Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sono Motors toont definitieve ontwerp Sion-auto met zonnepanelen

Het Duitse Sono Motors heeft de definitieve versie van zijn elektrische Sion-auto onthuld. De auto is voorzien van honderden zonnecellen die de accu met een capaciteit van 35kWh tijdens het rijden kunnen bijladen.

Het uiteindelijke ontwerp wijkt op details af van de prototypes die Sono Motors eerder publiekelijk maakte. Zo zijn de zonnepanelen meer geïntegreerd in de zijkanten, de voor- en achterkanten en het dak. Het totaal aantal zonnecellen komt uit op 248, die voor een piek van 1,2 kilowatt kunnen zorgen en daarmee de actieradius onder ideale omstandigheden met 34 kilometer kunnen verlengen. Op een bewolkte dag in december is dat slechts 3 kilometer.

Waar Sono Motors het voorheen over een accucapaciteit tussen 35 en 45kWh had, is dat nu definitief 35kWh geworden. Met alleen die accu's, dus zonder de zonnepanelen, zou de Sion tot 250 kilometer kunnen afleggen, 255 kilometer volgens de wltp-standaard. De accu is met een reguliere ev-lader in 3,5 uur vol te krijgen. Met snelladen is dat in een half uur het geval en via het stopcontact bedraagt de laadtijd 13 uur.

De motor van 163pk heeft een koppel van 290Nm en de maximale snelheid ligt op 140km/u. De prijs bedraagt 25.500 euro en het bedrijf claimt al bijna 9500 bestellingen ontvangen te hebben. Dit jaar moet de productie van de Sion van start gaan, zodat de auto volgend jaar geleverd kan worden.

Sono Motors is een van diverse nieuwe spelers op de markt voor elektrische auto's. Het bedrijf richt zich op de massaproductie van een enkel model met een enkele prijs. Het voertuig moet zich onderscheiden met zonnepanelen, maar meer fabrikanten gaan ertoe over deze in hun auto's te integreren.

Sono Motors Sion

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-03-2019 • 12:21

233 Linkedin Google+

Submitter: HeroS

Reacties (233)

-12330231+1107+218+31Ongemodereerd108
Wijzig sortering
Naar mijn mening schiet het artikel hier te kort in de overige doelen van het bedrijf. Zo is het werkplaatshandboek gewoon te downloaden en kan men zelf zoeken naar een garage naar keuze. Daarbij is ingezet op onderhouds/reparatiekosten die zo laag mogelijk liggen.

Middels app kan aan car-sharing gedaan worden, stroom kan gedeeld worden met andere Sono's of apparaten etc etc. Zelf zetten ze ook in op CO2-offset, hebben ze alleen plantaardig eten in hun kantine etc etc.

Hoop dat ze slagen :)

Ps, met de trekhaak kan een gewicht van 750 kg getrokken worden.

Edit: Bedankt voor alle plusjes iedereen :)

[Reactie gewijzigd door SjoerdV nl op 4 maart 2019 15:12]

Helemaal mee eens!
Zo kan je gratis de 3d modellen downloaden van een hoop onderdelen mochten deze kapot gaan. Het kapje van de buitenspiegel bijvoorbeeld.
Voor een nog betere indruk een mooie review van Fully Charged:
https://youtu.be/wLZKdkgB85k
Jup, collega van me had hiervoor bij zijn Mazda een versleten tandwiel oid in het mechanisme dat de spiegels liet inklappen. Was niet mogelijk om alleen het tandwiel te vervangen. Hele spiegelunit moest worden vervangen (a 300 euro). Ik hoop van harte dat Sion hier een nieuwe standaard gaat zetten... Zowel vanuit de financiële als de duurzaamheidsgedachte.
Alleen zijn voor fabrikanten de wisselstukken net het belangrijkste deel van hun winstgevendheid. Dat zie ik ze niet direct opgeven. De toekomst zal moeten uitwijzen hoe houdbaar het is voor een bedrijf als Sono om op deze manier te werken.
Ik ben ook erg benieuwd. In hun ogen is verspilling geen optie. Alleen al daarom ga ik deze auto rijden.

Laatst was het glas van de achterlamp van onze outlander gebroken. Mocht de hele unit vervangen worden, inclusief leds. Onnodig duur en een enorme verspilling van grondstoffen. Juist het deel met de zeldzamere stoffen was nog heel.

[Reactie gewijzigd door Pierz op 4 maart 2019 18:20]

Ik ken me van een kennis de Twingo herinneren. Glas achterlicht: 8 euro. Zo kan het ook.
Maar het kan ook zonder die dure onderdelen, lijkt me. Het zijn geen printers.
Verspilling, Outlander.. hmmn.
Maargoed, je had natuurlijk ook een andere garage kunnen zoeken, of dat onderdeel vd sloop kunnen halen oid.
Kwartje is nog niet helemaal gevallen blijkbaar. Ook dan haal ik liever het glas vd sloop dan een hele unit.
Glas van een achterlicht moet dan überhaupt wel een los onderdeel zijn.

Dat de peertjes vroeger los vervangen kon worden, en leds nu compleet geseald zijn heeft óók met duurzaamheid te maken. Een complete, gesealde unit gaat misschien langer mee èn er kan geen vocht in komen.

Tenzij je schade rijdt. En bij schade aan de deur van een Sion moet waarschijnlijk ook gewoon het hele paneel vervangen worden inclusief de zonnecellen.
Deze unit was ook na de breuk nog volledig gesealed. Enkel het ‘buitenruitje’ was gebroken. Maargoed, 2 schroefjes en een rubber extra is ook weer minder duurzaam misschien. Dat hangt maar net af van hoe vaak zoiets sneuvelt. Die berekening kan ik niet maken.
Dat is wel echt heel vet!
Maar hoe gaan ze dan hun geld verdienen? We're all in business to make money, uiteindelijk...
Wat ze bij Fully Charged lieten zien was een BMW i3 met ander bodywork.
Hoe kom je daar nou bij? Ik de Fully Charged Show zie je de concept, geen i3.
De hele bediening van een i3 zit in het interieur, achterwiel aangedreven en ze hebben een samenwerking met BMW. De wielen waren ook van een i3. De concept auto op de tekeningen nu geeft een heel ander beeld. Dat ding waar fully charged en anderen mee reden is bedoeld om investeerders te trekken, niks mis maar geen productie model.
Ik zal vast wel iets over het hoofd zien, maar als de elektromotor en 163PK kunnen leveren vind ik 140km/h erg laag. Dit betekend dat de auto een enorme luchtweerstand moet hebben, maat zo ziet hij er niet uit en is ook erg onwaarschijnlijk voor een auto die het van zuinig energie gebruik moet hebben. De andere optie is dat hij elektronisch beperkt is (is trouwens altijd zo bij een electrische auto ;) ), maar de vraag is dan waarom. Ik neem aan dat imenad die zo'n auto koopt weet dat als je zo snel gaat rijden je niet heel ver komt.... Ik ga er vanuit dat hij is begrensd om consessies aan de constructie te kunnen doen

[Reactie gewijzigd door jobvr op 4 maart 2019 14:40]

.. of hij is begrensd. 140 is hard genoeg, zeker bij dit type voertuig. :)
Ja, of 140 hard genoeg is, is een andere discussie, maar de opmerking van @SjoerdV nl is wel interessant om te weten of de chassis sterkte een issue is.
Hij is beperkt zodat je voor onderdelen als remmen en chassis geen rekening hoeft te houden met situaties waarbij je met 180 over de autobahn rijdt. Hierdoor kunnen ze dus goedkopere onderdelen gebruiken en de auto betaalbaar houden.
En lichtere onderdelen om het gewicht te beperken voor meer range. Bron: interview Fully Charged.
En boven de 100 km/h stijgt het verbruik per km enorm.
Misschien konden daarom toe met zwakkere constructie's = lager gewicht. Of goedkopere banden die niet gecertificeerd hoeven te worden voor snelheden > 140 km/h. Weet het ook niet precies.
Dit is inderdaad de reden die ze bij de demo aan gaven. Het is dubbelop: een lagere topsnelheid betekent goedkopere materialen en minder gewicht. Meer range, goedkopere auto.

