Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung begint met productie van 1TB-geheugenmodule voor smartphones

Samsung heeft aangekondigd dat het is begonnen met de massaproductie van 1TB-eUFS-geheugenmodules voor smartphones. Voorheen kon die capaciteit alleen bereikt worden met meerdere modules of door het geheugen uit te breiden met een micro-sd-kaartje.

Met de nieuwe 1TB embedded Universal Flash Storage krijgt de smartphone volgens Samsung 'dezelfde opslagcapaciteit als een premiumnotebook, zonder dat de gebruiker moet investeren in een extra geheugenkaart'. Samsung stelt dat dit handig is omdat gebruikers bijvoorbeeld meer 4k-video's op kunnen slaan.

Met 11,5x13mm is de chip net zo groot als de vorige versie van 512GB. Het gaat om een 1TB-geheugenmodule die bestaat uit zestien lagen van 512Gbit-geheugenchips. De eUFS-opslag haalt leessnelheden tot 1000MB/s en schrijfsnelheden tot 260MB/s. De random leessnelheid ligt 38 procent hoger dan bij de 512GB-eUFS van Samsung.

Op 20 februari stelt Samsung naar alle waarschijnlijkheid zijn nieuwe Galaxy S10 voor. Het is niet denkbeeldig dat het bedrijf ook een duurder model van dit vlaggenschip aankondigt dat met de nieuwe 1TB-eUFS is uitgerust.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

30-01-2019 • 10:24

133 Linkedin Google+

Reacties (133)

Wijzig sortering
"De capaciteit is bijvoorbeeld voldoende om 260 4k-uhd-video’s van tien minuten op te slaan."

Vreemd om de opslag zo te beschrijven, vermits het aantal video's enkel afhangt van de bitrate en de lengte van de files. Of dat nu 4K of 240p is...
Ik denk dat ze uitgaan van de bitrate die de S10 heeft... Dus kan iemand dat terug rekenen?
1TB * 1024 * 1024 = 1.048.576 MB

1.048.576 MB / 260 files = 4.033 MB per file van 10 min.

4.033 MB / 600 = 6,72 MB per seconde.

6,72 MB * 8 = 53,76 Mbit.

Op zich niet slecht voor een mobiel apparaat. Dat wil wel zeggen dat het 4K met relatief veel compressie is.

Als ik deze site mag geloven zit de Galaxy S9 bij 4K 60fps op 42 MBit: https://m.gsmarena.com/samsung_galaxy_s9-review-1734p8.php
Zou dus kunnen kloppen dat de Galaxy S10 daar iets over gaat.

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 30 januari 2019 12:40]

Thanks! :D Das inderdaat iets meer, waardoor het iets logischer is. Your the best! :P Wellicht weer iets nieuws voor de rumors haha.
Bitrate is niet alles he. Ik weet niet hoe het bij Samsung (Android zit), maar de iPhone Xs filmt 4K 60fps in HEVC. Daar zal je bij 42mb natuurlijk een betere kwaliteit video hebben dan bij H264 42mb.
Nee, maar het zegt wel alles over de filesize, waar het over gaat. En vermits het enkel over Samsung gaat, vermoed ik dat 53MBit met de codec die zij gebruiken wel beter zal zijn dan 42MBit met diezelfde codec.
Waar je bij de iPhone vastzit op HEVC kan je bij Samsung kiezen voor HEVC.
Niet helemaal. Voor foto’s is het een keuze. Voor video’s, nouja, 4k30 wordt (nog) met h264 gedaan. 4k60 met HEVC. Ik snap de keuze van Apple hiervoor opzich wel. 4k60 met H264 en een fatsoenlijke bitrate wordt waarschijnlijk wel een beetje gek met filesizes. :)
Wou ik net nakijken. Ik vind de instelling niet meer terug :/

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 31 januari 2019 11:51]

Instellingen -> Camera -> Neem Video op voor het videoformaat

Instellingen -> Camera -> Structuren voor de foto indeling (meest compatibel = JPEG, High Efficiency = HEIF) :)
Waarschijnlijk omdat 4K video recording het enige is wat 1TB opslag op een telefoon vol kan krijgen. Samsung wist ook geen andere use case ervoor :+ , aangezien grotendeels van de mensen veel gegevens in de cloud opslaan van clouddiensten gebruik maken en amper 128GB vol krijgen.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 30 januari 2019 11:13]

128 is peanuts. tegewoordig heb je al snel 500gb nodig.

{heb zelf stack 1tb gratis, en deze staat al halfvol}
Ik denk dat jij dan toch echt uitzondering bent op de regel. De simpele non-tweaker gebruikt amper 128GB opslag.

