Aantal nieuwe Netflix-abonnees is door prijsstijging kleiner dan verwacht

Het aantal nieuwe Netflix-abonnees lag in het afgelopen kwartaal wereldwijd lager dan het bedrijf zelf had verwacht en dat gold vooral voor regio's waar de prijsstijging is ingegaan. In de VS was zelfs sprake van een daling.

Netflix schreef er 2,7 miljoen nieuwe betalende abonnees bij in het afgelopen kwartaal waar het bedrijf had verwacht 5 miljoen nieuwe klanten aan te trekken. Het aantal nieuwe abonnees lag daarmee ruim onder de 5,5 miljoen nieuwe klanten die Netflix in hetzelfde kwartaal vorig jaar ontving. In de Verenigde Staten daalde het aantal betalende klanten zelfs met 126.000. Het was voor het eerst dat Netflix met een dalend aantal klanten in thuisland VS te maken kreeg.

De oorzaak van de tegenvallende cijfers ligt volgens het bedrijf bij de sterke groeicijfers van het eerste kwartaal van 2019. Toen kreeg de videodienst 9,7 miljoen nieuwe betalende klanten. Volgens Netflix heeft die groei tot een terugval in de periode erna geleid. Tegelijk geeft het bedrijf toe dat de groei vooral in de regio's met een prijsstijging tegenviel. In januari verhoogde het bedrijf de prijzen in de VS met 1 euro extra per maand voor het Standaard-pakket terwijl het maandtarief voor Premium-pakket daar met 2 euro omhoog ging. Toegenomen concurrentie was geen factor van betekenis bij de tegenvallende kwartaalcijfers, meent Netflix.

In de eerste weken van het derde kwartaal zou het aantal klanten wel weer zoals verwacht groeien. Netflix denkt er in de huidige drie maanden wereldwijd 7 miljoen klanten bij te schrijven, tegenover 6,1 miljoen vorig jaar. In de VS verwacht de dienst 800.000 nieuwe abonnees te ontvangen.

Netflix Q2 2019Netflix Q2 2019

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

18-07-2019 • 10:35

317

Reacties (317)

317
310
140
10
1
119
Wijzig sortering
+ aanbod op Netflix wordt ook kleiner en kleiner...
Misschien heb je hier iets aan, heb ik ooit ergens gevonden.

Netflix heeft tientallen categorieën met duizenden films en series die je gemakkelijk kunt bekijken. Elke categorie heeft namelijk een eigen code. Met die code krijg je toegang tot oneindig veel genres. Van sci-fi & fantasy tot teen drama’s. De lijst gaat maar door.

Dus, hoe werkt het? Kopieer deze URL: https://www.netflix.com/browse/genre/CODE en vervang het woord CODE met een van de onderstaande codes die bij de categorie hoort die jij wilt bekijken. Druk op enter, vergeet niet in te loggen en voilà! Voor je zie je alle Netlix series en films in het genre waar jij naar opzoek bent. Bekijk de lijst met alle codes hieronder.

Belangrijk om te weten: dit werkt alleen op een laptop of computer. Via de app lukt dit trucje namelijk niet. Wel kun je de serie en/of film die je wilt bekijken via de desktop altijd toevoegen aan je lijst en ‘m daarna dus op de app, televisie of tablet bekijken.
De codes

Action & Adventure: 1365
Action Comedies: 43040
Action Sci-Fi & Fantasy: 1568
Action Thrillers: 43048
Adult Animation: 11881
Adventures: 7442
African Movies: 3761
Alien Sci-Fi: 3327
Animal Tales: 5507
Anime: 7424
Anime Action: 2653
Anime Comedies: 9302
Anime Dramas: 452
Anime Fantasy: 11146
Anime Features: 3063
Anime Horror: 10695
Anime Sci-Fi: 2729
Anime Series: 6721
Art House Movies: 29764
Asian Action Movies: 77232
Australian Movies: 5230
B-Horror Movies: 8195
Baseball Movies: 12339
Basketball Movies: 12762
Belgian Movies: 262
Biographical Documentaries: 3652
Biographical Dramas: 3179
Boxing Movies: 12443
British Movies: 10757
British TV Shows: 52117
Campy Movies: 1252
Children & Family Movies: 783
Chinese Movies: 3960
Classic Action & Adventure: 46576
Classic Comedies: 31694
Classic Dramas: 29809
Classic Foreign Movies: 32473
Classic Movies: 31574
Classic Musicals: 32392
Classic Romantic Movies: 31273
Classic Sci-Fi & Fantasy: 47147
Classic Thrillers: 46588
Classic TV Shows: 46553
Classic War Movies: 48744
Classic Westerns: 47465
Comedies: 6548
Comic Book and Superhero Movies: 10118
Country & Western/Folk: 1105
Courtroom Dramas: 2748
Creature Features: 6895
Crime Action & Adventure: 9584
Crime Documentaries: 9875
Crime Dramas: 6889
Crime Thrillers: 10499
Crime TV Shows: 26146
Cult Comedies: 9434
Cult Horror Movies: 10944
Cult Movies: 7627
Cult Sci-Fi & Fantasy: 4734
Cult TV Shows: 74652
Dark Comedies: 869
Deep Sea Horror Movies: 45028
Disney Musicals: 59433
Documentaries: 6839
Dramas: 5763
Dramas based on Books: 4961
Dramas based on real life: 3653
Dutch Movies: 10606
Eastern European Movies: 5254
Education for Kids: 10659
Epics: 52858
Experimental Movies: 11079
Faith & Spirituality: 26835
Faith & Spirituality Movies: 52804
Family Features: 51056
Fantasy Movies: 9744
Film Noir: 7687
Food & Travel TV: 72436
Football Movies: 12803
Foreign Action & Adventure: 11828
Foreign Comedies: 4426
Foreign Documentaries: 5161
Foreign Dramas: 2150
Foreign Gay & Lesbian Movies: 8243
Foreign Horror Movies: 8654
Foreign Movies: 7462
Foreign Sci-Fi & Fantasy: 6485
Foreign Thrillers: 10306
French Movies: 58807
Gangster Movies: 31851
Gay & Lesbian Dramas: 500
German Movies: 58886
Greek Movies: 61115
Historical Documentaries: 5349
Horror Comedy: 89585
Horror Movies: 8711
Independent Action & Adventure: 11804
Independent Comedies: 4195
Independent Dramas: 384
Independent Movies: 7077
Independent Thrillers: 3269
Indian Movies: 10463
Irish Movies: 58750
Italian Movies: 8221
Japanese Movies: 10398
Jazz & Easy Listening: 10271
Kids Faith & Spirituality: 751423
Kids Music: 52843
Kids’ TV: 27346
Korean Movies: 5685
Korean TV Shows: 67879
Late Night Comedies: 1402
Latin American Movies: 1613
Latin Music: 10741
Martial Arts Movies: 8985
Martial Arts, Boxing & Wrestling: 6695
Middle Eastern Movies: 5875
Military Action & Adventure: 2125
Military Documentaries: 4006
Military Dramas: 11
Military TV Shows: 25804
Miniseries: 4814
Mockumentaries: 26
Monster Movies: 947
Movies based on children’s books: 10056
Movies for ages 0 to 2: 6796
Movies for ages 2 to 4: 6218
Movies for ages 5 to 7: 5455
Movies for ages 8 to 10: 561
Movies for ages 11 to 12: 6962
Music & Concert Documentaries: 90361
Music: 1701
Musicals: 13335
Mysteries: 9994
New Zealand Movies: 63782
Period Pieces: 12123
Political Comedies: 2700
Political Documentaries: 7018
Political Dramas: 6616
Political Thrillers: 10504
Psychological Thrillers: 5505
Quirky Romance: 36103
Reality TV: 9833
Religious Documentaries: 10005
Rock & Pop Concerts: 3278
Romantic Comedies: 5475
Romantic Dramas: 1255
Romantic Favorites: 502675
Romantic Foreign Movies: 7153
Romantic Independent Movies: 9916
Romantic Movies: 8883
Russian: 11567
Satanic Stories: 6998
Satires: 4922
Scandinavian Movies: 9292
Sci-Fi & Fantasy: 1492
Sci-Fi Adventure: 6926
Sci-Fi Dramas: 3916
Sci-Fi Horror Movies: 1694
Sci-Fi Thrillers: 11014
Science & Nature Documentaries: 2595
Science & Nature TV: 52780
Screwball Comedies: 9702
Showbiz Dramas: 5012
Showbiz Musicals: 13573
Silent Movies: 53310
Slapstick Comedies: 10256
Slasher and Serial Killer Movies: 8646
Soccer Movies: 12549
Social & Cultural Documentaries: 3675
Social Issue Dramas: 3947
Southeast Asian Movies: 9196
Spanish Movies: 58741
Spiritual Documentaries: 2760
Sports & Fitness: 9327
Sports Comedies: 5286
Sports Documentaries: 180
Sports Dramas: 7243
Sports Movies: 4370
Spy Action & Adventure: 10702
Spy Thrillers: 9147
Stage Musicals: 55774
Stand-up Comedy: 11559
Steamy Romantic Movies: 35800
Steamy Thrillers: 972
Supernatural Horror Movies: 42023
Supernatural Thrillers: 11140
Tearjerkers: 6384
Teen Comedies: 3519
Teen Dramas: 9299
Teen Screams: 52147
Teen TV Shows: 60951
Thrillers: 8933
Travel & Adventure Documentaries: 1159
TV Action & Adventure: 10673
TV Cartoons: 11177
TV Comedies: 10375
TV Documentaries: 10105
TV Dramas: 11714
TV Horror: 83059
TV Mysteries: 4366
TV Sci-Fi & Fantasy: 1372
TV Shows: 83
Urban & Dance Concerts: 9472
Vampire Horror Movies: 75804
Werewolf Horror Movies: 75930
Westerns: 7700
World Music Concerts: 2856
Zombie Horror Movies: 75405
Ja, maar het totaalaanbod veranderd er niet door: je krijgt er niet meer films of series mee te zien. Qua aanbod zit Nederland wat onder het gemiddelde, met 372 shows en 1408 films. https://www.finder.com/global-netflix-library-totals

Not bad, but not great.
VS hebben dus zo’n beetje het dubbele aanbod voor ongeveer hetzelfde geld?

Blij dat ik geen Netflix heb dan. Het is niet alsof de VS zoveel armer zijn dan wij dat ze dus eigenlijk maar half zoveel betalen.

Dat iemand in India minder betaalt dan iemand in NL voor ongeveer hetzelfde: prima, maar die verschillen tussen landen met ongeveer dezelfde inkomensniveaus zijn niet acceptabel.

Ik snap dat het door rechten en licenties enzo komt, maar daar heb ik als klant (nou ja dus geen klant door dit soort ongein) geen boodschap aan.
Ik heb het een maand geprobeerd, dat het aanbod zo beperkt is maar wel verwacht wordt dat je meer betaald is exact de reden waarom ik het niet ga doen. Het is helemaal vervelend als ik dan wel de suggesties in de zoekresultaten krijg van wat ik graag wil zien, maar dat je dus gewoon doodleuk niet bij de content kan.