Degene die me dit uitlegde was de designer uit de mail van Sono motors (kwam ik vandaag achter).
Hij is waarschijnlijk begrenst om te voorkomen dat je de accu te snel ontlaadt. Door te snelle ontlading ontstaat grotere warmteproductie en dat is schadelijk voor de levensduur van de accu. Daarnaast is de overbrenging waarschijnlijk gedimensioneerd op het toerental bij deze begrenste snelheid.

Ontwerpeigenschappen ter vermindering van de luchtweerstand zijn dan ook niet bedoeld om de maximumsnelheid omhoog te brengen, maar om de actieradius te vergroten.
Als accu ontladen en warmte productie de reden is dan zou je verwachten dat het vermogen begrensd is. Zo kan het de berg op rijden vol beladen meer vermogen kosten dan hard rijden. Maar goed. Dat blijft speculeren voor ons.
Ik ben altijd benieuwd naar de consessies die gedaan zijn in het ontwerp proces. Want ongeacht wat je ontwerpt die concessies moet je altijd maken en die leveren altijd levendige discussie op in een design team.
Ik denk eerder om klachten van een zeer korte range te voorkomen. En eventuele oververhittingsproblemen. Ook een Tesla vindt het niet fijn als het vermogen lang aangesproken wordt(kijk maar eens naar het Nürburgring filmpje :9 ). Is bovendien ook niet heel goed voor het groene imago. Ik denk dat ik ook prima met zo'n top zou kunnen leven, zolang hij maar niet de acceleratie heeft die normaal bij een dergelijke topsnelheid hoort. :) En dat zit met dit vermogen en koppel wel snor.
Een EV heeft géén versnellingsbak maar gewoon één enkele overbrenging.
Door deze verhouding zo te kiezen dat er een acceptabele maximum snelheid kan worden bereikt, is er veel koppel aanwezig. Langere verhouding = hogere topsnelheid maar óók minder koppel.

Mijn EV heeft een V-max van 130km/h. Voldoet voor mij prima. Èn is super snel bij 't stoplicht weg. (80pk (62kW), 210Nm koppel).
Begrensd en niet alleen om de contructie, sterker nog, de constructie is helemaal niet leidend. Het gaat vooral om efficiency en voorkomen dat de accu's oververhitten. Dat doen ze nml. bij max belasting.
Ps, met de trekhaak kan een gewicht van 750 kg getrokken worden.
Niet lullig bedoeld maar als die auto volgens de WLTP standaard 250km kan rijden dan komt hij met een caravan nog geen 100km ver.
Lijkt me dan ook meer bedoeld om met de boedelbak langs de Gamma te gaan oid, dan ermee op vakantie.
Precies dit, een vaak gehoord argument is het niet kunnen trekken van een aanhanger inderdaad.
Vouwwagen of aanhanger eerder, de helft zou ik i.i.g inschatten. dus een 1 1/2- 2 uur rijden als je 90 km/h mag.
Ik heb wel eens geconstateerd dat ik een woon/werk traject van 340 km in Duitsland met aanhangwagen duidelijk zuiniger met een lage aanhanger kon rijden (90 km/u) dan zonder (ca. 130-140 km/u).

Met een lage aanhanger zou je range dus inderdaad nog wel eens kunnen meevallen als je max 90 rijdt. Gokje: orde 20 kWh/100km.
Je kan een extra accu als aanhanger meenemen :)
Maar je kan niet laden via de stekker als je rijdt (stel je voor, Tesla met aggregaat erachter voor naar de wintersport), dus wat voegt het toe?
Het gaat niet om een boedelbak; de fietsendrager op de trekhaak is gewoon erg prettig :)
Beste allemaal,
Ik meen gelezen te hebben dat - in tegenstelling tot eerdere publicaties- de trekhaak optioneel zal zijn
Leuk, een auto die gemaakt is om nuttig te zijn en niet om zo stoer mogelijk subsidie te verbranden.
Applaus, en ook nog echte innovatie dus.
Die trekhaak is een redelijk unieke feature voor een elektrische auto: alleen de Model X kan dat verder, maar die kost het vijfvoudige van deze Sion!

Daarnaast is het een heel ruime auto: zowel voor passagiers als qua laadruimte. In de koffer heeft ie een compleet platte laadruimte waar een euro pallet inpast. Het is dus echt een praktische gezinsauto in tegenstelling tot een Renaul Zoë (enige andere in die prijsklasse, maar zelfs nog iets duurder).

Liefst zou ik zien dat er ook een variant komt met iets grotere accu. Ik rijd regelmatig een stuk van 400 kilometer en dan is 250 WLTP waarschijnlijk net te onhandig in de winter en met wind tegen om het met 1x snelladen te redden. Maar goed, dit is een zeer veelbelovende stap; ik wens ze veel succes en zal ze zeker overwegen bij de aanschaf van de volgende auto.
De Hyundai Kona EV heeft ook een trekhaak als optie, maar die zou alleen voor fietsendragers gebruikt kunnen worden. (Bron: hyundai.be configurator)
Ja, ik typte het net hierboven ;-)
Model 3 in EU zal het ook krijgen en de PHEV-outlander kan het ook.
Die trekhaak is een redelijk unieke feature voor een elektrische auto: alleen de Model X kan dat verder, maar die kost het vijfvoudige van deze Sion!
De MX trekt dan ook bijna het vijfvoudige! Totaal niet vergelijkbaar.
E-Tron kan het ook, maar naar mijn mening heeft dat bij EVs momenteel alleen nut voor fietsdragers etc.
Goed te weten van de E-tron, want die kost slechts 3,5 Sions wat al beter is dan de Model X. De Kona EV kan ook uitgerust worden met een trekhaak, maar die is alleen te gebruiken voor fietsdragers.

Zeker voor fietsdragers is het een pre. Je kunt die wel op het dak zetten, maar dat is voor veel mensen niet echt praktisch en daarmee een reden om nog geen elektrische auto te nemen.

Er zijn echter ook best wat mensen die af en toe een aanhangertje gebruiken, bijvoorbeeld om tuinafval weg te brengen. Op rondreis met een lichte caravan zou ook leuk kunnen zijn, alleen dan moet je wel de reisafstand per dag wat beperken. Etappes van 200-300 km met 1 of 2 keer snelladen tussendoor. Dat lijkt me best geinig om zo door Europa te reizen.
Mijn vrouw rijdt op een driewiel fiets, die we met enige relmaat vervoeren in een klein aanhangertje met een huif, dit om ook eens in een andere omgeving te kunnen gaan fietsen. Qua gewicht praten we nergens over. Luchtweerstand - vanwege de huif - wel. De Sono Sion lijkt om meerdere reden prima geschikt voor ons. Een beetje ongeduldig wacht ik de komst af
Tja.. alsof wat Tesla doet zo gemakkelijk is: je vanaf niets als automaker vestigen. Zelfs daar lijkt het af en toe kantje boord. Oftewel: mik super hoog en slijt je dagen zoals.. bijvoorbeeld Fisker met z'n Karma. Dat bouwde ook om één innovatief idee (de naafmotor) een auto heen. En dan nog mét de slimmigheid high-end te beginnen. Dit bedrijf stort zich gelijk op het moeilijkste segment (woorden van o.a. Tesla - vandaar dat Model 3 niet Model 1 is - en Volkswagen).