Is ooit een pol over geweest: https://www.gsmarena.com/...ts_storage-news-28639.php

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen use cases, maar voor de simpele Henk en Annie is 64GB genoeg. Daarom is het zo fijn dat telefoonfabrikanten vaak meerdere opties bieden.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 30 januari 2019 11:53]

Gebruik geen cloud, heb nog een iPhone6s met 64gb en heb er 20 van in gebruik, heb er een lading foto's op staan van tot en met jaaren terug, beschouw mijzelf toch een aardige tweaker. Maar heb geen idee waar ik mijn telefoon zo stampens vol mee moet zetten.
Een echte tweaker heeft dan natuurlijk wel een back-up van z'n foto's op een eigen computer (en/of NAS) staan.
Uiteraard, maar heb die telefoon verder nooit leeggehaald (geen behoefte, ruimte zat).
Lage resolutie foto's?
Op max resolutie van iphone 6s, dat is 12mp, dus nee.
Het is zon 15gb bij elkaar, als je foto gemiddeld 3mb neemt is dat iets van 5000 foto's, toch niet zo gek?
Vind mezelf nog een redelijke gebruiker en volgens mijn S9 gebruik ik minder dan de helft van de 64gb in mijn telefoon en maar 18gb van de 60 in mijn SD kaart. Het enige opzicht waar ik misschien minder van verbruik dan anderen is dat ik laatst alle whatsapp media weg heb gemieterd.Staat toch niets nuttigis in.
Het spijt me, maar het is Henk en Ingrid.
Nee, die zijn gescheiden nadat Henk vreemd was gegaan met Annie
Arme Ingrid.
Enige voordeel: na het weggooien van oude foto's heeft ze weer ruimte op haar smartphone (tenzij ze die stukgegooid heeft).
Ik heb 256gb intern en 1TB SD
212GB leeg en op de SD staat 21gb aan foto's. Ik ben inmiddels maar 1080p films aan het downloaden via popcorn zodat ik de SD toch nog ergens mee gevuld krijg 😂
1TB SD?

Dat vind ik knap, waar heb je die gekocht (Ik hoop niet van AliExpress of Ebay)? SD-Kaartjes met 1TB bestaan namelijk niet.
Er bestaan nog geen MicroSD kaartjes van 1tb vgm. Ik zou het knap vinden als je normalsized sd in een telefoon kan prikken.
Er bestaan nog geen MicroSD kaartjes van 1tb vgm. Ik zou het knap vinden als je normalsized sd in een telefoon kan prikken.
Als een MicroSD van 512 GB al in de pricewatch zit, zal het mij niet verbazen dat 1TB ook al bestaat ergens in een laboratioum.
Kwestie van goed aanduwen!
Voor simpele henk en annie is 32GB voldoende imho. Met weinig tot geen opslag management doe ik makkelijk met de 32GB die op mijn Xperia X zit. Nu gebruik ik weinig apps en maak ik ook niet bar veel fotos, en heb ik whatsapp ingesteld op fotos handmatig installeren om dat ik toch vaak de Client gebruik.

Daarnaast ben ik vrij lui en als ik whats app images download blijven ze in mijn telefoon staan tot ik de weg niet kan vinden in mijn images en ze dan bulk verwijderd. (Op dit vlak wenste ik dat whats app images per gesprek opslaat ipv alles onder "whatsapp"in je album smijt. Dit moet toch te realiseren zijn? dna kan je gewoon die helemap van een specifiek gesprek ineen keer weg smijten.)

Maargoed, ik hecht me niet zo erg aan mijn telefoon, en ik kan me zelf op 22 jarige leeftijd ook nog niet echt oud noemen.
Als ik om mij heen kijk zijn het juist de non-tweakers die veel opslag nodig hebben.
Mijn ouders en mijn grootouders die hebben hun telefoon heel snel vol met foto's en zetten de foto's eens in de 2-3 maand over naar een hdd op hun pc.

Dit kan natuurlijk aan mijn omgeving liggen, maar ik heb genoeg aan 32-64gb.
Als we over pc gaan praten is dat bij mij wel anders, daar kan ik niet genoeg aan opslag erbij hebben..
Vooraf: Ik ben het met je eens hoor. Zelf heb ik 64GB + een 32GB SD-kaartje in mijn telefoon. Ik kom op ongeveer de helft. Komt omdat ik veel met openbaar vervoer ga en een deel van de reis benut om een filmpje te kijken of een serie. Of veel luisterboeken luister op een hoge bitrate. En tot slot heb ik ook nog een aantal spelletjes die, na alle uitbreidingen, steevast over de 2GB gaan aan ruimte. Maar goed, hoewel ik dus best wel wat ruimte gebruik, heb ik het nog lang niet vol.

Maar... 'vroeger', in de tijd dat je je eerste 486DX2 had, was een harde schijf van 512MB al gigantisch (duur). En die waren in die tijd lastig vol te krijgen. Toen ik de 486 later verruilde voor een heuse Pentium (1) op 166Mhz, kreeg ik een whopping 1,2GB HDD aan boord. Man man man. Niet vol te krijgen. Een aantal PC's later zit ik op 1x 256GB SSD en 2x 1TB HDD. En mijn backup netwerkschijven lopen ook al vol met alle foto's en video's van de kinderen. Times change. Wellicht gaat opslagcapaciteit nog wel een veel belangrijkere rol spelen in de toekomst, zeker op telefoons. Maar voor nu.. 1TB op je telefoon? Voor de doorsnee gebruiker aan de hoge kant.
De simpele non-tweaker gebruikt amper 128GB opslag.
Ik denk eerder dat de non-tweaker meer heeft aan 1TB dan een tweaker. Veel lui hebben geen eens een computer. Doen alles via hun smartphone. En wanneer er een nieuwe wordt gekocht gaan alle foto's gewoon mee naar het nieuwe toestel. Als ik kijk hoe die kids bij ons op het werk foto's en vooral videos schieten... Altijd komen ze langs bij IT hoe ruimte te maken op hun smartphones.