En bedrijven maar klagen dat mensen (weer) illegaal gaan downloaden. Helemaal nu tegenwoordig elk bedrijf een eigen streaming service lijkt aan te bieden en ik straks het driedubbele zou mogen betalen dan dat ik met een TV-abonnement had moeten betalen.
Doe mij dan maar liever betalen per aflevering/seizoen/serie.
VS hebben dus zo’n beetje het dubbele aanbod voor ongeveer hetzelfde geld?

Blij dat ik geen Netflix heb dan. Het is niet alsof de VS zoveel armer zijn dan wij dat ze dus eigenlijk maar half zoveel betalen.

Ik snap dat het door rechten en licenties enzo komt, maar daar heb ik als klant (nou ja dus geen klant door dit soort ongein) geen boodschap aan.
Het is vooral simpelweg goedkoper naarmate je een productie door meer abonnees kunt laten betalen.

Die 300 miljoen Amerikanen zijn gewend allemaal ongeveer hetzelfde te kijken, van Californië tot New York. In Europa kijken die 17 miljoen Nederlanders meestal niet naar Spaanse, Burgaarse, etc productie en vice versa dus een serie als ‘Under Cover’ miet betaald worden door 20x zo weinig abonnees.
Met een smart DNS service van 50 euro/jaar heb je het USA aanbod, mocht het iemand interesseren.
Gebruik nu unlocator.com en dat werkt perfect. Hun DNS ip-adres op je TV ingeven en klaar.
VPN is ook een optie maar vaak duurder en ingewikkelder.
Een jaar dienst nemen is niet optimaal vanwege het kat-en-muis spel wat netflix en de dns mannen doen, het kan zomaar na een maand ineens niet meer werken.

Plus dat het dus wel op je abo komt, puur om meer media van dezelfde aanbieder te zien.
Bij de gratis services waarschijnlijk wel ja.

https://www.trustpilot.com/review/unlocator.com

Dat geeft me meer dan genoeg vertrouwen voor de paar euro per maand die het kost.
Heeft tot nu toe feilloos gewerkt, en mocht het huidige DNS adres toch ooit niet meer werken zullen ze ongetwijfeld wel onmiddellijk met een ander komen. Een nieuw nummertje op je tv ingeven en het probleem is opgelost.
Heb je dan ook het abonnement bij Netflix US, of dat wel gewoon in NL?
Gewoon een (in mijn geval) Belgisch abonnement.
Netflix kijkt naar de locatie van je internetverbinding om te bepalen welke content je te zien krijgt.
Als je met een abonnement van hier naar Amerika op vakantie gaat krijg je daar ook de USA catalogus.

Die Smart DNS doet het lijken alsof je verbinding uit Amerika komt. Net zoals bij een VPN, maar dan anders/simpeler.
Er zijn echter wel gevallen bekend dat als jouw DNS provider op de zwarte lijst komt (gebeurd regelmatig, blijft kat & muis spel), en jij hebt gebruik gemaakt van die provider, dat je dan ban krijgt.
VS heeft het marginaal kosten van wat ze hier hebben.
Gebruikers aantal is veel groter + vertaling kost niks daar per film.
> VS hebben dus zo’n beetje het dubbele aanbod voor ongeveer hetzelfde geld?

Ja, maar daarvoor is het ook de US natuurlijk. Die zijn op dat gebied toch een beetje het beloofde land. Is niet alleen bij Netflix zo, maar ook bij b.v. Apple. Hardware is goedkoper (omdat ze naar euro met de omgekeerde koers rekenen), en het loopt ver voor met services. In Nederland mag je b.v. via iTunes geen series downloaden. In de US mag dat natuurlijk wel.
Ja, het is makkelijker voor Netflix om daar de licenties voor te verkrijgen omdat daar veel meer inwoners zijn. De licenties worden per land gekocht, waardoor Netflix dus voor kleinere landen met minder abonnees concessies moet maken.
Oh ik bedoel ook niet dat de VN Netflix moet veroordelen voor het schenden van mijn mensenrechten, ik vind t gewoon als consument niet acceptabel en stem met mijn portemonnee.
Anoniem: 306567 @Atomsk18 juli 2019 14:12
Het aanbod was eerst groter, maar de kwaliteit is omhoog gegaan en de kwantiteit naar beneden. Alleen maar goed toch? Ik heb liever minder films maar wel betere. Tevens wordt er elke week nieuwe content toegevoegd, er is altijd wel wat te zien.
WoW, dan heb ik feitelijk zelf thuis dus aanzienlijk veel meer films dan Netflix??
Ik heb mij nog nooit verdiept in Netflix, maar ik dacht dus ook dat hun aanbod groter was.
1408 films is toch niet echt veel.
Soms gaan er weg en komen er andere bij, maar dan ben ik toch benieuwd hoe snel dit veranderd.
Voor Chrome zijn daar ook extensies voor, zoals Netflix Categories
(scheelt weer een hele lijst aan codes in een schriftje schrijven ;) )
Dat is wel handig, thanks!

De smartphone app Upflix is trouwens ook een aanrader om nieuwe releases (per land) te zien.
Daarmee zie je dat er véél meer wordt toegevoegd dan ze op Netflix met "Nieuwe releases" en "Onlangs toegevoegd" laten zien.
Dat is niet waar. Er staat ook een "aflopende" categorie, en die is toch echt een flink stuk kleiner.
Wat mij vooral enorm stoort is gaten in het aanbod.

Stel een filmreeks heeft 4 delen, dan tref ik soms 1 en 3 aan, en de rest blijkt niet aangeboden te worden. 8)7

Of een zoekopdracht beginnen, die Netflix zelf aanvult met de titel van de film, om vervolgens die film niet aan te bieden |:(

Of series waarvan complete seizoenen missen.

Ik ben weer terug naar de niet legale aanbieders gegaan, omdat daar tenminste alles aangeboden word en aangeboden blijft.
en aangeboden blijft.
Dat vooral inderdaad, erg jammer van een Cosmos: A spacetime odyssey bijvoorbeeld die nu niet meer te zien is (en ik wel al als DVD-box heb, maar de beeldkwaliteit daarvan is meer dan beschamend :/ )
Deze is inderdaad erg jammer. Mijn zoontje van 7 stelt veel vragen die die serie op een mooie manier beantwoord.

Dus, papa zoekt de serie, .. Weg.
Ik heb de Blu-ray-versie daarvan laatst gratis geleend bij de bibliotheek. Als -ie niet op de desbetreffende locatie aanwezig is dan kan -ie meestal ook gereserveerd worden. Ideetje?
Blue-ray, .... dat was toch zoiets met schijfjes in een apparaat stoppen ??? :?
Die Netflix algorithmes kloppen gewoon voor geen meter. Als ik op mijn account zit te zoeken naar wat leuks, lijkt het allemaal niks soms. Maar dan kijk ik op het account van een collega mee, en staan er allemaal interessante films of series. Het staat er allemaal dus wel op, maar je ziet het gewoon niet als suggestie op je scherm komen 8)7
Netflix heeft echt een van de meest irritante user interfaces ter wereld, als je het mij vraagt. Ik heb het vermoeden dat ze je het soms expres zo moeilijk mogelijk maken. Al is het maar dat je homepage elke dag weer anders is, waarbij de ene keer 'verder kijken..' op de 2e rij staat, en de volgende dag op de 10e rij. Ze forceren je zo om te blijven scrollen langs content. Maar standaard tonen ze echt maar een fractie van het aanbod, zelfs als je via het menu specifiek naar een genre navigeert volgens mij.
Nou, Amazon is nog erger hoor: bij Prime (op LG) moet je vóór dat de serie begint eerst de ondertiteling instellen, want tijdens het afspelen kun je niet meer kiezen (of je kunt alleen maar Deense subs aan/uitzetten of zoiets). De ondertiteling zelf wordt vervolgens vrij smal weergegeven en normale witte letters met zwarte rand eromheen hebben ze ook nog nooit van gehoord.

Het Netflix keuzescherm is echter ook niet zo geweldig inderdaad. Dat ik geen Bollywood films krijg te zien is prima, maar nieuwe series moet je vaak handmatig opzoeken.
Bij Prime kun je voorkeuren voor het uiterlijk (en formaat) van de ondertiteling aanpassen via de website primevideo.com, dan kun je zelfs voor witte letters met zwarte rand kiezen. Die zwarte rand krijg ik dan overigens niet te zien in de apps op Nvidia Shield TV of Xbox One, maar witte letters zonder achtergrondbalk vind ik alsnog prettiger.

De Prime Video apps zouden overigens de instellingen voor de taal van audio en ondertiteling moeten onthouden, of in ieder geval tot de volgende app-update.
Als je het afspelen van een aflevering stopt bij een LG tv kan je met de pijltjes bij subtitles een ondertitel instellen en dan weer verder kijken.
Het werkt niet altijd goed, laatst kreeg ik American Gods alleen in het Baskisch, de dag erna was Engels weer wel te kiezen.
Formaat van de ondertitels kan je kiezen met pijltje naar beneden dan naar rechts richting CC [enter]
"Good Omens" is een aanrader als je Terry Pratchett en Neil Gaiman leuk vindt, volgt best goed het boek.
Ook op de samsung tv app, bloed irritant. Ben blij dat ze nu ook de chromecast ondersteunen dat werkt al wat beter. Ook valt op de tv steeds stukjes audio weg.
Dat audio even een tikej wegvalt heb ik ook (maar dat heb ik ook met gewoon tv kijken). Alsof de receiver de dorovoer van de ARC van Samsung even niet snapt of opnieuw moet onderhandelen ofzo. (Zijn héél korte onderbrekingen in de audio, net te weinig om je er echt druk over te maken.
Klopt, ik heb ook een LG. Vergeleken met Amazon Prime is de interface van Netflix een verademing. Dat je geen ondertitels kunt selecteren terwijl je aan het kijken bent, is echt onwaarschijnlijk. In sommige series op Prime zijn de ondertitels trouwens ook niet synchroon aan de audio (Damages bijvoorbeeld), daar zit soms verschillende seconden verschil op.
>
Nou, Amazon is nog erger hoor: bij Prime (op LG) moet je vóór dat de serie begint eerst de ondertiteling instellen

Videoland is zo mogelijk NOG erger dan, want daar kun je de ondertiteling helemaal niet instellen. Niet voor en niet tijdens de serie of film.
Hebben ze prima van gehoord, je kijkt alleen niet goed genoeg. Bij mij is het witte letters met half doorzichtig achtergrond op W10 en bij de ipad witte letters met zwarte achtergrond. En de grootte is aanpasbaar. En tijdens het afspelen kan je ondertiteling gewoon aanpassen middels icoontje rechtsboven. Idemdito voor Netflix.

Wil je over iets wat zowel waar is en irritant is aan Prime praten? Praat dan over de ongevraagde trailers tussen afleveringen door die je aan het bingewatchen bent. Nergens een instelling om dit te vermijden. Zo jammer dat ze dat doen.