Het idee wat we gelijk echt zien is deze body van zonnecellen. Zou je dan niet beter eerst een EV kunnen inkopen (liefst zonder body) en die met jouw body op de markt brengen?
Misschien is dat beter bedrijfstechnisch gezien. Maar ik word hier(zelfs los van de prijs) warmer van dan een Tesla. Veel te veel fluff IMHO. En ik houd best van techniek. Dus ik wens ze zeer veel succes en het zou zo maar eens mij eerste nieuwe auto(en tegelijk thuis accu) kunnen worden. En alleen al het feit dat niet letterlijk ALLES bediend moet worden op een iPad maakt hem voor mij beter dan een Model 3.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 4 maart 2019 17:36]

Hmm.. maar ik vind het juist fijn dat mijn auto lekker uit zicht in de garage staat omdat ik 'm zo weinig gebruik. Zou ik me bij dit ding dan weer schuldig over voelen ;).

Nou ja, hoef ik me niet af te vragen: deze valt toch af op range.
Ik hoef dan weer niet na te denken over een eventuele carport waar ik extra zonnepanelen op kan leggen. Dat zit 'ingebouwd' in deze auto. En dat je zelf de gehele body kan vervangen als ie toch verweerd is doordat ie buiten staat is ook een groot voordeel.

En hij is qua energie opslag net iets minder dan 3 Tesla walls en een procent of 20 duurder dan 3 van die dingen... Dan weet ik wel wat ik liever heb als de saldering er aan gaat.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 4 maart 2019 18:23]

Mooi gesteld, maar dat is ook gelijk mijn probleem met Sono. Jij schrijft "en kan men zelf zoeken", ik lees je moet zelf maar zien een garage te vinden die een niet merkgebonden elektrische auto wil onderhouden. Niet dat, als alles goed gaat, een elektrische auto veel onderhoud nodig behoeft te hebben.

Nog niet zo lang geleden was bij mijn bmw mini garage (erkende dealer) het standpunt. Niet elektrische, onze monteurs zijn daar nog niet op voorbereid. Zal wel iets beter zijn, maar merk dat ze echt niet zitten te wachten op afwijkende auto's. Als we het benzine smartje van mijn partner naar het filiaal in Veendam brengen, wordt nog steeds gevraagd, of we niet naar Groningen willen gaan. Nee dus.

Heb meer het gevoel dat dit een auto is voor de techneut (zelf 3d modellen printen, hmmm) en liefhebber.

Ik hoop dat ik het mis heb, want heb de filmpjes op youtube ook gezien, en concept is leuk.
Hoewel de zonnepanelen weinig lijken toe te voegen lijkt me dit een nette wagen voor de prijs als er daadwerkelijk bijna 250km met kan gereden worden.
Ik denk dat de zonnepanelen wel degelijk meerwaarde bieden, maar die niet benoemd worden in het artikel. Ik neem aan dat wanneer jij op een zonnige dag naar het werk gaat en je auto 8 uur parkeerde, de auto mooi oplaad met gratis stroom! Daarnaast kan ik niet uit het artikel halen wat de zonnepanelen doen wanneer de accu vol is en bijvoorbeeld een weekend aan de lader staat. Word er dan terug geleverd aan het net? Ook hier zie ik voordelen in namelijk!
https://sonomotors.com/en/faq/
What's biSono?

Bidirectional charging means that not only can the Sion be charged with electricity, it can also share its stored electricity any time. As a result, the car can act as an energy storage device on wheels.

The bidirectional charging plug is located in the front at the hood, making it accessible from outside. To use the stored electricity, you can unlock the cover at the hood using your mobile phone or the infotainment system. That way we protect this energy against potential theft.

It’s possible to draw energy from the Sion for any common electronic device (230 volts) with up to 3.7 kW using an ordinary household plug. If that’s not enough, there’s more too. The rapid charging function means you can charge other electric cars with 11 kW or operate high-voltage devices. These days, electricity is usually generated in many areas through two-stroke generators if there is no electrical outlet nearby.
Al met al per kWh niet veel duurder dan een Tesla powerwall met zonnepanelen en wielen als bonus :) 35kWh aan powerwall kost je namelijk ongeveer 20000euro.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 4 maart 2019 13:46]

Deze auto kan je dus op je werk opladen, op kosten van de baas, en dan thuis leegtrekken met je huis?

Nou, deze gaat nog wel eens heel groot worden in Nederland! :+
Bij ons moet je met een pasje laden, dus gaat die vlieger niet op. Maar inderdaad dat zou kunnen.

Ik zie het in de toekomst anders gaan trouwens. Dan zou je overdag virtueel thuis kunnen laden doordat je je eigen kWh's ergens anders opneemt. En ze als je weer thuis bent echt kan gebruiken. Bovendien heb je dan meteen een buffer om pieken en dalen te voorkomen. Moet je wel zonnepanelen hebben natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 4 maart 2019 14:43]

De hoeveelheid die hij bijlaad is echt verwaarloosbaar. Elon Musk van Tesla heeft ook al vaker aangegeven dat het vrijwel nutteloos is omdat het oppervlak veel te klein is. Hij opperde toen eens het idee dat het mogelijk iets beter zou zijn als je uitvouwbare panelen had die bijvoorbeeld het hele parkeervak aan oppervlak zouden gebruiken, eventueel met een kleine kanteling naar de zon.

Dat ze aangeven dat het 34 km per dag in de zomer en 3 km per dag in de winter onder ideale omstandigheden is geeft al genoeg aan, dat is zo ontzettend langzaam. Ok het is leuk als je auto een weekje staat en er zitten wat gratis km's in, maar het weegt waarschijnlijk niet op tegen de meerprijs en complexiteit van de panelen en zal een heel lange terugverdientijd hebben.
De insteek is dat alle beetjes helpen. In de zomer kan hij een kwart van mijn dagelijkse rit bijladen. In de winter 5%. Je hoeft niet volledig off-grid te gaan om toch een bijdrage te leveren. Vergeet ook niet dat die 7 of 35 km een toevoeging is aan de range van de auto. Dat kan heel praktisch zijn.

De kosten van de panelen zijn te verwaarlozen omdat het koetswerk van de auto niet gespoten wordt.
Je laatste zin betwijfel ik zeer, en vergeet ook niet de kosten van zaken als een omvormer, software, etc.
Dit is wat Sonomotors zelf verteld heeft bij de testrit. Ik weet niet of het niet spuitende kosten volledig opheft, maar ze besparen daardoor iig flink.
En de panelen wegen ook meer dan standaard plaatijzer. Dus dat kost ook extra brandstof in het gebruik.
Maak die paneeltjes, maar geef ze om ze los op het balkon of dak te leggen. Leveren ze veel meer op.
En hoeveel meer wegen die paneeltjes dan ten opzichte van het plaatijzer? Het buitenwerk van deze auto is toch van kunststof?
Er zal altijd een constructief element moeten zijn. Die cellen wegen extra.
Los van de energiebalans van een zonnepaneel in een smalle straat of parkeergarage...
Als je thin-film gebruikt waar het hier wel op lijkt is het verschil in gewicht verwaarloosbaar, in het bereik van kilo's. Dat ga je echt niet merken op je bereik en helemaal niet doordat de panelen nog meer opbrengen dan wat een paar kilo extra bagage je kost. Ik ben het helemaal eens dat statische panelen meer opbrengen maar het is onzin dat het gewicht hiervan het voordeel tenietdoet. Het echte nadeel is de onhandige hoek en dat je de boel schoon moet houden.