Je kunt het ook anders zien: Die 1TB is natuurlijk niet om vol te maken.... want dan heb je nog meer ruimte nodig. Die 1TB staat gewoon synoniem voor: de eerste 3 jaar geen gezeik over te weinig ruimte. ;)

[Reactie gewijzigd door Hans Olo op 30 januari 2019 20:42]

Ik heb een Xiaomi Mi Max 2 met 64GB internal en 64GB SD en die zit nog niet halfvol.....Hangt er ook vanaf wat je er allemaal oppleurt uiteraard. Mijn foto's worden naar mijn NAS gesynced en ik ruim ze op mijn telefoon op na een tijdje....1TB of zelfs 500 GB is voor mij dan ook totally overkill
Dat mensen 128gb niet vol krijgen geloof ik best maar op wat is je aanname gebaseerd dat veel mensen (actief) cloud opslag gebruiken?

En dan met name non-ios devices waar cloud helemaal niet op geïntegreerd is...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 januari 2019 11:03]

Foutje van mij, ik bedoelde 'gebruik maken van de cloud'. Veel mensen gebruiken Spotify, Netflix, etc en slaan amper wat op kwa muziek en films op de opslag van het toestel zelf.

Ik snap ook niet waarom je -1 krijgt, het is gewoon een goede vraag.
Ah Jah op dat vlak moet ik je ook gelijk geven, netflix/Spotify is idd bij een vrij breed publiek beschikbaar.
En dan met name non-ios devices waar cloud helemaal niet op geïntegreerd is...
Nou mijn Samsung moedigt mij continue aan om gebruik te maken van hun cloud..
Hun eigen cloud? Of onedrive van microsoft. Ik krijg elke keer een melding van 100gb onedrive opslag
Samsung Cloud.
Maar ik kreeg laatst ook een melding voor 100GB gratis opslag bij Onedrive omdat ik een Samsung toestel heb (Of iets in die richting).
Ik heb zelf 256GB maar om dat driekwart vol te krijgen moet je al veel muziek, podcasts, foto's en video's (waaronder ook Netflix en YouTube) lokaal hebben staan. En het meeste is gewoon het gevolg van "we hebben de ruimte toch dus waarom niet?". 1TB is gigantisch veel en slechts een heel kleine niche van gebruikers zit daar nu écht op te wachten.
"1TB is gigantisch veel en slechts een heel kleine niche van gebruikers zit daar nu écht op te wachten."

Dat soort uitspraken wordt vanzelf door de tijd ingehaald.

Ooit dacht ik aan een 40 MB harde schijf genoeg te hebben... Later wist ik wel beter....
Je kan zo'n zaken niet lineair doortrekken. Vroeger moest je om de vier jaar ene nieuwe laptop/PC omdat de hardware (opslag, RAM of processor) niet meer toereikend was. Dit is nu al heel wat veranderd. Fotocamera's doen niet meer zo gretig mee met de megapixelrace en niet iedereen filmt in 4K. Persoonlijk had ik 3-4 jaar geleden een 200GB SD kaartje "op de groei" gekocht maar het is nog steeds meer dan toereikend. 1TB mag in de toekomst misschien net genoeg zijn maar voor de komende generatie smartphones lijkt het me voor het overgrote deel van het doelpubliek overkill. Maar te veel is altijd beter dan te weinig en het interne geheugen zal nog steeds sneller werken dan een SD kaart.
Mee eens, we upgraden steeds minder. En er zullen ook nog niet veel gebruikers 1 TB nodig hebben. Het zal vooral ets voor de toekomst zijn. 8K video, 3D fotografie, vette spellen....
Ik ben iemand die mijn telefoon heel zwaar gebruikt. Ik heb nu ongeveer 160 GB gebruikt op mijn mobiel. :) ( En ja gebruikt als in nuttig > een paar games die ik speel, veel offline muziek op hoge kwaliteit, twee films van netflix en veel foto's en video maken van vakantie. Maar dan nog zou ik op dit moment echt geen 1TB vol krijgen, maar in de toekomst wellicht wel. Apps en updates zullen steeds blijven groeien.
Dat noemen ze kopiëren, plakken en vertalen van een persbericht. Tegenwoordig wordt dat namelijk op Tweakers onder nieuws verstaan, het kopiëren en plakken en eventueel vertalen van een persbericht.
Smartphone users will now be able to store 260 10-minute videos in 4K UHD (3840×2160) format,
Bovenstaande staat dus in het persbericht.
Klopt. Wij werken hier bij ons Media Bedrijf met 50Mbit/s MXF files voor SD en 80Mbit/s HD content en dan heb je het voor een SD videotje al snel 20GB per aflevering van 20 min.
wij down nog geen 4K maar in de Media wereld is dan 100Mbit/s+ geen uitzondering.
Maar ik denk dat de voorspellers wel weten, in dit geval Samsung zelf, welke compressie ze gebruiken en welke bit rate er 'normaal' gebruikt word bij het filmen met hun devices. (Neem aan dat ze de schatting al dan niet op het prototype van de S10 of op de huidige Note 9/S9 hebben gedaan/berekend).
Dus in dagelijks gebruik met 1TB eUFS zal er met filmen op die telefoon/tablet/device wel aardig in die richting gedacht moeten worden.
Bestanden van 50Mbit/s en groter gelden inderdaad voor gebruikers van mediabedrijven en zelfstandige video-editors. Die monteren namelijk met zo veel mogelijk 'ruw' materiaal. 50Mbit is al heel lang een ondergrens voor broadcast HD kwaliteit (bijvoorbeeld Sony's XDCAM), maar bij 4K60p materiaal (en zeker op 10bit 422) zijn bitrates van +400Mbit/s geen uitzondering.

