Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google begint met aanbieden browser- en zoekmachinekeuze in Android in Europa

Google gaat de komende weken beginnen met het aanbieden van een browser- en zoekmachinekeuze aan gebruikers in Europa. Dat gebeurt op nieuwe Android-toestellen, maar ook op bestaande, zo zegt de zoekgigant.

Gebruikers krijgen vensters te zien waar per land verschillende alternatieven staan met Install-knoppen ernaast, zegt Google. De zoekgigant toont ook screenshots. Het browserkeuzescherm in Android is een gevolg van overleg met de Europese Commissie na de klacht van die Commissie in 2016. Het was al langer bekend dat Google gebruikers de keuze zou gaan bieden.

De implementatie kan de komende tijd nog veranderen, zo zegt het Amerikaanse bedrijf. De stap is een gevolg van een miljardenboete. In juli 2018 legde de EU-mededingingstoezichthouder een boete van 4,3 miljard euro op, omdat Google volgens de Commissie misbruik maakte van zijn machtspositie bij Android. Daarbij noemde de Commissie onder meer de overtreding dat Google eist dat zijn Search-app en de Chrome-browser van tevoren geïnstalleerd worden op Android-apparaten. De Commissie vond dat mededingingsbeperkend, omdat gebruikers dan eerder geneigd zijn deze apps te blijven gebruiken.

Google laat weten dat het aanpassingen doorvoert bij Android, in de vorm van het aanpassen van het licentiemodel voor de Google-apps voor Android-toestellen. Dit betekent dat er aparte licenties komen voor Google Play, de Chrome-browser en voor Google Search. Hiermee zegt Google te willen voldoen aan de bezwaren van de Commissie.

Screenshots van de keuzeschermen op een Samsung Galaxy-toestel

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

18-04-2019 • 14:55

76 Linkedin Google+

Reacties (76)

Wijzig sortering
Waar zijn Bing en Yahoo bij de zoekmachines? Hoe is deze lijst tot stand gekomen? Het lijkt alsof men bewust minder bekende namen heeft gekozen als alternatieven.
Indien de linker screenshot vanaf een Tsjechisch toestel is genomen kan ik me er nog iets bij voorstellen. Seznam.cz is hier super populair. Indien niet, dan is het de meest vreemde keuze ever, want Seznam is compleet opgezet in het Tsjechisch.

Als trouwe Duckduckgo-gebruiker vind ik het dan wel weer leuk dat die er tussenstaat :)
Ik mis wel de knop "Uninstall" bij zowel Google Search als Google Chrome..
Is dat gewoon een mock-up of kan je Google Search gewoon weg niet verwijderen?
Mis hier ook de knop uninstall voor Chrome, Duo, Google, Photos, Play Movies, Play Music, Voice Search en Youtube geen van deze aps gebruik ik iedergeval niet via de app youtube soms via firefox zou zo lekker opruimen.

[Reactie gewijzigd door Firedragon op 18 april 2019 15:12]

Op alle apparaten kun je deze via ADB uninstallen zonder ROOT
https://www.xda-developer...ware-without-root-access/
Dit heb ik met vrij veel apps gedaan op mijn Mate 20 lite en alles werkt verder nog prima
Ik dacht dat ook een keer te doen voor de Google camera, maar toen kwam ik erachter dat die eigenlijk helemaal niet verwijderd werd. Ik kon namelijk geen alternatieve versie van de Google camera installeren.