[Reactie gewijzigd door Lekkere Kwal op 5 maart 2019 21:06]

Het is in elk geval handig als je onverhoopt met een lege accu komt. Voordat de ANWB er is kun je op eigen kracht verder. :) :)
Je moet ten eerste dan een parkeerplek buiten hebben niet in een parkeergarage.
De parkeerplek moet dan ook nog eens weinig schaduw hebben.

Als je het artikel lees dan heb je onder ideale omstandigheden 34 km meer bereik in de zomer en 3km in de winter. De meerwaarde is dus gewoon beperkt en is meer een marketing verhaaltje.

Je kan het ding beter een groene stroom hangen.
Ik vraag me af hoe dat berekend is. Ik neem aan dat dat berekend is op basis tijdens het rijden, en niet wanneer de auto stilstaat op een werkdag. Stel dat de auto op een 8 uur werkdag 5kwh oplaad via de panelen. Dan zou ik het in de zomer elke dag redden om 35 kilometer retour te overbruggen naar mijn werk! Wat dus resulteert dat ik hem door de weeks niet hoef op te laden.
Wie wil er nou opzettelijk zijn auto in de volle zon zetten.
Dat is echt geen fijn idee.
Groot voordeel van deze panelen is dan ook dat de auto minder warm wordt in de zon
Dat zal nog vies tegenvallen.. De panelen hebben een rendement van 21%. Ofwel; 21% van het zichtbare licht wordt omgezet in stroom. De overige 79% van het zichtbare licht wordt door de zwarte kleur omgezet in warmte.
De zon straalt ook infrarood licht uit wat wij ervaren als warmte. De auto absorbeert dit compleet en warmt dus op.. Dus 78% van het zichtbare licht, en 100% van het niet zichtbare licht wordt in warmte omgezet.

Andere benadering:
Die 34 km extra range is met een 35 kWh accu en max 255 km goed voor 4.67 kWh. Ofwel; de auto kan maximaal 4.67 kWh per dag bijladen in de zon.

De zon geeft op een zonnige warmte dag ongeveer 1 kW per vierkante meter af. De auto is 4.3 bij 1.8 meter groot waardoor deze zo'n 7.74 vierkante meter van het aardoppervlakte in beslag neemt. Op een mooie lange warmte zonnige dag (=15 uren zon) absorbeert de auto bijna 120 kWh aan warmte door de zon. Hiervan wordt 4.67 kWh aan stroom omgezet. Dat is 4%.

Dus dankzij de zonnepanelen zal de auto 4% minder in temperatuur toenemen in de brandende zon... Dat ga je niet merken. Dan is het geen 50 maar 49 graden in je auto als je'm bij 25 graden in de zon hebt geparkeerd....
Oef hier rammelt zo veel aan dat ik niet alles bij langs ga.

De belangrijkste zaken kunnen we alleen maar naar gissen. De auto is namelijk niet bekleed met standaard plaatmateriaal maar met een kunststof. Wat is daarvan het absorbtiespectrum en de brekingsindex? Hoeveel energie kaatst er simpelweg weer af en hoeveel wordt er geabsorbeerd. En in welke golflengte? Je gaat er van uit dat alle energie de auto in gaat!

Je opmerking over infrarood snap ik niet. Wij ervaren dat als warmte, omdat ons lichaam dat zo mooi absorbeert. Als de auto geparkeerd is is dat niet relevant. Wat relevant is, is het absorbtiespectrum van de body van de auto. Niet van de persoon die er niet in zit.


Sonomotors heeft aangegeven dat de auto aanmerkelijk minder warm wordt. Als ik de Sion in mijn bezit heb zal ik er zeker een keer een thermometer in hangen.
"De auto absorbeert dit compleet " ... "100% van het niet zichtbare licht wordt in warmte omgezet."

Dit klopt sowieso al niet, infrarood is net zo goed reflecteerbaar, zeker op kunststof en metaal. Het is alleen zo dat week materiaal zoals onze lichamen met veel water dat grotendeels absorberen en dus 'voelen' als warmte. Maar dat is juist een van de redenen waarom textiel juist veel wordt gedragen in de woestijn: niet alleen helpen de lagen om te isoleren, maar de infrarood wordt ook door textiel meer weerkaatst dan door de huid.
Ik denk dat deze zwarte auto met zwarte zonnepanelen auto minder warm wordt dan een andere volledig zwarte auto die ook in de volle zon staat maar wel warmer dan een witte auto of een auto in de schaduw.
Nee terugladen mag niet, op een aantal kleine proeven na.
Je kan wel een andere Sion laden mss of de 3kw+ interne uitgang gebruiken.
Dus buiten het Net.
hoezo mag terug laden niet?
(ik kan geen regel bedenken die het verbied, nog dat ik technisch iets kan verzinnen dat het niet zou kunnen.)
vraag me eigenlijk af waarop je dan doelt eigenlijk :?
Dat mag niet op het net omdat je dan het Net onder spanning brengt als er een storing is en je de veiligheid overtreed van de netbeheerder.
Het kan wel als je fysiek jou installatie los van het net haalt.

Nu zijn er nog geen gecertificeerde mogelijkheden om dat automatisch te doen.
Het moet onder alle omstandigheden dan gebeuren dat er geen teruglevering is.

Zoals nu de omvormers van zonnepanelen niet kunnen werken zonder netspanning.
dus als je de zelfde beveiligingen hebt als er in een gewone omvormer zitten.
(wat echt niet zo heel ingewikkeld allemaal is)
dan mag het wel.
natuurlijk wil je een anti-island functie en een goede sinc met de hZ etc etc.. (vul de lijst maar verder in)
dat is logisch.

het mag dus wel, niemand die je tegenhoud het allemaal in te bouwen en te doen.
maar omdat het technisch nog niet is uit gewerkt/ingebouwd kan het nog niet.
maar dat heeft dus niks met "mogen" te maken.
hooguit dat de techniek er nog niet is. ;)

je mag ook gerust meer power uit de accu trekken als je in je eigen huis nodig zou hebben.
dit valt gewoon onder salderen en mag gewoon. ;)
Nee het mag niet omdat er nog geen Vehicle2Grid omvormers worden toegelaten. Buiten een enkele proef.

Je bent zeer wss strafbaar als je het wel wilt.
Offgrid mag wel natuurlijk, maar doe het veilig.
Elektriciteit is dodelijk.
je hebt het hele Vehicle2Grid systeem niet nodig.
gewoon aan een "normale" omvormer hangen en je bent al in actie.
(bypass de lader van de auto en je hebt gewoon standaard spul waar het al mee kan.
en dit mag gewoon als je zo dom ben het te willen, geen probleem.)

Vehicle2Grid is veel al een techno junkies natte droom.
maar heeft geen enkele verstandig zaken model aan de basis zitten.
wil je met accu's werken, dan koop die zonder een auto er omheen, is stuk goedkoper en werkt nog betrouwbaarder ook.
Vehicle2Grid heeft in mijn ogen maar paar handige dingetjes, stel je hebt een hutje op de hei waar je in het weekend stroom wil hebben, maar daar heeft 99,9% van de mensen niks aan.
ook leuk om te kunnen gebruiken als nood stroom voorziening, maar dat zijn ook zeer speciale gevallen.
mij te veel een product waar je eigenlijk niks aan hebt in de praktijk op een paar kleine uitzonderingen na die beter op te lossen zijn.