[Reactie gewijzigd door SOTD op 23 juli 2024 09:02]

Ja, weet ik wel: heb het ook met half-transparante balk ingesteld, maar heb het liever zoals op NL tv, of in de bioscoop. Het zal er wel mee te maken hebben dat Amazon van oorsprong Amerikaans is en daar moeten ze niks van ondertiteling hebben.
Ik vind dat Amazon Prime nog niet in de schaduw kan staan van Netflix. Slechte app met weinig instelmogelijkheden, waardeloze zoekfunctie (geen genres), Veel ondertitels zijn alleen in het Engels. Zeker tweederde van het Prime aanbod mag ik in Nederland niet zien. Dan staat er zo'n melding bij dat het niet bekeken kan worden in mijn regio. Zelfs films die bij NF wel gewoon hier te bekijken zijn! Laat het dan helemaal weg net als NF doet. Maar ja, dan blijft er niet veel over. VPN die bij NF wél werkt, wordt bij AP trouwens geblokkeerd. Ook moet je bij veel nieuwe series naast het abonnement ook nog eens een bedrag per aflevering aftikken. Ze hebben voor mij sowieso maar een paar interessante series. Nee, het Amazon Prime abbo heb ik snel weer opgezegd. Stelletje afzetters.
Vooral met een Apple TV vind ik de user interfaces van NL-Ziet en in wat mindere mate NPO-Start veel irritanter dan de user interface van Netflix. Maar, die NL-Ziet en NPO-Start bieden beiden wel een volledige lijst van de library. Vooral de navigatie in deze apps is beroerd als in, te weinig real-life getest.

Maar inderdaad, er is nog heel wat te verbeteren aan de Netflix interface.
Dit idd. Niet alleen irritant, maar ook erg frustrerend, dusdanig dat ik gewoon geen moeite meer nam om te kijken en netflix dus voor de 2e keer heb opgezegd.

Dubbele titels, gewijzigde posities in de lijst, variërende afbeeldingen voor de zelfde titels, horizontaal moeten scrollen, etc. etc.......

Ik wil gewoon, op genre, verticaal kunnen scrollen door de volledige lijst.
Probeer de extension Netflix Tweaked (voor Chrome) eens. De mute/stopt die irritante autoplay dingen, en sorteert ook je homepage :)
Ik hou zelf van Martial Arts films, maar nog altijd heeft Netflix dat niet door en stelt me niks voor over het onderwerp. Nou heb ik 1x een documentaire gekeken over 18+ werkers en je raadt het al...

Soms komt dezelfde film zelfs 5-6x voor in het overzicht. Die staat dan bijvoorbeeld bij Top Picks, Because you watched <film x>, because you watched <film y>, Recently added én Documentaries tegelijk! En als ik iets onlangs heb gekeken staat het ook nog bij Watch Again. Ondertussen heb ik een vriend die me bijna wekelijks films aanraadt waar ik geinteresseerd in ben...
Mss hou jij stiekem helemaal niet van martial art films :+ :+ :+ :+ :+ :+
Ik begrijp je niet... Tuurlijk, je kunt alle films alfabetisch op titel zetten en zoeken maar. Werkt als je weet wat je zoekt, maar dan werkt de zoekfunctie ook. De hele tent doorbladeren tot je iets naar je zin gevonden hebt wordt lastiger naarmate het aanbod groter is. Meestal zoek je geen film die begint met een "M" maar liever een "Dective"/"Romantische film" etc. Natuurlijk is het ook een truukje om de indruk te geven dat ze meer films hebben dan eigenlijk het geval is. Volgens Atomsk zijn er 1408 films, en dat is al aardig wat bladerwerk...
Dat zoeken op Netflix is sowieso echt één van de meest rare manieren om te zoeken.

Geef mij gewoon een 1-10, A-Z lijst van de gehele library. Waarom zo moeilijk doen?
Geef mij gewoon een 1-10, A-Z lijst van de gehele library. Waarom zo moeilijk doen?
Een mogelijke reden waarom Netflix dat niet doet is omdat het dan te makkelijk wordt om statistieken bij te houden over de grootte van de bibliotheek.
Denk dat dat jouw eigen redenatie is. En overigens niet correct, want die statistieken zijn er al gewoon.

Voor de geinteresseerden, US is #1 met 5917 titels in totaal (films en series), Nederland is #28 met 3688 titels, en België is #23 met 4132 titels.

[Reactie gewijzigd door i7x op 23 juli 2024 09:02]

Precies dit.

Graag eem.optie met een overzicht waar alles.in staat.

Nu heb ik 15 categorieën waar veel teveel.dubbel in staat en dan geef ik het op na een tijdje.
Dat zoeken op Netflix is sowieso echt één van de meest rare manieren om te zoeken.

Geef mij gewoon een 1-10, A-Z lijst van de gehele library. Waarom zo moeilijk doen?
Omdat een lijst van duizend films ook weer niet handig is op het moment dat je een film zoekt met bijvoorbeeld de H.

Van mij mag netflix die categorie filters beter bruikbaar maken. Dat zou voor mij al een hoop schelen. Nu moet je veel filters eerst intypen en elke keer als je dan iets bekijkt en terug gaat moet je weer opnieuw...
precies, ze hebben gewoon niet door dat je soms even helemaal iets anders wilt dan de usual crap. Ik ben verzot op eurpopeese crimi's, maar dezelfde series blijven boven komen (maar dan met nieuwe plaatjes zodat je denkt dat er iets nieuws is). Oude series zoals 'The team' verdwijnen plots.
Een serie zoals 'Leila' verschijnt dan weer totaal niet in mijn lijst.

Zo moeilijk moet het toch niet zijn om een lijst met anti-suggesties te genereren? Ik maak dan zélf wel uit of het wat is, wie weet.
Ik gebruik een https://www.netflix-nederland.nl als portal naar series en films.
Geen AI, maar gewoon ik die op basis van IMDB en lijstjes zelf kan uitzoeekn wat ik wil (en vooral niet) zien.

Het lijstje wat gaat weg: https://www.netflix-neder...lms-en-series-op-netflix/
Wat komt er aan: https://www.netflix-neder...te-nieuws/nieuwopnetflix/
Beste films op basis van IMDB (ea): https://www.netflix-neder...te-films-netflix-top-100/

Scheelt veel ergenis bij zoeken.

[Reactie gewijzigd door Tukk op 23 juli 2024 09:02]

Heb je toevallig ook zoiets voor België?
Wat ook erg prettig werkt om te zien wat is toegevoegd in Nederland is de app Upflix / Upflix VIP (VIP versie zonder reclame eenmalig 0,49 cent).
De links hierboven gaan alleen naar de apple store. Hier een link naar de google play store: https://play.google.com/s...=com.douglas.upflix&hl=nl
Klopt, dit probleem had ik ook. Dit heb ik opgelost door regelmatig even in Google te zoeken op: "Netflix nieuw". Diverse websites geven een chronologisch overzicht met wat er nieuw is op Netflix. Ik heb een bloedhekel aan allerlei algoritmes die proberen te bepalen wat je moet gaan kijken, werkt voor geen meter.
Ze zijn volgens mij steeds meer bezig met eigen content. Sommige dingen die ze maken zijn erg goed andere niet echt. En ik had netflix ook juist om gewoon andere films te kunnen kijken.
Ik heb er tegenwoordig ook Amazon prime bij. Daar staat minder op maar kost ook maar een fractie van wat netflix kost.

+ het wordt tijd dat ze ook steeds meer andere films in 4K HDR op netflix gaan zetten. Ik zag dat The Dark Tower laatst wel 4K was geen HDR maar het is tenminste geen 1080p wat het voorheen was.
Maar 4K ook alleen bij het duurste abonnement bij Netflix.

Ik heb ook beiden, Amazon Prime en Netflix. Beiden hebben leuke series en films die ik graag kijk.. maar als Disney+ er komt zit ik wéér aan een abonnement vast. Voordeel van Amazon is dat je gelijk Prime hebt (dus snellere bestellingen + extra kortingen) en Twitch Prime..
Ja true nu deel ik die gewoon met 3 mensen dus dan vallen de kosten nog mee maar inderdaad je moet het 14 euro abbo hebben :'(
Weet niet of ik Disney+ ga nemen ligt er aan wat er op kom en hoe snel nieuwe marvell films enz er op komen.

Films die ik echt goed vind koop ik toch liever op UHD disk vanwege de kwaliteit.

Ja Amazon Prime is een goede deal met Twitch Prime er bij. Daarom heb ik dat ook maar gewoon geprobeerd. De android tv app is niet zo maar ik vond the Grand Tour toch nog best wel leuk er was een leuke aanbieding voor een heel jaar dus toen heb ik dat gewoon gedaan.
Stel Disney zou op hun video dienst alle Marvel films 2 maandan na de officiele release beschikbaar maken op hun video dienst, dan schiet disney zichzelf in de voet. Als End Game nu op hun video dienst zou staan, zal die film gelijk gepirate worden. En in een mum van tijd is die film overal illegaal beschikbaar. Dan is het nut van het Disney+ abbo eraf, gaan mensen niet meer naar de bios en kopen mensen ook geen blu-rays meer.

Ik denk dat disney financieel gezien niet die films ‘eerder’ uit kan brengen op hun dienst omdat ze zichzelf daar alleen maar mee in de voet schieten.

[Reactie gewijzigd door MiniKoelkast op 23 juli 2024 09:02]

Hoezo zit je wéér aan een abonnement vast? Leg me dat eens uit met abonnementen die je maandelijks kunt opzeggen.
Omdat ik (en mijn kinderen) nou eenmaal graag ook Disney films kijken :)

En de truc van al die abonnementen is natuurlijk dat je vergeet op te zeggen en dus dubbel betaald..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 09:02]

Ja dat van Disney+ snap ik. Maar je kunt toch switchen tussen Prime en Netflix? Alsnog is het denk ik bijna net zo duur als een TV-abonnement tegenwoordig.
Geen idee, Amazon Prime heeft wel voordeeltjes buiten Amazon Video om. En ik bestel er regelmatig zodat Prime wel uit kan. En Twitch Prime is een leuke bijkomstigheid..
Amazon Video en Prime Video zijn twee verschillende diensten. Jij bedoelt hier Prime Video gok ik zo :)
Oh is dat wat anders dan? Geen idee, ik heb Prime Video ja..
Wat een gedoe allemaal, ik heb gewoon plex en couchpotato/sickbeard :P
Illegale crap dus. Dat doe ik al lang niet meer...
idd. Zo'n abonnementen hou je niet 12 maand per jaar.
Eens een maandje in de vakantie, of twee maand in de winterperiode.
Of je wisselt eens een maandje met een andere dienst als daar een nieuwe serie is. Heb je meteen ook een compleet ander aanbod en heb je weer veel verse content.
Eigen content ? Voor een groot deel kopen ze dat volgens mij omdat het niet goed genoeg is voor de bios of andere partijen.
In hoeverre het ingekocht is weet ik niet. Maar ze noemen het Neflix Originals
Netflix originals is een combinatie van content die in een bepaald geografisch gebied exclusief in licentie is gegeven aan Netflix en zelf geproduceerde content.
Anoniem: 159816 @Astennu18 juli 2019 11:36
4K op Netflix heeft amper 1080p details....Ik heb liever dat ze 1080p met de bitrate van hun huidige 4K stream gaan versturen met HDR.
Helemaal mee eens, ik stoor me mateloos aan de compressie artefacten voornamelijk in donkere scenes. Voor mij geen Netflix meer.
Is daar ook onderbouwing voor? Want mijn inziens is het aanbod groter dan ooit.
Meer is niet hetzelfde als beter :) Juist door de versplintering (bijvoorbeeld een eigen service voor Disney) verdwijnt er veel populaire content van Netflix en komt er veel meuk voor terug.
Meer is niet hetzelfde als beter :)
Uiteraard maar dat was hier het punt niet.
Ik reageerde op:
aanbod op Netflix wordt ook kleiner en kleiner
Hij benoemt ook niet of het om kwantiteit of kwaliteit gaat, dus je punt is nog steeds niet valide...