Echter, het eindresultaat van de montage wordt weer geëxporteerd naar een bestand die behoorlijk gecomprimeerd is, lees kleiner. Voor editing en kleurcorrectie is dat materiaal minder geschikt maar om te kijken op Netflix en Youtube is het goed genoeg.

Betreft je telefoon (wat Wingman555 ook al aangeeft): De video's die je daarmee opneemt zijn standaard al gecomprimeerd waardoor ook 4K materiaal op 60p relatief klein blijft. Hoe sterk die compressie is zal per merk weer verschillen. Nu lijkt me 2600 minuten op 1TB nog steeds wel aan de optimistische kant, maar theoretisch zal dit wel mogelijk moeten kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door ChieluzzB op 30 januari 2019 14:33]

Hierboven heeft iemand op mijn reactie,een berekening gedaan... Ze gaan inderdaad uit van de S10.
Mooi dat het kan, maar dit is wel echt een BS argument: "zonder dat de gebruiker moet investeren in een extra geheugenkaart".

Hoeveel mensen kopen een smartphone model met de hoogste opslagruimte, als zij zien dat je middels een SD kaart ook je ruimte kunt uitbreiden?
Een Samsung 128GB MicroSDXC UHS Class 3 kost maar €25. Een vergelijkbare uitbreiding van smartphone opslag kost vaak €50-100+.
Voor grotere MicroSD kaarten geldt hetzelfde.

Het feit dat interne opslag sneller aan te spreken is en je geen extra (makkelijk te verliezen) MicroSD kaartje nodig hebt is mooi!
Tenzij de prijzen van extra opslagruimte op de smartphone drastisch gaat zakken, zal de gebruiker er weinig in zien om het 1tb model te kiezen. MicroSD kaarten van UHC class 3 blijven altijd een goedkopere optie.
Nu spreek ik even alleen voor mezelf maar ik heb liever uitbreidbaar via SD kaart, filmen doe ik al nooit met mijn phone, foto's heel soms.
Ik gebruik de opslag het meeste voor muziek, ik vind dat fijner dan streamen van muziek.
De enige foto app die ik gebruik is Hipstamatic, ik vind al die retro/vintage meuk wel leuk en wanneer ik wel eens een plaatje schiet met mijn phone doe ik dat daar mee en die mogen gewoon in de cloud.

Fotograferen doe ik met mijn systeemcamera.
Mijn eerste smartphone ooit kocht ik bijna 2 jaar geleden, een Iphone SE maar vanwege de prijzen en geen uitbreidbaar geheugen via SD is dit de reden dat dit tevens ook mijn laatste Iphone is.
Ik ben het ook zat om alles via Itunes te moeten doen, doe mij maar gewoon een SD kaartje die ik zo in mijn pc steek en direct kan benaderen.
UFS-modules geschikt voor smartphones gaan nu op de groothandel voor ongeveer €0,14 per GB over de kop. Dit resulteert in de volgende prijzen:
  • 128GB: €17,92
  • 256GB: €35.84
  • 512GB: €71.68
  • 1024GB: €143,36
Uiteraard willen fabrikanten daar nog een lekkere marge op draaien, dus waarschijnlijk kost een upgrade van 512 GB naar 1 TB zo'n €150.

Wel vreemd dat de overstap naar eUFS 3.0 nog niet gemaakt is. Samsung heeft dit in maart 2018 al aangekondigd, en de De Exynos 9820 ondersteunt namelijk ook UFS 3.0. De nieuwe standaard verhoogt de snelheid per lane naar 1450 MB/s, voor een totale max van 2900 MB/s met 2 lanes.
Bij de meeste mensen die nu zeggen "Ik krijg 64GB al niet vol", lees ik in de regel daarop "ik maak nooit filmpjes met mijn telefoon." Dat lijkt mij ook logisch omdat je met games, muziek en een paar foto's niet heel veel data nodig hebt. In dat geval is 1TB volledig overkill dus die zou ik lekker laten liggen. Dat wil niet zeggen dat 1TB niet nuttig kan zijn voor andere type gebruikers (al oude verhaal).

De mensen die wel graag filmpjes maken hebben hun telefoon vaak standaard in de hoogst mogelijke kwaliteit ingesteld (4K omdat het kan) en dan gaat dat ondanks de compressie best hard met die 64GB (zeker bij de gebruikers die ook al geen cloud dienst gebruiken).