Vehicle2Grid in een hybride met het Grid gebruiken is helemaal een vreemde overweging.
je hebt een perfect en goedkoop grid, en dan wil je de dure kWh's uit te dure accu's gaan gebruiken.
ik kan eigenlijk het verstand daar van niet in zien.

Vehicle2Grid omvormers ik hoop dat die nog heel lang niet te krijgen zijn, en dat zal vast ook nog heel lang zo blijven.
er is gewoon geen economische model rond die dingen te verzinnen die echt hout snijdt.
(leuk om met subsidie een onderzoekje te doen, maar veel meer is er niet mee mogenlijk.)
helaas.
Ik zie het ook meer als een hype.
Maar als we geforceerd worden om met veel variable energie opwekking om te gaan.
Zal de piekteruggave of gebruik mss financieel intressant zijn voor fleet-managers.

De 3kw outlet vind ik wel een uitkomst voor allerlei uitstapjes die kunt maken met deze auto.
Let er wel op dat 250km obv de WLTP-standaard wel betekent dat dit alleen onder zeer ideale omstandigheden gehaald kan worden. Ik rij zelf een Nissan Leaf die volgels WLTP iets van 270km moet kunnen halen, maar dit haal je alleen als je constant 80km/u rijdt zonder tegenwind op een warme dag zonder verwarming en/of airco.

In december als het nat en koud is, dan haal ik op een volle lading bij 100km/u misschien 180km.
Aj, 180 km misschien?
Mijn dagelijkse rit is 170 km retour.. Dan is een Leaf dus best spannend als je dat wilt halen zonder een "tank" beurt tussendoor. Zelf rij ik gem. 115 km/u maar bij inhalen wel gewoon 130. Dan moet je toch nog een stuk rustiger aan... Of elke dag even aan het stroom onderweg.. (op kantoor geen laadpalen, dus moet on route dan gebeuren)
In de winter is het mijn ervaring dat je met 115+ op de snelweg met de nieuwe Leaf 170km niet gaat halen. Als ik weet dat ik dergelijke afstanden ga rijden, dan pas ik mijn rijgedrag al vanaf het begin aan door niet hard op te trekken, veel eerder af te remmen en vooral niet harder dan 100 te rijden.

Op dagen dat het warm is daarentegen kom je overduidelijk veel verder met de auto en zou 170km geen issue moeten zijn.

Laat mij overigens wel direct duidelijk maken dat ik het een ongelooflijk fijne auto vind om in te rijden. Ik rij zelden meer dan 150km, en in die gevallen is er vaak sowieso (indien nodig vanwege het koude weer) een laadpunt op de bestemming of als laatste redmiddel een Fastned onderweg, dus voor mij is het bereik geen issue.

Ik zou dus qua auto zeker de Leaf aanbevelen, alleen zou ik voor jouw situatie wel de 60kWh uitvoering aanbevelen.
Als ik weet dat ik dergelijke afstanden ga rijden, dan pas ik mijn rijgedrag al vanaf het begin aan door niet hard op te trekken, ...
Helpt dat dan wel? Om de massa van de auto op een bepaalde snelheid te krijgen moet je er een hoeveelheid energie in stoppen; die hangt niet af van hoelang je daarover doet. En als ik googel op "elektromotor efficiëntie" dan zie ik grafieken die suggereren dat een elektromotor op zijn efficiëntst werkt bij maximaal vermogen. Daaruit zou volgen dat je, om energie te besparen, juist zo hard mogelijk moet optrekken!
Langzamer optrekken resulteert in een lagere gemiddelde snelheid, je traject is immers niet oneindig lang. Dat is gunstig qua luchtweerstand.

Efficientie alleen zegt ook niet alles, bijvoorbeeld 10kW bij 90% rendement is 1kW verlies, 30kW bij 95% rendement is 1.5kW verlies.
Ja, dat zou je denken, maar ik vermoed toch dat er grotere verliezen zijn ofzo als je te agressief rijdt.

Overigens, ik bedoel niet langzaam optrekken, maar eerder, niet de hele tijd planken. Dat is namelijk iets wat je snel doet met een auto die zo responsive is als een EV :)

Ik rij zelf maar zelden te hard, maar als ik helemaal niet op de accu hoef te letten, wat voor mij eigenlijk altijd is, dan ben ik wel altijd de eerste die... 50 gaat. Ik merk dat als je 'gewoon' optrekt, dat het bereik wat minder snel afneemt.
Ben ik het mee eens. Zie dat zelf aan onze Zoe als ik eens wat sportief rijd hier in de stad gaat het bereik inderdaad wat sneller naar beneden. Leuke auto om te rijden wel in die korte sprintjes. Maar voor lange stukken is het een mindere auto al heb ik er geen probleem mee op dit moment, beetje een "avontuurlijk" vakantie gevoel. Maar met de gewone auto rij ik ook veelal maximaal 115kmh op de cruise controle.
Is dat de nieuwe leaf met 40Kwh of 62Kwh? Ik zit er ook aan te denken, maar 170km is wel erg krap for comfort...
Ik heb een 40kWh versie
Gelukkig :)
Die 62Kwh is voor mij net het verschil tussen 'kiele kiele' en 'precies genoeg'. :*)
Dus op kantoor 'regelen' dat je i.i.g. een stopcontact voor langzaam laden 6-8 uren hebt. 10-20kwh.
Zou altijd aan te raden zijn eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door gp500 op 4 maart 2019 13:25]

Dan rij jij meer dan gemiddeld en kun je inderdaad beter wachten tot er over een paar jaar betere auto's voor dat geld te koop zijn. De andere helft van de automobilisten zou prima een elektrische auto moeten kunnen rijden, maar die zoeken naar allerlei (non)argumenten om er toch geen aan te hoeven schaffen.
Noem het gerust een non-argument, maar €10.000 verschil vind ik niet bepaald een te negeren argument.
Ik zou maar wat graag elektrisch rijden, maar kan het niet betalen.
Meeste nieuwe auto's zijn lease waarbij de bijtelling belangrijker is.
Maar particulier is het mss beter bij niet nieuwe auto's te blijven tot het wel in het budget past.
Niet iedereen die hier komt is Nederlander.
Lease is in BE populair voor bedrijfswagens, niet voor privé.
"Bijtelling" is een onbekend begrip voor mij.
"Bijtelling" is waar mensen met een auto 'van de zaak' last van hebben:
Bij een personenvoertuig die je als privépersoon rijdt en die door 'de baas' betaalt wordt (waarbij jij ook zelf de baas kunt zijn, en de auto zakelijk koopt/leased) rekent de Nederlandse belastingdienst die auto als inkomen; tenminste: als je er ook privé in mag rijden.
Voor een reguliere auto is die bijtelling 22% van de nieuwwaarde van de auto: dus bovenop je belastbaar inkomen uit je salaris reken je 22% van de kostprijs van de auto* (inclusief belastingen). Over die gehele som wordt de te betalen belasting dan gerekend.
Bij een volledig elektrisch voertuig is die bijtelling 4%, vandaar dat deze in Nederland zo populair zijn.
Er zijn wat uitzonderingen, maar hier komt het op neer. Details vind je hier.