Nu lees ik het volgende:
This works because applications truly aren’t being fully uninstalled from the device, they are just being uninstalled for the current user (user 0 is the default/main user of the phone). That’s why, if you omit the “–user 0” and “-k” part of the uninstall command, the command won’t work.
Eigenlijk is dit dus toch precies hetzelfde als 'uitschakelen', behalve dat die dan ook niet meer zichtbaar is in je lijst met apps. Hij wordt niet helemaal van je telefoon gegooid.
Op "alle"? Dat werkte anders niet op mijn KEY2...
Kreeg je dan fouten oid? Want de apps worden op user niveau verwijderd en niet op systeem niveau (voor zover ik weet) dus het zou moeten kunnen.
Ja, iets met geen toegang of zo.
Veel te lastig voor de gemiddelde gebruiker, dat moet heel eenvoudig verwijderd kunnen worden zoals dat bij andere apps ook mogelijk is.
Moet daar niet op termijn ook een optie komen om - bij eerste opstart - een browser te kiezen? En een muziekspeler O-)

Dit is gewoon een flashback naar Windows, dat met een browserkeuze moest komen.
Ja Maar hier overdrijven dus de Tweakers meteen. En meteen alles uitzetten. Dus Chrome is voldoende toch.
Totdat Chrome te log en te zwaar is om nog goed op je oude telefoon te draaien. Ik heb nu via F-droid Fennec en Firefox Lite en ook Newpipe (Legacy) geïnstalleerd en die apps zijn een stuk lichter en fijner om mee te werken. Daarnaast heb ik Chrome uitgeschakeld.

De komende tijd zal ik nog wat andere applicaties uitproberen om de standaard applicaties in Opengapps te vervangen, alsook Microg om te kijken of dat een volledige vervanger van de Google apps is.

Het is in 99% van de gevallen niet de hardware die niet meer goed genoeg is, maar de software die te zwaar of onbruikbaar is geworden. Dat vind ik een kwalijke zaak en daarom installeer ik tegenwoordig steeds vaker alternatieve en veelal open source applicaties die gewoon doen wat je ervan verwacht en verder niets.
plus adblockers op je browser in fennec ;)

Tevens raad ik osmand als navigatie aan. Je kan de maps etc gewoon downloaden, zodat je niks van je databundel gebruikt. Ik kwam er zelfs achter als je de maps + wiki download je ook winkel namen enzo in kan klappen en dan naar kan navigeren. Zeker een uitkomst.
Tevens kan je echt alle internal settings aanpassen, en vind ik de indicator van waar je bent en welke kant je opgaat veel duidelijker dan die in maps(het is een pijltje en geen puntje, dus tijdens loop navigatie weet je waar je heen moet).
Ik heb je adviezen voor de adblock (Ublock Origin) opgevolgd en OsMand en nog wat andere apps ook hier op mijn tablet geïnstalleerd :)

Ik kan mensen echt aanraden om deze alternatieven uit te proberen en eigenlijk ook te gebruiken. Nu heb ik dus Chromium alleen nog maar op mijn laptop als primaire browser, maar daarnaast gebruik ik ook Firefox en andere browsers.
Ik vind het heerlijke apps. Ik navigeer alleen nog maar via osmand. Ik draai gewoon een rom zonder gapps en dergelijke. Dus ik heb even gezocht op welke apps je dan kan gebruiken, en de combinatie die ik hierboven noemde heeft mijn persoonlijke voorkeur.
Er zijn ook talloze opensource TOPT applicaties etc. Ik kan wel uren doorgaan ;)
Zodat je daar safari, siri en apple mail kan verwijderen?
Apple mail kan je verwijderen. Alleen bij safari kan je inderdaad niks anders kiezen.
Android draait net zo goed zonder die google producten maar wil best een iphone proberen als je er eentje opstuurd. ;)
Is dat echt zo want ik heb altijd begrepen dat Chrome volledig in Android is geintegreerd en zelf niet zonder kan.
Ik heb Chrome hier gewoon uitgeschakeld en gebruik Firefox Lite om dit te typen.
iOS heb je weer andere beperkingen zoals het niet kunnen draaien van een andere browser engine.
Of side loaden / andere market.
Je kan een hoop niet uninstallen. Microsoft heeft dit ook in Windows opgepakt en nagedaan. Er komt steeds meer rotzooi in Windows die je niet kan verwijderen. In ieder geval niet via de gebruikelijke weg. Doe je het via veel Googlen via de ongebruikelijke weg, gefeliciteerd eerstvolgende maand met de volgende update staat het er weer op en mag je alles weer opnieuw uitzoeken.

