Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Meizu presenteert Android-smartphone zonder poorten en openingen

De Chinese smartphonemaker Meizu heeft de Zero gepresenteerd, een smartphone zonder poorten en openingen. Laden gaat draadloos, terwijl de telefoon alleen een e-sim heeft om verbinding te maken met mobiele netwerken.

De Zero heeft een keramische behuizing, meldt Meizu. Opladen gaat met een draadloze lader die tot 18W komt, vergelijkbaar met de meest bedrade snelladers. Geluid komt niet uit een speakergrill, maar het hele scherm trilt om geluiden voort te brengen, zoals eerder de Xiaomi Mi Mix uit 2016 deed.

Meizu vervangt de knoppen voor Power en volume voor aanraakgevoelige delen van de zijkant met haptische feedback, zoals de HTC U12+ vorig jaar ook deed. Door die combinatie van technieken is er geen opening voor normale zaken als speakers, simkaartslot en usb-poort. Wel zitten er uiteraard camera's op de telefoon en ook zal hij microfoons aan boord hebben.

Die camera's zijn de Sony IMX380 en IMX350 aan de achterkant, een combinatie van twintig- en twaalfmegapixelsensors. De vingerafdrukscanner zit achter het scherm, zoals eerder te zien was op onder meer de OnePlus 6T en Huawei Mate 20 Pro. De soc is de Snapdragon 845 van Qualcomm, een soc die vorig jaar in high-end smartphones zat. Andere details als geheugen, opslag en prijs zijn nog niet bekend.

Concurrent Vivo, zusterbedrijf van Oppo en OnePlus, zal donderdag naar alle waarschijnlijkheid een smartphone zonder poorten of openingen presenteren. Het is onbekend of andere fabrikanten zullen volgen.

Meizu Zero

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

23-01-2019 • 18:06

116 Linkedin Google+

Submitter: Freeaqingme

Reacties (116)

Wijzig sortering
Praktische vraag: ik heb wel eens met een iPhone gehad dat deze volledig crashte (liep vast tijdens een firmware-update). De enige manier was de telefoon in DFU-mode zetten en firmware vanaf m'n MacBook Pro opnieuw inladen. Hoe doe je dat bij deze telefoon?
"Additionally, there are two small holes in the phone. One contains a microphone, while the other is a reset button since there is no physical power button."

Hier op foto te zien, onderaan 2 gaatjes.
https://mf.meizu.cn/thread-10711290-1.html#/page/1

Concurerend linkje:
https://www.techspot.com/...e-drop-charging-port.html

@arnoudwokke

(overigens staat Meizu te schreeuwen dat het een "hole less phone is" met teksten als "You can't have holes"... maar dan zitten er wel 2 in)

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 23 januari 2019 19:00]

Dat is volgens mij puur om de telefoon opnieuw op te starten als ie is vast gelopen. Dat gaat je niet helpen bij corrupte firmware. Ik heb het echt over dat de firmware niet goed meer is en dat je deze opnieuw moet inladen vanaf een externe bron omdat je telefoon niet meer opstart of vast zit in een boot loop.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 23 januari 2019 20:37]

"interestingly Wireless USB 3 for file transfers"
Zou wel gaaf zijn als je wireless kan booten :p
Ik denk dat je altijd wel afhankelijk bent van een stukje firmware wat nog wel werkt. Dus in jouw voorbeeld een stukje software dat de verbinding van de lightning poort naar het geheugen. Nu worden de signalen niet via de poort maar via een antenne of spoel opgevangen.
Uiteraard anders is je telefoon bricked. Maar het is nu anyone's guess hoe het bij deze telefoon in de praktijk werkt en of het überhaupt mogelijk is zonder terug naar de fabrikant te gaan.
Dat is wel echt ironisch. We halen alle 'holes' weg, maar omdat we toch een back-up nodig hebben, maken we een andere 'hole' er bij.
Een resethole kan je natuurlijk wel zo maken dat het niet echt open is. Je kunt een flexibel stukje kunststof in de case maken die de boel wel helemaal afsluit.
hoe moet je dan een simkaart toevoegen???
Ik vermoed via E-SIM. In dat geval heb je een softwarematige SIM in je toestel.
"terwijl de telefoon alleen een e-sim heeft om verbinding te maken met mobiele netwerken."
Als je goed gelezen had,zou je dit niet vragen.. 🤔
Meizu vervangt de knoppen voor Power en volume voor aanraakgevoelige delen van de zijkant met haptische feedback,
Die delen kan je gewoon aanraken en vasthouden, net als gewone knoppen. Met een combinatie die je onwaarschijnlijk per ongeluk indrukt voor een langere tijd zal je hem wel kunnen resetten.

