebruik geen smartphone
- Gooi alle sociale media accounts weg

<sarcasme off>

Kom op. Je weet dat wanneer je dit soort producten koopt jouw informatie gebruikt gaat worden om het product te verbeteren. In het slechtste (en niet onrealistische) geval gebruiken ze het ook om persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen.

Als je hier niet van gediend bent moet je dit soort producten gewoon niet kopen, zo simpel is het.
Jij bent het product, en niet andersom.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 30 juli 2019 10:03]

Dat is het nou net. Ik kan prima thuis zijn en van het internet afgaan. Nee heus, het is mogelijk om je mobieltje aan de kant te leggen. Maar zodra je in de buurt bent van die slimme speaker kan alles wat je zegt over het internet naar een willekeurige persoon gestuurd worden. En voor wat? Zodat je niet meer op een knopje hoeft te drukken?

Het was allang voor iedere techneut duidelijk dat die speakers op letterlijk elk moment geluid door kunnen sturen naar hun thuisbasis. Google Assistant doet het, Amazon's Alexa doet het, Apple's Siri doet het en ik heb het nog niet gehoord maar Microsoft's Cortana zal het ongetwijfeld ook doen.

Ik heb ooit een jaar of twaalf geleden lopen prutsen met wat microfoons en een zelfgeschreven chatbot die commandos uit kan voeren. Hardstikke leuk. Ik snap het idee, echt. Maar is een continue open verbinding naar buiten toe dat nou echt waard? Ik heb niks te verbergen, maar ik heb er ook geen behoefte aan dat een willekeurige Google medewerker me op elk moment van de dag thuis kan afluisteren.
En hoe weet je dat je laptop en bijvoorbeeld GSM niet al lang meeluisteren zonder dat wij het weten?

Ik ben geen als-hoedje hoor, verre van. Maar volgens mij zijn we toch wel een beetje laat met dit soort privacy issues.
Ik heb geen laptop dus dat is simpel ;) En mijn computer draait nog Windows 7, mede omdat die net wat minder de neiging heeft alles aan Microsoft door te sturen. Er hangt wel een microfoon aan, maar die gaat automatisch (hardwarematig) uit als ik mijn headset af doe.

Telefoon is helaas wel lastiger. Ik heb de assistent uiteraard uitstaan, en de microfoon van het ding is redelijk brak dus het zal lastig zijn iets op te vangen als die in mijn broekzak zit - qua hardware zit er nog wel een verschil tussen een omnidirectionele microfoon die gebouwt is alles van zo ver mogelijk op te kunnen vangen, en een directionele microfoon die juist bedoelt is om alleen de stem er vlakbij te horen (en stemmen op de achtergrond juist niet). Maar als die op mijn bureau ligt is er helaas altijd de mogelijkheid dat'ie wat hoort.

Met de Google Assistant uit heb ik expliciet aangegeven dat mijn telefoon niet continue mag luisteren. Of die dat op de achtergrond stiekem toch doet, daar valt erg lastig achter te komen. Het is ook nog eens een Huawei, dus de kans is wel aanwezig :+ Laten we het er maar op houden dat ik mijn best doe om zo min mogelijk afgeluisterd te worden, in contrast met proberen zo veel mogelijk afgeluisterd te worden.

[Reactie gewijzigd door FragFrog op 30 juli 2019 12:07]

Gewoon kwestie van laptop kan je genoeg aanpassing doen uitschakelen geluids chip in de bios.Hardwarematig de micro verwijderen van de laptop.Kan je nog altijd genoeg doen met toestel.Gsm als dat ding niet gebruikt en je wil zeker zijn schakel het gewoon uit.
Maar zo home assistent moet altijd kunnen meeluisteren dat is het probleem anders is toestel waardeloos.
Zo iets van appel met peren vergelijken ?
Die speakers hebben een mute knop.
Correct. Ik heb zelf de Google Home, en ik heb heel bewust de overweging gemaakt dat ik daarbij privé data deel.
Mijn overweging om deze te delen met Google is dat ik er ook veel voor terug krijg.
Om dezelfde reden wil ik geen Amazon speaker in huis, met hun wil ik het niet delen.