Samsung kijkt natuurlijk ook vooruit en weet dat de videokwaliteit op telefoons alleen maar blijft toenemen.Toch geen gekke gedachte als de High end smartphones over enkele jaren beschikken over 4K 240 frames/s en wie weet 6K? Dat laatste is de ideale manier om uit je video nog redelijk hoge resolutie foto's af te kunnen halen. Een flinke geheugenopslag is dan best prettig :P .
Ik ben altijd voorstander van verbeteringen, maar de toepassing ben ik hier een beetje kwijt. Ik heb zelf 64gb opslag, en kan begrijpen dat er mensen zijn die liever 128gb hebben, als ze veel netflix downloaden bijvoorbeeld. 256gb lijkt mij al een niche. En dan is er nu al 512, en straks 1024gb! Laatst zag ik ook een gast met een 512gb iphone op youtube, en die zei oh ik heb nog 400gb over. En dat was echt een power user. Waarom heb je dan de 512gb versie..
De vraag is, waarom niet? Als het straks net als 'vroeger' een opslagcapaciteit-race wordt, met een prijs waar je U tegen zegt (daar was (is?) Apple goed in, honderden euro's verschil voor een paar 10-tallen GB extra terwijl je dat zelfde in een SD kaart voor een paar tientjes kunt realiseren).

Hoe extravaganter de opties worden, hoe kleiner de markt. Maar het zijn misschien wel 'goedkope' methodes om een apparaat duur te kunnen verkopen. Als je een 1TB chip uitbrengt die je 25 euro kost om te maken en je kunt er 500 euro op verdienen omdat je telefoon/tablet zo duur wordt dan is dat easy money.

Als je de apparaten gewoon standaard op 64gb ofzo houden en altijd een optie hebben voor een SD kaart dan valt er niks meer te verdienen. Ik koop toch liever voor 150 euro een 512gb microsd kaart dan dat het verschil tussen een telefoon met 64gb en één met 512gb 500 euro is.

En die zogenaamde 'poweruser' die je aanhaalt zal dan ook wel meevallen. Ik heb mijn hele steam/origin/uplay bibliotheek op een 4 en 6TB schijf staan, en speel misschien maar 1-2 spellen 'per keer'. Met 250gb zou ik ook wel genoeg hebben, maar heb geen zin om elke keer te moeten wachten voor het downloaden.

512gb zou ik ook dus wel prima vol krijgen. Even een shitload aan 1080P blu-ray ripjes van 5-10gb p/s op de telefoon, alle games die ik ooit zou willen spelen installeren op de telefoon (of ik ze nou gebruik of niet) en niks meer elke paar maanden je telefoon leeg moeten halen omdat je anders geen foto's / video's meer kan maken.

Voor mijn werk maak ik soms wel eens inventarisatiefoto's, dan gaan er 100-200 foto's doorheen en ben ik zo 1-2gb verder. Als je dat iedere week doet dan heb je (naast al het andere) echt niet genoeg aan 128gb of zelfs 256gb.
Dat gaat snel. Alleen zie ik er geen toepassing ervoor. Dit vanwege dat alles met een cloudopslag verbonden is.

Een opmerking: is het niet een opslagchip (ipv een geheugenchip)? Zoals Samsung dit zelf ook vermeld (Universal Flash Storage)
Hoe veel mensen hebben 1 TB aan cloudopslag?
Tevens werkt lokale opslag ook als je een slechte verbinding hebt.
Iedereen die Office 365 afneemt bij Microsoft?
Als je het Home-pakket neemt krijg je er zelfs 5x 1Tb bij. Niet om reclame te maken, maar voor die prijs krijg je er bij wijze van spreken alle Office-programma's "gratis" bij ;)
Alleen je vergeet voor het gemak dat we het hier over een android telefoontje hebben met een 4g verbinding, dus een opmerking over Office365 is niet bepaald heel relevant. Als ik een opgenomen 4k filmpje wil kijken op mijn telefoon, dan wil ik dit niet over mijn 4g verbinding doen.
Zullen best at extreme uitzonderingen zijn, maar ik zou echt niet weten waarom ik 4k op mijn telefoon zou willen bekijken. Ik geloof niet eens dat je echt het verschil zult zien met 1080 op zo'n klein scherm (wellicht vr?), zelfs op een tablet zal je dat al wellicht hebben.

En dan nog, zou ik hooguit een trailertje kijken, afleveringetje checken in de trein ofzo zou ik toch eerder een tablet/laptop voor pakken (en dan nog wss niet hoger dan 1080, mss is 720 zelfs goed genoeg voor dat soort situaties).

Hoe dan ook lijkt mij de usecase voor zoveel opslag voor 4k content (nog) behoorlijk beperkt.
Als je per se decadent wilt doen met deze overdreven resoluties, dan moet je er ook bereid zijn er voor te betalen (net zoiets als een Hummer kopen en dan klagen over het benzineverbruik).

Dus als je dat even vergeet, dan is zowel de huidige lokale opslag als clouddiensten prima, imo. Ik geloof niet dat dit soort opslag groottes gemeengoed zullen worden (niet zolang ze belachelijke bedragen vragen voor extra opslag, 1TB zal ook niet goedkoop zijn).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 30 januari 2019 12:05]

Als jij werkelijk 4k wil zien op je telefoon heb je om beginnen veeeeel betere ogen dan ik en ook een iets ander gebruik van je smartphone.
Irrelevant. Een 4K filmpje, die moderne telefoons gewoon kunnen maken, dat in de cloud staat wordt echt niet automagisch kleiner als je het afspeelt, je streamt alle data.
Ik wil 4k op mn telefoon opnemen om dat op een 4k tv af te spelen.
Nu wil ik niet elke keer dat mn telefoon vol is, het met kabeltje naar pc kopieren zodat die t naar de cloud kan uploaden zodat ik t vandaar naar mn TV kan streamen.