[edit]
Ah, World Citizen noemt een reset button. Kijk wel uit dat je niet de microfoon kapot prikt!

Mogelijk kan je de aanraakgevoelige zijkanten gebruiken voor context tijdens het booten (recovery, reset, etc.).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 januari 2019 18:56]

Met een combinatie die je onwaarschijnlijk per ongeluk indrukt voor een langere tijd zal je hem wel kunnen resetten.
Nee als een computer geheel vastloopt zal geen enkele softbutton meer werken.
Pre-boot environments worden steeds geavanceerder! Sommige pre boot environments op telefoons werken gewoon met het touchscreen, en op desktop en laptops heb je al heel lang BIOS systemen die gewoon muizen met cursor en alles ondersteunen!
Het is altijd mogelijk om een feilloos bootsysteem permanent te bakken op een kleine chip. Van waaruit je altijd de firmware opnieuw kunt installeren. Is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Daarnaast zou je deze chip ook iedere minuut even kunnen laten checken of het systeem nog reageert op een request. Als dat niet gebeurt wordt dan het toestel automatisch hard gereset. Het moet dan natuurlijk wel echt een foutloos systeempje zijn.
Vaak zit bij toestellen de microfoon en andere holes onder een hoek zodat nooit iets rechts dat kan raken :)
Point Test Method (EDL Mode). Moet dat ding wel uit elkaar. Daar gaat je IP68.
Zo hebben menig Xiaomi Mi8 gebruikers na verkeerde flashes hem moeten restoren.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 24 januari 2019 18:16]

Dan ben ik alleen nog benieuwd hoe data van en naar bijvoorbeeld een computer gaat gebeuren. Maar over toekomst gesproken, dit ziet er wel erg goed uit hoor..!

Edit: Bij nader inzien, het repareren gaat wel moeilijker worden bij dit soort ontwerpen..

[Reactie gewijzigd door mszwolle op 23 januari 2019 18:15]

Wat? Zie ik iets over het hoofd?
Ik zie niks in het artikel over verbindingen met computers, alleen mobiele netwerken.
Ik ook niet. Vandaar dus ook mijn vraag.
Cloud of BT... zie geen enkel probleem om eerlijk te zijn.
Of via WiFi over Airdroid. Doe ik nu ook al zo.
Ik snap het ook niet. Kabeltjes zijn zo 1999.
De bootloader unlocken en een custom rom installeren doe ik toch het liefst via een kabel. Dat is vaak toch veiliger als draadloos overzetten.
Dat snap ik. Maar tegelijkertijd zie je dat het aantal gebruikers dat Custom Roms installeert steeds verder afneemt.
Wifi: via Total Commander stuur ik al mijn data/foto's jarenlang draadloos naar onze nas (shares).
Foto's en videos gaan direct OneDrive op, na de opname.. en OneDrive sync ik weer met Cloudsync naar de NAS en vice versa.
Hoef ik niets voor te doen.. linksom of rechtsom, ik heb altijd alles bij de hand. Via een share op mijn computer of anders via OneDrive, dat feilloos geïntegreerd is in Windows. Inmiddels honderden gigs aan foto's en video's in mijn broekzak.