Ik hoop zelfs dat ze mijn commando's afluisteren, om het product te verbeteren wanneer hij weer eens iets niet begrijpt.
Verder snap ik wel dat ik het product zelf ben, en dat mijn gegevens verkocht worden. Ik check dan ook regelmatig wat google allemaal van mij opslaat, dat is best heel veel, en daar verwijder ik ook het nodige van.
Als je hier niet van gediend bent moet je dit soort producten gewoon niet kopen, zo simpel is het.
Jij bent het product, en niet andersom.
Alsof het zo simpel is. Je hebt er duidelijk nooit echt over nagedacht anders gaf je niet zo'n antwoord.

1. Zelfs als ik zelf geen smartphone heb dan kan ik nog niet voorkomen dat mensen om me heen zo'n apparaat hebben.

2. Onze samenleving vereist het hebben van een smartphone zo'n beetje. Zowel het zakelijke leven als het sociale leven zijn bijzonder lastig zonder. Als je het echt wil kan het wel, maar het is een enorm offer.

3. Het is niet nodig om onze data en gesprekken te gebruiken om dit soort diensten te verbeteren. Het is makkelijker en goedkoper voor de aanbieder, maar technisch gezien niet nodig.

4. De meeste mensen beseffen niet hoeveel data er verzameld wordt en wat de risico's zijn. Jij ook niet, zoals blijkt uit "In het slechtste (en niet onrealistische) geval gebruiken ze het ook om persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen.".
Nee, dat is echt niet het slechtste geval. Het kan echt veel erger. Uit de losse pols: je kan je niet mer verzekeren voor zaken waar je gevoelig voor bent, prijzen in winkels worden aangepast aan je beurs, vijandige mogendheden manipuleren je verkiezingen met fakenews, je uitvindingen worden gestolen, je vakantiefoto's worden gebruikt in reclamefolders, en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.

Niet dat het allemaal gebeurd of wettelijk is toegestaan, maar ga er maar van uit dat al deze zaken wel ergens geprobeerd worden, of dat nu mag of niet. Maar als je denk dat er niet meer risico's zijn dan een persoonlijke aanbieding dan ben je niet goed geïnformeerd, net als al die andere mensen.
Dat is niet jouw fout, net als al die andere mensen die niet overzien hoe ver het allemaal gaat en hoe weinig grenzen er zijn.
Of je kiest voor juiste product waar jij als gebruiker de controle hebt?
https://mycroft.ai/
:+
Ik koop ze ook niet, wel de mobieltjes. Als ik kijk naar mijn schoonzoon dat hij vanuit zijn sofa al een pizza besteld. Ik moet die dingen ook niet hebben. Straks Leven we in een tijd waar 'robots' onze werk 'doen'. Laat mij maar in beweging blijven dan zittend 'orders' te geven tegen een merk x 'home' speaker.
Ik mijd dergelijke speakers en zet dergelijke op devices uit maar mogelijk. Maar dan nog kan men stiekem afluisteren. Al is het dan wel echte spionage met kans op flinke reputatieschade als het uitkomt..
Hoe meer er van die dingen op de markt komen hoe sceptischer ik er van wordt. Nu dat ze zogenaamd meeluisteren met willekeurige redenen van merk x.
Het zal wel aan mij liggen maar ik sta wel op om iets te doen.
Wat als u oud bent en het lukt niet meer zo goed?
Ik ben 45 maar niet lui om de lamp of TV aan te doen met mijn handen. Ik wil zelf niet afhankelijk zijn met de dingen die ik nog steeds kan doen. Ik ben nog vd 'oude' generaties voor de internet en mobieltjes. Daar waar het voor de ene een must is, is het voor mij onbelangrijk. Zit ik een dag of x zonder internet lekker rustig 😉.
Ik ben ouder, sport 3x wekelijks + FT job en heb nu meeste SMART.
Heerlijk als je snel moet vertrekken in de winter en onderweg je verlichting kan uitdoen.