Zeggen dat het aanbod groter en groter word puur en alleen omdat de aantallen films wat oplopen, is juist nogal kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 23 juli 2024 09:02]

Hij benoemt ook niet of het om kwantiteit of kwaliteit gaat, dus je punt is nog steeds niet valide..
Nou ja Kwaliteit is niet iets wat je uitdrukt in “kleiner” natuurlijk. Kwaliteit wordt minder, niet kwaliteit wordt kleiner.

Je kunt er dus vanuit gaan dat hij hier over kwantiteit heeft en niet over kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 09:02]

Groter aanbod maar niet kwalitatief beter aanbod. Er komt steeds meer zooi op netflix dat je goed moet zoeken nog iets goeds te vinden. Het is er wel je moet alleen zoeken, soms te lang zoeken.
Dat komt natuurlijk ook omdat Netflix door de EU verplicht werd om 30% Europese content in de bibliotheek te hebben.. Nu zijn er wel een aantal goede Europese producties, maar in aantallen totaal niet te vergelijken met de Amerikaanse content. Gevolg is dat er dus ook veel troep in de bibliotheek komt, puur om alleen die 30% te komen..
Kleiner? Hoeveel procent van de totale catalogus heb je inmiddels gezien?
Ik denk dat icegodd refereert naar de verschillende series die ineens niet meer op Netflix beschikbaar zijn (zelf had ik dat met House M.D. en Elementary). Of er meer series verdwijnen dan dat erbij komen lijkt me stug, maar Netflix maakt geen mensen blij door spontaan series te pullen.
Gek is het niet dat series verdwijnen, gezien Netflix licenties heeft en licenties verlopen. Soms kiest Netflix ervoor om zo'n licentie niet te verlengen, of anderszijds kan het zo zijn dat de licentiehouder ermee wilt stoppen. En dan verdwijnt het uit de store. Het zou wel netjes zijn van Netflix om aan te geven welke series bijna verlopen, een simpel bericht als: Let op, deze serie verdwijnt over 1-2-3 maanden uit de catalogus.
Ze sturen wekelijks een mail met nieuwe series/ films maar ook met content die verwijderd gaat worden.

Edit
https://www.netflix-neder...f+2019+Week+29b+%28def%29

Verwijder alarm
https://www.netflix-neder...te-nieuws/verwijderalarm/

[Reactie gewijzigd door Javaantje_75 op 23 juli 2024 09:02]

Maar dat komt niet van Netflix zelf, persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan een melding als "te zien tot..." bij de serie of film zelf.

Maar natuurlijk, jouw links zijn een aardig alternatief.
Dat gebeurde voorheen wel... gewoon een tekst op de pagina van betreffende serie in het rood boven aan...
Ik meende het als eens gezien te hebben :-)

Dacht in de war te zijn met Videoland ofzo.
Inderdaad is “te zien tot” wel wat handiger met plannen als je nog 2 seizoenen van een serie moet gaan kijken :)
Ik heb Amazon Prime (+ Video) naast m'n netflix abonnement. Die hebben gewoon vette series online staan.. NCIS, House, The Grand Tour, The Good Omen, noem maar op.

Netflix heeft dan weer The Fresh Prince (blijft mooi!) en Big Bang Theory. Amazon is wel een smak goedkoper...

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 09:02]

Zeker geen slechte series, maar bijna allemaal uit de oude doos. Daarnaast is de The Grand Tour een expliciete kopie van Top Gear.

Ik heb Netflix iets hoger zitten dan Prime al wissel ik ze wel regelmatig af. Betaal echt niet voor beide tegelijk 👀
Voor hun eigen content vind ik Netflix ook leuker. Eind van het jaar The Witcher, heb net Formula 1: Drive to Survive uitgekeken, er is genoeg te beleven qua Netflix-eigen films en series.
Copy? Het IS TOPGear. Dat programma wat ze op BBC topgear noemen is maar een slap afkooksel van wat naast het originele gelegen heeft.
Amusant, maar kan niet tippen aan de magie tussen die drie tenoren.
En niet te vergeten The Expanse & Into The Bad Lands ook 2 echte topseries.
Expanse is echt top
En niet te vergeten The Expanse & Into The Bad Lands ook 2 echte topseries.
Ja leuke series, jammer dat Into The Bad Lands gestopt is na 3 seizoenen.

https://screenrant.com/into-badlands-cancelled-amc-why/

Gelukkig komt er wel weer een nieuwe seizoen van de erg goede sci-fi serie The Expanse.

https://www.denofgeek.com...lease-date-and-other-news
Thx om te delen! dat wist ik niet dat ze niet verder gaan met into the bad lands, wel jammer want het was echt goed.
Your welcome, ja het is jammer, hoop dat we andere goede series nog krijgen, ik vind series en films steeds slechter woorden.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 09:02]

Stuk voor stuk serie's waar ik al meerdere keren voor heb betaald d.m.v. mijn door de maag gesplitste tv-abbonement(koppelverkoop met internet).
Nogal van de pot gerukt om daar nog een keer extra voor te betalen.
Dan doe je ‘t toch niet...?

De commerciële zenders maken een puinzooi van de uitzendschema’s, daar is geen touw meer aan vast te knopen.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 09:02]

Anoniem: 710428 @DrBackBeat18 juli 2019 10:52
Elementary ja, mis het ook, die andere sherlock holmes versie vind ik maar niks. zomaar uit het niets verdwijnt het ook
Die vraag is op zichzelf staand waardeloos zonder te kijken naar hoeveel procent van de totale catalogus ook daadwerkelijk binnen jou interesses valt en ook uiteindelijk leuk vind.

Zelf merk ik dat steeds meer uitwijk naar andere diensten omdat daar andere content te vinden is die beter aansluit op wat ik wil zien.
Ik kijk zelf 4 serie's die allemaal op een ander platform beschikbaar zijn.
Beetje onrealistisch om dan uberhaupt aan zo een inferieure dienst te beginnnen.
Heb een netflix usa abbo en met vpn kan ik dan land kiezen. kijk op unogs.com om te zien waar wat is. Zonder die vpn zou netflix stukken minder interessant zijn.

Van de week nog kijken voor leuke film. Er staat veel maar er is zo veel bagger dat ik me soms af vraag hoe kunnen ze die zooi allemaal maken. Het begint moeilijk te worden echt iets goeds nog te vinden.
Was het niet zo dat Netflix VPN's blokkeerde en zelfs accounts als bleek dat je een VPN gebruikte?
klopt bij expressvpn blokkeren ze aantal proxies. Er zijn er echter altijd voor Canada, UK, De, USA en nog paar landen die gewoon werken.

Doe het al lange tijd en nog nooit blokkade op account gehad.
Het zijn steeds meer eigen producties, waar je van moet houden.
Althans dat is mijn mening. Hoeveel films of acteurs ik de afgelopen maanden gezocht heb en niet gevonden heb. Of één of twee films die mij dan weer niks deden.

De vorige prijsstijging was ik gestopt maar weer abbo genomen voor mijn dochter. Bij een volgende prijsstijging stop ik met Netflix.

In het begin keek ik meer als nu.
Het aanbod wordt niet kleiner, er komt en gaat content, ivm licenties. Alleen de Netflix Originals blijven, want daar zijn ze zelf licentiebeheerder van. En volgens mij komt er steeds meer als Netflix Original uit. ;)
Netflix Original betekent dat ze voor een bepaalde regio de exclusieve uitzend/streamrechten hebben, echter hoeft dit niet voor altijd zo te zijn. Neem bijvoorbeeld een serie als Faude. In Israel wordt dit gewoon op tv uitgezonden op HOT, in Nederland is het een Netflix Original. Maar stel volgend jaar verloopt de licentie, dan kun je de serie misschien vinden op Amazon Prime (ik noem maar wat) als zij dan een licentie kopen.
Dat gevoel heb ik zelf eigenlijk niet - we hebben altijd wel iets te zien via Netflix.
+ aanbod op Netflix wordt ook kleiner en kleiner...
Klopt vanuit een bepaalde hoek:
Disney has begun holding back its new movie releases this year from Netflix, which had been the go-to place to stream them for the previous three years.
https://www.cnet.com/news...marvel-star-wars-netflix/

Maar of dat betekend dat mensen nu dan geheel niet meer kiezen voor Netflix terwijl Disney Plus nog niet in de lucht is, is dan natuurlijk weer de vraag.
Ik heb een dubbel gevoel bij het aanbod. Series zoals Dark en Black Mirror (Seizoen 1 ten 4) zijn geweldig maar hun policy begint hun wel de das om te doen (zie het 5de seizoen van Black Mirror en het ronduit afschuwelijke The Mist).
Ik vind het alleen maar groter worden. Teveel keuze.
+ aanbod op Netflix wordt ook kleiner en kleiner...
Helaas ja. Er zijn ook steeds meer aanbieders van streaming diensten. Binnenkort zullen ook de Disney films verdwijnen omdat Disney zelf een dienst aan gaat bieden. Dat is ook gelijk het probleem. Teveel streaming diensten die exclusiviteit willen bieden. Maar goed de gemiddelde consument wil niet 5 diensten hebben maar 1.

Net zoals een comment eronder dat je van een serie maar bepaalde delen hebt. Dat zal waarschijnlijk ook te maken hebben met rechten. De ene film in de reeks is uitgeven door Warner Brothers en de andere door een andere uitgever die weer een deal heeft met een andere streaming dienst.

Consument wordt er niet beter van!
Dit dus.... Ik begrijp de populariteit van Netflix totaal niet! Vind het verschrikkelijk veel geld voor een zeer matig aanbod. Kijk af en toe Netflix bij vrienden. Geregeld komt het voor dat we besluiten even een filmpje te kijken en dat we een minuut of 10 bezig zijn met 'oh laten we die film kijken!, 'staat er niet op', 'die film dan?', 'ook niet...', 'dan deze film?', 'nope, helaas'.....En daar betaal je dan 8- 14 euro voor. (nb. heb nu zelf wel Amazon Prime. Ook geen gigantisch aanbod, maar op dit moment binnen mijn smaak ruim voldoende.... Maar groot verschil: het kost slechts iets meer dan 4 euro per maand als je een jaar vooruit betaalt en dan heb je gewoon HD en meerdere schermen)
Denk niet dat het door de prijsstijging komt, ook door de versnippering van de diensten die er nu is/aan zit te komen. En daardoor ook de series/films die er afgehaald worden/niet meer komen/etc.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 23 juli 2024 09:02]

Ik durf zelfs de stelling in te nemen dat veel abonnees gewoon weer aan de piraterij zitten, vanwege het gemak dat je alles op 1 platform hebt.
Erg jammer dat bedrijven het licht niet willen zien.