[Reactie gewijzigd door deco1974 op 23 januari 2019 19:57]

Elke nas waar je gedeelde mappen op hebt staan, daarop kan het. Een pc of laptop met gedeelde mappen kan ook hiervoor worden gebruikt. In ons geval gaat het om een Synology DD209+ en daarna DS216J.
Met Wifi kan ook dmv een FTP server app downloaden in de app store.
Met totalcommander kun je verbinding maken met de telefoon via het FTP protocol.
Je ziet dan alle mappen en bestanden (Android) en kun je gegevens uitwisselen.
Ik gebruik KDE connect. M'n laptop ziet m'n telefoon via wifi en dan krijg ik alle notificaties op de computer te zien en ik kan op dezelfde manier als via usb bij de bestanden op de telefoon komen. Werkt prima. Ik kan zelfs m'n telefoon als touchpad gebruiken en dat werkt opvallend genoeg net zo goed als de touchpad van de laptop zelf. Niet dat ik er meteen het nu van inzie maar viel me gewoon op. Ik neem aan dat er voor Windows ook wel dergelijke oplossingen bestaan.
Pushbullet werkt voor mij bijvoorbeeld heel goed.
Bluetooth? Wifi?
Al is een kabeltje wel makkelijk en past in 1x (sinds usb-c).
Bluetooth, wifi, nfc. Kies maar.
Programma gebruiken zoals Airdroid?
"Wireless USB 3 for file transfers"
Ook interessant; hoe flash je hem?
Gewoon shirt omhoog en terug naar beneden
ZIjn er werkelijk nog mensen die hun smartphone fysiek op hun PC aansluiten?
Yep, ikzelf. iPhone i.c.m. desktop. Ik heb geen bluetooth/WiFi/NFC. Vandaar de vraag.

Ik zou dus een bluetooth dongle moeten kopen (ja, ik weet het, ongeveer een tientje, maar toch) om te kunnen verbinden.
Zolang de providers hier geen eSIM ondersteunen zal het nog wel even loslopen.
Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom dat nog niet ondersteund word. Is een esim niet veel goedkoper voor een provider?
Het maakt overstappen of uitproberen van concurrenten veel gemakkelijker, daar zullen ze wel bang voor zijn. Alhoewel dat natuurlijk beide kanten op werkt...
Hoe moeilijk is dat nu dan?
Simkaart eruit en erin en je bent klaar.
Is niet heel veel moeilijker dan de esim herconfigureren
Ik heb thuis geen collectie simkaarten liggen van alle aanbieders en alle abonnements/prepaid-vormen, jij wel? Je zult dus toch echt steeds iets moeten bestellen danwel kopen in een winkel alvorens je het kaartje om kunt wisselen...
Bij een esim zul je ook nog aansluitkosten moeten betalen. Dat zal niet veranderen. De meesten zitten ook vast aan abo’s, dus wisselen gaat al niet snel.
Denk niet dat de providers erg bang zijn voor meer wisselende mensen
Maar met een esim kan je bij wijze van spreke elk uur een andere provider gebruiken, of bij elke provincie, of wat dan ook. Zonder enige (fysieke) handeling. In Nederland (of zelfs Europa tegenwoordig) minder van toepassing, maar in sommige landen zijn nog enorme prijsverschillen tussen regio's bijv.

[Reactie gewijzigd door Aikon op 23 januari 2019 19:39]

De taart wordt voor de providers gewoon groter met esim.
Ik had dan al lang een Apple Watch met lte gehad en twee abonnementen op de telefoon. Da’s drie abonnementen in plaats van één nu.
Niet slim van de providers.
Weet ik niet of het goedkoper is.
Wat zullen de totale kosten zijn voor simkaarten? Met e-sim zul je meer support op de Android/iOS telefoons moeten geven, daar zit ook een prijskaartje aan.
Een antwoord als 'doe uw simkaart in een andere telefoon en als dat wel werkt, ligt het aan uw toestel' kan je dan niet meer geven als Telecom servicedesk.
eSIM worden natuurlijk al in geheel Azie ondersteund en in de VS gaat het ook erg hard omdat Apple er aan trekt. In Spanje is het ook al normaal. Dat Nederland achter loopt lijkt me geen al te groot probleem voor Meizu.
Dat artikel voelt als een half jaar geleden. Maar mooi voorspelt! ;)
Absoluut waterdicht
Dat zou je in wel verwachten, maar dat is hier denk ik niet het geval ;)

Edit, via de reacties zie ik dat het een IP68 waarde heeft. Dit is zeer interessante informatie, want dat heeft niet elke Meizu smartphone. Mag gerust in het artikel worden benoemd

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 23 januari 2019 18:21]