Dat je daarom lui zou zijn is simpelweg belachelijk...
Onderweg je verlichting uit of aandoen, verwarming hoger of lager zetten of alvast een muziekje aanzetten voor als u thuis komt.
Prachtig, maar wat vinden de eventuele andere gezinsleden daar van als iemand die niet thuis is de verlichting of de verwarming bedient?
Persoonlijk denk ik dat ik die hele handel bij thuiskomst om de oren gesmeten kreeg.
Leg uit of onderbouw je reactie
Duzzzzzzz
Het is niet iets voor een happy familylife.
Of je moet egocentrisch ingesteld zijn.

Denk niet dat het met dommigheid te maken heeft, alleen maar met jouw kortzichtigheid.

[Reactie gewijzigd door Amadeus1966 op 30 juli 2019 12:12]

Dat moment kun je uitstellen door wèl te bewegen nu het nog kan.
Lukt dat ook na een ongeval, denk je? |:(

[Reactie gewijzigd door OxWax op 30 juli 2019 09:20]

Dus de echte markt zijn eigenlijk hulpbehoevende mensen. De rest hoeft en moet het dus vooral niet gebruiken.
U kan toch ook gewoon iemands bezoeken om een praatje te slaan of naar de winkel te gaan om iets te kopen? Bah die telefoon en of webshops...en televisie al helemaal overbodig. Je gaat gewoon die dieren ter plekke bekijken 8)7
Nee het ging om de gebruiker waar jij het over hebt die dit ding nodig zou hebben na een ongeval en dus schijnbaar niet meer in staat is om zonder dit ding te kunnen.
Tussen "nodig hebben" en "niet zonder kunnen" ligt een spectrum van opties

[Reactie gewijzigd door OxWax op 30 juli 2019 11:56]

Mijn vrouw werkt in een verpleeghuis. Daar komen mensen die een ongeluk hebben gehad of iets dergelijks, en tijdelijk verpleging nodig hebben tot ze weer naar huis kunnen, of tot ze doorschuiven naar een meer permanente verpleeghuis oplossing.

Er komen daar nogal wat vrouwen met een gebroken heup. (Om de een of andere reden schijnen mannen nooit een heup te breken). Die vrouwen kun je indelen in twee groepen, zij die hun heup braken doordat ze van hun fiets vielen, en zij die het op een andere manier deden. Nou blijkt er een wetmatigheid, vrouwen die hun heup braken tijdens het fietsen gaan vrijwel allemaal na 3 maanden weer naar huis, en van de rest gaan de meesten uiteindelijk naar een ander verpleeghuis. Dit komt doordat vrouwen die van de fiets vallen in elk geval fietsten, en daarmee een (relatief) goede basisconditie hebben, en sneller en beter revalideren.

Dus ja, als vuistregel kun je zeggen dat nú bewegen ook positief uitwerkt na een ongeval.
wow hele goede reden daar heb ik nooit aan gedacht. Dus we kunnen nu met zijn allen wachten tot we oud zijn en het dan pas ECHT nodig hebben. Tot die tijd hoeft niemand het dus te gebruiken want ook zonder lukt het of is het luiheid, foei lui daar wordt je moe van, sneller oud en ja pas dan heb je het echt nodig. Dus niet gebruiken om het zo lang mogelijk uit te stellen.
Dat zeg ik toch helemaal niet, integendeel. :z
Het is inherent aan de technologie die gebruikt wordt. Men noemt het een slimme speaker maar het is niets anders dan een domme speaker met microfoon. De microfoon neemt alles op en stuurt dat naar het data center van de leverancier. Daar vind de analyse plaats van de gegevens en wordt er bepaald of en welke response er moet komen. De leverancier heeft dus de beschikking over al het geluid dat er in je huis gemaakt wordt. Uiteraard zeggen ze die niet te bewaren, maar keer op keer blijkt dat ze dat gewoon wel degelijk doen. De eerste berichten hierover dateren alweer van 2017. En nu twee jaar later blijkt het nog altijd te gebeuren.
Ze werkten er al een jaar aan. Serieus? Zo’n speaker is toch niets meer dan een actieve luidspreker, een microfoon en microcontroller?
- Sourcen van materialen
- Productielijntje opzetten
- Specificaties klaarhebben voor de productie
- Contracten met toeleveranciers
- Documentatie maken voor goedkeuring in alle verschillende landen
- EMC/EMF metingen laten doen
- Verificatie voor goedkeuring in alle verschillende landen