*Die kostprijs is overigens vaak al een stuk hoger dan in België.
Bedankt.
Een beetje wat bij ons VAA is. (Voordeel Alle Aard)
Alleen telt dat bij ons niet enkel voor wagens, maar ook voor privé gebruik GSM, internet thuis, fiets,...
Die 22 procent is overigens nog steeds een schijntje vergeleken met de kosten die een privé bezitter kwijt is aan afschrijving, onderhoud, belasting, verzekering en brandstof.
Er komt dit jaar een nieuwe Nissan Leaf met aanzienlijk betere range en laadsnelheid.
In het artikel wordt ook al gezegd dat de actieradius 200km is. En 250 volgens wltp.
Is dit ook niet het initiatief wat met een 'revolutionaire' carshare programma zou komen?
Klopt, ze hebben in een interview gezegd dat de software voor carsharing vanaf het begin al in is gebouwd en dat de auto ook deels met deze gedachte in het achterhoofd is gebouwd
Dank. Dat vind ik meer revolutionair of beter gezegd meer meerwaarde hebben dan de toevoeging van zonnepanelen.
Hoe lang duurt het opladen van de auto als alleen de zonnepanelen van de auto worden gebruikt? Zou een dag buiten staan overeenkomen met het gemiddelde woonwerk in Nederland?
Een dag buiten staan levert dus op zijn best 34 Km aan bereik op. Dus dan moet je de auto een week of langer buiten laten staan. Zonder schaduw. Iets wat bij een auto nogal lastig is omdat de omringende gebouwen vaak veel hoger zijn.
Voor mij, en velen met mij waarschijnlijk, voldoende om gratis van en naar mijn werk te rijden.
lastig te zeggen.
ze hebben het over 1200Wp.
op de meest perfecte dag met de meest perfecte situatie levert dat 12 uur x 1,2kW = 14.4kWh op.
dan kun je denken 3 dagen accu totaal vol.

maar de panelen zitten aan alle kanten van het voertuig, dus de perfecte hoek kun je wel schudden.
denk eerder dat je in 1 week de accu wel vol krijgt.
(dit is gecalculeerd gokken op basis van mijn ervaring met zonnepanelen.
helaas een beetje grove gok met de gebrekkige gegevens.)

maar je hebt niet alleen de perfecte hoek, maar ook de temperatuur van de cellen.
het kan met gemak in de zomer zo warm worden dat je maar een 70% uit de cellen krijgt.
gelukkig is het dan zomer en hebben we geen 12 uur licht maar een 16 uur.
16 uur x (1,2kW x 0,7) = 13.4kWh

maar begrijp, dat is lente en zomer, niet de winter.
in december krijgt mijn dak met 6430Wp het soms voor elkaar om minder als 1kWh op te wekken.
de 0,1kWh die dan uit de panelen van de auto komen, daar kun je niet veel mee.
(winter in zonnepanelen land is niet januari tot en met maart, maar puur december + januari.
het gaan niet over de koud maar over het aantal uren licht, rond 24 december zijn de kortste dagen.
en zomer is juni-juli.)

een 13-14kWh zou dan weer een +/-50km is dat het gemiddelde woon-werk verkeer?

ik denk dat je het beter zo niet kunt zien.
je kunt het beter zien als: je hoeft met zonnepanelen gewoon 1x in de week minder te laden/tanken in de zomer maanden.
zeer leuk extraatje, maar ook weer niet te serieus nemen.
zeer leuk extraatje, maar ook weer niet te serieus nemen
Ik ben dan wel benieuwd hoe de lightyear one gaat presteren op dit gebied met de zonnepanelen.
Ik lees nergens meer iets over een Cruise Control, laat staan adaptief. Een auto zonder cc zou ik echt nooit meer kopen. Zit dat er nou op?
Ik denk dat dit ondertussen zo'n gemeengoed is, dat het niet meer als verkooppunt gebruikt hoeft te worden (of kan worden).
Nou, ik had een leen-Kia-Piccanto zonder CC. De meest frustrerende kilometers in 15 jaar geloof ik.
Denk dat het geen optie is:
https://sonomotors.com/si...rmation_sheet_sion_en.pdf

Kan het nergens vinden in ieder geval.
Ik snap die CC fetish niet helemaal.

Ik rij 70K per jaar, en ik gebruik misschien 7 keer per jaar de cruise control. Wat moet je ermee op de Nederlandse weg? Om de minuut kan ie er weer vanaf omdat je moet remmen voor een inhalende vrachtwagen, of omdat Beppie 100 rijdt op de middelste rijbaan.

Of ben je zo'n rijder die 'm met 90 achter een vrachtwagen plakt, en lekker doortuft? Dan zou het misschien nog nuttig zijn.
Filerijden op de rechterbaan is echt ideaal met cruisecontrol.

Voor de rest, mooie wagen!
Ik gebruik continue ACC. Dus ieder zijn voorkeur.
ACC is wel echt een ander beestje dan CC; en heel fijn!
Hier dezelfde kilometrage, maar wel vaak buiten het drukste moment van de spits. ik heb de cc buiten files altijd aan staan. Ja. Moet er vaak af, maar gaat er direct weer op. Vind ik zoveel prettiger rijden dan zonder. En persoonlijk snap ik dan weer niet dat mensen het niet gebruiken. Het is echt vreselijk irritant als mensen de hele tijd ongeveer een bepaalde snelheid rijden zoals bv. 127-133 km/h. Of inhalen met een te hoge snelheid. Dan naar rechts gaan en snelheid weer terug laten zakken. Zoiets gebeurt niet als je elke keer direct de cc weer aan zet.
En daarbij kan ik ook een snelheidslimiet instellen ipv cc. Dat zet ik vaak aan als het erg druk is bij trajectcontrole.

En adaptieve cc is nog een stuk prettiger. Dus ik snap de cc "fetish" 100% 😉

[Reactie gewijzigd door tilburgs82 op 4 maart 2019 14:11]

Ik gebruik CC nagenoeg continu wanneer ik niet in de file sta... (ca. 50K per jaar). Op de gewone Nederlandse weg, zowel stedelijk, binnenwegen als snelweg (en dan gewoon 120-130 km/uur). Vind het ook zeer prettig wanneer medeweggebruikers het gebruiken... Iedereen gewoon een constante eigen snelheid. Niks zo vervelend als mensen die de gehele tijd van snelheid veranderen (en veel mensen doen dit toch zonder cruise control).
Het is bovendien zuiniger qua brandstofverbruik én zuiniger qua verkeersboetes.

Voor mij is het dan ook niet iets dat ik wil, maar een keiharde vereiste. Een auto zonder cruise control hoef ik simpelweg niet. En adaptieve cruise control is een flinke plus.

Het is wel iets waar je mee moet leren omgaan. Vooral ook goed vooruitkijken maakt dat je hem nauwelijks uit hoeft te zetten (en maakt dat je sowieso een stuk veiliger rijdt), zelfs als het wat drukker is op de weg. En bovendien is het handig dat de cruise control vanzelf uitgaat wanneer je de rem aanraakt en gemakkelijk weer ingeschakeld kan op de oude snelheid wanneer er weer ruimte is. Dus zelfs al moet hij een keer uit vanwege een zwierende vrachtwagen oid, dan is het even remmen, weer aantikken en door! (maar 9 van de 10 keer zie je die vrachtwagen tevoren al wel aanstalte maken om in te gaan halen en kun je afhankelijk van het aantal banen een laantje verder gaan, idem dito voor Beppie die niet begrijpt waar de middelste baan voor is...
Ik rij regelmatig van A naar B, en dat is in de spits precies de niet-file richting. Hierdoor maak ik regelmatig tientallen kilometers achter elkaar zonder iets aan de cruise te hoeven doen. Ik kan ook niet meer zonder.
Ik gebruik cc minder vaak dan snelheidsbegrenzer, vooral in druk verkeer.
Ding gaat op 107 (104 volgens de GPS) op een 100 weg en (bijna) nooit meer op de snelheidsmeter kijken en nooit bekeuringen.
ACC zou volgens mij veel files en aanrijdingen kunnen voorkomen. Als iedereen eens twee seconden afstand zou houden...
Waarom zou je het niet doen? Je stelt de snelheid die je wilt in, moet je aanpassen doe je dat dmv je pedaal. Moet je remmen is je snelheid met 1 knopje hersteld, moet je gas geven hoef je niets iets te doen behalve weer los laten. M'n voet zit bijna nooit meer op het pedaal in de daily. Lekker rustgevend :)
Of, als echte 'fetishisten', hebben ze niet de ouderwetse versie, maar Adaptive Cruise Control.