Hier nog een bron: https://www.vice.com/en_u...s-netflix-streaming-sites

[Reactie gewijzigd door Haruhi op 23 juli 2024 09:02]

Anoniem: 306567 @Haruhi18 juli 2019 10:59
Ik vind Netflix meer gemak hebben dan het downloaden van films en series. Vaak te veel gedoe als je snel iets wilt kijken. Dus ik denk dat het zeker niet de oorzaak is. Ik denk dat mensen gaan afwachten hoe bijvoorbeeld het Disney platform eruit gaat zien en willen daar eerst op wachten.
Wellicht ook nog Amazon Prime, waarvan de app ook met de Chromecast zal gaan werken. Vooral interessant als er meer content beschikbaar komt.

nieuws: Prime Video heeft Chromecast-ondersteuning en YouTube komt uit voor F...
Anoniem: 306567 @Titan_Fox18 juli 2019 11:25
Klopt, alleen de Amazon series zijn interessant. Ik heb het ook, alleen de rest is zeer karig. Staan oude films op en het meeste is niet Nederlands ondertitelt. Ik vind dat geen alternatief voor Netflix.
Ik vind het een heel prima alternatief voor Netflix... Bij Netflix heb ik grote moeie iets te vinden dat ik wil kijken, bij Amazon Prime is dat weinig anders (als het om films gaat - qua series zit ik bij Amazon voorlopig nog gebakken!). Alleen het is ruim 4 euro per maand versus 11-14 euro per maand (HD, meerdere schermen). Tamelijk gemakkelijke keuze voor mij. No way dat ik Netflix kies....
Het gemak is vooral dat het beschikbaar is (illigaal) in plaats van niet. Dit artikel gaat ook over het verhoogde gebruik van bittorrent en illegale downloads door de exclusitiviteits deals waardoor mensen niet meer dan 1 a 2 diensten hebben en de rest downloaden.
"Ik denk dat mensen gaan afwachten hoe bijvoorbeeld het Disney platform eruit gaat zien en willen daar eerst op wachten."

Want na 40 jaar weten mensen nogsteeds niet hoe die Disney meuk eruit ziet?
Verder denk ik dat het vooral mensen zijn die intrinsiek niet weten wat ze moeten kijken die slagen bij een dienst als netflix, ik pluk zelf mijn serie's gewoon van de grote hoop en kan ze dan vervolgens bij een of andere obscure videodienst kijken... Of gewoon downloaden natuurlijk :Y)
Anoniem: 306567 @Sergelwd18 juli 2019 20:01
Je weet dat Disney tegenwoordig uit meer bestaat dan alleen de tekenfilms van vroeger? Ze hebben nu ook 20th century fox, lucasfilms etc. Dus het gaat een interessant platform worden. Dus om je stelling te beantwoorden, Nee dat weten mensen niet. Niemand weet hoe het er precies uit gaat zien. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze ook van de externe maatschappijen gaan inkopen.
Allemaal studio's die volgens 12 in een dozijn stappenplan werken.
Anoniem: 306567 @Sergelwd18 juli 2019 20:43
Blijkbaar ben jij niet de doelgroep. Maar genoeg andere die het wel interessant vinden.
Dat geldt toch voor zo'n beetje alle van de grote studio's? Als je op die manier films afschrijft blijft er heel weinig over en is eigenlijk geen enkele van de grotere streaming diensten zijn geld nog waard? Dus dan behoor je uberhaupt niet tot de doelgroep van de grote streaming diensten... (en dat is prima! Maar dat verklaart niet dat het aantal abonnees minder groeit / daalt - voor jou (en mensen met eenzelfde smaak) is Netflix nooit interessant geweest).

De volgende studio's zijn tegenwoordig trouwens van Disney:
Buena vista Motion Pictures Group
Walt Disney Pictures
Walt Disney Animation Studios
Pixar Animation Studios
Fox Searchlight Pictures
Marvel Studios
20th century fox
Blue sky studios
Lucasfilm
Touchstone Pictures
Hollywood Pictures
Miramax Films

Dus daarmee vind ik Disney+ potentieel best een interessante dienst. Goede kans dat ik die verkies boven Netflix, want Netflix vind ik sowieso veel te veel geld voor wat je krijgt.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 23 juli 2024 09:02]

cker als alles nou op 1 platvorm zit ben ik zelfs berijd meer te gaan betalen (voor het gemak)
Ik hoef niet alles op één platform te hebben. Maar elk platform moet wel de mogelijkheid hebben om elke film/serie aan te kopen binnen acceptabele tijd (en dat is momenteel maximaal 1 maand na release).

De exclusiviteit van met name series is gewoon slecht voor iedereen.
Tja, maar commercieel is exclusiviteit de enige logische optie.... Als consument willen we het liefste een dienst met een (redelijk) totaal aanbod. Maar ja - hoe gaan de verschillende diensten dan met elkaar concurreren? Met de prijs kunnen ze slechts beperkt zakken als ze een dergelijk groot aanbod in de lucht moeten houden... Daar valt de strijd met de concurrentie dus niet te winnen! Dus: de diensten zoeken unieke verkooppunten (Unique selling points). Met andere woorden: exclusives. Niet te voorkomen. Als consument moet je dus kiezen (of flink betalen!). Enige dat nu wat zuur is als je meerdere diensten aanschaft als gevolg van bepaalde exclusieve titels is dat je voor een flink deel van het aanbod dubbelop betaalt omdat deze bij meerdere van de diensten beschikbaar is!
Heel makkelijk hetzelfde als energie maatschappijen.

Distributie en maken loskoppelen.
Tja, maar stroom is stroom en gas is gas... Daar kun je weinig variatie in aanbrengen (anders dan groene stroom, lokale stroom, windstroom, e.d.). Dus de energie maatschappijen hebben geen exclusief product dat ze kunnen bieden. Enige dat ze kunnen doen om de concurrentie aan te gaan is de prijs omlaag en/of service omhoog. De rest is bij wet geregeld... De wet voorziet er in dat het een eerlijke concurrentie blijft.

Dat gaat bij video-materiaal natuurlijk niet lukken! Er zouden dan internationale wetten moeten komen die productie maatschappijen verplichten alles dat ze maken aan te bieden aan iedere streamingdienst met een bepaalde vergunning voor een bepaalde vaste, redelijke prijs... De streamingdiensten moeten vervolgens leveren aan iedereen die daarom vraagt voor eveneens een redelijke prijs (wat dat ook moge betekenen in deze context...?)? Het hele vraag/aanbod principe verdwijnt dan dus, waarmee het voor de productie maatschappijen niet meer zo interessant is om heel hard hun best te doen om kwaliteit af te leveren. Het wordt toch wel verspreid en de prijs is vast.... De streaming diensten kunnen dan enkel nog concurreren door de prijs omlaag te doen of de service omhoog. Gevolg is dat het voor nieuwe spelers niet meer mogelijk is de streaming business te betreden en voor de bestaande bedrijven gaat de winstgevendheid flink onderuit waarbij de kans bestaat dat ze er dus maar mee stoppen. Einde streaming.

Gaat dus niet werken.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 23 juli 2024 09:02]

Tuurlijk gaat dat prima werken. Als Europa (of desnoods Nederland) maar ballen heeft.

Dat kan je prima in regels vangen. En ja een overgansperiode is misschien nodig. Maar geef één reden waarom het niet kan.
Zie mijn verhaal hierboven. Regelgeving moet sowieso internationaal, aangezien dit een internationale business is. Dus als enkel Nederland of Europa met regels komt gaat het al niet werken. En als het al zou lukken internationale regels hiervoor te maken is het een garantie dat de hele entertainment industrie onderuit klapt wat streaming betreft. Waarom zou een productie maatschappij in vredesnaam miljoenen steken in een kwalitatief goede productie als bij wet is vastgelegd dat alles dat ze leveren voor een bepaalde vaste prijs aan de streamingdiensten geleverd moet worden? Die vaste prijs is echter geen ontkomen aan... Er is namelijk sprake van een wederzijdse verplichting. De productiemaatschappij moét leveren en de streamingdienst moét afnemen (althans - dat is de enige manier waarop ik de energiewet kan vertalen naar videostreaming). Dat is niet mogelijk zonder de prijzen (bij wet) vast te leggen...

Het blijft natuurlijk een krom vergelijk. Bij energie kies je als consument één leverancier... Bij videostreaming wil je in feite álle leveranciers kiezen. Maar je wilt geen contract (met betaalverplichting) richting alle losse productie maatschappijen... Dus de streaming dienst zal het contract met de consument hebben (terwijl dit in feite slechts de netbeheerder is in vergelijk met de energiewet...). Het gaat dus op alle mogelijke manieren financieel/contractueel totaal fout en zou een volstrekt onhoudbare situatie opleveren...

Het idee is leuk, maar het is gewoonweg niet mogelijk.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 23 juli 2024 09:02]

Er is een makkelijke oplossing overigens als je het alleen in Nederland wil doen.

Namelijk downloaden legaal maken zolang de aanbieders het niet zo doen of Nederland negeren.
Als Nederland downloaden van illegale bron legaal zou maken hebben we als land serieus wat uit te leggen internationaal.... En terecht. Ongeacht de motivatie erachter is het niet betalen voor auteursrechtelijk beschermd materiaal diefstal. Ook als land zelf wil je diefstal niet gaan legaliseren.

Er is geen goede andere (legale) manier. Tenzij we willen dat er één enkele partij komt die het alleenrecht heeft om alle mogelijke content aan te bieden. Dat moet dan via internationaal recht afgedwongen worden en die ene partij heeft dan wat betreft media waanzinnig veel macht en kan alles doen en maken op dat vlak. Gevolg zou zijn dat de prijs van die dienst omhoog schiet terwijl de kwaliteit en service omlaag gaan (als consument heb je toch geen alternatief!). Video-materiaal (films, series) is gewoon commerciële handelswaar. Ook in digitale vorm wordt dat gebruikt door bedrijven om geld mee te verdienen. En dus zullen bedrijven hun best blijven doen mensen te lokken, bijvoorbeeld door content aan te bieden die de andere diensten niet hebben. Dat is hoe het werkt en hoe het blijft werken zolang we in een maatschappij leven waar geld centraal staat (en dat zal voorlopig nog wel zo zijn!).
Mag ik het dan anders stellen. Ik denk dat als je naar veel regels kijkt de content industrie super veel regels overtreed. Ze hebben een monopolie op veel gebieden. Er is geen concurentie (kijk bv naar cd prijzen vroeger).

Er zijn voldoende redenen om de content industrie aan te pakken.

Daarnaast is er uit veel onderzoek gebleken dat downloaders meer geld uitgeven aan legale content. Dus de vraag is of je ze zou moeten aanpakken.