Wil dat t of kabeltje naar TV of direct van mobiel naar cloud gaat.
En dat met of 1TB local opslag, of 1TB mobile-accessible cloud opslag
Iedereen die een betaalde dropbox account heeft? Iedereen die een gratis Stack account heeft? Iedereen die zijn NAS via het internet bereikbaar maakt?
Iedereen die een betaalde dropbox account heeft?
Volgens dropbox zijn dat er 12,3M. 'Niemand' dus...
(Ze draaien trouwens verlies...)
Iedereen die een gratis Stack account heeft?
En hoeveel zijn dat er? De '1 TB' variant is 2 TB en kost 10 euro per maand. Ik zie geen gratis variant.
Iedereen die zijn NAS via het internet bereikbaar maakt?
En hoe veel mensen doen dat?
Drie keer ik. Ik betaal $100 per jaar voor Dropbox, heb ooit een gratis stack account van 1TB gekregen (net als vele duizenden anderen), en heb een Nextcloud server draaien.
Er was iets met statistiek bedrijven in de eigen omgeving...
Maar nog steeds, het aantal mensen dat 1 TB via de cloud beschikbaar heeft is laag.
Anders zouden mensen ook niet klagen dat meerdere flagship smartphones geen microSD uitbreidingsslot hebben, toch?
Ik heb 5tb O-)
Maar een 1TB chip blijft idd handig, zeker omdat de cloud niet altijd even snel is

[Reactie gewijzigd door hahaha2223 op 30 januari 2019 10:51]

Storage die ik gebruik op mijn tel:

- Mijn kinderen kijken geregeld filmpjes op mijn telefoon. Die 'cache' ik op mijn tel voor het geval we ergens komen waar ik geen wifi heb (onderweg of als we ergens langdurig moeten zijn en de kids stil moeten houden :))
- Ik heb een stuk of 6 mailboxen op mijn telefoon, 4 zakelijk en 2 privé waar grote hoeveelheden mail op binnenkomen, inclusief attachments. Die open ik niet altijd maar wel geregeld en dan download hij deze naar mijn tel
- Hoe beter je camera (ingesteld) op je telefoon, hoe meer opslag bij gebruik filmpjes en foto's. En omdat het zo makkelijk en snel te doen is heb ik vlot 1000+ foto's+video's op mijn tel staan.
- De grotere spellen zijn makkelijk 300+MB per stuk en daar komt de DLC nog bij
- Media in whatsapp. Ik krijg dagelijs van meerdere groepen en personen 'fun spam' binnen met filmpjes, dat tikt na verloop van tijd ook aan (pas 7+GB verwijderd omdat mijn tel nu echt vond dat hij geen ruimte meer had :))
- Heb me in het verleden eens aan kodi op mijn mobiel gewaagd (om films te streamen naar mijn chromecast, werkte r*k dus snel weer verwijderd) en daar had ik mijn kaartje (destijds nieuw, was hiervoor aangeschaft) binnen mum van tijd voor de helft mee vol.

Al het bovenstaande staat (of wil ik) niet in de cloud opslaan. Afzonderlijk kom ik niet op 100'en gigabytes maar alles bij elkaar is het toch wel een redelijke hoeveelheid (heb een 128GB kaartje en dat is vol). Als je daar dan 4k filmpjes bij zou gaan zetten

[Reactie gewijzigd door P-e-t-j-e op 30 januari 2019 12:10]

- Hoe beter je camera op je telefoon, hoe meer opslag bij gebruik filmpjes en foto's. En omdat het zo makkelijk en snel te doen is heb ik vlot 1000+ foto's+video's op mijn tel staan.
Dat hoeft natuurlijk niet, je kunt (meestal) nog altijd in de settings aangeven wat de resolutie is die opgeslagen moet worden.
ik overweeg mijn smartphone te upgraden naar een model met goede camera voor mijn aankomende vakantie (veel makkelijker reizen dan met een SLR). Als je veel video opneemt (in 4k) dan zie ik wel het nut van 1TB.

maar inderdaad.. denk dat de use case vrij zeldzaam is hoor :)

[Reactie gewijzigd door Rnej op 30 januari 2019 10:52]

Cloudopslag? Geen denken aan! Als dit betaalbaar word zal 't voor mij zeker een optie zijn.
Waarom niet? Alleen al mijn muziekverzameling in FLAC is al meer dan 500 GB. Die moet ik voor mijn 128 GB telefoon nu telkens converteren naar AAC.
Meeste telefoons hebben toch een slechte dac dus van de FLAC bestanden heb je toch niet veel profijt.
dat was vroeger zeker zo, maar mijn SE via een redelijk goede klinkende IEM (Shure SE215) klonk tot mijn verbazing zoveel beter dan mijn Sony Walkman NWZ A20 dat ik die laatste op Marktplaats heb verpatst.
Geen restje meer van dat irritant blikkerige geluid waarom ik de afgelopen jaren een aparte DAP (digital audio player) had.
:) De gene van LG schijnen erg goed te zijn. Maar het blijft ook wat je er mee doet, ik gebruik goede oordoppen als ik stil zit maar op de fiets gewoon cheapo oordopjes. :)
Cloudopslag is iets dat altijd wil syncen met je lokale opslag. Dus hoeveel je in de cloud hebt staan, zoveel willen die diensten ook op je lokale device zetten. Logisch ook, want anders kost het ze iedere keer een hoop bandbreedte.