Ik heb trouwens de ouderwetse handmatige versie en gebruik die dus ook zelden, omdat het er vaak te druk voor is en ik me dan kapot irriteer aan het met knopjes sneller/langzamer goochelen.
Het is kennelijk erg afhankelijk van je rijstijl. Ik heb een erg rustige rijstijl en gebruik de CC vrijwel continue. Het heeft mij al heel wat ergernis en boetes bespaard.
Ik had met CC exact hetzelfde, alleen nuttig op lege wegen. Maar met ACC en autopilot is dat *totaal* anders. Ik rij nu op buitenwegen *altijd* op de ACC. Enorm ontspannend. Als Beppie ervoor schuift met 80 (reed ze maar 100 ;-) is aantikken van de richtingaanwijzer voldoende om een strook op te schuiven en Beppie in te halen.
Deze (wat oude) tweet van Sono zegt van wel. Maar zegt niet of het adaptive is of niet.
Zeer waarschijnlijk wel, maar het is nog niet officieel bevestigd.

Dit heb ik tijdens de demo nagevraagd.

[Reactie gewijzigd door Pierz op 4 maart 2019 14:55]

Veel mensen kopen dit soort auto's als boodschappenwagentje voor in de stad. Wie gebruikt daar CC, laat staan adaptief?
Met een range van 250 km volgens WLTP mag je toch wel verwachten dat het meer is dan een boodschappen autotje van 25k. Ik gebruik overal cruisecontrol, ook binnenstedelijk op 50 km/u trajecten..
Waarom zou je dat in een stad gebruiken? Tenzij het adaptief is ga ik liever van het gas af dan dat ik rem(wat je meestal doet om het systeem uit te schakelen), wat dan weer een onrustig verkeersgedrag stimuleert(mensen reageren anders op remlichten dan een licht vertragende auto). Ik zou een normale CC nooit van mijn leven binnen de bebouwde kom gebruiken, sowieso omdat het verkeersbeeld te dynamisch is voor een statische snelheid. Zou wel al die remlichten verklaren in situaties waar je ze gezien de situatie totaal niet verwacht.
Omdat ik het prettig vind als mijn auto dezelfde snelheid aanhoud op een traject van enkele kilometers? Ik heb het natuurlijk niet over de binnenstad of het centrum, maar er zijn zat 50 km/u wegen waar je enkele kilometers een constante snelheid kan aanhouden.

Het zal al een verademing zijn als meer mensen in woonwijken hun cruisecontrol instelde op 30 km/u ipv ruim daarboven met het voetje.
Ik heb er niet veel moeite mee om die snelheid aan te houden, maar eerlijk is eerlijk dat verschilt nogal per auto. En met overige verkeer in de buurt op een enkele rijbaan irriteert de CC meer dan ik er baat bij heb. Als het nou een (zachte) snelheidsbegrenzer was, was het een ander verhaal.
Ik gebruik CC ook in de stad als er een wat langere weg is met 50 of 70 km/uur. Praktisch en het voorkomt bij mij boetes door per ongeluk nét te hard te rijden. En ik gebruik nooit de rem enkel om de CC uit te zetten... Inderdaad vanwege de remlichten die je dan naar achterliggers schijnt. Er zit een knopje op het stuur om hem uit te schakelen en daarmee gas in te houden, net zo gemakkelijk.
Je kan CC ook uitschakelen zonder te remmen. In alle auto's (niet heel veel maar alsnog) met CC waarin ik tot nu toe heb gereden kon dat.
Dat kost extra tijd. Met gas los(of remmen) minder je direct snelheid. En hoe later je mindert hoe meer je moet vertragen. Dus eerder is beter voor de algehele doorstroming.
Je kan toch je cc aanzetten en 10 sec later er weer af. Dan laat je automatisch je gas los. Niks remmen.
Maar misschien is dat mijn aparte rijstijl. Hoor ik wel vaker, dat ik bijzonder snel en kort de cc aan zet.
Het is net in dat verkeer dat ACC nut heeft. De gewone CC is daar waardeloos door het vele optrekken en afremmen, maar een ACC laat je gewoon je voorligger volgen. Laat hem/haar maar de snelheid bepalen. Jij gaat gewoon volgen.
Ik heb ACC op mijn MB e-klasse. In de stad rij ik lekker zelf, ACC vind ik zinloos met al die bochten, kruispunten, stoplichten, rotondes, etc blijf je de CC aan en uitzetten.

Op de snelweg en op B-wegen is het een heel ander verhaal. Op lange afstanden en zeker in de file is ACC + autopilot geweldig.
Ik gebruik het sowieso amper... Sommige mensen juist te veel en dat merk je aan hun rijstijl. Voor geen enkele auto zie ik het als onmisbare optie in elk geval.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 4 maart 2019 13:53]

Er zijn auto's die bij een stilgehouden voet ook redelijk hun snelheid houden.
En er zijn auto's die dat niet doen - het is altijd versnellen, vertragen, meewind, noem maar op.
Maar dat is eerder een onhebbelijkheid die cruise control noodzakelijk maakt.
(Net zoals het weglaten van goede ventilatie en het toevoegen van veel glas waardoor een airco noodzaak werd).
Leuk dat dashboard van zeewier :)
Dat is inderdaad mos

https://sonomotors.com/en/faq/
breSono
What is breSono?
Merely installing an artificial air filter in the Sion wasn’t enough for us, so we developed the breSono system. We’ve integrated moss into the dashboard and center console to complement the artificial air filter. Moss acts as a natural air filter, meaning that it continuously improves the interior air quality while having a positive influence on the car’s interior humidity. When testing the efficiency of the moss, we found that it filters up to 20 percent of particulate matter out of the air. You don’t even need to take any special care of it. Since the moss no longer has an enzymatic reaction when in this condition, it doesn’t have to be watered, fertilised, trimmed or exposed to sunlight. Whether it’s a hot summer day or the middle of winter, the moss in the Sion will remain how it is. The moss is also easy to replace during a regular filter change. We’ve tested the moss over a period of several years and couldn’t find any noticeable changes. Its colour stays highly consistent and retains its natural appearance throughout the years. Thanks to a special bleaching process, water is extracted and the microstructure that acts as a filter and controls humidity stays as is. This process also protects the moss against discolouration from external influences such as mould or bugs. In essence, breSono has the same properties as a sponge that controls humidity in that it either extracts it from the air or adds it to the air, depending on how moist the air is. If the air is dry, the moss provides extra moisture and its consistency becomes a little bit less soft.

[Reactie gewijzigd door warrg op 4 maart 2019 12:40]

Klein detail: het is geen mos. Toch niet officieel. Officieus spreken ze van mos of rendiermos, maar in de praktijk is het een soort schimmel die chemisch gestabiliseerd en gekleurd werd.