Dan voorspel ik dat we met twee jaar snapchatten/instagrammen en sportstats verzamelen in het zwembad :+ oftewel de jeugd heeft ten alle tijden een smartphone in de pocket
Je hebt er even op moeten wachten, maar nu kon je eindelijk "zei het toch" posten ;)
Deze telefoon zou door Apple bedacht kunnen zijn. Die zijn immers pioniers op het verwijderen van poorten :p
Ja, maar als Apple dit bedacht had, dan waren de reacties minder positief geweest.
Ik vind iedereen behoorlijk mild.
Als Apple dit bedacht had zou iedereen die gehecht is aan het Apple ecosysteem min of meer geforceerd worden het te accepteren. Daar is hier, of bij Android in het algemeen, geen sprake van.
Ja , alleen apart dat met name Android gebruikers hier dan juist problemen mee hebben.

Maar ik vind het tof dat ze zo meeleven met Apple gebruikers.....

Daarnaast vind ik dat je gewoon ieder product moet beoordelen op het product zelf.

Dus zou jij, als Android gebruiker dit toestel kopen of goedvinden?
Zo nee, dan is het voor jou of diegene een slecht product en mag dan ook zo beoordeeld worden en mag er door diegene ook kritiek worden gegeven op dit toestel.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 23 januari 2019 20:08]

Natuurlijk mag dat, maar iemand die er zelf geen hinder aan ondervind heeft veel minder reden daar de moeite voor te nemen...
Dat klopt, alleen geldt dat vaak niet voor Android gebruikers, die er helemaal geen last van hebben als Apple zoiets zou doen, maar dan opeens nemen ze wel de moeite om feedback of hun mening te geven, terwijl ze daar nog minder hinder van ondervinden.
Maar ik stop ermee, ga totaal off-topic , excuses.
Er is een zwijgende meerderheid. Zelf vind ik Apple veel te duur, maar ik heb ze niet dus je zult mij niet horen zeggen dat het slecht is dat de mini-jack weg is bij sommige toestellen. I could not care less.
Bij deze dan: ik vind het ruk. Geen gaatjes betekent: alleen draadloze koptelefoon, dus als je die vergeet op te laden: geen muziek. Voor mij, dan. Maar hele volksstammen zullen ertoe overgaan dan maar gewoon geluid op speaker te zetten, dus nog meer geluidsoverlast dan nu al het geval is. En wat betekent draadloos opladen nou helemaal? Kan ik 'm gewoon willekeurig ergens neerleggen en trekt hij de stroom uit de lucht? Nee, dat moet met een oplader. Kortom: 'draadloos' opladen is een loze kreet; het draadje gaat alleen in een ander kastje dan je mobi. En dat kastje moet je óók weer overal mee naartoe slepen. Wil je je mobi ergens anders dan naast je bed opladen? Dan mag je je blauw betalen voor een tweede lader, die natuurlijk veel duurder is dan een tweede kabeltje. Of je sleept het hele ding van hot naar her mee, en moet dan overal de lader inprikken ipv je telefoon. Wat een vooruitgang |:(
De mensen van het licht hebben ook iets nodig om zich mee te amuseren he.

:)
Ben benieuwd hoe dit uit zal pakken voor de mensen die hun laders altijd overal mee naar toe nemen.
koppelstukje met een plaatje waar je je telefoon weer op legt?
Nou ik houdt het lekker bij een kabeltje.
Vind het wel best _/-\o_
Idem dito hoor. Laad me anders veel te langzaam ook haha
40-50 mins van 0 naar 80 als ik het scherm uit laat
Geen idee hoe snel hier exact. Snel in ieder geval. Ik heb hem nooit op 0%, maar mijn Mi6 heeft QC 3.0 en ik heb een bijbehorende Xiaomi QC 3.0 lader dus in ieder geval snel!