Er zijn ook veel dingen die je juist niét in de cloud wil opslaan (wat dat ook moge betekenen). Bijvoorbeeld offline kaarten (Maps.ME e.d.) of vakantiefoto's en -filmpjes. Wat dacht je van muziek of films? Kan allemaal prima local-only blijven.

Ik snap zelf niet hoe je 1TB vol moet krijgen op een telefoon, maar ik snap wel waarom je niet alles te allen tijde in de cloud wil hebben.
Dat gaat snel. Alleen zie ik er geen toepassing ervoor. Dit vanwege dat alles met een cloudopslag verbonden is.

Een opmerking: is het niet een opslagchip (ipv een geheugenchip)? Zoals Samsung dit zelf ook vermeld (Universal Flash Storage)
Nou ik gebruik nooit cloudopslag, hou daar niet van, hou het lekker op me telefoon en me NAS als backup, en ik denk dat de meeste mensen vooral op Android dat ook niet hebben.

En als dat zo was kochten ook niet veel mensen een smartphone met 120GB of meer, en zouden ze er geen eens aan denken om een 1TB-geheugenmodule te maken voor smartphones.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 januari 2019 15:30]

Cloud is voor mensen die veel data gebruiken compleet kansloos en ook nog eens extreem duur.
Hoeveel mobiele data is er wel niet verspilt door het constant syncen. en hoeveel accuduur zijn mensen krijg door het syncen.
Interne data in de telefoon is VEEL zuiniger en efficiënter en dan kan je in de avond thuis over goedkopere wifi een backup draaien als je telefoon aan de oplader licht.
Ik doe werkelijk helemaal niks met de cloud veiliger goedkoper en efficiënter.

Voor 99% van de mensen is een cloud al onzin en een slechte keuze maar met 1tb in je telefoon kan ik me echt niemand voorstellen die in 1 dag ooit 1 tb an data van zijn telefoon nodig heeft als je thuis af en toe wat onzin eraf kopieert krijgt zelfs de massaverbruiker dit nooit vol.
Sorry, maar ik heb liever een telefoon (bijvoorbeeld), met intern veel storage, dan dat ergens van het internet te moeten trekken.. Net zoals ik vrijwel altijd m'n Spotify playlists download naar m'n telefoon. Ik heb toch opslag zat (128GB).
1TB telefoongeheugen.. waar is de tijd gebleven.
Is hier daadwerkelijk vraag naar met alle cloud mogelijkheden die er momenteel zijn?
Ik heb zelf een 128GB toestel moet echt mijn best doen om deze vol te krijgen..
Dat vroeg ik mij dus ook af.

Enige telefoons in de pricewatch met 500GB op het moment zijn de Samsung Galaxy Note 9 en de Apple iPhone XS. Hopelijk wordt het hierdoor wel meer gemeengoed dat telefoons minimaal 128GB hebben aan opslag. Maar veel meer zie ik vooralsnog ook het nut niet van, maar beter te veel dan te weinig :) .

[Reactie gewijzigd door Koos Ofzo op 30 januari 2019 10:43]

'Hopelijk wordt het hierdoor wel meer gemeengoed dat telefoons minimaal 128GB hebben aan opslag.'

Dit gebeurd al, veel flagships zoals de Note 9 en Oneplus 6T hebben minstens 128GB opslag. En de flagships die lager beginnen hebben vaak wel een 128GB variant. Hetzelfde voor midrangers, die krijgen ook steeds vaker een 128GB variant. Zelfs budgettoestellen krijgen de optie.

product: Oppo A3
Zo ben je niet meer afhankelijk van de cloud en kan je die gebruiken als backup.
Ik kom vaak in werven van openbare gebouwen. Massieve betonnen muren zijn er de regel. Dat maakt dat ontvangst er vaak beneden alle pijl is. Dan wil je niet afhankelijk zijn van cloudopslag.
Begrijpelijk, maar is die cloud momenteel groter dan 500gb?
Er zal uiteraard wel een doelgroep zijn voor 1TB, maar het lijkt me een beetje overkill...
Ik volg je helemaal hoor.
De mensen die dit echt nodig hebben zullen op 1 hand te tellen zijn, maar dat is nu eenmaal de smartphone markt geworden.
Hoe meer hoe beter, de prijs doet er niet meer toe. Er zijn gekken genoeg die veel geld willen betalen voor iets wat ze niet nodig hebben.
1TB zeker nog niet en ook niet door de cloud denk ik, ik gebruik zelf geen cloud maar heb al moeite 64gb vol te krijgen.
Handig om na een fotoshoot in het buitenland een backup te maken van al je content.
Mocht er iets mis gaan tijdens de douane, een auto die wordt leeggehaald, brand, wat dan ook heb je nog een backup in je broekzak.