(let wel dit gaat over delen zonder winstoogmerk, niet over commerciële sites die iets verkopen wat niet van"hun" is).
Interessante video over de absurditeit van deze industrie:

https://www.youtube.com/watch?v=GZadCj8O1-0
Dat deze industrie op z'n zachtst gezegd vreemd in elkaar zit zal ik zeker niet ontkennen ;) En inderdaad, de hele strijd tegen piraterij is ook zot (prachtige Tedtalk trouwens, kende hem al).
Maar dat maakt nog niet dat er een goed alternatief te bedenken valt dat al niet wettelijk af te dwingen valt.... Ik kan hem in ieder geval niet bedenken en het model zoals met energie levering gaat echt niet werken!
Het blijft gaan om commerciële bedrijven met slechts één doel: geld verdienen... En die zullen dus alles doen om de inkomsten veilig te stellen en niet beginnen aan een stuk liefdadigheid en alle content waar ze geld in stoppen ook maar te delen met de concurrentie zodat de mensen daar het ook kunnen kijken... Gaat niet gebeuren! Dus de content blijft versnipperd. En dat is ook logisch... We spreken wel over 'alle films en series', maar in feite is iedere film en iedere serie een apart product. En sommige daarvan lijken op elkaar omdat ze van dezelfde producent komen... Ze zijn van hetzelfde merk.
Loop eens een willekeurige winkel van een willekeurig kledingmerk binnen en vraag waarom ze niet de kleding in de schappen hebben van een willekeurige concurrent? Dan word je toch echt héél gek aangekeken... Het is ook een vreemde vraag. Toch vragen we exact dit wél van de streaming diensten...
Maar, het kan dus niet! (ook al zou ook ik het heus willen!). Althans, ik kan geen enkele manier bedenken waarop dit zou kunnen op een manier waarbij het voor zowel de consument als de media industrie interessant blijft...
Klopt, maar als er dus twee zijn(een die de levering doet en één die de content maakt) dan zullen ze elkaar scherp moeten houden.

Eigenlijk is dit al heel normaal want de NPO maakt zelf maar weinig/geen programma's dat doen andere partijen. De NPO kopt alleen in.
De NPO koopt in met flink budget dat ze krijgen van belastingbetalers. Dus een dergelijk systeem zou enkel werken als deze ene leverancier van content een publieke dienst wordt. Gefinancierd door de wereldwijde overheid. Waarmee we dus nog maar één enkele door de wereldwijde overheden gefinancierde leverancier hebben van content... Daarmee zouden clubs als Netflix en Amazon Prime, etcetera dus direct verdwijnen. Want alle content MOET verkocht worden aan deze ene centrale club. Exclusives mogen bij wet niet meer. Alle content die gemaakt wordt moet richting deze ene centrale leverende partij. Gecontroleerd door de gezamenlijke wereldwijde overheden. Deze ene centrale club, betaald door belastinggeld van de wereldbevolking heeft alle macht qua media content en kan dus zelf bepalen wat ze wel/niet kopen en voor welke prijs. Of er is zoals jij nu voorstelt nog maar 1 partij die produceert.... Helemaal een slecht idee! Dan is er één club met één financier (de leverende partij) die bepaald wat er aan media content gemaakt wordt. Waarom zouden ze ooit nog goede content maken? Het wordt toch wel betaald... En waarom zouden ze nog goed geld neerleggen voor een bepaalde filmster? Deze kan toch nergens anders terecht! Dus die kan ook prima werken voor minimumloon...

Zie je de problemen? Het idee is leuk. Maar het is volstrekt onhaalbaar en bovendien op alle mogelijke manieren volstrekt onwenselijk... Eén dergelijke leverende partij met alle macht qua leveren van alle content (en dus ook de macht om bepaalde content niet te leveren: ofwel censuur...).
Waar je met die kastjes wel rekening mee moet houden is vpn. zonder vpn kunnen ze je vinden en kun je problemen krijgen. goede vpn kost ook een paar euro in de maand.
Ja, echter is het vaak nog steeds goedkoper dan nóg een extra abonnement op een streaming dienst.
Bangmakerij. Met VPN ben je net zo goed te vinden als zonder, mits je een interessant doel bent (verspreider). De gemiddelde gebruiker hoeft zich dus geen zorgen te maken. Ik zit al vanaf het amiga tijdperk te wachten tot ze bij me aanbellen. Won't happen.
hoe ben je met vpn dan toch te vinden.
Je bent zeker lastiger te vinden, dat mag ook wel, je betaald er geld voor. Waterdicht is het niet. Zoals niets van data waterdicht is. Maar het gaat me meer de reden waarom. VPN gebruiken om aankopen te doen of Netflix kijken in het buitenland snap ik volkomen, maar alleen een VPN voor torrents? Meh. Niet nodig.
Leg uit waarom VPN niet nodig is voor torrents? Ben namelijk nieuwsgierig.

Zelf heb ik ook Netflix voor het gemak want hoef ik dan geen moeite te doen om films te downloaden. The Fresh Prince of Bel-Air is zeker heel leuk ook. Maar het aanbod voor films is wel treurig dat ik het nog wel net op een andere manier doe.
Zijn punt is dat tenzij je een of andere gigapiraat bent, je echt geen gedoe gaat krijgen als jij de Fresh Prince via een torrent binnenhaalt. Een vpn is daarom overbodige bescherming.
Ben je bang dat ze door heel Nederland een razzia gaan houden en alle downloaders opknopen? 8)7
Je bent zonder VPN precies even veilig als met VPN.
Ik heb mijn netflix abonnement nog wel, maar moet toegeven dat ik films weer ben gaan downloaden.
Mwa, ik vond de laatste prijsstijging al niet leuk en als het nu nog een keer gaat gebeuren stop ik.
Ik heb nu een prime abbo genomen voor 50 per jaar om eens te kijken wat die allemaal bieden.

Bij mij zijnze wel een beetje een grens over gegaan met de laatste prijsstijging. Nog niet voldoende om écht weg te gaan, maar nog een stapje verder en ik ben weg!
Anoniem: 306567 @BlakHawk|IA18 juli 2019 11:02
Vind je de prijs dan echt zo duur dat je overstapt? Kijk hoeveel kijk en luistergeld je vroeger betaalde en wat je ervoor terug kreeg.... Nu krijg je voor een redelijk klein bedrag (paar biertjes) per maand een enorm aanbod van series en films. De zelfgemaakte producties zijn van een zeer hoog niveau en er komen steeds meer nieuwe films op te staan. Er is geen platform die hetzelfde biedt in Nederland. Film1 op sterven na dood, Amazon heeft een zeer mager aanbod. Videoland moet je van houden maar vooral Nederlands aanbod.
Meer dan dit vind ik het gewoon niet waard. We kijken af en toe een serie...
Nu stranger things 3 in een week uitgekeken... Daarna is het weer even klaar.

Het is alles bij elkaar, ik betaal ook gewoon voor tv, internet en bellen.

Alles wordt duurder...
Anoniem: 306567 @BlakHawk|IA18 juli 2019 11:28
Je zou ook nog kunnen overwegen om het abonnement te delen. Want dan kan bij Netflix, ben je de helft kwijt.

Je betaalt nu ook voor de televisiezenders maar kijk je daar vaak naar? Zo niet, dan is dat ook weggegooid geld.
Dat kijken we vaker dan Netflix...
Nou ja ... van een zeer hoog niveau ... dat vind ik wel meevallen. Er zitten wel een aantal pareltjes tussen maar de films vind ik ronduit slecht en goedkoop.
Anoniem: 306567 @powerboat18 juli 2019 11:38
Zijn genoeg goede film producties van Netflix: the silence, 22 july, triple frontier, extinction, gun city, the siege of jadotville, annihilation, mute, what happened to monday, spectral, the titan, how it ends, bright, beasts of no nation, the highway man en zo kan ik nog heel lang doorgaan. Allemaal films van een hoog niveau.
heb jij de illusie dat je nu geen kijk en luistergeld meer betaald??
Ik denk heden ten dage nog wel meer dan vroeger, het valt alleen in de massa niet meer op. (850 miljoen euro in 2018)
Je betaalt nog steeds kijk en luistergeld hoor, ten minste, als je belasting betaalt. Is gewoon een broekzak-vestzak verhaal. Daar bovenop betaal je nu eventueel natuurlijk ook voor de Netflix, NPO Plus (in dat geval betaal je eigenlijk dubbel kijk en luistergeld), Prime, etc.

[Reactie gewijzigd door i7x op 23 juli 2024 09:02]

En uiteraard verzadiging van de markt, hoe meer abonnees, hoe minder potentiële nieuwe abonnees!
Verzadiging, versnippering, maar zeker ook de prijs. 15 euro per video dienst voor 4K vind ik vrij fors.
Zeker weten. Mijn persoonlijke reden dat ik nog 4K Netflix heb is omdat ik met drie anderen de kosten deel en ieder zijn eigen account kan aanmaken in de 4K-abbo.
Er staat alleen niet bij hoeveel er hebben opgezegd...
Moet ook wel zeggen dat ik ook wel een beetje teleurgesteld ben over de beeldkwaliteit van Netflix. Ik keek laatst op mijn 8 jaar oude 32"-tv'tje een Netflix-film en in een donkere scène barstte het van de compressie-artifacten. Als ik dezelfde film in een bestand van 5GB gedownload had, was de kwaliteit dikke prima geweest. Ik heb een downloadsnelhed van 200Mbit/s thuis, een 1080p-stream mag er best wel wat mooier uitzien.
Ik kijk het op een 65 inch OLED en vind het regelmatig ook erbarmelijk. En het geluid is nog vaker matig.

Misschien moet ik toch eens naar dat AppleTV gaan kijken, daar is al wel eem heel groot gedeelte beschikbaar in Dolby Vision, dat maakt het echt een flinke stap mooier. (Als.je de juiste hardware/codecs ondersteund).
Behoorlijk. Ik heb inmiddels een abonnement op Netflix, HBO, Videoland én Amazon Prime.
Vorige week heb ik alsnog het torrenten weer moeten oppakken omdat er redelijk wat niet te zien is.
Niet beschikbaar in onze regio, weggehaald uit bovenstaande platformen, of exclusief bij nóg een andere dienst.

Heb vooral bij Netflix het idee dat het aanbod steeds kleiner wordt.
Als ik nu een thriller of horror zoek zijn de acceptabele titels op één hand te tellen.
De rest zijn D-films met een 2.0 - 3.0 rating op IMDB.

[Reactie gewijzigd door Valandin op 23 juli 2024 09:02]

Jep, en dan straks nog Disney erbij, die intussen een gigantisch deel de markt in handen heeft.
Het komt inderdaad door een combinatie van factoren maar al relatief veel abbonees verliezen in je meest volwassen markt (de VS) terwijl de echte uitstroom van series en nieuwe concurrentie nog moet beginnen voorspelt natuurlijk weinig goeds. Het wordt dus echt interessant om te zien hoe ze Q4 van dit jaar overleven wanneer Disney+ de aanval vol in gaat zetten.
Om eerlijk te zijn.

Ik had een account van iemand /.iemand het was leuk zolang in toegang had. Maar nu ik geen toegang heb, ik mis het niet. Dat ik zo nodig heb het is allemaal wel te vinden op het internet.
Maarja, dat 'te vinden op het internet' is dan wel illegaal.. Ik zie hier een hele parkeerplaats vol met auto's die ik wel zou kunnen pakken als ik het nodig hebben..
Tsja, maar dat is toch echt wel weer waar we naartoe gaan. Of je het wilt of niet.
Als straks de content niet meer allemaal bij Netflix te vinden is, maar een deel bij Disney+, een ander deel bij HBO en dan nog allemaal kleine delen bij Apple, NBCU, BBC, KPN, etc...
Dan gok ik zo weet ik zeker dat de menigte weer terug zal vallen op illegale diensten.