Je zou zeggen, je gaat wel erg offtopic hier. Maar dit is het hele probleem hier. Niet perse alleen Google met zijn browser en zoekmachine keuze in dit geval. Maar alles wat je overal opgedrongen wordt. EU is veel te traag met optreden en het loont om gebruik te maken van die traagheid en een monsterboete te betalen. Er moet vooraf duidelijke regels komen en een algemeen verbod op opdringen van keuzes. Incl voor Apple bv die alles ontkomt omdat ze een kleiner totale marktaandeel hebben.
Gefeliciteerd eerstvolgende maand met de volgende update staat het er weer op en mag je alles weer opnieuw uitzoeken.

Ik heb dit dus al lang niet meer alles wat verwijderd is blijft weg in windows 10, ook als ik het bij nieuwe installaties verwijder blijft het weg.
"gefeliciteerd eerstvolgende maand met de volgende update staat het er weer op en mag je alles weer opnieuw uitzoeken."
Windows 10 build 14926 (september 2016) doet dit al niet meer..

offtopic: Is dit een soort van fake news? Hoe noem je het als iets wat ooit zo was wordt generaliseert, tot het niveau dat het nog wel zo moet zijn?
Hmm dat zou kunnen, is blijven hangen dan. Maar krijg ook wel nieuwe "apps" of 2x zelfs spellen geïnstalleerd opeens. En dan moet ik wel weer Google raadplegen hoe en welke packages ik het moet verwijderen, want die standaard apps kun je niet op een normale manier verwijderen.
Raak steeds meer de controle over mijn systeem kwijt en dat frusteerd mij een "beetje" .
"frusteerd mij een "beetje""
:-D Dat proefde meerdere Tweakers hier denk ik.

Is het ook wel, frustrerend. But then again; Windows is Windows niet meer, wil je die controle dan moet je niet bij het Windows (gratis maar niet voor niks) maar in Linux land zijn, roep ik tegen mezelf bij gelijkaardige Windows frustraties.
Ja overal waar mogelijk gebruik ik ook absoluut Linux. Maar heb zakelijk in ieder geval nog 2 programma's die Windows only zijn, waar ik de komende jaren zeker nog aan vast zit. VM lukt ook niet, omdat één van de programma's zo'n usb licentie stick heeft dat dan niet werkt in de VM.
Niet eens een uninstall. Ze moeten gewoon de keuze bieden welke browser en search-engine je wilt gebruiken en als je een andere kiest dan Chrome/Google dan moeten die gewoon helemaal niet geïnstalleerd worden.
Rare reactie als je weet dat het op de PC markt ervoor heeft gezorgd dat Microsoft met zijn Internet Explorer daardoor het onderspit heeft gedelvd en Chrome nu de grootste is geworden in PC browser land.

Blijkbaar verwacht de EU hetzelfde effect voor Android. Je moet mensen in elk geval de keuze geven: onder Windows word je bij installatie en zelfs bij het instellen van een secundaire browser nog 'smekend' gevraagd door Microsoft om Edge te blijven gebruiken.

Wat dat betreft een goede uitspraak die ervoor zorgt dat iedereen eens een kijkje neemt naar een secundaire browser in plaats van 'hap-slik-klaar' mentaliteit.
Rare reactie als je weet dat het op de PC markt ervoor heeft gezorgd dat Microsoft met zijn Internet Explorer daardoor het onderspit heeft gedelvd en Chrome nu de grootste is geworden in PC browser land.
Eerlijk gezegd had Firefox het tij al gekeerd voor dat de EU met die maatregel kwam. Door velen werd het daarom als mosterd na de maaltijd gezien, maar volgens mij was het toch nodig. Het was namelijk een snoeiharde waarschuwing voor MS dat de EU niet met zich liet spotten. Als de EU zegt dat MS moet springen, dan moet MS springen. Ik denk dat dat heeft geholpen om te voorkomen dat MS andere middelen zou inzetten om Firefox uit de markt te drukken.
Volgens mij werkt het nog steeds want Google heeft zich veel sneller gewonnen gegeven dan MS indertijd. Ik denk dat ze bij Google heel goed hebben begrepen dat de EU niet bluft.
Sorry maar ik ben het niet eens met de uitspraak "Als de EU zegt dat MS moet springen, dan moet MS springen".
Er zijn nog veel meer dingen door de EU bepaald waar ik echt vraagtekens bij heb.
Daarnaast is vind ik niet dat de EU eerlijk is wat dit soort dingen betreft en vind het eerder aantonen hoe de EU compleet de plank misslaat.