(Vervoer nu altijd een pocket SSD in mijn jaszak als backup, dus mij boeit het verder niet. Wil alleen aangeven dat er altijd wel een goede toepassing te bedenken is.)
Externe opslag geeft niet alleen voordelen. Vraag maar aan al die slachtoffers van wie hun cloud overgenomen is of kijk naar de voorwaarden die dienstverleners stellen. De cloudopslag als onedrive, dropbox, google drive of idrive is niet gratis of goedkoop omdat je er niet met geld voor hoeft te betalen. Het is vooral makkelijk.
1 TB intern geheugen zou wel heel fijn zijn. De tijdperk van ''micro sd'' in je toestel stoppen moeten we achter de rug laten vind ik.
Als de telefoon defect is kun je makkelijk het Micro SD kaartje uit de telefoon halen en je heb een grote kans dat de data er nog op staat.

Er zijn use cases te bedenken waar een MicroSD kaart onwenselijk is, maar vaak zit zo'n kaartje niemand in de weg.
Goed argument. Ik kan wel een tegenargument bedenken: Cloud backups.
Ik maak er altijd wel gebruik van. Gaat mijn toestel stuk? Backup terugzetten op een nieuw of oud tweedehands toestel en ik merk er niets van.
Van 1TB? Dat is een flinke kluif de eerste keer, laat staan het terug zetten.

Tuurlijk bouw je het langzaam op en hou je het bij maar dan.. je koopt een telefoon voor de hoeveelheid opslag dus dan wil je die ook wel kunnen gebruiken. Vroeg of laat zit je een keer tegen de 1TB aan.
"je koopt een telefoon voor de hoeveelheid opslag dus dan wil je die ook wel kunnen gebruiken. "
Mee eens.

"Vroeg of laat zit je een keer tegen de 1TB aan."

Zelfde geldt ook voor een micro sd kaart... dan is het ook een kwestie van handmatig overzetten/micro SD vervangen.

Dus ik vind dat niet echt een geldig argument.

Backups moet je denken aan bit level, dus alleen data waar wijzigingen plaatsgevonden hebben worden geupload naar de cloudbackup. En backup zou je direct vanaf het moment dat je het toestel gaat gebruiken moeten inschakelen. Je intern geheugen zal dan nog geen eens voor 5 gb aan data vol zitten.

Problemen zijn er om oplossingen voor te bedenken.
Men heeft/zal hier ook wel overna denken en een oplossing vinden, als deze er momenteel niet zijn.

[Reactie gewijzigd door 658724 op 30 januari 2019 13:53]

Daarom zeg ik, je houdt het bij dus de initiele backup zal klein zijn.

Overigens is het plaatsen van de SD kaart in een andere telefoon peanuts. Ook het clonen van zo'n ding (zeker de wat nieuwere snelle modellen) is zo gedaan. Ook kun je prima backups maken via laptop of pc eens in de zoveel tijd.

Kortom, cloud backups zijn leuk maar niet de heilige graal en zeker niet de enige keus.
.. Ik dacht dat we aan het discusseren waren over de methode van Samsung, waarbij ze 1 TB INTERNE GEHEUGEN willen implementeren in hun toekomstige toestellen. Mijn punt was dat dit helemaal geen probleem hoeft te zijn om data erop en/of af te krijgen.

Cloud backup is zeker niet je enige keuze... old school aansluiten op de PC zal voorlopig nog niet verdwijnen. Ik houd wel mijn hart vast wanneer ik dit roep want https://tweakers.net/nieu...poorten-en-openingen.html
Alleen sterft een Micro SD kaartje heel wat sneller dan inwendig geheugen. Die SD kaartjes hebben R/W cycles van lik me vestje.
Je heb gelijk, desondanks heb ik wel sd kaartjes die meerdere telefoon generaties mee gaan.(met Raspberry ook mee gemaakt dat de kaartjes snel corrupt kunnen raken)

Ben ook niet tegen veel intern geheugen ( nog sneller ook), maar een MicroSD kaart slot zou ik wel graag willen behouden.
Ik heb liever 1tb op mijn telefoon en alles daar opgeslagen, dan alles in de cloud. Ik juich dit juist toe. Lekker weer ouderwets alles zelf in de hand hebben en houden.
En als je je telefoon kwijtraakt of het geheugen raakt beschadigd?

Prima maar je moet wel backups maken dan.
Dat kan toch prima op je computer? ik zie het probleem niet. Hoe meer je gegevens bij jezelf houdt, des te beter.
Dat kan zeker prima maar ik zie mezelf niet iedere avond m'n telefoon aansluiten en een backup draaien. Ik sync liever alles direct naar de cloud en zelfs daar maak ik dan nog een backup van met een dienst van derden.

Het moet iig allemaal automatisch gaan anders vergeet ik het of doe ik het niet omdat ik te lui ben.
dat kan prima automatisch over lokale wifi...
Ik zie ook niet waarom dit iedere avond zou moeten, eens in de maand is ruim genoeg voor Henk en Annie
'Voorheen kon die capaciteit alleen bereikt worden door het interne geheugen uit te breiden met een micro-sd-kaartje van 512GB.'

Dat is niet helemaal waar, de Smartisan R1 telefoon heeft ook een 1TB variant. Dit hadden ze volgens mij bereikt door twee 512GB chips te combineren.

Edit: Ik zie dat ze het hebben aangepast, wijsneuzerige ikke :+ .

[Reactie gewijzigd door Jvann op 30 januari 2019 10:52]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True