[Reactie gewijzigd door kameleon20 op 23 januari 2019 20:13]

Vre-se-lijk. Ik ben er al jaren bang voor dat de portless smartphone uiteindelijk de toekomst zal zijn. Elke keer dat Marques Brownlee, Apple of wie dan ook dit concept populair willen maken bij de massa, krijg ik werkelijk een misselijk gevoel. De obstakels die je simpelweg niet kan wegdenken die universeel blijven zijn:
  • Portable audio. Ik heb graag goede portable audio. Voor dat gebruik ik een USB DAC/Amp; Bluetooth is op dit moment de enige echte optie voor draadloos audio, maar BT verbindingen zijn zeer instabiel in gebieden met hoge dichtheid (i.e. in het OV tijdens te spits), en de kwaliteit laat te wensen over (de latency van AptX-HD en de audio kwaliteit van AptX-LL), want (Sony) LDAC is niet gemeengoed (ondanks dat het tegenwoordig standaard in Android is geïntegreerd, is er zeer weinig audio apparatuur voor verkrijgbaar), andere alternatieven zoals Corsairs Slipstream zijn proprietary, en WiSA richt zich alleen op stationaire audio oplossingen (e.g. de huiskamer).
  • Draadloos laden zal altijd een groter verlies hebben dan bedraad laden. In nood situaties waar mijn telefoon zijn accu bijna leeg is, maar ik heel weinig tijd heb om bij te laden, heb ik juist een zo groot mogelijke laadsnelheid nodig. Daarnaast als ik een accu bank mee draag, wil ik juist niet dat ik de helft van het gewicht van de accu eigenlijk voor niets mee zeul (draadloos laden heeft een verlies van ~50%).
  • Hoe ga ik mijn telefoon unlocken? Want geen van de draadloze protocollen draaien wanneer je in de bootloader zit. Ik weet: maar een heel klein percentage van de mensen unlocken, en de minderheid mag altijd het onderspit delven in de ogen van de meerderheid en al dat, maar het is toch een probleem voor mij en velen anderen.
  • Hoe ga ik mijn authenticatie tokens gebruiken? Ja er zijn NFC en BT versies van dergelijke tokens (Yubikeys hebben een NFC optie, en Googles Feitian rebrands hebben een BT optie), maar die gebruik ik expliciet niet, omdat ik geen vertrouwen heb in de veiligheid daarvan. Al mijn Yubikeys zijn USB-only, zelfs voor mijn telefoon. Ik wil gerust een draadloze verbindingsstandaard gebruiken, maar dan wel veiliger dan BT, en dan moeten er überhaupt dergelijke tokens bestaan, wat nog wel een behoorlijke tijd zou kunnen duren (want security tokens hebben altijd een heel lang ontwikkeling- en validatietraject).
Edit: overigens is er niemand die nadenkt aan wat voor zin het opofferen van de USB-C poort heeft? De ruimte besparing zal niet een significant grotere accu mogelijk maken. Het biedt wel ruimte voor een nieuwe sensor, maar om daar USB voor weg te halen... Daarnaast zal het wel de ingress protection verbeteren, echter zijn er al genoeg telefoons die een duik naar de bodem van een olympisch zwembad of je lokale vijver kunnen overleven. Wil je dieper dan dat? Dan zijn voor die enkele keren verwisselbare hoesjes als optie. Ik zie het weghalen van de USB poort eerder het verder inperken van de controle van de gebruiker op zijn eigendom, en het wordt verkocht als een futuristische fantasie, in dat portless modern voelt, maar eigenlijk weinig inhoudelijk te bieden heeft. Mijn 2c.

Dat gezegd is er een middenweg, waardoor iedereen tegemoet kan worden gekomen: als ze simpelweg contactpuntjes aan zouden bieden waar een USB verbinding overheen kan, contactpuntjes die door de behuizing lopen (vergelijkbaar als voor die pogo pins van menig smartwatch), waardoor de USB-connector achterwegen kan worden gelaten voor het portless ontwerp, en kunnen fabrikanten van hoesjes modellen uitbrengen die een USB poort hebben die kan worden aangesloten op die contactpuntjes. Maar ik betwijfel dat telefoon fabrikanten dat willen aanbieden.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 23 januari 2019 21:22]

Jij koopt ze gewoon niet, is er ook niets aan de hand.
Het is Android. Er zullen heus genoeg modellen zijn met de fysieke poortjes.
Dan zou ik deze telefoon niet kopen als ik jou was, maar 1 van de >1600 andere telefoons die wel knoppen hebben.
Jij en @SiC123 missen het punt volledig: Meizu is niet de eerste die met deze visie van de toekomst komt. Er gaan al lang geruchten dat Apple uiteindelijk ook die kant op willen, en wat Apple doen, wordt gevolgd door de rest (of het merendeel van die rest). Kijk naar de headphone jack. Ja, sommige fabrikanten hebben de headphone jack nog, maar voor hoe lang? Het worden er elk jaar in ieder geval niet meer. Idem wanneer de eerste portless telefoons op de markt komen. Of als wij nog verder terug kijken, de verwisselbare accu (als in afneembare achterkant).