IE werd alleen veel gebruikt door mensen die NIET TECHNISCH zijn.
Waarom? omdat die er geen bal van snappen of helemaal geen zin hebben in al dat gedoe.
Die willen gewoon een computer gebruiken zonder eerst een browser te moeten installeren waar ze geen enkel verstand van hebben.

Nu gaan ze het ook voor de telefoon invoeren en krijg je straks klachten van mensen die de android ervaring niet meer leuk vinden want "Ik moet eerst van alles doen om aan de slag te kunnen".

Dat iedereen hier op tweakers geen probleem heeft met het door klikken en dan met chrome verder te gaan betekend niet dat iedereen zo is.

Daarnaast vind ik dat Apple hier ook om aangesproken moet worden.
Kom daarbij niet met de reactie dat ze niet een groot genoeg marktaandeel hebben om daar iets op uit te doen want marktaandeel heeft maar een deel echt iets te maken met het handelen op markt dominantie.
100% van alle Apple apparaten hebben Safari geïnstalleerd.
Dus monopolie.

Ongeacht of je wel of geen hekel hebt aan google of MS en of je de browser nou goed vind of niet boeit niet.
Google levert een product net als MS waarbij een bepaalde gebruikers ervaring hoort.
Deze ervaring is opstarten en gebruiken.
Niet opstarten en eerst even alle keuze vensters doorlopen want misschien wil ik wel een app gebruiken waar ik de ballen verstand van heb.

All in all heb ik een hekel aan al die digibeten die angstig vast klampen aan elkaar met angst voor alles wat nieuw is en wat ze niet begrijpen.

Ik snap de intentie maar de uitwerking is in mijn ogen compleet verkeerd.
Je moet al van alles doen voor je je android telefoon kunt gebruiken tegenwoordig! Dat ene schermpje met de vraag over je browserkeuze en zoekmachinekeuze kan er best nog bij. Alleen zou het pas echt wat toevoegen als Chrome en de Google-app niet vooraf geïnstalleerd zouden zijn als systeemapp.
Sorry maar ik ben het niet eens met de uitspraak "Als de EU zegt dat MS moet springen, dan moet MS springen".
Het gaat er niet om wat de EU inhoudelijk wil, het gaat er om dat MS (en ieder ander bedrijf) zich aan de wet heeft te houden. Rekken en traineren helpt niet, de EU bijt door.
IE werd alleen veel gebruikt door mensen die NIET TECHNISCH zijn.
Waarom? omdat die er geen bal van snappen of helemaal geen zin hebben in al dat gedoe.
Dat klopt grotendeels, helaas zijn er veel meer niet-technische mensen dan techneuten.
Het aspect dat je mist is dat er een tijd was dat je ook als techneut niet aan IE kon ontkomen. Er waren te veel websites die waren geschreven volgens de afwijkende IE-standaarden. Als je geen Windows gebruikte en dus geen IE kon gebruiken was je flink de pisang.
Nu gaan ze het ook voor de telefoon invoeren en krijg je straks klachten van mensen die de android ervaring niet meer leuk vinden want "Ik moet eerst van alles doen om aan de slag te kunnen".
Als de ene klik een probleem is dan denk ik niet dat ze ver gaan komen met hun telefoon.
Daarnaast vind ik dat Apple hier ook om aangesproken moet worden.
Kom daarbij niet met de reactie dat ze niet een groot genoeg marktaandeel hebben
Die reactie zal je van mij niet krijgen want ik ben het helemaal met je eens.
Eigenlijk zou ik liever het hele marktaandeel argument niet gebruiken, want anders is er altijd weer de discussie of (bv) Android een echte concurrent is voor Apple's OS of niet.
Ik denk dat het beter zou zijn om aparte regels te maken voor marktplaatsen en andere tussenpersonen. Dat is namelijk veel meer waar het probleem zit. De beheerder van zo'n marktplaats zou eigenlijk zelf niet moeten handelen op die marktplaats. Dat geeft namelijk te veel risico op machtsmisbruik. Daarbij denk ik niet alleen aan appstores maar ook aan (zogenaamd neutrale) vergelijkers van zorgverzekeringen, hypotheken en andere producten.
Het zou op z'n minst duidelijk moeten zijn wie de eigenaar is en welke producten daar bij horen.
Google levert een product net als MS waarbij een bepaalde gebruikers ervaring hoort.
Deze ervaring is opstarten en gebruiken.
Niet opstarten en eerst even alle keuze vensters doorlopen want misschien wil ik wel een app gebruiken waar ik de ballen verstand van heb.
Dat vind ik niet zo'n best argument, dan mag je nooit meer iemand waarschuwen want dat hoort niet bij de ervaring. Ik wil ook gewoon mijn auto voltanken zonder te kijken wat er uit de pomp komt en boodschappen mee nemen uit de winkel zonder langs de kassa te gaan. En een mes tegen je keel hoort ook gewoon bij de ervaring van een straatroof. ;)