Sterker nog; ik zie nu al dat mensen zoeken naar goedkopere alternatieven. Ik weet dat er duizenden mensen zijn die een Argentijnse/Turkse Netflix nemen om 60% te besparen op de maandprijs. Voor Playstation Plus kun je maar beter een Indonesische abonnement nemen, en voor YouTube Premium betaal ik maar 1,67 euro in India.
Ik zie zelfs dat mensen een Family account van 2 euro delen met 5 anderen om maar 40 cent/persoon te hoeven te betalen. Of een Amazon account die gedeeld wordt, om geen 50 euro/jaar voor Prime te betalen. Je kunt makkelijk je account met veel mensen delen, om zo 25, 32 of 40 euro/jaar te besparen.

Als deze tussenoplossingen straks wegvallen, of als het niet mogelijk wordt om Disney/Apple TV+ goedkoper af te nemen, dan zal een deel van de klanten weer naar torrents terugkomen.
Ook met een betaald account is het lastig om iets leuks te vinden, Je mag dan wel een parkeerplaats vol auto's voor je neus hebben maar als daar geen leuke nieuwe auto tussen zit om uit te proberen waarom zou je hem dan pakken. Je word ook gek van het aandeel marvell autos wat daar tussen staat.
Dat iets illegaal is wil niet zeggen dat het moreel verkeerd is. Het probleem is het verknipte digitale rechten systeem waardoor consumenten maar achterover moeten buigen en meer moeten betalen en er 0 politieke wil is om dit aan te pakken. Consumenten pakken recht in eigen hand en downloaden illegaal. Criminaliteit zonder slachtofferschap.
Hetzelfde kan je zeggen over legale zaken zoals belastingontwijking van Shell, is heel erg legaal, alleen de Nederlandse samenleving is slachtoffer omdat iedereen meer 'hondenbelasting etc' mag betalen. Legaliteit met slachtofferschap.

Ik begrijp het illegaal downloaden, ik ben van letterlijk alles downloaden in 2003 gegaan naar vrijwel geen illegale content meer hebben (misschien op 1 van mijn vele backup HDD's staat nog wat). Maar ik begin het soms wel wat moeilijk te krijgen als de markt straks weer zo veel versplinterd is dat het nog moeilijker en duurder is dan 5 jaar geleden. Daarnaast hebben vele apps geen chromecast of PS4 of stramerX of streamerY ondersteunenting, allemaal euvels om het de consument nog moeilijker te maken. Hallo HBO-go, waar ben je gegaan na de Ziggo monopolie?
Slachtoffers zijn er altijd, in elk geval de rechthebbenden die inkomsten mislopen.
Of het moreel verkeerd is, daar zit de grote discussie in dit geval. Een eindeloze discussie met persoonlijke meningen voortkomend uit morele kompassen variërend van 'recht is recht' tot 'ze hebben toch geld zat'.
Persoonlijk heb ik mijn kind als peuter al aangeleerd dat het 5 cent muntje op de buffetkast niet van hem is maar van mama of mij, en dat je daar vanaf mag blijven. Die 5 cent konden wij uiteraard echt wel missen.
"Slachtoffers zijn er altijd, in elk geval de rechthebbenden die inkomsten mislopen."

De vraag hierin is, is dit een harde garantie? Kan jij garanderen dat de mensen die het gekeken het überhaupt gekocht zouden hebben? We praten niet over het fysiek onteigenen van producten of grondstoffen, maar een digitale kopie.

Dat jouw peuter 5 cent kan vasthouden, en je dat uit zijn/haar hand kan pakken is inderdaad een simpele les, maar omdat digitale rechten niet iets simpel is, en doelmatig niet simpel gemaakt wordt door de grote belangen die in hier mee spelen, is het huidige probleem. Wanneer je die 5 cent afpakt, zal jouw peuter een verlies ervaren van 5 cent. Als je dat geld uit zijn/haar hand kopieerd zal zijn/haar ervaring anders zijn.

Waarom kan ik niet 20 euro/pm betalen voor netflix zonder reclame of zelfde film op amazon voor 5/pm met reclame of hulu voor 8 euro/pm maar dan 3 maanden later? Omdat de rechthebbenden heel doelmatig zijn in het complex houden van digitale rechten, en laat dat nou iets zijn wat makkelijker te omzeilen is dan een VW uit een garage stelen, en minder slachtoffers achter laat.

De starre houding en het ouderwets denken van velen hier op Tweakers is wat die grote bedrijven graag zien, hoeven ze niet een daadwerkelijk concurrerend product te maken of verder te ontwikkelen als de mensen hier zichzelf niet verder laten kijken dan hun neus lang is.

[Reactie gewijzigd door Esiq op 23 juli 2024 09:02]

Precies dit..
De goede(downloaders) hebben juist te leiden onder de kwade('schapen') in deze..
Zolang iedereen maar blijft slikken zullen ze wel blijven komen met nieuwe truukjes om mensen uit te knijpen. Op die manier verzieken betalers het hele media-landschap
Als je een kopie zou nemen van zo'n auto en de eigenaar merkt er helemaal niks van dat je dit gedaan hebt, dan denk ik niet dat iemand er ook maar een probleem van maakt hoor ;)
De staat misschien. Die mist BPM! En als jij door rood rijdt krijgt de eigenaar van het origineel een boete!
vinden is idd illegaal en als je het dan doet, doe het veilig met een vpn, maar ja goede vpn kost ook paar euro per maand.
Alleen heeft niemand directe schade als je een film gratis bekijkt die je anders ook niet zou hebben gekocht...
Ach ja, weer de gebruikelijke reden 'geen directe schade'... Klopt, want ook: niet gekocht != gemiste inkomsten. Maar als een grote gedeelte van groep mensen de film gratis kijken, loopt de producent toch centen mis. Volgende keer toch maar niet zo'n groot budget voor een film of serie, of gedrochten van DRM introduceren. Uiteindelijk gaat de kwaliteit en beleving naar beneden.
Met jou argument kan je ook in google afbeeldingen alle schilderijen van museums bekijken. Waarom nog een kaartje kopen...
Geen directe schade of niet de mogelijkheid hebben om digitale content te hebben / bekijken geeft je nog niet het recht om het op illegalen wijzen te verkrijgen.

[Reactie gewijzigd door SuperflipNL op 23 juli 2024 09:02]

"Met jou argument kan je ook in google afbeeldingen alle schilderijen van museums bekijken. Waarom nog een kaartje kopen..."

Waarom inderdaad betalen voor die opgeklopte subjectieve waarde?
Netflix betaal je (extra) toch gewoon voor 4 gebruikers? Niks diefstal aan als je een accountje uitwisselt met iemand. Wat moet ik anders met de drie overgebleven accounts?
Nee, je betaald niet voor vier gebruikers. Je betaald voor vier simultane streams. Je kan prima met zes mensen hetzelfde account account gebruiken, zolang er maar maximaal vier tegelijk kijken.

Ik vraag me alleen af of dit 'mag' van Netflix. Ik kan het 1-2-3 nergens expliciet vinden of het wel of niet mag. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het niet de bedoeling is.

Spotify is hier wel duidelijk over, die stelt dat alle gebruikers van een familie-account op hetzelfde adres moeten wonen. (dus de inwonende au pair mag wel, maar je op zichzelf wonende kinderen niet. Ik weet niet het officieel zit als je kind in een stundentenwoning zit. Die hebben mogelijk een andere status)

Microsoft heeft het met haar Office 365 gebeuren over een 'huishouden', dus dat is an sich ook duidelijk. (in elk geval niet je collega in de meeste gevallen :-) )
Tsja, wat iemands gevoel zegt heeft een ander geen boodschap aan. De policy van andere bedrijven is in deze niet interessant want niet het onderwerp, en zolang Netflix het zelf faciliteert en factureert zie ik geen (moreel) bezwaar hoor.
Toch nog even verder gekeken. Het mag inderdaad niet. Het mag gedeeld worden in huiselijke kring.

Uit de voorwaarden :
4.2. De Netflix-dienst en de content die via de dienst beschikbaar is, zijn alleen bedoeld voor je persoonlijke, niet-commerciële gebruik en mogen niet worden gedeeld met personen buiten de huiselijke kring. Tijdens je Netflix-lidmaatschap verlenen we je een beperkt, niet-exclusief en niet-overdraagbaar recht om de Netflix-dienst te gebruiken en Netflix-content te kijken. Onverminderd het voorgaande wordt er geen recht, eigendom of belang aan jou overgedragen. Je stemt ermee in om de dienst niet te gebruiken voor openbare vertoningen.
Dan moeten ze een 1 persoons abo ook maar de mogelijkheid bieden om hdr en 4k te kijken net zoals Amazon dat doet. Ik ben niet roomser dan de paus hoor.
Dit gaat over vertonen van beelden. Ik weet niet of het delen van een account hier om onder valt. Ik denk niet dat mocht dit op een één of andere manier bij de rechter komen dat je het dan wint :)

Maar wie weet heb je gelijk.
Algemene voorwaarden kijkt een rechter niet naar.. Dus ook al zal het van netflix niet mogen dan nog zal je dit gewoon onder huiselijke kring kunnen scharen.

Netflix kan natuurlijk gewoon je account dichtgooien, maar volgens de wet hebben ze dan geen poot om op te staan als je een zaak zou beginnen.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 23 juli 2024 09:02]

Niet om illegaal downloaden goed te praten hoor, maar je begrijpt toch wel dat je hier aan het strawmannen bent he?
"Maar als een grote gedeelte van groep mensen de film gratis kijken, loopt de producent toch centen mis."
Je maakt hier een equivocation fallacy: je hebt het over mensen die dus anders wel voor de film betaald hadden, terwijl juist het belangrijke punt was "die je anders ook niet zou hebben gekocht."

Je argumenteert dus tegen de tegenovergestelde stelling van degene die gemaakt werd...

In plaats van dat te doen bedoel je waarschijnlijk eigenlijk te zeggen dat een deel van de mensen die beweren dat ze het anders niet gekeken hadden, dat waarschijnlijk in werkelijkheid wel gedaan zouden hebben. En dus een deel van de mensen die dat beweren eigenlijk wel betaald zouden hebben.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 23 juli 2024 09:02]

Natuurlijk wel, je veramt een ander en verrijkt jezelf. Als jij een factuur krijgt en niet betaald, verarm je die ander ook. Dat jij dat geld niet van hem gestolen hebt verandert helemaal niets aan dat jij die ander wel schade toebrengt.
En dat is dus een misvatting. Gemiste inkomsten is wel degelijk schade. Immers kun jij de film dan eigenlijk alleen zien door er voor te betalen. Enige wanneer het opgaat is als je een film download maar niet kijkt, DAN kun je wel zeggen dat jouw download geen directe schade oplevert. Eenmaal de film 'geconsumeerd' kun je niet meer spreken over 'want anders had ik em toch niet gekocht'..
Dat kun je wel blijven schreeuwen..
Feit blijft dat ik voor geen enkele film betaal, en op die manier kan geen enkele filmmaker inkomsten mislopen als ik een film van hun download en kijk.
Ben je echt zo dom? of doe je maar net alsof? Als jij illegal download en kijkt dan is dat inkomstenderving voor de filmmaker..
Weer niet om illegaal downloaden goed te praten, maar je vergelijking slaat als een tang op een varken.