Je kan bezwaarlijk over ecologisch gebruik spreken, gezien het een erg traaggroeiend 'mos' is dat door rendieren graag gegeten wordt. Komt enkel voor in de natuur. Wordt vaak gebruikt voor moswanden.
Vreemd dat ze niet vermelden wat voor soort mos dit 'speciale' mos is.
Lijkt mij echt super grappig, "plantjes" in je auto haha. En als t werkt, dan weer een leuke manier om zuinig aan te doen met je energie van de auto zelf.
Scheelt niet in energie gebruik volgens mij je moet nog wel lucht blazen.
De vochtigheid is wel iets beter/comfort.
Waarschijnlijk een optie. (Hoop ik) want verder ziet het er wel ok uit.
Da's standaard, gedraagt zich als luchtfilter. Een rep van Sono vertelde mij dat je wel verschillende kleuren kan kiezen bij aankoop en dat ze gemakkelijk te vervangen zijn.
Dat spul is meer dood dan levend. Dat hele luchtzuivering verhaal kun je met een flinke korrel zout nemen. Jammer want de ambitie van dit bedrijf is mooi maar dit lijkt wel erg op green washing
Je zou er optioneel :| ook voor kunnen kiezen :| een effen antraciet te nemen. }:O
Nop, standaard. Er komen sowieso geen optie's uit van deze auto.
breSono
Breathe! We’ve integrated a special moss into the dashboard for the breSono air-filtration system. It uses electrostatic gravitation to filter up to 20 percent of particulate matter out of the air, while providing positive effects for the temperature and humidity inside the Sion. You don’t even have to lift a finger. The moss takes care of itself.
Broccoli toch?
Volgens mij is dat de substantie van een lekkende accupack.
Ik mag hopen dat ze niet in serie geschakeld staan :+
Daarnaast kan ik niet zo snel vinden wat dit doet voor het totaalgewicht van de auto. Smaken verschillen natuurlijk, maar lelijk kan ik hem niet noemen.
Ik mag hopen dat ze niet in serie geschakeld staan :+
Daarnaast kan ik niet zo snel vinden wat dit doet voor het totaalgewicht van de auto. Smaken verschillen natuurlijk, maar lelijk kan ik hem niet noemen.
1,4 ton :)
Smaken verschillen natuurlijk, maar lelijk kan ik hem niet noemen.

Nee ik ook niet, dat zou een understatement zijn :+ Afzichtelijk is meer passend idd. Suzuki Wagon R+ comes to mind. DE bejaarden auto van de laatste jaren.

Hoe dan ook, hoe meer EV keuze en ontwikkeling hoe beter _/-\o_
Zonnecellen wegen bijna niks in verhouding. Het zal misschien 10-20 kg toevoegen. Op 1.5 ton merk je daar niks van :)
ff afgezien van alle claims, 1.2Wp op de oppervlakte van een auto (orde grootte golf plus / c-max, zo te zien) is niet gek natuurlijk, dat wil ik ook wel op mijn dak.
Een standaard zonnepaneel heeft 60 cellen en die zitten tegenwoordig al snel op 300Wp. Dus in feite zitten er 4 normaal formaat zonnepanelen in de auto. Klopt ook wel, gezien 300Wp x 4 op 1200Wp uit komt..
Helaas is de plaatsing/hoek vvan de panelen verre van ideaal op een voertuig,en de zon kan nooit aan twee kanten schijnen.
Gewoon met je koffer open rijden, dat scheelt al. :+
Ja, dat is inderdaad wel lastig. Dat hadden natuurlijk vleugeldeuren moeten zijn :)
Ik ben benieuwd hoe vuil een impact gaat hebben op de zonnepanelen (vooral aan de zijkanten). Dat zal waarschijnlijk toch weer elk weekend poetsen worden.
ach ik poets mijn auto 1x per jaar.
en zo vies ziet die er niet uit, regen maakt het wel weer schoon.

mijn zonnepanelen poets ik 1x per 3 jaar.
meer is niet nodig en dat is mischien zelfs al veel. :P
(na een lange tijd gaat er een beetje zand ophopen in de randen en kan wat mos gaan groeien.
hoe platter de panelen de meer last je daar van hebt.
heb mijn panelen nu vervangen voor een variant die een speciale water afvoer hebben, dus dit probleem zou nu voor de helft van mijn panelen opgelost moeten zijn, maar die heb ik pas 1 jaar.
en dat noem ik nog geen goede praktijk test, over 2 jaar is er meer info. )

dus die auto een keertje extra poetsen zeg 2x per jaar zal meer als voldoende zijn voor de zonnepanelen.
(dus 1x in het voorjaar en 1x in de zomer, winter opbrengst kun je missen dat is erg weinig)
2x per jaar is mischien nog wel teveel ook voor als je kijkt naar de opbrengst uit de panelen.
de panelen kunnen best veel vuil hebben voordat ze minder gaan leveren. ;)

grote klodders meeuwen stront doe erg weinig aan mijn opbrengst.
het is vaak maar een dunne laag en de frequenties waar zonnepanelen op reageren gaan daar wel door heen.

[Reactie gewijzigd door migjes op 4 maart 2019 13:36]

Met je huis rijdt je natuurlijk niet over wegen met opspattend water, sneeuw met strooizout, etc.
klopt, maar als je de omstandigheden hebt waar bij je opspattend water, sneeuw met strooizout hebt.
dan heb je minstens bewolking of sneeuw, of te wel winter.
en dan heb je toch al niks meer aan de zonnepanelen.

dan denk ik, jouw glas is half leeg, de mijne is nog half vol. ;)
Mijn glas is meestal gewoon leeg, maar dat heeft dan weer niets met positief of negatief te maken 8)7
Vogelpoep op het dak niet te vergeten en dan vooral de reigerkwakken.
Die voorkant lijkt wel erg op de eerste generatie Renault Espace! En ook die zijkant komt we wat bekend voor. Maar goed, dat is allemaal geen ramp, het ziet er wat mij betreft als geheel erg goed uit! :)
als het goed is is hij gebasseerd op een bmw i3
Gaat een leuk grapje worden met krassen en aanrijdingen, nu was een Tesla al belachelijk duur om een stukje te laten spuiten, met panelen erin zal nog wel duurder zijn.
De hele auto kost maar 25.000euro. Zal wel meevallen dus. :) En deze is niet gespoten, dus dat hoeft ook niet bij schade.Zou een heerlijk zorgeloze auto moeten zijn wat dat betreft. En waarschijnlijk geen sensoren waar ik toch niet op zit te wachten, dus dat scheelt ook. Schade is paneel vervangen en klaar. Tenzij je een deuk in de metalen constructie hebt natuurlijk... Helaas wel voorwielaandrijving dus toch pass :(

Ik lees trouwens wel dat hij zijn energie ook terug kan levern. Dat betekent dat ie per kWh niet veel duurder is dan een Tesla powerwall(35kWh aan powerwall kost je ongeveer 20.000 euro) en dan zitten er ook nog zonnepanelen en oh ja een auto aan vast. :Y)
What's biSono?

Bidirectional charging means that not only can the Sion be charged with electricity, it can also share its stored electricity any time. As a result, the car can act as an energy storage device on wheels.

The bidirectional charging plug is located in the front at the hood, making it accessible from outside. To use the stored electricity, you can unlock the cover at the hood using your mobile phone or the infotainment system. That way we protect this energy against potential theft.

It’s possible to draw energy from the Sion for any common electronic device (230 volts) with up to 3.7 kW using an ordinary household plug. If that’s not enough, there’s more too. The rapid charging function means you can charge other electric cars with 11 kW or operate high-voltage devices. These days, electricity is usually generated in many areas through two-stroke generators if there is no electrical outlet nearby.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 4 maart 2019 13:15]