Als die bedrijven nu niet hadden geprobeerd om hun macht te misbruiken was er niks aan de hand geweest.
All in all heb ik een hekel aan al die digibeten die angstig vast klampen aan elkaar met angst voor alles wat nieuw is en wat ze niet begrijpen.
Yup, en juist daarom moet er af en toe een duw de juist kant op worden gegeven.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 18 april 2019 16:47]

Lachen dat hier op Tweakers je alleen pro mag zijn. Anders een -1.
Het klopt gewoon niet. Als jij een Android telefoon koopt kun je verwachten dat ze ook hun eigen browser implementeren. Koop jij een Audi dan gaan ze je ook niet de keuze geven of je een smartsysteem van BMW wilt. LG Televisie is standaard LG Web OS. Moeten ze straks ook van de EU de keuze gaan geven? Concurreren is juist goed. De EU bemoeit zich teveel met bedrijven en hun regeltjes.
Ik denk dat die vlieger op zou gaan als er een grotere (serieuze) keuze aan telefoon OS'en zou zijn. Wil jij geen LG Web OS dan koop je 1 van de andere 100 merken tv's.
Grappig dat TVs hier als voorbeeld gebruikt worden. Een markt waar Android nu ook begint te domineren :( Hopelijk blijft LG WebOS nog lang ontwikkelen.
Het probleem is er bijna niemand een Google/Android telefoon heeft. De meeste hebben een Samsung, Sony, Lenovo,... en Android heeft wel degelijk een monopolie op de smartphone markt. In snelgroeiende markten faalt de vrije markt vrij vaak. Dan is het wel degelijk de overheid die de boel moet recht trekken in het belang van de burger!
Er lijkt geen keuze te zijn op Android, of anders de gebruiker kiest wat t heeft Chrome:
http://gs.statcounter.com...ope#monthly-201001-201903.
Als je Safari uit de grafiek haalt blijven Chrome en de Samsung browser over (ben nieuwsgierig in hoeverre het aandeel van de Samsung browser overeenkomt met het aandeel Samsung telefoons).
Ik denk dat het goed is dat de consument meer keuzes krijgt, er zijn namelijk meer goede browsers dan alleen Chrome. Er zijn ook meer bedrijven die graag een browser willen aanbieden, maar als die niet worden getoond, houd t snel op.
Dat IE het onderspit heeft gedelfd komt niet door het browser keuzescherm maar dat komt omdat MS niks meer deed aan IE toen ze een monopolie hadden en jarenlang op IE6 bleven zitten die zo brak werd dat mensen uiteindelijk zelf maar naar een andere browser op zoek gingen. Eerst was dat Firefox en toen werd Chrome heel populair.