Van iets 1 ding maken is simpel, van iets er een honderduizenden of meer maken niet.
Je hebt natuurlijk een punt, maar ik denk dat je de schaal van Huawei onderschat. Die schi*ten hardware. Huawei heeft een heel leger van "996" werknemers (6 dagen per week werken, 9-21u). Op hun Shenzhen campus alleen al 30.000 er van. Het maken en produceren van het device zal echt niet het probleem zijn.

Dat een monsterbedrijf als Huawei meer dan een jaar nodig heeft om zo'n relatief simpel product op de markt te zetten is echt wel merkwaardig.
Negen vrouwen kunnen niet in een maand een kind baren.

Niet alles is sneller te maken door simpelweg op te schalen; duurtesten van apparatuur duurt even lang, of je nou een enkel apparaat test of duizend simultaan.

Denk bijvoorbeeld aan certificering wat zo een doel tijd kan kosten...
Duurtesten kan juist wel aardig simultaan, vooral om de MTBF te berekenen. 1000 apparaten aanzetten en volledig belasten. Als ze dit een maand kunnen volhouden, houden ze het onder normale belasting wel een normale garantie periode uit. Als je daarnaast standaard componenten gebruikt, waarvan de MTBF bekend is, kun je de MTBF voor het specifieke apparaat in theorie zelfs gewoon berekenen.

Certificering: Als al je leveranciers al gecertifieerd zijn en jouw productie proces is dat ook, wordt certificering peanuts. 10 apparaten opsturen en laten testen, bewijs van de supply chain en productie leveren.

Een gigant als Huawei zou juist dit stuk vrij snel moeten kunnen realiseren (omdat ze de supply chain zelf nagenoeg volledig in de hand hebben).
Werk zelf voor een groot Chinees bedrijf in de tech sector. Kan gerust een jaar duren :) @armageddon_2k1 heeft hierin volledig gelijk.

Helemaal verificatie/certificatie etc kan echt godslang duren ( sommige certificaten die wij hebben duurt gewoon een 1-2 jaar om ze goedgekeurd te krijgen). @walteij dit klopt niet volledig. Omdat het ene product en productielijn gecertificeerd is wil niet zeggen dat het ook voor andere producten gekopieerd word. Daarnaast is homespeaker een nieuw productlijn dus kun je er vergif op in nemen dat hun certificering voor telefoons of netwerk appartuur niet toereikend is.

Ga bij certificering maar uit van 6+ maanden helaas niet makkelijk om paar stuks op te sturen en dan zo te regelen.

Dus je zou in dit geval in 1 jaar : Samenwerking met google overleg -> Tech Specsheet -> Design maken -> Firmware -> Overleggen met google en tweaken -> Prototype maken -> Prototype goed laten keuren door google of intern -> Trial productie en in de markt feedback ontvangen -> Certificering.

Ligt allemaal net wat ingewikkelder dan het lijkt juist die communicatie op en neer kost vaak veel tijd want die moeten ook weer intern overleggen.
Dit soort posts zou ik meer willen zien. Reacties zoals die van @Clavius komen hier meer voorbij.
Je hebt helemaal gelijk maar als je beetje weet hoe men in china werkt weet je ook dat dit daar stukken sneller gaat en 1 jaar hoeft het zeker niet te duren, hooguit paar maanden.
Maakt niet uit. Het moet nog steeds de Europese markt op en dan dien je te voldoen aan onze normen, met de bijbehorende documentatie.
En dat duurt dan 1 jaar ?
Nee, dat zeg ik toch niet? Of heb je op dag 1 alles al af?
Ik ga niet zeggen dat het makkelijk is. Maar als ze jaarlijks meerdere telefoons kunnen uitleveren dan moet zo iets als een slimme speaker toch peanuts zijn en binnen een jaar beklonken zijn. Behalve het design hoeven ze niet het wiel van de spraakherkenning uit te vinden. Enkel een goede mic/speaker setup is voldoende.
Het gaat dan ook niet om de hardware. Huawei heeft al meerdere AI speakers in hun line-up.