Dus ja, het is makkelijk roepen nu "dan koop je hem toch niet". Nee, dat klopt: dat was ik duidelijk ook niet van plan tyvm. Mij gaat het er echter niet om wat er nu gebeurt, maar wat er in de (niet al te verre) toekomst gaat gebeuren. Als jij een dergelijke telefoon wilt kopen omdat jij deze trend geweldig vindt, dan ga je gang, maar mag iemand nog kritiek uiten als die persoon een dergelijk trend niets vindt? Of mag dat pas wanneer de helft van de telefoons portless zijn? Of 90%?
Uitstekend idee! Gewoon externe contacten icm een dock. Waterdicht en je kunt zuinig laden, usb contact maken en resetten.
persoonlijk zou ik het wel gaaf vinden als ze zo'n telefoon zouden produceren maar dan met een draadloze oplader zoals die volta cables. Met een magnetische draadloze oplader kan de telefoon namelijk gebruikt worden tijdens het opladen

Ik vraag me ook af hoe ze de microfoons hebben opgelost zonder openingen

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 januari 2019 18:09]

Microfoon gaatjes zitten er nog steeds in hoor.
Het zijn de laatste tijd wel vaak de "chinaphones" met de nieuwste ontwikkelingen en designs Gewaagd gaaf zo'n toestel met geen poorten openingen etc, cool. :)
Gaaf is heel opvallend want als dit Apple was geweest zou deze comment thread te klein zijn.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 23 januari 2019 22:04]

Volgens mij komt dit meer omdat je bij Android-toestellen nog veel keuze hebt. Vind je dit design niets dan koop je er gewoon één van een ander merk. Als Apple dit zou doen en je bent een groot fan van iOS dan wordt het qua keuzemogelijkheden alweer een stuk minder en dan zie je meer kritiek inderdaad. ;)

Ikzelf zou een knoploos toestel echt nooit kopen. Ik hoop dan ook niet dat dit de 'next big thing' gaat worden want het is al lastig genoeg. Ik wil geen notch of gat in het scherm dus het is al redelijk lastig. Als knoploos dan ook nog eens om de hoek komt kijken dan zie ik het somber voor mezelf in.

Volgens mij zullen telefoons nog saaier worden als het gaat om uiterlijk. Zonder grills en knoppen kom je steeds meer op een uniform ontwerp waardoor merken nog meer op elkaar zullen lijken.

Maar goed, ik kan niet in de toekomst kijken dus mijn kop gaat gewoon weer in het zand en hopelijk is dit alles over 2 jaar weer overgewaaid. :P
Ik zie het wel in de toekomst normaler worden.

Het maakt een telefoon nog beter beschermd tegen water. Hoe minder gaten hoe beter in dat geval.

Of ik er zelf blij van wou worden is een tweede.
Geen informatie over de waterdichtheid? Zonder openingen lijkt me dat juist een selling point.
/edit: eerst filmpje bekijken voordat je reageert. Maar goed, IP68 dus. Dat is best goed.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 23 januari 2019 18:11]

In de video wordt dit wel aangehaald
Ik zag het ja. Toch wel leuk geweest als Tweakers dit even in de tekst uitgelicht had. Ik kijk normaal de filmpjes niet, op het werk heb ik geen geluid. Ik zie dat ik niet de enige was met die vraag.
Ik geef je gelijk dat dat wel even in de tekst genoemd had kunnen worden. Ik kijk normaal ook nooit de filmpjes, maar was in dit geval op zoek naar informatie over de geluidstrillingen van de mobiel. Helaas werd dat niet aangehaald in het filmpje.
Kijk het filmpje eens voor de grap
In de video geven ze aan dat het waterdicht is met IP68 rating.
IP68 halen Apple en Samsung ook al mét knopjes :z
Dit ding kan je dus niet rooten.