Maar het browserkeuze scherm heeft daar niets of een te verwaarlozen invloed op gehad.
De browser ballot sloeg geen deuk in een pakje boter.

IE verloor rond de introductie van het browser ballot wel bijna een heel procent! http://gs.statcounter.com...-share/all/worldwide/2010
Maart was de introductie van de browser choice. IE's markt begon daar voor al weg te zakken. En een jaar later was de browser ballot weg vanwege een fout bij Microsoft, wat bijna 2 jaar duurde voordat de EU dit door had.

Dat IE markt verloor had andere oorzaken, de browser ballot was daar geen van.

[Reactie gewijzigd door batjes op 18 april 2019 19:04]

Data voor Europa: http://gs.statcounter.com...ket-share/all/europe/2010.
IEs aandeel groeide nog in januari en was stabiel in februari. Vanaf maart zakte het langzaam totdat het in december niet meer het grootste aandeel had.
Als je t bekijkt over twee jaar, dan zie je dat 2009 inderdaad al marktaandeelverlies is, maar dat maart 2010 er nog een extra knik naar beneden bijkomt.
http://gs.statcounter.com...pe/#monthly-200901-201112.
Het lijkt mij dat voor Europa het keuze scherm wel degelijk van invloed is geweest.

Al het marktaandeelverlies van IE en Firefox wordt opgepikt door Chrome. Ook Firefox verliest vanaf begin 2011.
De ondergang van internet explorer is alleen aan ms te danken. Hadden ze gewoon features toegevoegd en hem sneller gemaakt had het nog steeds relevant kunnen zijn.
Ik heb ie gebruikt tot sites simpelweg stopte met werken.
En ondanks dat de simpele ui nig altijd mijn voirkeur heeft over chrome, edge en firefox is get gewoon geen optie meer.

Ms heeft firefox zelf de nek om gedraait niet de keuze voor een andere browser.
maar voor android is het gewoon de betere browser al dan niet de beste browser.
Heeft Chrome al ondersteuning voor add-ons/plugins op Android?
Niet dat ik weet maar gebruik dat dan ook niet.

Ik vind vooral de databesparing handig en de manier waarop taps werken beter als alle andere browsers die ik gebruikt heb plus ik kan makkelijk snelkoppelingen naar sites op mijn homescreen plaatsen.

Daarnaast kan je in chrome://flags nog heel veel veranderen van de browser zelf zoals dat met firefox op de desktop ook kan.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 18 april 2019 15:12]

Alleen tabs en databesparing dus ;) Over tabs kan ik niet oordelen gezien dat altijd wel een persoonlijke voorkeur betreft :)

Flags en snelkoppelingen worden in andere mobiele browsers ook gewoon ondersteunt. Voor Firefox mobile is dit net als de desktop versie via about:config te configureren.
Voor de desktop gebruik ik idd firefox omdat ik hierbij tabs kan (kon) uitschakelen.
Op Android vind ik daar de tabs dan weer minder lekker van wetken tenzij de dat de afgrlopen 18 maanden weer veranderd hebben.

Favs en dergelijke gebruik ik niet echt. Ik browse alleen op mijn telefoon als ik geen keuze heb of te lui ben om naar de pc of laptop te lopen. Verder blijf ik het allemaal maar behappen vinden. Desktop sites werken gewoon beter en sneller.
Maar goed hoewel firefox die wel heeft vindt je onder de addons toch een hoop doe simpelweg niet werken op android. Dus zo veel beter is het op dit moment ook weer niet.
Sinds kort wel met een op Chromium gebaseerde browser Kiwi. Youtube link. Ik heb het inmiddels draaien met uBlock origin erbij op mijn Note 9.. :-)

Gebruik wel de versie van XDA ipv de Playstore versie. Op github staat een mirror als je XDA download niet werkt
Opmerkelijke keuze dat dit voor enkel Zoeken en Browsen gebeurt. De Google Apps zijn veel omvangrijker dan enkel deze twee apps.