Echter zijn die bedoeld voor mainland China en hebben dus geen ondersteuning voor Westerse taal / koppelingen etc.
  • Speciale AI ontwikkelen voor meerdere landen
  • Taal ondersteuning
  • Device ondersteuning
  • Licenties voor koppelingen
Dat gaat niet allemaal in 1 dag.
Volgens mij ook niet nee. Afgezien van het design is een dergelijke speaker met assistant ook met een Pi te bouwen (uiteraard).
Dan zit je ook nog met een stukje design en bulk fabrikage dat geregeld moet worden, maar inderdaad, dit zou niet zo heel lang moeten hoeven duren.

En als je geen Google assistant wilt gebruiken, zou je ook Cortana kunnen gebruiken. :)

[Reactie gewijzigd door walteij op 30 juli 2019 08:05]

Er komt meer kijken bij het ontwerp van een speaker dan je denkt. Zo kan de accoustiek van de kamer worden gebruikt om de klank en warmte te veranderen maar kunnen ook de muren dienen als klankkast. Sensoren kalibreren, testen, coderen, etc. Een goed klinkende en solide speaker produceren is niet 'ff' wat onderdelen bij elkaar gooien.
Een goed klinkende en solide speaker produceren is niet 'ff' wat onderdelen bij elkaar gooien.
Niet elke slimme speaker klinkt goed en is solide. Sterker nog, al wil je een beetje geluidskwaliteit dan ga je voor iets dat gemaakt is om goed te klinken. Plastic boxjes met elektronica en een speakertje erin vallen daar niet onder.

Slimme speakers zouden commodity moeten zijn om te maken, zeker voor een partij als Huawei.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 juli 2019 08:07]

Het is niet iets wat niet eerder is berekend.
Klopt; maar die moet wel ontworpen worden, dan moeten de productiegereedschappen klaar worden gemaakt en tot slot moet je de massaproductie opstarten en verzenden.

Een jaar klinkt lang maar van schets tot product in supermarkt is de business to consumer markt echt indrukwekkend snel.
Domste beslissign ooit van Trump, doordat Huawei Googles Android gebruikte, wisten ze tenminste nog wat de Chinezen aan het doen waren. Straks heeft Huawei zijn eigen Android, en zijn speaker die draait op dat systeem, en dat systeem wordt straks het grootste.

Weg Google Android, weg controle, en dan pas zal de overheid echt beginnen mee te kijken.

Dat was effe niet nagedacht, en daar is hem net goed in blijkbaar.
Ik vraag me af waarom Huawei gewoon niet zelf met het nieuws naar buiten kwam ipv anonieme bronnen. Er is op zich niets vreemds/verkeerd/illegaals aan (tenminste geen bewijs voor). En voor de mensen die denken dat ze afluisteren is hun reputatie toch al beschadigd dus heeft het ook geen zin om te verbergen.
Waarom iemand informeren over een product dat je niet gaat uitbrengen?

Schieten ze uiteindelijk niks mee op ga er maar vanuit dat er veel projecten zijn die naar het graf gaan met 0 bekendheid. Sommige halen prototype fase en andere liggen er al uit in design fase. Als je in prototype fase zit en zoiets als paar maanden terug gebeurt dan is het logisch dat ze er een streep doorheen zetten omdat mochten ze weer verbannen worden ligt die hele productlijn op ze gat.
Ze schieten er op zich niets mee op. Maar nu is het ook naar buiten gekomen. En omdat ze toch al zo ver waren zouden mensen kunnen denken dat ze iets te verbergen hebben. Of juist dat mensen sympathie hebben door het te spelen als: we zijn al zo lang bezig en kunnen we helaas niet doorgaan vanwege omstandigheden buiten onze macht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True