Als je een TV steelt kan iemand anders hem dus niet meer kopen. Dat is een heel andere situatie dan als je naar iets kijkt wat voor iedereen beschikbaar blijft. Als je een vergelijking met een tv wilt maken zou het eerder zoiets zijn als "als ik in een winkel een film kijk op een TV, lopen ze geen TV verkopen mis".

De werkelijke tegenwerping tegen downloaden is dat niet iedereen die beweert anders toch niet gekeken te hebben ook daadwerkelijk anders niet gekeken had. Of dat als je het de moeite waard vind om het te kijken je ook zo integer zou moeten zijn om te betalen voor het werk dat er achter zit. Het is niet vergelijkbaar met iets fysieks stelen.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 23 juli 2024 09:02]

Ik deel en account en daarom zeg ik het niet op. Dat is denk ik dan ook 'winst' voor Netflix.

Ik vind ook nog veel elders op internet. Het is niet dat ik er niet voor wil betalen, in tegendeel. Maar het gemak is wel echt ver te zoeken. Plus dat je onevenredig duur uit bent. Ik heb Netflix en NPOStart. En Infuse/Plex voor offline content. Als ik dan ook nog Videoland, Apple TV+ en/of Disney er bij moet nemen ben ik in al die apps aan het zoeken: ik trek dat dus echt niet.
Vervolgens komt Apple dan met een fijne channels dienst, (opvolger van de TV app) waarin alle content samengevoegd wordt als kijkers profiel... doen er velen niet aan mee (waardoor het dus ook net niet wordt).

Op zich zou film.nl in dat gat kunnen springen. Een Apple TV app met een goede interface, recente films, kijkprofiel met suggesties (en user ratings) die bij een film/serie de juiste app op kan starten op je Apple TV om de film/serie te kijken. Lijkt me dan nog wel een goede middenweg.
Agreed. Heb hetzelfde hier. Netflix en NPO, Plex voor de rest. Prima combi zo. Misschien komt hier later nog Disney+ bij overigens, maar ga geen 10 verschillende abonnementen aan om alles te kunnen zien.

En abonnementen aan/uit zetten elke maand is zo'n gedoe.
Als ze hier nog een prijssteiging door gaan voeren dan ben ik definitief weg. Ik heb voor 6 euro pm prime video, daar staat ook nog zat op dat ik kan kijken. Disney komt met een streaming dienst, het aanbod van netflix wordt met de dag minder boeiend. Bergen met 3e rangs netflix originals en steeds minder algemene content zijn voor mij geen incentive om te blijven. Ook ben ik erg benieuwd naar de kwaliteit van de disney stream, 4K van netflix komt niet eens in de buurt van echt 4K materiaal, ook is het meeste niet eens te zien in 4K of HDR, laat staan beide.
Dat er veel niet beschikbaar is in 4k/hdr op netflix komt natuurlijk ook omdat het materiaal gewoon nog helemaal niet beschikbaar is in 4k/hdr.
Anoniem: 159816 @SuperDre18 juli 2019 11:37
4K op Netflix is ook alleen maar 4K qua naam. Zelfs als de film al gemastered is op 4K dan is er amper 4K detail te vinden op Netflix.
Klopt, resolutie is wel 4K, maar kwaliteit is vaak niet heel veel beter dan een fatsoenlijk gemasterde bluray disc.
Dus je wilt zeggen dat een film als (om maar even een voorbeeld te noemen) Spiderman Homecoming volgens jou in full hd sdr is geschoten?

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 23 juli 2024 09:02]

Dat is grappig, maar de 4k blu ray van spiderman homecoming is 2k geupscaled naar 4k. Dit komt doordat het cgi renderen in 4k te duur is/ tijdrovend. Tweakers had dit eergister nog genoemd in het uhd blu ray artikel.
Conclusie, er is een 4K upscaled versie beschikbaar en die staat niet op netflix. Maar kijkend naar materiaal dat daadwerkelijk 4K of hoger is vanaf de bron zoals een Dunkirk is ook niet in 4K op netflix te vinden
Maar neemt niet weg dat de 4K HDR versie er een stuk mooier uitziet, toch?
DAT zeg ik niet, maar het geldt wel voor heel veel films en series die nu op netflix staan.
Zolang prime nog niet werkt via een chromecast blijft Netflix de betere optie. Ik heb ook een overstap overwogen, maar dat is daarop stukgelopen.

Edit: ik zie net dat Amazon prime vanaf 9 juli jl. chromecast ondersteuning heeft. Eens kijken of het goed werkt.

[Reactie gewijzigd door bassekeNL op 23 juli 2024 09:02]

inderdaad, werkt prima
Ik denk er exact hetzelfde over, de laatste prijsstijging vond ik al vervelend, maar nog één en ik stop.
In de Verenigde Staten daalde het aantal nieuwe betalende klanten zelfs met 126.000
Dat woordje "nieuwe" is beetje werwarrend. Ze gaan in de US dus gewoon achteruit qua aantal betalende klanten.

In de US is de groei er sowieso wel uit zo te zien. Vorig kwartaal ook "maar" 1,7 miljoen groei op 60 mln klanten. Terwijl de rest van de wereld er toen 7,8 mln bij kreeg op een totalaal van 88 mln. En ook het aantal trials ligt internationaal 3 keer zo hoog.

Ook grappig om te zien in de grafiek dat mensen in de lente en zomer liever buiten zijn en rond de winter/kerst liever Netflix kijken. Dus misschien komt de daling wel door het mooi weer 8-)

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 23 juli 2024 09:02]

Zo interpreteer ik het niet. Als het aantal nieuwe betalende klanten afneemt betekend dat niet direct dat ze in totaal minder betalende klanten hebben maar dat de groei minder snel gaat. Ik weet niet hoe hoog hun verloop is. Zolang het aantal nieuwe betalende klanten nog groter is dan het aantal dat vertrekt blijft er netto groei over natuurlijk.
Ja precies en daarom is het verwarrend. Er wordt de hele tijd gesproken over "nieuwe" klanten maar het gaat gewoon over de groei van het netto aantal betalende klanten.

Maar in de US hadden ze dus daadwerkelijk een daling in het aantal betalende klanten. Op 31 maart hadden ze 60.229.000 klanten en op 30 juni 60.103.000.

Het is jammer dat dit inderdaad niet zegt over het verloop. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Hoeveel mensen lopen er weg in een kwartaal?
Ik denk dat het probleem vooral ligt aan de toenemende concurrentie.

Er zijn of komen streamingdiensten van: netflix, disney, hbo, apple, amazon, enz.
Daarnaast heb je ook nog de lokale betaalde platformen zoals videoland en nlziet (laatste is een samenwerkings streamingdienst van npo,rtl en talpa)

Het switchen om de 2-3 maanden zal de komende jaren populairder worden.
Het marktaandeel van mensen die zo'n 100 euro of meer per maand kwijt zijn aan streamingdiensten lijkt mij niet zo groot.
Switchen? Nee joh, gedoe. Het gross laat subscriptions gewoon lekker doorlopen. Kosten zijn peanuts vergeleken wat je vroegah voor dvd of VHS huur betaalde in een maand. Ofwel, met 2 a 4 uurtjes kijken per maand heb je het er al uit. Weinig andere activiteiten voor die prijs... Picl of Videoland ben je dat voor 1 film kwijt.

[Reactie gewijzigd door xelagbs84 op 23 juli 2024 09:02]

Ik begrijp niet waarom zo'n bedrijven geen rekening houden met prijselasticiteit.
Je weet goed genoeg als je 1euro per pint vraagt dat mensen 3x zoveel drinken dan als je 2.5euro vraag, op het einde heb je meer verdient. Vraag 10 euro en je maakt Amazon prime helemaak kapot. Je haalt 7mil abo's per kwartaal binnen.
Denk je oprecht dat een miljardenbedrijf als Netflix geen rekening houdt met prijselasticiteit? Hier zit een strategie achter die best verkeerd kan uitpakken, maar het is zeker niet zo triviaal zoals jij schetst.
Vraag 10 euro en mensen hebben extra geld om er een streamingdienst bij te nemen.. Bv Amazon Prime ;)
Het aantal klanten daalt naarmate het aantal verschillende streamingdiensten toe neemt. Mensen die geen 12 verschillende abonnementen willen of kunnen bekostigen zullen gaan hoppen lijkt me. Elke maand een andere dienst en dan kijken wat er beschikbaar is.

Dat is het nadeel van de gesanctioneerde monopoliepositie die elke streamingdienst heeft vanwege exclusieve content. Er is geen concurrentie waar de consument iets aan heeft.
En dan kiezen veel mensen weer voor downloaden want meer dan 2 streamingdiensten als abonnement nemen de meesten niet en daarnaast blijven er altijd wel dingen die elders zitten.

En de versnippering neemt alleen maar toe met Disney+ en HBO Max in aantocht.
Goed voor de consument. Nu zal Netflix het wel laten om de prijs verder te verhogen.

Zelfs in Brazilië, toch niet heel welvarend, kost Netflix premium al 11 euro tov 14 euro in Nederland, met constant prijsverhogingen. Dus Netflix is dan wel goedkoper in ontwikkelingslanden, je betaalt wel een veel groter deel van je inkomen aan Netflix. Daarom zal de groei daar ook trager zijn. Dan snap ik dus ook niet dat de koers van het aandeel Netflix zo hoog staat, met een PE ratio van 130. Dat zegt dat aandeelhouders gigantische groei verwachten de komende jaren.

[Reactie gewijzigd door JSTPS op 23 juli 2024 09:02]

Zelfs in Brazilië, toch niet heel welvarend, kost Netflix premium al 11 euro tov 14 euro in Nederland,
Voor het grootste deel van de bevolking is het sappelen, en gemiddeld is het welvaartsniveau een stuk lager, maar de verschillen tussen arm en rijk zijn er veel groter en er is nog steeds een aanzienlijke groep die wel degelijk geld heeft voor luxe. Op die groep richten is voor Netflix waarschijnlijk voordeliger dan het abonnement bereikbaar maken voor iedereen (laat staan voor wie al geen redelijk snel internet kan betalen).
Dat klopt toch ook? Netflix groeit nu al 7 jaar achter elkaar heel erg hard en sinds gister leek er ook geen rem op te zitten.
Zeker, maar de afgelopen jaren kwam een groot deel van de groei door uitbreiding naar andere landen. Op gegeven moment is dat natuurlijk ook klaar.

Als de groei nu al stokt in het Westen, moeten ze dus hopen op groei in de landen waar ze minder kunnen verdienen door lage inkomens. Daarom kijken ze opnieuw naar in hoeverre ze de prijzen kunnen verhogen in het Westen. Ze hebben in Nederland al geëxperimenteerd met 16 en 18 euro voor premium, maar als het aantal abonnees in de VS al daalt, zou je denken dat die prijs niet zomaar meer omhoog kan zonder negatieve consequencies.
Na mijn gevoel kunnen ze wel meer hitseries gebruiken, zoals game of thrones en de walking dead. Ze maken nu zoveel series, maar heb het gevoel dat maar 1 op de 10 er echt uitspringt.
Joh, zou je denken :P maar ik verwacht niet dat we een prijsdaling krijgen ineens...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.