Ik kan me voorstellen dat andere aanbieders van een Kalender of zelfs Market App hier ook iets van vinden. Waar ligt hier de grens?
Waar ligt hier de grens?
De grens ligt bij de rechtzaak waar google in veroordeeld werd: er was daarin enkel sprake van de browser en zoekmachine
Sowieso aanvullende opties. Ik vervang die standaard apps liever helemaal.
Slim gedaan, in die 3 jaar is het marktaandeel van Chrome nog meer dan 10% gestegen.
Doet me een beetje denken aan de browser keuze wat we ook in Windows hebben gezien, kan me alleen niet meer herinneren of we dit ook in Windows 8, 8.1 of 10 nog hebben gekregen.

Ik zelf gebruik op zowel mijn Telefoon, Tablet (alle 2 Android) als mijn Windows PC gewoon Firefox, zeer tevreden over.
Wellicht, maar hoe lang moet Microsoft dit al doen van de Europese Commissie?

Maar nu hoeven veel mensen chrome/store helemaal niet te gebruiken om Firefox te installeren.
Op zich goede zaak, zo worden alternatieven meer onder de aandacht gebracht. Ben echter wel benieuwd of de gebruikers echt gaan overstappen naar een andere zoekmachine. Als ik zo om me heen hoor verkiezen hoopjes mensen de "vertrouwde zoekresultaten" van google boven de resultaten van de alternatieven als bv. DuckDuckgo.
Vraag je zelf eerder af of jan met de pet het leuk zal vinden om een nieuwe telefoon te kopen en te zien krijgt welke zoekmachine hij wilt gebruiken of welke browser.
Als je een digibeet zon telefoon geeft loopt die meteen vast en weet het niet meer.
Geef je die aan een tweaker dan gaat die wellicht wel zoeken.
Geef je die melding niet bij een tweaker gaat die wellicht alsnog zoeken.

Ik begrijp nog steeds niet voor welke doelgroep deze hele regelgeving, net als bij MS, bedoeld is.
Jan met de pet klikt gewoon de optie aan die hij altijd gebruikt, het icoontje of de naam die hij/zij herkent. De browser keuze op Windows had namelijk ook 0 resultaat. Ik snap niet dat de EU nu gewoon weer hetzelfde gaat doen. Men lijkt te denken dat die browser ballot op Windows zinvol was. Dat was deze totaal niet.

Maart 2010 werd de browser keuze geïntroduceerd.

IE's markt was al zakkende. Er is geen enkel meetbaar effect van de browser choice. Kijk ook een jaar eerder en een jaar later. IE is jarenlang een dalende lijn geweest waarbij het langzaam markt verloor aan vooral Chrome. Met de introductie van de browser keuze, was zelfs 1 van de weinig maanden dat IE amper markt verloor.

De EU heeft zich sinds de introductie er van, er ook totaal niet meer mee bezig gehouden. Dat blijkt wel weer gezien ze het nu weer proberen en dat het de vorige keer bijna 2 jaar niet eens meer werkte voordat de EU het door had.
Zoals die installeerschermen er nu uit zien zal er gewoon niets veranderen. Google stelt de vraag of je bijkomende browsers of zoekmachines wil installeren. Dat wil nog niet zeggen dat er geen Google of Chrome op de gsm zal staan. Dit wil bovendien niet zeggen dat je bijkomende browser of zoekmachine ineens je standaard programma's zullen zijn.
Zo kan je overal over blijven zeuren. Zie gaan deze keuze nu tenminste bieden.
Daarnaast boeit het gros van de mensen hun mobiele browser helemaal niks.
De bijkomende programma's zullen dan dus wel ook als standaard app gezet worden.
Kan je dat keuzemenu ook uitzetten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True